Ik heb hier al even niet meer gereageerd. (laatste keer dat ik trouwens mijn enthousiasme en meningen over m'n toestel neerschreef, werd dat door miereneukers niet geapprecieerd.

) Ik voel me echter geroepen om nog een stand van zaken te geven. Een paar bedenkingen die me zomaar te binnen schieten:
Ik heb zelf twee maand geleden ongeveer een
Canon A720IS aangeschaft. Aangezien ik deze nogal boven de prijs heb betaald, moet deze twee maand later zéker vlot onder de 200 euro te krijgen zijn.
En geloof me, voor dat geld is het 'the bargain of the century'.
Je moet achter alle ontwerpbeslissingen staan (grootte, AA batterij, viewfinder, ...) , maar eenmaal je daar geen probleem meer over maakt, kan je bijna geen miskoop doen met deze camera.
In die periode is de camera meegeweest op een studie-uitstap (enkele dagen), en enkele dagtripjes.
Die studietrip was net na aankoop, dus toen heb ik de camera vooral op auto mode gebruikt. En meteen valt op dat het ding in gelijk welke omstandigheden scherpe en goede foto's maakt. Zelfs vanuit een rijdende bus over een erg oneffen weg. (reflectie van de binnenkant van de bus in het raam blijf je wel hebben natuurlijk, maar de foto's zelf waren scherp).
In de dooie momentjes heb ik natuurlijk ook ge-experimenteerd met de presets en manual modes, en alles werkt exact zoals ik het wou hebben (of zoals ik het me voorstelde).
Eerst en vooral gaat, dankzij de IS, de iso en sluitertijd hard naar beneden onder normale omstandigheden. Het helpt dus echt. (vergeleken met de erg beperkte ervaring die ik heb met low end compactjes). Het was weliswaar een zonnig land, maar de iso is nooit boven de 80 gegaan.
De presets zijn érg makkelijk te kiezen (en indien de preset het toestaat, erg makkelijk te configureren). Het menu is consequent en werkt telkens op dezelfde manier met dezelfde knoppen (om dingen die kunnen aangepast worden, te kunnen aanpassen) Zodat ook de manual mode en sluitertijd/diafragma instellingen een fluitje van een cent zijn.
De AA batterijen zijn op die studietrip al nuttig geweest. Midden op de dag/op de luchthaven kan je gemakkelijk een ander setje insteken en doorgaan met fotograferen, en dit voor standaard prijzen van oplaadbare batterijen (en geen dure proprietary accu's). Prima keuze dus voor mij.
Het toestel is ook helemaal niet groot (voor mij toch niet, een subcompact is natuurlijk altijd iets kleiner, maar de A720IS is helemaal niet storend groot en past in een binnenzak bij een uitstap) Hierdoor gaat het toestel al eens wat makkelijker mee op stap, itt DSLR lookalikes zoals fuji die heeft. Gewicht is helemaal een non issue, de camera is gewoon erg licht. En door het formaat is het ding tenminste nog goed in de hand te houden, zodat er met vaste hand kan geschoten worden, en de indeling van de knopjes nog vlot te bedienen is.
Als ik één tip mag geven: ga zeker de IS-reeks bij canon na, excellente prijs-kwaliteit in deze klasse, zoniet meeste value for money (als ik zie wat anderen uit hun compactjes haalden op dezelfde trip).
Tot nu toe een 1200 tal foto's gemaakt (en ik moet uiteraard nog veel oefenen, maar aan de hardware zal het alvast niet liggen) Handig, praktisch, licht, niet te duur, 6x zoom, wat wil je nog meer. Ook de 6x zoom bleek erg handig (boven de normale 3x) en meer dan toereikend.
Anyhow, je hebt de manual eigenlijk nauwelijks nodig. Verder kan je één knop aanduiden waarvoor je zelf een functie kan kiezen. Daar heb ik zelf iso selectie op gezet, gaat prima zo.
De canon software die op de computer komt, vraagt wat gewenning. Ze bestaat uit redelijk veel onderdelen (van welke je achteraf uiteindelijk meer dan de helft niet nodig hebt, dus bij een reinstallatie heb ik zoveel mogelijk nonsense proberen weg te laten). Zoombrowser EX houdt qua interface het midden tussen standaard en lichtjes modern. Het is moeilijk daar een oordeel over te geven. Het werkt ergens wel vlot, maar je moet het wat leren kennen. Ik vind er nu gemakkelijk alles in terug, dus het is een krachtige tool voor het displayen, lichtjes bewerken en ordenen van foto's. (ook het resizen wordt vaak gebruikt en is hier erg gebruiksvriendelijk en voor zover ik kan zien van erg goede kwaliteit)
Zelf merk ik dat de camera in autostand zoveel mogelijk het gebruik van flash vermijdt (terwijl dezelfde setting op preset 'indoor' wel gebruik maakt van de flash)
Je kent het gevoel wel, wanneer je eens iets hebt gekocht wat voor 120% blijkt te voldoen aan je eisen, en geen overkill is, noch ondermaats, maar juist perfect spot on. (voor mijn gebruik dan wel). Ik weet dat ik aan een DSLR geen of minder plezier had beleefd (voorlopig toch). Dit ding kan ik echt ten volle gebruiken, terwijl een dslr voor 700 euro weggesmeten geld zou zijn.
Als ik dan toch twee minpuntjes moet noemen is het de nogal trage herlaadtijd van de flash, en het nogal goedkope en 'flimsy' aanvoelende batterijklepje. (maar daar hebben wel meer camera's last van)
De camera is overigens ook erg snel. Power up to first shot heeft me nog nooit in de problemen gebracht, zelfs wanneer ik de camera nog uit het tasje moest halen. De camera komt ook ogenblikkelijk terug uit slaapstand, klaar om verder te schieten. De foto's zijn erg neutraal, qua kleur als qua scherpte en ruis. Ruisverhouding is 'on par' of lichtjes bovengemiddeld tov de standaard. Kleur is altijd 'pleasing' wat mij betreft.
Als ik het goed heb is er weer een nieuwe camera in de A serie (met IS) Ga deze zeker bekijken wanneer je twijfelt over de aanschaf van een camera. Ik kan de A serie van canon enkel erg warm aanbevelen.
edit: ik zal het zo stellen. Ik merkte dat ik veel gemakkelijker en moeitelozer goed ogende plaatjes had dan m'n collegas die zaten te kutten met iets oudere compacts (met kleiner schermpje, geen IS) of collega's met fashion cameratjes (subcompactjes). Mijn camera mag dan wel iets groter zijn, ik schoot consistent een groter percentage goede plaatjes. Enige camera's die het dan haalden tov een canon A serie, waren de DSLR's die ook op die trip aanwezig waren. (en een n00b met een dslr legt het helaas ook af tov een goede compact, alleen al qua gebruiksgemak. Zie je die daar kutten met een groot gewicht en moeilijker te hanteren apparaat voor nagenoeg dezelfde kwaliteit foto's. Indien ik zelf een DSLR had gekocht, was ik nét zo iemand geweest. Dus daar bedank ik voor

Ken jezelf!! )
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 131051 op 02-04-2008 00:08
]