Toon posts:

geheugenvraagje?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde even weten weten waar ik naar moet kijken naar moet kijken als ik de volgende processor neem:

CPU AMD Athlon64 4000+ (62Watt,Socket AM2, 2.6GHz,512KB,Box)

ik neem aan dat ik DDR2 moet hebben, maar naar welke eigenschappen van de proccesor moet ik kijken om te weten te komen hoe snel mijn geheugen moet zijn. Want hier is veel keuze in.

De front side bus is 400 mhz, heb ik deze gegevens nodig of juist de 2.6 Ghz?

ik heb al opgezocht dat de DDR2 module 4 keer kan schrijven per clockpuls, maar ik kom er even niet uit, wie kan/wil me even helpen?

b.v.d.

Verwijderd

Aan de Ghz''en hoef je niet te kijken.

als je 400mhz FSB hebt, is het verstandig om geheugen te nemen met dezelfde snelheid of hoger.

dus eigenlijk voldoet PC3200 (DDR400) al. Als je pc3200 geheugen neemt, neem dan module(s) met strekke timings (latencys). Misschien kun je sneller geheugen nemen, pc5300 of pc6400 met oog op te toekomst.

Hoeveelheid geheugen is nog altijd veel belangerijker dan strakke timings.

-edit-
misschien de FAQ raadplegen
Link

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:44 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:02
PC3200 past natuurlijk niet he ;) Hij heb een CPU voor AM2 dat is altijd DDR2 :Y)
edit:
laat maar wist niet dat er zulk langzaam geheugen op DDR2 bestond 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Meekoh op 02-04-2007 17:46 ]

Computer says no

Verwijderd

haha :)

die bestaat lekker wel.

voorbeeld: 1GB PC3200 DDR2 ECC CL3 (Kingston KVR400D2E3/1G)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, bedankt voor de snelle reactie, nu weet ik al een stuk meer. En ik zal me eens in die FAQ verdiepen:P

maar dan nog iets,

bij deze processor ( niet dat ik hem ga kopen ofzo):

http://azerty.nl/producte...65w-socket-am2-boxed.html

staat dat die een systeem bus heeft van 2000Mhz, dus dan neem ik aan dat dit er ook niks mee te maken heeft?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:10:
Mooi, bedankt voor de snelle reactie, nu weet ik al een stuk meer. En ik zal me eens in die FAQ verdiepen:P

maar dan nog iets,

staat dat die een systeem bus heeft van 2000Mhz, dus dan neem ik aan dat dit er ook niks mee te maken heeft?
Die 2000 slaat op de frequency van de HyperTransport bus.

En dat verhaaltje over FSB van hierboven mag je vergeten, AMD gebruikt geen FSB, dat is Intel.

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 02-04-2007 18:17 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:10:

maar dan nog iets,

Thandor schreef op donderdag 28 december 2006 @ 13:35:
De FSB (Front side bus) is bij AMD Athlon XP, Intel Pentium D en Intel Core 2 Duo processoren de verbinding tussen de processor en de northbridge. Aan de northbridge zit het geheugen, een eventueel AGP slot en een southbridge verbonden. De sneller die FSB de sneller de data tussen de processor naar de northbridge kan.

De FSB is relatief oude techniek. De Alpha EV6 bus (dat is de FSB van de AMD Athlon en AMD Athlon XP) startte initiëel op 100MHz. Met behulp van DDR (Dual data rate of double data rate) kunnen er per kloktik twee pakketjes verzonden worden. Die 100MHz met DDR zal dus in praktijk hetzelfde zijn als 200MHz SDR (Single data rate). De Alpha EV6 was echter niet ontwikkeld om door te schalen naar 800MHz* (DDR1600 ofwel 1600MT/s) or 1000MHz* (DDR2000 ofwel 2000MT/s). De Alpha EV6 ging dan ook maar tot 200MHz (DDR400, 400MT/s). Overclockers hebben er wel meer uitweten te persen maar menig northbridge kon niet sneller draaien.
Hoe komt de bus aan deze klokfrequentie? Later hier meer over.

Met de komst van de AMD Athlon64 heeft AMD het één en het ander aangepast. In principe is de AMD Athlon64 een AMD Athlon XP processor maar dan uitgebreider en verbeterd. Zo zit het geheugen in een AMD Athlon64 systeem niet langer meer aan de northbridge verbonden maar aan de processor zelf. In de AMD Athlon64 zit namelijk een geheugencontroller. (Deze geheugencontroller zit in de chip. De chip is de 'die'. Zodoende zal je hier en daar 'on-die memorycontroller' lezen).
Verder wou AMD een snellere verbinding tussen de processoren onderling (in systemen met meer dan één processor) realiseren. Daarvoor was nieuwe bustechnologie nodig en zodoende is Hyper Transport erbij gepakt. Hyper Transport is dus niets meer of minder dan een vervanger van de FSB.

Omdat de AMD Athlon64 niet veel bandbreedte nodig heeft maakt het in principe niet zoveel uit of de Hyper Transport bus 800MHz (1600MT/s) of 1000MHz (2000MT/s) is. Enkel bij systemen met meerdere processoren en in mindere mate bij AMD Athlon64 X2 (Een dual-core processor van AMD) maakt de snelheid van de bus meer uit. In het eerste geval omdat de processoren onderling dan sneller kunnen communiceren. In het tweede geval zal het kopiëren van L2 cache data tussen de cores sneller gaan. Of de L2 cache daadwerkelijk over de Hyper Transport gaat of dat het over de Crossbar controller (en deze de klokfrequentie van de Hyper Transport bus overneemt) weet ik niet en laat ik derhalve even in het midden.

[...]
Om het verhaal nog langer te maken. De klokfrequentie (en daarmee de snelheid) van de HyperTransport bus wordt bepaald door de 'Systemclock'. In geval van de AMD Athlon64 is deze 200MHz. Zowel de processor als de HyperTransport link baseren hun snelheid op deze clock. Bij processoren kennen we een multiplier en in geval van de AMD Athlon64 X2 4600+ is deze 12x. 12 maal 200 = 2400MHz. Zodra men gaat overclocken wordt de zogenaamde 'Systemclock' opgeschroefd en gaat de processor (maar dan twaalf keer zoveel) mee omhoog.

De uiteindelijke snelheid van de HyperTransport wordt op dezelfde manier bepaald. Voor de HyperTransport bus bestaat óók een multiplier. Deze gaat door het leven als 'de HTT-multiplier'.
In geval van oudere socket 754 systemen werd er overal geadverteerd met '800MHz bus'. Dit was in feite een 200MHz bus met een HTT multiplier van 4x. 200 * 4 is immers 800.
De bus is later bij socket 939 en AM2 systemen sneller gemaakt door simpelweg de HTT multiplier op 5x te zetten: Zie daar, de 1000MHz. Reken daar DDR overheen en 2000MT/s is realiteit.
Een heel mooi stukje dat thandor een tijdje geleden heeft geschreven in dit topic. Nog bedankt daarvoor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat ook gewoon in de FAQ van dit subforum uitgelegd :)

PMG FAQ » Welke moet ik nemen?, Wat is de FSB?, Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?.

Gebrek aan aantoonbare inzet en research, plus FAQ-gevalletje, topic dicht dus.

Omdat het hier op GoT niet de bedoeling is dat je de FAQ en het Beleid van het probleem-gerelateerde subforum overslaat bij het starten van een topic, wil ik je bij deze verzoeken om de Registratievoorwaarden / korte FAQ nogmaals te doornemen voor een uitleg over de werking van GoT ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 02-04-2007 19:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.