[Info] Dry Ice/LN2 Discussie Topic!

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131133

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.desertshooter.nl/dice_topic.png
Inhoud
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/spacer.gif

Inleiding

Dit topic is bedoeld om vragen te stellen en tips te geven over Dry Ice, bij deze DI, en Vloeibaar stikstof, bij deze LN2 (Liquid Nitrogen)

Info

Droogijs:
  • Droogijs is bevroren CO2 (koolzuurgas)
  • Temperatuur: -79.8
  • Kookpunt: -78.5
  • Hoeveelheidafname: 10% per dag
Droogijs is te koop op verschillende plekken

Nederland:Belgie:LN2:
  • LN2 is stikstof in zijn vloeibare fase
  • Temperatuur: -196
  • Kookpunt: -183
  • Hoeveelheidafname: 0.2L per dag in dewar
LN2 is in deze shops te vinden:

Nederland:Belgie:Tip:Op de meeste technische Universiteiten kun je ook DI en LN2 halen en is dat meestal goedkoper dan in een gewone shop

Containers

Containers worden meestal gemaakt van koper of soms van aluminium, eenmaal omdat dit goed warmte geleidt. Containers kunnen uit een massief (solid) blok gemaakt worden of uit een buis met een bodem eronder. Uit een massief blok moet het met een cnc frees gefreesd worden. Als je het uit een buis met een bodem doet dan moet het gesoldeerd worden, hardsolderen welteverstaan. Omdat als het gewoon gesoldeerd wordt de het soldeermetaal de temperatuur niet kan weerstaan.

Shops voor het kopen van Metaal:Hier wat containers:

Solid Containers

K|ngp|n’s Dragon LN2 Pot!

Afbeeldingslocatie: http://www.desertshooter.nl/dragon_pot_klein.jpg

GoriLLakoS LN2 Pot!

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y259/GoriLLakoS/Kanistro1.jpg

KuriPro4's Pot!

Afbeeldingslocatie: http://blue.ap.teacup.com/memesama3939/timg/middle_1127082711.jpg

Gesoldeerde Containers

Jort Gallery

Afbeeldingslocatie: http://www.desertshooter.nl/container_brazed_klein.jpg

Chilly1 Tubes

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=36178&stc=1

Hier is en link naar een XS Thread waar een aantal containers in gezet zijn.

Isolatie en Afdichten

Zoals je al op sommige pics hebt kunnen zien wordt er een laag zwart foam om de container heen gedaan. Dit is armaflex. Dit wordt gebruijkt om de container te isoleren waardoor de temperatuur lager blijft.

Hier is een handige shop waar je onder andere Armaflex en thermometers kunt kopen:Omdat de temperaturen ver onder 0 zijn ontstaat er condensatie. Hier moet je mee oppassen want dit kan je moederbord of videokaart dood maken. Dit kun je voorkomen door de resistors, elco's ed. in te smeren met iets. Je kunt hier vanalles voor gebruiken:
  • Nagellak
  • Vaseline
  • Vet om lagers in te smeren
  • Dielectric Grease Spray

Projects

Hier wat grote projecten van enkele mensen:Van onze eigen tweakers:Zijn er nog wat andere die er bij kunnen. Zeg het maar :)

Veel Gestelde Vragen

Hier is een makkelijk How-to van Jort:

Klik

Hoe gebruik ik DI :?

Je kunt droogijs niet zomaar gebruiken. Daarvoor het je een container nodig. Dit is een buis gemaakt van meestal koper of aluminium. De container monteer je op de CPU of GPU, net wat je wil koelen, en daar doe je dan het DI of in.

DI kun je in principe wel zo in de container doen, maar voor beter contact met de binnenkant van de container wordt meestal aceton of alcohol gebruikt. Dit wordt gebruikt omdat aceton pas bevriest bij -95 en alcohol bij -114 en bijvoorbeeld water bevriest al bij 0 graden dus zou dat geen goede optie zijn.

Hoe gebruik ik LN2 :?

LN2 kan wel zo in de container gedaan worden. Met LN2 kun je zelfs, als je het goed kunt, de temperatuur “regelen”. Je kan met een klein beetje bijvoorbeeld -40 halen en als je een heleboel in de container doet wordt het iets minder dan -196. Als je met LN2 is het wel heel erg fijn om een thermometer te hebben.

Slot

Veel plezier in dit topic zou ik zeggen en klopt er iets niet of moet ik iets toevoegen, mail me maar: kcnightmare at gmail dot com ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 131133 op 12-03-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht er aan om een topic te maken op GoT waar je je DI en LN2 ervaringen en vragen kwijt kunt, omdat deze nog niet aanwezig was :)

Klopt er iets niet aan de TS of ben ik iets heel belangrijks vergeten, meldt het dan even. Ook typo's aub want dat staat een beetje slordig imo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-03 00:22
Ziet er goed uit, bij de shops voor droogijs kan je www.droogijs.nl nog even toevoegen. Deze zit in Rotterdam en verhuisd binnenkort naar Spijkenisse.

Als er interesse is, morgenavond ga ik mijn containers (laten) solderen, dan kan ik wat foto's maken.
En nu ik toch bezig ben, hierna zal ik als er interesse is ook wat pic's kunnen schieten van de toekomstige mounting die ik moet maken, en het isoleren.

Wat je ook nog kan toevoegen misschien is www.metaalwinkel.nl deze winkel levert alle soorten en maten koper. En natuurlijk www.bes.ltd.uk voor isolatie, themometers en andere spullen.

_/-\o_ voor de startpost, dit ontbrak echt nog aan DOC

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13

DaWaN

'r you wicked ??

Waarom staat de KuriPro4 niet in de SP
KuriPro4 :9~

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb het een en ander toegevoegd nu. Ik heb op verzoek van DaWan nu een container toegevoegd maar ik ga niet van iedere springende blijo die weer een andere container opnoemd er bij zetten.

@ Extera:
Pics zouden wel leuk zijn, kijk nog wel of ik er wat mee kan maar je kunt ze so wieso posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 131133 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:02:
Heb het een en ander toegevoegd nu. Ik heb op verzoek van DaWan nu een container toegevoegd maar ik ga niet van iedere springende blijo die weer een andere container opnoemd er bij zetten.
Mja er moest gewoon een japanse pot tussen IMO. Die pot is waarschijnlijk de dikste en beste op aarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:03:
[...]

Mja er moest gewoon een japanse pot tussen IMO. Die pot is waarschijnlijk de dikste en beste op aarde :)
Zou kunnen maar die Dragon Pot van kinpin moest er imo ook tussen want die is ook niet mis ;)

Maar de jappen hebben altijd wel leuke dingetjes :)
--------------------
Dingen die ik nog toe wil voegen:

[list]
• Bench Arc
• Iets over thermometers ed.
• Pics bij isolatie en afdichten
• Mounting
• GPU containers

Meer?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 131133 op 08-03-2006 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:58

Epsilon

Beetje overdreven om een verzameltopic te openen in een forum waar al zo weinig topics staan IMHO...

Als je er dan toch iets bij gaat zetten, zet dan op zn minst links naar topics waar runs gedaan zijn

[ Voor 35% gewijzigd door Epsilon op 08-03-2006 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153939

je kan met dice wel degelijk je temp regelen hoor;)

air liquide en praxair voor ln² supply(praxair hebben ze ook dice)

http://www.praxair.nl/ & BE

http://www.airliquide.nl/nl/index.asp & BE

how-to geschreven door mij op [M]

http://www.madshrimps.be/?action=gethowto&howtoID=59

dan nog een article van dothan + dice

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=342

en soon dothan + ln² ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 08-03-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Die pic's gaan niet door, hij dacht dat de container zacht-gesoldeerd moest worden. Hardsolderen kan hij alleen op z'n werk doen. Dit doet hij maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om dan als eerste een vraag te stellen in dit topic:

Waarom wordt er eigenlijk altijd armaflex gebruikt om te isoleren en niet piepschuim?
Is dit enkel omdat armaflex makkelijk met de goede diameter gekocht kan worden en piepschuim niet makkelijk bewerktbaar is?
Als ik het goed heb werkt piepschuim beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 131133 op 10-03-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Peipschuim geeft denk ik meer zooi, en het sluit denk ik minder goed aan, waardoor het " beter isoleren" effect verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bluecold is right, piepschuim is prullen.

armaflex is op maat snijden en errond >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145732

LN2
is niet de officiele naam voor vloeibaarstikstof, ookal hoor ik dat vaak beweerd worden.
Dat is duidelijk weer computerjargon

in de scheikunde schrijven we een stikstof molecuul teneerste zo op:
N2
en met toestandsaanduiding, doen we tussenhaakes erna.
vloeibaarstikdtof word dus:
N2(l)

Jullie hebben niet voor niets de moie subscript functie

verder lees ik dit
"Hoeveelheidafname: 0.2L per dag in dewar"
kom nou toch, als ik een flinterdun laagje vloeibaarstikstof maak. van 1 cm diep, en 100 cm in het vierkant, dan is de afname echt wel anders dan als ik het in een speciale isoleerende pot stop. je kan niet spreken van 0,2L per dag, kom nou toch

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 145732 op 12-03-2006 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105281

Kan iemand mischien wat schrijven voor in de start post, over dewars waar je ze kunt krijgen + kopen of huren en wat ongeveer de kosten zullen zijn etc. want dat is nog steeds zwart gebied voor mij, het krijge van DI in deze uithoek was al moeilijk genoeg maar wil soon ook LN2 proberen no matter what })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95757

Dewars krijg je niet zo maar.. ik heb alles kunnen opkopen van een bedrijf en dat was echt een geluk in de afgelope 5 jaar van ln2 ocen in nl... dewars zijn duur, 2e hands of nieuw je komt er bijna niet aan! helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51

Syzzer

Prutser

Anoniem: 145732 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 00:43:
LN2
is niet de officiele naam voor vloeibaarstikstof, ookal hoor ik dat vaak beweerd worden.
Dat is duidelijk weer computerjargon

in de scheikunde schrijven we een stikstof molecuul teneerste zo op:
N2
en met toestandsaanduiding, doen we tussenhaakes erna.
vloeibaarstikdtof word dus:
N2(l)

Jullie hebben niet voor niets de moie subscript functie
Klopt als een bus, jargon dus ...
verder lees ik dit
"Hoeveelheidafname: 0.2L per dag in dewar"
kom nou toch, als ik een flinterdun laagje vloeibaarstikstof maak. van 1 cm diep, en 100 cm in het vierkant, dan is de afname echt wel anders dan als ik het in een speciale isoleerende pot stop. je kan niet spreken van 0,2L per dag, kom nou toch
De dewar is dus die sprciale vacuüm-geïsoleerde pot waar je het over hebt :) . Vandaar dat 0.2L per dag best een vuistregel is die je kunt aanhouden. Vergeet niet dat de significantie van (zeer) ondergeschikt belang is in deze toepassingen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb LN2 bij deze veranderd in LN2
Maar ik ga er geen N2(l) van maken want LN2 is een beetje ingeburgerd in de tweakers onder ons imo dus ga ik dat niet veranderd. En het praat ook wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 18:09
Leuk, extreme actie :).
Zelf ben ik meer met phase-change en waterkoeling bezig (voor Asetek). Wat daarbij erg opvallend is is dat het contact van het koelende medium (R404A/water) met het koelblok cruciaal is voor de performance. Om deze reden is de verdampingskamer en injectie uit de capillair veranderd voor de LS en XE II. Nu heeft mij altijd verbaasd dat bij LN koeling dat bij de verdamping van de stikstof ten gevolge van de CPU warmte er een laagje stikstofgas ontstaat. Dit gas is een relatief goede isolator, het heeft een veel lagere warmte geleidbaarheid en een lagere warmte capaciteit dan vloeibaar stikstof. Is er al eens geëxperimenteerd met het onder druk op de inspuiten van LN? Dan heb je een optimaal contact tussen je koellichaam en je koelvloeistof (je moet wel een afvoer maken voor overtollig vloeibaar stikstof).

Ik heb een voorbeeld waarbij het effect van niet-optimale warmteoverdracht is uitgerekend voor een imperfecte solid/solid overgang, maar het effect van gasbellen op de bodem van je koelblok is vergelijkbaar. Het verschil in temperatuur is in Kelvin.

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/wijdeveld/cooling/with_tim.png
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/wijdeveld/cooling/without_tim.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95757 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 01:54:
Dewars krijg je niet zo maar.. ik heb alles kunnen opkopen van een bedrijf en dat was echt een geluk in de afgelope 5 jaar van ln2 ocen in nl... dewars zijn duur, 2e hands of nieuw je komt er bijna niet aan! helaas!
als ik naar Air Liquid ga, kan ik daar dan een dewar huren voor een paar dagen (ook enige idee van de kosten hiervan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51

Syzzer

Prutser

Anoniem: 131133 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:05:
Ik heb LN2 bij deze veranderd in LN2
Maar ik ga er geen N2(l) van maken want LN2 is een beetje ingeburgerd in de tweakers onder ons imo dus ga ik dat niet veranderd. En het praat ook wat makkelijker.
Doe dan tenminste LN2, dan zit t tweetje nog aan de goede kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Syzzer schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:16:
[...]

Doe dan tenminste LN2, dan zit t tweetje nog aan de goede kant ;)
Ja daar zat ik ff over te twijfelen. 2tje onder leek me logischer maar ik zag weer dat Jort 2tje boven deed :9

Zal het ff fixen :)

Edit: Done :)

(LN2 staat veeel beter imo :X )

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 131133 op 12-03-2006 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95757

Anoniem: 105281 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:07:
[...]

als ik naar Air Liquid ga, kan ik daar dan een dewar huren voor een paar dagen (ook enige idee van de kosten hiervan)?
Ik zou maar eerst met droogijs gaan werken ;) ten tweede.. waar wil je ln2 op doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

wijdeveld schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:18:
Leuk, extreme actie :).
Zelf ben ik meer met phase-change en waterkoeling bezig (voor Asetek). Wat daarbij erg opvallend is is dat het contact van het koelende medium (R404A/water) met het koelblok cruciaal is voor de performance. Om deze reden is de verdampingskamer en injectie uit de capillair veranderd voor de LS en XE II. Nu heeft mij altijd verbaasd dat bij LN koeling dat bij de verdamping van de stikstof ten gevolge van de CPU warmte er een laagje stikstofgas ontstaat. Dit gas is een relatief goede isolator, het heeft een veel lagere warmte geleidbaarheid en een lagere warmte capaciteit dan vloeibaar stikstof. Is er al eens geëxperimenteerd met het onder druk op de inspuiten van LN? Dan heb je een optimaal contact tussen je koellichaam en je koelvloeistof (je moet wel een afvoer maken voor overtollig vloeibaar stikstof).

Ik heb een voorbeeld waarbij het effect van niet-optimale warmteoverdracht is uitgerekend voor een imperfecte solid/solid overgang, maar het effect van gasbellen op de bodem van je koelblok is vergelijkbaar. Het verschil in temperatuur is in Kelvin.

[afbeelding]
[afbeelding]
Een laagje gas is het logische gevolg van verdamping. dat is verder niet druk afhankelijk. En het heeft uiteraard 0.0 warmtecapaciteit effectief aangezien het de temperatuur heeft van het vloeibare stikstof en het geen extra potentiele energie kan krijgen.

@UGK: LN2 is nooit bedoelt als scheikundig correcte benaming. Het is gewoon de snelste manier om het te typen op internet. Gewoon soort van "internet spreektaal" netzoals ff ipv even. Ik vind dat je nu op dit forum tegen iedereen die ff zegt een opmerking moet maken eigenlijk.

@hupo: bel air liquide :D

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 12-03-2006 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien kun je aan een huisarts vragen voor zo'n dewar, die hebben ook LN2 (N2(l)) om wratten e.d. weg te branden. Of overkopen van een huisarts die met pensioen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 05:57
Typo: Je kunt droogijs en niet zomaar gebruiken.

Ik neem aan dat het moet zijn: "Je kunt droogijs niet zomaar gebruiken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Danku :)

even ge-edit. Wou denk ik in eerste instatie schrijven, Droogijs en LN2 kun je niet zomaar gebruiken. Maar LN2 moest weg en ben het woordje 'en' vergeten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07-2024
Aangezien ik Exetera's topic een beetje aan het vervuilen was, zal ik hier mijn vragen maar even stellen.

Ik ben een absolute noob met DI, maar wil het iig een keer gaan proberen.

Wat moet je precies isoleren en wat alleen insmeren met nagellak? Ik heb wel gezocht, maar de een doet bijna niets en de ander pakt alles in.

Ik heb rond gekeken op XS enzo, maar hoeveel ethanol (dat was het toch?) moet je toevoegen? en hoe vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Zou me nest ingaan.... verslavend ook GoT

Ik heb het ook voor het eerst gedaan, dus pin me er niet op vast :) ik kom er vrijdagavond pas achter of het goed is gegaan...

wat ik heb gedaan:

Achterkant en voorkant van het moederbord insmeren met nagellak (alleen de contactpuntje's)
dit heb ik gedaan tot aan de drr slot's en de chipset (en de andere kant op, in het vierkant laat maar zeggen)
Hierna heb ik plak-neopreen aan de voorkant van het moederbord gedaan. Zo strak mogelijk om de socket heen. Ik heb 2 lagen gebruikt om zo net iets boven de socket uit te komen, dit word aangedrukt door de tube.

Hierna heb ik met vaseline de socket ingesmeerd (en goed in de gaatje's gedrukt)
De rest van de isolatie is meer afhankelijk van je tube. De buis kan gewoon met armaflex (er omheen schuiven) en ik heb het koperen blok zeg maar aan de zijkanten nog beplakt met plak neopreen.

Aan de achterkant heb ik daarna over de nagelijk heen vaseline gesmeerd. En daarop zo'n 8mm dik spul van een muismat gedaan. (4 lagen, want het was een dunne muismat :+)
Dat heb ik inderdaad nog niet gedaan, wel alle draadjes op XS enzo, maar deze had ik nog niet gezien.

(waarom staat ie niet gewoon in de lijst van DOC :P)
Omdat er langer niet in was gereageerd als de standaard ingestelde 7 dagen :)

zo en nu ga ik echt slapen

[ Voor 17% gewijzigd door Extera op 28-03-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
@Extera: Mag ik vragen waar je al je isolatie materiaal vandaan hebt? Heb je het via webshops bestelt of ergens bij jouw in de buurt? Ik woon namelijk in vlaardingen dus als jij het in omgeving Rdam heb gehaald zou dat voor mij ook een prima plek zijn om armaflex/neopreen te gaan halen :9 Ik ga morgen namelijk een oude vapo op halen maar ik heb nog geen isolatie (ben vooral opzoek naar zelfklevend neopreen/armaflex).

Ja GoT is idd verslavend, ik ga ook maar mn nest in :O

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Moest dr weer uit :P

Isolatie heb ik van waus gekocht, net genoeg voor mijn moederbord en de buis.
Ik ga binnekort even kijken hoe duur het word om bij bes te bestellen.
misschien kunnen we de verzendkosten delen?
voeg me maar toe op msn als je interesse hebt.

edit:
weet iemand waar je nog meer armaflex kan bestellen?
Als ik kijk op de site van Bes zie ik bij Refrigeration - Insulation, Flexible Connectors, Clips 9mm en 13mm staan (dikke van armaflex)
ik zoek alleen naar 30mm dik (54mm binnendiameter)

edit:
Toevoeging aan de startpost?
http://www.jacosol.nl verkoopt ook armaflex. Ik heb even gebeld en de volgende prijzen gekregen:

Armaflex tape - 50mm x 3mm x 15m 24 euro
Ander merk, zelfde specificatie's en prestatie's 14,50

Armaflex 54mm binnediameter 28,5mm wanddikte - 18 euro per meter
best prijzig, iemand een goedkopere? of is het gewoon zo prijzig?

[ Voor 59% gewijzigd door Extera op 29-03-2006 09:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Stomme vraag misschien, maar heeft iemand wel eens een SLI opstelling met droog ijs of LN2 gekoeld. Kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aste--> Klik
Kingpin's setup ;)

Ik ga waarschijnlijk binnenkort wat Alu solid containers maken. 2 cpu containers en 2 gpu containers. En over een tijdje komt er ook een 7900GT in huis. En dan lekker samen met Lex hopelijk WR 7900GT SLI neerzetten :D

Ben er vandaag ook achter gekomen dat er een DI en LN2 leverancier hier 5km vandaan zit. Hebben we er in de vakantie voor niets 3 uur over gedaan om in kaatsheuvel te komen |:(
Is een bedrijfje van Hoekloos. 25KG voor 53 euro :)
Had vanmiddag ook 3 kg apart gezet om op te halen. Zou eigenlijk 18 euro kosten. Komen we daar aan bij dat bedrijf. Hadden ze zo gauw ff geen 3 kg dozen. Hebben we mooi 10 kg gehad voor 18 euro wat normaal 38 euro kost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Ik weet niet of het een hoax is, maar misschien is dit voor sommigen wel interessant. Hier bied iemand een dewar voor LN2 aan, gratis af te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

wel leuk dat hij zeg "alleen reageren als je aantoonbare ervaring hebt met LN2"

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geld weggebrande wratten ook?
Dat gebeurt namelijk ook met N2(l) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
ikman schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:12:
wel leuk dat hij zeg "alleen reageren als je aantoonbare ervaring hebt met LN2"
Dat zal hij waarschijnlijk zeggen om te voorkomen dat hij zich schuldig gaat voelen als een onervaren persoon er iets aan over houdt tijdens het werk met zijn spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
gambr0 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:06:
[...]

Dat zal hij waarschijnlijk zeggen om te voorkomen dat hij zich schuldig gaat voelen als een onervaren persoon er iets aan over houdt tijdens het werk met zijn spullen.
Of omdat hij niet wil dat de eerste de beste n00b dat ding over neemt en hem doorverkoopt ofzow. Ik zou dat soort spullen ook liever in de handen van ervaren mensen die er ook wat mee doen zien.

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb iets slims bedacht!
leg je mobo in een ondiepe bak met aceton/olie of een andere niet geleidende vloeistof, dan kan er geen condens komen, omdat er geen lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcist
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 14:34
lol Droog ijs in je pijpie en de vloeistof bevriest haha dan is gelijk je hele mobo koel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
framaster schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:41:
lol Droog ijs in je pijpie en de vloeistof bevriest haha dan is gelijk je hele mobo koel :P
Dat is al eens gedaan, zal is kijken of ik het kan vinden ;)

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:24:
leg je mobo in een ondiepe bak met aceton/olie of een andere niet geleidende vloeistof, dan kan er geen condens komen, omdat er geen lucht is.
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=296

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:24:
leg je mobo in een ondiepe bak met aceton????

aceton en plastics ed gaan niet echt goed samen... En het is al heel vaak gedaan maar eigenlijk heb je daar 3M fluorent voor nodig, maar dat is echt enorm duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:31
Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:44:
[...]

leg je mobo in een ondiepe bak met aceton????

aceton en plastics ed gaan niet echt goed samen... En het is al heel vaak gedaan maar eigenlijk heb je daar 3M fluorent voor nodig, maar dat is echt enorm duur.
ach viel wel mee
75 de liter ooit 4 jaar terug hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen aceton dan, maar een niet geleidende vloeistof (zonnebloemolie is ook goed) zodat er geen lucht bij je mobo komt, geen lucht => geen water => geen condensatie => geen gepruts met vaseline, armaflex en muismatten.
Jammer dat het al bedacht was.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 04-04-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Beste KoelFreaks,

Ik zit er met een paar vrienden ook over te denken een keertje DICE te proberen, maar natuurlijk hebben we eerst zon mousepot nodig.

Nu is het de situatie dat ik tijdelijk in engeland werk, waar ik de mederwerking heb van iemand in een werkplaats. Deze man kan voor mij alles tot 2" (ong. 5 cm) dikte freezen wanneer het een lang stuk metaal betreft, en het is daarom erg aantrekkelijk om een pot uit 1 stuk metaal te maken.

Nu is de apparatuur aanwezig, maar het materiaal niet.

Een hoop onderzoek later ben ik wijs geworden dat een makkelijke optie bestaat uit het nemen van een standaard 54cm buis, met daarin een massieve dop. Alles dan van koper.

Koper is erg moeilijk te vinden (in kleine hoeveelheden), maar de standaard buismaten enzo lukt wel. Het liefst wil ik natuurlijk een massieve koperen staaf van 50cm bij 2", maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Wat ik wel kan vinden (met gemak) is een ronde staaf BRONS van 2". Hoe zit het eigenlijk met brons? En dat is meteen mijn vraag. Het lijkt mij persoonlijk niet zon ramp voor een beginpotje, al helemaal niet als je je bedenkt dat ook aluminium gebruikt wordt..Brons bestaat uit koper en 10-30 % tin.

Iemand hier iets over te vertellen / ervaring mee?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

TRG schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:15:
Wat ik wel kan vinden (met gemak) is een ronde staaf BRONS van 2". Hoe zit het eigenlijk met brons? En dat is meteen mijn vraag. Het lijkt mij persoonlijk niet zon ramp voor een beginpotje, al helemaal niet als je je bedenkt dat ook aluminium gebruikt wordt..Brons bestaat uit koper en 10-30 % tin.

Iemand hier iets over te vertellen / ervaring mee?
Uit mn hoofd weet ik niet of aluminium beter is dan brons, maar dat verwacht ik wel.
koper kun je bijvoorbeeld bij staalmarkt in den bosch halen.

Ik zou brons en andere legeringen vermijden. Overigens heb je echt niet perse een "mousepot" nodig. Gewoon een (bij voorkeur ronde) plak koper met daarop een buis. zowieso omdat het veel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En 50 cm voor de hoogte van een pot is best veel hoor ;)
30 cm is ook al meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bij staalmarkt in almere kan je het gewoon 60mm rond rood koper halen.
stukje van 27 cm 60mm rond massief kost daar 33,- ex de btw

ik ben er ook nog mee bezig , maar het probleem is de 22-25 cm binnen draaien, niemand heeft zo'n beitel.
maar komt goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koper: 390 W/m*K
aluminium: 237 W/m*K
brons: 190 W/m*K

rol-co: las een beitel aan een stuk staal :D

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-04-2006 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Ik heb het maar even uitgezocht, want ik zag maar niet in waarom een 80% koper legering slechte thermische eigenschappen zou hebben. Maargoed, ik geen chemist.

Het volgende lijstje betrek ik uit mijn uberbinas (handbook of chemistry and physics) en het internet:

Materiaalnaam - Thermische conductiviteit (W/m.C)

Aluminium - 136
Aluminium PUUR (99.99) - 220
Koper - 231
Koper PUUR (99.99) - 386
Zilver - 247
Zilver PUUR (99.99) - 418
Goud - 183
Tin - 38
Brons (75 Cu / 25 Sn) - 26
Brons (70 Cu / 30 Zn) - 111
Messing - 70
Staal - 26

Brons is dus in het geval van een Tin legering idd een slecht idee, maar doet het met zink nog geeneens zo slecht. Wel jammer, want dan had ik met gemak een mousepot uit een stuk kunnen laten maken. Om ff een rondstaf stuk koper van 30cm bij 2" te scoren, zie ik zo snel nog niet gebeuren. Maar ik zoek door.

De makkelijkste optie is om bij www.metaalwinkel.nl een stuk rondstaf van 40mm diameter en 40mm lang te bestellen, en daarbij dan een holle buis van 35mm doorsnede van 300mm lang bij www.wildkamp.nl. Dan kan ik dat stuk rondstaf mooi als een soort dop frezen met vasthoud mechanisme aan de buitenkant en oppervlakte-vergrotend profiel aan de binnenkant. Zijn deze maten te smal?

Het liefst ga ik voor de 54mm buis van wildkamp in combinatie met een stuk rondstaf van >= 54mm doorsnee voor de dop. Maar dat stuk rondstaf is het grote probleem wederom. Ik ga nog een bedrijf hier in engeland bellen, maar de werkplaats manager heeft me weinig kans gegeven. Zelfs hij heeft moeite om deze maten te bestellen in kleine kwanteit.

Edit: alweer 2 berichtjes terwijl ik aan het typen was

@ rolco

60 mm is teveel voor mij, maar wel weer geschikt als dop. Hebben ze ook kleinere maten (rond de 50?) en kun je daar alleen langsgaan? Of kan je ook via post / telefoon / internet bestellen?

[ Voor 8% gewijzigd door TRG op 06-04-2006 19:22 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

staalmarkt kan je mailen voor bestellingen.

een koper/zink alliage heet trouwens messing en geen brons.

de rede waarom alliages slecht geleiden is omdat het metaalrooster verstoort wordt door toegevoegde atomen. Hierdoor wordt de atomaire kinetische energie slechter overgedragen.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-04-2006 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

een koper/zink alliage heet trouwens messing en geen brons.
Despite this distinction, some types of brasses are called bronzes.

Hangt af van de verhouding tussen de 2 metalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

30-45% zink noemen we normaal gesproken messing bedoelde ik ;)

trouwens brons met 10% tin geleid beter dan messing namelijk de 190 W/m*K die ik net gaf.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-04-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TRG schreef op donderdag 06 april 2006 @ 19:20:
@ rolco

60 mm is teveel voor mij, maar wel weer geschikt als dop. Hebben ze ook kleinere maten (rond de 50?) en kun je daar alleen langsgaan? Of kan je ook via post / telefoon / internet bestellen?
euh opsturen doen ze denk ik niet, er zijn wel kleinere diameters maar je bent wel gebonden aan een bepaalde maat, het gaat niet per 2 mm of zo. ik dacht dat 56mm de volgende was.

ik zou ze even bellen als ik jou was, kan je vragen of ze 1 stuk eventueel op kunnen sturen.
staalmarkt

@u.r
Ik denk niet dat de mensen het in dank af gaan nemen als ik de beitel aan een stuk ijzer las, maar het id was ook wel in me opgekomen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

staalmarkt almere stuurt wel op in ieder geval. Heb al paar keer bij ze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightShot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:50
@Remco~nightmare
K kon ff geen andere manier vinden om je te laten weten dat;
vandaag wordt gekeken hoe lang de langste frees is,
me vader waarschijnlijk het frezen gratis kan doen als ze geen materiaal hoeven te bestellen.
en dan nog een vraag; wat voor koper of alu waren jullie van plan om te kopen?
ze zijn nl niet allemaal even makkelijk verspaanbaar :P
btw dit was me 1e post B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wou gewoon uit roodkoper zoals hier bijvoorbeeld kopen ;)

Ik wacht op je antwoord. En zeg het maar gewoon op msn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

let bij dat metaalwinkel ff goed op de levertijd die ze geven, ze hebben blijkbaar niet alles op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 20:54:
let bij dat metaalwinkel ff goed op de levertijd die ze geven, ze hebben blijkbaar niet alles op voorraad.
Nee dat had ik ook al in de gaten. Maar als ik het zo gezien heb is de staalmarkt so wieso al stukken goedkoper dan de metaalwinkel. En die ligt hier in de buurt dus ga daar maar een keer langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

Misschien zijn die potten beter verkrijgbaar in het buitenland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kan droogijs stroom geleiden, want als je iets zou knoeien het niet meteen kortsluiting maakt..

offtopic:
BTW, in de topic start staat dat droogijs met 10% per dag afneemt, in theorie zou het dan nooit opgaan. Maar dat is mierenneuken B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

FiXeR.nl schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:14:
Kan droogijs stroom geleiden, want als je iets zou knoeien het niet meteen kortsluiting maakt..

offtopic:
BTW, in de topic start staat dat droogijs met 10% per dag afneemt, in theorie zou het dan nooit opgaan. Maar dat is mierenneuken B)
Volgens mij geleidt droogijs geen stroom, het heeft ook geen vloeibare fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

co2 kan onder sommige omstandigheden (druk) wel vloeibaar zijn maar geleid dan nog steeds geen stroom.

enige waar je rekening mee moet houden is dat er water op het droog ijs condenseert en het droogijs de plek waar je het op "knoeit" afkoelt waardoor het daarop ook condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Anoniem: 79743 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:09:
co2 kan onder sommige omstandigheden (druk) wel vloeibaar zijn maar geleid dan nog steeds geen stroom.

enige waar je rekening mee moet houden is dat er water op het droog ijs condenseert en het droogijs de plek waar je het op "knoeit" afkoelt waardoor het daarop ook condenseert.
DaWaN schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:56:
[...]

Volgens mij geleidt droogijs geen stroom, het heeft ook geen vloeibare fase.
Dankje voor de reacties ;) .

Het is zo dat ik namelijk een Droogijs container heb besteld voor op mijn cellie, _/-\o_ de natuurkunde leraar verklaarde me voor gek zowat.
Trouwens, hoe kun je het beste en gemakkelijkste je moederbord isoleren, en tot waar ergens. (Dus tot bijvoorbeeld het ram ofzo.) En hoe groot is de kans dat een AMD64 3000+ Venice een coldbug heeft. (Stepping zo niet bij de hand)

EDIT

Ik heb een foto van de container!
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/7580/dscf00038hw.th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door FiXeR.nl op 13-04-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
zo dies mooi! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
FiXeR.nl schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:21:
[...]

[...]

Het is zo dat ik namelijk een Droogijs container heb besteld voor op mijn cellie, _/-\o_ de natuurkunde leraar verklaarde me voor gek zowat.
Trouwens, hoe kun je het beste en gemakkelijkste je moederbord isoleren, en tot waar ergens. (Dus tot bijvoorbeeld het ram ofzo.) En hoe groot is de kans dat een AMD64 3000+ Venice een coldbug heeft. (Stepping zo niet bij de hand)

EDIT

[afbeelding]
Wat voor container is dat? (wie heeft m gemaakt?)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
ik heb em gemaakt (solderen niet zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
[...]

[...]

EDIT

[afbeelding]
Nice mark :D laat die cellie maar is bevriezen })

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

[...]

[...]

EDIT

[afbeelding]
Het beste is om alles te isoleren, kijk voor de gein maar eens naar HiPro5... Gewoon over een laag nagellak/vloeibaretape/plasticspray op en dan evt nog neophreen. Kans dat 3000+ een coldbug heeft is redelijk groot, later we zeggen hoe ouder hoe minder kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:01:
[...]

Het beste is om alles te isoleren, kijk voor de gein maar eens naar HiPro5... Gewoon over een laag nagellak/vloeibaretape/plasticspray op en dan evt nog neophreen. Kans dat 3000+ een coldbug heeft is redelijk groot, later we zeggen hoe ouder hoe minder kans.
Die 3000+ is al redelijk oud ;)

Ik heb alles uitgelegd aan de natuurkunde leraar en mischien kan ik LN2 aankomen, helaas kan dat geloof ik niet bij een gesoldeerde container, dus zal ik er nog eentje moeten aanschaffen...

Over de isolatie; Op school hebben ze een speciale spray voor op elektronica tegen condens en water, voor bijvoorbeeld buiten. Zou dat ook kunnen werken?

*BTW betaling is onderweg, postbank spullen te goed opgeborgen |:( *

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeR.nl op 14-04-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
FiXeR.nl schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:31:
[...]

Ik heb alles uitgelegd aan de natuurkunde leraar en mischien kan ik LN2 aankomen, helaas kan dat geloof ik niet bij een gesoldeerde container, dus zal ik er nog eentje moeten aanschaffen...

Over de isolatie; Op school hebben ze een speciale spray voor op elektronica tegen condens en water, voor bijvoorbeeld buiten. Zou dat ook kunnen werken?

Dan moet je ook nog een dewar hebben eh ;) en een solid container is ook niet bepaalt goedkoop.

Wanneer ga je eigenlijk benchen?

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
helaas kan dat geloof ik niet bij een gesoldeerde container, dus zal ik er nog eentje moeten aanschaffen...
Kan gewoon hoor, als ie goed (hard)gesoldeert is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
weet ik dat ook gelijk :D

de container is goed hard gesoldeerd. maar met ln2 benchen zou ik pas doen nadat je ervaring met droog ijs hebt (meer dan 1 keer benchen natuurlijk)

Ik kan ook aan LN2 komen (gratis) en een dewar is wel ergens te huren denk ik. Maar daar wacht ik nog wel een jaartje mee ofzo, als het er dan nog van komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

ehm LN2 gebruiken en isoleren met spray? 8)7 volgens mij heb je geen flauw idee wat voor temps je mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
@Fixer: De caps rond de socket van je p4p bordje gaan het waarschijnlijk erg moeilijk hebben, met LN2 al helemaal maar met dice zou je er ook al problemen mee kunnen krijgen.

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

goeiemorguh schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:33:
@Fixer: De caps rond de socket van je p4p bordje gaan het waarschijnlijk erg moeilijk hebben, met LN2 al helemaal maar met dice zou je er ook al problemen mee kunnen krijgen.
LOL alsof dat je enige probleem is 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:44:
[...]

Geloof me, maar op dit mobo word zeker een overkill aan isolatie geplaatst! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

overkill aan isolatie bestaat niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
DaWaN schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:44:
[...]

Nee nee niet het enige probleem, maar wel een probleem wat al de pret kan bederven ook al heb je aan al het andere gedacht ;) daarom zeg ik het ff.

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wij hadden coldboot op -140 met p4c dlx mobo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Zou het lukken om een AGP grafische kaart met een droogijs container die eigenlijk bedoelt is voor een CPU, d.m.v. http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=317007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

als je je mobo op zijn kop zet en je vga dan ondersteunt moet dat wel lukken.
het lijkt mij alleen niet echt handig.

met zo'n kaart zou het wat makkelijker zijn maar je kaart wel ondersteunen voor het gewicht.

[ Voor 33% gewijzigd door ikman op 17-04-2006 21:06 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
ikman schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:48:
als je je mobo op zijn kop zet en je vga dan ondersteunt moet dat wel leuken.
het lijkt mij alleen niet echt handig.

met zo'n kaart zou het wat makkelijker zijn maar je kaart wel ondersteunen voor het gewicht.
Ik bedenk me net opeens dat je koeler dan idd onder hangt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Okee, een beetje gare vraag maar hij moet eruit.

Ik heb hier armaflex tape, waarop moet ik dat doen? Op de achterkant van het mobo toch? (Dus nagellak en daarop armaflex tape?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
doe 2 lagen rond je socket. Zodat het iets boven je socket uitsteekt en je het samendrukt als je je container aandraait. Doe ook een laagje aan de achterkant.

Smeer alles onder de armaflex voor de zekerheid in met nagellak/die-electric tape en prop je socket vol met vaseline

meer is beter, en je isoleert nooit te weinig. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
There ya go

Extera had in zijn topic ook al mooi laten zien hoe hij de boel heeft geisoleerd, check dat ook ff. Op XS valt ook wel wat te vinden en in waus zn M760 topic @ got ook wel ;)

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
http://www.madshrimps.be/...&artpage=1763&articID=429

kwam dit net tegen, heeft jort geschreven :)
ook erg handig

edit: 2e post van deze tread ook wat mooie pic's
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97476

wel result's posten he

[ Voor 35% gewijzigd door Extera op 26-04-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Een paar maanden zijn voorbij sinds het idee van DICE op kwam borrelen, en momenteel is de vriesbuis grotendeels af. Aangezien ik foto's heb genomen post die ik die maar even (meer pics hier):

Afbeeldingslocatie: http://www.nietbelangrijk.nl/files/dsc02871__small__106.jpg
De "dop" met enigzins oppervlakte vergrotend profiel

Afbeeldingslocatie: http://www.nietbelangrijk.nl/files/dsc02883__small__161.jpg
Plak PTFE met de benodigde gaten voor mounting en tube

Afbeeldingslocatie: http://www.nietbelangrijk.nl/files/dsc02884__small__162.jpg
Componenten tezamen

Afbeeldingslocatie: http://www.nietbelangrijk.nl/files/dsc02893__small__600.jpg
Hardgesoldeerd en gezandstraald

Afbeeldingslocatie: http://www.nietbelangrijk.nl/files/dsc02898__small__145.jpg
En ook maar de onderkant gepolijst

Ik heb uiteindelijk voor een rond stuk staf van 50mm doorsnee bij 50mm lengte gekozen. Dit in combinatie met een stuk buis van 300mm lengte en 44.45mm doorsnede met 1.6mm wanddikte. Als mounting plaat heb ik een stuk PTFE van ong. 100x100x10mm weten te bemachtigen.

Ik heb ook al een mooi stuk schroefdraad in stukken van 150mm gezaagd, waaraan ik onderaan boutjes heb vastgesoldeerd, en bovenaan zit een vlindermoer geschroefd met een stugge veer eronder van 40mm.

Het enigste waar ik nog even mee zit is de isolatie. Ik heb ergens gelezen dat de isolatiemaatregelen voor enkel DICE gebruik wel meevallen en geeneens nodig zijn, is dit zo? Ik heb hier een lap 10mm dik isolatiespul, maar kweet niet of het armaflex is. Dat armaflex kan ik hier alleen per grote hoeveelheden krijgen, das weer minder. Misschien dat ik voor die tape ga om vervolgens die lap om mijn buis heen te tapen. Verder moet ik ook nog wat moois verzinnen voor bij de socket.

Hoe zit het verder met het vloeibaar maken van het droogijs onderin je mousepot. Dit deed je met alcohol / ethanol ofzo? En hoe vloeibaar wordt het dan?

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 23-05-2006 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

DI wordt NIET vloeibaar

Daarom heeft dat design ook geen nut bij DI (wel bij LN2 !!!). De alcohol/aceton geleid de warmte van het vervluchtigende droogijs naar het koper. Het maakt de boel niet vloeibaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Hmz, wat is het toch heerlijk om ergens een n00b in te zijn :)

Dat is dan duidelijk, het wordt niet vloeibaar. Dan lijkt het mij dat DICE erg geschikt is voor de beginners / experiment fase. Het wordt heus wel ijskoud dunkt me. En als het allemaal een beetje logisch begint te worden, met deze mousepot over te stappen op LN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een mousepot is een solid container gemaakt door overclocker die zichzelf "mickey mouse" noemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Dat is GEEN ! mousepot. Bij een mousepot is de buis ook uit 1 stuk, bij jouw is het toch duidelijk een aparte base en buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Vind het een mooie tube :)
denk alleen dat de prestatie's met droogijs niet optimaal zijn, met een platte basis heb je meer direct contact met het ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Extera schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:04:
Vind het een mooie tube :)
denk alleen dat de prestatie's met droogijs niet optimaal zijn, met een platte basis heb je meer direct contact met het ijs.
Inderdaad, maar met LN2 kan hij denk toch aardig netjes de load houden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja zeer mooie base voor LN2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de bodem is zo te zien wel heel erg dik, ziet er uit als meer dan 1cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Anoniem: 79743 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 20:34:
een mousepot is een solid container gemaakt door overclocker die zichzelf "mickey mouse" noemt!
Ik vroeg me al af waar het vandaan kwam. Dacht dat het algemeen was, maar houdt het dan in het vervolg maar op vriesbuis.

De onderste ring van de basis (OD = 40mm) is 10mm hoog en de uitstekende ring daarboven (OD = 50mm) ook. Ik kan me wel voorstellen dat je de basis wat dunner wilt hebben, maar kan me ook niet voorstellen dat het groot (>10%) verschil maakt.

Hoe nauw komt het in de DICE/LN2 met graden? Wat doet het met je OC als je bv -70 haalt ipv -75?

Maargoed, ik heb nog veel vragen, eerst maar eens experimentje regelen als ik terug in NL ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

die eerste pic is een mooie evap voor een prom/vapo :)

Misschien kan jurgen /jort ze bij je laten maken...... :+

zo iets is een W(m)a(o)us(e) pot

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/images/tubenieuw.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Joepie, mijn nieuwe tube's zijn klaar:
de 2 gpu tube's vind ik erg netje's geworden (hoewel ik denk dat ze niet SLI/CF kunnen draaien
de NB hebben ze per ongeluk een andere buis op gezet, te dun dus. maargoed. de NB tube was toch gratis.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/81fcf199c29ff72a13b0cfc004a13bc1/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ec294b780745e6b483a9f935ce17b011/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/55574bc4edea8ade55f28c4299c7c5ac/thumb.jpg

Laat de fair play maar komen :+

Pagina: 1 2 3 Laatste