Ram wordt niet volledig herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
Vandaag in het Datacentrum een GB ram in de server bijgeprikt, draaide voorheen op 3GB ram (draaide voorheen dus asymmetrisch dual channel).

Nu is het probleem echter dat er maar 3271MB ram herkent wordt, zowel in de bios (extended memory) als in Linux. De ram draait wel 'Interleaved Dual Channel', dus zou alles goed moeten zijn.

Al geprobeerd:
  • Alle soorten mogelijkheden van volgorde van ram
  • Memtest voor een tijdje gedraaid, kwamen geen errors uit voort
  • 3GB mem in alle mogelijkheden in de server geplaatst (kwam gewoon 3GB uit)
  • Hier en daar rond gezocht.
  • Gechecked hoeveel de onboard VGA gebruikt (wat dus maar 1MB is :9 )
Het moederboard zou gewoon 4GB aan moeten kunnen, dus daar ligt het probleem ook niet.
Het geheugen bestaat uit 4x 1GB Kingston ram, ik heb de verschillende volgorden geprobeerd ivm het feit dat de modules in 2x zijn aangeschaft, 2x '2x 1GB' kitjes (zijn alle 4 hetzelfde typenummer, toch heeft de ene '2x 1GB kit' aan beide zijden 'chips', waar de andere er maar aan één kant heeft).

wat ik wel gevonden heb is:
System resources (such as PCI and PCI Express) require physical memory address locations that reduce available memory addresses above 3 GB. This may result in less than 4 GB of memory being available to the operating system and applications.
Zou dit de oorzaak van ons probleem kunnen zijn? Wordt er dan werkelijk 700MB gebruikt, terwijl er geen enkele PCI(express) kaart aangesloten is?

Zo ja: zou het mogelijk zijn om dit op één of andere manier af te sluiten? (ik heb in de bios al gezocht, maar heb daar over niets gevonden)

Specs:
  • Moederboard: GA-945GM-S2
  • Processor: Core2Duo E6600
  • Geheugen: 4x 1GB PC5300 667Mhz Modules (2x '2x 1GB' pakketjes dus)
  • Distro: 2.6.20.4H2iCY #1 SMP Sun Mar 25 12:12:48 CEST 2007 x86_64 GNU/Linux (home-compiled, maar doet er ook niet toe daar memtest (boot-cd) en Bios ook maar 3271MB ram zien)

[ Voor 11% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 20:31 ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:16
Blijkbaar heb je een 32Bit os erop staan, deze kan niet meer adresseren als 3 gb

• PeterSelie
blijkbaar heb jij je leesbril niet op, bios geeft ook (evenals memtest) 3271MB aan :9

we hebben overigens gewoon een 'x86_64 GNU/Linux' linux distro (debian).

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Wat voor CPU heb je en wat voor OS draait op de server? te laat :P

Dat stukje wat je daar quote', waar heb je dat vandaan?

[ Voor 42% gewijzigd door Avalaxy op 25-03-2007 18:09 ]

• PeterSelie
voor de zekerheid zal ik even de specs bovenaan zetten :)

@ leonpwner1: hier oa, maar ik heb het ook elders gelezen

[ Voor 59% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 18:10 ]

• Avalaxy
Als ik daar wat rondneus vind ik het volgende
On a system that has 4 GB of system memory installed, it is not possible to use all of the installed memory due to system address space being allocated for other system critical functions. These functions include the following:

*

BIOS/ Flash (2 MB)
*

Local APIC (19 MB)
*

Digital Media Interface (40 MB)
*

Front side bus interrupts (17 MB)
*

PCI Express configuration space (256 MB)
*

MCH base address registers, internal graphics ranges, PCI Express ports (up to 512 MB)
*

Memory-mapped I/O that is dynamically allocated for PCI Conventional and PCI Express add-in cards

The amount of installed memory that can be used will vary based on add-in cards and BIOS settings. All installed system memory can be used when there is no overlap of system addresses.
Kort samengevat dus geen/zo weinig mogelijk insteekkaarten. Wat ze nou bedoelen met "when there is no overlap of system addresses" weet ik niet. Ja, ik snap wat het betekent, maar wat voor adressen ze op doelen niet.

• PeterSelie
klopt, en dat is ongeveer ook de 700MB die we missen, dus het zou eventueel een optie kunnen zijn.

Enige rare is dat wij geen insteekkaarten gebruiken en ik verder geen optie heb kunnen vinden dit ergens te disablen.
Ik ga nog maar eens een keer de manual van mijn moederboard doorzoeken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Onder Windows heb je PAE, "Physical Address Extension" waardoor het OS wel met die 4 GB om kan gaan. Misschien is er onder liunux een soortgelijke truc die je moet toepassen? :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Op Coding Horror stond een tijdje terug een aardige uitleg: Dude, Where's My 4 Gigabytes of RAM?. Kijk ook eens in PMG FAQ onder het kopje "Operating system".
Je zou dan ergens in de BIOS een vergelijkbare optie als 'DRAM Over 4G remapping' of 'MTRR mapping' moeten hebben. Raadpleeg eventueel de handleiding van het moederbord. Mocht de BIOS al niet de volledige 4GB te zien, dan heeft het totaal geen zin om dat in Windows proberen te verhelpen.
Ik weet dat je Linux draait, maar een gedeelte is natuurlijk ook gewoon van toepassing op alternatieve OS-en.

[edit]
Zoek ook eens op "highmem" ([google=linux highmem]), daar kan je volgens mij ook wat problemen mee oplossen. Zie bijvoorbeeld dit document op KernelTrap.

[ Voor 13% gewijzigd door AtleX op 25-03-2007 18:29 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• PeterSelie
@ sanfranjake: Zoals bovenstaand: mocht bios het niet zien, dan zal je in windows (dus ook in linux) ook niets voor elkaar krijgen, of zit ik hier fout?

@ AtleX: zoiets had ik inderdaad al eerder gelezen, maar heb het verder niet kunnen vinden in de bios, ik ben nog eens grondig mijn moederboard manual aan het doorspitten.

edit:
In de manual is echt niets dergelijks te vinden. Mocht iemand het toch weten te vinden: de manual (pdf!)

edit2:
@ AtleX: Highmem zal geen nut hebben, daar dit hele probleem binnen Linux zelf zit (wanneer je geen 64Bits Distro hebt), echter zit het probleem hem al in de bios, dus hebben we hier weinig aan toch?

[ Voor 40% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 18:47 ]

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 22:21
Toevallig had ik het een jaar geleden ook.... met Debian. Toen was het een kwestie van wat geheugen opties zetten met "make menuconfig" en de kernel opnieuw te compilen. Daarna was het probleem de wereld uit.

Maar tegenwoordig kom ik dat probleem nooit meer tegen eigenlijk...

http://www.debian-adminis...astian/weblog/12#comments

Hier toen a post,

[ Voor 14% gewijzigd door dreambofh op 25-03-2007 18:54 ]

• PeterSelie
had jij dat probleem toen ook al in de bios dan? of was het daar wel gewoon 4GB?

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 22:21
in de BIOS en met MEMTEST was het allemaal wel gewoon 4GB.
Ook met een bootable CD trouwens... toen ging ik het toch echt verder in de kernel zoeken.

• PeterSelie
Dat is hier dus helaas niet het geval. Er zou dus echt een optie binnen de bios moeten zijn, ik kan deze echter niet binden in de manual of in de bios zelf, welke ik beide al veel heb doorgespit..

[ Voor 39% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 19:42 ]

• Avalaxy
Heb je iets van memory-remapping in je BIOS? Zo ja, aanzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Avalaxy op 25-03-2007 20:15 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Laatse bios er in?

specs

• PeterSelie
@ leonpwner1: zoals al gezegd heb ik niets kunnen vinden binnen de manual of in de bios zelf helaas. Mocht je toch zeker van je zaak zijn (of minder blind dan ik in dit geval :9 ): de manual (pdf!)

@ Maratropa: ziet er niet echt veelbelovend uit als ik de changelog van de bios hier zo zie, toch zal ik dat proberen wanneer ik weer in het datacentrum ben :)

Verder ook niemand bekent met dit probleem, of die er meer over kan vinden dan ik? :'(

[ Voor 39% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 20:32 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je zelf een kernel gecompileerd hiervoor? Zo ja, wat heb je gekozen bij:

Processor Type & Features -> High Memory Support :?

Deze kan zijn:
'off', dan doet het niets >1GB (dat is dus duidelijk niet het geval)
'4GB' - dat geeft 4GB addresseringsruimte, waar dus ook de PCIe mapping heen moet
'64GB'- moge duidelijk zijn.

Ergens klinkt dit alsof je 4GB geselecteerd hebt staan...

Oslik blyat! Oslik!

• PeterSelie
dat zal ik na moeten gaan, daar ik de kernel door een ander heb laten compileren (daar ben ik niet helemaal meester in, het is gedaan door iemand die uitermate veel verstand heeft van hosten en één van de managers van een grote colo/hosting provider is).

Daarbij: zou het alsnog in de bios herkent moeten worden niet?

Ik zal de man vanavond of morgen eens een belletje geven

[ Voor 64% gewijzigd door PeterSelie op 25-03-2007 20:54 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
SoaDmaggot schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:36:
@ sanfranjake: Zoals bovenstaand: mocht bios het niet zien, dan zal je in windows (dus ook in linux) ook niets voor elkaar krijgen, of zit ik hier fout?
Oeps daar zit inderdaad wat in, heb ik finaal overheen gelezen, sorry :*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• PeterSelie
*bump*, niemand? :)

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 16:53
Ah...nog iemand gevonden met een soortgelijk probleem alleen heb ik een asus pb5-e...een brother from another mother zullen we maar zeggen ;)

Bios Asus P5B-E ziet maar 3 GB ipv 4 GB
(laatste pagina geloof ik ook iemand anders met een GB mobo)
Heb je ook iets van memory remapping optie tot je beschikking..?

Zelfde probleem met de bios en 4 GB..grappig ik zit net naar wat alternatieven te kijken..kijk ik bij MSI ik zit staan bij de 975 platinum power edition..
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=746&kind=1
(fixed 4GB memory support)

Hebben we nu kwartet..?

Member of the Ukraine IT Army

• PeterSelie
Klopt, de persoon in kwestie op de laatste pagina heeft ook een GB moederboard, maar heeft het over chipset drivers. Iets wat mij dus er op wijst dat zijn Bios wel 4GB aangeeft (wanneer iets in de bios niet klopt, zullen drivers ook niet veel helpen lijkt me.)

En nee, ik heb dus geen remapping optie, ik heb mijn bios en manual al van onder tot boven doorgespit (wel een keer of 10), en kan dus echt niets vinden.. Enige waar ik dus een extra GB voor in het moederboard heb gestoken is om die éne module ook dual channel te laten draaien (die 4e zorgt dus wél voor dual channel met de 2e, maar wordt kwa geheugen niet meer dan 300MB herkent .. )

• PeterSelie
Nog een subtiele kick, is er verder niemand die ditzelfde probleem heeft (het heeft niets met 64 dan wel 32 bits te maken, in de bios wordt het niet herkent als zijnde 4GB, het moederboard zou het gewoon moeten ondersteunen en 3 strips geeft wel netjes 3GB aan, ook iets als 'remap memory' is niet in de bios / handleiding te vinden)?

Anders wordt het wachten op de nieuwe server (komt over een tijdje een identieke server aan), zullen we eens kijken of het aan het moederboard ligt..

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 02:19

mace

Sapere Aude

Ik denk dat als je de kernel opnieuw compileert met PAE aan, dat is dus de HIGHMEM 64 GB optie, dat hij dan wel werkt. Je kan altijd gewoon make menuconfig doen en dan gewoon een andere kernel bakken met een andere naam, ff grub/lilo updaten en dan kan je hem testen.
Werkt het niet, gebruik je de oude kernel weer.
NIK0 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:27:
[...]
...een brother from another mother zullen we maar zeggen ;)
offtopic:
Jensen gekeken zeker :P

[ Voor 58% gewijzigd door mace op 31-03-2007 11:13 ]

• PeterSelie
Zou de bios hem dan niet al als 4GB moeten herkennen? Zodra de bios het niet eens herkent lijkt het me sterk dat het probleem bij de kernel ligt (zouden mensen misschien even _iig_ mijn laatste post door kunnen lezen voor te replien? dit is al zovaak langsgekomen :9 )

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:39

_Arthur

blub

SoaDmaggot schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:05:
En nee, ik heb dus geen remapping optie, ik heb mijn bios en manual al van onder tot boven doorgespit (wel een keer of 10), en kan dus echt niets vinden.. Enige waar ik dus een extra GB voor in het moederboard heb gestoken is om die éne module ook dual channel te laten draaien (die 4e zorgt dus wél voor dual channel met de 2e, maar wordt kwa geheugen niet meer dan 300MB herkent .. )
Als je bios geen opties geeft voor remapping is het helaas en zal je max 3271mb binnen je OS kunnen gebruiken.

Ik ben er ook al eens tegenaan gelopen met een Asus moederbord met een Intel 915G chipset. 4x1gb er in en maar 3300mb bruikbaar voor het OS.

Het is dus niet specifiek alleen een probleem voor jouw type moederbord.

• PeterSelie
Dan zullen we daar (helaas) maar genoegen mee moeten nemen.. Bedankt in ieder geval voor alle hulp allen :)
Pagina: 1