Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:53

Mars Warrior

Earth, the final frontier

mvdhoning schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:13:
Geen idee, maar lichter is beter volgens mij. De wd harddisk kunnen volgens mij max 5w gebruiken wat voor 4 20w maakt. Laten we zeggen dat de cpu ergens max rond de 35w komt etc. Dus een voeding van 120w zou nog met gemak het gekozen systeem kunnen trekken.
Vergeet de opstartstromen niet. Een hdd trekt dan makkelijk 20W en doet dat voornamelijk op de 12V lijn.
4 hdds is dus, als ze tegelijkertijd opspinnen al zo 80W. Met een CPU van 35W (is heel weinig), zit je al op 115W, en dan vergeet je nog even het mobo zelf!!

Daarom heb je vaak een veel zwaardere voeding nodig: om de pieken op te vangen, en dan voornamelijk op de 12V lijn is mijn ervaring.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 21:49
Ik zit toch nog wat te twijfelen. Ik zet namelijk mijn gehele muziekcollectie ook op de server en wil absoluut niet dat deze collectie door HDD falen verloren raakt. Is het dan toch beter om voor een H67 ipb H61 moederbord te gaan ivm RAID en een i3 2100 ipv G620?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Marc84 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:43:
...en wil absoluut niet dat deze collectie door HDD falen verloren raakt. Is het dan toch beter om voor een H67 ipb H61 moederbord te gaan ivm RAID en een i3 2100 ipv G620?
Bedenk wel: zo safe is RAID eigenlijk niet, het helpt o.a. niet tegen menselijk falen en virussen. Als je de collectie niet tevaak updated dan is een externe harddisk misschien wat, maar mocht je die wel weer te vaak heen en weer slepen dan word de kans op beschadigen natuurlijk weer groter.

Ik weet niet hoe groot die muziekverzameling is; maar een (2e) backup op een andere computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Collectie is ongeveer 1TB. Maandelijks komt er ongeveer 3Gb bij. Ik heb geen andere computer waar de collectie op past. Was is dan verstandig? Voor RAID gaan of bijvoorbeeld op een andere of externe harde schijf backupen dmv rsync?

[ Voor 7% gewijzigd door cingero op 24-06-2011 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdhoning
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
Ook met het H61 moederbord kun je voor software raid gaan. software raid is veiliger ivm met behoud data zijn mocht je in de toekomst op andere hardware overgaan. Met hardware raid ben je afhankelijk van de chipset en zit je daar aan vast.

Met 4 schijven en raid 5 (van de 8TB is dan 6TB bruikbaar) zit je wel veilig als 1 hd kappot gaan blijft je data overeind en als de hd vervangt kan het systeem zichzelf repareren. Het is dus veiliger als een enkele hd. Maar raid vervangt niet een backup. Dus belangrijke data zou ik altijd nog elders veiligstellen. Trouwens RAID heeft een eigen draadje hier op het forum. Als je meer wilt weten zou ik daar even rondkijken en verder vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Marc84 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:38:
Collectie is ongeveer 1TB. Maandelijks komt er ongeveer 3Gb bij. Ik heb geen andere computer waar de collectie op past. Was is dan verstandig? Voor RAID gaan of bijvoorbeeld op een andere of externe harde schijf backupen dmv rsync?
Deze vraag hoort niet hier thuis .... maar hier...
Mafketel in "Thematopic: Backups"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
necessaryevil schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 20:26:
[...]

Bedenk wel: zo safe is RAID eigenlijk niet, het helpt o.a. niet tegen menselijk falen en virussen. Als je de collectie niet tevaak updated dan is een externe harddisk misschien wat, maar mocht je die wel weer te vaak heen en weer slepen dan word de kans op beschadigen natuurlijk weer groter.

Ik weet niet hoe groot die muziekverzameling is; maar een (2e) backup op een andere computer?
Het blijft een hardnekkige opvatting dat RAID bedoeld is voor het beschermen van je data. Dit moet je nooit zo beschouwen. RAID bestaat om downtime te minimaliseren: zodra een schijf faalt, kun je je array rebuilden terwijl de computer aan blijft en je data beschikbaar blijft, dat is ALLES dat RAID doet.

De enige manier om iets aan dataveiligheid te doen is door automatische offsite backups te gebruiken. Dus in het geval van veruit de meeste relatief kleine zuinige servers/NAS-boxen is RAID geen nuttige feature; het verbruikt extra (zeker als je nog een aparte RAID-kaart aanschaft) en het biedt je een voordeel dat je waarschijnlijk niet zo erg vindt om niet te hebben. Bovendien wordt een flink deel van het voordeel van RAID bij kleine arrays tegengegaan door het feit dat de array zo klein is. Als je bijvoorbeeld maar twee schijven nodig hebt, zorgt een extra schijf toevoegen voor RAID 5 voor iets minder downtime, maar is de kans op het falen van je array minstens 50% groter omdat er meer schijven zijn die kunnen falen. Bovendien falen RAID-arrays veruit het meeste door user error en interface/implementatiefouten - de bekende 'mijn RAID-array faalt elke week zonder reden'-problemen. Door de extra rebuilds vergroot je de stress op je componenten ook. Als laatste moeten alle schijven in een (conventionele) RAID-array aan zijn, ook als er maar één schijf daadwerkelijk gebruikt wordt. HDDs zijn in zuinige servers een grote of zelfs de grootste verbruiker, dus het gaat het concept van een zuinige server tegen dat je je schijven niet onafhankelijk kunt downspinnen.

RAID is veel nuttiger in grote arrays: daar is de kans zo groot dat een schijf uit de array valt, dat je moe zou worden van het telkens replacen van een backup dat het de - relatief veel kleinere - investering waard is. Bovendien is het extra verbruik van een aparte controller dan relatief veel minder groot, etc. etc. Bottom line: RAID schaalt slecht naar kleine arrays, vermijd het als het eventueel kan en zorg in de eerste plaats dat je een goede backupstrategie hebt.

[/maandelijkse RAID-rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Ik ben het in principe met je eens, alleen vind ik het statement dat raid geen backup is, wel kort door de bocht... Ik gebruik raid in mijn geval wel als 'backup'... Alleen is de data niet zo ontzettend belangrijk dat het offsite / op een andere pc gebackupped moet worden. Bij mij is het falen van een harde schijf hetgeen ik mijzelf tegen wil beschermen, en niets anders. 'Echt' belangrijke data heb ik wel dubbel opgeslagen.

Films, muziek, series, games en consorten zijn mij echt niet belangrijk genoeg om dubbele opslag capaciteit voor te kopen, in dat geval is RAID wel degelijk een 'backup'.. Natuurlijk is het geen veilige oplossing, maar in mijn geval wel een passende.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 23:30
Ik had een stukje terug iets gepost over een servertje die ik wil aanschaffen. Nu denk ik dat ik een mooi systeempje hebt maar vraag ik me steeds meer af in hoeverre hij de taken aankan. Ik wil er een Download server van maken, FTP, VPN en een NAS achtig systeem.

Downloaden staat vaak aan dus dat trekt aardig wat capaciteit weg i.v.m. met rarren en parren, VPN is niet zo zwaar denk ik en NAS ook niet aangezien dit niet om enorme hoeveelheden data gaat.

Ik heb de volgende hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AT5NM10T-I€ 73,66€ 73,66
1MS-Tech LC-190 (Zilver)€ 25,-€ 25,-
1be quiet! System Power 300W 80plus€ 27,62€ 27,62
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 24,22€ 24,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,50

Kan deze het aan denken jullie? Ik heb expres een dual core atom erin gedaan. Het systeem moet namelijk ook zo zuinig mogelijk zijn. Er komen 2 western digital schijven in die ik heb liggen thuis (Green 5400 rpm).

Als ik naar de benchmarks kijk is de processor nou niet echt super snel.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je voor een Pentium G620 gaat met een simpel moederbord ben je zo'n 40 a 50 euro meer kwijt maar heb je wel een gigantische bak performance extra tegen dezelfde zuinigheid. Die taken die jij doet zijn niet erg cpu intensief maar een Atom is wel gigantisch traag. Het zal prima werken, dat zeker, echter je moet met parren en unrarren gewoon wat geduld hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Laatst online: 15:45
Ik ben net klaar met het samenstellen van mijn nieuwe "Sandy Bridge" Hybrid NAS / HTPC :)
Eindelijk een bordje gevonden met de features van een HTPC en een NAS.

Intel Pentium G620
Asus P8H67-I B3 bord
4x Samsung F4EG 2TB schijven in RAID 5
Kingston ValueRam 2x2GB DDR3
OCZ Vertex 30GB als bootschijf
FractalDesign Array R2 behuizing met 300W voeding

Het bevalt erg goed tot nu toe. Morgen doe ik testjes voor stroomverbruik en dergelijke.
Ik hou jullie op de hoogte ;)

[ Voor 7% gewijzigd door K3ke op 26-06-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdhoning
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
Ben benieuwd.

Kwam die R2 behuizing met een voeding? Hoe zwaar is de/die voeding?

Kun je ook een meting doen zonder aangesloten schijven zodat er een idee komt hoeveel de combinatie moeterbord + cpu verbruikt.

En wie o wie heeft een vergelijkbaar msi moederbord en cpu (en een zelfde stroommeter) zodat het verschil tussen een msi en asus moederbord 'meetbaar' wordt. Ik hoor veel zeggen over dat een msi moederbord zuiniger is, maar asus adverteert met dat hun moederborden uitgerust zijn met een systeem dat niet gebruikte onderdelen automatisch afsluit van stroomtoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben ook wel geinteresseerd naar deze bevindingen, want onze duitse vrienden hebben onlangs precies dit moederbord - Asus P8H67 - op MSI-achtige niveaus gekregen qua verbruik. Het is dus mogelijk dat Asus beter z'n best gaat doen op dit gebied.

Vergeet niet; 'groen' en zuinigheid is een ontzettend grote marketingkluif. Hartstikke veel bedrijven adverteren met min of meer bullshit op dit gebied. Zeker Asus met hun advertenties waar hele bossen op moederborden groeien... ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als we het hebben over maketing dan heb ik het idee dat Gigabyte nog altijd de meester daarin is met dat Ultra Durable 3 of waar zitten we nu? Maar het is inderdaad prettig om te zien dat Asus nu ook een laag verbruik begint neer te zetten want Asus doet wel aan ECC.

Voor de mensen die een computer zoeken met een relatief laag verbruik: V&A aangeboden: MSI H55M-ED55 & i3 540 & 16 GB nieuw. Daarmee kun je onder de 15W komen met een mooie adapter.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:17:
Ik ben ook wel geinteresseerd naar deze bevindingen, want onze duitse vrienden hebben onlangs precies dit moederbord - Asus P8H67 - op MSI-achtige niveaus gekregen qua verbruik. Het is dus mogelijk dat Asus beter z'n best gaat doen op dit gebied.
Linkje?? Ben wel benieuwd eigenlijk in de combi Asus & zuinig: klinkt nogal tegenstrijdig nl...
Vergeet niet; 'groen' en zuinigheid is een ontzettend grote marketingkluif. Hartstikke veel bedrijven adverteren met min of meer bullshit op dit gebied. Zeker Asus met hun advertenties waar hele bossen op moederborden groeien... ofzo.
Oooooooooooh, daarom heb ik altijd problemen zeker met Asus mobo's: die wortels zitten overal tussen :D :D

Maarre, zie op forumdeluxx wel de Asrock Z68 bordjes voorbijkomen met zeer uiteenlopende idle waardes van 27-42W met bijna identieke onderdelen op de voeding na natuurlijk. Het zijn echter allemaal 80+ voedingen die blijkbaar bij hele lage idle loads toch een enorm verschil laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:27:
[...]
Linkje?? Ben wel benieuwd eigenlijk in de combi Asus & zuinig: klinkt nogal tegenstrijdig nl...
De reactie
Ik had ook al iets opgevangen dat Asus een nieuwe manier had om MSI achterna te gaan wat fasen betreft. Deze reactie komt daar wel mee overeen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Ok jongens.
Ik heb vanmorgen wat testjes gedaan en hier zijn de bevindingen.

Idle verbruikt mijn systeem slechts 45W. Ik vind dit zeer netjes als je vanuit gaat dat hier ook 4x2 TB schijven van worden gevoed.
Full load met Prime95 kom ik niet boven 72W.
IO test waarbij alle schijven worden belast (RAID5) komt gemiddeld op 55W.
De voeding is trouwens ook van Fractal Design en is 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt me tbh ietsje tegen, dan zit je op een 30w idle excl disks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:35:
Het valt me tbh ietsje tegen, dan zit je op een 30w idle excl disks. :)
De schijven verbruiken 5W in idle, dus 25W zou het zijn zonder de 4 schijven.
Dat is erg netjes gezien ik niet eens een hele zuinige voeding heb van <150W.
The power consumption numbers are pretty impressive, the F4EG consumes 6.3W during sequential read/write activity, 5.7W random, 5.1W idle and 1W while in standby.

[ Voor 20% gewijzigd door K3ke op 26-06-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:13
Ik zit na te denken om een Pico PSU aan te schaffen, omdat ik hier nog een 90 watt adapter van HP heb liggen. Heb momenteel een Seasonic 330 watt in gebruik. Alleen nu zit ik te twijfelen of ik uberhaupt wel iets opschiet, omdat ik mijn twijfels hebt over de efficientie van de adapter. Wat zijn goede adapters icm een Pico PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dadona schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:11:
[...]
De reactie
Ik had ook al iets opgevangen dat Asus een nieuwe manier had om MSI achterna te gaan wat fasen betreft. Deze reactie komt daar wel mee overeen.
Inderdaad netjes: 16W met bijna niks aangesloten op een Picootje. Voeg een latje ram toe, een echte hdd en gebruik een normale atx voeding en ik denk dat de 25W al weer snel in zicht is, iets wat voor MSI en Intel naar mijn eigen ervaring redelijk standaard is, maar voor Asus allerminst...

Maar goed. Ik heb niet zulke goede ervaringen met Asus borden, dus ik blijf denk ik toch maar bij MSI en/of Intel voor mijn moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Ik ben voor de grap eens aan het overclocken geslagen van de G620 :)
En de resultaten zijn vreemd. Ik krijg de de G620 stabiel op 2.8Ghz (108x26) en bij het draaien van Prime95 valt mij op dat stroomverbruik nog steeds niet boven 73W uitkomt. Iemand een verklaring hiervoor?
Wat ook vreemd is, is dat als ik cpu voltage in bios op 1.26V zet met 0.05V offset, dat CPU-Z 1.44V weergeeft bij 100% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
@K3Ke: Lijkt beetje op een soort powermodus die rout in het eten gooit?

waarom zie ik deze combi heel weinig?
Celeron E3400 (2x2,6 GHz; Core-architectuur)
MSI G41 s775 DDR3 Moederbord

is stukken goedkoper als G620 en stukken sneller als een Atom of een Fusion

<edit>een systeem met een pentium G620 hoeft in totaal slechts 50 piek duurder te zijn, is veel sneller en je weet zeker dat het ook zuinig is, is namelijk al veel getest hier</edit>

om het topic wat op te frissen; Dell heeft ook een aantal (AC input) voedingen onder de 300W die erg efficient schijnen te zijn, d.w.z. de meest efficiente die ik ben tegengekomen!

Alleen tweedehands te verkrijgen natuurlijk en helaas ook niet altijd de goede stekkers eraan. Ik heb 2 testen gevonden, maar ik vermoed dat er tussen de Dell voedingen nog wel meer juweeltjes zullen zitten.

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=58899
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57238

Overzicht 80+ Dell voedingen:
http://www.plugloadsoluti...sDetail.aspx?id=26&type=2

[ Voor 95% gewijzigd door necessaryevil op 07-07-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik ga deze zomer ook een engeriezuinige server bouwen, het doel is onder de 20 watt.
plaform - nog geen iedeeuh.
Eerst maar eens meten wat ik nu verbruik, heb de Energy monitor 3000 gekocht @conrad voor 36.02 inc verzenden :)

heb verschillende pc' s hier staan ben erg benieuwd, pentium 3, pentium D,phenom II, C2D (mobile)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Wil je 't echt zuinig doen?

Thin Clients:
HP T5700 1,0 GHz Transmeta Crusoe
HP T5710 1,2 GHz Transmeta Efficeon

9w idle (denk dat dat ook voor de 1,2 GHz geldt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

necessaryevil schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 03:40:
Wil je 't echt zuinig doen?

Thin Clients:
HP T5700 1,0 GHz Transmeta Crusoe
HP T5710 1,2 GHz Transmeta Efficeon

9w idle (denk dat dat ook voor de 1,2 GHz geldt)
mmm interresant... 300 euro is niet weinig maar als ik de prijzen van de samenstellingen hiero zie, valt het best mee.er komt sowieso solide opslag, scheelt ook weer een beetje.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 300 euro bouw je gemakkelijk een core i3-530 computer met H55 chipset. Ik zie het nut van die thin clients niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor driehonderd euro kosten moet je echt niet meer voor een thin client gaan. Als je echt weinig snelheid nodig hebt dan zou ik voor een euro of dertig een thinclient met een VIA C3 aan te schaffen. Daarmee kom je weliswaar op een verbruik van 15W, maar dat haal je er met de T57x0 echt niet uit.
Maar zoals mux net zei, kies een tweedehands Intel of AMD en je komt op 15W of lager uit, maar je krijgt er een véél snellere computer voor terug.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutates
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-09 20:47
mux schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:09:
Voor 300 euro bouw je gemakkelijk een core i3-530 computer met H55 chipset. Ik zie het nut van die thin clients niet zo...
Thin clients zijn handig. indien je een terminal server hebt waar werknemers op werken :) dan heeft het wel verschillende voordelen.
Maar inderdaad als server zie ik weinig voordelen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

*zucht* er zijn zoveel mogelijkheden, ik heb geen hoge preformance nodig,
300 euro is wel aan de hoge kant gezien de preformance ja,
maar met een i3+ H55 ben je er nog niet, ram, schijf en voeding komen daar nog bij.
(is nog altijd minder dan 300 euries, ok..)
[b][message=36301483,noline] Als je echt weinig snelheid nodig hebt dan zou ik voor een euro of dertig een thinclient met een VIA C3 aan te schaffen. Daarmee kom je weliswaar op een verbruik van 15W, maar dat haal je er met de T57x0 echt niet uit.
en waar koop je zoiets? 30 euro voor een pc? VIA EPIA bordjes zijn wel wat duurder dan dat.

maar voordat ik ga beginnen wil ik eerst mn huidige verbruik weten, misschien heb ik dan al voldoende aan een betere voeding.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 59,90
1Aplus 102B€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i3 2100€ 92,80€ 92,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 25,42€ 25,42
1MSI H61I-E35 (B3)€ 55,97€ 55,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,59

Is 100 keer zo snel als zo'n C3tje, en ik schat het verbruik op 25W.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:18:
en waar koop je zoiets? 30 euro voor een pc? VIA EPIA bordjes zijn wel wat duurder dan dat.

maar voordat ik ga beginnen wil ik eerst mn huidige verbruik weten, misschien heb ik dan al voldoende aan een betere voeding.
Vraagprijs van 25 euro en bieden

Mocht je meer uitbreiding willen (bijvoorbeeld voor harde schijven, pci is een behoorlijke bottleneck) dan kun je ook voor een Brazos bordje van AMD gaan. Je komt dan (nieuw) op zo'n 160 euro uit voor een moederbord (met cpu), 4GB en een voeding met efficiente adapter, waarmee je onder de 10W komt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dump er een G620 in en hij is weer net wat goedkoper.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dadona schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:10:
[...]
Vraagprijs van 25 euro en bieden

Mocht je meer uitbreiding willen (bijvoorbeeld voor harde schijven, pci is een behoorlijke bottleneck) dan kun je ook voor een Brazos bordje van AMD gaan. Je komt dan (nieuw) op zo'n 160 euro uit voor een moederbord (met cpu), 4GB en een voeding met efficiente adapter, waarmee je onder de 10W komt.
Op samenkopen heb je een hele reeks met goedkope thin clients; http://www.samenkopen.net/action_products/973658

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, ze zijn er weer. En zelfs de T5700 staat erbij voor 28 euro.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen van allen heeft een Gigabit aansluiting volgens mij :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou zo'n T5520 of T5700 verbruiken? Kan kostentechnisch een aantrekkelijk alternatief zijn voor een pandaboard :) Ik heb iets erg energiezuinigs nodig om wat domotica e.d. aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
necessaryevil schreef op maandag 27 juni 2011 @ 00:01:
waarom zie ik deze combi heel weinig?
Celeron E3400 (2x2,6 GHz; Core-architectuur)
MSI G41 s775 DDR3 Moederbord
Die Wolfdales kunnen qua zuinigheid zich prima meten met de Athlon II's, maar Intel is wel twee generaties verder in zowel cpu als chipset en er zijn wel aardige stappen gemaakt. Dat soort oude zooi helemaal aan het eind van zn loopbaan nog nieuw kopen heeft eigenlijk niet eens zoveel zin, tweedehands kan je die oude low-end S775 spullen bijna gratis afhalen, tis niet bepaald zeldzaam spul. Iedereen ruilt ze na drie jaartjes dienst in voor een i3 of, na volgende maand, Llano. Uit TCO oogpunt een prima optienet als een oude 780G met Athlon II X2.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 29-06-2011 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:59
Ik heb al enige tijd succesvol een server draaien met een Intel SASUC8I erin. Deze kaart heb ik geflasht naar IT firmware zodat deze zich gedraagt als een HBA (Sata controller). Echter...nu is het mij opgevallen dat de aangesloten hardeschijven niet in spindown gaan als ze een tijdje niet gebruikt worden. Enig onderzoek leverde mij op dat de Intel kaart geen spindown ondersteunt en dat vind ik erg jammer. Kent iemand misschien een manier om toch een spindown van de aangesloten hardeschijven te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:36:
[...]

Die Wolfdales kunnen qua zuinigheid zich prima meten met de Athlon II's, maar Intel is wel twee generaties verder in zowel cpu als chipset en er zijn wel aardige stappen gemaakt. Dat soort oude zooi helemaal aan het eind van zn loopbaan nog nieuw kopen heeft eigenlijk niet eens zoveel zin, tweedehands kan je die oude low-end S775 spullen bijna gratis afhalen, tis niet bepaald zeldzaam spul. Iedereen ruilt ze na drie jaartjes dienst in voor een i3 of, na volgende maand, Llano. Uit TCO oogpunt een prima optienet als een oude 780G met Athlon II X2.
De processor kan zich prima meten, maar het hele plaatje niet. Alleen als die Athlon II op een AM3 en zeker een AM2 780G mobo zit dan breng je het verbruik wel omhoog waardoor het geheel ook gelijk kan zijn.
Een Athlon II met een 785G AM3 moederbord gaat wel onder een Wolfdale dat met minder zuinige chipsets zit opgescheept. En die betere combinatie van AMD zie je inmiddels ook al op Tweakers, zoals ik recent ook al aangaf in deze topic. Zo kun je met een 785G AM3 van MSI die recent op Tweakers stond op 15W uitkomen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Zit te kijken voor iemand naar een systeem met een MSI H67 of Z68 mobo icm een i5 2500 CPU.

MSI zit tussen de €115 (H67) en €140 (Z68). Zit je al richting de €300 met de quadcore CPU.

Krijg niet het idee dat het heel veel uitmaakt qua zuinigheid met een ouder H55/H57 mobo icm een i3/i5tje, tis alleen maar een stuk duurder als ik het zo bekijk, zeker het mobo.

De H55 met i5 661 zit op 60W idle.
Dezelfde site zit met de Z68 en een i7 2600 op 66W idle, maar dan wel met een HD6970 erbij.

Als die kaart meer dan 6W neemt, dan lijkt de Z68 combi dus zuiniger.

Qua kosten zul je het prijsverschil (mobo + cpu) er denk ik nooit uithalen.
Moet maar eens vragen wat het budget is.

Iemand nog tips / belangrijke keuzes om voor de een of ander te gaan, dus los van budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Nu mijn Dell D630 laptop het heeft begeven, wil ik graag een nieuwe Zuinige server.

Mijn oog is gevallen op het volgende

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 63,88€ 63,88
1Aplus 102B€ 26,-€ 26,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 55,22€ 55,22
1Transcend JM1333KLN-4G€ 23,63€ 23,63
1Intel Desktop Board DH61WWB3€ 54,11€ 54,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,84

De harddisk zal ik uit de D630 halen (250GB laptop schijf)
Wat denken jullie? Is dit aan de zuinige kant? Of zijn er nog verbeterpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zal erg zuinig zijn. Echter stop je wel een Micro-ATX moederbord in een Mini-ITX behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Met een hamer past alles :+

Bedankt voor het scherp zijn zo laat (of vroeg) op de avond, ik pas em aan!

Edit.
Aangepast, AOpen A300H gekozen, lelijk ding...maar goed, kost maar 10 euro!

[ Voor 28% gewijzigd door Dr Pro op 30-06-2011 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Waarom neem je een Pico PSU kit? Kan je niet de adapter van je laptop gebruiken of heeft deze niet genoeg power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Ik wist niet zo goed of mijn laptop adapter zou passen op de aansluiting die de PicoPSU heeft.
Later las ik pas wat de 'stroom-requirements' zijn van die PicoPSU.
Maar het kan dus gewoon met mijn laptop adapter :)

Nieuw plan:
Kast heb ik nog (zag ik) en als HDD gebruik ik een 250GB laptop schijf

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 63,52€ 63,52
1Intel Pentium G840€ 64,90€ 64,90
1Mini-box picoPSU 90€ 29,69€ 29,69
1Transcend JM1333KLN-4G€ 23,63€ 23,63
1Intel Desktop Board DH61WWB3€ 54,11€ 54,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,85

CPU is nog twijfel geval.
Ik kan vrij weinig vinden over de G620T.
Is deze veel zuiniger dan de G840?
Is het niet zo dat de ...T modellen extra zuinige modellen zijn?

Shoot!

[ Voor 89% gewijzigd door Dr Pro op 30-06-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
De T modellen zijn onder load inderdaad zuiniger, simpelweg omdat ze lager geklokt zijn. De normale modellen kunnen onder load meer verbruiken, maar aangezien een server toch vaak idle staat, maakt het niets uit. De vraag is natuurlijk wat je van je server wil verwachten en aan de hand daarvan kan je kijken of deze CPU krachtig genoeg is of dat je verder moet gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Gekopieerd uit het AMD topic....

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-a8-3800/charts-3/power-4.png

Ziet er goed uit in Idle... onder load ligt het verbruik echter wel een stuk hoger...

Echter... in de configuratie staat; Tagan TG880-U33II (880 W).

Say whut? Zoiets kan toch nooit van zijn leven 16,2W idle eruit poepen? Is dit een een of andere magische voeding? Of mis ik iets?

http://www.xbitlabs.com/a...splay/amd-a8-3800_21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Van diezelfde review:
The graphs below show the full power draw of the computer (without the monitor) measured after the power supply. It is the total power consumption of all the system components. The PSU's efficiency is not taken into account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dus als dat ding 50% effeciency haalt op 2% load (wat zeer aannemelijk is :) ) zou het best eens kunnen zijn dat de A8-3800 iets van 8W DC idle verbruikt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lees mijn stukje, het is na de voeding gemeten, de efficiency is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psst, lees nog eens wat Tsurany net schreef :)

Dat een i3-systeem 25W idle DC trekt is vooral opvallend te noemen - dat is ongeveer twee keer zoveel als zou moeten :P

Met andere woorden, geen goede vergelijking, de zoveelste verkl*te review. 90% van de reviewers out there - zelfs xbitlabs die het best goed doet in mijn idee - heeft geen flauw idee hoe verbruik gemeten moet worden en hoe je puur de invloed van het platform eruit kunt trekken.

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 30-06-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hmm, dat verklaart het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:09:
Psst, lees nog eens wat Tsurany net schreef :)

Dat een i3-systeem 25W idle DC trekt is vooral opvallend te noemen - dat is ongeveer twee keer zoveel als zou moeten :P

Met andere woorden, geen goede vergelijking, de zoveelste verkl*te review. 90% van de reviewers out there - zelfs xbitlabs die het best goed doet in mijn idee - heeft geen flauw idee hoe verbruik gemeten moet worden en hoe je puur de invloed van het platform eruit kunt trekken.
Kun je dat van 50% ook doorvoeren op de resultaten van de i3 2100T? Hier hebben ze ook gebruik gemaakt van die Tagan TG880-U33II (880 W).

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/pentium-g850-g840-g620/i3-2100t/power-1.png
http://www.xbitlabs.com/a...50-g840-g620_8.html#sect0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Welke 50%? Efficiency? Lees mij post nog maar eens, staat ook in die review zelf:
As always, the numbers below show the power consumption after the PSU and our testing methodology doesn’t take into account any power losses that occur in it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:27:
Welke 50%? Efficiency? Lees mij post nog maar eens, staat ook in die review zelf:
As always, the numbers below show the power consumption after the PSU and our testing methodology doesn’t take into account any power losses that occur in it.
8)7 |:( @ /me .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Huh, wat een verschil met de i3 uit in Llano review in mijn eerdere post :X

9 vs 22W...

Dezelfde SSD... alleen mobo/chipset is anders; die uit de LLano review is Intel Z68 Express, en uit die 9W review is de H61... de Z68 zal dan wel een slurper zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Bartjuh op 30-06-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoe meten ze dat eigenlijk? Hebben ze 12 multimeters ertussen geknoopt ofzo? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In feite hoef je maar op een paar plekken te meten. De 4pin CPU stekker en de 24pin stekker voor het moederbord en alle zooi die er aan hangt zonder eigen voeding. En dan nog de voeding voor de hardeschijf waar het OS op staat als je die meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:06:
Hoe meten ze dat eigenlijk? Hebben ze 12 multimeters ertussen geknoopt ofzo? :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/system-wattage/psucs-board-en.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
mux schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:09:
Helemaal gelijk, maar een tweedehands core i3 systeem vind je niet voor << 100 euro. Inderdaad, de performance van zo'n thin client stelt eigenlijk niets voor maar dat hoeft geen punt te zijn. Ik ga mijn desktop gewoon laten parren/rarren en verder is het natuurlijk ook de sport om zo'n laag mogelijk verbruik te krijgen.

Eigenlijk is het bij mij zelfs zo dat het idee om een 2e hands thin client te gebruiken zelfs uit budgetaire noodzaak geboren:P

@Tsurany ... jaa... natuuuuurlijkkkk

maargoed, snap je punt. Performance is No Way te vergelijken. Maar 't is wel nog steeds leuk om met oude zooi te spelen. Durf je ook makkelijker je soldeerbout op te zetten: echt tweaken dus.

[ Voor 24% gewijzigd door necessaryevil op 01-07-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:09:
Het zal wel gewoon kloppen, alleen gebruiken ze een vrij onzuinig mobo waarschijnlijk. Misschien werkte C1E/Eist niet goed met het mobo/bios.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

necessaryevil schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:03:
verder is het natuurlijk ook de sport om zo'n laag mogelijk verbruik te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MTQSwznFnIDDddbVFhHGd2tb/full.jpg
Heel zuinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:06:
[...]

Het zal wel gewoon kloppen, alleen gebruiken ze een vrij onzuinig mobo waarschijnlijk. Misschien werkte C1E/Eist niet goed met het mobo/bios.
Nouja, ik formuleer het verkeerd. Ik had moeten zeggen: ze meten het moederbord/de instellingen, niet het verschil tussen de platforms. Maar doordat ze in het grafiekje voor de balkjes enkel de processoren en misschien nog de chipset zetten, geven ze de indruk dat het enige of in ieder geval het dominante verschil het platform is.

@necessaryevil: als je een zo laag mogelijk verbruik voor de sport wil, moet geld geen rol spelen. Als je een zo laag mogelijke TCO wil, moet performance geen rol spelen. Nu zeg je twee dingen: je wil het zo goedkoop mogelijk en voor de sport zo zuinig mogelijk. Welke wordt het?

[ Voor 19% gewijzigd door mux op 30-06-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Bartjuh schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:31:
[...]
Huh, wat een verschil met de i3 uit in Llano review in mijn eerdere post :X

9 vs 22W...

Dezelfde SSD... alleen mobo/chipset is anders; die uit de LLano review is Intel Z68 Express, en uit die 9W review is de H61... de Z68 zal dan wel een slurper zijn...
Tis wel een Asus mobo, de ASUS P8Z68-V Pro met heel veel opties, dus of het aan de chipset ligt is moeilijk te zeggen, dan moet je vergelijkingen hebben met andere merken als MSI en Intel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
GioStyle schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:38:
De T modellen zijn onder load inderdaad zuiniger, simpelweg omdat ze lager geklokt zijn. De normale modellen kunnen onder load meer verbruiken, maar aangezien een server toch vaak idle staat, maakt het niets uit. De vraag is natuurlijk wat je van je server wil verwachten en aan de hand daarvan kan je kijken of deze CPU krachtig genoeg is of dat je verder moet gaan kijken.
Ik wil er graag Server 2008 op zetten en het gebruiken als DC en Fileserver.
Ook zal ik het gebruiken als download server.

PS. Die D630 heeft een T7300 met 4 GB geheugen. Denk dat de G840 net zo snel of zelfs sneller is, toch?
Kon niet zo veel vinden over de performance van een G840 tov de T7300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je kan als hele grove (voordat we weer in de oude discussies belanden :X ) schatting de passmark scores vergelijken: 1150 voor de T7300 vs 2745 voor de G840: 2.5x sneller dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Dreamvoid schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:43:
Je kan als hele grove (voordat we weer in de oude discussies belanden :X ) schatting de passmark scores vergelijken: 1150 voor de T7300 vs 2745 voor de G840: 2.5x sneller dus.
Daar doe ik het voor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
mux schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:12:
@necessaryevil: als je een zo laag mogelijk verbruik voor de sport wil, moet geld geen rol spelen. Als je een zo laag mogelijke TCO wil, moet performance geen rol spelen. Nu zeg je twee dingen: je wil het zo goedkoop mogelijk en voor de sport zo zuinig mogelijk. Welke wordt het?
Geld speelt altijd een rol, Mux:P
Het kan heel goed hoor, laag verbruik en lage aanschafkosten. Voorbeeld: HP T5500 met Transmeta Crusoe 733 MHz. 9W idle. Tweedehands voor 15 euro. Performance trekt wel heel erg aan het laagste eind:P.

Oke, ik geeft het toe, mijn oplossing bestaat alleen vanwege de prijs en ik hoef zelf de elektriciteit niet te betalen (studentenkamer). Mijn servertje heeft inmiddels een Via Nehemiah die wel wat meer verbruikt maar wel i686 ondersteund. Hiervoor had ik geen server. Als ik de linux commandline wat meer onder de knie heb dan kan ik altijd nog upgraden. Als het nodig is, want rar/par is in no time gebeurd om m'n desktop-pc. Voor overige NAS-functionaliteit met klein aantal users heb je eigenlijk geen performance nodig en bottleneck is nu de NIC... Misschien wordt de volgende upgrade een 2ehands TC met een Transmeta Efficeon@1,2 GHz.

//edit:
Alles is vergeleken met je blog peanuts ;) Had 'm al gelezen natuurlijk!

[ Voor 14% gewijzigd door necessaryevil op 06-07-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

mux schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:12:
[...]
Wat doe je hier? Het hele idee van Tweakers is ontstaan uit het "tweaker" van hardware, om zo hoog mogelijke performace uit je hardware te halen, en in de begin-periode was dit vooral goedkope hardware. Het overklokken van een Celeron 300A zodat hij sneller was dan een duurdere Pentium II, met een potlood je ATI Radeon 9500 bewerken zodat hij als 9700 ging werken. De hele sport is juist de middelen die je hebt naar een hoger niveau te tillen. Als geld geen rol mag spelen is het geen sport meer.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed, laat ik het substantiëren dan. Wat jullie (Zer0 en necessaryevil) tot nu toe zeggen is peanuts. Iedereen kan een computer bouwen die op 10W loopt. Of niet eens bouwen, gewoon kopen. Zoals gezegd, neem een thin client met laptopschijfje en je bent er. We zijn nog lang niet op het niveau van sport :) 99% van het overklokken en undervolten is ook allang geen sport meer sinds het als feature wordt aangeboden in het bios. Een paar nummertjes invoeren of aanpassen in het BIOS is geen sport, voltmods en hacken 'outside the box' is dat wel. Ik beschouw dit als level 1 van tweaking: net even boven gebruikersniveau.
Level 2: <5W low-performance, <10W high performance
Level twee - masters league - van tweaking, specifiek voor dit topic (zuinige servers) is één van twee dingen: een opvallend laag verbruik met hardware die je hebt creëeren. Concrete benchmarks hier zijn:

- huidige en laatste-generatie x86 hardware op minder dan 10W AC (7-8W DC)
- thin clients of low-performance hardware op minder dan 5W AC (2.5W DC)

Lager verbruik betekent dat je één van twee dingen moet doen. Nummer een is hele speciale hardware kopen die van zichzelf is geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk verbruik; Fit-PC2, dat 3-kubussen-prutssysteem, industriële embedded bordjes, een vorige of huidige generatie apple TV, een silverthorne of intel MID powered ding, ULV laptop, seagate goflex nas etc. Dit geeft je belabberde performance per euro - meestal krijg je ARM-performance van een generatie geleden voor 50-100 euro (een goflex of moderne apple tv bijvoorbeeld) en in het beste geval krijg je low-end x86 performance voor 250-500 euro (een ULV ding). Dit is ook wat ik bedoel met dat geld geen rol moet spelen - niet in absolute zin, maar relatief. Je betaalt een hoop voor wat je krijgt, puur en alleen om een laag verbruik te krijgen. .

De andere mogelijkheid is door meer performance in dezelfde power envelope te proppen. Dat kan op de mux/tweaker-manier: neem huidige, al redelijk goede hardware, en ga er net zo lang aan lopen hacken tot het onder de 10W loopt. Ik zeg concreet minder dan 10W omdat meer dan 10W geen sport meer is; dat kan met enkel BIOS/OS-instellingen en een van meerdere gemakkelijk vindbare lijstjes hardware al. Maar dit is ook helemaal niet kostenefficiënt: je bent hoe dan ook in de orde van 200 euro kwijt, want je maakt altijd wel iets stuk tijdens hacken en ik beschouw in dit opzicht enkel de laatste twee generaties x86 als 'worth it'. Daarnaast heb je ook nog soldeergerei, tijd en kennis nodig wat allemaal niet gratis is.

Concrete voorbeelden van wat ik nog eens wil zien in deze categorie is: core i3-2100 op 5W idle, 30W load, Llano in dezelfde orde (iets hoger load), previous-generation spul (i3-530, athlon II, Phenom II quadcores) op 7 à 9W idle, 45-65W load. Atom/Brazos spul op 5W idle, 15W load.

Hier heb je dan twee stukken van je taart: performance en verbruik, maar je TCO moet je laten varen. Je investering is, zonder valsspelen, gegarandeerd 200+ euro.
Level 3: ultiem lage TCO of synthese
Het summum in de categorie hardware van dit topic is om alles in één te krijgen: neem hardware met laag verbruik (wel of niet met hacks) en hoge performance, en geef het de laagst mogelijke TCO. Of neem spul met de laagst mogelijke TCO en pers er veel meer performance uit, bijvoorbeeld door een cortex-A9 transplantatie op een oude ARM11. In het algemeen: neem een marktsegment of niche, en breek die niche open naar een klasse hardware die iedereen zou willen hebben maar die men gewoonlijk links laat liggen door een fundamenteel bezwaar.

Ik beschouw dit als veruit het moeilijkste omdat er maar weinig mensen zijn die echt systematisch onderzoek doen naar de bleeding edge. En dat is wat deze categorie vereist. Fabrikanten doen hier ook te weinig moeite: in de industrial embedded wereld is een bordje van 200 euro al ultragoedkoop. Niemand doet z'n best om te onderkennen dat die bordjes ontzettend interessant zijn voor zuinigheidsnerds, maar te duur om mee te experimenteren omdat je beter kunt krijgen voor dat geld.

Dat betekent ook dat er een goede kans is dat je zelf nieuwe hardware moet ontwerpen voor dit tweakerniveau; dat is wat ik met synthese bedoel.

Hier kun je wellicht niet voor jezelf, maar wel voor andere mensen de hele taart eetbaar maken: Lage TCO, laag verbruik, hoge performance. Zelf heb je wat R&D te doen, maar kun je wellicht zelfbedachte elektronica of rechttoe rechtaan handleidingen goedkoop beschikbaar maken voor anderen.

Dit is niet om de inspanningen van 90% van de tweakers in dit topic af te doen als oninteressant, maar het is nou eenmaal zo dat je de benchmark ergens moet leggen om iets een sport of goede prestatie te noemen. Wat voor lol zou het zijn als AMD elk jaar zou uitkomen met 10 nieuwe processoren die allemaal net zo snel zijn als de vorige generatie? Nee, we willen elke nieuwe generatie betere performance, lager verbruik, etc. Zo ook hier: 90% van de tweakers doet level 1 prestaties: zuinig zeker, maar niks wat we nog niet wisten. 9% doet interessante dingen aan de rand van wat mogelijk is, maar duwt niet echt de techniek verder. De laatste 1% doet echt helemaal nieuwe dingen en duwt ons in het geheel richting de toekomst. Dat zijn de topsporters - vanaalten en richardt in dit topic en het linux/zuinigheidtopic, cipher en h!ghguy in het NAS/ZFS-topic, phoronix, che_new, krautmaster en rakim in andere internetfora/websites.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 02-07-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

mux schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:59:
Goed, laat ik het substantiëren dan. Wat jullie (Zer0 en necessaryevil) tot nu toe zeggen is peanuts. Iedereen kan een computer bouwen die op 10W loopt. Of niet eens bouwen, gewoon kopen. Zoals gezegd, neem een thin client met laptopschijfje en je bent er. We zijn nog lang niet op het niveau van sport :) 99% van het overklokken en undervolten is ook allang geen sport meer sinds het als feature wordt aangeboden in het bios. Een paar nummertjes invoeren of aanpassen in het BIOS is geen sport, voltmods en hacken 'outside the box' is dat wel.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar iemand die een gebruikte 100 watt verstokende pc koopt en met hacks 'outside the box' naar 50 brengt vind ik net zo een "sportman" als iemand die een 5 watt systeem maakt met nieuwe hardware. Het uiteindelijke resultaat mag dan minder zijn, maar relatief kan het een grotere sprong zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet gezegd dat alleen mijn voorbeelden het enige zijn wat je mag doen :P

Maar ik ga niet met je mee in jouw specifieke voorbeeld. Een oude bak van 100W naar 50W brengen betekent dat je hoe dan ook een veel slechtere performance/watt en TCO krijgt. Je kunt oneindig veel moeite steken in oude, inefficiënte hardware maar dat is het gewoon niet waard. Dat zou ik niet echt sport vinden, maar weggegooide tijd. Dat wordt namelijk ook meer dan genoeg gedaan ;)

Alleen als zo'n hack ervoor zou zorgen dat die hardware in een interessant werkgebied komt (qua TCO, performance/watt, performance/price, whatever) is het echt interessant. Alternatief is het natuurlijk ook mogelijk dat de persoon die zoiets doet op een andere manier bijdraagt aan de vooruitgang: door niet alleen te zeggen 'kijk, ik heb een 100W computer teruggehackt naar 50W', maar door de technische stappen uit te leggen en op zo'n manier kennis toe te voegen aan de community. Omgekeerd kun je zeggen dat je geen bal hebt aan iemand die alleen resultaten noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:59:
Level 2: <5W low-performance, <10W high performance
Level twee - masters league - van tweaking, specifiek voor dit topic (zuinige servers) is één van twee dingen: een opvallend laag verbruik met hardware die je hebt creëeren.

[...]

Concrete voorbeelden van wat ik nog eens wil zien in deze categorie is: core i3-2100 op 5W idle, 30W load, Llano in dezelfde orde (iets hoger load), previous-generation spul (i3-530, athlon II, Phenom II quadcores) op 7 à 9W idle, 45-65W load. Atom/Brazos spul op 5W idle, 15W load.
Om je even te helpen met dat laatste, een Atom rond de 5W idle, die koop je gewoon tegenwoordig _/-\o_
Mijn dual-core netbook (Atom N550) doet 5,4W uit het stopcontact.
Wel met scherm uit natuurlijk...met scherm aan is het zo 1-2W meer!

Nu is dit netbook spul. Met desktop spullen lijkt me dit nog wel een flinke uitdaging, want als ik een mini-ITX bordje koop met zo'n Atom en een picoPSU me adapter zit ik al snel op 15W of meer >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmja, dat schaar ik een beetje onder het 'hele speciale hardware kopen die van zichzelf is geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk verbruik' - een netbook is niet echt heel goedkoop (nieuw ~350, tweedehands ~150). Maar het is wel een van de beste opties momenteel, daar heb je helemaal gelijk in.

edit: zoek alle missende nuance in mijn vorige stukje! koekjes voor alle uitzonderingen die mensen kunnen bedenken!

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 02-07-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

mux schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 11:45:
Het is niet gezegd dat alleen mijn voorbeelden het enige zijn wat je mag doen :P

Maar ik ga niet met je mee in jouw specifieke voorbeeld. Een oude bak van 100W naar 50W brengen betekent dat je hoe dan ook een veel slechtere performance/watt en TCO krijgt. Je kunt oneindig veel moeite steken in oude, inefficiënte hardware maar dat is het gewoon niet waard. Dat zou ik niet echt sport vinden, maar weggegooide tijd. Dat wordt namelijk ook meer dan genoeg gedaan ;)
Sport is tijdverdrijf.... duivenraces hebben ook geen nut, maar toch is het sport. Het absolute resultaat is niet belangrijk in sport, de prestatie is belangrijk. Een hardloper noem je ook geen sporter? Want met een auto ben ik toch sneller.

Maar dit gaat erg offtopic, dus ik hou deze discussie voor gezien... misschien wel een eigen topic waard..

[ Voor 6% gewijzigd door Zer0 op 02-07-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 11:45:
Je kunt ook oneindig veel moeite steken om van 10W naar 5W te gaan, maar hier heb je veel minder aan. Een verschil van 5W is gewoon niks. Je high-end game PC zuiniger maken zal meer nut hebben. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is juist de sport; het heeft geen praktisch nut, maar het verlegt wel de grenzen van wat we kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:31:
Hmja, dat schaar ik een beetje onder het 'hele speciale hardware kopen die van zichzelf is geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk verbruik'
Je hele betoog is dus eigenlijk gewoon: "de kunst is om met desktop hardware, laptop verbruik te realiseren". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:34
Oef ik zie net wat voor verbruik mijn server heeft en ik moet toegeven ik ben er wel tevreden over, vooral met 16 harde schijven vind ik het behoorlijk meevallen (de meeste draaien wel op 5400rpm).

Max load (bij startup): 95W
Gemiddelde load tijdens het installeren van ubuntu 11.04: 65-70W (incl usb dvd-rom station)
Idle als ubuntu 11.04 is gestart: 60W (zonder usb dvd-rom station)

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee :D.

PS het is gemeten met een meter van de lidl, dus niet de allerbeste.

Overigens sommige hardware is uit andere apparaten gehaald of 2e hands aangeschaft. Zo had ik bijvoorbeeld 3 externe harde schijven (HD154UI), deze heb ik ingebouwd. Alle hardware had ik al liggen behalve:
2x chieftec hdd brackets (ik had er 1)
DDR3 geheugen
CPU
Moederbord
Kast met plaats voor 16 schijven

200GB schijf is de boot schijf
8x1,5TB is in hardware raid 5 gezet (dell controller)
4x1TB is in software raid 5 gezet (promise controller)
3x1,5TB is in software raid 5 gezet (op het moederbord)

Dat is wel genoeg ruimte voorlopig en het neemt gelukkig niet veel stroom op.

#ProductPrijsSubtotaal
1Promise SATAII150 TX4 (4x SATA150, NCQ, PCI32/64)€ 0,-€ 0,-
1Dell DELL PERC 5/i SAS RAID Controller 2x4ports 3Gbps 256MB PCI Express x8 - RAI (405-10640)€ 198,15€ 198,15
11Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 48,-€ 528,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 41,-€ 41,-
2Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar WD2000JD, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB)€ 0,-€ 0,-
1Western Digital RE2-GP WD1000FYPS, 1TB€ 140,85€ 140,85
1Sharkoon Rebel12 Economy (Zwart)€ 66,55€ 66,55
3Chieftec SNT-3141SATA€ 84,50€ 253,50
1Intel Core i3 2100T€ 105,-€ 105,-
1be quiet! Straight Power E8 400W€ 56,-€ 56,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 23,80€ 23,80
1MSI H61M-E33 B3€ 54,87€ 54,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.467,72

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dreamvoid schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 15:43:
[...]

Je hele betoog is dus eigenlijk gewoon: "de kunst is om met desktop hardware, laptop verbruik te realiseren". :P
nah, ik heb mn laptop vandaag aan de meter gehad: 25 watt idle (scherm aan) 20 watt scherm dichtgeklapt.
als ik de 8.4 watt van MUX mag geloven, is laptopverbruik eigenlijk een slechte streefwaarde.

Dan nog even "food for thougt" een zuinige server is leuk, maar iemand ooit gemeten wat een router/modem aan stroom verbruikt? - ik ga morgen meten, ben benieuwd namelijk....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Zo, alle spullen zijn binnen en de server zit in elkaar. Ben erg tevreden tot nu toe. Zal binnenkort wel even een meting doen en de resultaten hier neer zetten. Er waren volgens mij een paar mensen hier in het topic die praktisch dezelfde server als ik willen bouwen. Mochten jullie vragen hebben, laat maar weten.

Nog een vraagje: ik heb maar 1 case fan aansluiting op mijn moederbord en mijn case heeft 2 casefans. Ik heb er nu 1 in het moederbord en 1 in de voeding. Is het beter om ze beide in het moederbord te doen dmv een splitter, zodat de fan speed geregeld kan worden en scheelt dit in het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

Vergeten we niet dat de kosten die je bespaard met het low power maken van een bestaand platform / systeem, ten opzichte van het kopen van nieuw ultra zuinig spul, ook extra kosten met zich mee brengt?
De kennis en know-how daargelaten, heb je ook fatsoenlijk gereedschap nodig om IC'tjes van het bord te halen zonder de omliggende componentjes ook los te solderen of te beschadigen. En blijkbaar ook degelijke meetapparatuur als je de kleine verschilletjes nog wil meten, of betrouwbare metingen wil doen bij (extreem) laag verbruik.

Dat kost investering, natuurlijk ook dingen die je voor overige projectjes kunt gebruiken, maar ik denk dat dit wel 1 van de grote stappen is. Het is in ieder geval mijn grote stap. Ik heb genoeg low power (ITX) plankjes liggen om mee te prutsen, maar geen fatsoenlijke multimeter, soldeerbout of zelfs goed gereedschap hiervoor. (en de kennis daargelaten natuurlijk :))

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Ik kreeg gisteren een aanbieding in m'n mailbox voor een waarschijnlijk zeer zuinig systeem voor 38 Euro:

http://www.nowthatsit.nl/itemdetails.asp?i=12312

Met dual Gbit lan en 2 SATA-150 aansluitingen. Lijkt me een prima systeempje voor file-server en/of router.

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen enkele connectie met de aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mrc4nl schreef op zondag 03 juli 2011 @ 00:05:
[...]
nah, ik heb mn laptop vandaag aan de meter gehad: 25 watt idle (scherm aan) 20 watt scherm dichtgeklapt.
als ik de 8.4 watt van MUX mag geloven, is laptopverbruik eigenlijk een slechte streefwaarde.
Mijn ULV laptop doet <10W in idle :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord voor in m'n server.

Er zit nu een pricewatch: Asrock N68-GS in, maar ik zou graag iets nieuwers willen.

Maar voor welke chipset kan ik dan het beste kiezen? Ik ga sowieso voor een mATX AM3 bord, maar de rest staat allemaal nog vrij. Iemand tips? Ik gebruik verder geen PCI-e sloten ofzo, dus dat maakt niet uit. Heb nu wel DDR2, maar aangezien DDR3 ook niet heel duur is mag het best een bord met DDR3 zijn.

Ik wil wel graag dat hij zuinig is, dat is m'n huidige server namelijk ook, die heeft de 7025 chipset en verbruikt 41 Watt.

Ik twijfel nog tussen een bord met de 880G chipset, de 740G of de 760G

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom wil je naar iets nieuws? Met dat moederbord dan denk ik dat je echt naar een AM3 moet gaan, of aan andere zaken moet gaan sleutelen (voeding, slimmer met harde schijven omgaan, ..). 41W suggereert namelijk dat je of de nodige schijven hebt, of dat je een voeding uit het jaar 0 hebt.
785G op AM3 is ook wel mooi. :) Maar ga je nu voor nieuw of tweedehands? Want een 740G, DDR3, nieuw en zuinig gaat niet goed samen, er is dan één resultaat een Gigabyte moederbord...

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 23:30
Naar aanleiding van de opmerking op mijn vorige configuratie (thanks Tsurany) heb ik wat aanpassingen gedaan. Ik ga toch voor een G620 i.p.v. een atom. Echter wil ik 6 hardeschijven aansluiten, maar volgens mij heeft mijn voeding niet de nodige aansluitingen hiervoor. Want als ik naar de aansluitingen kijk zie ik:
Technical data
300 Watt Power
ATX12V Version 2.2
20/24 Pin ATX-Connector
2x SATA Connectors
2x 4 Pin Connectors (HDD)
1x 3 Pin Connector (FDD)
1x 120mm Silent FAN
Active PFC
Input Range: 110-240Vac
2 separate 12V Rails
Specification: +3,3V: 24A, +5V: 23A, +12V1: 18A, +12V2: 18A, -12V: 0,5A, +5VSB: 2A

Dus 2 sata aansluitingen, volgens mij kan de 4 pins omgevormd worden met een stekkertje naar een sata aansluiting toch? Echter weet ik niet of het mogelijk is dat je een verloop stekkertje heb waarmee je i.p.v. 2 hardeschijven er bijvoorbeeld 4 aan kan sluiten. Zou iemand mij hier advies over kunnen geven? Volgens mij is de rest toch best zuinig zo of niet?

De configuratie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock SATA3 Card€ 14,14€ 14,14
1Intel Pentium G620€ 56,-€ 56,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 38,97€ 38,97
1MS-Tech LC-190 (Zilver)€ 25,-€ 25,-
1be quiet! System Power 300W 80plus€ 32,30€ 32,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,49€ 26,49
1Asrock H61M€ 51,75€ 51,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt genoeg splitsers en molex naar 2x SATA stekkers, dat moet wel goed komen lijkt me. Gewoon zo'n molex splitten en dan op elk weer een molex naar 2x SATA stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dadona schreef op zondag 03 juli 2011 @ 15:49:
Waarom wil je naar iets nieuws? Met dat moederbord dan denk ik dat je echt naar een AM3 moet gaan, of aan andere zaken moet gaan sleutelen (voeding, slimmer met harde schijven omgaan, ..). 41W suggereert namelijk dat je of de nodige schijven hebt, of dat je een voeding uit het jaar 0 hebt.
785G op AM3 is ook wel mooi. :) Maar ga je nu voor nieuw of tweedehands? Want een 740G, DDR3, nieuw en zuinig gaat niet goed samen, er is dan één resultaat een Gigabyte moederbord...
Ik weet niet of de link naar m'n inventaris het doet, maar dit is m'n huidige server: inventaris: AMD Server

picoPSU dus, en een 2.5" HDD voor OS, en een 3.5" 2TB schijf voor data.

Ik heb niks tegen AM3 hoor, dat is m'n CPU nu ook al. Enige 'minpunt' is dan dat ik nieuw RAM geheugen moet kopen, maar aangezien DDR3 ook niet zo duur is is dat niet echt een minpunt.

785G zal ik eens gaan bekijken.

Ik weet niet wat jullie denken, maar ik heb nu niks in m'n hoofd hoor. Ik heb geen speciale eisen, maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer qua chipsets O-) Als ik namelijk filter op: AM3, DDR3, en mATX in de pricewatch dan houd ik nogsteeds heel veel chipset mogelijkheden over. En ik vraag me daarvan af welke het zuinigste is.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2011 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meet je aan de kant van de UPS? En heb je iets van Rmclock (indien Windows, voor Linux zijn er ook tools) draaien om het voltage in te stellen? Een verbruik van 41W valt mij namelijk enigszins tegen voor deze basis. Maar nog altijd lees ik niet waarom je wil upgraden. Mis je iets op het moederbord?
De 785G, 790GX en 890GX chipsets leveren een aantal mooie moederborden op. Maar de vraag is of het geen overkill is. De prijs gaat omhoog en het verbruik wat omlaag, maar te weinig lijkt mij om het prijsverschil teniet te doen zonder dat je de extra features zoekt.
Daarnaast is een chipset niet alles. Je moet ook kijken of het ding niet volzit met allerlei 'highend' onzin. Maar de goedkoopste moederborden missen juist weer de mooie manieren om efficiënt met fasen om te gaan, of goede omvormers. Daarnaast zijn er merken die bekender staan om laag verbruik, zoals MSI en Biostar. Asus heeft op Intel vlak, zoals het ernaar uitziet, de eerste stapjes gezet, maar dat is nog echt afwachten. Dus tenzij je een oog hebt (iets wat ik niet vermoed, daar lopen in deze topic maar één of twee van rond) om te zijn wat voor zaken er precies op het moederbord zitten en wat de consequenties zijn, dan zou ik gewoon diverse reviews bekijken, maar vooral rondzoeken naar idle waarden die mensen hier en elders plaatsen.
Maar voordat mensen je echt verder kunnen helpen, zorg dat je precies aangeeft wat je nu hebt gedaan, wat eraan tekort schiet, wat je zoekt, wat je budget is, ... want dit schiet zo niet op. ;) Daarnaast, zoek ook een beetje rond in deze topic, het kan je enigszins inspireren.

[ Voor 94% gewijzigd door Dadona op 03-07-2011 20:11 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja aan de kant van de UPS, zonder UPS is het 30W ofzo. (had ik eigenlijk even moeten zeggen, sorry :+ )

Ik mis AHCI op het moederbord, waardoor ik volgens mij disksnelheid mis. En de onboard netwerkcontroller vind ik ook niet geweldig, volgens mij trekt die m'n CPU redelijk dicht.

En ik was ook niet van plan om een moederbord van 80 euro, of 100 euro te kopen. Gewoon eentje van 40 of 50 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een hoop gissen blijkbaar. Ik zou eerst een concreet kijken wat er niet goed gaat. Hoeveel snelheid mis je als je de schijf naast een review legt. En wat doet onboard netwerk nu werkelijk? Mogelijk heb je er al genoeg aan om een mooie Intel kaart te plaatsen.

Met dit budget zou ik toch tweedehands overwegen. Je bent erg beperkt. Zoals ik al zei kom je bij de laagste prijzen niet bij de zuinigste samenstellingen. Het is niet zo dat ze er dan minder op doen en het daardoor zuiniger is. Ze doen er dan ook vaak wat minder zuinige dingen op. Zo blijft er met dit budget een 760G van MSI over die toch tegenvalt qua verbruik. En je krijgt een 790GX Asrock, maar die gooit ook geen hoge ogen wat energieverbruik betreft.
Ik heb in deze topic al een paar keer linkjes geplaatst naar V&A advertenties van samenstellingen die een lager verbruik weten neer te zetten, maar minder kosten dan de moederborden waar jij nu naar zou moeten kijken.

Aangezien je een Watt meter hebt is dit wel eens interessant: V&A aangeboden: Biostar TA785G3 HD
Het moederbord heeft fasenbeheer en sideport geheugen, dus dat zijn in ieder geval stapjes in de goede richting. Hoe laag het verbruik daadwerkelijk zal zijn weet ik niet, omdat ik er nog geen reviews van heb gezien. Misschien kun je er een leuke deal van maken met de verkoper. :)
Maar nogmaals, ik weet niet hoe goed dit gaat uitpakken. In ieder geval zijn ook de chipset en het platform (AM3) gunstig. En Biostar heeft wel wat moederborden op de naam staan die het toch best leuk doen. In voor een gokje, dan zou ik deze eens proberen. :)

Laatste oplossing, je spaart toch laptops? :P Met deze eisen kun je misschien met wat rommelen een server bouwen met een laptop. Bijvoorbeeld door een mini pci-e poort om te toveren in een pci-e poort.

[ Voor 27% gewijzigd door Dadona op 03-07-2011 20:54 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 03 juli 2011 @ 00:05:
20W? Da's voor een laptop vrij beroerd.

Je kan het ook zien als "met standaard hardware, het verbruik van een Mac Mini behalen". Die schijnt nl ook 10W in idle te doen, combinatie van laptop hardware en een redelijk nette voeding. Daar betaal je wel voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn 'oude' Fujitsu Siemens laptop met een Core2Duo T5250 doet 31W zonder accu met scherm aan, en 28W met scherm uit (in Ubuntu, zonder performance tweaks) maar ik denk niet dat het super veel scheelt, het is gewoon kak hardware :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, sterker nog: niet zo lang geleden was 'normale' batterijtijd voor een laptop ongeveer 3 uur, en hadden ze allemaal ongeveer een 6-cel (55-65Wh) batterij. Met andere woorden: een DC verbruik van zo'n 15-20W. Het is pas sinds kort dat er echt een push is richting 5+ uur op steeds kleiner wordende batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
3 uur? Toen ik hem kocht haalde hij krap aan 100 minuten ofzo... :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
nickb90 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 17:49:
... Echter wil ik 6 hardeschijven aansluiten, maar volgens mij heeft mijn voeding niet de nodige aansluitingen hiervoor. Want als ik naar de aansluitingen kijk zie ik:
Technical data
300 Watt Power
ATX12V Version 2.2
...
[message]van atx wiki[/message]
ATX12V v2.3
March 2007
...
and the 12 V minimum load requirement was lowered.
...
The reduced load requirement allows compatibility with processors that draw very little power during startup.
Misschien toch beginnen bij je voeding?
Als je echt een laag verbruikend systeem maakt zou je voeding het wel eens niet kunnen bolwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dreamvoid schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:06:
[...]
Je kan het ook zien als "met standaard hardware, het verbruik van een Mac Mini behalen". Die schijnt nl ook 10W in idle te doen, combinatie van laptop hardware en een redelijk nette voeding. Daar betaal je wel voor natuurlijk.
Yep. De Mac Mini (nieuw model) idlet zo tussen de 11 en 14W met wat VMmetjes.
Natuurlijk wel zonder scherm ed.

Dus JA, het kan zeer goed gecombineerd worden: voldoende power en lekker zuinig...Maar wil je wat disken aansluiten dan heb je weer een extra kastje erbij met zijn eigen voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's dan ook precies de reden dat ik een Hackintosh draai: in een Mac Mini kan ik geen 3+ TB kwijt, een Mac Pro is totale overkill.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 04-07-2011 12:30 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.