Externe harddisk voor Mac OS X en WinXP/Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik ben nu ongeveer een maand geleden overgestapt van Windows naar Mac OS X, en gelukkig zonder spijt! Ik ben heel erg blij met mijn mooie MacBook Pro, en kan er alles mee + meer dan ik op Windows deed.

Nu zit ik zelf toch nog met een dilemma. Ik heb namelijk 2 externe harddisken met FAT32 en NTFS. Ik gebruikte tot verkort nog fanatiek FAT32 omdat ik veel onder Linux werkte en daar eigenlijk het zelfde probleem heb/had dus.

Mijn 120GB harddisk is 1 partitie FAT32 en mijn 300GB harddisk is 2x 100GB FAT32 en 1x 100GB NTFS (voor grotere bestanden).

Nu wil ik eigenlijk totaal van FAT32 af. Ik heb vaak bestanden van rond de 8GB die ik wil opslaan, zonder al het gedoe om alles te splitten in kleindere bestanden.

Onder Windows NTFS gaat dit goed, en ik kan het lezen onder Linux en Mac OS X. Maar ik wil ook kunnen schrijven, en dat gaat niet op NTFS op een Mac of onder Linux.

Bestaat er nu inmiddels niet een universele bestandssysteem die onder Mac/Windows/Linux werkt?

Ik heb eigenlijk maar een paar eisen:
1: het MOET werken onder Mac OS X (zonder drivers te installeren)
2: het moet werken onder Windows (hier vind ik het niet erg om een driver voor te installeren)
3: het MOET grote bestanden aka 8GB (single file) kunnen opslaan.

Verder heb ik er eigenlijk geen behoefte aan om er voor te betalen O-).
Ik vind het niet erg om voor iets wat werkt te betalen, maar ik wil mijn schijf op meerdere computers kunnen aansluiten, en ik denk dat het niet mogelijk is om een programma/driver op meerdere computers te installeren terwijl ik er voor privegebruik voor betaal.

Ik heb al de FAQ doorgelezen en een aantal topics die ik heb kunnen vinden...
[Externe HD] FAT, NTFS of OSX Extended
Externe HDD formateren. Welke file system gebruiken?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

webmail schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:40:
Nu wil ik eigenlijk totaal van FAT32 af. Ik heb vaak bestanden van rond de 8GB die ik wil opslaan, zonder al het gedoe om alles te splitten in kleindere bestanden.
FAT32
NTFS
HFS
EXT2/3
FAT32
NTFS
HFS+
EXT2/3
2: het moet werken onder Windows (hier vind ik het niet erg om een driver voor te installeren)
FAT32
NTFS
HFS+
EXT2/3
3: het MOET grote bestanden aka 8GB (single file) kunnen opslaan.
FAT32
NTFS
HFS+
EXT2/3
Verder heb ik er eigenlijk geen behoefte aan om er voor te betalen O-).
FAT32
NTFS
HFS+
EXT2/3

Problemen dus :(
Ik vind het niet erg om voor iets wat werkt te betalen, maar ik wil mijn schijf op meerdere computers kunnen aansluiten, en ik denk dat het niet mogelijk is om een programma/driver op meerdere computers te installeren terwijl ik er voor privegebruik voor betaal.
Ik weet niet of bv. MacDrive een floating license toelaat.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Met 1 filesystem gaat het niet lukken. Een oplossing zou kunnen zijn om er een interface tussen te zetten. Bijv. middels een NAS server?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
@Zpottr
Als ik dat lijstje zo kijk ( had ik ook kunnen maken |:( ), dan is HFS+ of EXT2/3 de beste oplossing. Wat mij op een keuze laat voor OF betalen, OF een driver onder Mac OS X te installeren. Als ik dit zo lees, ben ik al bereid om mijn standpunten te herzien.

Misschien dat ik dat door de vingers moet zien en toch bereid zijn om een driver te installeren :)

@_DH
Aan wat voor interface zat je te denken, op een NAS na? Want het zijn externe USB/FIREWIRE behuizingen. En voor NAS heb je toch een Web interface nodig (de hardware iig) en dat heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

webmail schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:16:
@_DH
Aan wat voor interface zat je te denken, op een NAS na? Want het zijn externe USB/FIREWIRE behuizingen. En voor NAS heb je toch een Web interface nodig (de hardware iig) en dat heb ik niet.
Je hebt geen webinterface nodig, maar een network interface. (en TCP/IP). Gewoon een NAS aan je netwerk hangen. Deze kan je zowel via mac als via windows benaderen op een uniforme wijze (o.a. SMB/FTP).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
_DH schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:27:
[...]

Je hebt geen webinterface nodig, maar een network interface. (en TCP/IP). Gewoon een NAS aan je netwerk hangen. Deze kan je zowel via mac als via windows benaderen op een uniforme wijze (o.a. SMB/FTP).
Dat bedoel ik dus eigenlijk, er moet extra hardware tussen komen om de schijf te benaderen. En dat is iets wat ik niet wil... gewoon USB of FireWire aan de computer koppelen (Mac/Lin/Win) en werken...

@vArNaMe: Ik ga ff kijken wat dit is .. en of het een mogelijke oplossing is.

MacFUSE doet niet veel bij mij, ik heb het gedownload. Maar dubbelklik geeft geen aktie of een gebeurtenis.

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 25-03-2007 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02-2022

Tiiim

Grand Theft Audio

Enige oplossing die ik kan bedenken is MacDrive.. Maar die is inderdaad niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Tiiim schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:36:
Enige oplossing die ik kan bedenken is MacDrive.. Maar die is inderdaad niet gratis.
ik denk dat ik ook hiervoor ga. aangezien je het product niet hoeft te activeren net als windows, zou ik het op meerdere computers kunnen installeren ... voor eigen gebruik uiteraard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
webmail schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 02:08:
[...]

ik denk dat ik ook hiervoor ga. aangezien je het product niet hoeft te activeren net als windows, zou ik het op meerdere computers kunnen installeren ... voor eigen gebruik uiteraard....
Via de site van de maker van MacDrive, Mediafour kun je een 2-pack kopen voor $59 (dat is $10 meer dan de gewone versie) en daarmee mag je het pakket op 2 computers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bijna exact hetzelfde probleem.
Alleen moet ik de HD's nog gaan kopen, ik wil dus uitbreiden met 1 TB

Dit moeten 2 aparte Externe Drives worden van elk 500GB.
1 schijf dedicated voor mijn MacBook Pro
1 Schijf dedicated voor mijn Windows machine(s)

Deze schijven komen vol te staan met videos, die ik on the fly moet gebruiken, omdat ik VJ ben.
Nu hoef en zal de inhoud niet hetzelfde zijn, maar wel moet ik zowel vanaf de Windows machine en de Apple machine op beide schijven kunnen werken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie mijn probleem begrijpen, en mij misschien handige tips kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:33:
Ik heb bijna exact hetzelfde probleem.
Alleen moet ik de HD's nog gaan kopen, ik wil dus uitbreiden met 1 TB

Dit moeten 2 aparte Externe Drives worden van elk 500GB.
1 schijf dedicated voor mijn MacBook Pro
1 Schijf dedicated voor mijn Windows machine(s)

Deze schijven komen vol te staan met videos, die ik on the fly moet gebruiken, omdat ik VJ ben.
Nu hoef en zal de inhoud niet hetzelfde zijn, maar wel moet ik zowel vanaf de Windows machine en de Apple machine op beide schijven kunnen werken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie mijn probleem begrijpen, en mij misschien handige tips kunnen geven.
Zijn die video-files groter dan 4GB per stuk? Zo nee dan kan je Fat 32 gebruiken. Alleen is dat een beetje traag met mounten onder OS X dacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Satch schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:47:
[...]

Zijn die video-files groter dan 4GB per stuk? Zo nee dan kan je Fat 32 gebruiken. Alleen is dat een beetje traag met mounten onder OS X dacht ik :)
Theoretisch niet, maar dat is ook weer een beperking die ik liever vermijd.
Traagheid is not done, ik wil de volledige snelheid van de schijf kunnen en blijven benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Ik heb een LaCie 500GB externe schijf met FW400, FW800 en USB2. Ik heb m gepartitioneerd in 400GB NTFS en 100GB HFS+. Als ik 3.2GB van de NTFS lees met m'n mac gaat dat op ongeveer 16MB/s als ik van de HFS+ lees gaat dat met ongeveer 31MB/s. Het gaat hier om 5 files van elk zo'n 650MB.
Ik gebruik MacFuse met NTFS-3g onder MacOSX om ook naar NTFS te kunnen schrijven en dat werkt prima, nooit problemen gehad, maar het is niet het snelst dat mogelijk is. Het is momenteel niet mogelijk een externe schijf zo te formatteren dat hij altijd de volle snelheid heeft voor Win, Mac en Linux.
Overigens kun je met Windows met Java ook van HFS lezen met HFSExplorer, dat werkt ook, maar je moet steeds een bestand uitpakken naar je harde schijf voordat je er iets mee kunt in Windows. Dus het maakt geen driveletter aan... Totdat er een gratis IFS voor HFS voor Windows komt, gebruik ik in ieder geval maar NTFS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het programma MacDrive kan Macintosh schijven lezen. Kost niet zo enorm veel en snelheid is best oké.
Werd al gezegd... /gaat terug gaan slapen :z

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:49:
[...]

Theoretisch niet, maar dat is ook weer een beperking die ik liever vermijd.
Traagheid is not done, ik wil de volledige snelheid van de schijf kunnen en blijven benutten.
Je kan hem ook volledig op snelheid gebruiken, alleen duurt het een 15 seconden als je hem inplugt voordat je hem kan gebruiken. Volgens mij is dit bij externe harde schijven met HFS+ veel korter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het mag gerust geld kosten.

De opstarttijd is ook niet belangrijk,
Maar wanneer ik achter mijn Mac zit moet ik op de Externe Mac schijf gewoon de schijf in de "explorer" kunnen zien, en hier met de maximale lees / schrijf snelheid op kunnen werken.

Ik denk dat voor mij de beste optie is:
1x 500 GB Extern Mac geformatteerd (bewerkbaar in Windows via MacDrive)
1x 500 GB Extern NTFS geformatteerd (Bewerkbaar in Windows maar niet in Mac?)

[Ik ben trouwens nog een Mac / Apple n00b ;) Dus ook wat Apple bestandsystemen betreft]

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Mocht je ooit behoefte hebben om Parallels te gaan draaien -> die maakt automatisch je NTFS disk beschikbaar alsof het een netwerkshare is. Weet alleen niet of dat ook met externe schijven zo is, maar mijn interne NTFS partitie kan ik op die manier wel bewerken.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
dit is alweer het xxtigste topic hierover.
de mogelijke oplossingen zijn al genoemd; FAT, macfuse, macdrive of nas.(ik weet niet of je misschien ook een SAN met firewire kan bouwen?! 8)7 )
allen hebben ze hun voordelen en nadelen zoals je waarschijnlijk wel weet.
het is gewoon niet anders.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga me de:
LaCie d2 500GB Quadra Hard Drive Kopen, en zie dan wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
:D damn ik was deze topic alweer vergeten ... Ik heb het tijdelijk in de koelkast gezet. Gebruik niet zoveel Windows meer. Voorlopig voldoet FAT32 nog ff..

Pagina: 1