The Making off de “Waus-Tube”
Begin 2006 kwamen waus-mod en ik op het idée om eens te proberen een solid koper container te ontwerpen en te maken/laten maken.
Verschillende containers bekeken die al bestaan en ook wat optisch mooi is.
Ik weet, dat laatste is het minst belangrijk maar als je het doet waarom dan niet gelijk mooi.
Het doel was dus:
Een solid container, gemaakt van koper, die mooi is , en voor een redelijke prijs.
Na regelmatig overleg met wouter een design gevonden wat haalbaar zou zijn op een conventionele draaibank, en zie plaatje voor het resultaat.

Dus eerst op zoek naar een leverancier van koper, aangezien ik in almere werk en daar ook een staalmarkt aanwezig is op dat industrie terrein daar maar even wat info gevraagd
60mm rond massief koper hadden ze gewoon op voorraad, geen probleem, en het idee was dat ik ze zelf ging draaien op de draaibank die bij mij op het werk staat.
Dus 3 dagen later 4 stukken koper in huis, totaal 28kg koper

de vrijdag van diezelfde week zou ik gaan beginnen aan de eerste tube, echter kwam dat er niet van en starte de week er op maandag.
Nou heb ik draaien gehad op school en ik moet zeggen ik kan het aardig , maar deze draaibank was na nader bestudeerd te hebben uit het jaar 0 en had nogal wat mankementen.
De 3 klauw op de bank was waarschijnlijk een keer kapot geweest en 1 bek vervangen waardoor het hard 0,2 !! uit de midden ligt.
Nou komt het met een pot niet erg secuur op maten aan maar 2 tiende is echt erg veel.
Dus na overleg met de hoofd td bij ons kwam ik er achter dat je de bek moest vullen met latoenkoper en uitklokken met de (net zo gare) meetklok.
Maar goed ….vol goede moed begonnen met uitklokken en na een uur zat ie acceptabel “in de midden”
Met de centerboor voorboren , en starten met boortje 28mm die al op een 22cm diep kan komen, dus de 25-30cm begon hier al problematisch te worden.
Een uurtje of 3 later en 2,5 liter boorolie zat het gat 28 er in op 22cm diep en ging ik op zoek naar een binnenbeitel.
De meeste binnen beitels zijn 14cm of van dusdanige diameter dat ze uberhoupt niet bruikbaar zijn , dat in combinatie met deze draaibank kwam ik tot de conclusie dat het niet ging lukken op deze manier.
Ik heb nog wel even de buitenkant geprobeerd af te draaien , en dat ging redelijk, maar een goede draaibank zou een stuk schelen.
Resultaat na 4 uur werk

Dus na dit avontuur opzoek naar iemand die dit wil doen of ergens een goede draaibank “lenen”.
Via de td bij het bedrijf schrijvers aangekomen , maar die mensen gingen al moeilijk kijken bij het zien van de tekening.
Hij zou mij de zelfde week laten horen wat de kosten er van zouden zijn, maar na herhaaldelijk er langs gaan en bellen daar nooit een antwoord op gehad, hij had er duidelijk geen zin in en ik ga het ook niet meer vragen.
Dus staalmarkt nog maar eens gebeld of die geen draaierij weten die zo’n project eventueel zou kunnen/willen doen.
Die vertelde mij dat tegenover hun de firma Bitter zit en dat ik daar maar eens moest vragen.
De volgende morgen gelijk gebeld en de heer vertelde mij dat ik de tekening maar even moest mailen en hij zou mij dan een prijs toesturen, maar na 4 dagen later geen reactie te hebben gehad nog maar eens gebeld en de man beloofde mij de volgende dag een antwoord te mailen.
En inderdaad de volgende dag de mail van de firma bitter…….

Ik kan je vertellen dat ik niet echt blij was met deze mail/prijs.
Dus de volgende dag maar eens gebeld hoe het kwam dat deze prijs zo exclusief duur was en of ie het materiaal erbij gerekend had aangezien ik de 4 stukken al had namelijk.
Na overleg met de heer bitter aan de telefoon kwam er uit dat je een speciale U boor nodig hebt voor zoiets wat een 8-900 euro kost en dus doorberekenen naar de klant.
Erg jammer, ons plan leek hierbij weer in het water te vallen, en de solid’s waren nog ver weg.
2 weken later nog maar eens langs gereden i.p.v bellen en kijken of er iets anders op verzonnen kan worden.
Na enig overleg met oscar (daar de chef) op het id gekomen om de gaten te boren i.p.v draaien, dat zou aanzienlijk in de prijs schelen omdat een boor 50mm vele malen goedkoper is als een U boor.
Hij zou mij de volgende dag mailen over de prijs en aantallen, die ik inmiddels verhoogt had naar 10 stuks om de prijs te drukken.
2 dagen later de mail in de bus met de nieuwe prijs.

Wow, dat scheelde aanzienlijk idd dus de keuze was nu niet moeilijk meer. We gaan voor 10 stuks
Na hem gebeld te hebben de afspraak gemaakt dat hij eerst zou kijken hoe het boren ging en een sample maken zodat wouter en ik misschien nog een kleine aanpassing kunnen doen.
De volgende week er op zou ie er aan gaan beginnen omdat de boor dan binnen zou zijn.
Maar zoals het met al die bedrijven zo is , het wil niet vlotten als ze er niet veel aan verdienen blijkbaar.
Dus bijna elke week 2x per week langsrijden elke keer te horen gekregen dat ie volgende week zou gaan beginnen.
Nu is het inmiddels al juni/juli en nog geen spaan gevallen, de moed begint al weer aardig in de schoenen te zakken.
Na 3 weken vakantie te hebben gehad de waus-pot draad maar weer eens opgepakt en langs de draaierij gereden, en jawel een wonder was geschied, 2 stukken geboord 25,5 cm diep
50mm diameter…..eindelijk!!

Ze waren alleen niet verder gegaan vanwege de tekening , de bedoeling was niet helemaal duidelijk.
Dan krijg je ook de algemene vraag , “waar is het voor?” euhh…..voor op een processor van een computer als koeling……..de blik op die gezichten van die 2 gasten …….priceless !
Na afgesproken te hebben dat ik een goede tekening zou brengen zou oscar de pot over 2 weken verder afmaken i.v.m vakantie en zieken.
Dus van de week was het zo ver dinsdag zou ie klaar zijn ……eureka !!!!
2e ontwerp

Omdat oscar woensdag nog niet gebeld had toch maar weer even langs en wat blijkt? Niet klaar ……pfffff….maar na beetje overleg ging dat a la minuut gebeuren en kon ik er op wachten , shit….geen camera bij me.
En na een half uurje op de cnc kon ik hem meenemen, nog wel wat ruw @ base maar dat poetsen we wel op.
Uit mijn werk een uur aan de gang in de gare draaibank en een doosje staalwol/schuurpapier om de base te cleanen/pollischen maar het resultaat mag er zijn.
De Waus-Pot Rev. 1
dimention's in mm (inch)
hight 269mm ( 10,76" )
wide 60mm ( 2,4" )
wide inside 50mm ( 2"
base thickness 9.6mm (0,38" )
base diameter 38mm (1,52 )
weight 1512 gram's (60,5 ounce)

Nu nog kijken wat de performance is van de tube, en ik houd jullie hier op de hoogte van het verloop van de andere 9, waarschijnlijk worden dat er ook nog 4 in alluminium.
*** update****
De aluminium versie :d

en de uiteindelijke 10 stuks klaar

erg mooi eindresultaat moet ik zeggen.
Rol-Co
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 19-11-2006 18:09 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging