Zelf Samenstellen *600

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Na een lange tijd vond ik dat het eindelijk wel tijd werd voor een nieuwe computer. Al vaak met mijn ouders over gehad maar nooit echt de juiste aanbiedingen tegengekomen en ze willen niet al te veel uitgeven...

Toch besloten om niks af te wachten en de computer samen te stellen zoals ik wil (cq. zelfbouw) Zowel ik als mijn vader weten redelijk wat van computers en electronica dus neem aan dat het moet lukken. Hoewel ik dus een hoop ervan begrijp ken ik niet alle code's en weet ik ook niet of alles werkt dus of er daar ook naar gekeken zou willen worden door jullie..

nu heb ik dit:
CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2,13 GHz Socket 775 Boxed € 184,26
Ram: Kingston KVR667D2N5K2/1G 1024 MB DDR2, PC5300 5 non-ECC 2 x € 57,17
Mobo: Asus P5B Intel P965 1,066 GHz DDRII 800 € 105,79
Geheugen:Samsung Spinpoint 250 GB 7200 RPM SATA II € 63,45
Dvd: NEC AD-7173 18 x 8 x 18 x Zwart OEM € 29,04
Graka: Club3D GeForce 7600 GT nVidia GeForce 7600GT 256 MB PCI Express x16 € 114,95
Kast: X-Gear C666K 400 Watt Zwart, rood € 41,41

(voeding zit al in de kast maar gezien kwaliteit sloop ik die eruit en zet ik de enlight erin)

totaal: 596,07 €

Ik zit dus rond mijn budget. Toetsenbord en monitor ed. heb ik niet nodig omdat ik die van mijn oude comp kan gebruiken (heb laatst nieuw tft gekocht)
(zoals je ziet aan de E6420 kijk ik vooruit en wacht dus ook op 22 april tot hij uitkomt)

mijn vragen zijn dus:
1. Trekt de 400 watt voeding dit alles?
2. Is de koeling goed genoeg of moet ik erbij doen (in de kast zitten 2x120 en 1x80mm koelfans)
3. Is de videokaart goed genoeg om dingen als BF2 te trekken (redelijke resolutie maar alles hoog is geen must) (op 19'' TFT)

Ik heb zelf al veel rondgekeken en dit leek me wel een goed systeem..voor de graka heb ik de charts bekeken en het is voor mij prima als ik over een jaar een nieuwe erin moet stoppen (wil dan miss wel dx10 gaan doen, maar das verder ook nog niet zo spanned)

[ Voor 6% gewijzigd door darkpluisje op 04-04-2007 20:49 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:49

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik vind dat je op zich een prima systeem hebt samengesteld. Maar waarom een DVD-lezer en een CD-rom brander?? Ik zou deze sowieso vervangen met een enkele DVD-brander. 400 watt zou in principe voldoende moeten zijn.

Hier staat tekst

• darkpluisje
omdat ik wel van een bestaande cd op een 2e wil kunnen branden. Het kan aan mij liggen wat ik dan fout doe hoor, snap van branden niet zoveel (doe ik niet zovaak, te oude brander)

maar ik vind het prima als je een alternatief hebt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Cd-spelers zijn nutteloos tegenwoordig, gewoon of een dvd-speler nemen of desnoods een tweede dvd-brander, dan kan je ook van de één naar de ander branden :)

The devil is in the details.

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 13:41

Moortn

Hallo

Ik heb die kast zelf ook, maar de voeding is bagger, dus ik zou een http://azerty.nl/producte...s-350eb-350-watt-oem.html kopen

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 10:21
er zal ongetwijfeld software zijn om een CD naar een ISO te rippen, om het daarna weer op een andere CD te branden. Dus dan krijg je identieke kwaliteit, kwa bits dan.

hallo

• darkpluisje
naja ik zou eerst alleen die dvd brander nemen, maar daar stond niet bij dat hij ook cd kon lezen. Kan ik standaard aannemen dat ze dat wel allemaal doen? Want dan neem ik alleen een dvd brander (zo nodig is het voor mij toch niet om cd op cd te branden en dat kan ik dan op mijn andere computer wel doen)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Kun je met dat budget niet beter voor een AM2 systeem gaan? Dan kan dat ongeveer €100 schelen op je mobo + cpu als je een X2 4600+ met een eenvoudig moederbord neemt. Een X2 4600+ heb je namelijk al voor rond de €120 en een leuk moederbord voor €70. Dan kun je voor die €100 een veel snellere ATi Radeon X1950PRO en 2*1GB RAM aanschaffen. Trouwens, als je bij 1 GB blijft, is het beter om 2*512 MB te kopen. Dan gebruik je namelijk de voordelen van dual-channel ;).

Verwijderd

truegrit schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:48:
er zal ongetwijfeld software zijn om een CD naar een ISO te rippen, om het daarna weer op een andere CD te branden. Dus dan krijg je identieke kwaliteit, kwa bits dan.
De ISO wordt dan alleen naar je HD geplaatst, wat toch zwaardere belasting opleverd dan van DVD naar DVD te branden lijkt mij

• darkpluisje
anton121 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:51:
Kun je met dat budget niet beter voor een AM2 systeem gaan? Dan kan dat ongeveer €100 schelen op je mobo + cpu als je een X2 4600+ met een eenvoudig moederbord neemt. Een X2 4600+ heb je namelijk al voor rond de €120 en een leuk moederbord voor €70. Dan kun je voor die €100 een veel snellere ATi Radeon X1950PRO en 2*1GB RAM aanschaffen. Trouwens, als je bij 1 GB blijft, is het beter om 2*512 MB te kopen. Dan gebruik je namelijk de voordelen van dual-channel ;).
heb persoonlijk liever een c2d systeem...

Naja ik zit te twijfelen over die 1 gig...tis maar 50 euro voor zo'n reepje dus miss prik ik er later nog wel 1 bij en mijn mobo heeft volges mij maar 2 slots dus het zou zonde zijn er dan 1 van 512 uit te moeten laten...

• darkpluisje
oke voor de dvd neem ik dan:

Samsung SH-S183A 18 x 8 x 18 x Zwart OEM € 32,07

...die leest dvd's met 16x en 12x voor dvd-r...ik neem aan dat da genoeg is om games mee te spelen (ja i know, ik ben nogal noob met die getalletjes)

@moortn: Hoe doe ik dat dan met die oude voeding?? gewoon eruit slopen of kan je die laten zitten?

**als voeding zou ik dan gaan voor: Raptoxx RT-350WV1.3, 350 Watt, Retail **

[ Voor 10% gewijzigd door darkpluisje op 03-04-2007 16:01 ]

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
de p5b heeft vier slots dus als je er nu 2x512 in zet, kun je er later nog eens 2x 512 bijzetten :) die samsung spinpoint zou ik vervangen door een seagate 2700.10 of barracuda ES, de spinpoints zijn wel stil maar hebben bijna allemaal een zeer irritante resonantie, welke zeker door een goedkope kast heel goed te horen zijn en de hele behuizing doen trillen.

edit: nec heeft ook een mooie dvd sata brander ;)

[ Voor 6% gewijzigd door struul op 03-04-2007 16:00 ]

• darkpluisje
oke ik heb alles verbeterd en aangepast alleen dan nog die case...Was nog opzoek gegaan naar andere maar kon geen goede vinden dus waarschijnlijk word het deze en dan met die raptor voeding van 20 euro erbij...

kan iemand nakijken of ik echt niks vergeten ben (ben bang straks een onderdeel te missen ofzow ;) 1x keer dat ik dit ga doen)

en zou iemand even een oordeel over de videokaart kunnen geven want dar ben ik nog neit zo zeker van..

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zo'n € 20 voeding zou ik absoluut niet doen, de voeding is een uitermate belangrijk onderdeel van je pc, zo'n cheap-ass voeding is dan ook het laatste wat je wilt. Kijk eerder naar die enlight voeding die Moortn je aanraad of zoek een andere degelijke case met goede voeding. Voor advies over de voeding kan je eventueel nog kijken in Welke voeding heb ik nodig? Deel 16.

De videokaart die je gekozen hebt is een prima kaart voor een mooie prijs. Hier kan je zeker nog wel een tijdje mee vooruit als je niet alles op high hoeft te hebben (dit hoor je van iemand die tot voor kort nog een GeForce 4MX had :+)

Nog een laatste vraag, waar haal je de prijzen vandaan ? Houd je er rekening mee dat als je alles zo uit de pricewatch trekt er dan nog verzendkosten van de verschillende shops overheen komen ? Zelf bestel ik het liefste altijd alles bij één shop, dit vanwege het overzicht en retouren ed.

• darkpluisje
@kingrichard47: nee ik haal alle prijzen bij azerty vandaan...ik ken het grapje vande verzendkosten :)

de voeding die moortn aanraad kost maar 25 euro...de voeding die ik zelf zij is een raptoxx van zo'n 25 euro maar heeft net wat meer power en aansluitingen...

(tenzij jij zegt dat ze neit nodig zijn...dan ga ik voor die van moortn)

**is de airflow verder ook goed of worden extra fans aangeraden (ga er sowieso nog wel een keer 2 in zetten met blauw led, maar wil weten of dat ook later kan of het echt meteen noodzakelijk is)**

**Weet iemand btw of er een interne geluidskaart op p5b zit?? want hoef geen losse geluidskaart erbij**

[ Voor 43% gewijzigd door darkpluisje op 03-04-2007 17:01 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
darkpluisje schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:49:
@kingrichard47: nee ik haal alle prijzen bij azerty vandaan...ik ken het grapje vande verzendkosten :)

de voeding die moortn aanraad kost maar 25 euro...de voeding die ik zelf zij is een raptoxx van zo'n 25 euro maar heeft net wat meer power en aansluitingen...

(tenzij jij zegt dat ze neit nodig zijn...dan ga ik voor die van moortn)

**is de airflow verder ook goed of worden extra fans aangeraden (ga er sowieso nog wel een keer 2 in zetten met blauw led, maar wil weten of dat ook later kan of het echt meteen noodzakelijk is)**
Raptoxx ken ik zelf niet als merk, maar enlight daarintegen wel. Tevens worden een Raptoxx voedingen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 omschreven als de niet al te betrouwbaarste voedingen. Je hebt uiteraard de kans dat het ding jaren perfect werkt en je er nooit problemen mee hebt maar je kan ook de pech hebben dat die of stuk gaat, te lage voltages geeft, schommelende voltages geeft of weet ik veel wat allemaal wel niet meer. Bij een A-merk heb je natuurlijk ook de kans op een maandagmorgen model maar de kans is gewoon een stuk kleiner.

Zelf zou ik in jouw geval voor een Aopen case kiezen met bijgeleverde voeding, Aopen is een van de goedkoperen onder de A-merken en heb hier zelf zeer positieve ervaringen mee. Iets duurder maar ook degelijker is de Antec NKS4400, een erg mooie kast met Antec voeding, deze staan zeer goed bekend.

Geluid zit overigens op je moederbord en je airflow zal prima zijn, aangezien je ook geen passief gekoelde componenten in je systeem hebt is het al snel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 03-04-2007 17:04 ]

• darkpluisje
het nadeel is alleen dat het allemaal redelijke normale en saaie kasten zijn, terwijl ik eigenlijk naar iets flitsends opzoek ben.... Ik zou dan best voor met normale kast gaan met die enlight alleen wat moet ik dan doen met de voeding die er standaard inzit...gewoon eruit slopen??

die enlight heeft wel maar 20pin...heeft mijn mobo daar genoeg aan? (dacht dat de p5b 24 nodig had)

naja ben opzoek gegaan naar een nieuwe kast... heb er 1 gevonden:
Antec Solution SLK1650B 350 watt..

dit lijkt me opzich wel een goeie kast alleen staat er bij firewire en bij audio een nee...nou vin ik geen firewire niet zo erg maar wat wil het zeggen dat er bij audio nee staat?? dan kan je toch wel gewoon boxen ed aansluiten neem ik aan...

[ Voor 31% gewijzigd door darkpluisje op 03-04-2007 17:38 ]

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
tuurlijk wel, alleen niet aan de voorkant
En ik zou persoonlijk een x2 proc. halen met een goede voeding (enermax of zo iets)

[ Voor 50% gewijzigd door benedictuz op 03-04-2007 18:26 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

vooral persoonlijke ervaringen, hoeven niet voor iedereen op te gaan

Optiarc (aka NEC 7***) DVD fikkers zijn bagger!

Alles in je PC begint met je voeding, koop een kwaliteitsvoeding. (vanaf de andere kant bekeken geld dit natuurlijk ook voor muis/toetsenbord ;))

Non-oc betekend voor PC4300 met zo laag mogelijke latency gaan (deze zullen 4-4-4-12 doen op 533MHz en 5-5-5-15 op 667MHz vermoed ik). Een goedkoper mobo kan ook als je niet gaat OC'en

Flitsend is leuk, stevig belangrijker. Lampjes & LED fans zjn ook los te koop tenslotte. 100 euro uittrekken voor kast & voeding is best redelijk.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• darkpluisje
naja ik heb besloten toch bij deze kast te blijven. De voeding is dan wel nit geweldig maar gezien mijn kleine opstelling en ik nit ga overklokken zal ik niet zoveel van die 400 watt vragen waardoor ik geen problemen verwacht ondanks dat het een b-merk is.

Mocht het problemen opleveren heb ik zelf nog een 300 watt aopen voeding hier liggen en kan ik er altijd iets anders in hangen (weet alleen niet of 300 genoeg is...weet iemand dat? )

@Cio: snap je verhaal voer het geheugen niet echt (ja ben noob)....Kan je het int nederlands uitleggen of ik iets moet veranderen en wat dan?? ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mooi systeem, maar je zou ook voor een Asus P5N moederbord van rond de 70 euro kunnen gaan, dan kan je miss een 7900GT ofzo nemen.

• darkpluisje
Dutch_Razor schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:13:
Mooi systeem, maar je zou ook voor een Asus P5N moederbord van rond de 70 euro kunnen gaan, dan kan je miss een 7900GT ofzo nemen.
wat is het grote verschil dan tussen de p5b en de p5n....weet van de p5b dat veel mensen er positief over zijn, dat hij genoeg slots heeft en ook klaar is voor de toekomst (sli en quad core, mocht het daar ooit van komen)

Verwijderd

Ik heb hier wat samengesteld, bij Azerty, net wat over je budget heen, maar toch stuk sneller.

Kast: Sweex Prescott Zwart 30,88
Voeding: Chieftech 400 Watt 24 Pins 42,92
Moederbord: Asus M2N-e 90,27
Processor: AMD Athlon 64 x2 4600 + (AM2) 110,50
Geheugen: Kingston 2GB DDR2 Kit, 2x1GB 533MHZ PC4200 100,84
HDD: Samsung Spinpoint 250 GB sata 2 61,57
DVD-RW: LG 18x Zwart 29,77
Videokaart: Club3D Radeon X1950Pro 256MB 171,05
verzendkosten +/- 10
647,80

Dit ligt wel net wat boven je budget, maar is toch sneller omdat er 2 GB geheugen in zit, Snellere videokaart, goede voeding en de Processor is ongeveer evensnel als de E6420. Ik hoop dat j hier wat aan hebt _/-\o_

• darkpluisje
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:33:
Ik heb hier wat samengesteld, bij Azerty, net wat over je budget heen, maar toch stuk sneller.

Kast: Sweex Prescott Zwart 30,88
Voeding: Chieftech 400 Watt 24 Pins 42,92
Moederbord: Asus M2N-e 90,27
Processor: AMD Athlon 64 x2 4600 + (AM2) 110,50
Geheugen: Kingston 2GB DDR2 Kit, 2x1GB 533MHZ PC4200 100,84
HDD: Samsung Spinpoint 250 GB sata 2 61,57
DVD-RW: LG 18x Zwart 29,77
Videokaart: Club3D Radeon X1950Pro 256MB 171,05
verzendkosten +/- 10
647,80

Dit ligt wel net wat boven je budget, maar is toch sneller omdat er 2 GB geheugen in zit, Snellere videokaart, goede voeding en de Processor is ongeveer evensnel als de E6420. Ik hoop dat j hier wat aan hebt _/-\o_
iig bedankt voor het samenstellen alvast. Hij draait opzich wel op meer ghz maar c2d kan meer verwerken dus denk toch dat de c2d sneller was. Ik denk dat het verschil tussen 1 gig en 2 gig niet zo heel groot is als je alleen games speelt (dus geen super zware toepassingen) De videokaart is inderdaad stukken beter maar ook bijna 2x zo duur.
Ik blijf zelf liever bij de c2d (voel me beter bij intel als bij amd) , maar ik zal zeker dingen van jou gebruiken om mijn systeem aan te passen (met dvd en geheugen ed..)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Het enige grote verschil wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken tussen de P5N(-E SLI) en de P5B is dat de P5N goedkoper is, en dus ook minder features heeft (andere chipset ook).

• darkpluisje
Dutch_Razor schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:51:
Het enige grote verschil wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken tussen de P5N(-E SLI) en de P5B is dat de P5N goedkoper is, en dus ook minder features heeft (andere chipset ook).
maatk die chipset veel uit als je kijkt naar snelheid??

en wat kan ik precies minder met de p5n (snap een hoop afkortingen maar weet niet met alles wat het betekend en wat je er dus wel of niet mee kan)

**de p5n is trouwens zelfs duurder als de p5b** bron: azerty

[ Voor 6% gewijzigd door darkpluisje op 05-04-2007 17:15 ]

• darkpluisje
weet iemand trouwens ook of alles wel gelijkloopt met snelheden (intern, proc en moederbord)...want dat snap ik ook nooit helemaal..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Dit topic voldoet niet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? en gaat derhalve op slot.
darkpluisje schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:16:
weet iemand trouwens ook of alles wel gelijkloopt met snelheden (intern, proc en moederbord)...want dat snap ik ook nooit helemaal..
PMG FAQ
Lees dat even door. Bekijk dat termen zoals DDR en QDR inhouden. Dan worden zaken duidelijker :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.