Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6 aderige kabel om draaiend deel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 872 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ey peeps...

Heb een uitdaging, waar ik opzich al wel een -dure- oplossing voor weet, maar misschien dat jullie nog een lumineus idee hebben...

Wat is het geval; Ik heb voor in mijn wat oudere auto een nieuw stuur op de kop weten te tikken. Dit stuur is echter van een model van 2005, met bijbehorende knoppen op het stuur, voor de bediening van de radio. Voor mij ook de reden om met het stuur te knutselen...

Maar, mijn originele stuur had deze knoppen logischerwijs niet. Als gevolg daarvan is er geen overbrenging in het stuurhuis voor het overbrengen van het signaal van de 6 benodigde draden...

Nu vroeg ik mij af of iemand hier een idee voor heeft om dit op te lossen...? Zat zelf al een beetje te denken aan sleepcontacten, of iets van een soort lager over een baan heen, maar heb verder niet veel kunnen vinden op dit gebied...

De oplossing die ik al heb gevonden, houdt in dat ik ook m'n bedieningsstengels moet gaan vervangen, inclusief achterliggend geheel, en dat wordt een duur geintje...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je stuur heeft na X omwentelingen een einde, links en rechtsom.
Neem een stukje 6 aderige kabel, bescherm 'm goed zodat ie nergens klem komt te zitten en laat 'm lang genoeg om X wikkelingen zonder kleerscheuren te overleven.
Houd er rekening mee dat hij dan dus X keer om je stuur as heen komt te zitten, daar moet dan wel wat ruimte zijn.

Ik weet 't, quick and dirty. :+

@hieronder: te laat :+

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 20-03-2007 15:22 ]

Alles kan stuk.

• Orion84
  • Laatst online: 21-11 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoeveel ruimte heb je in dat stuurhuis? Want opzich draait een stuur natuurlijk altijd maar een beperkte mate de ene kant op en ook een beperkte hoeveelheid de andere kant op. Dus als je genoeg speling op je kabels neemt en het een beetje netjes wegwerkt ofzo, dan werkt het misschien ook wel zonder ingewikkelde dingen als sleepcontacten enzo?

[ Voor 62% gewijzigd door Orion84 op 20-03-2007 15:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij die meedraaiende kabels moet je 100% (en een schepje er bovenop) zeker weten dat die kabels nooit ergens achter vast kunnen blijven zitten.

Ik heb ook wel eens over een dergelijk probleem nagedacht. Ik kwam uit op een ronde printplaat om een as met een paar circels erop geëtst en sleepcontacten. Het zou kunnen werken, maar dat slijt in dit geval waarschijnlijk redelijk snel.

Als je van erg moeilijk houdt kan je een systeem maken met uC dat een serieel signaal verstuurt via IR en dat door enkele sensors in je stuurhuis wordt opgepikt, gedecodeerd en omgezet wordt in signalen die je radio begrijpt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Anthor schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 15:32:
Bij die meedraaiende kabels moet je 100% (en een schepje er bovenop) zeker weten dat die kabels nooit ergens achter vast kunnen blijven zitten.

Ik heb ook wel eens over een dergelijk probleem nagedacht. Ik kwam uit op een ronde printplaat om een as met een paar circels erop geëtst en sleepcontacten. Het zou kunnen werken, maar dat slijt in dit geval waarschijnlijk redelijk snel.

Als je van erg moeilijk houdt kan je een systeem maken met uC dat een serieel signaal verstuurt via IR en dat door enkele sensors in je stuurhuis wordt opgepikt, gedecodeerd en omgezet wordt in signalen die je radio begrijpt.
Je brengt nu precies mijn overwegingen onder woorden... Heb opzich rond het stuurhuis genoeg ruimte, maar als het vast blijft zitten, en ik kan niet meer sturen, heb ik wel een probleem, dus dat is niet helemaal de bedoeling...

Ook de ronde printplaat was ik al opgekomen... Maar dan met enkelvoudige lagers in een houder, zodat het wat stabieler is... Maarja, waar vind ik zoiets... Een normaal sleepcontact in enkelvoudig model is ook nog niet zo simpel...

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01
Kan je niet een telefoonsnoerontwarder (zo'n draaibaar plugje) gebruiken? Ze zijn ook te krijgen voor ISDN kabels, en hebben dan 8 ipv 4 connectoren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
darkmage schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:40:
Kan je niet een telefoonsnoerontwarder (zo'n draaibaar plugje) gebruiken? Ze zijn ook te krijgen voor ISDN kabels, en hebben dan 8 ipv 4 connectoren.
Dat zou werken als ik in het centrum van de as (stuurstang dus...) zou kunnen komen... Maar dat gaat helaas niet, want die is massief...

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11

Super_ik

haklust!

jah, en die inplaats van de stuurstang gebruiken zeker :+

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt ook zo'n automagisch oprol haspeltje pakken met iets van UTP.
Dan heb je geen extra lengte die in de weg kan gaan zitten.

Als je daarnaast de bevestiging zodanig maakt dat je altijd het haspeltje los kunt trekken bij een redelijke kracht loop je ook geen risico's als het misgaat.

• remco_k
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat gaat niet werken aangezien het stuur om een andere as draait dan die telefoonsnoerontwarder (galgje anyone?) zou willen, die wil graag dat hij de as is. Het probleem blijft verder hetzelfde, het snoer gaat om de stuuras wikkelen.

Met een IR transmitter/receiver heb je nog het voedingsspannings probleem.
Daar zou je dan weer een lampje en een zonnecel voor kunnen pakken. ;)

Misscien een ander idee:
Heeft je autoradio een IR afstandsbediening? Sloop die uit elkaar, soldeer de knoppen van het stuur op de juiste plekken van de AB en integreer de AB in je stuur. Nu alleen nog zorgen dat het IR van diezelfde AB bij je radio komt...
Terwijl ik dit tiep realiseer ik me dat het niet gaat werken. :(

Alles kan stuk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Super_ik schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:44:
[...]

jah, en die inplaats van de stuurstang gebruiken zeker :+
Owja, das wel een goed idee...

Ik probeer het even... Ben zo terug ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
TheGhostInc schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:45:
Je kunt ook zo'n automagisch oprol haspeltje pakken met iets van UTP.
Dan heb je geen extra lengte die in de weg kan gaan zitten.

Als je daarnaast de bevestiging zodanig maakt dat je altijd het haspeltje los kunt trekken bij een redelijke kracht loop je ook geen risico's als het misgaat.
Had je reactie over het hoofd gezien...

Tsjah, opzich is dat wel mogelijk, maar dan moet het wel om de stuurstang passen, en daar zit hem juist het probleem, heb daar geen ruimte voor een haspel...

Heb namelijk al wel zoiets, wat bij het stuur hoort, maar daar moet ik dus andere schakelaars voor hebben...

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Kijk anders eens op de sloop ofzo hoe het in de nieuwere auto gebeurt... Misschien dat je daar de electronica uit kan trekken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat gedeelte heb ik al liggen... Dat werkt met een katrol met een flatcable erin... Maar dat kan ik niet kwijt zonder de schakelaars te veranderen...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou er vanaf blijven, zoals je al zegt is er de mogelijkheid dat je stuur blijft vast zitten. Dit is echt niet aangenaam tegen 120/u op de autostrade.

Een printplaat met sleep contacten is niet ideaal, gaat nooit goed werken volgens mij. Sturen doe je redelijk dikwijls en in 2 richtingen, dat gaat dus verslijten, ook gaan de delen van de banen die niet veel gebruikt worden misschien aangetast worden. Zit je dan telkens je stuur open te halen om de contacten terug zuiver te maken en zo ... niet ideaal dus.

Tevens ben je dan illegaal bezig tenzij je het laat keuren wat niet zo evident is met losse kabels ertussen en een printplaat, ik weet het niet. Als je nu zegt van "Maakt niet uit, dat controleren ze toch niet", misschien niet maar wat als je ooit iets aan de hand krijgt (al dan niet hierdoor) en ze komen er bij uit? Wat als dan je verzekering zegt wij betalen niks uit omdat je zelf dingen aangepast hebt? ...

Ik zou dus voor de veilige (misschien duurdere) oplossing kiezen. Een standaard kit of iets dergelijks, of er niets aan doen.

Moet ik even kwijt, is niet tegen de TS of zo bedoelt, er zijn al vaker dingen als dit voorbij gekomen. Aanpassen van bepaalde dingen is gevaarlijk, je zegt morgen toch ook niet: "mijn opa zijn pacemaker werkt niet meer en een nieuwe is te duur, kan ik die zelf herstellen?" Ik wil alleen zeggen dat voor een amateur het soms beter is om ergens van af te blijven.

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 20-03-2007 19:08 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
je kan wel zo'n kabel maken die erop draait, maar dan moet je zelf zwakke punten in de kabel bouwen (een stekkertje ofzo) die eerst losgaat.
Zoiezo geen kabel gebruiken die je niet zo kapot kan trekken dan (pak van die 80 pins flatcable draad, das niet zo bijster stevig, maar kan prima tegen lichte buiging)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
kluyze schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:04:
Ik zou er vanaf blijven, zoals je al zegt is er de mogelijkheid dat je stuur blijft vast zitten. Dit is echt niet aangenaam tegen 120/u op de autostrade.

Een printplaat met sleep contacten is niet ideaal, gaat nooit goed werken volgens mij. Sturen doe je redelijk dikwijls en in 2 richtingen, dat gaat dus verslijten, ook gaan de delen van de banen die niet veel gebruikt worden misschien aangetast worden. Zit je dan telkens je stuur open te halen om de contacten terug zuiver te maken en zo ... niet ideaal dus.

Tevens ben je dan illegaal bezig tenzij je het laat keuren wat niet zo evident is met losse kabels ertussen en een printplaat, ik weet het niet. Als je nu zegt van "Maakt niet uit, dat controleren ze toch niet", misschien niet maar wat als je ooit iets aan de hand krijgt (al dan niet hierdoor) en ze komen er bij uit? Wat als dan je verzekering zegt wij betalen niks uit omdat je zelf dingen aangepast hebt? ...

Ik zou dus voor de veilige (misschien duurdere) oplossing kiezen. Een standaard kit of iets dergelijks, of er niets aan doen.

Moet ik even kwijt, is niet tegen de TS of zo bedoelt, er zijn al vaker dingen als dit voorbij gekomen. Aanpassen van bepaalde dingen is gevaarlijk, je zegt morgen toch ook niet: "mijn opa zijn pacemaker werkt niet meer en een nieuwe is te duur, kan ik die zelf herstellen?" Ik wil alleen zeggen dat voor een amateur het soms beter is om ergens van af te blijven.
Volgens mij overdrijf je een beetje...

Maar; als het niet anders kan gaan er wel andere schakelaars in ja... Maar liever niet natuurlijk... Ik zie verder niet echt een gigantisch gevaar ofzo... Zelfs als je de kabels direct om de stuurkolom heen legt... (Die trek je waarschijnlijk wel kapot...)

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2007 19:16 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mijns inziens voor jouw eigen veiligheid en die van de mensen om je heen raad ik je aan om NOOIT te gaan klooien aan de bekabeling van het stuur. Als het niet zonder meer kan, zou ik er niet aan beginnen om kabels te trekken vanuit het stuur om de as heen. Het zal een tijdje werken, maar het gaat een keer mis, en op een verkeerd moment.

Kun je het stuur niet vervangen met een model dat is voorbereid hierop? Kost wat meer, maar dan heb je het wel voor mekaar en komt je auto de volgende keer ook door de keuring.

Ik zou als APK controleur (ben ik niet hoor) een constructie met kabels om het stuur heen direct afkeuren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:12:
Mijns inziens voor jouw eigen veiligheid en die van de mensen om je heen raad ik je aan om NOOIT te gaan klooien aan de bekabeling van het stuur. Als het niet zonder meer kan, zou ik er niet aan beginnen om kabels te trekken vanuit het stuur om de as heen. Het zal een tijdje werken, maar het gaat een keer mis, en op een verkeerd moment.

Kun je het stuur niet vervangen met een model dat is voorbereid hierop? Kost wat meer, maar dan heb je het wel voor mekaar en komt je auto de volgende keer ook door de keuring.

Ik zou als APK controleur (ben ik niet hoor) een constructie met kabels om het stuur heen direct afkeuren.
Het stuur ís een model wat daarop voorbereid is... Wat erachter zit niet dus...

Daarnaast is het dus geen APK punt... En was ik ook al niet van plan om zomaar kabels om de stuurkolom heen te draperen...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2007 19:15 ]

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 10:17
mmm wat je mischien zou kunnen doen is een gaatje maken aan de achterkant van het stuur, daar het draadje door doen zodat het niet in het stuurhuis komt maar waar jij zit, dus bij de km-teller (volg je het nog) dan laat je dat vervolgens ergens je dashboard ingaan naar je radio, niet heel elegant maar als je het netjes doet ziet het er best aardig uit. en dan kan het ook niet zomaar in de war komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
WiertOmta schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:19:
mmm wat je mischien zou kunnen doen is een gaatje maken aan de achterkant van het stuur, daar het draadje door doen zodat het niet in het stuurhuis komt maar waar jij zit, dus bij de km-teller (volg je het nog) dan laat je dat vervolgens ergens je dashboard ingaan naar je radio, niet heel elegant maar als je het netjes doet ziet het er best aardig uit. en dan kan het ook niet zomaar in de war komen.
Ja, en wat gebeurt er dan als je het stuur draait....? ;)

• kluyze
  • Niet online
Misschien dat ik een beetje overdrijf, maar een gewaarschuwd man is er 2 waard zeg maar.

Verder is mijn aanraden van niet met kabels te werken, omdat dat veel te gevaarlijk gaat worden.

Als je het toch wilt zou ik idd naar iets kijken dat nooit de stuurbeweging kan hinderen en iets met sleepcontacten of zo, al heb je daar misschien wat veel moeilijkheden met slechte contacten en zo. Als je het met een printplaat doet, zou ik zeker kijken naar speciale behandelingen van de banen of zo, en er dus voor zorgen dat de contacten van zeer goede kwaliteit zijn.

Verder zou ik zo geen simpele oplossing zien, lagers, tja dat is ook een variant van sleepcontacten. Ik was al aan het denken geweest van ergens magnetische overdracht, met spoelen dus, maar dan heb je al een wisselspanning nodig en moet je de draaiing van het stuur in rekening houden, dus dat is ook niet echt een optie, optisch misschien? maar dan moet je op het stuur zelf ook weer een bron of iets hebben.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Tis hier geen HK.

[ Voor 84% gewijzigd door Sprite_tm op 20-03-2007 19:48 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nijn schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:26:
Niet zo moeilijk doen hoor... Blijf gewoon met je poten van dat stuur af...
Ehm... Nee... Not an option...

En dat kun je ook op een wat normalere manier communiceren...
Zie het probleem ook niet trouwens; tis maar een stuur...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2007 19:33 ]

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Ik zie het probleem ook niet zo hoor :P waar zouden die kabels aan kunnen blijven haken dan? En anders gebruik je gewoon een paar hele dunnen draadjes zodat (als) er iets mee gebeurd je ze heel makkelijk kapot kan draaien :P

Sleep contacten e.d. lijkt me idd er moeilijk te realiseren.

Maar al ben je nou echt een beul maak je het draadloos (niet zo moeilijk als je zou denken hoor :P )

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-11 21:18
Waarom koop je dan zo'n stuur terwijl dat wat achter het stuur er niet op voorbereid is, als ik vragen mag?

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 10:17
MikeyMan schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:20:
[...]

Ja, en wat gebeurt er dan als je het stuur draait....? ;)
Je maakt het draad natuurlijk iets langer maar dan kan het niet in het stuurhuis ergens achter haken waar je het niet eens kan zien.

• kluyze
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:27:
[...]
Zie het probleem ook niet trouwens; tis maar een stuur...
Daar wil ik wel even nog op reageren, het is niet MAAR een stuur, het stuur is een van de meest belangrijke onderdelen van de wagen, als het stuur het niet doet is je wagen niet meer onder controle en kan er veel misgaan. Denk er maar eens aan als het gebeurd tegen 120km/h (of zelfs meer als je toevallig in duitsland zit) op de autostrade terwijl de baan juist een bocht maakt. Een stuur dat blokkeert is net hetzelfde als een rempedaal dat je niet meer kan indrukken. Dus zeker niet te licht over gaan.

Verder blijf ik er nog bij dat de beste (daarom nog geen ideale) oplossing is met sleepcontacten indien je die zo goed mogelijk maakt, en dus zeer goed contact maken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Thierry88 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:52:
Waarom koop je dan zo'n stuur terwijl dat wat achter het stuur er niet op voorbereid is, als ik vragen mag?
Tsjah... Das juist de uitdaging... ;)

En het ding was maar 8,50...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
kluyze schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:43:
[...]
Daar wil ik wel even nog op reageren, het is niet MAAR een stuur, het stuur is een van de meest belangrijke onderdelen van de wagen, als het stuur het niet doet is je wagen niet meer onder controle en kan er veel misgaan. Denk er maar eens aan als het gebeurd tegen 120km/h (of zelfs meer als je toevallig in duitsland zit) op de autostrade terwijl de baan juist een bocht maakt. Een stuur dat blokkeert is net hetzelfde als een rempedaal dat je niet meer kan indrukken. Dus zeker niet te licht over gaan.
Dat zeg ik; je overdrijft... ;)
Geen draadje wat mij tegenhoudt mijn stuur om te draaien... Kwas niet van plan staalkabels van een meter of wat neer te hangen...

Verwijderd

Waarom probeer je dit niet met een multiplexer IC? Afhankelijk van hoeveel schakelaars je hebt maak je je keuze van het multiplexer IC.

Hier is de datasheet van één zo'n type: http://rabbit.eng.miami.edu/info/datasheets/74LS151.pdf
Op de uitgang van die ene kabel zet je dan weer een demultiplexer. Zo heb je maar een drietal kabels die er moeten lopen: klok, grond en signaal.
Kan zijn dat je meer kabels nodig hebt, maar dan zou ik dat eens moeten bestuderen op een vroeger uurtje ;)

Mocht de werking hiervan je niet duidelijk zijn, of je wat meer uitleg behoeft, laat maar wat weten.
en hou het veiliheidsaspect aub in het oog, niets zo onaangenaam als merken aan 120 p/u dat je niet meer aan je stuur kan draaien ;)

• DaWaN
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Hoe werkt de originele manier eigenlijk, kun je die niet toepassen zonder heel je kolom te vervangen met wat creativiteit ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:36:
Hoe werkt de originele manier eigenlijk, kun je die niet toepassen zonder heel je kolom te vervangen met wat creativiteit ?
Nou, zoals ik zei, dat is een soort haspel met een flatcable erin...
Denk dat ik die niet kwijtkan zonder m'n schakelaars te vervangen...
Die nemen nu namelijk de hele ruimte in beslag... Bij de nieuwere versies zijn het kleine units met een stengel eraan ipv een groot blok...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:20:
Waarom probeer je dit niet met een multiplexer IC? Afhankelijk van hoeveel schakelaars je hebt maak je je keuze van het multiplexer IC.

Hier is de datasheet van één zo'n type: http://rabbit.eng.miami.edu/info/datasheets/74LS151.pdf
Op de uitgang van die ene kabel zet je dan weer een demultiplexer. Zo heb je maar een drietal kabels die er moeten lopen: klok, grond en signaal.
Kan zijn dat je meer kabels nodig hebt, maar dan zou ik dat eens moeten bestuderen op een vroeger uurtje ;)

Mocht de werking hiervan je niet duidelijk zijn, of je wat meer uitleg behoeft, laat maar wat weten.
en hou het veiliheidsaspect aub in het oog, niets zo onaangenaam als merken aan 120 p/u dat je niet meer aan je stuur kan draaien ;)
Weet niet of dat gaat lukken... Werkt dat met één ader? Heb nu namelijk alleen een massakabeltje voor m'n toeter...
De signalen die ik naar achteren moet hebben zijn verschillende weerstandswaarden, om de radio-unit aan te sturen...

En natuurlijk hou ik de veiligheid in de gaten, daarom wil ik ook geen draadje erachter knutselen... Mocht het niet lukken, haal ik die nieuwe schakelaars wel, maar er zal maar iemand een lumineus idee hebben natuurlijk...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 21-03-2007 13:37 ]

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:17
even heel erg offtopic...
Maar ik heb me altijd al afgevraagd hoe dit werkt bij bv kermis attracties waar volgens mij echt 20 a 30 signaal kabels vanuit de basis tot in het draaiende plateau lopen.(type atractie power dancer) iemand enig ide hoe dit heet of waar ik daarop een antwoord kan vinden?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jackel7007 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:40:
even heel erg offtopic...
Maar ik heb me altijd al afgevraagd hoe dit werkt bij bv kermis attracties waar volgens mij echt 20 a 30 signaal kabels vanuit de basis tot in het draaiende plateau lopen.(type atractie power dancer) iemand enig ide hoe dit heet of waar ik daarop een antwoord kan vinden?
Dat zal wel met zo'n heel groot telefoonsnoer apparaat gaan...

Als je maar een open as hebt...
Uiteindelijk zou het ook niet zo'n probleem zijn als m'n stuurstang hol zou zijn, en ik bij wijze van spreken de draadjes aan de andere kant van de stuurstang eruit kunnen krijgen, maar dat werkt dus niet ;)

• Jackbq
leg uit? hoe werkt dat dan?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Gewoon, met een open as... Kabels erdoorheen, en dan kun je al een stuk meer... Dan heb je een grote telefoonsnoer-uit-de-knoop-houder...

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

sleepcontacten e.d. is toch niet nodig . je kunt je stuur meestal maar beperkt draaien, als in hoeveel rondjes kun je draaien met je stuur ?

Beste film ooit

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
ongeveer 4x van helemaal links naar helemaal rechts... Vrij veel nog dus... En het zooitje moet natuurlijk niet in de knoop raken...

• Jackbq
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:59:
Gewoon, met een open as... Kabels erdoorheen, en dan kun je al een stuk meer... Dan heb je een grote telefoonsnoer-uit-de-knoop-houder...
Ja en hoe werkt zo'n telefoonsnoer uit de knoop houder vanbinnen dan?
google reageerd niet echt op telefoonsnoer-uit-de-knoop-houder...

vreemd....

dus iemand de werking of naam van dit dingetje?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jackel7007 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:19:
[...]

Ja en hoe werkt zo'n telefoonsnoer uit de knoop houder vanbinnen dan?
google reageerd niet echt op telefoonsnoer-uit-de-knoop-houder...

vreemd....

dus iemand de werking of naam van dit dingetje?
http://www.idd-electronics.com/idd/nl/dept_276.html

• Jackbq
had ik al, is ook de enige die die dingen zo noemt....
verder kan ik daar de werking ook niet uit opmaken..
en me al zeker niet voorstellen hoe dat dan bij en kermis attractie zit..

dit werkt anders dan een stuurt, gezien deze 40 rondjes rechtsom draaien stoppen, en verder gaan met draaien in dezelfde richting..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zal ook met sleepcontacten werken... Maar dan meer zoals in bijvoorbeeld een electromotor...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even een reactie op de mensen die bang zijn voor een blokkerend stuur op de snelweg:

Als je op de snelweg (of ergens anders) rijdt, dan staat je stuur eigenlijk altijd in de "0" stand. Mocht het nou gebeuren dat je moet sturen dan is dat op dat soort wegen nooit meer dan een kwartslag en dat is dan al veel.. (Let er maar eens op..) Je kan mij niet vertellen dat de draden het stuur zo blokkeren dat je geen beweging meer in het stuur kan krijgen. Volgens mij gaat er dan dus weinig mis. Het enige wat mijn inziens zou kunnen gebeuren is dat je je slagen niet meer volledig kan maken en dat je maar bijv. max 2 volledige draaien naar een kant kan maken. Dat doe je overigens alleen in scherpe bochten waar de snelheid toch altijd zeer laag ligt.

Veiligheidsrisico is volgens mij echt minimaal. Overigens als je zorgt dat er maar 1 kabel loopt (of 2 volledig aan elkaar gemonteerd met tape oid) en je hebt 2 vaste punten en geen objecten waaraan de draden kunnen blijven haken, dan kan er nooit een knoop of blokkade ontstaan..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:30:
Even een reactie op de mensen die bang zijn voor een blokkerend stuur op de snelweg:

Als je op de snelweg (of ergens anders) rijdt, dan staat je stuur eigenlijk altijd in de "0" stand. Mocht het nou gebeuren dat je moet sturen dan is dat op dat soort wegen nooit meer dan een kwartslag en dat is dan al veel.. (Let er maar eens op..) Je kan mij niet vertellen dat de draden het stuur zo blokkeren dat je geen beweging meer in het stuur kan krijgen. Volgens mij gaat er dan dus weinig mis. Het enige wat mijn inziens zou kunnen gebeuren is dat je je slagen niet meer volledig kan maken en dat je maar bijv. max 2 volledige draaien naar een kant kan maken. Dat doe je overigens alleen in scherpe bochten waar de snelheid toch altijd zeer laag ligt.

Veiligheidsrisico is volgens mij echt minimaal. Overigens als je zorgt dat er maar 1 kabel loopt (of 2 volledig aan elkaar gemonteerd met tape oid) en je hebt 2 vaste punten en geen objecten waaraan de draden kunnen blijven haken, dan kan er nooit een knoop of blokkade ontstaan..
Ja, dat was mijn idee ook... Tis alleen geen fijn idee om die draden los te hebben hangen... Dus vandaar dat ik hoopte op een andere oplossing...

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:50
Hoe is het geregeld met de draadjes die naar de claxon gaan? Als je dat kabeltje eruit trekt en er een meer-aderige voor terug doet ben je klaar denk ik..?!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Opperhoof schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:32:
Hoe is het geregeld met de draadjes die naar de claxon gaan? Als je dat kabeltje eruit trekt en er een meer-aderige voor terug doet ben je klaar denk ik..?!
Dat werkt met een contactschijf... Dus vandaar dat mijn idee was om daar een grotere van te maken, maar dat is nogal een klus...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bij rallyauto's zie je ook vaak zo'n krulsnoer tussen stuur en dashboard, deze rekken ook nog wel wat uit bij max. stuuruitslag, zodat ze niet al te los hangen als het stuur recht staat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
En hoe is het orgineel geregeld in het model auto waar dit stuur van afkomstig is?
Is die adapterplaat niet eventueel over te zetten?

Voor mijn part moet de hele kolom ook mogelijk zijn? :D

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Als je goed bent in programmeren zou je een microcontroller ertussen kunnen zetten die via de 6 aders serieel overzet naar 2 en dan aan de andere kant van twee sleepcontacten ook weer een microcontroller die het overzet naar 6.

Ik neem aan dat het gaat om logische signalen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
arjants schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:07:
En hoe is het orgineel geregeld in het model auto waar dit stuur van afkomstig is?
Is die adapterplaat niet eventueel over te zetten?

Voor mijn part moet de hele kolom ook mogelijk zijn? :D
Dat staat er nu al drie keer...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:18:
Als je goed bent in programmeren zou je een microcontroller ertussen kunnen zetten die via de 6 aders serieel overzet naar 2 en dan aan de andere kant van twee sleepcontacten ook weer een microcontroller die het overzet naar 6.

Ik neem aan dat het gaat om logische signalen?
Het gaat om verschillende weerstandswaardes... Elke knop heeft een eigen weerstand...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:57:
Bij rallyauto's zie je ook vaak zo'n krulsnoer tussen stuur en dashboard, deze rekken ook nog wel wat uit bij max. stuuruitslag, zodat ze niet al te los hangen als het stuur recht staat.
Die hebben een stuur wat niet verder dan driekwart links en driekwart rechts draait...

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:36:
[...]

Het gaat om verschillende weerstandswaardes... Elke knop heeft een eigen weerstand...
Dan heb je dus een microcontroller nodig met een A/D converter erin, maar is het alsnog wel mogelijk om het op die manier op te lossen.

Denk overigens ook aan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 15:40 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:39:
[...]

Dan heb je dus een microcontroller nodig met een A/D converter erin, maar is het alsnog wel mogelijk om het op die manier op te lossen.

Denk overigens ook aan de [afbeelding] knop.
Dan heb je -lijkt me- nog twee aders nodig...

Verwijderd

Klopt 2 aders (of 1 als je een goede aarde kunt vinden), maar 2 aders toevoegen mbv sleepcontacten moet toch wel te doen zijn? (Makkelijker dan 6 in ieder geval)

• DaRoot
  • Laatst online: 21-11 20:44

DaRoot

Some say...

ff heel andere vraag, die ik nog niet voorbij zag komen..
wat voor auto gaat het om?
en waar zijn de knopjes voor?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:43:
Klopt 2 aders (of 1 als je een goede aarde kunt vinden), maar 2 aders toevoegen mbv sleepcontacten moet toch wel te doen zijn? (Makkelijker dan 6 in ieder geval)
Opzich wel... Maar hoe maak je een mooie sleepbaan...? Lijkt mij nog niet zo simpel eigenlijk... Moet perfect rond zijn, en ook helemaal vlak...
Daarnaast; waar haal ik een fatsoenlijk sleepcontact vandaan... Zo'n borstel lijkt me niks namelijk...

En de toeter wil ik wel gewoon normaal aangesloten houden, dus dan zit je al met drie...

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:45:
[...]

Opzich wel... Maar hoe maak je een mooie sleepbaan...? Lijkt mij nog niet zo simpel eigenlijk... Moet perfect rond zijn, en ook helemaal vlak...
Daarnaast; waar haal ik een fatsoenlijk sleepcontact vandaan... Zo'n borstel lijkt me niks namelijk...

En de toeter wil ik wel gewoon normaal aangesloten houden, dus dan zit je al met drie...
Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon een PCB maken of laten maken met een mooie ronde baan erop.

Dan een koolstofborstel met een stevige veer erachter, dat werkt prima hoor.
Mocht je eventuele 'dendering' op de lijn krijgen dan kun je dat in de microcontroller eruit filteren.

Het is niet alsof er iets snel gaat draaien, hoe snel draait je stuurkolom nou helemaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 15:49 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:48:
[...]

Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon een PCB maken of laten maken met een mooie ronde baan erop.

Dan een koolstofborstel met een stevige veer erachter, dat werkt prima hoor.
Mocht je eventuele 'dendering' op de lijn krijgen dan kun je dat in de microcontroller eruit filteren.
Blijft het punt; wie gaat dat programmeren... :P

Verwijderd

Ja dat is wel een probleem inderdaad, als je dat niet zelf kunt houdt het een beetje op.

Je zou eens rond kunnen vragen, bijvoorbeeld op circuitsonline, misschien dat iemand het voor honderd euro ofzo wil doen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Mjah, voor dat geld gooi ik er wel andere schakelaars in... ;)
Gelijk wat moderner
DaRoot schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:43:
ff heel andere vraag, die ik nog niet voorbij zag komen..
wat voor auto gaat het om?
en waar zijn de knopjes voor?
Tgaat om een Toyota Carina E, en de knopjes zijn voor de radio...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij is het normaal gesproken zo. Dat je voor deze knopjes maar 3 aders nodig hebt. Een massa een fase en een schakeldraad. Door de verschillende weerstanden bij het indrukken, weet je remote controller wat hij met de radio moet doen. Op het moment dat je knopjes drukt.

Voor meer informatie over ice en dan vooral het stukje Ibus/Mbus/PIO enzo kun je wel eens kijken op http://indashpc.org/vbullettin/

Natuurlijjk zijn we wel beniewd naar het type auto en stuur. Hoe doe je het bijvoorbeeld met je airbags ?

http://indashpc.org/vbullettin/viewforum.php?f=19

[ Voor 4% gewijzigd door raymonvdm op 21-03-2007 15:58 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
raymonvdm schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:56:
Volgens mij is het normaal gesproken zo. Dat je voor deze knopjes maar 3 aders nodig hebt. Een massa een fase en een schakeldraad. Door de verschillende weerstanden bij het indrukken, weet je remote controller wat hij met de radio moet doen. Op het moment dat je knopjes drukt.

Voor meer informatie over ice en dan vooral het stukje Ibus/Mbus/PIO enzo kun je wel eens kijken op http://indashpc.org/vbullettin/

Natuurlijjk zijn we wel beniewd naar het type auto en stuur. Hoe doe je het bijvoorbeeld met je airbags ?
Heb geen airbag, het 'nieuwe stuur' heeft een geplofte airbag...

En ik weet zeker dat het 6 aders zijn... Heb het stekkertje, en de katrol hier liggen...

De connectie naar de radio heeft er inderdaad wel drie, maar dat is pas ná het interface-kastje (toyota ==> pioneer)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

mmm... het klinkt allemaal alsof het heel lastig gaat worden..
misschien eens informeren bij een toyota (tuning) club?
en ik denk dat het stuur van een Avensis komt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Yepz... Stuur komt inderdaad van een Avensis...

als ik de berichten hier zo lees is er geen bruikbare oplossing, behalve het gebruiken van de originele katrol... Jammer maar helaas...

• DaRoot

DaRoot

Some say...

tja, dan denk ik dat het sowieso erg lastig wordt, ook totaal andere generatie auto..
meestal erg moeilijk, maar bij bijv. VW zijn dat soort dingetjes vaak beter pas te maken..
maar goed, heb jij nu ff niets aan..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
DaRoot schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:08:
tja, dan denk ik dat het sowieso erg lastig wordt, ook totaal andere generatie auto..
meestal erg moeilijk, maar bij bijv. VW zijn dat soort dingetjes vaak beter pas te maken..
maar goed, heb jij nu ff niets aan..
Valt mee; stuur zelf past perfect op de stuurkolom... Alleen dit probleempje ;)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

ja ok..
zit ook wat in.
collega van mij wil een R32 stuur in zijn passat uit '99 zetten, die heeft ook een tiptronic automaat. Zodat ie met de flippers van het R32 stuur kan op en terug schakelen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
:D

Ja, dat lijkt me inderdaad wel een grotere uitdaging ja...

Hoewel; ik kom er net achter dat ik ben vergeten welke kleuren waarbij hoorden bij m'n zelfgemaakte kabelboom... :X

• Snelle Henkie
  • Laatst online: 21-11 12:31
Zou je met draden niet snel breuk krijgen door de steeds wisselende richting van draaien en daardoor steeds heen en weer buigen van de bevestiging? Materiaalmoeheid?

Ik zou gaan voor een sloop naaf met schakelaars. Heb je het ook weer origineel.

Verwijderd

Snelle Henkie schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:58:
Zou je met draden niet snel breuk krijgen door de steeds wisselende richting van draaien en daardoor steeds heen en weer buigen van de bevestiging? Materiaalmoeheid?

Ik zou gaan voor een sloop naaf met schakelaars. Heb je het ook weer origineel.
Materiaalmoeheid treedt pas op als er sprake is van stress van het materiaal, in het geval van een snoer dus als het knakt of klem komt te zitten ofzo.

Met een soepele katrol (stevige veer, maar niet te stevig) zou dat geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

Als je die weerstandwaarden inleest in een UC en de toeter ook en dat gecodeert over de schakeldraad van je toeter stuurt en dat dan weer decodeert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
In stuur                                In stang                               In dashboard
                             ____                                             ____
1---------------------------|      |                                       |       |--------------------------------1
2---------------------------| C   |    (schakeldraad)                     |   C  |--------------------------------2
3---------------------------| H   |---------------------------------------|  H  |--------------------------------3
4---------------------------|  I   |    (massadraad)                      |  I   |--------------------------------4
5---------------------------| P   |---------------------------------------|  P |--------------------------------5
     toeterknop-------------|____|                                       |_ __|----------------------Toeter

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:38:
Als je die weerstandwaarden inleest in een UC en de toeter ook en dat gecodeert over de schakeldraad van je toeter stuurt en dat dan weer decodeert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
In stuur                                In stang                               In dashboard
                             ____                                             ____
1---------------------------|      |                                       |       |--------------------------------1
2---------------------------| C   |    (schakeldraad)                     |   C  |--------------------------------2
3---------------------------| H   |---------------------------------------|  H  |--------------------------------3
4---------------------------|  I   |    (massadraad)                      |  I   |--------------------------------4
5---------------------------| P   |---------------------------------------|  P |--------------------------------5
     toeterknop-------------|____|                                       |_ __|----------------------Toeter
Toeter is sowieso massa geschakeld... Dus met één draad.. Moet dan nogsteeds een draad trekken, plus dat ik niet kan programmeren...

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als je nu gewoon het draadjes-verhaal uitvoert maar dan met 2 stekkertjes die met elkaar verbonden zijn. Als je dan ooit in een situatie komt waarin het stuur niet meer zou draaien vallen door de kracht die stekkers uit elkaar en kan je verder draaien.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat kan opzich wel... Maar zeker weten dat het stekkertje loslaat en daarnaast ook nog eens geen kortsluiting veroorzaakt is natuurlijk wel essentieel...

Denk dat ik er niet onderuit kom om voor de na-facelift knoppenset te gaan...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Maar je toeter heeft nu toch ook 2 draden nodig? dan pak je die 2 draden voor een besturing.

1 'draad' zal waarschijnlijk dan de as zelf zijn, en de andere de draad voor de toeter.
Die 2 hang je dan via wat simpele hardware aan elkaar.
En daar duw je dan je toeter en de rest overheen.

Wat je dan eigenlijk doet is die lijn 5v maken vanuit het dashboard, dan dou je in het stuur een diode erop naar een condensator -> presto stabiele 5v voeding in je stuur.
En om dan data over te sturen vanaf je stuur naar het dashboard gebruik je dan 2 microcontrollers (wil ik evt nog wel programmeren en dan opsturen).
Aan de stuurkant om een databitje te sturen sluit je de inkomende lijn kort. Aan de andere kant heb je gewoon een pullup naar 5v (de 5v voeding dan) die ook aan de microcontroller hangt die dan de data weer ontvangt.

Eigenlijk vrij simpel, maar doeltreffend.
Code voor de microcontrollers is ook erg simpel, enigste wat gedaan hoeft te worden is continue 1 byte oversturen dat doe je op een vrij lage snelheid (300baud ofzo) zodat je:
1. Weinig last van storingen hebt
2. Genoeg lege ruimte overlaat om je voeding op te laden
3. Ook op 300baud word het indrukken/loslaten van een toets nog > 30x per seconde verstuurd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nopes... toeter heeft maar 1 draad... Die is massageschakeld...

Daarnaast zit er ook verlichting achter de knoppen, dus dat moet sowieso ook stroom hebben...

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 25-03-2007 17:45 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Kan niet, je kan een schakelaar niet aan het eind van een draad doen en verwachten dat hij werkt, hij heeft altijd minimaal 2 aansluitingen nodig.

Zoals ik al zei, waarschijnlijk zal een van die draden de as zelf zijn, en 1 via een mantel eromheen ofzo.
Gen inderdaad, hij schakelt naar massa, maar dat is geen probleem hoor, 1 van de 2 draden waar ik het over heb is juist de massa, de andere wordt gebruikt voor data en voeding tegelijkertijd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 17:55:
Kan niet, je kan een schakelaar niet aan het eind van een draad doen en verwachten dat hij werkt, hij heeft altijd minimaal 2 aansluitingen nodig.

Zoals ik al zei, waarschijnlijk zal een van die draden de as zelf zijn, en 1 via een mantel eromheen ofzo.
Gen inderdaad, hij schakelt naar massa, maar dat is geen probleem hoor, 1 van de 2 draden waar ik het over heb is juist de massa, de andere wordt gebruikt voor data en voeding tegelijkertijd.
Dat kan wel... De hele stuurstang is van staal, en heeft dus massa...
1 draad dus...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jah, 1 draad + massa dus, dat zeg ik al 2x, 1 'draad' zal wel massa zijn, maar dan zijn er nog wel 2 aansluitingen, dat 1 ervan een draad is, en de 2e de stuurstang zelf is een 2e.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:26:
Jah, 1 draad + massa dus, dat zeg ik al 2x, 1 'draad' zal wel massa zijn, maar dan zijn er nog wel 2 aansluitingen, dat 1 ervan een draad is, en de 2e de stuurstang zelf is een 2e.
Mjah, anyhoe... Die stuurstang is dus niet te gebruiken voor dat soort gein, anders heb ik het over m'n hele systeem op de massa zitten...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Want? je hebt 1 draad en een aarde, das precies wat je oor zoiets nodig hebt, die draad gebruik je voor ground en data, en de aarde als, juist, aarde :P

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 19:06:
Want? je hebt 1 draad en een aarde, das precies wat je oor zoiets nodig hebt, die draad gebruik je voor ground en data, en de aarde als, juist, aarde :P
Dat begrijp ik... Maar hoe wou je dan op een veilige manier de claxon aansturen en 12v overbrengen voor de verlichting?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Is die verlichting btw niet stiekum een aantal leds met een weerstandje voor 12v? Dan kan je 'm makkelijk ombouwen naar 5V, maar je kan ook alles op 12V gooien.

Stel je verlichting gebruikt 100mA (=1.2W, is vrij veel) dan moet je dus minimaal 200mA laten lopen het stuur in (je gooit het vaak uit), dan kijk je dus wat voor weerstand je nodig hebt daarvoor, zal uitkomen op ongeveer 100Ohm ofzo, dan maak je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Dash:                     Stuur:
 gnd ---------------------+-- gnd
                          |
                          \|______________
                          /|tranistor     naar microcontoller stuur
                          |
 12V -100 Ohm-+-----------+-diode--condensator--12V stuur
              |
             _|_transistor
             / \
   5V-1K--+--   --- gnd
          |
          |
   naar uart microcontoller dash

Zo kan je veilig data versturen tussen van het stuur naar de dashboard voor je knopjes en heb je 12V in het stuur voor je verlichting.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zijn inderdaad plcc smd ledjes... En daar zitten inderdaad wat weerstandjes bij...

Moet dus niet zo'n probleem zijn... Alleen is alle boordspanning 12v, dus voor de oplossing die je aandraagt moet er wel iets omgevormd worden...

Plus dat ik nogsteeds niet zou weten hoe ik met die controller aan de gang moet... En ik het aansturen van de claxon nogsteeds een beetje link vind... Dat blijft natuurlijk een massaschakelaar, wat niet meer mogelijk is met stroom op die kabel...

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 25-03-2007 19:38 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, als je 'm gebruikt zoals ik 'm nu zeg heb je gewoon 12V voor je ledjes, in je stuur zal je dan wel een extra 5v regulator moeten plaatsen, maar das niet zo'n probleem.

Kan je anders 's wat foto's maken van hoe het in het stuur zit?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Bedoel je de printplaatjes zelf? heb het stuur namelijk uit elkaar...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://xs113.xs.to/xs113/07120/DSC00119.JPG

Brakke telefoonpic... Camerabatterij bleek leeg...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Herkenbaar, lege batterij :P

Zier er iig niet moelijk uit om uit te lezen, kan je nog ff grotere foto's maken als je cam weer vol is?

Edit: foto was verkleind, best goede phonecam :P
Heb je ook een foto van de andere kant?

[ Voor 25% gewijzigd door SA007 op 25-03-2007 20:00 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Foto is al groter, plak de link maar in een nieuw venster...

Maar zal inderdaad zometeen nog even een grotere foto posten...

Grootste moeilijkheid lijkt te zijn dat de knoppen op eenzelfde pluslijntje lopen als de ledjes...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat lijkt mij juist een voordeel, kan alleen niet helemaal helder zien hoe de bovenkant van die linkerprint zit , maar het lijkt erop dat je gewoon dan een draadje van elke schakelaar naar de microcontroller kan gooien, en die verhuist ze dan naar de andere microcontroller waar de uitgangen weer gewoon op zitten ;)

Btw, ik tel 6 knopjes, klopt dat?
Dan zou het helemaal makkelijk zijn, je hangt de 6 knopjes + claxon aan de portb pinnen van een atmel, gooi je een pin-change interrupt overheen, dan laat je de routine daarvan gewoon portb versturen.
~10 regels code ofzo :P?
De ontvanger ontvangt gewoon bytes en gooit die naar zijn portb, waardoor je effectief dus gewoon die 7 knopjes overzet naar je dashboard over het draadje van je claxon :P

2 simpele printjes dus, printje van de knopjes enigsinds aanpassen, en dan de printjes aan beide zeiden tussen de claxondraad gooien en klaar is erm, Mickey :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zijn inderdaad zes knopjes...
Die draadjes gaat wel, maar dan moet ik wel de banen van die knoppen en leds gaan onderbreken...

Klinkt goed allemaal... Geloof alleen wel dat ik dan een hele hoop hulp nodig heb ;)
atmel, pin change interrupt, portb :?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die banen hoef je niet te onderbreken, de draadjes gaan toch al naar de connector?

En het lijkt er touwens meer op dat de leds en de knopjes de - delen, das zelfs nog makkelijker. Kan alleen de draadjes niet helemaal volgen, bovenin wordt het plaatje te blurrig om de draadje te volgen.

Kan je de prints anders niet onder een scanner gooien, geeft altijd wel goed beeld/contrast op printen.

Komen er trouwens vanaf die prints alleen nog draden, of is er nog 1 die ze nog 's verbind ofzo?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://xs113.xs.to/xs113/07120/DSC00118.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xs113.xs.to/xs113/07120/DSC00121.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xs113.xs.to/xs113/07120/DSC00122.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xs113.xs.to/xs113/07120/DSC00123.JPG

Zo duidelijker...?

Camera duurt wel een tijdje...

Witte stekker is de connectie naar "auto", zwarte connectie is voor de flatcable tussen beide printjes...

Denk niet dat het een gezamelijke massa is, want de ledjes zijn in serie gemonteerd...

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26
Bij oa Conrad worden ook telefoonkabel ontwarrers verkocht.

Misschien is dat ook een richting om in te kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2600/2680/2682/268283_LB_02_FB.EPS.jpg

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Lizard schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:39:
Bij oa Conrad worden ook telefoonkabel ontwarrers verkocht.

Misschien is dat ook een richting om in te kijken?

[afbeelding]
Als ik m'n stuurstang vervang door dat ding wel ja...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nou, bij elke led staat de K va katode vermeld, en de laatste in de serie hangt altijd aan de common van de knopjes, dat is voor mij reden zat om dat de - te noemen.
3 leds in serie met een weerstand voor 12V erbij, zijn 2 rijtjes die parralel hangen,
Verder zitten er een aantal kleine weerstanden, daarvan kan ik de waarde niet lezen.
Ik ben ff een schema van de grotere print aan het tekenen om ff te kijken hoe die eerstanden nou geplaatst zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Die kleine weerstandjes zijn waarschijnlijk de weerstandswaarden voor de knoppen...
Zijn er op de ene print vijf en op de andere twee...

Cijfers zijn wel bizar klein :X
Pagina: 1 2 Laatste