De El-Cheapo Tube

Pagina: 1
Acties:
  • 593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Topicstarter
Het begin

Sommigen kennen me misschien al van mijn #1 Score bij het DDR2 Overclocken, maar na al het boven-nul overclocken, zit ik er al een tijdje aan te denken om ook subzero te gaan. Ik wou het al wel eerder ,maar hetgene waar ik me zo aan stoor(de), is de prijs die je moet betalen om sub-zero te gaan. Zo kwam ik op het idee om de zogenaamde El-Cheapo container te maken. Om voor een hele aangename prijs toch sub-zero te gaan. En ja, de Waus-Tube is beter, dat snap ik ook wel, maar mij ging het vooral om de prijs, en aan dit aluminium kon ik goedkoop aankomen. Na een tijdje gedacht te hebben, veel containers bestudeerd heb, en Lex mij ook een paar tips gaf, ben ik aan de gang gegaan.

De Ontwerpen

Na veel containers te bestuderen, ben ik aan het ontwerpen geslagen. Nu, na al het ontwerp, heb ik drie ontwerpen. Namelijk:

De Alumium Container: 25 - 27 CM, Alu koker, 4 MM Alu Base. Deze presteerd dan ook het slechtste van alledrie, maar dit is dus ook voor de beginners, de prijs hiervan is 10 euro, inclusief isolatie en mounting.
De Al-CU container, 25 CM Alu Koker, 8 MM Copper Base. Naar verwachting zal deze redelijk goed presteren. De prijs is nog niet helemaal duidelijk, maar zal rond de 22,50 liggen, inclusief isolatie en mounting
De CU-container, 25 CM CU Buis, 8 MM Copper Base. De prijs wordt waarschijnlijk 30 euro, uiteraard inclusief mounting en isolatie.

De Voortgang

Hier zet ik de voortgang neer:
#1 De Alu-Containers klaar voor het lassen.
#2 De Alu-Containers terug van het lassen

De Alu-containers klaar voor het lassen:
13 April 07
Ik heb de Aluminum kokers voor een zacht prijsje kunnen overkopen, daarom verschillen de lengtes ook. Omdat ik de lengtes toch zo dicht mogelijk bij elkaar wilde hebben, varieren de lengtes ongeveer van 25 tot 27 cm. Er zit een uitschieter bij van 40 cm, maar als ik er hier 2 van maak, wordt het wel erg klein.
Genoeg geschreven, tijd voor wat foto's (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t467010_f0t00138.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t467020_f0t00139.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t467031_f0t00140.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t467033_f0t00142.jpg
Van links naar rechts: Kokers; Base's, Voor de Mounting, en een totaalshot.

Uitleg foto 3: Deze plaatjes worden op ongeveer 8 cm hoogte vastgelast, hieraan wordt de mounting bevestigd. Het kan eventjes duren eerdat de foto's geladen zijn.

De Alu-Containers terug van de lasboer

17 April 07
De Alu-containers zijn terug van de lasboer :)
De foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t489906_f0t00160.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t489915_f0t00161.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t489922_f0t00162.jpg

Wat ik nou nog moet doen: De onderkant polijsten, en voor de mounting zorgen.

De updates in de startpost

Zoals het kopje het al aangeeft, de updates in de startpost. Hier ben ik mee begonnen vanwege verzoek van de link naar de Waustube.
• Link Waus-Tube toegevoegd
• Ontwerpen toegevoegd
• Het Al-Cu ontwerp is na overleg geschrapt.
• Prijzen Alu Container vastgesteld

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten-NForce op 19-04-2007 21:34 ]

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Mooi initiatief man, welcome to the club d:)b
Heb je ook een tekening?

By the way, lassen? Ik dacht dat dit met alu lastig ging.

[ Voor 57% gewijzigd door Extera op 13-04-2007 19:01 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Extera schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 18:59:
By the way, lassen? Ik dacht dat dit met alu lastig ging.
Nee hoor, met de juiste spullen kan dat perfect.
Kijk je nooit Dicovery channel >:)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Als ik tv kijk, kijk ik meestal daar naar, maar nooit gezien. Ik denk trouwens dat ik in de war ben met gietijzer (moest een een gescheurd motorblok laten lassen, uiteindelijk heb ik maar een nieuwe gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
El-cheapo Tubes? Wasda? :P Zou ik graag willen terug willen zien in de OP, daarnaast is een link naar die waustube erg gewenst, dank u zeer! _/-\o_

Net het topic van waustube gevonden op T.net gevonden via Google, ziet er heftig uit. Erg benieuwd dus naar wat dit wordt want als ik google naar El-cheapo Tube krijg ik alleen maar Sock Tubes.. ..For tube socks. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Ik wist het eerlijk gezegd ookniet hoor ;) maar zag laatst toevallig Amirican Hotrod: Alumitub
Daar gingen ze een auto volledig van alu maken.

Gietijzer lassen is idd wat lastiger maar ze hebben onze lantaarnpaal tog weer weten te lassen :9 , ze moesten echter het gierijzer wel roodheet stoken in de smidse. (mijn mams had hem omver gereden)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm monkey, el-cheapo = goedkoop, het was/is een site waarmee je de goedkoopste winkel kan vinden en het is nu beetje een naam geworden voor het zo goedkoop mogelijk maken.

alu lassen is al moeilijk maar alu op koper lassen is volgens mij echt onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Ik heb wel vertrouwen in het lassen. Ook Alu op koper. Waar ik ook het alumium vandaan heb, die zitten in de carroseriebouw, dus hun kunnen wel netjes lassen. Bovendien heb ik mezelf iets beloofd. Zijn deze 3 (nou worden er 4 gemaakt, maar hé, ik moet er natuurlijk ook eentje he ;) ) binnen een maand weg, maak ik 5 of 6 Al-Cu containers. Want het liefst zit ik niet dadelijk met een stuk of 15 CPU-containers die ik niet kwijt kan ;) .

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Maarten-NForce schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:56:
Ik heb wel vertrouwen in het lassen. Ook Alu op koper. Waar ik ook het alumium vandaan heb, die zitten in de carroseriebouw, dus hun kunnen wel netjes lassen. Bovendien heb ik mezelf iets beloofd. Zijn deze 3 (nou worden er 4 gemaakt, maar hé, ik moet er natuurlijk ook eentje he ;) ) binnen een maand weg, maak ik 5 of 6 Al-Cu containers. Want het liefst zit ik niet dadelijk met een stuk of 15 CPU-containers die ik niet kwijt kan ;) .
Ga er maar niet vanuit dat je die dingen snel verkoopt.

Ik weet dat er nog hier en daar waustubes te koop zijn en die zijn atm ook niet aan de straatstenen kwijt te raken ook al zijn ze echt super veel beter als zo'n cheapo-tube.

Helemaal nu met de C2D's en de C2Q's. De standaard gesoldeerde container gebruikt niemand meer omdat die dingen simpelweg de load van zo'n Intel CPU totaal niet aan kunnen. Zo'n waus-tube (of iedere andere solid) kan dat wel en zijn een stukken betere investering. Prijs ligt op ongeveer het dubbele van zo'n brazed exemplaar, maar de kwaliteit is misschien wel 100x beter.

Enige waar zo'n brazed-tube nog enigzins nuttig voor is is suicide screens aangezien je dan de CPU amper belast.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lassen van alu op koper gaat je dus erg tegenvallen aangezien je koper niet last, maar hardsoldeert en alu op zichzelf al behoorlijk moeilijk te lassen is, je zou het met tig of heel misschien autogeen kunnen lassen, maar op veel andere manieren is het niet mogelijk.

- HyPz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
@ Syngrow, vergeet de fun factor niet, en de contests die eraan komen. Voor dit geld een keertje sub-zero is niets. Mijn 1e tube koste me ook maar 6 euro :)

// Met een beetje geluk binnenkort nog een tube-topic O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 21:24:
Het lassen van alu op koper gaat je dus erg tegenvallen aangezien je koper niet last, maar hardsoldeert en alu op zichzelf al behoorlijk moeilijk te lassen is, je zou het met tig of heel misschien autogeen kunnen lassen, maar op veel andere manieren is het niet mogelijk.

- HyPz
Aluminium lassen is niet zo moeilijk hoor. Alu aan koper lassen heb ik echter nog nooit gezien. Zou wel cool zijn als dat netjes lukt :) Deze blijf ik wel even volgen denk ik :9

[ Voor 3% gewijzigd door R-O-Y op 14-04-2007 01:01 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Ontwerpen toegevoegd :)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Voor de mensen die geen zin hebben om te lezen, zal ik het hardsolderen van koper op alumium in 4 woorden samenvatten:
However, it is possible.
Kijk, daar hebben we wat aan :)

edit: Lang leve de vertaalmachine :) :
Solderen van aluminium aan koper is moeilijk, wegens de lage het smelten temperatuur, 548oC, van het eutectische aluminium-koper en zijn extreme broosheid. Eutectisch wordt gevormd wegens ontbinding van aluminium tijdens het solderen. Door snel te verwarmen en te koelen, echter, is het mogelijk om redelijk kneedbare verbindingen voor toepassingen zoals kopertussenvoegsels in aluminiumafgietsels voor elektroleiders te maken.

En bijvoorbeeld hierbij :
Gebruik ook Durafix Easyweld soldeerstaven om verschillende metalen aan elkaar te hechten (koper op aluminium bijv.)

Dus ik ben ervan overtuigt dat het mogelijk is

[ Voor 82% gewijzigd door Maarten-NForce op 14-04-2007 14:58 ]

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

zilver.goud, titanium ed lijken me nou niet echt goedkope toevoegmaterialen :P Het lijkt me ook een stuk lastiger om het netjes te krijgen dan gewoon lassen. Hulde als het je lukt. Het lijkt me zeker tof om te zien. Mocht je het aan elkaar maken zou je dan kunnen proberen wat op video te krijgen? :9

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens een keer iets gelezen over explosief lassen.
Weet alleen niet of dat past in het plaatje "goedkoop".

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten: dat is autogeen lassen, wil je het nou (laten) tig lassen of autogeen? tig lassen van alu op koper is denk echt onmogelijk aangezien de smeltpunten van koper en alu te ver uit elkaar liggen.

als je het wilt autogeen lassen raad ik je aan een toevoeg materiaal te nemen met een smeltpunt van ca 400*C waardoor het dus officieel solderen gaat heten.
geschikt soldeer
een hogere temp toevoeg materiaal wordt echt te lastig. Ik heb al paar keer alu gebrazeerd met echt hardsoldeer voor alu maar dat is een ramp tenzij beide delen van erg dik alu zijn. en een berg bijpassende alu flux niet te vergeten :)

Roy: edelmetalen zijn niet geschikt voor het solderen van alu.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik vraag me af of het wel zoveel zin heeft om alleen de bodem te vervangen voor koper ipv alu.

Als je een hoger stuk van koper kan maken, kan je de delen in elkaar persen zoals de tube van kingpin.

anyway, het is veel makkelijker alleen koper te gebruiken, zoveel scheelt dat toch niet in kosten? 54mm koper buis en wat stukjes als basis is alles wat je dan nodig hebt. zo heb ik ook mijn 1e tube gemaakt, koste geen drol. Kortom. ik zou alleen de onderste maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Extera op 14-04-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap ook wel dat je aluminium kunt lassen, maar dit op zich is al relatief moeilijk. Ik heb voor mijn opleiding een zeer breed scala aan materialen op verschillende manier gelast, maar alu aan koper is (zo goed als) niet te doen, dit om de redenen die unknown_road al noemt.

- HyPz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Zoals je nou in de startpost kunt zien, is het Al-Cu ontwerp weg. Dit na overleg met de lasboer. Het goede nieuws is dat de 4 aluminium containers bij de lasboer liggen, die haal ik waarschijnlijk woensdag op.

In die tijd houd ik me bezig met de Cu-containers :)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 21:46

rimpeldinky

nani?

misschien een leuk ideetje, 2 GPU containers een CPU en een NB container!
grotere uitdaging en het enige verschil bij de GPU containers is een hoekje er in met schuine bodem
zolang de wand dik genoeg is en het is een beetje te isolkeren is dat altijd leuk!

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Stiekem ben ik ook al bezig met een NB container. :9
Maar een gpu container is ook een leuk idee ja.
Deze week maar is het koper gaan bestellen. Waarschijnlijk koper voor 6 Cu CPU-containers.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ziet er goed uit, in welke richting moeten we ongeveer denken voor prijzen?
(en dit zijn de opstartkosten, waar haal je een beetje redelijk droogijs/N2{l}}? ) Verder, zo lang de ervaren mensen geen problemen zien, zie ik ze ook lekker niet :P

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Prijzen staan in de SP ;)
Alu Containers: Rond de 14 euro, hangt af van de lasprijzen, die hoor ik waarschijnlijk woensdag.
Cu-containers: Waarschijnlijk rond de 30, maar dit hangt ook af van de lasprijzen.

Misschien hangt de prijs ook nog een beetje af van de mounting, maar dit weet ik nog niet zeker. Waarschijnlijk zal hier geen meerprijs ofzo voor worden gerekend.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
FreezeXJ schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:01:
Ziet er goed uit, in welke richting moeten we ongeveer denken voor prijzen?
(en dit zijn de opstartkosten, waar haal je een beetje redelijk droogijs/N2{l}}? ) Verder, zo lang de ervaren mensen geen problemen zien, zie ik ze ook lekker niet :P
LN2 zal goed zoeken zijn, maar daar moet je echt niet op een blauwe maandag aan beginnen. Je hebt zoiezo een dewar nodig die tussen de 100 en 300 euro kost, en als je LN2 gaat gebruiken liefst ook een solid koperen container. Dan nog een goede thermometer en gezond verstand (of juist niet)

Droogijs kan je zo halen en is niet zo gevaarlijk, en veel meer geschikt om mee te leren dan LN2, het is goedkoper en het is geen probleem om het in een brazed tube te gebruiken. droogijs kan je kopen op bv. droogijs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je koper gaat bestellen, is het verstandig om rond koper te nemen, stuk makkelijker te isoleren en te mounten. je hebt zeker geen draaibank ergens ter beschikking zodat je een sleuf in de base kan draaien voor extra oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Jep, rond koper was ook het plan:
Ronde buis (56MM diameter, 3 MM dik) en een 8 mm Koperen base.
Draaibank heb ik inderdaad niet tot mijn beschikking, is inderdaad wel jammer.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:30:
Je hebt zeker geen draaibank ergens ter beschikking zodat je een sleuf in de base kan draaien voor extra oppervlak.
Zoiets gaat met een kolomboor ook nog wel hoor :), ik neem aan dat ie die toch wel heeft ivm. mountingplates maken.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enkel wat gaten heb je niet zoveel aan voor dry-ice natuurlijk, en ik neem aan dat dit geen LN2 tubes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Ik heb inderdaad wel een kolomboor tot mijn beschikking.
Nu ik de laatste post van unknown_road zie, besef ik dat ik het verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat je bedoelde, dat ik een blok koper van laten we zeggen 7 cm hoog (6x6 cm breed) pak, en daar 56 MM uit boor/draai, daar vervolgens een koperen staaf inzetten, en vervolgens vastlassen.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
De Alu-containers zijn terug van de lasboer :)
Voor plaatjes zie de startpost. Ik ben nu bezig met de mountings.

De prijs hiervan is 10 Euro :)

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten-NForce op 18-04-2007 22:11 ]

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.pegelsoft.nl/database/viewtopic.php?t=11

100 Liter LN2 tank. Interessant ?
(niet van mij ofzo ! kwam em gewoon tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100 L :D als je het al kan betalen, waar moet je het laten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Met zulke tubes kan je het beste niet aan de slag gaan met LN2 denk ik ;)
Als de Alu en Koperen versies klaar zijn, ga ik ze natuurlijk wel vergelijken, maar dat zal waarschijnlijk met D-ICE zijn.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:13:
http://www.pegelsoft.nl/database/viewtopic.php?t=11

100 Liter LN2 tank. Interessant ?
(niet van mij ofzo ! kwam em gewoon tegen)
Barzi wil hem kopen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wanneer ga je die alu tube testen? niet lullig bedoelt maar ik verwacht een deltaT van minstens 30 graden. ben wel benieuwd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Ik ga denk ik in het weekend verder met de mountings, dus als het een beetje meezit, wordt het aankomende woensdag. Ben dan om kwart voor 12 uit en heb daarna anderhalve week vakantie :)

Waarschijnlijk heb ik dan dus ook tijd voor de Cupper Koperen versie.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten-NForce op 19-04-2007 21:32 ]

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Die Barzi wil wel meer, hij heeft mij ook de oren van mn kop gezeurd over welke single stage hij moest kopen, en uiteindelijk heeft hij er helemaal geen gekocht :? :? 8)7 8)7 8)7 8)7

Grote mond, klein(e) hartje (portomonee?)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is trouwens copper of koper, maar niet Cupper. Het element heet Cu van het latijnse Cuprum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Verbeterd ;)
Ik heb wel latijn, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen ;)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 14-09 21:45
El Snorro schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:24:
[...]

Die Barzi wil wel meer, hij heeft mij ook de oren van mn kop gezeurd over welke single stage hij moest kopen, en uiteindelijk heeft hij er helemaal geen gekocht :? :? 8)7 8)7 8)7 8)7

Grote mond, klein(e) hartje (portomonee?)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmertjuh
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

klein vraagje, waar halen jullie je dry-ice voor in een tube vandaan ? 8)7

XBL: Warheadheadshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmertjuh
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

XBL: Warheadheadshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Remmertjuh schreef op zondag 29 april 2007 @ 21:21:
klein vraagje, waar halen jullie je dry-ice voor in een tube vandaan ? 8)7
Staat volgens mij iets hoger in het topic al vermeldt.
Bijv. op www.droogijs.nl (zag ik tenminste voorbij komen)

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Huh, bestaat dit topic ook nog? Ja :)

Zoals sommigen van jullie misschien al hebben gezien, heb ik de Alu Containers in de verkoop gezet ex. Mounting, hieronder staat het deels bewerkte verhaal uit V&A:

Tja; Ik begin steeds minder interesse te krijgen in OC'en, en ik heb niet graag dat deze 4 Tubes nog een aantal jaren in de kast liggen te vergaren, totdat ze de loadtemps al helemaal niet meer aankunnen.

Ik wilde ze wel afmaken, maar ik heb in de buurt nergens ook maar iets kunnen vinden (op hout na) waar ik mountings van kon maken, misschien zijn er ook die denken dat ik er domweg geen zin in had, en misschien speelde dat ook wel een beetje mee, maar de hoofdzaak was het niet. En als mountings via internet bestelden, was het idee de El-Cheapo Tube al gedeeltelijk weg door de verzendkosten!

Vandaar; 4 Tubes a E2,50 te stuk, om ze zo snel mogelijk kwijt te raken, zodat ook ik verder kan gaan met mijn nieuwe hobby; Crossen. De andere reden dat ze 2,50 zijn, is ook doordat je zelf voor de mounting moet zorgen, de isolatie is ongeveer 2 CM dik.

Wat krijg je:

Tube:
Isolatie
Neophreen, maar beperkte voorraad ---> op = op

Voor zover de Advertentie :)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Mounting kun je toch gewoon uit een plaatje alú/rvs 'fiiguur zagen'?

Ik heb uit 2 plakkies alu zelf een s939 mounting in elkaar gezaargd(ziet er NIET uit overigens :P) voor mijn MCW6002 blok, aangezien ik een socket A blok gekocht had jaren terug voorm ijn waterchiller.

Enige wat je moet weten is waar de gaten in je mobo zitten, overtekenen op het petiaal, gaatjes boren/testen met cpu en dan de binnenkant wegzagen zodat je tube erdoor kan....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
vind ut er allemaal erg mooi uitzien, echt gaaf gedaan..

heb alleen nog nergens resultaten gezien? Zijn die er al echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
@ Rey Namaattori:
Alu/RVS, hoe zou ik dat dan moeten doen?
-Vierkantje snijden
-Boor erdoor heen in 't midden
-Met een ijzerzaag de juiste vorm uitzagen
-afvijlen?

Oid? :+

@Darkpluisje
Dankje,resultaten zijn er nog niet nee.
Waarom? Zal moeilijk gaan zonder mounting ;)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Maarten-NForce schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:02:
@ Rey Namaattori:
Alu/RVS, hoe zou ik dat dan moeten doen?
-Vierkantje snijden
-Boor erdoor heen in 't midden
-Met een ijzerzaag de juiste vorm uitzagen
-afvijlen?
As a matter of fact....dat is precies hoe ik het gedaan heb ;)

De originele mounting voor mijn blok zag er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.jab-tech.com/product_images/thumbnails/t_2404.jpg
Vervaardigd uit staal of ijzer, tis vrij zwaar en vrij onbuigbaar, itt tot 1mm plaat aluminium. De Socket A versie is echter veel kleiner dan de s939/am2 versie, dus ermoest een nieuwe komen

Normaliter leg je een veertje om een schroef en dan gaat de schroef door de gaatjes naar de backplate waar je 't zaakje aandraait, de veertjes verdelen de krachten dan evenwijdig zodat het blok recht op de IHS staat.

Omdat alu niet zo sterk ik heb ik 2 plaatjes gemaakt ruwweg dezelfde vorm, maar niet die uitstulpinkjes naar beneden, ipv heb ik gewoon langere schroeven gebruikt en het hele zwikje vast gebout. Zij aanzicht ziet er ruwweg zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/4818/koelblokschematischzijavd3.jpg

Rood is het koperen blok, groen 't mobo. Onder de schroefkoppen zitten plastic ringetjes zodat de kop niet over 't mobo krast. De bovenste plaat is de dekplaat en wordt door de moeren op het einde van de schroeven op de veerplaat gedrukt. De pootjes van die plaat zijn korter en hebben slechts een inkeping ipv een echt gat waar de schroef door heen gaat, met een tangetje is 't zaakje naar boven gebogen zodat de dekplaat gesteund word daar waar de grootste krachten zijn(nl bij de schroeven) en tevens word deze kracht evenwijdig op het koperblok verdeeld door het veren van de veerplaat: 't zaakje staat recht op de ihs :) Ik weet alleen niet of de cheapotubes een veerplaat nodig heeft, je zou ook zowel aan de schroefkop- als moerzijde een rubberen ringetje kunnen gebruiken, dat veert ook(zij minder) dan kun je namelijk gewoon elke keer hetzelfde plaatje uitzagen..'t vereist alleen wat meer gevoel bij het installeren van de meuk.

Door de waterinlet recht boven de core, kan 't zaakje niet verschuiven, 't zelfde geld voor een mounting voor je cheapotubes. Dit draait overigens al stabiel sinds september 2006, nooit verschuivingen gehad oid.

Goed, back to the cheapo tube :P Aluminium is makkelijker te bewerken, maar ook een stuk slapper, met 2 of mogelijk zelfs 3 plaatjes zal 't wel goed komen denk ik..enige wat je hoeft te doen is de buiten maten opmeten van de cheapo tubes, en uit een stuk plaat alu zo'n vierkant gat zagen:

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/124/mountingcheapotubeyt2.jpg
Die lipjes links en rechts hoef je niet uit te zagen als je mobo het toestaat(waarschijnlijk niet), of je kunt diagonaal zagen, dan zijn ze steviger. Tis idd een kwestie van een gat in het midden boren en met een decoupeerzaag verder werken(dit gaat ws niet werken met staal, wel met alu) and ur done.

Gaten in de lipjes boeren zou ik doen in overeenstemming met het mobo, meestal zijn dat soort dingen gestandariseerd, maar je zult eens een mobo van een of ander tropisch merk hebben...

edit:
Hebn je misschien wat interessantere shots van bodemplaat & de lasnaad? Als dat nl teveel schui loopt zul je misschien de binnenzijde van je mountingplaatjes ietsjes groter moeten maken of schuiven afvijlen conform de hellinghoek vamn de lasnaad...

[ Voor 12% gewijzigd door Rey Nemaattori op 31-07-2007 12:55 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zo te zien zijn die lasnaden van simpele kwaliteit. Je ziet dat ze alles behalve vlak zijn, daar kan je nooit een mounting op vast klemmen. Die maffe balkjes op de zijkant lijken mij geschikter voor mounting (daar ook voor bedoeld volgens de TS) die hebben een vlakke bovenkant. Aan de andere kant is dat wel erg hoog, lijkt mij niet ideaal.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53

Epsilon

lemming_nl schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:30:
Zo te zien zijn die lasnaden van simpele kwaliteit. Je ziet dat ze alles behalve vlak zijn, daar kan je nooit een mounting op vast klemmen. Die maffe balkjes op de zijkant lijken mij geschikter voor mounting (daar ook voor bedoeld volgens de TS) die hebben een vlakke bovenkant. Aan de andere kant is dat wel erg hoog, lijkt mij niet ideaal.
hoog is juist wel ideaal, dan heb je geen dik stuk mounting bij je bord, waar je geen ruimte hebt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/di/di5_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/di/di5_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/di/di5_5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Epsilon schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:03:
[...]

hoog is juist wel ideaal, dan heb je geen dik stuk mounting bij je bord, waar je geen ruimte hebt.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat ik uit de fotos uit de TS op kan maken zit de mounting nog een stuk hoger dan op jouw fotos. Het lijkt mij dan moeilijk om de container dan goed recht vast te drukken. Maarja, misschien schat ik het wat te moeilijk in, ben geen DOC expert :+

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)
@lemming_nl:
De lengte van de onderkant van de base naar de bovenkant van die "malle balkjes" is 7.1cm

@Rey Namaattori:
Die zogenoemde malle balkjes zijn voor de mounting. Het lijkt me wel handiger om vier stukken mounting te halen van Epsilon's plaatje.

@ Epsilon:
Waar heb jij het kunstof van die mounting vandaan? (Ik neem aan dat je 'm zelf hebt gefabriceerd ;) )

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Epsilon:
Waar heb jij het kunstof van die mounting vandaan? (Ik neem aan dat je 'm zelf hebt gefabriceerd ;) )
Snijplank van de blokker ;)
Pagina: 1