<50 Watt Server

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik heb enkele jaren voor een server in een colocatie staan, hier heb ik niets voor betaald (via werk). Maar deze moet helaas weg.

Nu wil ik mijn server ergens anders onder brengen, nu varieeren de prijzen nogal, van enkele tientjes tot honderen euro's per maand.

Die van enkele tientjes per maand sprak mij wel aan natuurlijk. Want dit is een prive server. Maar aan de lage prijzen zitten wel beperkingen. Meestal heeft dat betrekking op het stroom verbruik van de te coloceeren server.

Daarom wil ik dus kijken of het mogenlijk is om een server samen te stellen welke aan mijn eisen voldoet en niet meer dan 50 Watt verbruikt.

Een optie is meteen de VIA epia mini-tx enzo, maar deze zijn niet krachtig genoeg voor mij. Dus dat valt af.

Dus daarom ben ik gaan kijken naar wat standaard componenten verbruiken:

Processor

Een beetje processor verbruikt zo al een 60 watt, dit is natuurlijk al meteen meer dan de 50 watt. Daarom wil ik naar mobiele versies gaan kijken. Deze zijn een stuk zuiniger. Allen moet deze wel makkelijk te plaatsen zijn op een mobo in een 1u behuizing.

Harddisk

Ik wil mijn server met RAID1 (mirroring) gaan uitvoeren, dus er moeten minimaal 2 disken.
Volgens datasheet van diverse fabrikanten neemt een disk ongeveer zo rond de 12 watt aan vermogen op bij Read/Write. Dus 2x 12 is al 24 watt, bijna de helft. Een optie zou hier zijn om laptop disken te gebruiken. Deze gebruiken zo'n 2,5 Watt bij Read/Write.

Alleen deze zijn niet gemaakt op 24/7 te draaien in een server. Kan dit nog voor problemen gaan zorgen?

Mobo

Ik moet nog verder onderzoek doen over het opgenomen vermogen door het moederbord. Als het kan moet deze wel onboard lan hebben, onboard geluid hoeft daarin tegen niet.

Geheugen

Er moet minimaal 1G aan geheugen in komen. Alleen vraag ik mij af of er bij meer geheugen ook meer vermogen wordt opgenomen. Al heeft meer gehuegen natuurlijk ook het voor deel dat er minder geswapt wordt, dus minder vermogen opgenomen wordt.

Kast / Voeding

Ik heb al een 1u behuizing met een 250Watt voeding. Is dit voor 50 watt overkill? Heeft een voeding ook niet een minimum vereiste aan opgenomen vermogen om correct te werken? En wat is het rendement tussen opgenomen vermogen (230v kant) en afgegeven vermogen (mobo kant).

Is dit realiseerbaar of kom je in dit geval dan toch bij een Via epia?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 22:13
Je zou ook even in het topic van Scorpion1984 kunnen kijken, die hebben het over hetzelfde onderwerp..

Verder een mobo uit een laptop of kleine behuizing is denk ik wel makkelijk te plaatsen in een 1u server. Je moet dan wel even kijken of er op dat mobo een geintegreerde graka zit. Dit kost natuurlijk ook weer minder stroom dan een externe!

HDD's zijn en blijven HDD's. Vaak kun je deze mits van een goed merk gewoon gebruiken in een server IMHO.

Je kunt ook een kleine linux text based distro opzetten, dit kost al een stuk minder geheugen en dan kun je misschien al met 512MB uit de voeten. Als voeding zou ik een zo laag mogelijke voeding doen ivm het rendement, maar dat kun je in dat topic wat ik net aangaf ook al lezen..

Ik denk overigens dat je geen 50w server kunt bouwen zelf, misschien met dure onderdelen, maar dan is het geen hobby meer vind ik...

Verwijderd

Je kan opzich prima met een LaptopHD uit de voeten , zeker als je met Raid 1 wilt gaan werken. Als je voor een moederbord / proc combo kiest, kies er dan 1 uit waarvan je zeker weet dat je (de hedendaagse features) niet gaat gebruiken.. Bedoel dus gebruik je niet meer dan een Controller & Nic? Neem dan ook geen Sound onboard enzo.

Qua processor weet ik niet precies wat je zoekt. Processor is vaak het grootst verbruikende onderdeel in een server, Je kan kijken voor een oudere P3, die vaak nog geen 20watts verbruiken, of iets sneller maar dan een Mobile CPU variant met allerlei foefjes om het minder stroom te laten gebruiken.

Verwijderd

Zo heeft AMD Cool & Quied, als de CPU niet veel gebruikt word, word hij automatisch teruggeklokt -> neemt dus minder stroom!

Verwijderd

Maar op vraag schakelt hij weer terug, dus het is wel efficient tov een Cpu Zonder, maar het zal niet onder de 50Watt gaan komen op deze manier.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:00:
Zo heeft AMD Cool & Quied, als de CPU niet veel gebruikt word, word hij automatisch teruggeklokt -> neemt dus minder stroom!
Ja en intel heeft EIST, wat dan nog?
Aan fanboy-ism heeft niemand hier iets
PMG FAQ

Het ligt allemaal aan je budged. Welke je hier niet neer zet.

Dure oplossing is een S479 mobo met een core 2 duo merom er op. Dat kost wel een smak geld, maar dan hebt je EN zuinig EN snel.
Voor een wat budget oplossing kan je kijken naar een sempron. Deze verbruiken 35watt.(zie hier pricewatch: AMD Sempron 3000+ (AM2, 1.6GHz, 256KB, 400MHz Bus, 35W, Boxed))

Edit: Wat ook kan is een X2 3800+EE nemen. Die heeft ook een TDP van 35 watt. Die zijn alleen erg moeilijk te krijgen en redelijk prijzig.

479 opstelling:
pricewatch: AOpen I975Xa-YDG, i975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) 200,-
pricewatch: Intel Core 2 Duo T5500 (S479, 2x1.66GHz, 2MB, 667MHz FSB, Boxed) 190,-

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 17:19 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Ik denk dat het zeer lastig word om bij die 50 watt te blijven. 75 watt zou al een stuk acceptabeler zijn. En als je een betrouwbare server wil voor 24/7 gebruik zou ik zo niet weten wat voor harde schijf je kan gebruiken die niet veel stroom gebruikt. (Volgens mij zijn er geen laptop schijven die daarvoor echt geschikt zijn..)
Ben overigens wel benieuwd. Ik was laatst ook een niet al te stroomeisend servertje aan het bouwen, en ik heb voor s754 gekozen omdat daar ook zo mobile cpu's beschikbaar voor zijn. (en veel keuze aan mobo's e.d.)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Even over het stroomverbruik in colocatie.
Ik host hier in Groningen in het Tyco-gebouw en volgens mij hanteren ze daar (net als in Redbus) gewoon 1Ampere als max voor de standaard 1U pakketten. 1A is zo'n 230 Watt.

Uiteraard is het heel leuk en goed om zuinig bezig te zijn, maar is het voor een simpele server wel een issue qua maandelijkse kosten?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik heb een mail gestuurd hier over naar de betreffende colo boer en dit kreeg ik terug.
Als je een server neemt op basis van een AMD 35 watt CPU of een zuinige Intel LV cpu moet dit met gemak lukken.

Wil je een offerte voor een server van dit type ?
Ik heb ook meteen een offerte opgevraagd, een kijken met wat voor een server hun terug komen.

• soulrider
  • Laatst online: 27-11-2017
alvast sorry voor de kick,
maar heb je ondertss toch al iets gehoord over die offerte ?

je geeft in het begin aan dat een via epia niet krachtig genoeg zou zijn,
maar weet je dat je die ook kunt krijgen met 2,2 GHz core 2 duo's ?
(kijk effe in de shop van bv www.mini-itx.com ;) )

enkel ga je zelf moeten testen wat je zoal doet met die server:
staat die continu op quasi +90% cpu verbruik te rekenen
of is dat eentje voor mega-file-opslag ?

beiden zijn factoren die je verbruik omhoog jagen op't gebieg van stroom
(alhoewel powermanagment dat cuntinu verbruik wel omlaag kan brengen bij veel schijven)
en een core 2duo is ook een kleine verbruiker bij weinig cpu-last (zelfs bij hoge belasting)

we mogen aannemen dat niet elke seconde dat je boven die 50W zit wordt afgerekend
maar dat het gemiddelde verbruik onder die 50W moet zitten.
(of hebben ze er een zekering van 240mA ertussen zitten die uitvalt zodra je erover gaat ? )

Wellicht toch best haalbaar met een mini-itx met daarop een c2d, een 1gd lat, 2 moderne sata schijven en een goed ingesteld powermanagment.

[ Voor 9% gewijzigd door soulrider op 25-04-2007 13:03 ]

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

soulrider schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:01:
maar weet je dat je die ook kunt krijgen met 2,2 GHz core 2 duo's ?
Dan is je zuinigheid wel naar de kloten...

Yes, but no.

Pagina: 1