Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Ik zou mooi voor mATX gaan. Over een jaartje stoor je je misschien aan de grote kast, maar kun je geen kant op, omdat je vastzit aan het full ATX formaat.

Een mATX bord kan je in een mooi compact kastje drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb vandaag mijn laptop weer als server in gebruik genomen. Het is een oude HP NC6320 ( Core 2 Duo, 1.83Ghz ). Met RMClock en getweak in het bios heb ik het idle verbruik terug gekregen naar 16W en onder load 25W.

Ik heb met RMClock de CPU vastgezet op de laagste multiplier, voor mij is dat nog steeds meer dan snel zat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
mkleinman schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:00:
Ik heb vandaag mijn laptop weer als server in gebruik genomen. Het is een oude HP NC6320 ( Core 2 Duo, 1.83Ghz ). Met RMClock en getweak in het bios heb ik het idle verbruik terug gekregen naar 16W en onder load 25W.

Ik heb met RMClock de CPU vastgezet op de laagste multiplier, voor mij is dat nog steeds meer dan snel zat.
De laptop van mijn ouders (Dell Inspiron 1545, T6600) doet 7 watt idle met scherm uit, scherm aan 15 watt. _/-\o_ Steek er een Slimline DVD->HDD module in en klaar. Dit is wel gemeten met een simpele Cresta meter maar kan me niet voorstellen dat die er meer dan 2-3 watt naast zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zag net dat Asrock een nieuw ITX bordje (FM2A85X-ITX) heeft met 8 sata aansluitingen (waarvan 1 esata). Erg leuk voor een grote-kleine server, idle verbruik icm met een A4 of A6 zal behoorlijk laag zijn.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6555/FM2A85X-ITX(l)_575px.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/IO/FM2A85X-ITX(m).jpg

http://www.anandtech.com/...x-extreme9-and-fm2a85xitx
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=FM2A85X-ITX

[ Voor 7% gewijzigd door tHe_BiNk op 08-01-2013 05:46 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Tof bordje inderdaad!, ITX staat helaas niet garant voor een laag idle verbruik.
En ik geloof dat Mux ooit een keer een post had, waarin hij vertelde vanaf hoeveel verbruik je koeling op VRM's nodig had? (of haal ik teveel posts door elkaar).

En laat ik nou op dit bord zien dat er een redelijk koelblok op de VRM's zit. Er zit dan wel weer 'maar' een 4pins CPU aansluiting ipv een 8pins, dat wil ook vaak zeggen dat je niet alle TDP CPU's kan gebruiken.

Aan de andere kant zie ik ook veel solid caps (en zelfs 'gold'?) misschien kan mux er iets zinnigs over zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 08-01-2013 08:06 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 13:32
Random aka Indy schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:39:
Als ik dan kijk naar de prijs en betrouwbaarheid dan vrees ik dat de Qnap het nu al moet afleggen. Enkel het verbruik van de Qnap is idle nog lager.

Alle tips om dit beestje zuiniger te maken zijn welkom.
Ik heb ook een QNAP 439 Pro, kan je me wat meer uitleg geven waarom je je eigen server betrouwbaarder vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
FireDrunk schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 08:05:
Aan de andere kant zie ik ook veel solid caps (en zelfs 'gold'?) misschien kan mux er iets zinnigs over zeggen.
"Premium Gold Caps are luxury capacitors. These 100% Japan-made solid capacitors are sleek, high gloss caps with a premium gold coating representing long life and stable performance." :+

deze is ook mooi:
"Now ASRock has both Chrome and Google Toolbar bundled with our motherboards so users may enjoy better internet surfing experiences."

[ Voor 15% gewijzigd door Rayures op 08-01-2013 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Met andere woorden, niet de CD gebruiken, allemaal bloatware :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is toch al jaren zo? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 08:05:
Tof bordje inderdaad!, ITX staat helaas niet garant voor een laag idle verbruik.
En ik geloof dat Mux ooit een keer een post had, waarin hij vertelde vanaf hoeveel verbruik je koeling op VRM's nodig had? (of haal ik teveel posts door elkaar).

En laat ik nou op dit bord zien dat er een redelijk koelblok op de VRM's zit. Er zit dan wel weer 'maar' een 4pins CPU aansluiting ipv een 8pins, dat wil ook vaak zeggen dat je niet alle TDP CPU's kan gebruiken.

Eh... ik weet niet echt of ik er ooit wat over heb gezegd, maar koelblokjes op VRMs zijn ofwel een teken van superbrakke efficiëntie, of niks anders dan een plek om het logo van de fabrikant te verwerken voor de foto. In elke normale situatie zijn CPU VRMs tussen de 80% (full idle) en 92+% (full load) efficiënt, dus zelfs bij een 95W TDP CPU kijk je naar misschien 10W dissipatie in de VRMs. Dat kan gemakkelijk door de PCB van het moederbord worden opgenomen. Bovendien: ik heb zelden mosfet-koeling gezien die echt goed thermisch verbonden was, dus zelfs met een top-down koeler erop en ultieme airflow krijg je nauwelijks warmte vanuit de MOSFETs door dat koelblok gepompt. Er zit meestal een vrij dik stuk dubbelzijdig thermische tape tussen, dat houdt warmte meer tegen dan dat het geleidt.

En goudgekleurde condensatoren... tja, wat denk je zelf :P pure marketing. Het zullen vast aardige onderdelen zijn, maar het gouden kleurtje zegt niks. Technisch gezien zijn 'goldcaps' ook nog eens totaal ander soort apparaten (ultracondensatoren, oftewel condensatoren met een heel hoge capaciteit maar bijzonder slechte temperatuurtolerantie en levensduur), dus.... marketing-departement heeft wat leuks gedaan.

Daarnaast vind ik dit soort mITX bordjes altijd een ontzettend zootje worden om in te bouwen. IMO heeft het ideale mITX-bordje een mSATA-slot, DC 19V input, mPCIe, SODIMM. Met een ATX-aansluiting, full-size DIMMs en alleen gewone SATA-slots betekent het dat je systeem meer kabel dan moederbord wordt, en dat je voeding in volume groter is dan alle andere onderdelen in je systeem. Zonde van het formaat, dan kun je veel beter wat tientjes besparen en veel meer keuzevrijheid hebben in het mATX-segment. Zéker als je ook flink wat HDDs wil inbouwen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijd voor een SAS aansluiting op het moederbord en dan zelf zo naar vier of acht SATA poorten gaan.

Overigens weet ik het nu zeker. Er moet een specificatie zijn die stelt dat de p4 en de ATX ter maximalisatie van het ongemak aan een andere zijde van een moederbord moet zitten. Liefst zo onmogelijk, mogelijk. Die paar producenten die de p4 en de ATX aan één kant hadden zullen wel baldadig zijn geweest.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je hebt helemaal gelijk. Ik zie het nog wel een keer voor me dat er een fabrikant eindelijk een keer zo slim is om een ITX plank te maken met:

4* SODIMM, 2 * GBe, geen geluid, geen HDMI (alleen VGA / DVI), geen wifi en een 19V aansluiting.

Prop er 4 van in een 3U machine en je heb het ideale ESX cluster.
Stop in de kast een UPS die 19V levert en het is zo ongeveer de best performance/watt/19"U die je kan krijgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de huidige prijzen van SODIMM zou het interessant zijn als de overstap naar SODIMM langzaam aan komt. (En dan graag de vrijgekomen ruimte inzetten voor nog een rij SODIMM banken. :+)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
mux schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:44:
[...]

Daarnaast vind ik dit soort mITX bordjes altijd een ontzettend zootje worden om in te bouwen. IMO heeft het ideale mITX-bordje een mSATA-slot, DC 19V input, mPCIe, SODIMM. Met een ATX-aansluiting, full-size DIMMs en alleen gewone SATA-slots betekent het dat je systeem meer kabel dan moederbord wordt, en dat je voeding in volume groter is dan alle andere onderdelen in je systeem. Zonde van het formaat, dan kun je veel beter wat tientjes besparen en veel meer keuzevrijheid hebben in het mATX-segment. Zéker als je ook flink wat HDDs wil inbouwen.
Dat kan ik beamen! Zelf ging ik ook van mITX naar mATX om bovenstaande redenen. Daarnaast kan je ook maar 2 geheugenlatjes kwijt, ander punt is ook dat je maar 1 PCI-e slot hebt, 1 netwerkkaartje en je bord zit vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nou heeft (volgens mij) elk Q77 chipset 2 netwerkkaarten, dus elk ITX bord met Q77 heeft twee netwerkkaarten ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
Volgens dit plaatje heeft een Q77 chipset maar 1 netwerkkaart. Als er 2 connecties op het bord zitten zal de fabrikant er een extra netwerkchip bijgezet hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/images/diagrams/q77-block-diagram-450x450.jpg

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Intel AMT heeft zijn eigen dedicated NIC (en die kan je ook in het OS gebruiken).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Net win8 geïnstalleerd om te kijken of 1 vd 2 kaarten werd herkent (of juist niet, maar iig wordt aangegeven), maar helaas... ga er vanuit dat pci-e slot niet werkt (geen andere pci-e kaart om te testen) dus die gaat morgen even naar alternate om te ruilen.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Weet je zeker dat de poort ook daadwerkelijk aan moet zijn? Want op sommige borden gaat deze automatisch uit als er een grafische kaart in het x16 slot zit omdat er anders te weinig PCIe lanes zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Er zit maar 1 slot op (mini itx). ;(

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vreemd... heel vreemd... UEFI aan? Zet dat anders eens uit, die oude kaartjes hebben vaak geen UEFI option rom.

[ Voor 64% gewijzigd door FireDrunk op 08-01-2013 20:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 11:34
Wat is nou echt de zuinigste keuze als je kijkt naar B75, H75 of Z77? Een paar tientjes prijsverschil maakt me dan niet zoveel uit. Ik ben bereid te tweaken (undervolten e.d.) om het maximale er uit te halen.

pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
pricewatch: Gigabyte GA-B75M-D3H
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

Naar bovenstaande borden heb ik zitten kijken. Het asrock bord heeft wel erg veel features voor de prijs, waar zit het addertje? Een geheime fabriek die nog erger is dan foxconn?
Het is voor een ZFS/HTPC/Webserver combinatie, die 24/7 moet draaien. Als je de PCB vergelijkt met een bordje van gigabyte of msi ziet dat er toch een stuk simpeler en cleaner uit.

Verder zal ik een LSI 1086e kaart gaan gebruiken die ook in mijn huidige server draait. Iemand enig idee wat dat ding verbruikt? (drives gaan uiteraard spin down)

Ten slotte wil ik HD audio gaan bitstreamen over hdmi. Kan dit gewoon met de intel geintegreerde IGP van ivy bridge?

[ Voor 0% gewijzigd door Phorze op 09-01-2013 15:24 . Reden: oops ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Vanmorgen bij alternate omgeruild, slot was idd gaar. Vanavond ga ik kijken wat ie nu doet :P

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Phorze schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:25:
Wat is nou echt de zuinigste keuze als je kijkt naar B75, H75 of Z77? Een paar tientjes prijsverschil maakt me dan niet zoveel uit. Ik ben bereid te tweaken (undervolten e.d.) om het maximale er uit te halen.

pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
pricewatch: Gigabyte GA-B75M-D3H
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

Naar bovenstaande borden heb ik zitten kijken. Het asrock bord heeft wel erg veel features voor de prijs, waar zit het addertje? Een geheime fabriek die nog erger is dan foxconn?
Het is voor een ZFS/HTPC/Webserver combinatie, die 27/7 moet draaien. Als je de PCB vergelijkt met een bordje van gigabyte of msi ziet dat er toch een stuk simpeler en cleaner uit.

Verder zal ik een LSI 1086e kaart gaan gebruiken die ook in mijn huidige server draait. Iemand enig idee wat dat ding verbruikt? (drives gaan uiteraard spin down)

Ten slotte wil ik HD audio gaan bitstreamen over hdmi. Kan dit gewoon met de intel geintegreerde IGP van ivy bridge?
Z77 is 99/100 keer minder zuinig dan de andere 2.

Q77, H67 en H77 en B75 zijn allemaal ongeveer even zuinig volgens mij.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

FireDrunk schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:56:
[...]
Z77 is 99/100 keer minder zuinig dan de andere 2.

Q77, H67 en H77 en B75 zijn allemaal ongeveer even zuinig volgens mij.
Maar welke fabrikant dan daarmee het zuinigste mobo maakt is altijd de hamvraag...
Asrock doet het de laatste tijd erg goed (met undervolten). Van Gigabyte heb ik nog nooit een zuinig mobo gehad, of het nu AMD of Intel was...

Daarnaast vraag ik me af welk mobo geschikt is voor 27/7 bedrijf :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
27/7 ? Is dat op de maan ofzo? :+

offtopic:
Ik meen mij te herinneren dat de GA-MA780G van Gigabyte icm een 4850e een van de zuinigste HTPC combinaties was van een paar jaar terug ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
27/7 is een superlatief van 24/7 :P hij moet dus super betrouwbaar zijn :Y)

Als ik de manuals er bij pak is asrock inderdaad de enige die bij de Q en B series de optie heeft om de vcore aan te passen. vPro lijkt wel een mooie feature (kvm), maar intel heeft natuurlijk bedacht dat je dan wel weer een duurdere processor erbij moet nemen, minimaal een 3450 ofzo.

Zo loopt een simpel plan voor een goedkope upgrade al snel gruwelijk uit de klauw.. :+

Maar zuinigheid is nog steeds het belangrijkste. Kan ook geen roundup vinden van B/Q borden vinden met power consumption er bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gigabyte had opvallend veel zuinige keuzes destijds; voor workstations heb ik een tijdlang de GA-73PVM-S2H (nforce 610/630i) aangeraden...

En om maar even in te haken op mijn opmerking van laatst over hoe een mITX computer eruit moet zien:

DH61AG build

DH61AG, G540, 8GB, Crucial m4 128GB, 1TB 2,5", HP 19V adapter, M350 behuizing. Sexy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Alleen die standaard koeler :+
Is er uberhaupt ruimte voor een aftermarket variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
Niet dat hij zn lucht uberhaupt kwijt kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet je niet iets te vertellen over die ventilator met zo een hdd erboven mux? :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neehoor, alles paste perfect en ik hoefde helemaal niet plastic weg te snijden en smelten met een soldeerbout of wat dan ook......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
mux schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:26:
Jep, een kozuti of samuel 17 :P Dat zijn je keuzes min of meer.
De Samual 17 gaat wel passen alleen je kan geen fan meer installeren aldus dit topic.
Of de fan zoals in het topic genoemd aan de buitenkant monteren.

http://www.silentpcreview...viewtopic.php?f=8&t=60479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04
M350 is een leuk kastje, maar ik mis ruimte voor een 3.5" schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

pffff.. nieuwe bordje erin.... still no luck... Kan in de uefi/bios niets vinden over het aan- en uitzetten van pci-e slot oid... Breng hem morgen maar weer terug en laat ze daar beide pci-e kaarten wel testen vóór ik de winkel uitga... denk erover om dan maar een paar tientjes extra neer te leggen om dit bordje te kopen, heb ik die pci-e kaart ook niet meer nodig (6 sata poorten onboard)

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor degenen die het interessant vinden en/of als terugvindpost nog wat verbruikscijfers:

Specs nog een keer:
- Behuizing: mini-box M350
- Moederbord: Intel DH61AG
- Processor: Intel Celeron G540
- Koeler: stock @ 1000rpm
- Geheugen: Corsair ValueSelect 1x8GB SODIMM (DDR3-1600/1.5V)
- SSD: Crucial m4 mSATA 128GB
- HDD: Hitachi Travelstar 5K1000 (HTS541010A9E680)
- Voeding: HP 19V/4.74A (90W) partno. 384020-002

Verbruik:
- Idle, niks aangesloten, HDD spindown: 12.6W
- Ethernet (idle) aangesloten, 1Gbps: 12.8W
- Tobo+muis (bedraad, USB, optisch) erbij in USB2.0: 13.8W
- zelfde, maar dan op USB3.0 controller (NEC): 13.2W (wtf-momentje)
- all of the above (tobo+muis op usb3), scherm aan: 16.6W
- Youtube HD playback: 27-28W (erg hoog! fluffy2 doet 16W)
- Max CPU (OCCT): 47W
- Max CPU+GPU (OCCT+Furmark): 55W

Als ik aanneem dat de adapter 85% efficiënt is betekent dat dat het max. steady-state verbruik van dit ding ongeveer 47W zal zijn, dus dat hij toe kan met een 19V/2.64A adapter oftewel die hele kleine blokjes die HP/Compaq bij hun kleinere laptops meelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Dat systeem ziet er erg netjes uit mux! ;)

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen omdat ik zelf een energie zuinige server in elkaar wil zetten. Dit als alternatief voor een NAS. Het systeem mag maximaal <25 watt (liefst <20) idle verbruiken, met dataopslag hdd's in spin down. Budget is €160,- exclusief: verzendkosten, voeding, hdd's.

Momenteel heb ik een HTPC op basis van een AMD E350, 14 watt idle met een picoPSU. Dit bevalt me goed voor video en muziek playback, maar dit heeft wat te weinig power voor een server lijkt me(?).

Omdat ik een ICT-opleiding volg heb ik de beschikking tot de volgende (gratis) Windows Server 2012 licenties: essentials, standard, datacenter. Aangezien ik nog nooit eerder met Windows Server heb gewerkt, wil ik er essentials op gaan draaien, de opvolger van WHS 2011.

De taken van de server worden als volgt:
  • data opslag (zonder raid/zfs)
  • backup windows 7 pc's
  • oracle database 11g XE
  • utorrent + sabnzbd + sickbeard + couchpotato
  • later wellicht: exchange 2010
  • later wellicht: virtual machine's
Dit zijn vrij lichte taken en heeft dus niet erg veel CPU-kracht nodig. Daarnaast wil ik de server graag in een mITX-behuizing bouwen welke ik wegzet in de meterkast. Het moederbord moet over minimaal 4x SATA aansluitingen beschikken. Ik ben tot de volgende setup gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G550 Boxed€ 37,80€ 37,80
1Gigabyte GA-H61N-D2V€ 49,45€ 49,45
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 37,-€ 37,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,20

De volgende componenten heb ik al en wil ik gaan hergebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 67,65€ 135,30
1Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,70

Zit ik zo op de goede weg of kan ik beter voor andere componenten kiezen? Graag jullie advies! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door nMad op 10-01-2013 14:57 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik zou tweedehands een i3 2100 scoren voor 50/60 euro. Dan heb je echt een nette dualcore die toch even wat meer aankan, aangezien je de server toch voor wat verschillende taken wil gaan gebruiken.

Neem als je 8GB geheugen neemt 1 module van 8GB in plaats van 2x 4GB en al helemaal als je zegt dat je later Exchange 2010 gaat gebruiken (die lust nogal wat geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Met maar een paar mailboxen is Exchange geen probleem volgens mij... Zal hooguit een paar honderd MB zijn denk ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Exchange zal hooguit 5 mailboxen gaan draaien. Daarnaast zal dat wel even gaan duren voordat ik dat draaiende heb, ik moet me daar nog helemaal in gaan verdiepen.

2x 4GB lijkt mij verstandiger dan 1x 8GB vanwege dual channel. Mocht ik later willen upgraden naar 2x 8GB dan kan ik de 2x 4GB wel hergebruiken in een ander systeem. Qua energieverbruik maakt het geen verschil.

Een i3 2100 lijkt me niet nodig voor de eenvoudige taken die de server krijgt te verwerken. Wanneer de processor tweedehands <€50 is en niet meer energie verbruikt dan de Celeron is het natuurlijk wel interessant. Ik zal eens gaan kijken!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Doe dan gewoon 2x8GB, kost ook geen drol meer tegenwoordig...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Het kost idd niet veel meer tegenwoordig, maar 16GB lijkt me echt niet nodig en is daarnaast budget technisch niet haalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dual channel boeit totaal niet behalve als je benchmarks gaat runnen of games op de IGP gaat spelen. Het is voor een server nagenoeg altijd slimmer om zo groot mogelijke modules te kopen, dus 1x8GB in dit geval. Dan kun je later namelijk nog maximaal upgraden.

Verder zou ik op dit budget idd helemaal tweedehands gaan. Dan hoef je geen concessies te doen qua kwaliteit en zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
mux schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:45:
Dual channel boeit totaal niet behalve als je benchmarks gaat runnen of games op de IGP gaat spelen. Het is voor een server nagenoeg altijd slimmer om zo groot mogelijke modules te kopen, dus 1x8GB in dit geval. Dan kun je later namelijk nog maximaal upgraden.

Verder zou ik op dit budget idd helemaal tweedehands gaan. Dan hoef je geen concessies te doen qua kwaliteit en zuinigheid.
Bedankt voor je advies. Dan ga ik voor 1x 8GB zodat ik een DDR3 slot overhoud.

Tweedehands heb ik wat slechte ervaringen mee en daarnaast is het budget hoog genoeg om mijn eisen en wensen te vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

nMad schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:33:
Exchange zal hooguit 5 mailboxen gaan draaien. Daarnaast zal dat wel even gaan duren voordat ik dat draaiende heb, ik moet me daar nog helemaal in gaan verdiepen.
Vijf mailboxen of niet, zowel Exchange als MS SQL Server staan te boek als geheugenslurpers. Ze gebruiken geheugen vooral voor dingen als caching. Gelukkig heeft Microsoft voor Exchange 2010 een heel document online gezet die ingaat op het geheugen verhaal en die je kunt gebruiken om uit te rekenen hoeveel je nodig hebt: Understanding Memory Configurations and Exchange Performance. Werkt toch een heel stuk beter dan domweg gokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ach ik draai TMG 2010 als firewall/proxy thuis met slechts 2 GB ram, deze staat ook bekend als RAM slurper omdat ook hier SQL alle RAM gebruikt wat vrij is. Maar dat wordt ook weer vrijgegeven als het nodig is. Works as designed.
Je kan er RAM bijprikken maar alles zal gebruikt worden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een msi b75 bordje, maar ik zie nergens in het bios een instelling voor het automatish opstarten op een bepaald tijdstip. zijn er andere mogelijkheden? afsluiten is iig geen probleem

ik draai WS2012

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
mrc4nl schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 00:50:
ik heb een msi b75 bordje, maar ik zie nergens in het bios een instelling voor het automatish opstarten op een bepaald tijdstip. zijn er andere mogelijkheden? afsluiten is iig geen probleem

ik draai WS2012
misschien heeft hij de optie dat hij weer aangaat na stroomuitval?
dan zou je een met een tijdsschakelaar de stroom (een aantal minuten nadat je hem hebt afgesloten) af kunnen sluiten, en dan op het gewenste tijdstip de stroom er weer op laten zetten, hij zou dan auto moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Ik heb de beschikbare ruimte nog eens nagemeten waar de server komt te staan. Het is ook mogelijk om daar een kleine mATX behuizing te plaatsen. Hierdoor ben ik niet gebonden aan mITX componenten. Dit heeft tot gevolg dat ik voor precies hetzelfde bedrag een betere setup in elkaar kan zetten die in de toekomst beter uit te breiden is. :>
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G550 Boxed€ 37,45€ 37,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 58,77€ 58,77
1Cooler Master Elite 343€ 28,50€ 28,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,67

edit: is de MSI B75MA-P45 een goed (qua energieverbruik) alternatief voor de Asrock B75 Pro3-M? Mux schrijft vaak in zijn blogs dat MSI en Intel moederborden het erg goed doen wbt energieverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 11-01-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Ben vooralsnog niet zo positief over het energieverbruik van m'n nieuwe servertje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 159,-€ 159,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 58,77€ 58,77
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 138,05€ 138,05
2Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 64,90€ 129,80
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,62

Plus tijdelijk de volgende harddisks:
WDC WD15EADS
WDC WD20EARS
SAMSUNG HD501LJ

Met de Samsung en WD Red disks op 'standby' trekt dit 40-44W. Load is 95%-99% idle (paar services en VM actief).

Met 1 disk (WD 1.5TB) trekt het 32-36W. Haal ik er 3 latjes geheugen uit dan wordt het 25-30W.

Linux kernel throttled de frequentie van de cores. C3 staat aan in het bios. CPU fan op minimaal. Case fan niet aangesloten.

Machine moet nog verder ingericht worden (migratie van 1.5TB WD en 0.5TB Samsung naar 3TB Red; Intel HD graphics werkend krijgen), maar vraag me af of dat veel gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik denk dat het een combinatie is van de volgende dingen:

- Je schijven verbruiken stuk voor stuk toch aardig wat, ook al zeg je dat ze in standby staan.

- Je gebruikt Linux als OS. Windows 7/8 gaan toch efficiënter met hardware om.

Ik citeer Mux:
Windows 8 en Server 2012 zijn out-of-the-box de zuinigste besturingssystemen, maar Windows 7 is niet slecht. Linux biedt meer mogelijkheden om snel een knappe NAS of lichte server op te zetten, maar doet het energietechnisch wat minder.
- En daarnaast zeg je dat je ook niet eens alle drivers (HD graphics) hebt geïnstalleerd? Dat kan ook flink schelen.

Jouw setup onder Windows 8 met 1 2.5" schijf zou toch onder de 25 watt moeten kunnen idlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik doe 22,5 watt idle (hdd's in spindown) met:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 59,90€ 59,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 86,50€ 86,50
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 88,90€ 88,90
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 36,90€ 36,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 39,95€ 39,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,15

+ een oude WDC 750GB en nog een WDC 1TB Green.
Dit onder Nas4Free (FreeBSD met wellicht nog brakkere powersaving dan Linux).
Ik vind 40watt voor bovenstaande intel config dan ook behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Rukapul schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 22:47:
Ben vooralsnog niet zo positief over het energieverbruik van m'n nieuwe servertje:
[...]
Met de Samsung en WD Red disks op 'standby' trekt dit 40-44W. Load is 95%-99% idle (paar services en VM actief).

Met 1 disk (WD 1.5TB) trekt het 32-36W. Haal ik er 3 latjes geheugen uit dan wordt het 25-30W.

Linux kernel throttled de frequentie van de cores. C3 staat aan in het bios. CPU fan op minimaal. Case fan
Machine moet nog verder ingericht worden (migratie van 1.5TB WD en 0.5TB Samsung naar 3TB Red; Intel HD graphics werkend krijgen), maar vraag me af of dat veel gaat schelen.
Heb je ook ingesteld dat het beeldscherm na een aantal minuten uit gaat? Dat scheelde bij mij ( Intel DH67BL met G620 onder Server 2008 R2) ruim 5W. Dat was een snelle besparing, aangezien er nooit een scherm aan hangt, en ik alles via RDP doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GioStyle schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:00:
Ik denk dat het een combinatie is van de volgende dingen:

- Je schijven verbruiken stuk voor stuk toch aardig wat, ook al zeg je dat ze in standby staan.

- Je gebruikt Linux als OS. Windows 7/8 gaan toch efficiënter met hardware om.
Maar als je de server ook als router, en dan specifiek wireless access point, wil gebruiken, zit je vast aan Linux. Bij Windows zijn de mogelijkheden voor accesspoint zéér beperkt, als het al kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 13-01-2013 10:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Rukapul schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 22:47:
Je kan het Asrock bordje natuurlijk in de BIOS nog aanpassen.
Op deze pagina heeft iemand zitten spelen met de voltages.

http://www.hardwareluxx.d...1-beispiel-799083-31.html

Misschien valt er voor jouw nog meer te winnen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die HD501 is een stroomvreter volgens mij... Doet zo 7W als ik me niet vergis.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Ik heb thuis een download/media server staan waar mijn mediaplayer/xbmc zijn media vandaan haalt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 140 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI 785GTM-E45€ 0,-€ 0,-
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
4Samsung EcoGreen F3, 2TB€ 0,-€ 0,-
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 106,50€ 319,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,99€ 113,99
1Cooler Master Elite 334€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 21,05€ 21,05
1Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm€ 8,40€ 8,40
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 58,-€ 58,-
1Adaptec AAR-1430SA€ 103,18€ 103,18
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,12

Afbeeldingslocatie: http://img837.imageshack.us/img837/3259/20121005103200.jpg

Heb nu een idle verbruik van +/- 100w. Deze stond voorheen 24/7 totdat ik mijn jaarafrekening kreeg :+ Toen ik dat eenmaal zag heb ik besloten om de server na +/- idlen in slaapstand te laten gaan. en dan gewoon via WOL op mijn xbmc wakker te maken.

Schijven draaien trouwens gewoon JBOD, heb dus +/- 20TB aan opslag.

Iemand nog tips om hem toch zo zuinig te maken dat het toch weer leuk wordt om hem 24/7 te kunnen laten draaien ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is momenteel behoorlijk gunstig om je storage te consolideren: oude, kleine HDDs verkopen en nieuwe, grotere exemplaren kopen. 3TB is de sweet spot, 4TB is ook gunstig. Zo kun je je 11 schijven reduceren tot 5 stuks, RAID controller eruit raggen en verkopen en alles vanaf de SATA-poorten op het mobo draaien.

Tweede stap is je voeding vervangen door iets zuinigers, mijn standaardaanrader is Seasonic G-series 360W, enige irritante is dat je dan je modulaire aansluitingen kwijtraakt (hoewel dat in deze kast niet zo'n groot probleem hoeft te zijn).

Dat bij elkaar moet toch wel iets van 40W besparing opleveren, oftewel 80 euro op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
processor en mobo kunnen dus nog wel mee, of valt daar ook veel in te winnen ?

Welke schijven raad je dan aan? zowel 3 als 4 tb

Ik las ook dat het OS ook nog wat verschil uit kan maken qua efficiëntie?

[ Voor 47% gewijzigd door slayerrp op 13-01-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
FireDrunk schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:32:
Die HD501 is een stroomvreter volgens mij... Doet zo 7W als ik me niet vergis.
8 watt volgens de Samsung site :)
http://m.samsung.com/au/c...3-5-sata-hdd/HD501LJ-spec

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slayerrp schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:53:
processor en mobo kunnen dus nog wel mee, of valt daar ook veel in te winnen ?

Welke schijven raad je dan aan? zowel 3 als 4 tb

Ik las ook dat het OS ook nog wat verschil uit kan maken qua efficiëntie?
Na de HDDs, het weghalen van je RAID-controller en een voeding-upgrade komen dat soort dingen ja. Maar dat is wat minder gunstig, omdat je je HDDs waarschijnlijk met geen of weinig investering kunt vervangen, terwijl mobo+proc verkopen en een nieuw setje kopen je zeker weten meer gaat kosten.

4TB: Hitachi 5K4000. 3TB: WD Green (geloof ik). Ik heb ergens een tabelletje met alle hdds gemaakt, ben vergeten in welk topic...

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 13-01-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
Ik vond het moederbord uit jouw zuinige all-round computer wel erg leuk klinken ;)
En als ik dan toch verder ga over je pc, kan ik volgens mij het beste Western Digital Green aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Als ik zie hoevaak een WD Green 3TB al kapot/storingen geeft hier op Tweakers in Review/Forum zou ik persoon voor de WD Red of een ander merk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand al ervaringen met de nieuwere Seagate 1TB platter disks?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kadett schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:47:
Als ik zie hoevaak een WD Green 3TB al kapot/storingen geeft hier op Tweakers in Review/Forum zou ik persoon voor de WD Red of een ander merk gaan.
In welke zin kapot/storingen? Greens en RAID-arrays zijn inderdaad geen beste combinatie, maar als JBOD zou je er geen problemen mee moeten hebben. De Green en Red zijn identieke schijven afgezien van TLER, head parking en arguably anti-vibratiemaatregelen in de motor (hoewel dit nog niet helemaal duidelijk is, sommige sites geven aan dat zowel greens als reds dezelfde motor gebruiken, anderen volgen de red-marketing en zeggen dat er een soort actieve stabilisatie in zit, hoe dan ook is er geen empirisch bewijs dat de green meer trilt dan de red).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
ik las ook inderdaad verhalen over greens die kapotgaan, maar dan vaak onder 'slechte' omstandigheden (voornamelijk warmte).
Mijn schijven hebben zeker voldoende koeling :) mijn ervaring leert dat je hardware dan zeker langer meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Raven schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:13:
[...]

Maar als je de server ook als router, en dan specifiek wireless access point, wil gebruiken, zit je vast aan Linux. Bij Windows zijn de mogelijkheden voor accesspoint zéér beperkt, als het al kan.
Maar dat is mijn punt helemaal niet. Als je het verbruik wil minimaliseren dan ben je bij Linux slechter af dan bij Windows. En daarbij komt ook nog eens dat je Linux makkelijk kan virtualiseren onder Hyper-V. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
mux schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:08:
[...]

In welke zin kapot/storingen? Greens en RAID-arrays zijn inderdaad geen beste combinatie, maar als JBOD zou je er geen problemen mee moeten hebben. De Green en Red zijn identieke schijven afgezien van TLER, head parking en arguably anti-vibratiemaatregelen in de motor (hoewel dit nog niet helemaal duidelijk is, sommige sites geven aan dat zowel greens als reds dezelfde motor gebruiken, anderen volgen de red-marketing en zeggen dat er een soort actieve stabilisatie in zit, hoe dan ook is er geen empirisch bewijs dat de green meer trilt dan de red).
Bij verschillende user reviews gelezen dat de schijven uitvielen en ook via Google aardig wat failures gevonden op andere fora/newegg reviews etc. Het is natuurlijk 1 van de populairste schijven met waarschijnlijk de hoogste afname aantallen dus dan krijg je ook automatisch meer negatieve reacties te lezen. Toch geeft dat mij een slecht gevoel om er zelf 1 te kopen. In hoeverre het in al die gevallen ging om RAID/JBOD of gewoon losse opslag disk durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat het om een specifiek model of om WD Green schijven in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
mux schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:59:
Gaat het om een specifiek model of om WD Green schijven in het algemeen?
Voornamelijk de 3TB versie van de Green schijven. Tenminste gevoelsmatig aangezien ik ook vervanging zoek voor 2x Samsung F1 1TB en 1x F3 1,5 TB. Dus ik zat te kijken naar een enkele 3TB schijf en omdat de WD Green het populairst was gekeken naar reviews en toen dus deze bevindingen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, in dat geval bedoel je dit ding. Probleem daarmee is: het is onduidelijk over welke serie het gaat. WD heeft sinds augustus '12 een nieuwe serie WD Green 3TB drives op de markt geslingerd (te herkennen aan de eerste 6 karakters van het EAN, bijv. WDBAAY voor het model sinds augustus '12), en je hebt een beste kans dat het probleem dat de pre-juni 3TBs hadden inmiddels is gefikst in de nieuwe serie.

Als er één ding duidelijk is bij HDD failure rates, is het wel dat er geen slechte fabrikanten of marketingseries zijn, maar dat het echt om specifieke modellen gaat die problemen hebben. Als je deze statistieken buiten beschouwing laat en zowel specifiek gaat zoeken naar goede als slechte ervaringen met de WD Green 3TB kom je net zoveel lovende als haatberichten tegen. Puur afgaand op ervaringen van mensen kan ik geen eenduidig oordeel vinden.

Desondanks: je moet kritisch zijn en gezien dit ongeveer het enige concrete bewijs is dat we hebben is het slimmer om de WD Green 3TB niet aan te raden (net als de barracuda XT, maar die wordt al een tijdje niet meer verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GioStyle schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:52:
[...]

Maar dat is mijn punt helemaal niet. Als je het verbruik wil minimaliseren dan ben je bij Linux slechter af dan bij Windows. En daarbij komt ook nog eens dat je Linux makkelijk kan virtualiseren onder Hyper-V. :P
I know ;)
Maar als je Linux dan gaat virtualiseren, dan heeft ie geen directe toegang tot de wifi kaart(jes), dus dat is dan geen oplossing als je een accespoint wil opzetten ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
En is het niet zo dat Hyper-V niet goed samen gaat met idle/sleep modes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

GioStyle schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:52:
Als je ACPI zaken bedoeld wel ja maar voor al het andere ben je beter af met iets als Linux, OpenBSD, etc. Deze systemen laten zich namelijk bijna volledig strippen wat je bij Windows niet gaat lukken. Je kunt het daardoor op minder krachtige (en vaak ook zuinigere hardware) draaien dan Windows. Je bent hier vaak ook niet gebonden aan de x86 architectuur. Dat gecombineerd met allerlei andere configuratie en security mogelijkheden maakt Linux dus uiterst geschikt voor netwerk gerelateerde zaken (server, router, access point, etc.). Het is niet voor niets dat Windows op embedded devices geen rol van betekenis speelt en het wordt gedomineerd door Linux. Ook bij de diverse appliances zie je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hoe verklaar jij dan dat Rukapuls systeem zo'n hoog verbruik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
GioStyle schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:02:
Niet overdrijven he. Kaal haalt ie sowieso al 25-30W. Dat echt hoge verbruik is met 4 disks en 4 reepjes geheugen en missende drivers voor video en audio.

Ben bezig om de boel wat te optimaliseren en met wat meer gestructureerd te meten. Zal de resultaten hier delen.

Ik had echter nooit verwacht dat een reepje geheugen van 8GB zo'n 2W zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rukapul schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:19:
[...]

Niet overdrijven he. Kaal haalt ie sowieso al 25-30W. Dat echt hoge verbruik is met 4 disks en 4 reepjes geheugen en missende drivers voor video en audio.

Ben bezig om de boel wat te optimaliseren en met wat meer gestructureerd te meten. Zal de resultaten hier delen.

Ik had echter nooit verwacht dat een reepje geheugen van 8GB zo'n 2W zou kosten.
En wat is kaal? CPU + moederbord + 1 latje ram + 1 3TB red disk + voeding? Netwerkkabel, monitor, toetsenbord + muis aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schekker
  • Laatst online: 13-09 20:06
Ik volg dit topic nu al een tijdje, maar ik kan niet zeggen dat het me allemaal veel duidelijker wordt. Wat ik wil is redelijk simpel, mijn huidige e-mail en webserver, met een verbruik van een kleine 80W, vervangen door iets wat veel minder verbruikt. Gezien wat specifieke configuratie eisen zit ik voor de mail server vast aan iets linux achtigs.
Kan ik nu beter gewoon Linux op de server zetten ook al is Linux niet zo heel goed op energiegebied? Of ben ik beter af met virtualisatie? En zo ja, moet ik dan voor de pure ESXi oplossing gaan, hoewel ik begrepen heb dat ESXi op zichzelf ook niet zuinig is, of ben ik beter af met Windows8 waarbinnen ik 1 Linux instantie virtueel draai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

is een synology niet iets voor je kwa eisen die je noemt?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@schekker: Virtualisatie is sowieso een behoorlijke klap op je zuinigheid, in het algemeen verbruikt überhaupt virtualiseren (vanwege de hogere tickrate, moeilijkheden om hardware netjes in low-powerstanden te zetten, etc.) meer dan een ander OS gebruiken. Als het dus niet écht nodig is of als je er geen hele computer mee uitspaart is virtualiseren dus iets wat je eerder moet vermijden dan naar een suboptimaal OS switchen. De (energie/betrouwbaarheids)winst van virtualisatie merk je pas als je op één computer kan doen waar je anders meerdere aparte computers voor nodig had.

Overigens kan Linux (bijna) net zo zuinig zijn als Windows, alleen meestal niet out of the box en meestal niet met zo'n brede selectie aan hardware als Windows. Als je dus bereid bent een beetje te knutselen is het opzetten van een linux server waarschijnlijk gunstiger dan ESXi of windows 8 + gevirtualiseerde linux bak.

edit: lees ook vooral ppl's post hieronder, hij vult wat ik zeg geweldig aan.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 13-01-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schekker
  • Laatst online: 13-09 20:06
@mux: bedankt voor je antwoord, precies wat ik hoopte eigenlijk. Ik neem aan dat je BBG zuinige NAS blog posting uit je signature nog steeds een goed uitgangspunt is en zal vanuit daar dus eens gaan puzzelen.

@thalantis: synology is in feite een NAS+, en ik heb die NAS functionaliteit niet nodig. Ik heb al een Netgear UltraNas die niet 24 uur per dag beschikbaar hoeft te zijn en die ik dus alleen aan hoef te zetten als ik bij de data wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik sluit me bij mux aan: Linux kan prima zuinig zijn. Ik heb het jaren gedaan en doe het nu weer, maar moet puur de boel inregelen.

Virtualisatie kan onder Linux ook zuinig met bv kvm, want dan kan je host systeem van alle beschikbare power saving mogelijkheden gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ok, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

GioStyle schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:02:
Het verbruik met Linux is op dit soort systemen wat hoger dan met Windows vanwege de ACPI support. Die dingen worden allemaal voor Windows geschreven. Bij Linux gaat dat allemaal fout waardoor je hele gekke dingen kunt krijgen. Koppel dat aan een wat slechtere powersaving implementatie en je hebt de reden waarom het wat hoger ligt. Dat is echter niet het enige waardoor iets energiezuinig is of niet ;) Er valt op heel veel dingen winst te behalen.

Het punt wat ik wilde maken is dat je met dingen als Linux de boel dusdanig kunt uitkleden dat je met mindere hardware dat dus zuiniger is toe kunt. Windows draait daar slecht op omdat je die maar heel basic kunt uitkleden en het wat meer resources nodig heeft. Daar zit dus de enige echte winst. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je met Windows Server 2012 nu ook "GUI-loos" kunt draaien (het is weer typisch op z'n Microsofts: het gebruikt een hele simpele GUI om een command prompt venstertje te kunnen laten zien...). Het is eigenlijk een heel simpel principe: alles uit zetten wat je niet nodig hebt zodat het geen resources in beslag neemt. Maakt de boel ook wat veiliger.
mux schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:21:
@schekker: Virtualisatie is sowieso een behoorlijke klap op je zuinigheid, in het algemeen verbruikt überhaupt virtualiseren (vanwege de hogere tickrate, moeilijkheden om hardware netjes in low-powerstanden te zetten, etc.) meer dan een ander OS gebruiken. Als het dus niet écht nodig is of als je er geen hele computer mee uitspaart is virtualiseren dus iets wat je eerder moet vermijden dan naar een suboptimaal OS switchen. De (energie/betrouwbaarheids)winst van virtualisatie merk je pas als je op één computer kan doen waar je anders meerdere aparte computers voor nodig had.
Als je het beperkt tot het meten van alleen wat het van het energienet naar binnen werkt ja maar zo werkt het dus niet. Het draaien van een single OS op hardware is lang niet altijd de meest efficiëntste manier van omgaan met je hardware. Veelal is de hardware idle waardoor het dus eigenlijk naar verhouding helemaal niet zuinig is. Daar kun je met virtualisatie goed op inspringen omdat het je toelaat om meerdere systemen op 1 stuk hardware te laten draaien waarbij je tevens de tools hebt om heel specifiek resources toe te wijzen. Daardoor kun je heel efficiënt met hardware omgaan en ben je dus uiteindelijk een stuk zuiniger bezig. Dit is 1 van de hoofdredenen waarom men zo inzet op virtualisatie.
Voor ons thuisgebruikers is het een voordeel dat je maar 1 stuk hardware hoeft te kopen en van stroom hoeft te voorzien maar waarbij je toch in staat bent om meerdere machines te draaien. Zo kunnen we testen zonder veel geld uit te hoeven geven aan hardware die niet ten volste wordt benut, veel ruimte in beslag neemt en uiteindelijk ook meer energie slurpt.

Zoals je hier zelf al aangeeft heeft dat inderdaad ook meer zin wanneer je meerdere systemen wil draaien. Als je aan een single OS denkt wordt het verhaal anders. Dan moet je het vooral in het tweaken van zowel hardware als software gaan zoeken. Out of the box kan er veel maar met wat geknutsel op zowel hardware als software gebied kan er nog veel meer. Daar zit mijns inziens ook de grote lol :) Voor wie Linux niet kent is iets als Hyper-V en ESXi waarschijnlijk wat makkelijker. Je hoeft dan niet te weten welke items je in de kernel aan/uit moet zetten, hoe je die moet compilen en welke overige zaken je moet strippen, aan/uit zetten, etc.

Btw, Linux (3.x) en FreeBSD 9/9.1 gebruiken momenteel een tickless kernel en als ik het goed heb zit er ook zoiets in ESXi 5.1. Dat moet al behoorlijk wat schelen in energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Vandaag weer een 12V adapter in mijn handen gekregen, even even doorgemeten:

MerkTypeVoutAmax
Proton ElectronicSwitchbox SPN-260-1212,04,3

DCACEfficiency
VAWVAW%
12,4000237,1000
12,280,88410,856237,10,06014,20,764
12,161,72320,952237,10,10925,80,812
12,052,54230,631237,10,14534,40,890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is nog niet eens zo slecht volgens mij... :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien de power factor niet 1 is kun je AC volts en amps niet vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, die had ik gemist, goed gezien!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
mux schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:57:
Gezien de power factor niet 1 is kun je AC volts en amps niet vermenigvuldigen.
AC A is in deze berekend, AC V komt van de fluke, en W van de Voltcraft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, ok. In dat geval heeft het geen zin om de volts en amps neer te zetten.

Voor een 12V adapter is het aardig maar niet geweldig efficiënt. De meeste adapters die ik in projectjes gebruik zitten zeker bij ~1A output al boven de 80% efficiëntie. Heeft de adapter active pfc? Dat is meestal de reden voor wat lagere efficiëntie bij lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Geen idee of deze active pfc heeft, kan ik niet opmaken. Ik kreeg deze in mijn handen gedrukt van 'test even'.
Zelf heb ik de Li Shin in gebruik, 84% bij 0,9ADC
Ik zal je opmerking mbt V en A AC iig meenemen, tnx.

[ Voor 31% gewijzigd door Rayures op 15-01-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Mijn 2 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB hdd's ga ik verkopen, aangezien ze nogal energie-onzuinig zijn.

In plaats daarvan zou ik het liefst een zuinige en stille 4TB (<5900rpm) schijf willen aanschaffen. De enige betaalbare 4TB schijf die ik kan vinden is een Hitachi Deskstar 5K4000. Is dit wel een goede schijf en geschikt voor 24/7 (non-raid) gebruik? Nogal vreemd dat hij slechts bij twee webshops te verkrijgen is..

De 3TB schijven zijn qua prijs/GB erg voordelig en er is veel meer aanbod. Als ik voor een 3TB schijf zou gaan dan lijken mij zowel de WD30EFRX Red als de WD30EZRX Green interessant.

Als ik de reviews mag geloven is de Red energiezuiniger, stiller en geschikter voor 24/7 gebruik. De aanschafprijs is wel wat hoger dan die van de Green variant. Daarnaast heb ik geen TLER nodig agz ik geen RAID ga draaien. Het schijnt dat TLER niet aan te raden is voor stand alone schijven, dit wordt echter ook weer tegengesproken.

Voor welke schijf zouden jullie gaan in mijn situatie? :*)

[ Voor 8% gewijzigd door nMad op 16-01-2013 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
nMad schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:38:
Mijn 2 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB hdd's ga ik verkopen, aangezien ze nogal energie-onzuinig zijn.

In plaats daarvan zou ik het liefst een zuinige en stille 4TB (<5900rpm) schijf willen aanschaffen. De enige betaalbare 4TB schijf die ik kan vinden is een Hitachi Deskstar 5K4000. Is dit wel een goede schijf en geschikt voor 24/7 (non-raid) gebruik? Nogal vreemd dat hij slechts bij twee webshops te verkrijgen is..

De 3TB schijven zijn qua prijs/GB erg voordelig en er is veel meer aanbod. Als ik voor een 3TB schijf zou gaan dan lijken mij zowel de WD30EFRX Red als de WD30EZRX Green interessant.

Als ik de reviews mag geloven is de Red energiezuiniger, stiller en geschikter voor 24/7 gebruik. De aanschafprijs is wel wat hoger dan die van de Green variant. Daarnaast heb ik geen TLER nodig agz ik geen RAID ga draaien. Het schijnt dat TLER niet aan te raden is voor stand alone schijven, dit wordt echter ook weer tegengesproken.

Voor welke schijf zouden jullie gaan in mijn situatie? :*)
Helaas geen nieuwe Samsung schijven _/-\o_ meer. Maar ik zou voor Western Digitals RED gaan, misschien heb je RAID wel in de toekomst nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

mux schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:00:
Gigabyte had opvallend veel zuinige keuzes destijds; voor workstations heb ik een tijdlang de GA-73PVM-S2H (nforce 610/630i) aangeraden...

En om maar even in te haken op mijn opmerking van laatst over hoe een mITX computer eruit moet zien:

[afbeelding]

DH61AG, G540, 8GB, Crucial m4 128GB, 1TB 2,5", HP 19V adapter, M350 behuizing. Sexy.
of zo:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M73FzE2q7CTWkx0Xnioa5sAq/full.jpg

met nagenoeg dezelfde specs en een 60GB Vertex 1 als bootschijf omdat het 1TB 2.5" schijfje het anders te zwaar heeft...

En aangezien de 1TB niet genoeg was staat er nog een DIY NAS bij die momenteel een beetje compenseert voor de geluidsdruk en verbruik van het zuinige nintendokastje.

Ps. ,mocht iemand nog een flexibele PCI-E riser kabel hebben die voor weinig in een bubbeltjesenvelope gestopt kan worden...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
polli_ schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:23:
[...]

Helaas geen nieuwe Samsung schijven _/-\o_ meer. Maar ik zou voor Western Digitals RED gaan, misschien heb je RAID wel in de toekomst nodig.
Ja jammer idd. Anders was ik zeer waarschijnlijk weer voor een Samsung HDD gegaan! :P

[ Voor 12% gewijzigd door nMad op 17-01-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien leuke barebone voor mensen hier:
Dav1d in "[Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M2M schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:43:
[...]

of zo:

[afbeelding]

met nagenoeg dezelfde specs en een 60GB Vertex 1 als bootschijf omdat het 1TB 2.5" schijfje het anders te zwaar heeft...

En aangezien de 1TB niet genoeg was staat er nog een DIY NAS bij die momenteel een beetje compenseert voor de geluidsdruk en verbruik van het zuinige nintendokastje.

Ps. ,mocht iemand nog een flexibele PCI-E riser kabel hebben die voor weinig in een bubbeltjesenvelope gestopt kan worden...
Is dat een verhakte IP67 kast ofzo?

Verder: dat lijkt ernstig veel op mijn NAS floppy2. Foto uit de oude doos:

10W sandy bridge NAS met UPS

ook met een hdd+ssd die met tape en hotglue aan elkaar en de kast vastzitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04
Wat doe je met die batterijen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

UPS misschien?
Pagina: 1 ... 106 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.