Microsoft en de omgang met andere besturingssystemen*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Cyphax schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:12:

Wat zou het Microsoft kunnen schelen dat Silverlight voor een half procent van de markt (of dat het marktaandeel van Linux is weet ik niet maar het zal er niet teveel vanaf zitten op het moment :P) niet werkt als de 95% (wederom: uit de duim, maar het kan er niet ver naastzitten :P) wel werkt?
Het gaat er voor het succes eigenlijk niet om of het om 0,5% marktaandeel gaat of niet ...
het gaat erom of diegenen die de afweging treffen voor een bepaalde toepassing Silverlight of een concurrerende techniek toe te passen, zich laten beinvloedden door het gemis aan ondersteuning op een specifiek platform...

Op dat punt is het wel degelijk zo dat Linux-gebruikers, ondanks dat ze een klein werkelijk aandeel hebben, door hun zeer aanwezige presence (uit ervaring weet ik dat zo'n kwart van de hatemail die je bij een bepaalde web-toepassing als maker soms krijgt van ontevreden gebruikers, afkomstig is van linux-gebruikers die heel aggressief komen melden dat het niet goed werk in hun Konqueror en dat dat de schuld is van de maker die waarschijnlijk een MS-fan is) wel degelijk invloed kunnen hebben in een bepaald 'beslissings-proces' rondom toepassingen.

Zeker waar het gaat om de concurrentie met Flash op webgebied zal het een belangrijk argument zijn dat ze kunnen tackelen door zelf ook zeer actief mee te helpen aan de ontwikkeling van een linux-plugin...

Wat ik overigens wel enigszins gevaarlik vind is dat dit MS ook een perfecte gelegenheid biedt ondersteuning en support te laten vallen als ze eenmaal een concurentiestrijd gewonnen hebben of iig een belangrijk marktandeel bereikt hebben ...
Immers, er is niks officieel avstgelegd en het gaat vooral op informele basis.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

Cyphax

Moderator LNX
RM-rf schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:32:
Het gaat er voor het succes eigenlijk niet om of het om 0,5% marktaandeel gaat of niet ...
het gaat erom of diegenen die de afweging treffen voor een bepaalde toepassing Silverlight of een concurrerende techniek toe te passen, zich laten beinvloedden door het gemis aan ondersteuning op een specifiek platform...

Op dat punt is het wel degelijk zo dat Linux-gebruikers, ondanks dat ze een klein werkelijk aandeel hebben, door hun zeer aanwezige presence (uit ervaring weet ik dat zo'n kwart van de hatemail die je bij een bepaalde web-toepassing als maker soms krijgt van ontevreden gebruikers, afkomstig is van linux-gebruikers die heel aggressief komen melden dat het niet goed werk in hun Konqueror en dat dat de schuld is van de maker die waarschijnlijk een MS-fan is) wel degelijk invloed kunnen hebben in een bepaald 'beslissings-proces' rondom toepassingen.
Ik ben het met je eens, maar wat me een beetje verbaast is dat Microsoft zich er iets van aantrekt. De laatste jaren heeft Microsoft zich op deze gebieden geprofileerd als arrogante speler die zich het liefst niets aantrekt van concurrenten (behalve dat ze proberen de concurrent met behulp van een semi-monopolie te sterk af te zijn) of ze actief tegenwerkt. Als het topic niet ging over Microsoft maar over een redelijk willekeurig ander bedrijf, dan had ik er niet van staan kijken. :)
Zeker waar het gaat om de concurrentie met Flash op webgebied zal het een belangrijk argument zijn dat ze kunnen tackelen door zelf ook zeer actief mee te helpen aan de ontwikkeling van een linux-plugin...

Wat ik overigens wel enigszins gevaarlik vind is dat dit MS ook een perfecte gelegenheid biedt ondersteuning en support te laten vallen als ze eenmaal een concurentiestrijd gewonnen hebben of iig een belangrijk marktandeel bereikt hebben ...
Immers, er is niks officieel avstgelegd en het gaat vooral op informele basis.
Als ze nu Flash zouden verdringen en de volgende versie van Silverlight alleen nog maar op Windows laten draaien, dan gaat dat toch lijnrecht in tegen het argument wat je eerder geeft vóór het supporten van Linux? Waarom zou een sitebouwer kiezen voor Silverlight versie X als dat betekent dat een deel van je bezoekers niets meer zien?
'k Weet het niet.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:45:
Als ze nu Flash zouden verdringen en de volgende versie van Silverlight alleen nog maar op Windows laten draaien, dan gaat dat toch lijnrecht in tegen het argument wat je eerder geeft vóór het supporten van Linux? Waarom zou een sitebouwer kiezen voor Silverlight versie X als dat betekent dat een deel van je bezoekers niets meer zien?
'k Weet het niet.
Stel dat Silverlight nu niet op Linux werkt, dan kan een sitebouwer dat nu een aardig argument vinden om bij Flash te blijven. Als Silverlight wel werkt op Linux, dan zal diegeen mogelijk wel voor Silverlight kiezen. Stel nu dat over X aantal jaar Silverlight Flash verdrongen heeft en MS stopt de Linux ondersteuning dan ga je (zeker als Windows gebruiker) toch niet meer zo snel terug naar Flash (Silverlight blijkt toch wel handig, en om nu helemaal terug te gaan naar Flash of andere alternatieven, etc....). Ik kan me voorstellen dat dat idd wel gevaarlijk kan zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 05-09-2007 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 17:24

wzzrd

The guy with the Red Hat

Rainmaker schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:26:
[...]

Ik zie in de nieuwere kernels een optie "laptop extras" waar volgens mij ook Sony bijstaat (samen met Dell volgens mij). Volgens mij is dit er dus tegenwoordig wel.
Geen idee of dit al genoemd is (heb nog beetje jetlag en geen energie om te ver terug te lezen ;) ), maar op zich is het niet heel moeilijk om het ACPI deel van je BIOS te debuggen. Ik heb dat indertijd met mijn HP Omnibook ook gedaan en daarna ging alles stukken beter (batterij sensor werkte en al dat soort dingen meer). Met de laatste kernels is het allemaal wat minder nodig, maar wat je kunt doen is het ACPI deel van je BIOS uitlezen, decompilen, debuggen en opnieuw met een Intel compiler compileren. Vervolgens laad je dat ACPI stukje bij de boot in plaats van het ACPI deel van je BIOS (is kernel optie voor) en klaar is Klara. Ik geloof dat eea hier beschreven staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Cyphax schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:45:
[...]

Ik ben het met je eens, maar wat me een beetje verbaast is dat Microsoft zich er iets van aantrekt. De laatste jaren heeft Microsoft zich op deze gebieden geprofileerd als arrogante speler die zich het liefst niets aantrekt van concurrenten (behalve dat ze proberen de concurrent met behulp van een semi-monopolie te sterk af te zijn) of ze actief tegenwerkt.
Integendeel, ik heb altijd de indruk dat MS verdomd goed in de gaten houd wat hun concurenten doen en dolgraag ermee samenwerkt, ze uitkoopt of hun technieken overneemt ...
enkel, het is altijd enorm gedacht uit een sterke concentratie op het voordeel dat ze er zelf uit halen ....

Windows werkte samen met IBM aan de ontwikkeling van OS/2 (in 1987 oorspronkelijk uitgebracht als Microsoft OS/2) om vervolgens de grootste concurrent ervan uit te brengen als Windows NT (en ze wisten de consumenten af te vangen met het uitbrengen van een eenvodige 'consumenten-OS in windows 95; een marketingfout van IBM was het zich gelijktijdig richten op teveel totaal verschillende doelgroepen).

Ook bv de ontwikkeling van Internet Explorer werd enkel door de opkomst van Firefox weer ter hand genomen, net zoals het oorspronkelijk enkel in de markt gezet werd vanwege het succes van Netscape Navigator..

Silverlight is precies zo... het is puur uitgedacht wegens het succes van Flash als online applicatie-omgeving die veel kracht heeft in de multimedia wereld, en zo een flinke machtspositie biedt binnen die sterk groeiende markt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Bij de produkten van MS die geen (weinig) concurrenten hebben zie je amper vooruitgang. De evolutie van XP naar Vista is toch wel erg mager voor 5 jaar. Vista concurreert vooral met XP in de zakelijke markt, consumenten kopen het toch wel bij hun nieuwe PC.

Op de markten waar MS wel hard zijn best moet doen werken ze best open. De office markt is een beetje een twijfelgeval, ODF zou een belangrijke speler kunnen worden, maar is het nog niet, en OOXML is dus niet heel erg open. Het .NET programmeerplatform moest zich wel enorm profileren tov vooral java, en is dus erg open en hard in ontwikkeling. Silverlight heeft nog geen marktaandeel, en flash is daar stevig gevestigd, met prima development tools, hele aardige portabliteit, en vrijwel 100% installbase. Ik vind het dus geen verrassing dat ook dat aardig open is, en hard in ontwikkeling.

Ik hoop dat over een paar jaar ook windows serieuze concurrenten heeft, zodat MS ook daar hard zijn best moet gaan doen. Ik geloof er niet zo in dat het in het huidige computertijdperk nog mogelijk is monopolies te ontwikkelen, dus de concurrentie tussen flash en silverlight zal blijven bestaan, en ook ODF en OOXML zullen het uit gaan vechten. Ik maak me wel een beetje zorgen om de media-codecs, icm met DRM, maar verwacht dat ook daar steeds meer gevochten zal worden, met ook compatibiliteit als slagveld.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Flamen wordt op passende wijze bestraft....