Toon posts:

Moederbord weg

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik wil mijn moederbord vervangen. Ik heb nu deze: http://support.packardbel..._columbia2&psn=3885087105

Heb ook nog 1024MB DDR-SDRAM liggen en IDE hardeschijf van 320GB.

Mijn vraag is nu; kan ik deze moederbord kopen, ik bedoel kan mijn harde schijf werken met deze moederbord? (link: http://www.alternate.nl/h...=GHER05&showTechData=true).

Zo niet, kunnen jullie mij advies geven welke ik wel moet kopen (rond 75 euro)

En ondersteunt DDR2 slots DDR?

Bij voorbaat dank!

Nika

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:06:

Mijn vraag is nu; kan ik deze moederbord kopen, ik bedoel kan mijn harde schijf werken met deze moederbord? (link: http://www.alternate.nl/h...=GHER05&showTechData=true).

Ik zou zeggen: kijk of er een IDE aansluiting op zit. En om antwoord te geven op je andere vraag: nee, DDR =! DDR2, het past fysiek gewoon niet.

(als je had gelezen op die site zag je ook dat het niet supported was).

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 05-04-2007 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja er staat:

IDE Controller 1

Type IDE
Aansluitingen intern 1 x 40-polig
Protocollen Ultra DMA/133
Max. transferrate 133 MB/s
Max. apparaten 2
Kanalen 1

Dus Kanalen 1 en apparaten 2. Net keek ik naar mn pc en zag dat cd/dvd drives met mijn moederbord waren aangesloten via een IDE kabel. Dus dat betekent dat ik een nieuwe drives moet kopen.
Meer info drives: http://support.packardbel...D_GDR8160B&psn=3885087105

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:10

Leejow(saait)

Blater

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:06:
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik wil mijn moederbord vervangen. Ik heb nu deze: http://support.packardbel..._columbia2&psn=3885087105

Heb ook nog 1024MB DDR-SDRAM liggen en IDE hardeschijf van 320GB.

Bij voorbaat dank!

Nika
Als je het moederbord gaat vervangen neem ik aan dat je de processor gaat overzetten? In dat geval gaat dat al helemaal niet lukken omdat je te maken hebt met een socket 478 processor in een socket 939 moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Yep dat weet ik. Ik neem ook een Athlon 64+ of miss P4 D8xx...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:21:
Ja er staat:

IDE Controller 1

Type IDE
Aansluitingen intern 1 x 40-polig
Protocollen Ultra DMA/133
Max. transferrate 133 MB/s
Max. apparaten 2
Kanalen 1

Dus Kanalen 1 en apparaten 2. Net keek ik naar mn pc en zag dat cd/dvd drives met mijn moederbord waren aangesloten via een IDE kabel. Dus dat betekent dat ik een nieuwe drives moet kopen.
Meer info drives: http://support.packardbel...D_GDR8160B&psn=3885087105
Je hebt dus IDE schijven en er zit een IDE poort op het moederbord... dus je moet nieuwe schijven kopen 8)7

Overigens kun je ook voor een paar euro een IDE PCI kaartje kopen zodat je zoveel IDE als je wil kan aansluiten zonder al teveel extra kosten (goedkoper als het kopen van nieuwe drives en schijven in ieder geval).

Ook snap ik je topic titel niet helemaal? Moederbord weg? Is ie opgelost of weggebeamed? :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je zin niet: :D

Je hebt dus IDE schijven en er zit een IDE poort op het moederbord... dus je moet nieuwe schijven kopen 8)7

Er zit een IDE poort op de nieuwe moederbord (wat ik wil hale). Dus dan kan ik toch wel mn schijf aan vast maken.. :P

En ja mn moederbord spoort niet helemaal, soms start mn pc op soms niet, en ja ligt niet aan voeding ofzo... 100%

Verwijderd

Als ik verder kijk op die site zie ik dat de MSI K8N Neo4-F á 65€ gewoon 2 kanalen en dus 4 apparaten ondersteunt (2 voor je drives en nog 2 voor je hdds bv). verder gebruikt een socket 939 athlon DDR1 geheugen dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Edit: Ik zie dat je oude moederbord een agp slot heeft, als je de videokaart wilt over bouwen heb je een agp slot nodig zoals in bv de MSI K8T Neo2-F

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 00:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yo, bedankt voor je reply.

Ja ik wil geen agp meer, pcie is veeeel sneller.

Verwijderd

PCIe is niet per definitie sneller hoor (en er is al lang en breed aangetoond dat je met AGP 8x bijna nooit bandbreedte tekort hebt en met PCIe dus al helemaal niet) het hangt er allemaal vanaf wat voor videokaart je erin stopt.

Maar ook op het AGP platform zijn er nog erg goede kaarten te krijgen, als je dus niet toch al je videokaart ging vervangen hoeft het helemaal niet, je kunt gerust nog een generatie met AGP doen (koop je gewoon een x1950 ofzo tegen de tijd dat je je videokaart wil gaan vervangen, dat is snel genoeg voor de komende tijd)

Je moet het zelf weten, maar een Pentium 4 en Pentium D zijn gewoon echt bagger, je bent dan veel beter af met een A64 of een Core 2 Duo.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 03:03 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 02:41:
Yo, bedankt voor je reply.

Ja ik wil geen agp meer, pcie is veeeel sneller.
Ja en Nee. De bandbreedte van PCI-Express is hoger maar daar wat nog nauwelijks tot geen gebruik van gemaakt. Wel zijn de snelste kaarten van het moment niet meer in AGP te krijgen, maar ik weet niet of je van plan was om € 300 aan een videokaart uit te geven ? edit: ik moet sneller typen

Misschien is het ook handig als je even je systeemspecs hier neer zet, dat werkt wat makkelijker.

Verder snap ik niet helemaal wat je nou wil. Je wil een nieuw moederbord met daarbij een nieuwe processor, een Athlon 64 of Pentium D, right ? Het lijkt mij verstandig als je eerst even bekijkt welke het nou gaat worden en dan daar een geschikt moederbord bij zoekt. Overigens zou ik ze allebei niet nemen maar dat is weer een heel ander verhaal.

Zolang er op het bord een IDE aansluiting zit kan jij gewoon je IDE hardeschijf aansluiten, echter hebben moderne borden vaak maar 1 IDE kanaal waardoor je maar 2 apparaten aan kan sturen. Hier heb je dus alleen last van als je naast je harde schijf nog (minimaal) 2 cd/dvd spelers/branders.

Overigens zijn dat allemaal dingen die je zelf ook gemakkelijk had kunnen vinden en van die titel 'moederbord weg' snap ik echt hélémaal niks 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 06-04-2007 03:05 ]

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-05 13:57
Ik krijg het gevoel dat de TS het erg ontbreekt aan technische PC kennis. Misschien is het beste advies dan ook om maar gewoon een nieuwe PC te kopen.

Verwijderd

On second thought, misschien is het beter als je in de winkel gewoon een complete nieuwe PC koopt, minder kans dat het mis gaat :P

En @kingrichard47:

AMD heeft nog wel de snelste kaarten op AGP en geruchten zijn dat er zelfs een R600 voor AGP uit gaat komen.

Ook is er niets mis met een A64, de C2D is geweldig maar ook geweldig prijzig voor veel mensen, een mooie A64 heb je al voor een paar tientjes en een X2 voor rond de 80 euro, dat is toch zeker meer value for money als een C2D (tenminste als je de C2D niet gaat overclocken) en tenminste betaalbaar (hoewel in absolute snelheid gezien niet zo snel als de C2D toch zeker snel genoeg voor de meeste mainstream zaken).

Daarnaast zuigt een C2D systeem enorm als je geen moederbord pakt met een fatsoenlijk chipset (zoals bijvoorbeeld de 965) zonder de goede performance van de geheugencontroller heb je een mooie snelle CPU maar een overall traag systeem. Om die reden moet je ook best wel een prijzig moederbord bij de CPU pakken voor een goede performance.

Dat maakt een C2D veel duurder, een A64 systeem heb je al voor heel weinig geld en zelfs het goedkoopste moederbord zal nog ongeveer dezelfde performance geven als een duurdere omdat de geheugen controller in de CPU zit.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 03:10:

En @kingrichard47:

AMD heeft nog wel de snelste kaarten op AGP en geruchten zijn dat er zelfs een R600 voor AGP uit gaat komen.
[quote]

Ja oke, AMD heeft de x1950 ook in AGP en dat is absoluut een topkaart, daar heb je gelijk in. Alleen of ik die geruchten over de R600 in AGP moet geloven weet ik niet, de markt is zo gefocused op PCI-E. Het zou wel een mooie zet zijn.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 03:10:
Ook is er niets mis met een A64, de C2D is geweldig maar ook geweldig prijzig voor veel mensen, een mooie A64 heb je al voor een paar tientjes en een X2 voor rond de 80 euro, dat is toch zeker meer value for money als een C2D (tenminste als je de C2D niet gaat overclocken) en tenminste betaalbaar (hoewel in absolute snelheid gezien niet zo snel als de C2D toch zeker snel genoeg voor de meeste mainstream zaken).
Je hoort mij ook nergens zeggen dat er iets mis is met de Athlon 64. Het zijn prima processors, alleen zou ik gezien de prijs nu absoluut geen single-core processor kopen. Als je een krap budget hebt kan je het beste gewoon een A64 x2 nemen, ja dit is ook een A64 en misschien bedoeld de TS dit ook wel alleen dit valt niet uit zijn verhaal op te maken. Had hier misschien even wat duidelijker moeten weze met wat ik bedoelde.

Toevallig zelf net 2 budget systemen besteld, beide met een A64 x2 3600+. Totaal kwam uit op zo'n € 350 en dat is inderdaad erg goedkoop.

Dat de Pentium D niet aan te raden is spreekt voor zich.

Verwijderd

Jup die X2 3600+ AM2 systemen zijn echt geweldig, echt ongelofelijk wat voor performance je krijgt voor zo weinig geld.

Intel komt in juni met nieuwe Celeron's, dit zijn single core Celerons met 512kb cache gebaseerd op de Conroe core. (Oftewel een kleine upgrade van de huidige Celeron-M's). Deze zouden moeten beginnen bij 40 euro en dus DE single core CPU's van dit jaar moeten worden.

Maar je hebt gelijk, nu een single core kopen is niet heel nuttig tenzij je echt een krap budget hebt, maar de X2 3600+ is zo goedkoop dat het echt wel de moeite waard is die te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, ben iets slimmer geworden :P
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 03:01:
PCIe is niet per definitie sneller hoor (en er is al lang en breed aangetoond dat je met AGP 8x bijna nooit bandbreedte tekort hebt en met PCIe dus al helemaal niet) het hangt er allemaal vanaf wat voor videokaart je erin stopt.

Maar ook op het AGP platform zijn er nog erg goede kaarten te krijgen, als je dus niet toch al je videokaart ging vervangen hoeft het helemaal niet, je kunt gerust nog een generatie met AGP doen (koop je gewoon een x1950 ofzo tegen de tijd dat je je videokaart wil gaan vervangen, dat is snel genoeg voor de komende tijd)

Je moet het zelf weten, maar een Pentium 4 en Pentium D zijn gewoon echt bagger, je bent dan veel beter af met een A64 of een Core 2 Duo.
Oke, mijn moederbord ondersteund AGP 2x/4x (wat heel bagger is). Alle nieuwe videokaarten (tenminste die ik wil kopen) ondersteunen alleen AGP 8x.

Oh en waarom zuigt P4 en D? Als ik nou naar D820 kijk, dan is die aardig snel hoor: (2.8Ghz x 2) http://www.alternate.nl/h...=HPFI11&showTechData=true

Maar waar vinden jullieX2 zo goedkoop dan? Het kost minstens 120 euro.

Btw hier zijn mijn specs.

P4 2.4 Ghz
1024MB DDR ram
380GB IDE / ATA100
Moederbord: http://support.packardbel..._columbia2&psn=3885087105

Verwijderd

Ghz zegt helemaal niets over de snelheid hoor.

De 2.8 Ghz van de Pentium D zijn 2.8 hele trage hele dure hele hete ghz'en ;)

Je kunt beter zoeken naar benchmarks, maar de C2D en A64 X2 zijn redelijk gelijkwaardig als je kijkt naar value for money. De duurdere X2's zijn iets minder als de C2D, dus als je het kan betalen zeker voor een C2D gaan (maar daar ook een goed 965 moederbord bij nemen).

De X2 3600+ AM2 (let op daar moet dus DDR2 bij):

http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=026089

Verwijderd

Topicstarter
Ah dus voor elke X2 processor heb je een AM2 socket nodig? Zo ja, zou ik echt balen :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 03:43 ]

Verwijderd

Nee hoor, er zijn ook heel veel 939 X2's, alleen zijn die al redelijk oud dus veel winkels hebben em niet meer.

Het kan geen kwaad te upgraden naar DDR2 hoor, dan kun je gelijk vooruit en zo duur is het niet.

Hier 939 X2 3800+: pricewatch: AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2.4GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)

Ik denk zelfs dat je beter uit bent om je videokaart op AGP te houden (en dus ook nog even te houden) en over te gaan naar DDR2 als dat je op DDR blijft maar naar PCIe gaat.

Het beste is natuurlijk om naar DDR2 en PCIe te gaan. Maar DDR heeft geen toekomst meer, de prijzen daarvan gaan alleen maar verder omhoog terwijl de verkrijgbaarheid omlaag gaat. AGP blijft nog wel een jaar of 2 te krijgen (en ook nog wel redelijke snelheden als je niet heel rijk bent)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 03:49 ]

• EdwinB
X2 is ooit uitgekomen voor Socket 939, echter AMD heeft onlangs de productie van S939 processors zo goed als stopgezet. Her en der is nog wel het een en ander te koop. Eventueel is een S939 Opteron nog een optie.

Ikzelf was op zoek naar een X2 4600+ op Socket 939. Was nergens meer te koop maar de Opteron 175 nog wel. Technisch is die processor gelijk aan de X2 4600+.

• EdwinB
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 03:46:
Het kan geen kwaad te upgraden naar DDR2 hoor, dan kun je gelijk vooruit en zo duur is het niet.
De TS wil zn geheugen en IDE HDD meenemen naar een nieuw systeem. Dat beperkt hem natuurlijk enorm in de keus....

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja waarschijnlijk stap ik na een jaartje over naar DDR2 en Pcie.

4200+ X2 voor S939
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HHEA20

129 euro

Verwijderd

Topicstarter
oh en als ik nou een s939 neem met ati 1950pro (256 MB - GDDR3 SDRAM), kan dat dan?
GDDR3 heeft niks met mijn 1024mb DDR ram te maken of wel?

Verwijderd

Klopt, dat heeft niets met je gewone geheugen te maken. Als het PCIe is dan heb je een PCIe moederbord nodig, als het AGP is dan heb je een AGP moederbord nodig, het is dus maar wat je wil.

Ik zou dit aanraden:

AM2 X2 3600+ boxed: http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=026089 85 euro
mATX AM2 DDR2 PCIe boardje van MSI: http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=023013 51,50 euro
2x 512 MB DDR2: http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=019070 2x 25 = 50 euro
Asus X1950Pro PCIe: http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025123 153 euro

Zit je totaal aan 340 euro excl verzending (maar je kan er ophalen) en heb je een heel mooi systeem waar je nog een flinke tijd mee verder kan.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 04:20 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou je nu van een p4 2.4 naar een X2 4200+ gaan als je over een jaar DDR2 en PciE neemt? Duw lekker een tweedehandse 6600 gt in je huidige pc, spaar even door en verkoop dan deze hele pc en haal een nieuwe. Wie weet is DDR3 tegen die tijd redelijk standaard, de p35 support het in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 06-04-2007 04:19 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

heb je ook wel door dat dat moederbord een micro-atx board is?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

edit nvm

[ Voor 98% gewijzigd door bakvis op 06-04-2007 11:17 ]

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik, micro atx. Maar ik zal er goed over na denken. Bedankt voor jullie antwoorden!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou zeggen, verdiep je je eens in de materie. Je kunt jouw eigen basiskennis omtrent PC's verrijken door o.a. de FAQ's van de probleem-gerelateerde GoT-subfora rustig edoch aandachtig van A tot Z te doornemen. Hier in PMG is dat de PMG FAQ, in Opslagmedia & I/O Controllers is dat de OM FAQ / Beleid, etc..

Gebrek aan basiskennis plus aantoonbare inzet en research, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.