Inhoud |
![]() |
Dit topic is bedoeld om vragen te stellen en tips te geven over Dry Ice, bij deze DI, en Vloeibaar stikstof, bij deze LN2 (Liquid Nitrogen) ![]() |
Droogijs:
Nederland:Belgie:
Nederland:Belgie:Tip:Op de meeste technische Universiteiten kun je ook DI en LN2 halen en is dat meestal goedkoper dan in een gewone shop ![]() |
Containers worden meestal gemaakt van koper of soms van aluminium, eenmaal omdat dit goed warmte geleidt. Containers kunnen uit een massief (solid) blok gemaakt worden of uit een buis met een bodem eronder. Uit een massief blok moet het met een cnc frees gefreesd worden. Als je het uit een buis met een bodem doet dan moet het gesoldeerd worden, hardsolderen welteverstaan. Omdat als het gewoon gesoldeerd wordt de het soldeermetaal de temperatuur niet kan weerstaan. Shops voor het kopen van Metaal:Hier wat containers: Solid Containers K|ngp|n’s Dragon LN2 Pot! ![]() ![]() GoriLLakoS LN2 Pot! ![]() KuriPro4's Pot! ![]() Gesoldeerde Containers Jort Gallery ![]() Chilly1 Tubes Hier is en link naar een XS Thread waar een aantal containers in gezet zijn. |
Zoals je al op sommige pics hebt kunnen zien wordt er een laag zwart foam om de container heen gedaan. Dit is armaflex. Dit wordt gebruijkt om de container te isoleren waardoor de temperatuur lager blijft. Hier is een handige shop waar je onder andere Armaflex en thermometers kunt kopen:Omdat de temperaturen ver onder 0 zijn ontstaat er condensatie. Hier moet je mee oppassen want dit kan je moederbord of videokaart dood maken. Dit kun je voorkomen door de resistors, elco's ed. in te smeren met iets. Je kunt hier vanalles voor gebruiken:
![]() |
Hier wat grote projecten van enkele mensen:Van onze eigen tweakers:Zijn er nog wat andere die er bij kunnen. Zeg het maar ![]() |
Hier is een makkelijk How-to van Jort: Klik Hoe gebruik ik DI Je kunt droogijs niet zomaar gebruiken. Daarvoor het je een container nodig. Dit is een buis gemaakt van meestal koper of aluminium. De container monteer je op de CPU of GPU, net wat je wil koelen, en daar doe je dan het DI of in. DI kun je in principe wel zo in de container doen, maar voor beter contact met de binnenkant van de container wordt meestal aceton of alcohol gebruikt. Dit wordt gebruikt omdat aceton pas bevriest bij -95 en alcohol bij -114 en bijvoorbeeld water bevriest al bij 0 graden dus zou dat geen goede optie zijn. Hoe gebruik ik LN2 LN2 kan wel zo in de container gedaan worden. Met LN2 kun je zelfs, als je het goed kunt, de temperatuur “regelen”. Je kan met een klein beetje bijvoorbeeld -40 halen en als je een heleboel in de container doet wordt het iets minder dan -196. Als je met LN2 is het wel heel erg fijn om een thermometer te hebben. ![]() |
Veel plezier in dit topic zou ik zeggen en klopt er iets niet of moet ik iets toevoegen, mail me maar: kcnightmare at gmail dot com ![]() |
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 131133 op 12-03-2006 18:39 ]