Wat betreft de vervuiling van internet met MS-IE-only webpagina's was een paar jaar terug eigenlijk volledig te wijten aan MS frontpage. Die spuwde zulke lelijke code eruit dat alleen MS-IE ermee overweg kon, maar hordes (wannabee) webdevers gebruikte het. In die tijd zijn er heel veel foute codes op het web verschenen.
Maar wat betreft gesloten standaarden, ik heb een vrij apart probleem met samba. M'n server draait goed, geen twijfel over mogelijk. Vanaf een linux client kan ik zonder problemen inloggen op m'n (linux)samba server. Maar vanaf windows is dat zo goed als onmogelijk. Om de één of andere reden blijft het inloggen fout gaan (heb ik al meerdere keren met verschillende computers gehad). Andersom werkt het alleen wel (ik kan wel vanaf een linuxdoos inloggen op een windows machine), dus het geïmplementeerde protocol is toch juist zou je zeggen... Dit is een probleem dat eigenlijk alleen optreed met winXP machines, en laat XP nou net het OS zijn dat geïntroduceerd werd op het moment dat MS de hete adem van Linux begon te voelen, toeval?
En dat soort dingetjes kom je vaker tegen. Op het moment dat een linux client iets probeerd te doen met iets wat door MS is ontwikkeld loop je meestal tegen rare dingen aan, maar andersom zelden (traditionele Unix en Linux apps die ook windowsversies kennen werken wel goed beide kanten op, denk aan Apache en MySQL).
En om nou MS Office een goed programma te noemen... (wordperfect was in mijn ogen op zo'n beetje elk punt beter dan MS Office).
MS doet dit trouwens ook niet alleen naar andere os-en toe, maar ook binnen het eigen bedrijf. Bij veel pc's krijg je een office pakket gratis meegeleverd, namelijk MS Works. Maar met MS works kan je geen MS office documenten creeëren, alleen Works documenten. Ook het openen van MS office documenten gaat slecht of niet (de laatste keer dat ik het heb geprobeerd is al weer een jaartje 5 geleden, misschien dat het nu iets verbeterd is). Maar het meest bizarre is nog wel, dat MS Office zelfs geen MS Works bestand kan openen
De humor was vervolgens dat mijn pa een MS works bestand kreeg waar hij niks mee kon en dat ik bestandje totaal zonder problemen kon openen op een Linux machine met OpenOffice. Dit was voor mij een bijzonder duidelijke hint dat MS bewust bepaalde zaken afschermt om bepaalde markten te creeëren. Als je MS works gebruikt, kan jij een tekstje maken en uitprinten en MS zorgt ervoor dat de uitwisselbaarheid tot een absoluut minimum wordt beperkt tot alleen de gebruikers van MS works. Wil je het bestand kunnen verspreiden, dan moet je MS Office kopen, wat al snel €100 kost.
Ik draai zelf nu al een jaartje of 2 volledig linux. Windows staat nog wel op m'n machine voor die enkele keer dat ik een programma nodig heb wat gewoon niet bestaat of slecht werkt onder linux (bijvoorbeeld AutoCAD of een goed video-edit programma). De enige momenten dat ik problemen ondervind met iets wat wel zou moeten werken (bijv. bepaalde protocollen, websites of media content) is eigenlijk alleen als MS een vinger in de pap heeft. En elke keer versterkt dat alleen maar meer mijn adversie tegen MicroSoft...
Overigens is het niet MS die zelf actief voor een bepaalde implementatie van ACPI heeft gezorgt, maar de hardware bouwers. ACPI werkte in de tijd van windows98/me ook bijzonder slecht op die OS-en (en eigenlijk beter op andere). Berucht waren de Win98 machine's die bleven staan met de melding "U kunt de computer uitschakelen", terwijl ze volledig ATX compatible waren. Hardware bouwers zijn vervolgens de bios-en zo gaan schrijven, dat die problemenen verdwenen (het gaf ze immers een slechte naam) en hebben zo onbedoeld ervoor gezorgt dat die brakke ACPI code onderdeel werd van de standaard... En zo is het met meer zaken gedaan. MS schijft m.i. vaak slechte code, die, omdat ze marktleider zijn, onderdeel gaan uitmaken van de standaard... Software die wel netjes volgens de standaard is geschreven werkt dat niet meer goed, en zou ineens slecht zijn... Dat is de omgekeerde wereld, maar helaas i.m.o wel de werkelijkheid...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier