Toon posts:

hypertransport en MT/s Verschill??

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het kijken naar de aanschaf van een nieuw moederbord en processor zie ik verschil in bus snelheden.. met name bij de Amd 4600+ x2 deze heeft een hyptransport van 2000mhz maar als ik kijk naar het moederbord Msi k9ngm2-FID (van wege de onboard tv-out wat me goed is bevallen voor mediacenter) zie ik daar staan 1000MT/s en tussen haakjes 2000MT/s maar zoals ik vernomen heb vanuit het tweakers.net forum blijkt het niet hetzelfde tezijn. Ik wil het liefst de maximale capaciteit wil kunnen benutten van mijn cpu. omdat ik toch veel cpu kracht gebruik met in en uit pakken met winrar enzo wil ik een een moeder bord die ook die 2000mhz haalt zodat mijn moederbord geen bottleneck is voor mijn cpu en geheugen.( 2x 1024Mb Kingston 800Mhz 6400 cl 4) mischien iemand die even kan uitleggen wat het verschil is tussen hypertransport en MT/s??

Mvg Danny.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

1000 en 2000MT/s is hetzelfde. Dit geldt ook voor 800 en 1600MT/s bij socket754 processoren.

Zie ook: PMG FAQ

[ Voor 31% gewijzigd door PD2JK op 28-12-2006 11:59 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Prutz0r schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:58:
1000 en 2000MT/s is hetzelfde. Dit geldt ook voor 800 en 1600MT/s bij socket754 processoren.
leg het hem dan even wat beter uit, zo snapt ie het nog niet

INTEL
Intel heeft een "Quad Pumped " Front Size Bus (FSB)
code:
1
FSB x 4 = MT/s

Standaard conroe komt dan op 266 FSB x 4 = 1066 MT/s (wat dus sneaky word gebruikt als 1066FSB)
het ergste van alles vind ik dat INTEL zelf ook op de doos van de proc 1066FSB durft te zetten, verdekte oplichting imho

Mijn C2D Allendale E6300 loopt op een FSB van 333 en heeft dus 1333MT/s

Bij amd ligt dit dan anders, die hebben een dual bus , dus x 2

helaas heb ik geen weet van of info over hyper transport, dus daar kan ik dan geen zinnig woord over zeggen

toch is dit een beetje een zoekertje, google is je beste vriend

[ Voor 28% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 12:10 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik het nu begrijp is MT/s en hypertransport dus verschillend? 2000Mhz staat niet in vergelijking met 2000Mt/s?

maar er zijn geen hogere snelheden dan 2000MT/s klopt het dan wel dat de Amd 4600+ een 2000Mhz bus heeft?

als dit kklopt zou het dus zijn dat 2000Mt/s gelijk staat aan 2000Mhz?

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vanplan om bij alternate het moederbord tegaan bestellen en de cpu.
de cpu is 2000Mhz en de data bus van het moederbord word aangegeven als 1000Mhz..
dan zou dit in praktijk dus 2000Mhz moeten zijn? 2x 1000 klopt dit?
of gebruikt hij maar de helft de cpu .. als die 1000 al verdubbelt is.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ik weet het zelf niet pcies dus pin me er niet op vast

de Hypertransport bus is dus de 2000MT/s

en geen 2000Mhz

wat dan pcies de FSB is , kan ik je niet zeggen omdat ik tijdens de AthlonXP over ben gegaan naar intel systemen en dus nooit wat met hypertransportbus te makeb heb gehad

klik hier voor uitleg FSB/MTS/HyperTRANSPORT

hummzz in dit plaatje zeggen ze weer 2000Mhz bus, ik houd me hier even buiten, iemand anders een idee, ik houd me verder afzijdig nu, omdat ik je niet verkeerd wil informeren.
heb je nog vragen over intel en zn bussen etc dan roep je maar

Info over HypertransportBus

[ Voor 180% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
volgens het eerste artikel dat je poste gaven ze aan dat amd de fsb heeft ingeruild voor de hypertransportbus

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:15:
Ik was vanplan om bij alternate het moederbord tegaan bestellen en de cpu.
Misschien kan je bij Alternate dubbelchecken of het mobo dat je wil 100% compatibel is met de cpu?

Over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken over compatibiliteit cpu<->mobo, zolang je:
*geen oud(er) materiaal koopt (vooral mobo)
*niet het allerallerallernieuwste model cpu koopt (vaak bios-upate nodig, soms ook nieuwere revisies van chipset oid)
*er natuurlijk op let dat de socket correct is.
:)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zie bijvoorbeeld ook de Wikipedia-artikelen over MT (Megatransfer) en HyperTransport. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
er kan een athlon 42 x2 op en bijde zijn socket am2 en betreft de compatible hij kan tot een amd 5000+ en hoger dus daar hoef ik me geen zorgen over temaken.

het geen dat ik deze tread heb gestart is dat het jammer zou zijn dat bv de cpu niet maximaal word benut integenstelling dan hij zou kunnen.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ik heb nog het eea nagezocht :

Info hypertransport
Currently AMD processors operate at a 32-bit, 266 MHz front side bus speed with a 333 MHz front side bus speed processor just around the corner. With the Hammer processor, the front side bus speed disappears as the memory controller is integrated directly into the processor core, eliminating the need for a North bridge chip and a front side bus between the two.

HyperTransport technology supports clock rates ranging from 200MHz to 800MHz and data paths may be 2, 4, 8, 16, or 32-bits wide, and, data paths do not have to be symmetric in data width or clock rate, meaning upstream and downstream data widths/transfer-clocks can be set to what is considered optimal for the application.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56

Thandor

SilverStreak

De FSB (Front side bus) is bij AMD Athlon XP, Intel Pentium D en Intel Core 2 Duo processoren de verbinding tussen de processor en de northbridge. Aan de northbridge zit het geheugen, een eventueel AGP slot en een southbridge verbonden. De sneller die FSB de sneller de data tussen de processor naar de northbridge kan.

De FSB is een relatief oude techniek. De Alpha EV6 bus (dat is de FSB van de AMD Athlon en AMD Athlon XP) startte initiëel op 100MHz. Met behulp van DDR (Dual data rate of double data rate) kunnen er per kloktik twee pakketjes verzonden worden. Die 100MHz met DDR zal dus in praktijk hetzelfde zijn als 200MHz SDR (Single data rate). De Alpha EV6 was echter niet ontwikkeld om door te schalen naar 800MHz* (DDR1600 ofwel 1600MT/s) of 1000MHz* (DDR2000 ofwel 2000MT/s). De Alpha EV6 ging dan ook maar tot 200MHz (DDR400, 400MT/s). Overclockers hebben er wel meer uitweten te persen maar menig northbridge kon niet sneller draaien.
Hoe komt de bus aan deze klokfrequentie? Later hier meer over.

Met de komst van de AMD Athlon64 heeft AMD het één en het ander aangepast. In principe is de AMD Athlon64 een AMD Athlon XP processor maar dan uitgebreider en verbeterd. Zo zit het geheugen in een AMD Athlon64 systeem niet langer meer aan de northbridge verbonden maar aan de processor zelf. In de AMD Athlon64 zit namelijk een geheugencontroller. (Deze geheugencontroller zit in de chip. De chip is de 'die'. Zodoende zal je hier en daar 'on-die memorycontroller' lezen).
Verder wou AMD een snellere verbinding tussen de processoren onderling (in systemen met meer dan één processor) realiseren. Daarvoor was nieuwe bustechnologie nodig en zodoende is Hyper Transport erbij gepakt. Hyper Transport is dus niets meer of minder dan een vervanger van de FSB.

Omdat de AMD Athlon64 niet veel bandbreedte nodig heeft maakt het in principe niet zoveel uit of de Hyper Transport bus 800MHz (1600MT/s) of 1000MHz (2000MT/s) is. Enkel bij systemen met meerdere processoren en in mindere mate bij AMD Athlon64 X2 (Een dual-core processor van AMD) maakt de snelheid van de bus meer uit. In het eerste geval omdat de processoren onderling dan sneller kunnen communiceren. In het tweede geval zal het kopiëren van L2 cache data tussen de cores sneller gaan. Of de L2 cache daadwerkelijk over de Hyper Transport gaat of dat het over de Crossbar controller (en deze de klokfrequentie van de Hyper Transport bus overneemt) weet ik niet en laat ik derhalve even in het midden.
maar er zijn geen hogere snelheden dan 2000MT/s klopt het dan wel dat de Amd 4600+ een 2000Mhz bus heeft?
Om het verhaal nog langer te maken. De klokfrequentie (en daarmee de snelheid) van de HyperTransport bus wordt bepaald door de 'Systemclock'. In geval van de AMD Athlon64 is deze 200MHz. Zowel de processor als de HyperTransport link baseren hun snelheid op deze clock. Bij processoren kennen we een multiplier en in geval van de AMD Athlon64 X2 4600+ is deze 12x. 12 maal 200 = 2400MHz. Zodra men gaat overclocken wordt de zogenaamde 'Systemclock' opgeschroefd en gaat de processor (maar dan twaalf keer zoveel) mee omhoog.

De uiteindelijke snelheid van de HyperTransport wordt op dezelfde manier bepaald. Voor de HyperTransport bus bestaat óók een multiplier. Deze gaat door het leven als 'de HTT-multiplier'.
In geval van oudere socket 754 systemen werd er overal geadverteerd met '800MHz bus'. Dit was in feite een 200MHz bus met een HTT multiplier van 4x. 200 * 4 is immers 800.
De bus is later bij socket 939 en AM2 systemen sneller gemaakt door simpelweg de HTT multiplier op 5x te zetten: Zie daar, de 1000MHz. Reken daar DDR overheen en 2000MT/s is realiteit.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
is 2000MT/s gelijk aan 2000Mhz?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

nee

de FSB is dan 200Mhz(HTT x5) maakt dan 1000Mhz en de MT/s is dan 2000

maar FSB is dan losgelaten bij AMD

dus bij AMD is het dan een Hypertransport van 1000Mhz en die is dan door DDR 2000MT/s

[ Voor 45% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 14:21 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56

Thandor

SilverStreak

Er is op dit moment geen HyperTransport bus in een AMD Athlon64 systeem welke op 2000MHz draait (4000MT/s).
Maar, om met de marketingblaat mee te gaan: Met 2000MHz bedoelt men 2000MT/s.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Simpel gedacht dus wel, Thandor legt het uitstekend (zij het iets te technisch) uit in de post boven je. :) Wat voor jouw eigenlijk het belangrijkste is is dat het moederbord dat je wilt prima zal samenwerken met die processor, en dat de processor niet ' opgehouden' wordt door het bord. :)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

offtopic

thandor, aangezien ik je niet kan dmen (heb je uit ofzo)
mag ik je mail/msn ivm met conroe clock gebeuren ;) (als je het je nog kan herrineren)

ontopic
[b]
Maar, om met de marketingblaat mee te gaan: Met 2000MHz bedoelt men 2000MT/s.
ik vind dit dus niet kunnen, zelfde als Intel met zn 1066FSB ed, dit is in mijn ogen je reinste misleiding cq oplichting

[ Voor 46% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 14:27 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

offtopic:
DM kan wel, en anders werkt email ook nog. :)

[ Voor 34% gewijzigd door AtleX op 28-12-2006 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
abit heeft daarin tegen zijn k9n ultra wel op 2000Mhz zoals op de abit website vermeld staat is dit dan serieus te nemen aangezien jij zegt dat er geen 2000Mhz is op amd platform...

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ook bij abit zal dit wel marketing talk zijn, denk dat daar ook de hyper 1000Mhz is en de MT/s 2000
Processor
· Supports Socket AM2 Processor with 2GHz system bus using Hyper Transport Technology
· Supports AMD CPU Cool 'n' Quiet Technology
ook hier dus weer dat marketing verhaal zoals ik dus al dacht, er word namelijk gezegd dat die 2ghz behaald worden door de hypertransport (waar ze dus het uiteindelijke resultaat bedoelen)

of ik moet er compleet langs zitten

waar ik dan wel benieuwd naar ben, en daar kan thandor weer mee helpen :P

hoe is de verhouding van het geheugen tov die hypertransport ?

Vroegah (ahtlonXP tijd), hehe, was het het beste om je mem sync te laten lopen met je fsb
in die tijd had ik bijv
AthlonXP 3100+ (Thorton) @ 220FSB || 1024 DDR Kingston Valueram @ 220

is het nu nog van belang om ze sync te laten lopen ? aangezien amd de fsb heeft laten vallen ? waar laat je um dan sync aan lopen ?
vreemd, als ik zo naar thandor zn profiel ga kan ik er niks van vinden, maar ik vind het DM zowieso erg moeilijk te vinden

[ Voor 117% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Over dat sync heb ik op internet gelezen dat als er een verschil in zit de cpu hierop weer moet wachten dat ik neem wel aan dat owk in dit geval het toch iets uitmaakt owk al zul je er weinig van merken.

iets dat niet gelijk loopt daar zul je toch altijd op moeten wachten

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even Offtopic

Is het mogelijk een optical spdif voor geluid vanaf het moederbord om te solderen naar coax? aangezien er op de nieuwste moeder borden weer een nieuwe vorm van digitaal geluid gebruikt word.
die kabeltjes zijn namelijk niet of nouwelijks aan tekomen

Verwijderd

Topicstarter
daarin tegen bied asus ook 2000mhz bus snelheden aan of ze moeten in de war zijn met MT/s

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:50:
daarin tegen bied asus ook 2000mhz bus snelheden aan of ze moeten in de war zijn met MT/s
zoals thandor al zei, is dit puuuur marketing bla bla

de bus zelf loopt echt niet op 2Ghz ook weer 2000MT/s
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:48:
Even Offtopic

Is het mogelijk een optical spdif voor geluid vanaf het moederbord om te solderen naar coax? aangezien er op de nieuwste moeder borden weer een nieuwe vorm van digitaal geluid gebruikt word.
die kabeltjes zijn namelijk niet of nouwelijks aan tekomen
waarom doe je dit in dit topic ? ik begrijp dit helemaal niet ? kijk als we het hier nou over mobo's hadden etc dan zeg ik nog ok, maar wij hebben het hier over
FSB/Hypertransport/Multiplyers en de verschillen, dus de enigste reden waarom je dat dan hierin zet in mijn ogen is omdat je dan wel reactie hoopt te krijgen aangezien dit topic vandaag redelijk actief is

[ Voor 54% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 15:01 ]

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 21:09
omfg, termen vliegen door me oren...
Jesus wat weten jullie dur veel van af!

Greetz!
Pagina: 1