iBurger schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:41:
MSI + Core i3/i5 is een prima combinatie als je een efficiente
server wilt gaan bouwen. Tomshardware heeft er zelfs een artikel over geschreven, Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 (
link).
Aangezien uiteindelijke verbruik met name wordt bepaald dat de gekozen voeding denk ik dat je moet overwegen een iets duurdere maar efficientere PSU te kiezen. Die Fortron FSP220 60LE die Tomshardware gebruikt kan je via ebay bestellen. Als alternatief misschien de Seasonic SS 250 SU (vrij efficient met 80 plus bronz cert.)
Om hier maar even op in te gaan met een praktijkvoorbeeld:
Mars Warrior schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:12:
HTPC / DVB
Server hardware (DH57DD / i3 530 / Kingston 2x2GB / 2.5" 7200rpm disk) gisteren binnengekregen en uiteindelijk, met wat ge***k om mijn vingers onder zo'n Big Shuriken te krijgen, in elkaar weten te zetten.
Helaas nog geen watt metingen want de Windows 7 installatie crashed/reset zichzelf aan het einde bij het updaten van de registry en ik heb nog geen idee waar dat aan kan liggen

De resets boosdoener lijkt vooralsnog een latje ram te zijn (Memtest86+ geeft overigens na uren testen geen fouten

), dus ik heb nu eea met 1 latje in elkaar weten te zetten in een MC-1200 HTPC kast.
Met deze kast wordt een 350W SFX (als ik het goed heb) voeding meegeleverd, waar je eigenlijk direct de fan van moet vervangen vanwege de herrie, maar die na wat testen met een Energy Monitor 3000 ook niet al te zuinig blijkt te zijn:
- Uit: 2.4W
- Idle: 35W met af en toe hele kleine dipjes op 34W.
Voor een i3/DH57DD bordje nu niet echt iets om trots op te zijn.
Ik had nog een BeQuiet L7 300W rondslingeren, dus die heb ik even buiten de kast aangesloten en behalve de enorme stilte bij aanzetten (de Big Shuriken hoor je al helemaal niet), scheelt het ook behoorlijk qua stroomverbruik:
- Uit: 0.6W
- Idle: 26W met af en toe hele kleine dipjes op 25W
9W verschil dus!
Een nog betere voeding kan dit verbruik dus zeker richting de 20W krijgen
Maar ga ik de voeding vervangen? De fan in ieder geval, de voeding is even kijken, want zoveel van dat type zijn er niet. 1 van BeQuiet en 1 van Seasonic, waarbij over de BeQuiet wordt geklaagd vanwege de herrie die de fan maakt. Bovendien kosten deze voedingen relatief veel (rond de 40-45 euro) en bij 6u/dag aanstaan van deze
server wordt de 9W gemiddeld 9/4 = 2.25W, oftewel een euro of 5/jaar, dus de mogelijke vervanging zal niet vanuit kostenbesparing zijn