Het leed dat het monteren van video's heet...

Pagina: 1
Acties:
  • 756 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, videootje monteren...

Vond altijd dat m'n oom -een totale digibeet- zich rijkelijk aanstelde bij z'n vele problemen met het in elkaar knutselen van een dvd-tje...
Totdat ik er zelf mee aan de gang gegaan ben...
Wat is er aan de hand:

Er moeten wat vakantie-video's op dvd gezet worden... Heb het hele zooitje door middel van m'n PVR-150 op de computer gezet. Kostte ook al een hoop moeite om én beeld én geluid te krijgen, maar dat ligt hoofdzakelijk aan het tv-kaartje.

Vervolgens op zoek gegaan naar wat video-bewerkings-software. Ben via Pinnacle Studio en Ulead Videostudio uitgekomen op Sony Vegas. Opzich een heel fijn programma, je kunt er een hoop mee, en ik vind de video die ik gemonteerd heb naar tevredenheid.

Maar dan het renderen; Eerste render was 17 gigabyte... Lijkt me niet helemaal de bedoeling voor een filmpje van 1uur en 20 minuten.
Opzoek gegaan naar een oplossing en toen Mainconcept MPEG encoder geïnstalleerd. Filmpje was nu inderdaad geschikt om op DVD te monteren. Alleen zaten er nu ineens een berg strepen bij. Ook niet de bedoeling...

Dus mijn concrete vragen;
- hoe monteert iedereen hier z'n (vakantie)filmpjes?
- Welke encoder gebruiken jullie?
- Met welk programma monteren jullie deze filmpjes?
- Weet iemand hoe het komt dat er strepen in de gerenderde video gekomen zijn?

Ik zal zometeen nog een foto uploaden van de strepen in m'n gerenderde video om het geheel wat te verduidelijken... Was een jongerenvakantie, dus het is wat lastig om gekuist beeld te vinden in de video ;)

Ook het maken van een leuk menuutje voor een dvd is trouwens nog niet makkelijk... Zal vanaf nu mijn oom dus ook niet meer uitlachen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 19-03-2007 17:14 ]

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Ik heb hier wel eens Adobe premiere elements 2.0 voor gebruikt. Dat is een gebruiksvriendelijkere versie van het ingewikkeldere Premiere.

Voordeel voor jou is dat ie alles aan boord heeft, dus je monteert eerst je film, muziek eronder plakken, scénes knippen, en dan kan je er een dvd van maken met een menu.
Encoders heeft het programma zelf ook, je kiest dan of DVD5 of DVD9. Ik was erg tevreden over het resultaat! Neem het eens in overweging ;)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

bonzz.netninja

Niente baffi

ach ik kan meestal wel uit de voeten met windows movie maker (standaard in xp). Je kunt er niet zo heel veel mee maar ook weer niet heel weinig

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat was net degene die ik nog niet geprobeerd had...

En ik ben nu al een hele tijd bezig geweest met het monteren van de video in vegas... Maar zal er eens naar kijken voor volgende films ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, screenshot maken gaat niet, krijg een zwart beeld...

Het komt erop neer dat het beeld er heel erg blokkerig uitziet... Je ziet de pixels heel erg, net alsof je te dicht op de tv zit... Vooral bij snellere bewegingen...

Moet iets met die codec te maken hebben, want het originele, onbewerkte bestand had er geen last van, en het bestand van 17gb, die ik met de eigen codec van vegas heb gemaakt had er ook geen last van...

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je oom veel filmpjes monteert zou hij eens kunnen kijken naar een Mac. Daar zit namelijk standaard iMovie bij, waarmee je zeer gemakkelijk heel aardige dingen kunt doen. Nadeel is dat het alleen met FireWire/IEEE1394/iLink camera's werkt.
Moet 'ie er wel voor openstaan om iets anders dan Windows te gebruiken (brrr, eng)
[/mac-fanfoy]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ja... Goed, dat zoekt ie maar uit... Voorlopig is het grootste probleem dat ik m'n eigen video niet netjes krijg ;)

Daarnaast; hij snapt windows al amper... :X

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:47
Ik had dat ook altijd, behalve met Adobe Premiere pro.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik gebruik TmpGEnc Xpress en TmpGEnc Dvd Author.Behoorlijk basic, maar prima voor een eenvoudig Dvdtje met een simpel menu.Je kunt zelf kiezen of je dual layer of simle layer wilt etc.
Het enige wat ik nu nog zoek is een programma waarmee je van een mpeg bestand (die mijn hauppauge pvr500 uitspuugt) lossless de slechte stukken eruit kunt knippen, TmpGEnc gaat hem namelijk opnieuw renderen en dat is prima als je meteen op dvd brandt, maar niet als je het mpeg bestand wilt opslaan om er later mee aan de slag te gaan maar de grote stukken ruis etc er alvast uit wilt gooien.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Master__R schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:52:
Ik had dat ook altijd, behalve met Adobe Premiere pro.
Ah, kijk... Dan ligt het niet helemaal aan mij...
Maar dat moet toch op te lossen zijn??? Heb er aardig wat tijd ingestoken om het zooitje te monteren... Dus zou jammer zijn als ik opnieuw moet beginnen...

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 19-03-2007 18:58 ]

• Trinsec
  • Laatst online: 21:43

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hoe herkenbaar... :P Ik heb hier een paar home-video's dat ik ook eens op DVD moet gaan zetten. De source is al bagger (videotapes bijna stuk) maar het capturen gaat al niet zo geweldig. Ik snap niet hoe, maar als ik via Pinnacle capture is de eerste helft beetje slowmotion-achtig en schokkerig, en de 2e helft vloeiend. Binnenkort opnieuw proberen.
Premiere kan mijn TV kaart niet gebruiken lijkt het. Dus capturen daarmee gaat sowieso niet lukken.
Geen idee wat dat Sony Vegas is. Is het freeware?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:47
Volgens mij is er ook nog een ander programma van Adobe ie hem omzet naar dvd. Adobe dvd creator ofzo.

ff kijken op adobe.com

--> Adobe Encore DVD

[ Voor 8% gewijzigd door Master__R op 19-03-2007 19:00 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Trinsec schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:56:
Hoe herkenbaar... :P Ik heb hier een paar home-video's dat ik ook eens op DVD moet gaan zetten. De source is al bagger (videotapes bijna stuk) maar het capturen gaat al niet zo geweldig. Ik snap niet hoe, maar als ik via Pinnacle capture is de eerste helft beetje slowmotion-achtig en schokkerig, en de 2e helft vloeiend. Binnenkort opnieuw proberen.
Premiere kan mijn TV kaart niet gebruiken lijkt het. Dus capturen daarmee gaat sowieso niet lukken.
Geen idee wat dat Sony Vegas is. Is het freeware?
Nee, geen freeware, gewoon een video-pakket...

Heb overigens verder geen problemen... Beeld loopt vloeiend, geluid is prima... Bron was inderdaad al bagger... Maar waar de preview er perfect uitziet, is het eindresultaat belabberd...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Master__R schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:58:
Volgens mij is er ook nog een ander programma van Adobe ie hem omzet naar dvd. Adobe dvd creator ofzo.

ff kijken op adobe.com
Das opzich het probleem ook niet, alleen moet de video een beetje geknipt en geplakt worden... En dan gaat het bij het opnieuw renderen enigszins mis...

Verwijderd

Ik gebruik meestal Sony DVD Architect, erg handig om alles in te delen en om eventuele intro's te maken en je kunt instellen wat voor formaat pal je het wil hebben :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:01:
Ik gebruik meestal Sony DVD Architect, erg handig om alles in te delen en om eventuele intro's te maken en je kunt instellen wat voor formaat pal je het wil hebben :)
Yepz, dat werkt prima... Alleen kan ik dat programma pas gebruiken als de video al gemonteerd en gerenderd is... Het bewerken en renderen gaat daar niet mee...

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

blobber schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:54:
Ik gebruik TmpGEnc Xpress en TmpGEnc Dvd Author.Behoorlijk basic, maar prima voor een eenvoudig Dvdtje met een simpel menu.Je kunt zelf kiezen of je dual layer of simle layer wilt etc.
Het enige wat ik nu nog zoek is een programma waarmee je van een mpeg bestand (die mijn hauppauge pvr500 uitspuugt) lossless de slechte stukken eruit kunt knippen, TmpGEnc gaat hem namelijk opnieuw renderen en dat is prima als je meteen op dvd brandt, maar niet als je het mpeg bestand wilt opslaan om er later mee aan de slag te gaan maar de grote stukken ruis etc er alvast uit wilt gooien.
UIt dezelfde familie komt TMpegEnc Editor, die knipt MPEG bestanden en rendert alleen de benodigde delen. Als je op GOP basis knipt, hoeft ie helemaal niets te renderen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Eigenlijk niet omdat het zoveel tijd kost.

Wat je kunt proberen, zoveel mogelijk de bron verknippen en omzetten, daar kun je vrijwel elk programma voor gebruiken,
als je encoder niet denderend is, gebruik dan vb Diko zit een uitstekende encoder in.

Er zijn zat andere mogelijkheden, houd alleen in je achterhoofd,
bron moet zoveel moet zijn voorbewerkt, ga niet achterafknippen in je vob bestanden, maar doe dit zoveel mogelijk van tevoren met de bron.
Audio en video apart, komt geregeld voor dat er foutje in de video of geluid zit. Uiteindelijk bestand klopt dan vaak niet meer.
Twopass encoden, voorkom je bagger resultaat.

Aan het eind van de rit heb je verschillende dvd directorys met vob/mpeg files die je vrij eenvoudig kunt bewerken in vb nero vision of gebruik een ander programma.
Enigste wat je dan hoeft te doen is een menu te maken en de vobfiles te importeren.

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb een kennis die daar ook ontzettend veel mee bezig is. Hij gebruikt pinaccle studio 9, wat volgens mij erg goed werkt daar en erg simpel is (hij kan het zelfs :P en hij is behoorlijk slecht met pc's). Het enige probleem is dat het duur is om alles bij elkaar te krijgen (hij wil veel verschillende overgangen/menu's en daarvoor moet je steeds extra betalen (hollywoodfx paketten)). Dus hoe zit het met de paketten die jullie noemen qua kosten? En zitten hier ook veel extra dingen (overgangen etc) in?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Unneoetech schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:24:
Ik heb een kennis die daar ook ontzettend veel mee bezig is. Hij gebruikt pinaccle studio 9, wat volgens mij erg goed werkt daar en erg simpel is (hij kan het zelfs :P en hij is behoorlijk slecht met pc's). Het enige probleem is dat het duur is om alles bij elkaar te krijgen (hij wil veel verschillende overgangen/menu's en daarvoor moet je steeds extra betalen (hollywoodfx paketten)). Dus hoe zit het met de paketten die jullie noemen qua kosten? En zitten hier ook veel extra dingen (overgangen etc) in?
Die programma's zijn allemaal stervesduur... Moet wel zeggen dat SonyVegas opzich vrij uitgebreid is, met een hoop overgangen en effecten...

Alleen de encoder is dus nog een probleem, begrijp ik...

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Diko is gratis.
Anders gewoon de bron splitsen in geluid en video een een gratis encoder gebruiken, wel in combinatie avisynth.
http://forum.doom9.org/forumdisplay.php?f=62

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Iblies schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:47:
Diko is gratis.
Anders gewoon de bron splitsen in geluid en video een een gratis encoder gebruiken, wel in combinatie avisynth.
http://forum.doom9.org/forumdisplay.php?f=62
Mjah, maar dan moet ik dus opnieuw beginnen... Dat was niet de bedoeling...

Daarnaast; het lijkt me handiger om beeld en geluid bij elkaar te houden om te voorkomen dat het out-of-sync gaat...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ben er in iedergeval voor mezelf uit...

Beetje vreemd van het programma... Zal het uitleggen; misschien heeft iemand er nog wat aan...
De instellingen voor het project stonden op "de-interlace" en "gaussian motion blur"... Daarnaast ook nog eens op NTSC. Nu ik dat heb aangepast doet ie het wel goed. En dat terwijl de render settings wel goed stonden...
Nu had ik alleen jammergenoeg in dezelfde settings (blijkbaar) de audiotrack uitgezet...
Dus morgen nog een keer encoden...

Misschien wel handig om dit een wat centralere verzamelplaats te maken; gezien het feit dat er meer mensen problemen mee lijken te hebben...

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Ah een simpele instelling dus! Nou mooi om te horen dat je er zelf uit gekomen bent :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Yepz... Beetje achterlijk dat dat door elkaar heen loopt... Maargoed, ik ben eruit... Hoop dat meer mensen eruit komen...

Trouwens; andere blur-mode zorgt ook voor een stuk snellere rendering... ;)

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Misschien heb je hier wat aan,

http://dvdguide.ennik.com/
vanaf hoofdstuk 3

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Das een goede guide als je een filmpje hebt wat je 1 op 1 op dvd wilt hebben...

Maar wil je wat knutselen/monteren, lukt het daar ook niet mee...

• JasperE
MikeyMan schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:05:
Das een goede guide als je een filmpje hebt wat je 1 op 1 op dvd wilt hebben...

Maar wil je wat knutselen/monteren, lukt het daar ook niet mee...
Klopt, het encoder gedeelte is echter wel aan te raden

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik heb bij het monteren van m'n vakantievideo's in vegas 't probleem dat bij overgangen tussen twee videolagen het beeld gaat knipperen. Lees: zwarte frames tussendoor en soms zelfs 'transparante' frames waardoor je ineens een frame ziet van de filmlaag die eigenlijk al helemaal weggefade moet zijn.

Erg irritant, en 't weerhoud me nu al 2 jaar van m'n product op te sturen naar een meid die ik op die vakantie heb leren kennen in 't westen.

Als iemand dit probleem kent, of er een oplossing voor weet, graag.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Scyth schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:40:
Ik heb bij het monteren van m'n vakantievideo's in vegas 't probleem dat bij overgangen tussen twee videolagen het beeld gaat knipperen. Lees: zwarte frames tussendoor en soms zelfs 'transparante' frames waardoor je ineens een frame ziet van de filmlaag die eigenlijk al helemaal weggefade moet zijn.

Erg irritant, en 't weerhoud me nu al 2 jaar van m'n product op te sturen naar een meid die ik op die vakantie heb leren kennen in 't westen.

Hmm... Ik knip altijd een stukje weg en dan dmv een fadein/fadeout met een zwart stukje ertussen een overgang maken...

Verwijderd

Kijk hier eens www.weethet.nl

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

zonoskar schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:19:
[...]

UIt dezelfde familie komt TMpegEnc Editor, die knipt MPEG bestanden en rendert alleen de benodigde delen. Als je op GOP basis knipt, hoeft ie helemaal niets te renderen.
Dat is mooi, ga het straks proberen, het antwoord lag dus dichterbij dan ik dacht :D

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• JasperE
Let er wel op dat verschillende mpeg encoders verschillende kwaliteit van video afleveren. Mijn ervaring met TMPGEnc is niet al te denderend.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
MikeyMan schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:11:
Vervolgens op zoek gegaan naar wat video-bewerkings-software. Ben via Pinnacle Studio en Ulead Videostudio uitgekomen op Sony Vegas. Opzich een heel fijn programma, je kunt er een hoop mee, en ik vind de video die ik gemonteerd heb naar tevredenheid.
Goede keus. Alternatief: Ulead MediaStudio of Adobe Premiere.
Maar dan het renderen; Eerste render was 17 gigabyte... Lijkt me niet helemaal de bedoeling voor een filmpje van 1uur en 20 minuten.
Is normaal bij gebruik van DV codec. 1 uur is 13GB. Deal with it.
- hoe monteert iedereen hier z'n (vakantie)filmpjes?
Ulead MediaStudio.
- Welke encoder gebruiken jullie?
TMPGEnc
- Met welk programma monteren jullie deze filmpjes?
Snap de vraag niet. Videomonteren doe je voor het encoden naar DVD/MPG2. Zie dus antwoord vraag 1.
- Weet iemand hoe het komt dat er strepen in de gerenderde video gekomen zijn?
Video is interlaced. Dat moet voor vertoning op een regulier TV scherm ook zo blijven. Bij vertoning van een geinterlinieerd filmpje op een PC monitor (die is non-interlaced) kan het lijken alsof er strepen in zitten.
Ik zal zometeen nog een foto uploaden van de strepen in m'n gerenderde video om het geheel wat te verduidelijken... Was een jongerenvakantie, dus het is wat lastig om gekuist beeld te vinden in de video ;)
Goed plan, kunnen we ff meekijken. En het mag ook ongekuisd! >:)
Ook het maken van een leuk menuutje voor een dvd is trouwens nog niet makkelijk... Zal vanaf nu mijn oom dus ook niet meer uitlachen ;)
Check: TMPG DVD Author

Verwijderd

Ik gebruik Adobe Premiere Pro, maar dat is omdat we dat op het werk hebben, anders kan ik het niet betalen.

Capturen doe ik via een Matrox kaart, die is er sperciaal voor gemaakt. kan trouwens ook gewoon via FireWire als je camera dat ondersteund.

Als Encoder gebruik ik ook die van Matrox, maar daarbij kan je kiezen welk formaat je wilt hebben. Meestal gebruik ik toch WMV omdat klanten meestal gewoon Windows hebben. Ben nog wel aan het kijken voor een andere die platform onafhankelijk is.

Voor het maken van DVD's gebruik ik Adobe Encore.

Wat die strepen betreft, dat vroeg ik me ook al af. Heb zelf ook een video en ook op een breedbeeld TV zie ik die strepen. Dacht eerst dat het kwam doordat ik normale afbeeldingen erin heb gestopt. Is er een mogelijkheid om die strepen weg te halen? want dit filmpje wordt op een TFT scherm getoond... (waar die strepen ook te zien zijn...)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
martin2005 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:58:
[...]
Goede keus. Alternatief: Ulead MediaStudio of Adobe Premiere.

[...]
Is normaal bij gebruik van DV codec. 1 uur is 13GB. Deal with it.

[...]
Ulead MediaStudio.

[...]
TMPGEnc

[...]
Snap de vraag niet. Videomonteren doe je voor het encoden naar DVD/MPG2. Zie dus antwoord vraag 1.

[...]
Video is interlaced. Dat moet voor vertoning op een regulier TV scherm ook zo blijven. Bij vertoning van een geinterlinieerd filmpje op een PC monitor (die is non-interlaced) kan het lijken alsof er strepen in zitten.

[...]
Goed plan, kunnen we ff meekijken. En het mag ook ongekuisd! >:)

[...]
Check: TMPG DVD Author
Duidelijk... Alleen van die strepen; als ik ze via m'n tv-out naar m'n tv stuur, zie ik ze ook... Heb ze nu minder, nu ik wat instellingen heb aangepast, maar helemaal weg zijn ze nog niet...

Zou natuurlijk kunnen dat als ik de dvd brand, ze weg zijn...

• martin2005
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:18:
Wat die strepen betreft, dat vroeg ik me ook al af. Heb zelf ook een video en ook op een breedbeeld TV zie ik die strepen. Dacht eerst dat het kwam doordat ik normale afbeeldingen erin heb gestopt. Is er een mogelijkheid om die strepen weg te halen? want dit filmpje wordt op een TFT scherm getoond... (waar die strepen ook te zien zijn...)
Als je het eindresultaat echt alleen maar vanaf een PC op een TFT scherm of beamer afspeelt kun je er idd voor kiezen het te de-interlacen. Ik doe dit zelf als ik video's omzet naar WMV voor publicatie op het www. Ik gebruik daarvoor het SmartBob filter met Avisynth, alvorens het bestand door te sturen naar mijn windows-media-encoder.

• martin2005
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:20:
[...]

Duidelijk... Alleen van die strepen; als ik ze via m'n tv-out naar m'n tv stuur, zie ik ze ook... Heb ze nu minder, nu ik wat instellingen heb aangepast, maar helemaal weg zijn ze nog niet...

Kwestie van ff proberen met een rewritable DVD-tje.....Als de strepen blijven, kun je wat met je instellingen van de MPG2 encoder spelen. Maar ik heb er zelf met TMPGEnc nog nooit naar hoeven kijken....probleemloos.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
martin2005 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:38:
[...]

Kwestie van ff proberen met een rewritable DVD-tje.....Als de strepen blijven, kun je wat met je instellingen van de MPG2 encoder spelen. Maar ik heb er zelf met TMPGEnc nog nooit naar hoeven kijken....probleemloos.
Specifieke instellingen waar je op doelt?

• martin2005
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:41:
[...]
Specifieke instellingen waar je op doelt?
Pfff, nou zo uit mijn hoofd sowieso niet. Wil vanavond of van de week wel ff zoeken als ik thuis ben. Maar wat ik zei, het heeft in mijn "work-flow" nog nooit echt gespeeld....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nee, dat geloof ik, en ik zal voor een volgende video ook zeker naar andere mogelijkheden kijken... Maar ik heb hier nu gewoon best veel werk in zitten... Dus voor mezelf hoop ik dat ik er zo uitkom...

• martin2005
Mmmmm, mss zo maar weer eens voor mijn baas aan de slag hier op kantoor.

Maarruh, hier op www.doom9.net staan een aantal guides voor MPG2 conversies voor verschillende programma's. Blader die eens door en kijk of het bij jou toepasbaar is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zal zo eerst eens de dvd branden... Misschien dat het inderdaad meevalt als het eenmaal op dvd staat...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dacht dat ik eruit was, maar vooral het bewegen van de camera ziet er echt rampzalig uit... Word er een beetje moe van...

• martin2005
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:20:
Dacht dat ik eruit was, maar vooral het bewegen van de camera ziet er echt rampzalig uit... Word er een beetje moe van...
Dan denk ik dat de bitrate voor de MPG2 te laag staat of de IGP frames niet goed staan.
Zoek eens naar instellingen als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.doom9.org/mpg/images/tmpg/tmpg-2passoptions.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.doom9.org/mpg/images/tmpg/tmpg-gops.gif
Bij deze laatste moeten de waardes voor PAL op 1/4/2 staan ipv 1/5/2 (dat laatste is nl. voor NTSC)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 00:48
MikeyMan schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:51:
Ja... Goed, dat zoekt ie maar uit... Voorlopig is het grootste probleem dat ik m'n eigen video niet netjes krijg ;)

Daarnaast; hij snapt windows al amper... :X
Windows niet snappen is zeker een reden om een Mac te nemen. Met iMovie en iDVD zet ie echt heel snel een DVD in elkaar, ook al heeft hij daar geen ervaring mee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
ik heb dit:

Afbeeldingslocatie: http://xs413.xs.to/xs413/07123/beeld1.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://xs413.xs.to/xs413/07123/beeld2.jpg

Lijkt er wel op, maar niet exact die instelling...

• martin2005
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:58:
Lijkt er wel op, maar niet exact die instelling...
I agree.....maar dan ben ik ook uitgeluld.

Kun je 10-30 sec van het filmpje, bij voorkeur met veel beweging ergens ff uploaden of zo? (Desnoods met iets als www.sendyourfiles.com). Dan wil ik er wel eens mee stoeien.....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Van het origineel, of het uiteindelijke resultaat?

Verwijderd

Hey,

Ik capture bewerk en render, brand en alles in Pinnacle Studio 9.

Werkt perfect, kost ca 90 euro, maar dan heb je echt iets wat redelijk goed werkt.

Ik heb wel een Hauppauge PVR350 TV kaart in m'n systeem zitten en die schijnt behoorlijk de boel te versnellen, want de beta-release van mijn trouwvideo renderde 1,5 uur maar dit was dan wel voor een film die bestaat ui 80GB!! aan rauwe AVI films (de captures van de Digital8 tapes.)

Capturen raad ik aan icm firewire gekoppelde videocamera.

Werkt super hoor!
Mocht je vragen hebben kijk dan op www.spuy.nl daar kun je me bereiken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Studio heb ik ook geprobeerd, maar dat liep constant vast...

Overigens; het beeld is nu verder prima, beter dan het geweest is... Alleen die motion blur is vreselijk :X

• martin2005
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:09:
Van het origineel, of het uiteindelijke resultaat?
Het origineel, dan kan ik er een poging mee wagen....
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:41:
Overigens; het beeld is nu verder prima, beter dan het geweest is... Alleen die motion blur is vreselijk :X
Zat me nog te bedenken, als er nu echt "amateuristisch" (excusez-moi) gefilmd is, kan de beweging natuurlijk sowieso veels te snel zijn om er uiteindelijk nog een beetje fatsoenlijk uit te zien....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat klopt ook wel... Maar in m'n capture is het niet zo bagger.... De vraag is dan natuurlijk of dat wel fatsoenlijk te renderen is...

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:33
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:20:
[...]

Gebruik met de TMPG-encoder, als je encode van avi naar mpeg2, de setting even field (adaptation)
(Setting (rechtsonderin)-> advanced -> klik op Deinterlace-> Kies "Even Field (adaptation)")

Je strepen en motion-blur moeten nu weg zijn.

Verder gebruik ik adobe premiere pro om capturen, en ook om te editen. Hoewel je met het Gratis Virtual-dub ook wat dingetjes kunt. (alleen avi en mpeg1, wacht dus met encoderen tot het laatst).

Dit allemaal op mijn werk waar het belangrijk is dat er geen kwaliteit verloren gaan, en waar geld geen rol speelt om apparatuur en software te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door bas-r op 22-03-2007 10:29 ]

Verwijderd

Ik heb al aardig wat dvd´tjes gemaakt met pinnacle Studio. werkt bij mij perfect. Makkelijk overgangen maken tussen scenes die hij zelf herkend. Ook knippen in de scenes gaat makkelijk. Van vastlopers oid heb ik geen last gehad. Let wel op: ook hierbij moet je goed opletten op de instellingen om een goede output te hebben.

• martin2005
bas r schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:26:
[...]
Gebruik met de TMPG-encoder, als je encode van avi naar mpeg2, de setting even field (adaptation)
(Setting (rechtsonderin)-> advanced -> klik op Deinterlace-> Kies "Even Field (adaptation)")
Sorry, maar voor output naar DVD en uiteindelijke weergave op een TV-scherm is dit echt niet de juiste methode. Een TV-scherm is geinterlinieerd en dus moet de bron ook geinterlinieerd zijn.
Voor output naar web of PC-scherm kan het verder prima op jouw manier.

• martin2005
MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:15:
Dat klopt ook wel... Maar in m'n capture is het niet zo bagger.... De vraag is dan natuurlijk of dat wel fatsoenlijk te renderen is...
Het origineel (uitgaande van een DV-AVI e.d.) heeft elk frame apart opgeslagen. MPG2 werkt met een keyframe om de zoveel tijd, en slaat tussen de keyframes alleen het verschil met vorige frame op. Daarom heeft beweging in MPG2 meer impact dan bij andere codecs.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ah, kijk... En dan is het dus misschien wel "as good as it gets"?

Het "origineel" op m'n computer is MPEG2, maar is hardware encoded met m'n capturekaart... Dat ziet er beter uit...

Verwijderd

bas r schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:26:
[...]
wacht dus met encoderen tot het laatst
Dat is iets wat je volgens mij altijd moet doen. Heb vaak genoeg problemen gehad met beeld en geluid dat niet gelijk liep :? Bleek dus te komen doordat ik nog wat aan het veranderen was in een geencode filmpje...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:33:
Ik heb al aardig wat dvd´tjes gemaakt met pinnacle Studio. werkt bij mij perfect. Makkelijk overgangen maken tussen scenes die hij zelf herkend. Ook knippen in de scenes gaat makkelijk. Van vastlopers oid heb ik geen last gehad. Let wel op: ook hierbij moet je goed opletten op de instellingen om een goede output te hebben.
Welke specifieke instellingen doel je dan op?

• bas-r
martin2005 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:37:
[...]

Sorry, maar voor output naar DVD en uiteindelijke weergave op een TV-scherm is dit echt niet de juiste methode. Een TV-scherm is geinterlinieerd en dus moet de bron ook geinterlinieerd zijn.
Voor output naar web of PC-scherm kan het verder prima op jouw manier.
Ok, jij hebt duidelijk meer kaas van de techniek zelf gegeten, mijn ervaring is alleen dat op deze manier de strepen en motion blur niet alleen voor pc-monitor maar ook naar tv verdwijnt.
Heb het eerlijk gezegd nooit zonder geprobeerd voor conversie bedoeld voor tv, omdat mijn videobeelden voor afspelen op pc-monitoren bedoeld zijn.

btw, je hoeft je niet te verontschuldigen als je er meer van weet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bas-r op 22-03-2007 10:46 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
bas r schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:46:
[...]

Ok, jij hebt duidelijk meer kaas van de techniek zelf gegeten, mijn ervaring is alleen dat op deze manier de strepen en motion blur niet alleen voor pc-monitor maar ook naar tv verdwijnt.
Heb het eerlijk gezegd nooit zonder geprobeerd voor conversie bedoeld voor tv, omdat mijn videobeelden voor afspelen op pc-monitoren bedoeld zijn.

btw, je hoeft je niet te verontschuldigen als je er meer van weet ;)
Zal morgen eens een poging doen met deinterlaced... Zien we vanzelf hoe het eruit ziet... ;)

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 16:44

Leedbek

Luuk Luchtloper

Ik heb het vermoeden dat het ook nog wel eens aan de field order kan liggen. Het feit dat je (als ik het goed begrijp) je materiaal analoog hebt opgenomen maakt dat iets lastiger oordelen. Als een videobron interlaced is, heb je twee mogelijkheden wat betreft field order: bottom field first en upper field first. Normale DV-footage is altijd bottom field first. Je zou in TmpgEnc eens upper field first kunnen proberen, om te zien hoe dat eruitziet.

Klaar voor de steroorlogen?

• martin2005
Ja, nou, meer van weten.... valt ook wel mee. Ben alleen wel een beetje puriteins als het gaat om techniek. En daarbij verlies ik wel eens uit het oog dat het op de manier die misschien niet volgens de regeltjes is, ook wel eens kan werken naar tevredenheid.

Dit blijft niettemin een leuk onderwerp om over te bomen.... :)

• martin2005
MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:42:
Ah, kijk... En dan is het dus misschien wel "as good as it gets"?

Het "origineel" op m'n computer is MPEG2, maar is hardware encoded met m'n capturekaart... Dat ziet er beter uit...
Owww, da's ook wel interessante info. Dan ben je dus MPG2 na editten weer aan het hercoderen naar MPG2 voor DVD.... pfff, ik weet dat je dan weer helemaal overnieuw moet beginnen, maar kun je je bron materiaal niet met een meer lossless codec capturen?
(Als het echt alleen met een analoge input kan, zoek eens op Huffyuv, en probeer anders eens het materiaal via Firewire/IEEE1394 binnen te halen als DV-AVI).
En anders dat mss de volgende keer proberen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Luuk-Online schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:54:
Ik heb het vermoeden dat het ook nog wel eens aan de field order kan liggen. Het feit dat je (als ik het goed begrijp) je materiaal analoog hebt opgenomen maakt dat iets lastiger oordelen. Als een videobron interlaced is, heb je twee mogelijkheden wat betreft field order: bottom field first en upper field first. Normale DV-footage is altijd bottom field first. Je zou in TmpgEnc eens upper field first kunnen proberen, om te zien hoe dat eruitziet.
Die instelling heb ik in Vegas ook... Zal dat eens proberen...

De videocamera is een Medion DV camera (niet van mezelf...) En die heeft alleen analoge output... Zat dus niet veel anders op dan het ouderwetse composietkabeltje gebruiken :X

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
martin2005 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:57:
[...]

Owww, da's ook wel interessante info. Dan ben je dus MPG2 na editten weer aan het hercoderen naar MPG2 voor DVD.... pfff, ik weet dat je dan weer helemaal overnieuw moet beginnen, maar kun je je bron materiaal niet met een meer lossless codec capturen?
(Als het echt alleen met een analoge input kan, zoek eens op Huffyuv, en probeer anders eens het materiaal via Firewire/IEEE1394 binnen te halen als DV-AVI).
En anders dat mss de volgende keer proberen.
sorry, dacht dat dat duidelijk was...
Geloof dat mpeg2 het meest lossless is wat m'n videokaart ondersteunt... Tis een Hauppauge PVR150, en die heeft een hardware-encoder... Weet niet of het capturen beter kan eigenlijk... Maar sowieso heeft die camera dus het probleem dat er alleen analoge output op zit...

Maakt trouwens nog niet uit, want het is een kutding, maar hij is gelukkig niet van mij ;)

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

ChangeLife4Ever

owned by above

bonzz.netninja schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:22:
ach ik kan meestal wel uit de voeten met windows movie maker (standaard in xp). Je kunt er niet zo heel veel mee maar ook weer niet heel weinig
Wat is er mis met Movie Maker? Paul Thurrott is er erg positief over (zeker omdat het gratis is).

http://www.winsupersite.com/reviews/wmm2.asp

random quote :+ :
If you have video content on your hard drive and would like to import it into WMM 2, you can do so. In fact, I did this with all of my home movies, stored in DV-AVI format, so that I could convert them to WMV 9 format and free up a ton of disk space. How much space did I save doing this, you ask? Well, my home movies from just the year 2001 previously occupied over 11 GB of space. After converting them to WMV 9 format, with no perceptible loss of quality, they occupy just 637 MB of space. And I have several years worth of movies: This is a huge deal, and a major reason why the combination of WMV 9 and WMM 2 blows Apple's iMovie out of the water.

remember your end, someone owns us

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:58:
De videocamera is een Medion DV camera (niet van mezelf...) En die heeft alleen analoge output... Zat dus niet veel anders op dan het ouderwetse composietkabeltje gebruiken :X
De meeste (fatsoenlijke) DV camera's hebben toch ook wel een S-Video uitgang?
Dit zal een veel beter resultaat geven dan composite, speciaal als je de Hauppauge pvr150/500 gebruikt. :X
MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:00:
Geloof dat mpeg2 het meest lossless is wat m'n videokaart ondersteunt... Tis een Hauppauge PVR150, en die heeft een hardware-encoder... Weet niet of het capturen beter kan eigenlijk... Maar sowieso heeft die camera dus het probleem dat er alleen analoge output op zit...

Maakt trouwens nog niet uit, want het is een kutding, maar hij is gelukkig niet van mij ;)
Inderdaad is de Hauppauge PVR150 ontworpen om (hardwarematig) op te nemen in MPEG2 formaat, dit gaat eigenlijk alleen goed met de bijbehorende WINTV2000 applicatie van Hauppauge.
De hiermee gemaakte opnames zijn dan al in standaard DVD formaat en kunnen dus vrijwel rechtsreeks op DVD gezet worden.

• bas-r
ChangeLife4Ever schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:08:
[...]

Wat is er mis met Movie Maker?

[...]
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van wmv... ten eerste wegens de hoge compressie, en ten tweede wegens de incompatibiteit met veel programma's

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:16:
[...]

De meeste (fatsoenlijke) DV camera's hebben toch ook wel een S-Video uitgang?
Dit zal een veel beter resultaat geven dan composite, speciaal als je de Hauppauge pvr150/500 gebruikt. :X

[...]

Inderdaad is de Hauppauge PVR150 ontworpen om (hardwarematig) op te nemen in MPEG2 formaat, dit gaat eigenlijk alleen goed met de bijbehorende WINTV2000 applicatie van Hauppauge.
De hiermee gemaakte opnames zijn dan al in standaard DVD formaat en kunnen dus vrijwel rechtsreeks op DVD gezet worden.
Ja, dat zeg ik; tis een kutcamera... ;)

En ik kan inderdaad het filmpje zo op dvd zetten, maar met 40x camera aan en uitzetten heb je dan echt een zooitje... Vandaar dat ik er nog wat knip en plakwerk en overgangen wilde monteren...

• The_Doman
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:19:
En ik kan inderdaad het filmpje zo op dvd zetten, maar met 40x camera aan en uitzetten heb je dan echt een zooitje... Vandaar dat ik er nog wat knip en plakwerk en overgangen wilde monteren...
Uiteraard, maar het is dus zaak ervoor te zorgen dat je editsoftware niet alles opnieuw gaat encoden, maar alleen de gemaakte edits/overgangen.
Bij recente versies van Ulead bijvoorbeeld moet dit gewoon mogenlijk zijn.

• The_Doman
  • Nu online
Luuk-Online schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:54:
De Hauppauge PVR150 neemt altijd in interlace op met zogenaamd "Top/Upper field first".
Om verrassingen te voorkomen is het altijd het beste om het uiteindelijke resultaat te testen op een standalone DVD speler en (CRT/interlaced) TV !

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:51:
[...]

De Hauppauge PVR150 neemt altijd in interlace op met zogenaamd "Top/Upper field first".
Om verrassingen te voorkomen is het altijd het beste om het uiteindelijke resultaat te testen op een standalone DVD speler en (CRT/interlaced) TV !
Dus; als ik top field first instel, moet het resultaat beter zijn?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:18:
[...]

Dus; als ik top field first instel, moet het resultaat beter zijn?
Iemand hier nog een antwoord op?

• The_Doman
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 20:12:
[...]
Iemand hier nog een antwoord op?
Het antwoord kan jij alleen zelf geven. :)
Maak gewoon wat korte test clipjes met de diverse instellingen en bekijk het resultaat, bij voorkeur in een standalone DVD speler....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ja, had dat al gedaan... Met de verschillende blur modes...

Zal het morgen nog eens proberen voor die instelling... Als iemand het weet, was het natuurlijk makkelijk geweest...

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Scyth schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:40:

MikeyMan schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:09:
Hmm... Ik knip altijd een stukje weg en dan dmv een fadein/fadeout met een zwart stukje ertussen een overgang maken...
Dat werkt dus niet, omdat de originele videolayer al op sommige frames inhoud laat vallen, en dus transparant is.. dan heb ik zwart geflikker in de fade. Ik heb 't vermoeden dat 't een sync probleem is, maar hoe ik 't op moet lossen... ik heb geen flauw idee. Iemand anders nog ideeën?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Wat late reactie, maar zowel Top-Field als Progressive lijken het in een test veeel beter te doen...

Overigens wel vreemd; mijn dvdspeler ziet het progressive gerenderde test-beeld niet als progressive...

Maargoed; top field gaan we dus maar eens proberen ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, aardige kick...

Heb het beeld-gedeelte nu voor elkaar... Ziet er prima uit...

Lag inderdaad aan het top/bottom-field first gebeuren...
Achterlijk dat dat niet automatisch goed gaat...

Maar nu krijg ik weer geen geluid... Dus daar druk naar opzoek ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:43:
Goed, aardige kick...

Heb het beeld-gedeelte nu voor elkaar... Ziet er prima uit...

Lag inderdaad aan het top/bottom-field first gebeuren...
Achterlijk dat dat niet automatisch goed gaat...

Maar nu krijg ik weer geen geluid... Dus daar druk naar opzoek ;)
fijn dat die strepen zijn opgelost maar hoe heb je het nou uiteindelijk gefixt (welk programma, settings ect...). ik werk namelijk met Premier en ik heb het zelfde probleem :'(
veel succes met je audio!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb het gefixt door die field setting op upper te zetten in plaats van lower... Zoals ik zei...

Je zou dus in premiere ook moeten zoeken naar die functie...

Progressive had hetzelfde effect, maar dat werkt niet op elke dvdspeler...

Geluid is ook geregeld, na een her-installatie van het dvd-authoring programma... Blijft raar ;)

Verwijderd

ik heb die field setting kunnen vinden en veranderd maar nadat het gerendered was ik het wilde bekijken bleek het dat ik op die manier het DVD menu niet beschikbaar is :| . dus weet je toevallig ook hoe je voor een dvd met menu die setting aan kan passen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:57:
ik heb die field setting kunnen vinden en veranderd maar nadat het gerendered was ik het wilde bekijken bleek het dat ik op die manier het DVD menu niet beschikbaar is :| . dus weet je toevallig ook hoe je voor een dvd met menu die setting aan kan passen?
Sorry voor de late reaktie, had je post gemist...

Waarmee maak je het menu?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb sindskort een digitale HDD cam van Sony, de SR52. Neemt alles in MPEG2 8 Mbps op, met Dolby Digital *2.0* geluid.
Nu had ik in Premieré Elements 3.0 een 30 tal MPEG2 filmpjes van die camera achter elkaar gezet, wat MP3tjes eronder, menuutje gemaakt en de gebruikelijke zaken.
Als ik nu ga renderen, loopt het programma standaard bij 16,7% vast. Heb al wat filmpjes wegehaald, MP3;s weggehaald enz., baatte niet.

Gebruik nu Ulead Videostudio, doet zn werk naar tevredenheid en zonder vastlopers, maar ik had het idee meer te kunnen met Adobe Premiere. Heeft iemand nog ideeën of suggesties, ik heb volgens mij al echt van alles geprobeerd.

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

Je kan eens de gratis versie van Avid proberen. Goede (real-time) edit software. Alleen is het niet zo eenvoudig als bijvoorbeeld Premiere. Het heeft zo zijn kleinigheden die je even door moet hebben.

...Make every cut count, even if it is one frame...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Sony Vegas kan ook een boel, interface is ook makkelijker dan Avid :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1