Asus A8NE-FM branded toch flashen

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik kom er net achter dat ik een ASUS A8NE FM branded van Fujitsu Siemens heb.

Probleem is nu dat ik geen bios updates kan doen via AsusUpdate en AWDFlash omdat de models niet overeenkomen: A8NE != A8NE-FM ...

Aangezien op dit forum en op google veelal wordt gesuggereerd dat de biossen en de bordjes hetzelfde zijn wil ik graag overrulen en met een proggie gewoon keihard flashen...

iemand een idee? welk proggie? gevaarlijk plan?

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
heb je wel een goede reden om te flashen?

• Dutch_Baseline
jazeker... mn duo-core wordt nu niet ondersteund...
als ik nu wil flashen zegt ie doodleuk dat de model versies niet overeenkomen...

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:26
Dutch_Baseline schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:56:
jazeker... mn duo-core wordt nu niet ondersteund...
als ik nu wil flashen zegt ie doodleuk dat de model versies niet overeenkomen...
Er zijn niet al te veel bordje die na een bios-update ineens wel een Core 2 ondersteunen.
Misschien handig om een linkje te plaatsen naar de specs van je huidige mobo.

En een kleine hardware wijziging kan al een rede zijn om een corrupt bios straks te krijgen.
Je krijgt toch niet voor niets die melding ;)

• Dutch_Baseline
Op Asus bij de biosupdates staan genoeg verwijzingen voor de ondersteuning van nieuwe CPU's...

De melding die ik in de bios krijg als ik mijn nieuwe duo-core erin hang is: MODEL UNKNOWN.. Hij werkt vervolgens wel, maar niet op volle snelheid en niet met DUO-core...

Ik zoek gewoon een ouderwets flashtooltje om dit probleem te omzeilen van verschillende models...

• TheZeroorez
  • Niet online
Je hebt ook door dat de A8NE-FM en de A8N-E gewoon andere borden zijn, maar beide van Asus kunnen komen?

De Asus site is weg op dit moment, maar ook voor de A8NE-FM moeten BIOS'en te krijgen zijn, vaak zijn deze zo geüpdate dat het weer wél kan. Als het daarmee nog niet zou kunnen (wat me sterk lijkt) kun je er idd een A8N-E BIOS op proberen te flashen.

Ook een ouderwets flashtooltje kun je downloaden. Dit staat in de handleiding van je moederbord, welke bij je moederbord in de doos, of op Asus.com te vinden is. Even geduld dus tot de site terug on-line is.

[ Voor 50% gewijzigd door TheZeroorez op 10-04-2007 22:03 ]

• Dutch_Baseline
Volgens mij zijn de A8NE-FM en de A8NE dezelfde borden, alleen is de FM gebrand door Fujitsu..

Op Asus heb ik geen verschil gezien in biosen ofzo, toen hij nog overeind was...;) overigens ook niet op internet/google...

• TheZeroorez
  • Niet online
Toen ik ging kijken voor 'n 939 bord kon ik ze beiden bij Azerty bestellen. Het verschil was wat kleur op het moederbord, 9 euro in aanschafprijs, en het feit dat de een maar 2 bankjes had voor geheugen, en de ander 4. Ook waren de overklok opties van de 'gewone' A8N-E iets beter.

Ik kon deze dus gewoon boxed bestellen, dus dat 'ie door Fujitsu-Siemens branded is lijkt me sterk.
Verder kan het best dat die van JOU dat is, maar vaak is dat inderdaad niet meer dan het BIOS, en misschien wat lettertjes erop.

• Dutch_Baseline
Precies!

Daarom wil ik nu met een ander tooltje dan AWDFLASH die nieuwere bios erop gooien...

• Dutch_Baseline
Zelfde verhaaltje staat hier...

Hier ook nog een...

Volgens deze thread zouden ze bij FS de driver moeten hebben.... maar tot op heden nog geen resultaat...

[ Voor 68% gewijzigd door Dutch_Baseline op 10-04-2007 22:30 ]

Verwijderd

Kijk hier eens,

"ASUS" A8NE FM OEM

Daarnaast ook ff op google gekeken, en blijkt dat dus geen ASUS MB is. mocht je het als een asus gekocht hebben, gewoon terugsturen dus mits binnen 8 dagen uiteraard.

BTW, er is een bios op de fujitsu site beschikbaar, gekeken voor de scaleo Pa, maar weet niet welk MB bij welk type pc hoort..

http://www.fujitsu-siemens.nl/support/downloads.html

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 22:41 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Heb je al gekeken op de fujitsu siemens site?
Daar staan namelijk gewoon biossen op :).

edit: versie 1007 in elkgeval al gevonden:
http://support.fujitsu-si...C9-4E60-AB5A-152012F6744D

versie 1011 (voor zover ik kan zien de laatste):
http://support.fujitsu-si...56-441E-BB3F-1ABB8973C93E

[ Voor 72% gewijzigd door job op 10-04-2007 22:49 ]

• Dutch_Baseline
Nou het is me gelukt. Bios update bij Fujitsu SIemens vandaan getrokken! De dual core wordt nu gelukkig herkend!!!

Brengt mij bij het volgende probleem: Ik heb de processor bij Alternate gekocht en daar staat op de site het volgende:

Kloksnelheid 2x 2200 MHz
Level 1 Cache 256 kB
Level 2 Cache 1024 kB

Hyper Transport snelheid 1000 MHz
Corenaam Manchester
Stroomverbruik 104 Watt
Core spanning 1,3 Volt
I/O spanning 3,3 Volt
Bouwvorm
OPGA
Socket 939
Garantieperiode 12 maanden

Als ik echter kijk bij de "systeem eigenschappen" onder 3dmark 2005, dan zie ik dit staan

Level 1 Cache 128 KB
Level 2 Cache 512 KB

Dat scheelt dus de helft!!! Kan niet de bedoeling zijn lijkt me! Bovendien als ik mijn pc opstart staat dat mijn geheugen nu opeens werk op 200 Mhz ipv 400!!! Er zit 2024 MB intern dual chanel in!!! De score van 3dmar05 is 200 punten lager. Is nauwelijks merkbaar, maar kan niet goed zijn lijkt me!!

Kan het zijn dat mijn processor niet goed werkt? En dat daardoor zowel mijn geheugen als de processor slechts " voor de helf" werkt??? Ik kan in de bios ook nergens geheugen instellingen wijzigen... :-(

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:54
Waarschijnlijk ben je zoals meerdere mensen (waaronder ikzelf) genept door alternate. Alternate heeft mij ooit een refurbished mobo weten te verkopen als nieuw. Tevens is het zo dat die site van alternate nooit voor de volle 100% in orde is. Dingen die er staan staan er vaak (tijdelijk) verkeerd, en als je er dan naar vraagt dan krijg je te horen dat ze daar niets aan kunnen doen enzo..... Ik ga iig nooit meer iets halen bij alternate. Al is het gratis.

Blijft jou probleem natuurlijk over. Ten eerste hebben ze je een mobo verkocht wat blijkbaar niet van ASUS is (of komt het mobo niet van alternate af) en ten tweede hebben ze je een proc verkocht die niet gelijk is aan dat wat er op de website staat (daar haal je geen rechten uit natuurlijk het moet voor beide artikelen verkeerd op je rekening staan)

Als dat zo is dan zou ik het gewoon retouren nadat je gebelt hebt met die gasten en zegt dat ze het verkeerde geleverd hebben (verschil tussen bon en wat je ervaren hebt bios update enzo)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat scheelt dus de helft!!! Kan niet de bedoeling zijn lijkt me! Bovendien als ik mijn pc opstart staat dat mijn geheugen nu opeens werk op 200 Mhz ipv 400!!!
Welkom in de wereld van de marketing.

Het eerste komt door het fenomeen "Dual Core". Hetgeen 3DMark ziet is per core en hetgeen de fabrikanten en webshops mee adverteren is het totale hoeveelheid.

Het tweede komt door het fenomeen "DDR". De 200MHz is de werkelijke snelheid, de 400MHz is de theoretische snelheid die in de praktijk 400MT/s is en beslist niet 400MHz.

Neem ook eens de PMG FAQ van A tot Z door om jezelf de nodige basiskennis machtig te maken, zoals Wat is de FSB? ;)
Ik kan in de bios ook nergens geheugen instellingen wijzigen... :-(
Da's heel normaal bij OEM systemen, da's vaak pure bescherming van de PC tegen de domheid van de gebruiker ;) Wanneer je wilt gaan tweaken, ga dan voortaan voor een zelfbouw systeem ipv een kant en klaar PC'tje :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 11-04-2007 06:52 ]

• Dutch_Baseline
BalusC schreef op woensdag 11 april 2007 @ 06:50:
[...]
Welkom in de wereld van de marketing.

Het eerste komt door het fenomeen "Dual Core". Hetgeen 3DMark ziet is per core en hetgeen de fabrikanten en webshops mee adverteren is het totale hoeveelheid.

Het tweede komt door het fenomeen "DDR". De 200MHz is de werkelijke snelheid, de 400MHz is de theoretische snelheid die in de praktijk 400MT/s is en beslist niet 400MHz.....
Ok, begrijp ik. Ware het niet dat voordat ik gisteren de bios had geflashed en de 4000+ proc er nog in had hangen, het systeem bij booten wel 400Mhz aangaf. Ik vind het wel erg 'toevallig' dat de specs (L1 en L2 cache) van de 4200 X2 proc gehalveerd zijn t.o.v. de specs die bij Alternate op de site staan. Het lijkt alsof mijn systeem zich aanpast aan de proc o.i.d. (Gezien het feit dat de Mhz van het geheugen ook opeens is gehalveerd. Zo lijkt het althans...) Kan het zo zijn dat mijn mobo nu de daadwerkelijke 'echte' snelheid aangeeft en hiervoor de fictieve (dual chanel, dus 2 x 200Mhz = 400 Mhz)??
Da's heel normaal bij OEM systemen, da's vaak pure bescherming van de PC tegen de domheid van de gebruiker ;) Wanneer je wilt gaan tweaken, ga dan voortaan voor een zelfbouw systeem ipv een kant en klaar PC'tje :Y)
Ik héb zelf een systeem samengesteld. Ik kon kiezen tussen de retail versie van dit mobo en de bulk... Ze vertelde mij dat de retail alleen een doosje en extra kabels heeft....

Ik ga zo Alternate bellen, want hoe dan ook heb ik niet gekregen wat op hun site staat!!!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-04 20:25
Kijk gewoon ff met het tooltje cpu-z wat er nu in je pc steekt :) : www.cpuid.com

Mijn Specs

Verwijderd

Dutch_Baseline schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:34:
Ik ga zo Alternate bellen, want hoe dan ook heb ik niet gekregen wat op hun site staat!!!
Over welk onderdeel heb je het nu exact, en hoe stond het dan op de site?

• icecoolsniper
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Het is een dual core, dus toch 128KB l1 cache en 512KB l2 cache per core? Totaal dus 256KB l1 cache en 1MB l2 cache?

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Dutch_Baseline
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:14:
[...]

Over welk onderdeel heb je het nu exact, en hoe stond het dan op de site?
Ok, even een update/verheldering:

Ik heb 2 gig geheugen in mijn systeem hangen. Deze werkte altijd op 400Mhz. Dit werd getoond bij het booten. Op dat moment had ik een AMD Athlon 4000+ in mijn systeem.

Van het weekend heb ik een AMD Athlon 4200+ X2 gekocht bij Alternate.

Stappen die ik heb ondernomen:

1) Na het installeren van deze processor en bijbehorende cooler werd de processor niet herkend alszijnde dual core processor. Systeem gaf alleen aan dat het een Hammerhead (oid) was.

2) Biosupdate gedraaid. Bios bij Fujitsu Siemens site vandaan getrokken. Na flash van bios werd processor wel herkend. Stond netjes aagegeven bij het booten.

Nu komen de problemen:

a) Als ik het systeem boot, dan zie ik aan het begin (waar je geheugen, schijven e.d. worden uitgelezen) dat het geheugen nu geklocked is op 200MHZ. Dit was 400MHZ!!!. Het lijkt er dus op dat het geheugen 2x zo langzaam werkt. Ik kan in de bios ook nergens meer geheugeninstellingen e.d. wijzigen.

b) Ik heb gisteren 3Dmark05 gestart. In dit programma is een optie dat je hele systeem kan uitlezen. Als ik dat doe, zie screenshot http://www.esnips.com/doc...9d0e9cb0c/screen-3dmark05, zie ik dat ik in tegenstelling tot wat Alternate beweert (L1 256Kb en L2 1024KB) heb ik L1 128KB en L2 512KB.... Da's dus de helft minder!!!

Kortom, twee problemen dus:

1) Geheugen is twee keer zo langzaam geklokt: (200 ipv 400)
2) L1 en L2 cache is twee keer zo weinig als Alternate beschrijft http://www.alternate.nl/h...=hhea20&showTechData=true

Wat is jullie mening? Kijk of zie ik het verkeerd???

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Baseline op 11-04-2007 18:46 ]

Verwijderd

Lijkt mij ook gewoon de hoeveelhied cache per core dat 3DMark05 weergeeft, en Alternate de hoeveelheid cache in het totaal van de 2 cores samen.
En over het ram: is overgegaan van 400 naar 200 na de bios-update? Ook waarschijnlijk zoals BalusC zei: methode van weergave van de snelheid van het ram is veranderd in de biosupdate. Als je zeker wil zijn kan je altijd testen met een benchmark programma dat de bandbreedte test. het verschil tussen 200MHz en 400MHz zou daaruit zeker af te leiden moeten zijn.

• Dutch_Baseline
icecoolsniper schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:28:
Het is een dual core, dus toch 128KB l1 cache en 512KB l2 cache per core? Totaal dus 256KB l1 cache en 1MB l2 cache?
Werkt dat op die manier??? kan me niet voorstellen eigenlijk....

• Dutch_Baseline
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:55:
Lijkt mij ook gewoon de hoeveelhied cache per core dat 3DMark05 weergeeft, en Alternate de hoeveelheid cache in het totaal van de 2 cores samen.
En over het ram: is overgegaan van 400 naar 200 na de bios-update? Ook waarschijnlijk zoals BalusC zei: methode van weergave van de snelheid van het ram is veranderd in de biosupdate. Als je zeker wil zijn kan je altijd testen met een benchmark programma dat de bandbreedte test. het verschil tussen 200MHz en 400MHz zou daaruit zeker af te leiden moeten zijn.
Maarja, dat kan nu niet meer natuurlijk... Ik heb nu alleen de 'nieuwe' situatie, namelijk 200MHZ.... Kan niet meer veranderen naar 400....

Is er een progje waarmee ik kan zien op welke snelheid mijn huidige geheugen met huidige instellingen draait?

Verwijderd

Ja, CPU-Z

Verwijderd

Dutch_Baseline schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:59:
[...]

Maarja, dat kan nu niet meer natuurlijk... Ik heb nu alleen de 'nieuwe' situatie, namelijk 200MHZ.... Kan niet meer veranderen naar 400....
DDR-400 op een werkelijke kloksnelheid van 200MHz heeft een bandbreedte van 3200MB/s
Als het op een werkelijke kloksnelheid van 100MHz draait heeft het een bandbreedte van 1600MB/s.
Dit zijn theoretische waardes en die worden in praktijk niet gehaald, het zal dus iets minder zijn. Als je test en je komt tussen de 3200MB/s en 1600MB/s uit dan weet je dat je geheugen op DDR-400 (werkelijk 200MHz) draait, zoals het moet dus. Kom je lager dan 1600MB/s uit dan weet je dat er iets schort.
Als je dualchannel draait alle waardes hierboven verdubbelen.
Dutch_Baseline schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:56:
Werkt dat op die manier??? kan me niet voorstellen eigenlijk....
Toch is het zo. Heb even printscreen genomen, heb sinds gisteren ook deze processor:
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/5382/cacheck9.png
Zoals je ziet heeft elke core 128kB L1 en 512kB L2 en er zijn 2 cores. Dus als je het cache beschouwt van beide cores samen kom je op 256kB L1 en 1024kB L2.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 19:41 ]

• MPAnnihilator
  • Laatst online: 14-04 20:25
Dutch_Baseline schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:59:
[...]

Is er een progje waarmee ik kan zien op welke snelheid mijn huidige geheugen met huidige instellingen draait?
Lezen is ook een kunst :D

Mijn Specs

• Dutch_Baseline
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:31:
[...]

DDR-400 op een werkelijke kloksnelheid van 200MHz heeft een bandbreedte van 3200MB/s
Als het op een werkelijke kloksnelheid van 100MHz draait heeft het een bandbreedte van 1600MB/s.
Dit zijn theoretische waardes en die worden in praktijk niet gehaald, het zal dus iets minder zijn. Als je test en je komt tussen de 3200MB/s en 1600MB/s uit dan weet je dat je geheugen op DDR-400 (werkelijk 200MHz) draait, zoals het moet dus. Kom je lager dan 1600MB/s uit dan weet je dat er iets schort.
Als je dualchannel draait alle waardes hierboven verdubbelen.

[...]
Hmz... Ik heb twee screens:

Deze: Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/6091/memoryzg9.th.jpg

en

Deze: Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/6033/spdri6.th.jpg

Klopt dit nu wel? Zoals ik al zei, ik heb 2048MB DC geheugen.... Klopt dat dan als je naar mijn screens kijkt? Ik heb trouwens exact dezelfde figures vwb de processor! Die zal dus wel goed zijn!!!!

edit:

CPU figures zijn toch iets anders... Namelijk HT (ik heb lager)

Zie screen! Wat houdt dat in?

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/9045/cpury9.th.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dutch_Baseline op 11-04-2007 20:24 ]

Verwijderd

Dat houdt in dat je HT multiplier op x4 staat en de mijne staat op x5. Misschien kan je dat veranderen in je bios, misschien is x4 de max voor je moederbord.
En je geheugen lijkt inderdaad op een werkelijke 100MHz te draaien, dus de helft van wat het moet zijn. Probeer ook dit in de bios manueel juist te zetten indien mogelijk.

• Dutch_Baseline
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:42:
Dat houdt in dat je HT multiplier op x4 staat en de mijne staat op x5. Misschien kan je dat veranderen in je bios, misschien is x4 de max voor je moederbord.
En je geheugen lijkt inderdaad op een werkelijke 100MHz te draaien, dus de helft van wat het moet zijn. Probeer ook dit in de bios manueel juist te zetten indien mogelijk.
Maak jij eens een screen van je geheugen in/van dit progje als je wil?

Conclusie tot nu toe is dus dat de processor in orde is, maar geheugen op halve kracht werkt??? Kan iemand dit beamen?

(ik ga nu mijn machine opschonen... Ben dus effe offline...)

[ Voor 15% gewijzigd door Dutch_Baseline op 11-04-2007 20:47 ]

Verwijderd

Geheugen draait idd op 100Mhz, de helft dus van hoe het normaal zou draaien. De HTT op 800 hoef je je geen zorgen over te maken, dat merk je totaal niet en heeft ook zo goed als geen invloed op je systeem.

Processor is zoals je zelf zegt gewoon in orde.

Verwijderd

Alstu:
Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/8981/memgu7.png
Volgens mij een slechte compatibiliteit tussen de geheugencontroller en het geheugen zelf waardoor die naar de laagste snelheid terugschaalt.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 20:54 ]

• Dutch_Baseline
Hmz... Ja ik zie het... De frequency staat bij mij op 100.5MHz en bij jou op 200.9 MHz...

Dit kan zeker goed te maken hebben met de bios update die ik heb moeten doen omdat mijn mobo de nieuwe processor niet herkende...

Ik heb nu ook nergens in de bios een optie waar ik de timings e.d. kan aanpassen.....

Wat trouwens wel vreemd is, is dat ik bij 3DMARK05 nu slechts 200 punten minder haal dan toen het geheugen nog wel geod werkte...

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat je bij " Channels" wel gewoon " dual" ziet staan....De geheugenbankjes werken dus wel op dual channel.....

edit: Ik moet trouwens zeggen dat het systeem na herinstallatie van Windows gisteren wel als een trein loopt!!! Maarja, dat kan dus nog sneller......... Heb jij, of iemand anders, een bruikbare tip??? Het komt denk aan op een biosflashje... Of rigoreuzer, een nieuw mobo???

[ Voor 18% gewijzigd door Dutch_Baseline op 12-04-2007 07:59 ]

• icecoolsniper
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Haal eens 1 module eruit en kijk wat cpu-z dan aangeeft.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Dutch_Baseline
icecoolsniper schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:18:
Haal eens 1 module eruit en kijk wat cpu-z dan aangeeft.
Hmz... wat zou de waarde van frequency dan moeten zijn? (als ik hem er uit heb gehaald)

[ Voor 19% gewijzigd door Dutch_Baseline op 12-04-2007 13:03 ]

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:17
Ja, dan moet ie weer op 200MHz staan.

Heb dit laatst ook gehad toen ik in mijn systeem met een X2 3800+ van 2 x 512 naar 4 x 512 upgrade. Kreeg ik met opstarten te zien dat het geheugen op 200 liep. Heb toen ook 2 modules eruitgehaald en gekeken wat ie deed, en toen stond het weer op 400.

Geboot met 3 x 512 ging ook goed maar toen ik de laatste erbij zette stond het weer op 200.

Heb toen ik de bios alles handmatig ingegeven en nu draait het mooi op 400MHz.

Ik heb ook een ASUS MB: A8N-SLI DELUXE

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• Dutch_Baseline
carismagdi schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:09:
Ja, dan moet ie weer op 200MHz staan.

Heb dit laatst ook gehad toen ik in mijn systeem met een X2 3800+ van 2 x 512 naar 4 x 512 upgrade. Kreeg ik met opstarten te zien dat het geheugen op 200 liep. Heb toen ook 2 modules eruitgehaald en gekeken wat ie deed, en toen stond het weer op 400.

Geboot met 3 x 512 ging ook goed maar toen ik de laatste erbij zette stond het weer op 200.

Heb toen ik de bios alles handmatig ingegeven en nu draait het mooi op 400MHz.

Ik heb ook een ASUS MB: A8N-SLI DELUXE
Da's dus het hele klote ervan... Ik heb, blijkt nu, een "branded" Asus A8NE-FM. DIt houdt in dat het feitelijk een Fujitsu Siemens bord is. Ik moest een bios update doen omdat de processor niet werd herkend. Dit bord staat niet op de ASUS site. Via via kwam ik erachter dat het Siemens troep is! Heb daar vervolgens gezocht naar een nieuwe bios en gevonden... Blijkt dat dit een OEM bios is. Hierdoor kan ik niet dit soort zaken instellen... Heel frustrerend!!!! Ben nu aan het zoeken naar een oplossing.... Ben alleen bang dat het een nieuw mobo wordt....

Verwijderd

Als je de timings kan instellen van het geheugen, kan je dan ook niet zaken instellen al de DDR frequentie of de HT multiplier?
Verder idd ook eens testen of het met 1 latje geheugen wél op 200MHz werkt, of ofdat 2 latjes geheugen van een ander merk wél in dc draaien op 200MHz.

• Dutch_Baseline
Ik heb het helaam gehad! Ik heb via marktplaats een mobo gekocht:

Een nog perfect werkend Asus A8N-Sli Moederbord te koop. Het moederbord gaat weg wegens upgrade naar AM2 maar werkt nog uitstekend. Het bord wordt geleverd inclusief alle accessoires, boekjes, originele verpakking en een Zalman Northbridge koeler (originele koeler is ook nog aanwezig.).

Specificaties:

CPU
- Supports Socket 939 for AMD® Athlon 64 FX / Athlon 64 processor
Chipset
- NVIDIA nForce 4 SLI
Memory
- Supports dual channel DDR 266/333/400, using four 184-pin DDR DIMMs.
Expansion Slots
- 2x PCI Expres x16 slot (Sli)
- 2x PCI Express x1
- 3x PCI
Raid
- 4x SATA
- 2X IDE

Gigabit LAN
8-Channel Sound
10x USB

Mijn huidige mobo is gewoon niet geschikt hiervoor omdat die branded is!!!! Voor de bios flash werkte het geheugen namelijk wel op 400MHz, alleen werd de proc niet herkend!!!.... Na de flash was het precies andersom....

Zodra ik hem ingebouwd heb, een update van mij... Ondertussen zal ik nog eens het één en ander uitzoeken!

ps: Die timings instellen e.d. is nu precies hetgeen ik niet kan in de bios... Die optie zit er simpelweg niet in (na de biosflash)...

Verwijderd

Al verder nieuws?

• Dutch_Baseline
Jups!

Ik heb via Marktplaats de A8N-e SLI gekocht. 1 Jaartje oud en kostte me €50,-. Met nog 1 jaar garantie lijkt me dit een goede deal!

Ennieweej, gisteren mobo er uit mobo er in aanzetten...... Alleen foutje gemaakt met de ledjes van HD en standby. Zelfs XP startte op... (Zij het een beetje brak)...

Na een schone install van XP werkt en draait alles als een zonnetje!!! En ik kan je zeggen, als je geheugen een week op halve snelheid heeft gewerkt, dit echt een verademing is!!!

Bovendien is de HT multiplier nu ook zoals ze moet zijn!!!!

Misschien niet de meest ideale situatie die ik heb meegemaakt, maar wel de meest effectieve! Ik raad iedereen met een ASUS A8N-e FM mobo dan ook aan nog eens goed na te denken over een evt (op eerste oog eenvoudige) upgrade.

Samenvatting/Log:

- ASUS A8N-e FM is eigenlijk een Branded Fujitsu Siemens mobo
- X2 939 Dual Core proc wordt niet herkend door dit mobo
- Bij de ASUS site is geen bios update beschikbaar
- Via google en Gathering achter gekomen dat er alleen op Fujitsu Siemens site een bios beschikbaar is
- Na installatie van deze bios, blijkt het een OEM bios te zijn. Erg beknopte bios waarin timings, Cas latency, overclock opties uit zijn gesloopt. Mijn geheugen werd gedowngrade naar 200MHz (dus eigenlijk 100Mhz, maar dan wel in Dual Channel)
- Via Marktplaats de ASUS A8N-e SLI aangeschaft, gisteren 22 april, is mijn systeem up and running!!!

Jongens/Meisjes, bedankt! 8)

Pagina: 1