Colocating en stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 19:22
Ik zit er al een tijdje over te denken om een server in een colocatie te hangen.
Het probleem was alleen dat ik niet echt kan inschatten wat mijn dataverkeer zal zijn (zeker niet omdat de meeste in mbit/s meten). Nu is alleen het probleem dat ze er tegenwoordig ook het stroomverbruik apart bij hebben staan:
http://www.eweka.nl/nl/colocatie_diensten/prijzen/

Ik vraag me alleen af wat dat voor rare groottes zijn. 50 Watt lijkt mij heel erg weinig, weet iemand hoe ze dit meten? Want er zijn toch weinig computers dit het met dat wattage halen?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 18:09

BHQ

50Watt is vrij weinig idd. Dan kan je net een Cobalt of een laptop op een plankje co-locaten lijkt het wel..

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 09:10

Jan20

CMJJKFE

50 watt kan je niks mee denk, maar gauw aan 500 watt / 1.5 ampere (dual xeon oud model). En ja, ze meten wel degelijk je gebruik van je server.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan20 op 11-03-2007 14:47 ]

CMJJKFE

Verwijderd

Jan20 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:45:
50 watt kan je niks mee denk, maar gauw aan 500 watt / 1.5 ampere (dual xeon oud model)
Eh? 500W voor een simpele 1U machine? :) Das wel een hele oude doos dan.. een vergelijkbare machine doet ca 100W (en die zijn nog krachtiger dan dat oude model).

• Jan20

Jan20

CMJJKFE

1U Supermicro SC512L-260 serverkast
AMD Athlon 64 3800+ Processor
512 MB DDR 400 Geheugen
Asus Moederbord
80GB Harddisk 7200RPM

Gebruikt hier rond de 400 a 500 watt. Ik neem aan dat je geen p2 in een Datacentrum gaat hosten.

Ik verwees die 1.5 ampere voor dual xeon oud model die gebruiken nogal wat stroom :) Had er namelijk 25 in Telecity 2 hangen vonden ze niet zo leuk :(

[ Voor 25% gewijzigd door Jan20 op 11-03-2007 14:52 ]

CMJJKFE

Verwijderd

Wat dacht je van een Core2duo of een Xeon 51xx ? Zijn retezuinig en retesnel :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jan20 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:49:
512 MB DDR 400 Geheugen
Asus Moederbord
80GB Harddisk 7200RPM

Gebruikt hier rond de 400 a 500 watt. Ik neem aan dat je geen p2 in een Datacentrum gaat hosten.
Als dat al 400 watt trekt vraag ik me af hoe je dat doet? :X Een beetje aardige desktop hardware is nog prima te voeden met 380w voeding, en een aardige colomachine is met 300w ook wel tevreden.
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:51:
Wat dacht je van een Core2duo of een Xeon 51xx ? Zijn retezuinig en retesnel :)
Maar niet zuinig genoeg om samen met de rest van de hardware minder dan 50w te gebruiken. Als je echt onder die grens wilt blijven kom je uit op een VIA systeempje of een systeem met een ULV CPU en laptop hardware.

[ Voor 74% gewijzigd door AtleX op 11-03-2007 14:56 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

512 MB DDR 400 Geheugen
Asus Moederbord
80GB Harddisk 7200RPM

Dit is heel ferm overdreven, ik heb een atlon 64 4400x2 op 1.65vCore, 2 latjes ram, 6 7200rpm schijfjes, 2 10000rpmschijfjes en 2 dvdbranders die aan een voeding hangen die maximaal een 500w kan leveren (en dan nog grotendeels op zijn 5V lijnen). Het door jou opgenoemde systeem verbruikt (mits basisvideokaart, wat wel het geval zal zijn als server) misschien iets van een 150w

• Jan20

Jan20

CMJJKFE

Correctie zitten meerdere schijven in (die gebruiken daarom zoveel stroom waarschiinlijk). Maar even normaal 50 watt kan je echt geen server draaien.

Ps: Nieuwe xeon zijn inderdaad lekker zuinig :)

CMJJKFE

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

512 MB DDR 400 Geheugen
Asus Moederbord
80GB Harddisk 7200RPM
Om heel eerlijk te zijn lijkt me dat vrij sterk, een x4200 trekt volgens onze testen zo rond de 341watt als je hem vol belast :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Jan20

Jan20

CMJJKFE

moto-moi schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:56:
[...]

Om heel eerlijk te zijn lijkt me dat vrij sterk, een x4200 trekt volgens onze testen zo rond de 341watt als je hem vol belast :)
Correctie ik vermoet dat de meeting niet goed staat want college zegt dat het inderdaad niet kan. Mijn oprechte excuses :$ . Alleen voor 50 watt lijkt het mij knap lastig een server met een ''normale'' config te kunnen draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan20 op 11-03-2007 15:01 ]

CMJJKFE

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Eweka is de eerste waar ik zie dat ze ook stroomkosten berekenen... bij andere (zoals transip.nl en colostunter.nl) komt dit niet voor...

Verwijderd

Mishmash schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:01:
Eweka is de eerste waar ik zie dat ze ook stroomkosten berekenen... bij andere (zoals transip.nl en colostunter.nl) komt dit niet voor...
Niet heel vreemd hoor, alle DC's gaan stroomkosten apart berekenen (en daardoor dus ook de colocationproviders)..

Misschien per server afzonderlijk nog niet veel, maar zeker wel per (half) rack dat je gewoon per kwh aftikt :)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
De meeste van die PSU calculators rekenen volgens mij ongeveer 10 Watt per schijf, je kan er dus van uit gaan dat een harde schijf extra 10 watt ongeveer extra trekt?

Bron: http://www.digit-life.com/articles2/storage/hddpower.html

Daar zie je dat een schijf gemiddeld tussen de 9 en de 15 Watt trekt, maar alleen bij startup even iets meer.

Maar 500 Watt voor een server lijkt me sterk,

C2D's zijn idd retezuinig voor de hoeveelheid performance die ze bieden.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hou ook rekening met rendement van voedingen, als de inhoud van je server bv 200W trekt en je hebt een 235W voeding. Dan is de voeding goed belast en het rendement zit rond 75%, 266W wordt uit de stopcontact getrokken. Maar als je een 400W voeding gebruikt, deze wordt half belast en het rendement kan bv op 50% liggen, er wordt 300W uit de stopcontact getrokken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Scorpion1984 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:24:
Ik zit er al een tijdje over te denken om een server in een colocatie te hangen.
Het probleem was alleen dat ik niet echt kan inschatten wat mijn dataverkeer zal zijn (zeker niet omdat de meeste in mbit/s meten). Nu is alleen het probleem dat ze er tegenwoordig ook het stroomverbruik apart bij hebben staan:
http://www.eweka.nl/nl/colocatie_diensten/prijzen/

Ik vraag me alleen af wat dat voor rare groottes zijn. 50 Watt lijkt mij heel erg weinig, weet iemand hoe ze dit meten? Want er zijn toch weinig computers dit het met dat wattage halen?
Bij de Gamma koop je voor 13 eur een KwH meter, bij Conrad voor 25 eur zo'n digitale.
Dan kun je zelf over een periode van een week ofzo eens het stroomverbruik monitoren. Ligt uiteraard wel aan de gebruikte hardware en belasting van je server.

Eweka meet het stroomverbruik in WhW voor zover ik weet gewoon via een PDU. Ik heb via m'n werk daar (samen met collega's) een paar servers staan, waaronder een dual Xeon. Mijn eigen kast is een P3 (ruim voldoende voor simpel serverwerk) Totaal gebruiken we zo'n 3.2A (volgens Cacti)

Overigens is het zeker de toekomst dat je voor stroom betaald. Reken eens door wat 100watt kost: 2.4kWh per dag, x30 = 72kWh per maand x 0,20 eur (geen idee wat de grootverbruik-contract kwh prijzen zijn) is toch 15 eur per maand aan stroom. Dan reken ik de airco's, ruimte en infastructuur nog nieteens mee.
Waar vroeger dataverkeer de kosten bepaalde, is het nu stroomverbruik.

Om die reden zie je ook steeds meer virtualisatie, een zware dual xeon met 10 virtuele hosts is een stuk voordeliger in verbruik dan 10x een simpele sempron. (zowel in stroom als in U's)

Ook ivm kastcooling is het een logisch gevolg, als je 2A per U zou mogen verbruiken dan heb je met 8U een volledige kast vol... (niet kwa ruimte, wel kwa stroom/cooling!)

Overigens heeft (bv) Transip ook stroomlimieten: http://www.transip.nl/i/d/transip_colocatie.pdf
0.4A voor 1U, dat is 92 watt..
Leaseweb: http://www.leaseweb.com/index.php?p=colocationrackspace 0.3A, dat is 69 watt

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 11-03-2007 15:59 . Reden: visualisatie is wat anders.. virtualisatie ]

Verwijderd

DJSmiley schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:46:
[...]

Bij de Gamma koop je voor 13 eur een KwH meter, bij Conrad voor 25 eur zo'n digitale.
Dan kun je zelf over een periode van een week ofzo eens het stroomverbruik monitoren. Ligt uiteraard wel aan de gebruikte hardware en belasting van je server.

Eweka meet het stroomverbruik in WhW voor zover ik weet gewoon via een PDU. Ik heb via m'n werk daar (samen met collega's) een paar servers staan, waaronder een dual Xeon. Mijn eigen kast is een P3 (ruim voldoende voor simpel serverwerk) Totaal gebruiken we zo'n 3.2A (volgens Cacti)

Overigens is het zeker de toekomst dat je voor stroom betaald. Reken eens door wat 100watt kost: 2.4kWh per dag, x30 = 72kWh per maand x 0,20 eur (geen idee wat de grootverbruik-contract kwh prijzen zijn) is toch 15 eur per maand aan stroom. Dan reken ik de airco's, ruimte en infastructuur nog nieteens mee.
Waar vroeger dataverkeer de kosten bepaalde, is het nu stroomverbruik.

Om die reden zie je ook steeds meer visualisatie, een zware dual xeon met 10 virtuele hosts is een stuk voordeliger in verbruik dan 10x een simpele sempron. (zowel in stroom als in U's)

Ook ivm kastcooling is het een logisch gevolg, als je 2A per U zou mogen verbruiken dan heb je met 8U een volledige kast vol... (niet kwa ruimte, wel kwa stroom/cooling!)
visualisatie is wat anders.. ;) virtualisatie :)

• Scorpion1984
Mishmash schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:01:
Als je daar kijkt:
Transip
Specificaties:
http://www.transip.nl/i/d/transip_colocatie.pdf
0,4 Ampere: Ook maar 92 Watt

colostunter
Niks bekend, maar daar staan helemaal geen voorwaarden, dus dat vertrouw ik niet echt.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Grootverbruik kosten zijn wel minder maar de UPS en de nooddiesel zijn ook niet gratis.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DC's rekenen op dit moment gemiddeld ongeveer 25 euro per ampere per maand.

Of tenminste, dat is de prijs die ik nu zou betalen als ik extra amperes zou afnemen in versatel's dc, en voordat telecity de boel verneukte bij redbus was dat daar ook zo.

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 12-03-2007 02:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
CyBeR schreef op maandag 12 maart 2007 @ 02:24:
DC's rekenen op dit moment gemiddeld ongeveer 25 euro per ampere per maand.

Of tenminste, dat is de prijs die ik nu zou betalen als ik extra amperes zou afnemen in versatel's dc, en voordat telecity de boel verneukte bij redbus was dat daar ook zo.
Dat zou dus zo'n 15 ct/kWh zijn...

Stroom in een DC is dus goedkoper dan thuis, en je hebt nog eens UPSsen en generatoren erbij ;), en een lekkere internetlink. Je zou er zowat gaan wonen >:)

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 12-03-2007 02:32 ]

• stumperd
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07-2023
DJSmiley schreef op maandag 12 maart 2007 @ 02:31:
[...]

Dat zou dus zo'n 15 ct/kWh zijn...

Stroom in een DC is dus goedkoper dan thuis, en je hebt nog eens UPSsen en generatoren erbij ;), en een lekkere internetlink. Je zou er zowat gaan wonen >:)
Klinkt verleidelijk maar met mijn 195cm heb ik dan toch echt een heel 19'' rack nodig.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 22:13
95watt is best te doen hoor :+

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
http://www.solcon.net/ind...ntent=text&Id=275&thema=3

Dan vind ik ze hier eigelijk best goedkoop. Ik zie hier niets over stroomkosten alleen een stopcontact aansluiting voor een vast bedrag van 14.95

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Tsja, stroom is tegenwoordig toch wel een van de grootste kostenbepalende factoren. Als je ziet dat je bijv. in sommige DC's maar 8A per rack kan krijgen kun je 'm misschien net voor de helft vullen.
pcxtreme heeft standaard 150 watt voor colocatie.
Ik vind 50 watt bij Eweka wel erg weinig, ook omdat je bij meerverbruik gelijk verplicht bent een hele extra Ampere (=230 watt) af te nemen en je niet per 50 watt af kan nemen.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
AlexanderOnline schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 08:42:
Tsja, stroom is tegenwoordig toch wel een van de grootste kostenbepalende factoren. Als je ziet dat je bijv. in sommige DC's maar 8A per rack kan krijgen kun je 'm misschien net voor de helft vullen.
pcxtreme heeft standaard 150 watt voor colocatie.
Ik vind 50 watt bij Eweka wel erg weinig, ook omdat je bij meerverbruik gelijk verplicht bent een hele extra Ampere (=230 watt) af te nemen en je niet per 50 watt af kan nemen.
Fout.

De hele ampere regel geld niet voor losse servers. Die geld voor afnamers die minimaal een kwartrack afnemen.

Verder is 50W prima mogeljik met moderne apparatuur, al realiseren we dat het wel krap is. We zijn nog aan het onderzoeken of we misschien een upgrade van bijv 25 tot 150 watt gaan leveren.

• Scorpion1984
Punica- schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:24:
[...]

Fout.

De hele ampere regel geld niet voor losse servers. Die geld voor afnamers die minimaal een kwartrack afnemen.

Verder is 50W prima mogeljik met moderne apparatuur, al realiseren we dat het wel krap is. We zijn nog aan het onderzoeken of we misschien een upgrade van bijv 25 tot 150 watt gaan leveren.
50 Watt is heel erg weinig, ik heb niet speciaal krachtige hardware, maar wel recent.

Intel Core 2 Duo E6300
Spire Processor Koeler Lunar II
TwinMos 2x512MB PC53200
2 x Seagate 80GB sata, ST380811AS
Asus P5M2-M i3000 MCH

Door iemand op het forum wordt gezegd dat deze maximaal 160 Watt zal nodig hebben, Maar 50 of minder zal die zeker niet halen. Alles behalve de processor is al meer 50 Watt, dus dan hou je niks meer voor de processor over. Of ik zit helemaal verkeerd te kijken.

Dat vind ik het grote probleem van co-locatie. Je hebt de mbit/s waar je geen idee van hebt of je dit gaat halen, daarnaast heb je dan ook nog het erg lage stroomverbruik waaraan je server moet voldoen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Scorpion1984 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:29:
[...]

Dat vind ik het grote probleem van co-locatie. Je hebt de mbit/s waar je geen idee van hebt of je dit gaat halen, daarnaast heb je dan ook nog het erg lage stroomverbruik waaraan je server moet voldoen.
Bandbreedte is absoluut het probleem niet. Dat kun je van 128kbps tot meerdere gigabits zonder problemen geleverd krijgen. Het grootste probleem is echt stroom: het gemiddelde DC staat per rack maar tussen de 8 en 12 ampere toe. En daarmee kun je gewoon geen rack vullen met 1U servers. Wel met 4U servers die vroegah populair waren, maar inmiddels al compleet achterhaald zijn. (Behalve voor dozen waar veel storage in moet en dat soort geintjes.)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik heb ongeveer een gelijkend topic lopen:

<50 Watt Server

ik heb ook de colo boer gemaild, deze kwamen met een antwword terug van, als je een 35 Watt cpu neemt dan kan het makkelijk. Ze boden ook een offerte aan voor zo'n systeem. Dus die heb ik ook meteen opgevraagd. Als die er is zal ik de specs wel posten in mijn topic.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb ook een pizza doosje liggen thuis met

2.0 Ghz Celeron
512MB Geheugen
2 * 40GB

Ik zal eens de KWH meter van de Conrad er eens tussen hangen om te kijken wat hij doet. Ik zie trouwens dat bij sommige colos bijna goedkoper zijn met hun dedicated servers dan met hun colocated. Leaseweb zit op 39 euro ex btw. En 35 euro voor 1u space waarbij je je eigen server nog moet aanleveren.

Voor die 4 euro kan je bijna geen server meer bouwen. En heb je volgens mij het stroom verhaal probleem niet. Want dat is dan hun schuld

• Scorpion1984
Is het mogelijk om je energie verbruik makkelijk te meten? Die server komt binnenkort een paar weken/maanden thuis te draaien, misschien dat ik dan een inschatting van het energie verbruik kan maken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even voor het idee, wat 50W systeem ongeveer inhoud.

Ik heb hier een servertje draaien, met als uitgangspunt zuinigheid:

Pentium M 735
MSI s479 mobo 915GM Speedster-FA4
Samsung 120GB schijfje
Quad port 10/100 Ethernet kaart (verbruikt redelijk wat stroom, 10W oid)
Standaard voeding (Inwin 180W voeding oid.)

Verbruik ligt tussen de 55 en 60W (uit het stopcontact), maar komt waarschijnlijk op 50W uit als je de Ethernetkaart eruit haalt.

Het is een servermobo, dus dit is zeer reeel om te bekijken.
Enige echte probleem is om een zuinige low power voeding te krijgen. Als je tegenwoordig een 80% efficiency of hoger voeding wil, dan beginnen die op 360W, soms zelfs pas vanaf 400W. Kom je in de range waarin je met zo'n systeem zit, dan moet je blij zijn met 70%, maar vaak komt je rond de 65% uit. (200W voedingen)

Tegenwoordig is er trouwens wel een rage bezig om overal maar 10-20% bij op te tellen. En daarna omhoog af te ronden naar de eerste logische stap, of nog erger het maar te verdubbelen.
Het gemiddelde C2D systeem moet met een 100W voeding een aardig eind komen, en als je er een leuke videokaart inzet kom je niet veel verder dan 200W (en ja, pak je alles Extreem wordt het anders, maar 99,9% doet dit niet). Pak een goede en zuinige 300Watter en je bent klaar. Itt. sommige topics, waarbij een C2D systeem toch minimaal 400Watt voeding nodig heeft... :?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Scorpion1984 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:50:
Is het mogelijk om je energie verbruik makkelijk te meten? Die server komt binnenkort een paar weken/maanden thuis te draaien, misschien dat ik dan een inschatting van het energie verbruik kan maken.
Ja hoor dat kan: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451423

• DJSmiley
Scorpion1984 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:50:
[...]

...

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
raymonvdm schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:48:
...
Ik zie trouwens dat bij sommige colos bijna goedkoper zijn met hun dedicated servers dan met hun colocated. Leaseweb zit op 39 euro ex btw. En 35 euro voor 1u space waarbij je je eigen server nog moet aanleveren.

Voor die 4 euro kan je bijna geen server meer bouwen. En heb je volgens mij het stroom verhaal probleem niet. Want dat is dan hun schuld
Dit komt omdat colo gewoon meer werk geeft, 24/7 access, er moet altijd iemand bij zijn, ze komen als ze zin hebben. Terwijl als je dedicated servers verhuurd dan heb je alles in eigen beheer en kan je service uren zelf inroosteren.

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 21:51

bakkerl

Let there be light.

512 MB DDR 400 Geheugen
Asus Moederbord
80GB Harddisk 7200RPM

Een SC512L-260 serverkast komt volgens http://www.supermicro.com...sis/1U/512/SC512L-260.cfm namelijk met een 260W powersupply (wat ook al in de model spec, die 260, staat).

Dus goeie als je daar 400 a 500 wat mee weet te gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door bakkerl op 13-03-2007 14:58 . Reden: typo ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GrooV schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:49:
[...]

Dit komt omdat colo gewoon meer werk geeft, 24/7 access, er moet altijd iemand bij zijn, ze komen als ze zin hebben. Terwijl als je dedicated servers verhuurd dan heb je alles in eigen beheer en kan je service uren zelf inroosteren.
Mwoah als ik naar de colo ga heb ik nooit iemand bij me van m'n coloboer. Ik neem wel een rack af, dat helpt ws. wel maar 't hoeft niet op die manier te zijn.

Verwijderd

Ik geef 1amp per server weg... je weet me te vinden ;)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
CyBeR schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:57:
[...]

Mwoah als ik naar de colo ga heb ik nooit iemand bij me van m'n coloboer. Ik neem wel een rack af, dat helpt ws. wel maar 't hoeft niet op die manier te zijn.
We praten hier over shared racks, en volgens mij bij de betere hosts houden ze dan een oogje in het zeil. Naar mijn weten zijn dedicated servers voor grotere hosts gewoon efficienter

• blub84
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12-2013
ik heb net voor mezelf een 1u servertje gebouwd voor prive gebruik op colocatie met de volgende specificaties en die gebruikt idle 78 watt

amd sempron 3000+ socket 754
s754 mainboard Nforce 6100 met vga onboard
1x 160Gb 3,5" maxtor sata HDD
512 Mb DDR-400
dvdrom
intel 10/100 Mbit pro S server adapter

niet echt speciale hardware dus.

50watt voor een colo lijkt mij dus ook erg weinig.

euh....

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

50 watt is bullshit. Een serieuze flinke hosting bak doet tussen de 0.7 en 1.5 ampere. Dan komt de prijs alleen een stuk hoger uit en da's marketingtechnisch weer niet handig. :)

Ik zou gewoon even doorzoeken.

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Bij sommige websites als www.serverconfigurator.com of www.ahead-it.be je verbruik zien als je een server samenstelt. Misschien dat je dan een vergelijkbare server kan samenstellen en je eigen server daarmee vergelijken? (of als je een server moet aanschaffen een van die servers aanschaffen :-))

En 50 watt is inderdaad belachelijk, weet je zeker dat het 50 Watt is en geen 500 ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Lurge op 25-04-2007 12:15 ]

ActueleWind

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:30

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
CyBeR schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:33:
[...]

Bandbreedte is absoluut het probleem niet. Dat kun je van 128kbps tot meerdere gigabits zonder problemen geleverd krijgen. Het grootste probleem is echt stroom: het gemiddelde DC staat per rack maar tussen de 8 en 12 ampere toe. En daarmee kun je gewoon geen rack vullen met 1U servers. Wel met 4U servers die vroegah populair waren, maar inmiddels al compleet achterhaald zijn. (Behalve voor dozen waar veel storage in moet en dat soort geintjes.)
Klopt :) In een van de kasten die we in een van onze colo's hebben gehuurd zit een blade chassis met 10x dual xeon erin, dat ding trekt 11.6 ampere, en wat betreft stroomverbruik kan er dus niks meer bij in dat rack :+

We zijn nu serieus aan het overwegen om in de toekomst ipv blades en 1u servers gewoon 2 of 3u kasten te halen, passen ook nog eens meer schijven in :)

Want als je een rack huurt kan je hem door het stroomverbruik ook niet eens meer vullen met alleen maar 1u servers, dan hou je alsnog bijna de helft over aan ruimte.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1