Externe HDD formateren. Welke file system gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik heb m'n externe HDD nu een aantal dagen en deze is al behoorlijk opgevult. Nu wil ik wat dingen op dvd zetten maar ik heb alleen op de pc een dvd brander. Ik kan de externe HDD wel via FireWire aansluiten op mijn pc maar de pc leest de mac os (journaled) file system niet. Nu is mijn vraag welke file system ik het best kan gebruiken als ik de schijf op beide een mac en pc wil gebruiken. Zijn er nog nadelen bij de verschillende file systems?

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:01

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

FAT32, zowel door Max OS X als Windows goed ondersteund.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:46
B_O_S_S schreef op zondag 14 november 2004 @ 19:35:
FAT32, zowel door Max OS X als Windows goed ondersteund.
Je kunt met FAT alleen geen files groter dan 4 (dacht ik?) GB aanmaken, geen idee hoe groot de dingen die je op DVD wilt zetten zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:01

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

True. Ik heb zelf (nog) geen Mac, maar is het niet mogelijk om de files te splitten in een archive dat ook op de PC uit te pakken is?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar aangezien DVD files (vanuitgaande dat je geen iso's hebt) netjes in chunks van 1Gb per stuk zitten is het geen probleem om fat32 te gebruiken.

Ik heb mijn externe 80Gb ook op FAT32 geformateerd, best handig als ik eens wat files op mijn notebook terug wil lezen.

btw oppassen bij het bakken van een DVD dat je die OS-X files (.DS-store etc) niet mee bakt he, dat kan mis gaan op sommige spelers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Thanks voor de snelle reply's. FAT32 it is then.
Trouwens ik ga geen dvd films bakken. Gewoon veel bestanden op een dvd zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit topic lezende vraag ik me af of er nog geen UDF implementaties zijn voor toepassing of removable harddisks. Dat zou een optimale cross platform compatibiliteit moeten garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ik ben 30 min geleden begonnen met het formateren van de externe HDD in winXP. Ik sluit dat ding aan op de FireWire aansluiting van mijn soundblaster audigy en winXP ziet dat ding MAAR! laat 'm niet zien tussen de andere HDD's. :?
Ik dus de driver cd er maar be gepakt en geinstalleerd. Je zou verwachten dat ie het dan wel doet. Niet dus. Nog wat anders maar geinstalleerd op hoop dat ie het nu eindelijk doet. En je raad het al. Nog steeds F*cking niet. Ok het is Windoos dus misschien moet ik rebooten. Nee hoor nog steeds niets. FireWire eruit getrokken terug erin gestopt en nog steeds niks. FireWire eruit USB erin en hij ziet alleen maar de twee multikaart lezers die ingebouwd zijn in mijn externe HDD. OMG ik ben nu zo pissig op dat ding dat ik 'm net een schop tegen de zeikant heb gegeven. Dit is waarom ik zo blij ben dat ik een mac heb. Hopeloos gewoon. F*ck die kut windoos. Ik koop wel een externe behuizing voor mijn DVDbrander. Dit schiet voor geen meter op.
Zo! dat moest ik even kwijt.

EDIT: BTW ik sluit 'm aan op de winxp bak om het te formateren naar FAT32 omdat ik in OSX niet FAT32 kan formaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Alpha-sphere op 15-11-2004 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XP kan ook niet naar Fat32 formatteren boven een bepaalde schijfgrootte.
Probeer eens een ander USB-poortje, dat wil weleens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
eerst rechtsklikken my computer -> beheren -> schijfbeheer, en een driveletter toekennen (mogelijk eerst zelfs nog partitioneren :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 09:30

Alternativ

4 8 15 16 23 42

staat er wel een partitie op dat ding, zo nee dan moet je naar schijf beheer onder computer management te bereiken via configuratie scherm en dan administrative tools

edit:
ik had nog wel op f5 gedrukt

[ Voor 12% gewijzigd door Alternativ op 15-11-2004 16:33 ]

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:28:
XP kan ook niet naar Fat32 formatteren boven een bepaalde schijfgrootte.
Probeer eens een ander USB-poortje, dat wil weleens helpen.
Wat!? ook dat nog. Screw dit schit. Ik koop wel een externe brander bij de MediaMarkt voor 129,- (LG en ook nog eens Dual layer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Onder windows moet je als je een hdd aansluit eerst bekendmaken via schijfbeheer. Of dit nou via SATA, IDE of FW/ESB is aangesloten maakt niet uit. Doe dat eerst en je zult zien dat je heb dan gewoon kan partitioneren en kan formatteren. Ook op een Apple moet je eerst partities aanmaken e.d.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
kiddyl schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:52:
Onder windows moet je als je een hdd aansluit eerst bekendmaken via schijfbeheer. Of dit nou via SATA, IDE of FW/ESB is aangesloten maakt niet uit. Doe dat eerst en je zult zien dat je heb dan gewoon kan partitioneren en kan formatteren. Ook op een Apple moet je eerst partities aanmaken e.d.
Er stond al een partitie op. Tis wel een Mac OS (Journaled) patitie maar dan nog. M'n Mac formated iPod ziet windows wel gewoon.
Het maakt allemaal niks meer uit. Ik heb de LG dvd brander gehaald bij de MediaMarkt.
In de handleiding staat dat ie alleen voor windows is maar ik ben nu gewoon een dvd aan het fikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
OSX kan wegelijk FAT32 formateren, en het maakt daarbij ook niet uit hoe groot de schijf is. ;)

Utilities -> Disk Utilty -> Externe schijf aanklikken -> Erase -> Goede bestandsformaat aanklikken -> Naampje kiezen -> 10s wachten -> Klaar.

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Sage schreef op maandag 15 november 2004 @ 22:24:
OSX kan wegelijk FAT32 formateren, en het maakt daarbij ook niet uit hoe groot de schijf is. ;)

Utilities -> Disk Utilty -> Externe schijf aanklikken -> Erase -> Goede bestandsformaat aanklikken -> Naampje kiezen -> 10s wachten -> Klaar.
Ik heb daar gekeken maar daar staan alleen de volgende opties:
- Mac OS extended (Journaled)
- Mac OS extended
- MS-DOS file system <---- is dit fat32?
- Unix file system

[ Voor 12% gewijzigd door Alpha-sphere op 16-11-2004 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Alpha-sphere schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 19:58:
- MS-DOS file system <---- is dit fat32?
Lijkt me (zonder enige kennis van Apple) wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Ja, dat is FAT32. Bekijk maar eens een FAT32 volume in OSX. Daar staat bij PC MS DOS Exchange format ofzo, iets in die rinchting, ongeveer, geloof ik. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Formateer hem gewoon als NTFS, kan Mac OS X ook lezen. Heb mijn broer al zovaak uit de brand geholpen toen zijn pc niet meer wou opstarten dat ik zij HD even in een externe firewire case heb gedaan om wat bestanden te backuppen, aanzetten en naar en voila. En ja, dat was zeker NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Echt niet >:)

zie http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_fs.html
NTFS
Mac OS X includes read-only support for NTF
Edit: OEPS niet goed gelezen: er is inderdaad READ support, maar geen WRITE. Lijkt me wel dat je dat wilt op je externe HD

[ Voor 22% gewijzigd door -RenE- op 19-11-2004 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
er is ook wel write support, alleen zijn die drivers nogal omstreden :) kunnen nogal vlotjes je bestanden naar z'n grootje helpen enzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Maar die write support zit standaard niet in OSX omdat het dus nog niet goed werkt.

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Heb ik geen last van, met de normale installatie kan ik gewoon lezen en schijven, nog geen fouten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
ff een kick...

Ik zit binnenkort met het zelfde probleem. Ik wil mijn lacie drive op win en mac kunnen gebruiken dus "moet" ik aan de fat32. Nu heb ik weer het probleem dat fat32 geen bestanden van groter dan 4gb ondersteunt :|

Niet echt handig als je die externe harddisk ook voor dvd images wil gebruiken van 4.5 gb...

Enige oplossing is spannen denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Low-Fi schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:24:
ff een kick...

Ik zit binnenkort met het zelfde probleem. Ik wil mijn lacie drive op win en mac kunnen gebruiken dus "moet" ik aan de fat32. Nu heb ik weer het probleem dat fat32 geen bestanden van groter dan 4gb ondersteunt :|

Niet echt handig als je die externe harddisk ook voor dvd images wil gebruiken van 4.5 gb...

Enige oplossing is spannen denk ik dan?
Jup, vrees het wel.

Alhoewel:
antonie schreef op zondag 21 november 2004 @ 12:08:
Heb ik geen last van, met de normale installatie kan ik gewoon lezen en schijven, nog geen fouten gehad.
Als Max OS-X idd NTFS zou kunnen lezen en schrijven is dat natuurlijk ook een oplossing... Geen idee in hoeverre dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Wellicht kan dit helpen als je per sé vanuit Mac OS wilt schrijven (zit vast wel risico van data verlies aan verbonden): http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
je kan ook MacDrive kopen.. HFS driver voor windows :)

[ Voor 9% gewijzigd door HunterPro op 09-12-2004 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ja tis niet zozeer voor mij omdat ik binnenkort toch geheel over ben naar mac. En om nou al mijn vrienden macdrive te laten kopen ;)

Ik kijk wel ff naar dat sourceforge project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
In dat geval kun je ook gewoon de FTP server van de Mac aanzetten, dan kunnen je vrienden bestanden schrijven naar de dump map in de publieke map. Omgekeerd geld hetzelfde: als je vrienden een FTP server draaien, kun je gewoon bestanden kopieren ongeacht bestandssysteem, want Windows regelt in dat geval het schrijfwerk.

HFVExplorer is gratis en geeft Windows gebruikers ook de mogelijkheid om bestanden naar een Mac te schrijven: http://gamma.nic.fi/~lpesonen/HFVExplorer/

Andere applicaties: http://www.macwindows.com/disks2.html

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Bedoel je gewoon via internet dus? Nogal omslachtig.... en het hier ook om gigabytes gaat niet echt realistisch ;)

Als ik me lacie binnen heb kijk ik wel ff wat ik doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Low-Fi schreef op donderdag 09 december 2004 @ 17:09:
Bedoel je gewoon via internet dus? Nogal omslachtig.... en het hier ook om gigabytes gaat niet echt realistisch ;)

Als ik me lacie binnen heb kijk ik wel ff wat ik doe :)
Hoeft niet per sé via internet, een normaal netwerk gebruikt ook TCP/IP voor communicatie en je kan dus gewoon via IE naar de Mac browsen met een URL als ftp://gebruiker:password@192.168.0.1/~home-dir

Ik doe dit constant op school voor overdracht van bestanden via het netwerk. Met behulp van een 100Mbps kaartje vind ik de snelheid nog acceptabel. Je kan wellicht ook kijken naar een IP over FireWire oplossing, dat gaat wellicht nog sneller.

[ Voor 13% gewijzigd door MacWolf op 09-12-2004 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ok mss was ik niet helemaal duidelijk. Maar het gaat dus om een externe harddisk die ik zonder pc op meerdere computers wil gebruiken (eventueel).

:)
Pagina: 1