[NAS Disk] Veel keuze, veel ontbrekende info.

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 10:46
Sinds een paar jaar heb ik thuis een netwerkje draaien met daarin in een drietal pc's.
Op één van deze 3 pc's (Mijn eigen gamepc) heb ik een map gedeeld waarin mijn WinXP install staat, zodat ik andere pc's kan RIS-alike-en. Het zou mooi zijn als dit direct van het netwerk kon.

Een weekje geleden merkte ik dat roaming profiles op een dergelijk netwerk mogelijk zijn door 1 pc de profielmap te laten sharen. Maar dan moet die pc wel aanstaan vóór een andere pc aan kan om aan te melden.
De oplossing zou zijn om een servertje aan te zetten en te laten draaien. (Hoewel ik dan een domein zou instellen). Dit tot groot ongenoegen van mijn ouders want ze willen geen 24/7 stroomtrekkende herriemakende server.

Daarom wil ik een NAS schijf kopen, en deze in mijn netwerk hangen.

Het probleem is dat er zoveel NAS schijven te koop zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn wensen:
• 250 of 320GB
• Niet al te sloom (ik zou de 100Mbit wel vol willen kunnen trekken, liefst gigabit capable)
• Mag 200 euro kosten
• Rechten moeten in te stellen zijn, en dan niet zo dat als iemand zijn code verandert van zjin profiel, hij er gelijk niet meer in kan.

Bij NAS schijven merk ik vaak dit:
• Vaak sloom, 3-4MB/s (Staat nooit op de site, moet je weer via via bij de reviews vinden)
• Rechten zijn niet goed in te stellen, dit is op basis van een username / code en niet op basis van een profiel zoals bij een echte server wel te doen is.

/edit

NDAS schijven zijn hier niet mogelijk ben ik achter gekomen, aangezien ik dan geen RIS kan doen omdat je persee software geinstalleerd moet hebben om de schijf te benaderen.

Verder is het waarschijnlijk mogelijk vanuit Windows een share te mappen met een andere naam / code, maar ik weet niet of dit goed gaat met Roaming Profiles... Dit moet ik denk ik toch op de gok proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-03-2007 19:55 ]

There is no replacement for displacement!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De wensen die jij hebt zijn niet met elkaar te combineren.
De prijs, de snelheid, en de mogelijkheden voor rechten zal denk in niet mogelijk zijn.
Het is verstandiger om eens te kijken naar een vlotte P3 (bijvoorbeeld een oude compaq).
Deze zijn heel stil en verbruiken niet te veel stroom.
Als je hier een gigabit netwerk kaartje in stopt en heb je redelijke snelheid tegen geringe kosten.
Daarnaast kan je gelijk eens naar de mogelijkheden van een windows server versie of iets dergelijks.

Voor een boel ervaringen kan je ook kijken naar de volgende topics
[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen
DIY RAID NAS bouwen
Deze laatste is misschien niet helemaal van toepassing maar als je bij de raid langs leest zie je veel info over zuinige servers.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 10:46
Bedankt voor de info.

Liever had ik zelf ook een P3 staan, maar mijn ouders willen geen server hebben staan.
Zo'n kastje achter me router kraait echter geen haan meer na.

/edit

Mijn ouders zijn over, een NAS RAid5 servert is done \o/

[ Voor 17% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-03-2007 23:02 ]

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Misschien is dit iets voor je, zie link,

http://www.informatique.n...p.cgi?M=I&A=545681&FRS=ON

(wel maximaal 200 gig) :?

Of is dit misschien iets voor u?

http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php

Dit is wel de het duurste adres, dus kan nog iets goedkoper. :9

Zie tweakers: pricewatch: Synology Disk Station 106e (1000Mbps, 3x USB 2.0, 1x eSATA)

Greetzzz

R

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 10:16 ]