Externe HD Formateren voor PC en MAC

Pagina: 1
Acties:
  • 528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Beste mede tweaker,

ik heb hier een Lacie 500 gb d2 en een Lacie 500 gb (F.A.Porche Design) die ik bijde geformateerd wil hebben voor PC en MAC (os type is niet van toepassing t gaat om het algemene belang, ga dus uit van de nieuwste/algemene versie, xp en mac os 10...)

ik heb gegoogled en getweakzocht maar kom nog niet tot een goede oplossing,

FAT32 (File Allocation Table 32 bit) is de standaard als je bestanden tot 4 gig wil kunnen schrijven en lezen op bijde OS.

NTFS (New Technologie Filing System) word nog niet gelezen door MAC OS, dus valt af voor het gebruik op meerdere OS, maar kan dus wel grote bestanden lezen!

HFS+ Dan is er ook nog zo iets als HFS+ dit is speciaal geoptimaliseerd voor MAC maar ik weet niet hoe dit met de bestandsgroote omgaat, dus of je 4 gig en grote kan schrijven en of windows dit fatsoenlijk kan lezen, zonder al te veel moeite. ik heb iets gelezen over plugins die dit wel kunnen laten lezen op xp en dat is dan ook een optie zolang de bestanden groter dan 4 gig kunnen worden.

UDF ik heb gehoord dat dit ook gebruikt kan worden onder hardeschijven maar weet niet hoe ik hier mee kan werken en of dit gelezen kan worden door pc en mac

ext2 en ext3 de Linux standaard formatatie, ik heb hier weinig kennis over en weet niet of dit bruikbaar is op bijde systemen....?

is er iemand die mij kan helpen met dit probleem? :P
De hardeschijven worden voor video-editing en iso-storage gebruikt dus vandaag dat ik er grote bestanden op wil kunnen schijven, ik edit vaak op MAC's in final cut pro en neem mijn werk dan deels over in after effects thuis, vandaar...

iMac 2020 i7

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00

Step

step@tweakers.net#

NTFS wordt wel gelezen door Mac OS X, maar Mac OS X kan er niet naar toe schrijven. Tenzij een beta soort van NTFS-3G wordt gebruikt. Dan is het wel mogelijk. :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• sariel
  • Laatst online: 07-12-2025
Even gezocht....

HFS+ lezers voor Windows XP: http://www.macwindows.com/disks2.html

Copy.com

• o.poulssen
Correct NTFS is wel leesbaar/copierbaar maar je kunt idd niet schrijven naar een NTFS schijf! Is die NTFS-3G een oplossing voor compatibel sharen?

iMac 2020 i7

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 12:05

Sebazzz

3dp

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_kernels
Volgens deze pagina heeft het OS van de Mac de XNU kernel, en deze kan ext2 en ext3 lezen, met een kernel module van een derde partij. Windows kan ook ext2 en ext3 lezen, eveneens met een driver van een derde partij.Windows: http://www.fs-driver.org/ Mac OS X: http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/

Je zou dus voor ext3 kunnen gaan, dit bestandssysteem gaat nog wel 10 jaar mee :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zeker als je met grote bestanden gaat werken, valt FAT32 sowieso af. ext2/ext3 zou kunnen, maar wordt door zowel Windows of Mac OS X niet native ondersteund. UDF is een formaat bedoeld voor optische schijven, dus die valt ook al af.

Blijven over NTFS en HFS+. NTFS kan bestanden aan van maximaal 16 terabyte en HFS+ kan bestanden aan van maximaal 16 exabyte, dus dat zou vooralsnog geen problemen moet opleveren.

NTFS kan native worden gelezen en beschreven onder Windows en alleen gelezen onder Mac OS X. Om ook schrijf ondersteuning te krijgen onder Mac OS X moet je iets als MacFuse + NTFS-3G gaan gebruiken. Het werkt wel aardig op dit moment, maar het is nog zwaar beta. Als het voor een productieomgeving is zou ik het niet aanraden.

HFS+ kan onder Mac OS X zowel beschreven als gelezen worden. Windows ondersteunt HFS+ native niet, maar m.b.v. MacDrive is die ondersteuning wel toe te voegen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• o.poulssen
en UFS kunnen we daar wat mee, wiki geeft aan dat mac dat wel kan lezen en windows staat nog een vraagteken bij?

stel ik zou gaan voor HFS+ dan zou ik op iedere pc macdrive 6 moeten installeren, maar werkt dit vekkenloos en is dit safe qua data opslag? en hoe zit het met de grote van data opslag, hoegroot mag je file bijvoorbeeld zijn?

[ Voor 50% gewijzigd door o.poulssen op 05-03-2007 16:19 ]

iMac 2020 i7

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik heb zelf met mijn 300gb seagate usb/firewire schijf voor dezelfde keuze gestaan, omdat ik deze onder Windows XP en onder MacOS X wou kunnen benaderen. Niet kunnen schrijven onder MacOS was voor mijn geen optie (iBackup moet backups schrijven naar deze disk).
Ik heb gekozen voor FAT32, zodat je geen tools nodig hebt, plug&play... De maximale filesize heb ik maar voor lief genomen. In mijn ervaring werkt het beste als je je schijf (als je zou kiezen voor FAT32) formatteert onder MacOS. Als je videofiles zou importeren, bijv. van een videocamera, zou je dan niet kunnen kiezen voor een split bij 4gb? Dan heb je dat probleem iig niet...

[ Voor 17% gewijzigd door estorino op 05-03-2007 18:01 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• o.poulssen
ik heb nu een hd lacie d2 500 gb, die al geformat was als HFS+ en die kan ik zonder extras gewoon openen op mijn windows. het enige is dat ik wat extra bestanden heb die ik zie...

zie plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.teameska.nl/UFS+_formatatie.jpg

ook kan op HFS+ gewoon grote files gestored worden ik heb ze er nu van 6.5 gb op staan maar weet t maximum niet...

is dit de juiste oplossing en is HFS+ op windows altijd native te herkennen? en hoe veilig ofwel datasafe is deze formatatie manier? is dit alleen veilig onder mac, of ook onder pc en hoe zit dit met kluster grotes en zo? iemand die mij hier wat meer de weg in kan wijzen en een programma weet hoe ik dit kan formateren?

[ Voor 7% gewijzigd door o.poulssen op 05-03-2007 23:43 ]

iMac 2020 i7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daedalus schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:58:
Blijven over NTFS en HFS+. NTFS kan bestanden aan van maximaal 16 terabyte en HFS+ kan bestanden aan van maximaal 16 exabyte, dus dat zou vooralsnog geen problemen moet opleveren.
NTFS is tevens 64bits en gaat derhalve ook tot 16EB :)

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

BalusC schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 06:13:
[...]
NTFS is tevens 64bits en gaat derhalve ook tot 16EB :)
Je hebt gelijk (uiteraard :P). Zag alleen op Wikipedia dat de huidige limiet 16 TB was, dus vandaar.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daarbij moet je de schijven overigens wel omvormen tot 'dynamische volumes'. Maargoed, dat doet hier eigenlijk niet ter zake ;)

Overigens, o.poulssen, interessant dat Windows schijnbaar native HFS+ kunt lezen? Om welke Windows versie gaat het exact? XP SP2? Kun je ook daarwerkelijk ervan kopieren en wellicht ook ernaar schrijven?

• o.poulssen
ik heb windows xp sp2 idd maar het werkt niet native, ik heb idd ooit apple ipod software op mijn laptop gehad en er ook weer afgegooid. Dus ook de regs en zo, blijkbaar bestaan de drivers voor hfs+ dus nog steeds.

ik heb mijn schijf nu geformateerd op een mac op UFS maar dit kan ik niet lezen onder windows, windows ziet het onder start>uitvoeren>diskmgmt.msc wel maar as ongepartitioneerde en niet toegewezen ruimte!

weet iemand hoe ik UFS schijven onder windows makkelijk kan later draaien.

overigens had ik gister mijn Lacie d2 schijf HFS+ geformateerd en ging mijn desktop pc zichzelf resetten toen ik de schijf aan deed, de pc starte zich weer op maar na dat windows bijna volledig was opgestart crashde deze weer. Dit was dan met de Lacie d2 disk na dat ik macdisk pro 6 had geinstalleerd. Hij kon wel mijn Lacie Porche design 500 gb lezen in fat 32, converteren naar HFS+ en weer goed lezen, hier kunnen ook grote files op gestored worden.

Ik moet nog zien uit te vinden HOE DATASAFE dit formaat is en hoe ik gemakelijk een driver kan installen zo dat deze goed leesbaar is op pc, heeft iemand iets meer info?

iMac 2020 i7

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Macdrive ? http://www.mediafour.com/products/macdrive/default.asp
-Gebruik het zelf al een jaar of 3 vrij intensief en met grote tevredenheid.-

[ Voor 6% gewijzigd door under-world op 06-03-2007 12:53 ]

• o.poulssen
under-world schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:45:
Macdrive ? http://www.mediafour.com/products/macdrive/default.asp
-Gebruik het zelf al een jaar of 3 vrij intensief en met grote tevredenheid.-
voor welke doeleinden gebruik jij macdrive? en welke versie('s)?

iMac 2020 i7

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik gebruik nu versie 6 om macgeformateerde externe maar ook interne schijven te benaderen om bestanden vanaf te kopieeren maar ook via Windows-software. Denk aan PSD bestanden in Photoshop openen of met bijvoorbeeld Canopus Procoder benader ik Quictime renders van ca 2-40 GB om ze vervolgens om te zetten naar WMF, Quicktime web, DVD, FLV etc. Die Lacies zijn gewoon HFS+ journaled.
De bestanden hoef je niet eerst te kopieeren ik selecteer gewoon als doelbestand de quicktime op die schijf. Via winamp kun je ook gewoon de mp3s direct benaderen en filmpjes afspelen, mac office files openen etc. Het funtioneert gewoon net als een FAT of NTFS schijf. Iets wat niet werkt is via Daemon tools ISOs mounten op een macdrive dat is wel minder. Dan moet je wel eerst kopieeren en dan op de FAT of NTFS schijf mounten.

check ook Partitioneren / formatteren Lacie 500GB als fat werkt niet* dit topic eens.

[ Voor 6% gewijzigd door under-world op 06-03-2007 16:20 ]

• o.poulssen
ik heb nu de lacie porche design geformateerd als ext3 met gparted live cd, (overigens een zeer prettige en goed partitie prog, het ondersteund bijna alles format systemen, http://gparted.sourceforge.net/)

maar onder windows, zie ik nu de ext3 schijf wel, hij is 465 gb groot maa rik heb maar 435 beschikbaar, hoe komt dit? en hoe compatible is het met mac? hoe datasafe is dit? ik weet dat het eigenlijk ext2 journald is en dus redelijk safe moet zijn toch? volgens een maat van mij moet ext3 native door mac worden ondersteund want mac is gebouwd van uit FreeBSD... en heeft ext3 ook nadelen bv booten van images of zo?

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :)

iMac 2020 i7

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Ik heb een externe NAS schijf en deze heb ik met de meegeleverde software EXT3 kunnen formatteren. Met de driver van http://www.fs-driver.org/ kan ik zonder problemen ook op de schijf komen als ik hem alleen via bijv. firewire aansluit. Weet iemand een tool waarmee je een schijf direct vanuit Windows of OSX kan indelen op het EXT3 formaat?
Dit omdat ik ook graag een paar gewone externe HD's op die manier wil indelen.

Edit:
Lees het berichtje hierboven net en ga in de weer met gparted. Had het al gedownload maar zou eigenlijk liever een programma dat gewoon onder OSX of Vista draait willen hebben.

Edit 2:
Misschien een nuttige link:
nieuws: MacFuse brengt diverse bestandssystemen naar OS X

[ Voor 29% gewijzigd door Merijn70 op 07-03-2007 14:40 ]

• o.poulssen
Gparted is een Boot cd dus zou op iedere machiene moeten werken! hiermee kan je bijna op alle formaten formateren, op zowel interne als externe hardeschijven!

iMac 2020 i7

• Thommie007
  • Laatst online: 01-01 14:32
Ik ben nog een redelijke leek hierin maar begrijp ik het goed dat je dan ook geen HFS(+) geformatteerde HD niet kunt formatteren naar een FAT 32 c.q NTFS ?

Ik heb het antwoord zelf al gevonden (was iets te snel) antwoord is ja (andersom kan ook)

[ Voor 23% gewijzigd door Thommie007 op 10-03-2007 18:11 ]

Pagina: 1