NIK0 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 07:53:
[...]
Uhmmm, ja ik ken 'm van a tot z en nee dat is niet correct....ze hebben bij IComputers
er andere latjes ingestopt en dat werkte ook niet

..dit aspect is een paar pagina's geleden al helemaal besproken.
Nogmaals: ik heb van Asus EN van Icomputers zwart op wit staan, dat het een probleem is en dat dit gewoon hoort te werken
Moest het nog ff zeker weten omdat ik niet wist (gezien het feit dat ik een splinternieuw bord heb teruggehad inclusief CD met Vista drivers) of dat nieuw was of niet

Jij hebt toch ook een Asus P5B-E...waar heb jij 'm gekocht en wat ga jij doen..? (jij zou niet voor de MSI gaan maar voor de Gigabyte..waarom precies..?)
Ik heb mijn P5B-E bij 4Launch gekocht. Als ik tijd heb van het weekend dan wil ik er nog eens een keer 4GB induwen (OCZ spul) en op een aparte partititie W2K3 installeren om nogmaals te testen of eea het doet, immers het probleem is niet dat die 4GB niet gezien wordt, maar dat het zo instabiel is als wat, toch
Vwb mijn keuze MSI vs Gigabyte: het gaat om een werkstation, niet om de server, dus mijn eisen zijn wat anders als het gaat om overclocking mogelijkheden icm goede (Durable) condensatoren. Verder heb ik dus in mijn server een Gigabyte bord, dat afgezien van de brakke nVidia drivers die op hun bek gaan bij de 4GB, erg goed en betrouwbaar loopt...
Daarnaast had ik me, gezien mijn vorige ervaringen met een Asus xxx DeLuxe voorgenomen om
nooit meer een Asus te nemen, maar voor Gigabyte te gaan. Maar ja, dan hebben collega's goede ervaringen met zo'n P5B en dan trap je er weer in

rapture schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 10:23:
[...]
Serieuze OS'en kunnen de BIOS overriden, bv Linux kan harde schijven,... herkennen, dat door de bios niet herkend wordt.
Bij 32bit kan je niet alles zien en voor zekerheid reserveert men een heel deel van de adressen, bij Asus gaan ze ervan uit dat je heel veel adressen opsoupeert (door een dikke grafische kaart) zodat er slechts 3GB overblijft. De BIOS zal niet meer tonen, dan dat je gebruik van kan maken (nogal verwarrend als je volgens de bios 4GB hebt en Windows zegt 3GB).
Onzin. Tis maar net hoe je de BIOS instelt: Plug&Play OS of niet, oftewel zoekt de BIOS naar aangesloten hardware als harde schijven of doet het OS dat...
Vwb RAM doen Windows en Linux het inderdaad anders. Windows gaat hierbij volledig uit van de BIOS om de volgende redenen:
- Remapping van chipset / IO etc. is verantwoordelijkheid BIOS
- Als het BIOS bijv. hardware matige mirroring / redundancy ondersteund dan kan je bijv. 8GB in je bord duwen, de BIOS ziet ook 8GB, doet echter aan mirroring en meld dus slechts 4GB aan het OS
- Maximaliseren van door OS herkend geheugen ivm testen zonder fysiek latjes te moeten trekken.
Je kunt dit ook vinden in een
kb artikel natuurlijk
Linux is inderdaad in staat om naast wat de BIOS rapporteert (bijv. een maximum) te forceren dat Linux toch meer rapporteert. Daarnaast is het in Linux nogal gewoon om de E820 map uit de BIOS lekker te gaan modificeren en dus zelf de memory remapping uit te voeren...
Oftewel: Windows gaat uit, conform spec, van de BIOS en Linux gaat soms uit van de BIOS, maar is ook in staat om eigenhandig de BIOS mapping te wijzigen (bij 4GB moet de kernel dan wel PAE ondersteunen bij 32bits OS) en vervolgens deze te gebruiken...
Maar goed, los van deze goddelijke discussie gaat het er hier volgens mij om dat W2K3 wel degelijk (door remapping in de BIOS aan te zetten) die 4GB ziet, maar dat eea instabiel is, en de bewering is dus dat dit NIET aan het OS ligt, maar aan de BIOS / Asus mobo, toch

, of niet

NIK0 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 10:42:
[...]
Kan ik uit jouw verhaal concluderen dat jij zegt dat Windows 2003 toch van de 4 GB gebruik kan maken ookzal zegt het BIOS(en Windows) dat er maar 3 beschikbaar is..? Lijkt mij op z'n zachts gezegd een sterk verhaal. Oh..sorry je zei serieuze OS'en...

(zie voor uitleg hierboven...)