The Making of the Waus-Tube..

Pagina: 1
Acties:
  • 4.248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
The Making off de “Waus-Tube”

Begin 2006 kwamen waus-mod en ik op het idée om eens te proberen een solid koper container te ontwerpen en te maken/laten maken.
Verschillende containers bekeken die al bestaan en ook wat optisch mooi is.
Ik weet, dat laatste is het minst belangrijk maar als je het doet waarom dan niet gelijk mooi. :)

Het doel was dus:
Een solid container, gemaakt van koper, die mooi is , en voor een redelijke prijs.
Na regelmatig overleg met wouter een design gevonden wat haalbaar zou zijn op een conventionele draaibank, en zie plaatje voor het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/firstdesign.jpg

Dus eerst op zoek naar een leverancier van koper, aangezien ik in almere werk en daar ook een staalmarkt aanwezig is op dat industrie terrein daar maar even wat info gevraagd
60mm rond massief koper hadden ze gewoon op voorraad, geen probleem, en het idee was dat ik ze zelf ging draaien op de draaibank die bij mij op het werk staat.

Dus 3 dagen later 4 stukken koper in huis, totaal 28kg koper :)

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/4piece.jpg

de vrijdag van diezelfde week zou ik gaan beginnen aan de eerste tube, echter kwam dat er niet van en starte de week er op maandag.
Nou heb ik draaien gehad op school en ik moet zeggen ik kan het aardig , maar deze draaibank was na nader bestudeerd te hebben uit het jaar 0 en had nogal wat mankementen.
De 3 klauw op de bank was waarschijnlijk een keer kapot geweest en 1 bek vervangen waardoor het hard 0,2 !! uit de midden ligt.
Nou komt het met een pot niet erg secuur op maten aan maar 2 tiende is echt erg veel.
Dus na overleg met de hoofd td bij ons kwam ik er achter dat je de bek moest vullen met latoenkoper en uitklokken met de (net zo gare) meetklok.

Maar goed ….vol goede moed begonnen met uitklokken en na een uur zat ie acceptabel “in de midden”
Met de centerboor voorboren , en starten met boortje 28mm die al op een 22cm diep kan komen, dus de 25-30cm begon hier al problematisch te worden.
Een uurtje of 3 later en 2,5 liter boorolie zat het gat 28 er in op 22cm diep en ging ik op zoek naar een binnenbeitel.
De meeste binnen beitels zijn 14cm of van dusdanige diameter dat ze uberhoupt niet bruikbaar zijn , dat in combinatie met deze draaibank kwam ik tot de conclusie dat het niet ging lukken op deze manier.
Ik heb nog wel even de buitenkant geprobeerd af te draaien , en dat ging redelijk, maar een goede draaibank zou een stuk schelen.

Resultaat na 4 uur werk :'(

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/draaibank.jpg

Dus na dit avontuur opzoek naar iemand die dit wil doen of ergens een goede draaibank “lenen”.
Via de td bij het bedrijf schrijvers aangekomen , maar die mensen gingen al moeilijk kijken bij het zien van de tekening.
Hij zou mij de zelfde week laten horen wat de kosten er van zouden zijn, maar na herhaaldelijk er langs gaan en bellen daar nooit een antwoord op gehad, hij had er duidelijk geen zin in en ik ga het ook niet meer vragen.
Dus staalmarkt nog maar eens gebeld of die geen draaierij weten die zo’n project eventueel zou kunnen/willen doen.
Die vertelde mij dat tegenover hun de firma Bitter zit en dat ik daar maar eens moest vragen.
De volgende morgen gelijk gebeld en de heer vertelde mij dat ik de tekening maar even moest mailen en hij zou mij dan een prijs toesturen, maar na 4 dagen later geen reactie te hebben gehad nog maar eens gebeld en de man beloofde mij de volgende dag een antwoord te mailen.
En inderdaad de volgende dag de mail van de firma bitter…….

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/bitter.jpg

Ik kan je vertellen dat ik niet echt blij was met deze mail/prijs.
Dus de volgende dag maar eens gebeld hoe het kwam dat deze prijs zo exclusief duur was en of ie het materiaal erbij gerekend had aangezien ik de 4 stukken al had namelijk.

Na overleg met de heer bitter aan de telefoon kwam er uit dat je een speciale U boor nodig hebt voor zoiets wat een 8-900 euro kost en dus doorberekenen naar de klant.
Erg jammer, ons plan leek hierbij weer in het water te vallen, en de solid’s waren nog ver weg.
2 weken later nog maar eens langs gereden i.p.v bellen en kijken of er iets anders op verzonnen kan worden.
Na enig overleg met oscar (daar de chef) op het id gekomen om de gaten te boren i.p.v draaien, dat zou aanzienlijk in de prijs schelen omdat een boor 50mm vele malen goedkoper is als een U boor.
Hij zou mij de volgende dag mailen over de prijs en aantallen, die ik inmiddels verhoogt had naar 10 stuks om de prijs te drukken.

2 dagen later de mail in de bus met de nieuwe prijs. :)

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/bitter2.jpg

Wow, dat scheelde aanzienlijk idd dus de keuze was nu niet moeilijk meer. We gaan voor 10 stuks :P , en de boor 50mm kan besteld worden.

Na hem gebeld te hebben de afspraak gemaakt dat hij eerst zou kijken hoe het boren ging en een sample maken zodat wouter en ik misschien nog een kleine aanpassing kunnen doen.
De volgende week er op zou ie er aan gaan beginnen omdat de boor dan binnen zou zijn.

Maar zoals het met al die bedrijven zo is , het wil niet vlotten als ze er niet veel aan verdienen blijkbaar.
Dus bijna elke week 2x per week langsrijden elke keer te horen gekregen dat ie volgende week zou gaan beginnen.
Nu is het inmiddels al juni/juli en nog geen spaan gevallen, de moed begint al weer aardig in de schoenen te zakken.
Na 3 weken vakantie te hebben gehad de waus-pot draad maar weer eens opgepakt en langs de draaierij gereden, en jawel een wonder was geschied, 2 stukken geboord 25,5 cm diep
50mm diameter…..eindelijk!!

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/sample1.jpg

Ze waren alleen niet verder gegaan vanwege de tekening , de bedoeling was niet helemaal duidelijk.
Dan krijg je ook de algemene vraag , “waar is het voor?” euhh…..voor op een processor van een computer als koeling……..de blik op die gezichten van die 2 gasten …….priceless ! :)

Na afgesproken te hebben dat ik een goede tekening zou brengen zou oscar de pot over 2 weken verder afmaken i.v.m vakantie en zieken.
Dus van de week was het zo ver dinsdag zou ie klaar zijn ……eureka !!!!

2e ontwerp
Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/secconddesign.jpg

Omdat oscar woensdag nog niet gebeld had toch maar weer even langs en wat blijkt? Niet klaar ……pfffff….maar na beetje overleg ging dat a la minuut gebeuren en kon ik er op wachten , shit….geen camera bij me. :'(
En na een half uurje op de cnc kon ik hem meenemen, nog wel wat ruw @ base maar dat poetsen we wel op.

Uit mijn werk een uur aan de gang in de gare draaibank en een doosje staalwol/schuurpapier om de base te cleanen/pollischen maar het resultaat mag er zijn.

De Waus-Pot Rev. 1

dimention's in mm (inch)

hight 269mm ( 10,76" )
wide 60mm ( 2,4" )
wide inside 50mm ( 2"
base thickness 9.6mm (0,38" )
base diameter 38mm (1,52 )
weight 1512 gram's (60,5 ounce)

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/totaal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/base.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/waus-pot2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/inside2.jpg

Nu nog kijken wat de performance is van de tube, en ik houd jullie hier op de hoogte van het verloop van de andere 9, waarschijnlijk worden dat er ook nog 4 in alluminium.

*** update****

De aluminium versie :d
Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/waustubealu1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/waustubealu2.jpg

en de uiteindelijke 10 stuks klaar

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/omg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/omg2.jpg

erg mooi eindresultaat moet ik zeggen. :P

Rol-Co

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 19-11-2006 18:09 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Leuk topic rob. En belangrijker, mooie tube! 1tje voor mij he ;)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

waar ga je het stikstof van daan halen? :P

btw wat voor proc zet je er onder? :)

Coding 4 Fun!

• Extera
Is dat aan mij gericht?

zo ja, ik doe er droog ijs in. CPU die er onder komt zal mijn E6600 wel zijn

Verwijderd

Mooie tube en hopelijk ook mooie resultaten :)
Ik heb er hoop genoeg in.. Succes ermee allemaal :)

• TeXiCiTy
  • Laatst online: 12-09 12:43
Ga je ook modelletjes maken voor je GPU? Ziet er erg netjes uit verders.
Met zo'n niet uitgeholde rod van 7 kg kan je je CPU zeker wel passief koelen O-) (Zonder extreme overclock...)

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TeXiCiTy schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:54:
Ga je ook modelletjes maken voor je GPU? Ziet er erg netjes uit verders.
Met zo'n niet uitgeholde rod van 7 kg kan je je CPU zeker wel passief koelen O-) (Zonder extreme overclock...)
Ik denk dat dat passief koelen nog best tegen zal vallen. Vergeet niet dat het oppervlak dat zo'n koperen buis heeft redelijk klein is en dus weinig warmte aan de lucht kan afgeven.

Verwijderd

:O ik had ze nog niet eens gezien DAMN WAT EEN RESULTAAT

naast me vriendin krijg ik hier ook een harde van. Na al die tijd eindelijk het resultaat zien waar heel lang aan gewerkt is!

W00000000000000000000000000000000000000000000000T

• Extera
laat dr dit maar niet lezen :+

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Ziet er goed uit Rob/Waus !

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

OMG, dit is echt heel bruut overclocken.

Staat er niet onzettend veel gewicht op de CPU ? Of heb je een soort ophanging ervoor?

• Extera
nee je moet de tube aandrukken met een mounting.

Verwijderd

Nope het volledige gewicht erop.. en nog strak aandraaien ook :D
Good thermal transfer is what we want :D

Verwijderd

Nja, die core wordt toch grotendeels ontlast door de IHS lijkt mij..

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 14:15

DesertShooter

Afgekickt

Mooie containers maat :) _/-\o_

Verwijderd

Kun je misschien een foto plaatsen van de mounting of ga je daarvoor je bench tafel gebruiken?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

waarschinlijk z'n bench "arch"

Gabriël AM5

Verwijderd

YIPPIEEEE heil wouter!!!!!!!!!

you've waited long for this one _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 22:07 ]

• Agres
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 14:34
Nice work _/-\o_

nou wauter kijken of dat ding ook werkt ;-)
met die mooi Ln2 verdeler (ding) zal het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat draaien zo lastig dan? Ik heb het gevoel dat ik dit bij ons op de UT in mijn 1e jaar nog geleerd heb. Maar misschien is een goede draaibank het halve werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:50
Mooi spul en ook zeker een leuk topic, gaan jullie de resultaten ook hier posten? Ben benieuwd.

offtopic:
Wat is het internet btw klein, je ziet iemand die zegt aan de UT te studeren, je klikt eens op zijn profiel en je blijkt hem in real life te kennen... :+

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

nFo

Mooie tube, gaan jullie er ook cola er in doen. :P
Coca cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:20
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:05:
:O ik had ze nog niet eens gezien DAMN WAT EEN RESULTAAT

naast me vriendin krijg ik hier ook een harde van. Na al die tijd eindelijk het resultaat zien waar heel lang aan gewerkt is!

W00000000000000000000000000000000000000000000000T
tja ik kan me voorstellen dat je vriendin hier ook wel opgewonden van kan raken, maar eehm wat wordt er dan bij haar zo stijf? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
nFo schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:32:
Mooie tube, gaan jullie er ook cola er in doen. :P
Coca cooling.
Met de K en de E man :) coke cooling _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 14:27:
Is dat draaien zo lastig dan? Ik heb het gevoel dat ik dit bij ons op de UT in mijn 1e jaar nog geleerd heb. Maar misschien is een goede draaibank het halve werk ;)
de buitenkant niet , het probleem zit hem in de binnenkant op 255mm diep ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
aan de prijzige kant zeg, misschien voor de volgende keer toch een idee als ze de onderkant erin persen en vervolgens vastsolderen of dmv hittebehandeling een passing maken, scheelt nogal veel tijd dus ook kosten. :)

Maarja, rood koper is idd niet het fijnste materiaal om even af te draaien, zo taai als wat.

Ben benieuwd hoe goed deze gaat werken!(kwam pas die van tom's hardware weer tegen).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

echt mooi werk :) draaien van koper is idd echt een ramp, heeft me 2 aandrijfriemen en 2 beitels gekost.

Ding gaat zeker wel goed presteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Bedankt voor alle reactie's ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel verbaasd over het eindresultaat was aangezien het er niet naar uitzag dat het nog iets ging worden.

Ik ben nu druk met de mountings , die worden dan ook machine gemaakt van zwart wit zeer stevig kunstof, en over de 4 bevestigings bouten heb ik ook al een id , maar wel zo dat je geen last hebt met je isolatie.

wel een kleine tegenvaller, de koperprijs is met 60% gestegen inmiddels dus de 2 resterende tube's zijn een stuk duurder
De alluminium versie gaat wel enorm "el cheapo"worden, en bij veel intresse worden het er meer als 4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst een hele mooie mounting voor S775 gezien:

Van latex een plat stuk (ongeveer 5mm dik) anderhalf keer de afstand tussen de gaten, dan voor de 4 gaten buisjes ook van latex die door het mobo heen gaan met een verbreding erboven.

Eronder zat een plastic plaat, in het plastic boven en onder uitsparingen.
Per gat een bout die verzonken werd in de plastic plaat en een moer ook verzonken in het plastic aan de andere kant.

Aan de andere kant van het moederbord (de bovenkant dus) ging een moer die strak tegen de latex verdikking aangeschroefd werd. Op de bouten kon dan vanalles vastgeschroefd worden, zoals een pot als jullie hebben gemaakt (via een plastic plaat met een rond gat erin) maar ook andere dingen zoals een phase change kop.

Het idee is dus dat latex erg goedkoop is, makkelijk zelf te vormen en goed helpt tegen isolatie. Doordat de moeren en boutkop verzonken in het plastic kon het met wat sealstring makkelijk luchtdicht afgewerkt worden.

Ik denk alleen niet dat zoiets voldoende isolatie is voor LN2, maar voor single stage en DI zou het perfect moeten zijn.

Zal even kijken of ik pics kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 07:36
Suc6 met jullie tube, ik hoop dat het mooie resultaten gaat boeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe duur zou zo'n aluminium tube dan worden?
En zou het veel schelen in temp/oc?
OMFG dit was me duizendste post! \o\ \o/ /o/ *O* *O*

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheap.. rond de 100 euro!

En kwa temps? deze blijven hetzelfde als alle andere droogijs / ln2 tubes onder idle. De kracht waarin massief koper/alu van kracht komt is deze tempratuur vast te houden onder heatload. Tussen idle en load zullen dus maar enkele graden spelen, wat overclocken het beste uitkomt!

Kortom voor de overclocker een must onder deze tempraturen!

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gehoord dat je het een en ander moet modden aan je Windows installatie.. Omdat hij anders bij zulke hoge (ga ik maar vanuit dat je die haalt ;) ) kloksnelheden crasht.

Heb je je daar al wat in verdiept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog nooit gehoord gezien of geroken :P
windows doet wat hij moet doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:48:
Ik heb gehoord dat je het een en ander moet modden aan je Windows installatie.. Omdat hij anders bij zulke hoge (ga ik maar vanuit dat je die haalt ;) ) kloksnelheden crasht.

Heb je je daar al wat in verdiept?
Er wordt wel wat getweaked aan windows ja maar dat is voornamelijk om snellere tijden/hogere scores te bereiken.
Coldbug omzeiling is ook sprake van op athlon64 San Diego/Venice/Machester/Toledo.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik wist dat er wat tweaks aan waren, maar ik dacht altijd dat die je performance en uiterlijk van windows zwaar verneuken zodat je een stabieler systeem hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
zo het materiaal voor de mounting is ook binnen, nu nog wat gaten

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/mount.jpg

ik kan weer aan de slag, nog geen updates over de tubes zelf , dat word volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er geen andere worrden voor: OWNED!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 21:30:
Ik heb er geen andere worrden voor: OWNED!
:? :? Wie is ge-owned ? :? :?

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stukkies plastic natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghaha :P

Die tubes zien er wel meesterlijk uit zeg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:00

Vuurvoske

Nunquam cede!

vet apparaat :D. Ga je hiermee ook demonsteren @ masters of overclocking op de hardwareinfo dagen? :P

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Vuurvoske schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:10:
vet apparaat :D. Ga je hiermee ook demonsteren @ masters of overclocking op de hardwareinfo dagen? :P
Yep :) koperen en aluminium aanwezig daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ze goed werken, begin er een handeltje in? :+

volgens mij zijn er genoeg mensen die intresse hebben....
ik wel in iedergeval, maar wat is de prijs? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 17:37:
als ze goed werken, begin er een handeltje in? :+

volgens mij zijn er genoeg mensen die intresse hebben....
ik wel in iedergeval, maar wat is de prijs? :|
Tuurlijk, handel is de bedoeling van een 'Tube Lijn'

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
1 vraagje, waarom zouden jullie 4 alu buizen willen maken, als koper een stuk beter geleid?

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
eXistenZ_NL schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:52:
1 vraagje, waarom zouden jullie 4 alu buizen willen maken, als koper een stuk beter geleid?
Waarom geen goud? :P

Niet iedereen heeft helaas een sky-high budget om mee te werken. Die gaat in dit geval wel richting de processoren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
goud geleid kut, silver is voor droogijs wel beter, voor LN2 niet.

Rob, post eens wat pics man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Extera schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:56:
Is dat aan mij gericht?

zo ja, ik doe er droog ijs in. CPU die er onder komt zal mijn E6600 wel zijn
Ik neem aan dat je een vloestof gaat gebruiken samen met je droog-ijs, dit om het contact oppervlak tussen je droog-ijs en de koperen buis te optimaliseren.

De keuzes zijn:

- Aceton (verfwinkel/Gamma/Praxis): laagste temp. ca -78C

- Methanol (verfwinkel/Gamma/Praxis): laagste temp. ca -90C, lager vlampunt en llagere dampspanning dan aceton.

- Ethanol (ethyl alcohol): werkt idem (rondom de -60C), maar zuiverder dan 70% is niet makkelijk verkrijgbaar (beneden de 70% bevriest het water in de mix). Zelf destilleren is niet echt een optie (illegaal en je hebt aardig wat shit nodig). Trouwens we weten er wel een betere bestemming voor, PROOST!

- Ethyl ether : laagste temp. ca -100C, zeer moeilijk verkrijgbaar (verdovingsmiddel in o.a diergeneeskunde) daarnaast zeer vlambaar en een lage dampspanning. Eigenlijk niet te gebruiken in een 'hobby-bob' opzet.

-Isopropanol (schoonmaak alcohol) laagste temp. ca -80C, het minst vlambare uit de reeks, laagste dampspanning maar geeft een dikke slurry onder afkoeling met droogijs. Verkrijgbara bij de betere drogist en waarschijnlijk bij de bouwmarkten. Ver uit de veiligste voor dit soort experimenten.

Natuurlijk niet vergeten om:

- goed te ventileren, we hebben er weinig aan als je tijdens je super OC van je graatje gaat ;)
- een veiligheidsbril te dragen, in het begin zal het spatten (bij t mengen van droogijs en de vloeistof)
en je wilt niet je ogen bevriezen
- doe beschermde kleding aan vries wonden zijn (net als brandwonden) geen lolletje

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk stukje hoor maar ehm dit is niet echt de eerste keer hier dat er met droog ijs gewerkt wordt. Onder andere epsilon heeft wat leuke testjes gedaan met verschillende vloeistoffen en daar kwam uit dat aceton de beste temperaturen gaf.

"vries"wonden van droog ijs krijg je trouwens niet makkelijk. Als je het gewoon op je hand hebt liggen kan je dat best tijdje volhouden voordat het uberhaupt pijn begint te doen. Zelfs als je het oppakt en er dus in knijpt is het nog wel even vast te houden.

@extera: rol-co kan helaas sinds de merge niet meer op het forum komen :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:24:
[...]

snip

"vries"wonden van droog ijs krijg je trouwens niet makkelijk. Als je het gewoon op je hand hebt liggen kan je dat best tijdje volhouden voordat het uberhaupt pijn begint te doen. Zelfs als je het oppakt en er dus in knijpt is het nog wel even vast te houden.

snap '(
De 'vries' wonden slaan op de gebruikte koelvloeistof (ik zie droogijs zelf niet zo 1-2-3 spetters geven), dat je van droog ijs zelf nauwelijks vries wonden krijgt is mij bekend.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
I know, had al gevraagt of ik ze moest posten, zou wel goed komen zei hij.

Over het hele verhaal. Ik heb gewoon aceton gebruikt, werkt prima, en spetteren? er zit misschien een laagje van 2cm onder in de tube, knappe jongen die de spetters eruit laat komen.

bescherming valt ook wel mee. Gewoon goed ventileren. Ik maak me altijd meer zorgen om condensatie en dus mijn hardware dan om mezelf.

Door het grote warmteverschil van je handen en de vloeistof / droogijs is een spettertje als verdampt voordat je dit voelt. Idem met LN2. LN2 is juist gevaarlijker met handschoenen (op de speciale handschoenen na dan)

Ik zie droogijs ook niet zo snel spetteren aangezien het direct overgaat naar gas :+

[ Voor 27% gewijzigd door Extera op 19-10-2006 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je even hier kijken extera ;)

http://www.xtremesystems....thread.php?t=87564&page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik had ze al gezien via msn, alleen die pic niet, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
OMG :9~
Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/omg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/omg2.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Extera op 19-10-2006 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Damn, mooi spul :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:57

shinchan03

Niels

wat kost dat :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
geil, je zou ze bijna associeren met dildo's.

*wacht nog vol verwachting*.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

diedazz schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:14:
geil, je zou ze bijna associeren met dildo's.

*wacht nog vol verwachting*.
Ik wordt alles behalve geil van een dildo 8)7

Maar het zijn mooie tubes :) Tot zaterdag jongens ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

ziet er echt pimp uit :)

gaat dit ook in de verkoop ? :*)

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 14:03

yni

tjilluh nice tubes :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Dat zijn mooie tube'tjes ja, ik kan niet wachten tot de resultaten })

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

diedazz schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:14:
je zou ze bijna associeren met dildo's.
ik moest aan pijpbommen denken :$

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
WTF is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Worden die dingen aan de buitenzijde nog geisoleerd :?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Toch redelijk logisch lijkt mij, want als je zoveel kilo koper gaat kopen, neem ik aan dat je euro voor isolatiemateriaal er echt nog wel bijkoopt

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 14:15

DesertShooter

Afgekickt

Morgen dan wrs de eerste test met de Alu versie :)

M'n rig is klaar voor droog ijs:

Afbeeldingslocatie: http://desertshooter.nl/23102006(010)%20(small).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Extera schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:17:
goud geleid kut, silver is voor droogijs wel beter, voor LN2 niet.

Rob, post eens wat pics man!
Goud geleidt het beste van alle (edel)metalen.

Waarom denk je dat een McLaren F1 rond de motor puur goud heeft? Juist, voor de geleiding.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

eXistenZ_NL schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:50:
[...]

Waarom denk je dat een McLaren F1 rond de motor puur goud heeft? Juist, voor de geleiding.
Heb je een BINAS? zo ja, kijk eens in tabel 8 en verbeter je fout daarna even ;)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eXistenZ_NL schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:50:
[...]

anti oxidatie

als ze het voor de warmtegeleiding doen zijn ze een stuk minder slim dan ze lijken

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
je kan stroom geleiden en warmte geleiden :)
Goud is de beste geleider voor stroom dacht ik. Voor warmte diamant, silver en koper.

Silver geleid beneden de -150 minder goed als koper.

Pin me er niet op vast, geen zin om een binas te zoeken. Ook maar ergens gelezen :P

Dessert: Je rig ziet er echt netjes uit man!

[ Voor 8% gewijzigd door Extera op 23-10-2006 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij metalen staat warmte en stroom geleiding met elkaar in verband, tamelijk lastig maar waar :D .

ze gebruiken goud bij electrische contacten omdat het niet oxideert en omdat het zacht is waardoor het goed contact maakt, hier komt denk ik die hele mythe vandaan

die -150 klopt wel enigzinds, dat heb ik ooit opgezocht in een CRC physics handbook, dit soort weetjes staan niet in je binas helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wauw! Die foto's zijn echt super! Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Aha, oke thanks jurgen, weer wat geleerd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7128d8021bd14a0987af03a40cc5dd90/thumb.jpg

hier mijn waus-pot. Wel een kutcamera :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha en als het allemaal niet wil lukken met die containers. Kun je ze altijd nog gebruiken als cocktailshakers :P

Shaken not stired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Lukt wel met die super containers hoor :)
hier voor wie hem nog niet had gezien

Op de Master of Overclocking in aktie

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7f03828788f6d6b3da5ea6069bc8d55e/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Lichte kick :)

Is er nog een kans dat er ergens 1 ongebruikt rondzwerft, op zoek naar een andere eigenaar?

Het liefts met die sockethouder erbij :>

Voornaamste is dat ik eens wat wil doen met Dry Ice.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Een beitel van 14 centimeter oplengen is toch niet moeilijk?
Of wel soms?
oeps oud topic niet gezien!
Rol-Co schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:18:
[...]

de buitenkant niet , het probleem zit hem in de binnenkant op 255mm diep ...

[ Voor 4% gewijzigd door Haeg op 14-01-2008 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Haegje

it's alive hahahhaha
Pagina: 1