Vandaag in het Datacentrum een GB ram in de server bijgeprikt, draaide voorheen op 3GB ram (draaide voorheen dus asymmetrisch dual channel).
Nu is het probleem echter dat er maar 3271MB ram herkent wordt, zowel in de bios (extended memory) als in Linux. De ram draait wel 'Interleaved Dual Channel', dus zou alles goed moeten zijn.
Al geprobeerd:
Het geheugen bestaat uit 4x 1GB Kingston ram, ik heb de verschillende volgorden geprobeerd ivm het feit dat de modules in 2x zijn aangeschaft, 2x '2x 1GB' kitjes (zijn alle 4 hetzelfde typenummer, toch heeft de ene '2x 1GB kit' aan beide zijden 'chips', waar de andere er maar aan één kant heeft).
wat ik wel gevonden heb is:
Zo ja: zou het mogelijk zijn om dit op één of andere manier af te sluiten? (ik heb in de bios al gezocht, maar heb daar over niets gevonden)
Specs:
Nu is het probleem echter dat er maar 3271MB ram herkent wordt, zowel in de bios (extended memory) als in Linux. De ram draait wel 'Interleaved Dual Channel', dus zou alles goed moeten zijn.
Al geprobeerd:
- Alle soorten mogelijkheden van volgorde van ram
- Memtest voor een tijdje gedraaid, kwamen geen errors uit voort
- 3GB mem in alle mogelijkheden in de server geplaatst (kwam gewoon 3GB uit)
- Hier en daar rond gezocht.
- Gechecked hoeveel de onboard VGA gebruikt (wat dus maar 1MB is
)
Het geheugen bestaat uit 4x 1GB Kingston ram, ik heb de verschillende volgorden geprobeerd ivm het feit dat de modules in 2x zijn aangeschaft, 2x '2x 1GB' kitjes (zijn alle 4 hetzelfde typenummer, toch heeft de ene '2x 1GB kit' aan beide zijden 'chips', waar de andere er maar aan één kant heeft).
wat ik wel gevonden heb is:
Zou dit de oorzaak van ons probleem kunnen zijn? Wordt er dan werkelijk 700MB gebruikt, terwijl er geen enkele PCI(express) kaart aangesloten is?System resources (such as PCI and PCI Express) require physical memory address locations that reduce available memory addresses above 3 GB. This may result in less than 4 GB of memory being available to the operating system and applications.
Zo ja: zou het mogelijk zijn om dit op één of andere manier af te sluiten? (ik heb in de bios al gezocht, maar heb daar over niets gevonden)
Specs:
- Moederboard: GA-945GM-S2
- Processor: Core2Duo E6600
- Geheugen: 4x 1GB PC5300 667Mhz Modules (2x '2x 1GB' pakketjes dus)
- Distro: 2.6.20.4H2iCY #1 SMP Sun Mar 25 12:12:48 CEST 2007 x86_64 GNU/Linux (home-compiled, maar doet er ook niet toe daar memtest (boot-cd) en Bios ook maar 3271MB ram zien)
[ Voor 11% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 20:31 ]