Bios Asus P5B-E ziet maar 3 GB ipv 4 GB

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Bart-01 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:41:
Hier met een Asus P5B deluxe wifi hetzelfde probleem. Als ik remapping uit laat staan ziet hij 3Gb, met remapping aan 4Gb.
Windows XP 64 ziet met remapping aan keurig 4Gb. Windows Vista Ultimate x86 maar 2Gb. Als ik de remapping weer uitzet ziet Vista 3Gb.
En dat terwijl ik dacht dat Vista x86 tot max 8Gb aankan.....
Je hebt een 32bit versie en een 64bit versie van Windows XP, 2003 en Vista. Geen x86 maar ik neem aan dat je met x86 32bit bedoelt? Zoja de 32Bit kan tot max 4GB aan.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zou bij Tyan vragen of hun mobo's wel 4GB ondersteunen. De support volgens wat ik op tweakers lees, erg goed bij Tyan. Als je een Tyan mobo + bepaalde kaarten problemen geven, dan kan je naar hen bellen. Ze kopen direct die bepaalde kaarten, testen en regelen snel een bios update om het probleem op te lossen.
http://tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=456

Dus eens vragen of ze 4GB ram in hun mobo's steken en vermelden welke latjes het wel doen. Geef ook een beschrijving van welke soort testen je graag wilt zien zodat ze weten wat je wilt bedoelen.

4GB en dergelijk gaan richting workstations samen stellen. Zulke dingen check je best op voorhand, rondhangen op forums/topics waar men met ziekelijke hoeveelheden aan ram, processors, cores,... zitten. bv http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=30862

Eigenlijk zouden we in PMG een soort balusc-tabel over 4GB (en meer) geheugenondersteuning in praktijk moeten maken. De mobo/ram-combinaties die door tweakers gecertificeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 08:39
Mentox schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:06:
[...]

Je hebt een 32bit versie en een 64bit versie van Windows XP, 2003 en Vista. Geen x86 maar ik neem aan dat je met x86 32bit bedoelt? Zoja de 32Bit kan tot max 4GB aan.
De 32bit versie wordt door Vista x86 genoemd (tenminste zo geeft hij het aan in de setup)

Do as I say, don't do as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
rapture schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 09:40:
Zou bij Tyan vragen of hun mobo's wel 4GB ondersteunen. De support volgens wat ik op tweakers lees, erg goed bij Tyan. Als je een Tyan mobo + bepaalde kaarten problemen geven, dan kan je naar hen bellen. Ze kopen direct die bepaalde kaarten, testen en regelen snel een bios update om het probleem op te lossen.
http://tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=456

Dus eens vragen of ze 4GB ram in hun mobo's steken en vermelden welke latjes het wel doen. Geef ook een beschrijving van welke soort testen je graag wilt zien zodat ze weten wat je wilt bedoelen.

4GB en dergelijk gaan richting workstations samen stellen. Zulke dingen check je best op voorhand, rondhangen op forums/topics waar men met ziekelijke hoeveelheden aan ram, processors, cores,... zitten. bv http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=30862

Eigenlijk zouden we in PMG een soort balusc-tabel over 4GB (en meer) geheugenondersteuning in praktijk moeten maken. De mobo/ram-combinaties die door tweakers gecertificeerd zijn.
Ik kan me voorstellen dat ze dingen testen met bijv memtest86 icm met de ingestelde snelheid van het geheugen..mijn memtest gaf errors als ik alles op auto liet staan..stelde ik 266MHz in dan waren er geen problemen.
Ik las op andere fora tips over bijv het progje eatmem. Een simpel tooltje wat je kunt gebruiken om een proces een bepaalde grootte van RAM te laten opvreten zodat je kunt testen of je memory dat kan handelen.
Uiteraard zoals je al zei exacte type merk/memory en welke latjes erin zijn gestopt...

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

4 geheugenlatjes blijven een lastig probleem, zoveel parallelle lijnen op een mobo, dan nog zo lang maken om 4 geheugenlatjes eraan te hangen. Hierdoor zie je bij veel mobo's de opmerking (onderklok het geheugen als je 4 geheugenlatjes wilt gebruiken). Dus ook de klokfrequentie/timings vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zie hier een leuke spin-off ontstaan, maar het lijkt mij een zeer complex geheel, immers zoals ik al eerder aangaf ben je ook nog eens afhankelijk van goed functionerende drivers...

Mijn Gigabyte AM2 bordje doet het perfect met 4GB, maar de nVidia drivers niet. Op het forum van nVidia zijn hierover meer klachten met de opmerking dat een ATI kaart het wel doet, oftewel: nVidia lever eens een keer fatsoenlijke drivers ;)

Gezien het feit dat ik naast mijn server, ook de andere mobos in huis nog wel een paar jaar wil gebruiken blijf ik zeer benieuwd naar dit 4GB experiment op P5Beetjes (die ik ook niet met 4GB aan de gang krijg |:() en alternatieven!

Edit:
Uit een ander Gigabyte draadje op GOT wordt dus helaas bevestigd dat nVidia drivers PAE niet ondersteunen, daar ga ik dus met mijn Gigabyte bord met onboard nVidia chipset en 4GB RAM :( :(

Edit 2:
Ergens anders op internet vond ik dit "nVidia silently dropped PAE support in ForceWare 8x.xx", dus ik ga eens zoeken naar oudere 71.xx oid drivers en anders heb ik mogelijk geen andere keuze dan een cheap-ass ATI kaartje te kopen voor mijn server (zonde van geld, stroom...) waarmee het probleem opgelost zou zijn omdat ATI wel PAE ondersteunt...

[ Voor 32% gewijzigd door Mars Warrior op 28-03-2007 17:57 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mentox schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:41:
Voor de mensen die van plan zijn een MSI P965 Platinum te kopen heb ik een tip, wacht even een dagje. Ik heb zelf de MSI P965 Platinum en heb er nu 2GB in zitten morgen krijg ik het andere setje van 2GB. Dit wordt dus 4GB ik zal morgenavond melden of alles probleemloos werkt.

Het geheugen dat ik gebruik is Kingston, 667Mhz, CAS5. 4x een module van 1GB
En Mentox en en..? :9~
Ben zo benieuwd of 't je gelukt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:17:
[...]

En Mentox en en..? :9~
Ben zo benieuwd of 't je gelukt is...
Zeg dat ja. Tis al anderhalf uur avond, dus...waarom ons nog langer in spanning houden? Files zijn allang verdwenen en eten kun je ook nog om 11 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:37:
[...]

Zeg dat ja. Tis al anderhalf uur avond, dus...waarom ons nog langer in spanning houden? Files zijn allang verdwenen en eten kun je ook nog om 11 uur ;)
lolbroek heeft gelijk..tweaken..tweaken.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 28-03-2007 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Ik zal jullie niet langer laten wachten. Ik moet helaas vertelen dat het.... werkt! Ik zie in Windows Server 2003 Standaard editie 4092mb geheugen. Waar de 4MB is weet ik niet maar het is bijna 4GB dus ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mentox schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:39:
Ik zal jullie niet langer laten wachten. Ik moet helaas vertelen dat het.... werkt! Ik zie in Windows Server 2003 Standaard editie 4092mb geheugen. Waar de 4MB is weet ik niet maar het is bijna 4GB dus ik blij.
Holy Moly, dat kan ASUS in zijn r..t steken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Kun je nog aangeven wat voor videokaart je gebruikt en of die het doet? Zoals ik al eerder had aangegeven is de kans dat een nVidia kaart het doet zo goed als 0...

Vol spanning wacht ik weer af :D

Enne, die 4MB. Zeker weten dat je in de BIOS niets hebt ingesteld voor iets, of dat je een PCI(e) kaartje erin hebt zitten die eea aan geheugen via de BIOS reserveert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Mars Warrior schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:46:
[...]

Holy Moly, dat kan ASUS in zijn r..t steken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Kun je nog aangeven wat voor videokaart je gebruikt en of die het doet? Zoals ik al eerder had aangegeven is de kans dat een nVidia kaart het doet zo goed als 0...

Vol spanning wacht ik weer af :D

Enne, die 4MB. Zeker weten dat je in de BIOS niets hebt ingesteld voor iets, of dat je een PCI(e) kaartje erin hebt zitten die eea aan geheugen via de BIOS reserveert?
Ik had eerst 2GB en daar werd niets van afgesnoept.

Maar Nvidia? Gebruikt men dat nog? :P Nee ik gebruik zins ik maanden problemen heb gehad met Nvidia alleen nog maar ATi of Intel. De kaart die ik gebruik is een ATi X1950Pro.

Maar ASUS die een mobo in zijn r**t steek is wel een ver gezocht woordenspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mentox schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:56:
[...]

Ik had eerst 2GB en daar werd niets van afgesnoept.

Maar Nvidia? Gebruikt men dat nog? :P Nee ik gebruik zins ik maanden problemen heb gehad met Nvidia alleen nog maar ATi of Intel. De kaart die ik gebruik is een ATi X1950Pro.

Maar ASUS die een mobo in zijn r**t steek is wel een ver gezocht woordenspel.
Ik moet het eens zijn met Mars Warrior...Daar kan ASUS nog een RAM-puntje aan zuigen...
ASUS...rock solid..heart touching..(heart attack zullen ze bedoelen)
Nou, ik heb begrepen dat je niets hebt hoeven aanpassen in de bios..? (je hebt geen "remapping" optie ofzo..)
Hebbie ook echt proggies draaien die lekker veel memory pakken..zo kun je enigzins nog even testen of je systeem stabiel blijft draaien als er veel memory opgesnoept wordt..

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 28-03-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
NIK0 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:07:
[...]

Ik moet het eens zijn met Mars Warrior...Daar kan ASUS nog een RAM-puntje aan zuigen...
ASUS...rock solid..heart touching..(heart attack zullen ze bedoelen)
Nou, ik heb begrepen dat je niets hebt hoeven aanpassen in de bios..? (je hebt geen "remapping" optie ofzo..)
Hebbie ook echt proggies draaien die lekker veel memory pakken..zo kun je enigzins nog even testen of je systeem stabiel blijft draaien als er veel memory opgesnoept wordt..
Sorry was ik helemaal vergeten. Ik heb net even VMWare binnen gehaalt en twee systemen geinstalleerd met 1600MB gehgeugen. Dit werkt zonder problemen. Mocht je nog wat willen weten meld het dan snel want ik wil weer terug naar Vista (Vindt 2003 maar niks, maar omdat het julliie helpt heb ik het even geinstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mentox schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:14:
[...]

Sorry was ik helemaal vergeten. Ik heb net even VMWare binnen gehaalt en twee systemen geinstalleerd met 1600MB gehgeugen. Dit werkt zonder problemen. Mocht je nog wat willen weten meld het dan snel want ik wil weer terug naar Vista (Vindt 2003 maar niks, maar omdat het julliie helpt heb ik het even geinstalleerd).
Pak bijv het tooltje eatmem en laat dat 'ns 3GB of 3.5GB opvreten gedurende een half-uurtje ofzo...
Als het lekker stabiel blijft draaien, ben ik blij voor je...
Ben je voor de rest tevreden met je MSI bordje..?
Gebruik je die machine nog voor iets speciaals (server/gaming/etc..?)
En nog bedankt voor alle moeite die je gedaan hebt...echt top! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door NIK0 op 28-03-2007 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
NIK0 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:17:
[...]

Pak bijv het tooltje eatmem en laat dat 'ns 3GB of 3.5GB opvreten gedurende een half-uurtje ofzo...
Als het lekker stabiel blijft draaien, ben ik blij voor je...
Ben je voor de rest tevreden met je MSI bordje..?
Gebruik je die machine nog voor iets speciaals (server/gaming/etc..?)
Ik heb voor het MSI bordje gekozen omdat de support van MSI zelf zeer goed is. Verder heb ik geen enkel probleem met het MSI moederbord behalve dat het niet echt goed is in OC. Maar het is wel stabiel.

De machine gebruik ik voor het draaien van een website, games en VMs. Soms bewerk ik er ook foto`s mee.

Maar hoe werkt dat EatMem? Ik krijg een venster maar dit sluit direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mentox schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:22:
[...]

Ik heb voor het MSI bordje gekozen omdat de support van MSI zelf zeer goed is. Verder heb ik geen enkel probleem met het MSI moederbord behalve dat het niet echt goed is in OC. Maar het is wel stabiel.

De machine gebruik ik voor het draaien van een website, games en VMs. Soms bewerk ik er ook foto`s mee.

Maar hoe werkt dat EatMem? Ik krijg een venster maar dit sluit direct.
ff een cmd-je openen en dan "eatmem 3500" opgeven...30 minuten laten draaien ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Ik heb onder andere Orthos, 3Dmark2006 en Memtest+ gebruikt en ben geen fouten tegen gekomen.

Nu ben ik weer terug gegaan naar Windows Vista 32Bit en die ziet maar 3,3GB :'( Waarschijnlijk moet ik even wat aanpassen in Windows Vista want in WIndows Server 2003 werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mentox schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 05:39:
Ik heb onder andere Orthos, 3Dmark2006 en Memtest+ gebruikt en ben geen fouten tegen gekomen.

Nu ben ik weer terug gegaan naar Windows Vista 32Bit en die ziet maar 3,3GB :'( Waarschijnlijk moet ik even wat aanpassen in Windows Vista want in WIndows Server 2003 werkt het wel.
Mentox, dit zijn nu echte tweaker tijden (of tijd om op tijd op het werk te zijn natuurlijk ;))

Maarre, bedankt voor al je uitzoekwerk. Ik werd er eerlijk gezegd enigszins balorig van van al dat geklooi met mijn ASUS bord en nVidia drivers, maar dat heb je wel gemerkt aan mijn postings ;)

Vwb Vista: ik heb geen idee of die ook een werkende PAE functie heeft zoals W2K3 waardoor W2K3 wel de 4GB ziet en Vista dus niet.

We weten nu dus van 1 Intel bord (MSI) en 1 AM2 bord (mijn Gigabyte) dat die 4GB ondersteunen en dat nVidia problemen heeft met 4GB en ATI niet _/-\o_ _/-\o_

De vooruitgang in computerland is werkelijk te schokkend voor woorden, of hebben we het nu net getroffen dat enkel deze 2 fabrikanten problemen geven en de overige niet met 4GB icm een 32bit OS en is dit eigenlijk zachte dwang om toch vooral maar over te stappen op een 64bit OS :?

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 29-03-2007 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mentox schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 05:39:

Nu nog de exacte testopstelling beschrijven, alles wat een tweaker wilt weten, maar geen uitdraai van Sisoft Sandra ofzo (daar zit nog een lading niet relevante rommel bij).

Met mijn A8N-E ga ik geen testen doen, wegens uitgavenstop. Dus ook geen Canon L-objectief, geen HP Procurve gigabitswitch,... voor mij. Moet dringend wel achter een studentenwrak (500 euro voor een toestel op 4 wielen dat door de autokeuring kan rijden) en rijbewijs halen.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 29-03-2007 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
@Mars Warrior, Vroeg opstaan en laat naar bed gaan is niet echt mijn voorkeur. Maar ik had jullie beloofd dat ik het vanavond zou doen dus doe ik dat. En ik moet om 7.30 op mijn werk zijn dus moet om 6.00 de deur uit.

@rapture, mijn setup is als volgt:
  • Intel E6600
  • MSI MSI P965 Platinum
  • Kingston Dual Channel PC5300 op CAS5, 4x een module van 1GB
  • Seagate Barracuda 7200.10, 320GB 16MB S-ATA. 4 stuks verdeeld in 2 RAID0 setjes. Via de controller van Intel.
  • ATi X1950 Pro van Club3D
  • Hauppauge WinTV PVR 500 Dual tunner
  • Antec voeding van 500w
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mentox schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:06:
@Mars Warrior, Vroeg opstaan en laat naar bed gaan is niet echt mijn voorkeur. Maar ik had jullie beloofd dat ik het vanavond zou doen dus doe ik dat. En ik moet om 7.30 op mijn werk zijn dus moet om 6.00 de deur uit.
Nogmaals, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
  • Intel E6600
  • MSI MSI P965 Platinum
  • Seagate Barracuda 7200.10, 320GB 16MB S-ATA. 4 stuks verdeeld in 2 RAID0 setjes. Via de controller van Intel.
  • ATi X1950 Pro van Club3D
  • Hauppauge WinTV PVR 500 Dual tunner
  • Antec voeding van 500w
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.
Het zou mij niet verbazen dat je Hauppauge verantwoordelijk is voor het missen van die 4MB bij 4GB memory omdat die anders niet te addresseren valt (dus bij 2GB heb je daar geen last van). Ik zal in mijn server ook eens 2xHauppauge 150MCE steken, want dat heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mentox schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:06:
• Intel E6600
• MSI MSI P965 Platinum
Bios versienummer?
Typenummer of exacte naam van de geheugenlatjes? Draaien ze op PC4200/4300 (synchroon met de FSB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, een ASUS Commando valt geloof ik ook af als je dit leest 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... ik kwam het volgende artikel tegen: http://blogs.msdn.com/dco...25/who-ate-my-memory.aspx

Misschien dat jullie daar wat aan hebben? Als je het kb document leest wat in het artikel wordt genoemd dan zie je daar dat je de 4gb alleen onder bepaalde eisen kan zien. Eén daarvan is Windows Vista x64.

Het is dus meer een Windows probleem (of zelfs een x86 arch probleem?) dan een mobo probleem volgens mij... Jammer want ik heb hetzelfde mobo en zat er over te denken om ook 4gb aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
rapture schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:03:
[...]
Bios versienummer?

[...]
Typenummer of exacte naam van de geheugenlatjes? Draaien ze op PC4200/4300 (synchroon met de FSB)?
Het BIOS is 1.30 en het geheugen is "Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 4" en heb ik op op PC5300 lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:12:
Hmm... ik kwam het volgende artikel tegen: http://blogs.msdn.com/dco...25/who-ate-my-memory.aspx

Misschien dat jullie daar wat aan hebben? Als je het kb document leest wat in het artikel wordt genoemd dan zie je daar dat je de 4gb alleen onder bepaalde eisen kan zien. Eén daarvan is Windows Vista x64.

Het is dus meer een Windows probleem (of zelfs een x86 arch probleem?) dan een mobo probleem volgens mij... Jammer want ik heb hetzelfde mobo en zat er over te denken om ook 4gb aan te schaffen.
Dit artikel vertelt feitelijk het totale verhaal als je alles (nou ja, bijna alles) wilt weten over de relatie tussen 32bits Windows versies, PAE en driver problemen en wat Microsoft daarmee gedaan, wat mobo fabrikanten en driver fabrikanten zouden moeten doen, niet altijd doen en de gevolgen daarvan ;)

Eigenlijk door te beschrijven hoe het mobo, 32bits OS en drivers zouden moeten (samen)werken om die 4GB correct te kunnen gebruiken, bewijst dit artikel dat Asus iets fout doet, en dat nVidia iets fout doet, maar daar waren we dus door schade en schande al achter gekomen...

Het is alleen zo jammer dat zowel Asus als nVidia dit niet netjes in hun release notes, boekjes en andere plekken als fora even heel duidelijk aangeven zodat iemand die een dikke PC wil deze merken al direct zal mijden ipv zich suf te zoeken en te testen en er natuurlijk alsnog achter te komen :(

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 29-03-2007 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:12:

Als je de mogelijkheid hebt kun je overstappen naar 64bit. Dit zal (waarschijnlijk) wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mentox schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:40:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt kun je overstappen naar 64bit. Dit zal (waarschijnlijk) wel werken.
Denk ik ook, alleen vind ik dat wanneer je 4 GB hebt, het een keuze moet zijn, of een 32-bit OS wat om kan gaan met 4GB of een 64 bit OS...
In ieder geval geen bijdehand BIOS wat voor jou beslist wanneer je wel of geen 4GB ziet... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:01:
In ieder geval geen bijdehand BIOS wat voor jou beslist wanneer je wel of geen 4GB ziet... O-)
Of dus, zoals in mijn geval, een bijdehande driver die beslist dat ondanks dat het mobo 16GB en het OS tot 64GB ondersteund dat het bij 3 tot 3.5GB toch echt over is... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nouja in XP sp2 heeft microsoft dus besloten dat er voor drivers maar toegang mocht zijn voor niet meer dan ongeveer 3.5 Gb aan ram, gewoon om de boel stabieler te houden. Die limitatie staat los van alle andere limitatie zoals hoeveel ram de licentie toe staat, of PAE goed ondersteund wordt en wat de bios kan laten zien en of er geremapped kan worden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 4
Draai het eens aan 533 MHz.
Diezelfde RAM modules hebben mij op 667 MHz eigenlijk nog nooit normaal gewerkt.

Eens het boeltje op 533 draait, kan je nog wat prutsen met de command rate en latencies. Draait hier stabiel op 4-4-4-12 - 1T. Niet mindblowing, maar rap zat voor mij :)

[ Voor 39% gewijzigd door mieJas op 30-03-2007 15:21 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Nou straks is het dus alweer een week geleden en ook de distributeurs hebben nog niets terug laten horen.
Ik zou als het goed is op maandag iets van IComputers moeten horen hoe we nu verder gaan.

Ik ga iig 'ns een beetje googlen om te zien of dat MSI board ongeveer dezelfde performance en features heeft als die PB5-E..iemand nog wat goeie tips/ervaringen hiermee.?

[ Voor 6% gewijzigd door NIK0 op 31-03-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:52:
Nou straks is het dus alweer een week geleden en ook de distributeurs hebben nog niets terug laten horen.
Ik zou als het goed is op maandag iets van IComputers moeten horen hoe we nu verder gaan.
Ik heb ook nog niets gehoord van mijn leverancier(s), dus het gaat lekker. Volgens geruchten heeft men wat problemen met het feit dat Asus de laatste 2 Biossen heeft teruggetrokken...
Ik ga iig 'ns een beetje googlen om te zien of dat MSI board ongeveer dezelfde performance en features heeft als die PB5-E..iemand nog wat goeie tips/ervaringen hiermee.?
Ik dacht gezien te hebben toen ik door AH liep, dat in de laatste Computer Totaal oid een test stond van een hele rits AM2 en P965 borden, waaronder de MSI Platinum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op zondag 01 april 2007 @ 16:06:
[...]

Ik heb ook nog niets gehoord van mijn leverancier(s), dus het gaat lekker. Volgens geruchten heeft men wat problemen met het feit dat Asus de laatste 2 Biossen heeft teruggetrokken...

[...]

Ik dacht gezien te hebben toen ik door AH liep, dat in de laatste Computer Totaal oid een test stond van een hele rits AM2 en P965 borden, waaronder de MSI Platinum.
Thanks...ga ffies zoeken..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
ik heb het verhaal redelijk doorgelezen...
heb sinds vandaag ook 4GB in me Gigabyte Ds3 geprikt.

Bios ziet direct zonder apparte instellingen 4GB maar winXP (32bit) inderdaad maar 3,25GB. Maar geheugen loopt gewoon @ 800mhz allemaal. Dus geen langzamere snelheid zoals sommige zeggen.

Tot op heden nog mooi blij met deze DS3

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Renumeration schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:10:

Bios ziet direct zonder apparte instellingen 4GB maar winXP (32bit) inderdaad maar 3,25GB. Maar geheugen loopt gewoon @ 800mhz allemaal. Dus geen langzamere snelheid zoals sommige zeggen.

Klinkt allemaal zoals het zou moeten!

Zou Asus dan de uitzondering op deze logische regel zijn?

Ik heb inmiddels weer een nieuw Asus P5B-E bord terug voor mijn RMA, en vraag me nu af wat te doen: ook dit bord weer retourneren vanwege het 4GB probleem of niet... Qua vervanger zou ik dan voor het Gigabyte bord gaan (DS3/4), en niet voor de MSI Platinum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:08:
[...]

Klinkt allemaal zoals het zou moeten!

Zou Asus dan de uitzondering op deze logische regel zijn?

Ik heb inmiddels weer een nieuw Asus P5B-E bord terug voor mijn RMA, en vraag me nu af wat te doen: ook dit bord weer retourneren vanwege het 4GB probleem of niet... Qua vervanger zou ik dan voor het Gigabyte bord gaan (DS3/4), en niet voor de MSI Platinum.
Da's ook toevallig, ik kom net van de telefoon af met IComputers (a 40ct per minuut :/ )
Ze hadden nog niks gehoord van de asus-leveranciers en zonder dat ze antwoord hebben kunnen ze het bord niet terug sturen zeggen ze.
De vraag is opnieuw uitgezet bij de leveranciers en ik heb geen einddatum gekregen wanneer ik wat hoor...dit gaat niet de goeie kant op zo. Ik vind het raar dat de bewijslast bij ons/icomputers wordt neergelegd. bij andere merken moederborden wordt de 4GB moeiteloos gezien, bij Asus is dat niet zo, laat Asus dan ook maar bewijzen dat het WEL zo is. Het feit dat ze ook niet willen antwoorden op mijn vraag zegt ook genoeg lijkt me...

Ik word hier echt frustie van... :(
@ mars warrior
Heb je een speciale reden waarom je voor de gigabyte wilt gaan en niet voor de msi..? Als je gaat RMAén laat dan ff weten of dat is gelukt, dan zou IComputers dat bord ook zo terug moeten kunnen sturen..dan ga ik uiteraard wel voor een ander merk..ik ben toch wel gecharmeerd van die MSI moet ik zeggen..Hier staat nog een complete test van een aantal mobo's :
http://www.tomshardware.c...out_at_the_core_2_corral/
@ IComputers
Ik weet dat jullie deze thread ook in de gaten houden, kom op laat je van je beste kant zien en los dit probleem op jongens..het was zo gezellig vorige week in de winkel...geef er een goed gevolg aan zou ik zeggen...je wilt alle tweakers hierzo toch laten zien dat jullie echt een super zaak zijn..? _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door NIK0 op 05-04-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dan zullen we de DS3 als defaultkeuze in CSL-topics aanraden. Met Vista gaan meer tweakers afvragen of ze 4GB in hun mobo's kunnen steken. Gigabyte haalt dan superiority tov de rest door 4GB te ondersteunen, tweakers kunnen een merk maken of breken. Abit was vroeger populair als de enige overklokkersmobomerk en verliest snel voorsprong omdat de concurrentie ook overklokking ondersteunen. Als de concurrentie niet kan verkroppen dat Gigabyte superiority haalt, dan moeten ze hun mobo's maar beter bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
rapture schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:55:
[...]
Dan zullen we de DS3 als defaultkeuze in CSL-topics aanraden. Met Vista gaan meer tweakers afvragen of ze 4GB in hun mobo's kunnen steken. Gigabyte haalt dan superiority tov de rest door 4GB te ondersteunen, tweakers kunnen een merk maken of breken. Abit was vroeger populair als de enige overklokkersmobomerk en verliest snel voorsprong omdat de concurrentie ook overklokking ondersteunen. Als de concurrentie niet kan verkroppen dat Gigabyte superiority haalt, dan moeten ze hun mobo's maar beter bouwen.
Die MSI P965 Platinum ondersteunt ook ook gewoon 4GB? (zie paar pagina's terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje gezien ik dus ook van plan ben om 2GB erbij te doen (totaal 4GB).

Ligt het nu aan Vista 32bit of aan het moederbord ?

Heb zelf een P5B-Plus Vista Edition en deze geeft aan 8GB aan te kunnen. Gebruik als OS Vista -32 bit Ultimate Edition.

Geheugen is Corsair 6400C4 wat ook op de QVL list staat van het moederbord.

Ik neem aan dat ik dan gewoon 4GB krijg ipv 3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

NIK0 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:05:
Die MSI P965 Platinum ondersteunt ook ook gewoon 4GB? (zie paar pagina's terug)
Die gaan we ook opnemen in een recommend-lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:43:
Even een vraagje gezien ik dus ook van plan ben om 2GB erbij te doen (totaal 4GB).

Heb zelf een P5B-Plus Vista Edition en deze geeft aan 8GB aan te kunnen. Gebruik als OS Vista -32 bit Ultimate Edition.

Mijn moederbord (asus pb5-e) zei ook dattie 8 GB aankon. Zonder memory remapping krijg ik er maar 3 ipv 4. Memory remapping mag je volgens Asus alleen aanzetten als je een 64-bit OS hebt. Stel de vraag anders nog even voor de zekerheid bij Asus. Misschien krijg jij wel antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:43:

Voor zover ik weet heeft microsoft softwarematig de grens van 3,2 - 3,5 GB gesteld voor 32 bits vista, wat ze ook in XP SP2 gedaan hebben, om drivers te ontzien. Dit staat los van het hele PCI-IO verhaal dat tijdens de boot al ram wegsnoept wat je dus met "remappen" kan terugkrijgen.

Volgens mij heb je OF een 64bits OS nodig of windows 2003 server 32bit om 4GB te kunnen zien. (want met PAE kom je ook boven de 4Gb grens, netzoals een 64bits OS)

Je komt dus niet hoger door OF de software limitatie van MS, of je PCI-IO geheugen wat in gebruik is.

[ Voor 28% gewijzigd door maratropa op 05-04-2007 14:33 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Niet perse PCI-IO. Het gaat erom dat je met een 32bit processor die slechts 32bit adresbus heeft, ook maar over 32bit adressen beschikt, aangezien elke Byte een adres nodig heeft, dan kan je niet alle 32bit gebruiken om geheugen te adresseren. Om eenvoudig te zeggen, met 32 wegwijsborden, kan je naar 32 bestemmingen verwijzen, als een centrum 1 bord opeist, dan heb je nog 31 borden over om naar andere dorpen/steden te verwijzen. Als het VVV een bord wilt, dan heb je nog 30 over, en de jeugdherberg, dan heb je nog 29 over om naar andere bestemmingen te wijzen, enzovoort.

Zo zijn er redelijk wat adressen nodig om de registers van allerlei kaarten aan te wijzen, geheugen op grafische kaarten en andere materiaal heeft ook wat adressen nodig. Dan blijft er "weinig" over om naar ram te verwijzen, aangezien grafische kaarten tegenwoordig 256 à 512mega-adressen opslurpen, beslist MS om de limiet op bv 3,5GB te leggen. Als bv tussen 3 en 4GB heel veel adressen afgesnoept wordt, dan kan men het remappen in de bios naar een hogere regio waar wel vrije adressen zijn. Met 32bit heb je slechts 4giga (2^32) adressen, 64bit is idd een oplossing om aan extra adressen te geraken.

PAE is een andere oplossing, je hebt een mobo met 36bits adresbus nodig en een processor die het ondersteund. Maar 32bit kan slechts 32bit adressen aanspreken, dan kan je bv zeggen dat je nu de lower 4giga-adressen wilt aanspreken en straks de upper 4giga-adressen. Zo kan je uitbreiden richting 8GB, het wordt een omslachtige methode om 32bit-adressen te omzeilen. Beetje zoals we allemaal NAT gebruiken om het tekort aan ipv4-adressen op te lappen, eigenlijk moesten we allang op ipv6 werken.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 05-04-2007 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
rapture schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:46:
Niet perse PCI-IO. Het gaat erom dat je met een 32bit processor die slechts 32bit adresbus heeft, ook maar over 32bit adressen beschikt, aangezien elke Byte een adres nodig heeft, dan kan je niet alle 32bit gebruiken om geheugen te adresseren. Om eenvoudig te zeggen, met 32 wegwijsborden, kan je naar 32 bestemmingen verwijzen, als een centrum 1 bord opeist, dan heb je nog 31 borden over om naar andere dorpen/steden te verwijzen. Als het VVV een bord wilt, dan heb je nog 30 over, en de jeugdherberg, dan heb je nog 29 over om naar andere bestemmingen te wijzen, enzovoort.

Zo zijn er redelijk wat adressen nodig om de registers van allerlei kaarten aan te wijzen, geheugen op grafische kaarten en andere materiaal heeft ook wat adressen nodig. Dan blijft er "weinig" over om naar ram te verwijzen, aangezien grafische kaarten tegenwoordig 256 à 512mega-adressen opslurpen, beslist MS om de limiet op bv 3,5GB te leggen. Als bv tussen 3 en 4GB heel veel adressen afgesnoept wordt, dan kan men het remappen in de bios naar een hogere regio waar wel vrije adressen zijn. Met 32bit heb je slechts 4giga (2^32) adressen, 64bit is idd een oplossing om aan extra adressen te geraken.

PAE is een andere oplossing, je hebt een mobo met 36bits adresbus nodig en een processor die het ondersteund. Maar 32bit kan slechts 32bit adressen aanspreken, dan kan je bv zeggen dat je nu de lower 4giga-adressen wilt aanspreken en straks de upper 4giga-adressen. Zo kan je uitbreiden richting 8GB, het wordt een omslachtige methode om 32bit-adressen te omzeilen. Beetje zoals we allemaal NAT gebruiken om het tekort aan ipv4-adressen op te lappen, eigenlijk moesten we allang op ipv6 werken.
Qua theorie denk ik dat je het een heel end bij het rechte eind hebt(ik ben het ook met je eens) maar om even bij de core van het probleem te blijven, (mijn) het BIOS hoort gewoon 4 GB te laten zien. Ik heb vorige week 16GB ingebouwd in wat servers op het werk en het BIOS ziet gewoon 16GB en daar zitten meerdere custom HBA's, 4 netwerkkaarten enz enz ingebouwd..geen prob.
Daarvoor ook m'n 5 jaar oude dell servertjes met 4 GB, incl meerdere nics, 5 scsi harddisks, scsi kaarten enz enz..BIOS laat gewoon 4 GB zien en Windows (2003) kan er gewoon gebruik van maken...maar in theorie heb je gelijk denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Nou IComputers heeft wat laten horen..luister en huiver:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We hebben net bericht gehad van de grootste Asus distributeur van Nederland.
Volgens hun is hier verder niks aan te doen, het is ook met Asus besproken.

Het probleem schuilt hem in het ''32-bits'' gebeuren zoals ze zelf aangeven,
enkel in server boardjes word er werkelijk 4GB getoond, In desktop boardjes
word er volgens hun maar 3gb getoond, maar als het bord het geheugen moet
aanspreken is de 4gb volledig functioneel.

Hun zeggen tevens dat het met boardjes die in de toekomst volledig 64bits
zijn het wel gewoon zichtbaar zal zijn.

Meer weten wij ook helaas ook niet, Wij gaan ook niet op eigen houtje alle
asus boarden vervangen dat doen we pas als Asus zeg dat het moet.

Tot onze spijt kunnen wij dus niets meer verder doen, we hebben alle
mogelijkheden voor ons proberen te benaderen waarvan er maar 1 met een
duidelijk antwoord kwam waarbij die vraag al vaker was beantwoord
.

Onze excuses.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mag ik vragen wat jullie hiervan vinden...?
Tsja het moederbord ondersteunt 8 GB, laat er maar 3 zien maar ze zijn allemaal volledig functioneel als ze worden aangesproken... 8)7 Ziet Windows 2003 onderwater opeens dan die mysterieus ontbrekende GB's wel..? Nog even en ik zou denken dat Asus me bedondert waar ik bij sta..

Ik moet hier even van bijkomen wat ik ben overdonderd..zeker omdat IComputers me verzekerd had dat wanneer er geen oplossing zou komen, ik het bord gewoon voor een ander (merk) mocht omruilen..iets waar ik ze zeker nog aan ga herinneren..

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 05-04-2007 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:48:
Geef me ff een nachtje om een serieus antwoord te verzinnen |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Edit:
Het is nog geen morgen, maarre ik wil niet vervelend zijn, maarre heb jij wel eens de ASUS (Rock Solid - Heart Touching) P5B-E User Guide doorgenomen, hoofdstuk 2.4.2 Memory Configurations in combinatie met de QVL O-)

Moet je eens doen, dan ga je zowel _/-\o_ _/-\o_ _O- _O- *O* *O* , als een beetje :S :S want daaruit concludeer ik dat het aan de Kingston latjes ligt en dat met andere latjes het wel zou moeten kunnen om 4x1GB erin te zetten...

[ Voor 58% gewijzigd door Mars Warrior op 05-04-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:56:
[...]

Geef me ff een nachtje om een serieus antwoord te verzinnen |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Uhmmm, ja ik ken 'm van a tot z en nee dat is niet correct....ze hebben bij IComputers er andere latjes ingestopt en dat werkte ook niet 8)7..dit aspect is een paar pagina's geleden al helemaal besproken.
Nogmaals: ik heb van Asus EN van Icomputers zwart op wit staan, dat het een probleem is en dat dit gewoon hoort te werken

Jij hebt toch ook een Asus P5B-E...waar heb jij 'm gekocht en wat ga jij doen..? (jij zou niet voor de MSI gaan maar voor de Gigabyte..waarom precies..?)

[ Voor 61% gewijzigd door NIK0 op 06-04-2007 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

NIK0 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:48:
Tsja het moederbord ondersteunt 8 GB, laat er maar 3 zien maar ze zijn allemaal volledig functioneel als ze worden aangesproken... 8)7 Ziet Windows 2003 onderwater opeens dan die mysterieus ontbrekende GB's wel..? Nog even en ik zou denken dat Asus me bedondert waar ik bij sta..
Serieuze OS'en kunnen de BIOS overriden, bv Linux kan harde schijven,... herkennen, dat door de bios niet herkend wordt.

Bij 32bit kan je niet alles zien en voor zekerheid reserveert men een heel deel van de adressen, bij Asus gaan ze ervan uit dat je heel veel adressen opsoupeert (door een dikke grafische kaart) zodat er slechts 3GB overblijft. De BIOS zal niet meer tonen, dan dat je gebruik van kan maken (nogal verwarrend als je volgens de bios 4GB hebt en Windows zegt 3GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
rapture schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 10:23:
[...]
Serieuze OS'en kunnen de BIOS overriden, bv Linux kan harde schijven,... herkennen, dat door de bios niet herkend wordt.

Bij 32bit kan je niet alles zien en voor zekerheid reserveert men een heel deel van de adressen, bij Asus gaan ze ervan uit dat je heel veel adressen opsoupeert (door een dikke grafische kaart) zodat er slechts 3GB overblijft. De BIOS zal niet meer tonen, dan dat je gebruik van kan maken (nogal verwarrend als je volgens de bios 4GB hebt en Windows zegt 3GB).
Kan ik uit jouw verhaal concluderen dat jij zegt dat Windows 2003 toch van de 4 GB gebruik kan maken ookzal zegt het BIOS(en Windows) dat er maar 3 beschikbaar is..? Lijkt mij op z'n zachts gezegd een sterk verhaal. Oh..sorry je zei serieuze OS'en... :P

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 06-04-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maar ook op een asus plank met 4GB zou je toch met remapping aan EN een 32 bits OS met werkende PAE alle 4Gb moeten kunnen zien?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
maratropa schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:35:
Maar ook op een asus plank met 4GB zou je toch met remapping aan EN een 32 bits OS met werkende PAE alle 4Gb moeten kunnen zien?
Daar zijn de meningen over verdeeld. Met een 32bit OS en 32 bit drivers heb je grote kans dat deze niet overweg kunnen met de remapping en je machine kunnen laten crashen..dan heb je wel 4Gb maar een instabiel OS..
Heb ook gevallen gezien waar met remapping aan, bepaalde hardware zaken niet goed meer werkte.. (bijv bij een 5.1 setje werken er nog maar 2 speakers dat soort zaken)

[ Voor 15% gewijzigd door NIK0 op 06-04-2007 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Met een 32 bits OS bedoel ik windows 2003 server met werkende PAE en ook drivers die daar mee om kunnen gaan, of linux varianten.

Dat windows XP sp2 maar max 3,5 laat zien komt door een ingebouwde kernel limitatie sinds sp2 omdat er zo veel drivers inderdaad over de zeik gingen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
maratropa schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:47:
Met een 32 bits OS bedoel ik windows 2003 server met werkende PAE en ook drivers die daar mee om kunnen gaan, of linux varianten.

Dat windows XP sp2 maar max 3,5 laat zien komt door een ingebouwde kernel limitatie sinds sp2 omdat er zo veel drivers inderdaad over de zeik gingen.
Ik heb Windows 2003 met werkende PAE en microsoft drivers en mijn machine werd zeeer instabiel met remapping enabled. (staat ook in de manual van ASUS, remapping alleen aanzetten als je een 64 BIT OS hebt..!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 07:53:
[...]

Uhmmm, ja ik ken 'm van a tot z en nee dat is niet correct....ze hebben bij IComputers er andere latjes ingestopt en dat werkte ook niet 8)7..dit aspect is een paar pagina's geleden al helemaal besproken.
Nogmaals: ik heb van Asus EN van Icomputers zwart op wit staan, dat het een probleem is en dat dit gewoon hoort te werken
Moest het nog ff zeker weten omdat ik niet wist (gezien het feit dat ik een splinternieuw bord heb teruggehad inclusief CD met Vista drivers) of dat nieuw was of niet O-)
Jij hebt toch ook een Asus P5B-E...waar heb jij 'm gekocht en wat ga jij doen..? (jij zou niet voor de MSI gaan maar voor de Gigabyte..waarom precies..?)
Ik heb mijn P5B-E bij 4Launch gekocht. Als ik tijd heb van het weekend dan wil ik er nog eens een keer 4GB induwen (OCZ spul) en op een aparte partititie W2K3 installeren om nogmaals te testen of eea het doet, immers het probleem is niet dat die 4GB niet gezien wordt, maar dat het zo instabiel is als wat, toch :? :? :? :?

Vwb mijn keuze MSI vs Gigabyte: het gaat om een werkstation, niet om de server, dus mijn eisen zijn wat anders als het gaat om overclocking mogelijkheden icm goede (Durable) condensatoren. Verder heb ik dus in mijn server een Gigabyte bord, dat afgezien van de brakke nVidia drivers die op hun bek gaan bij de 4GB, erg goed en betrouwbaar loopt...

Daarnaast had ik me, gezien mijn vorige ervaringen met een Asus xxx DeLuxe voorgenomen om nooit meer een Asus te nemen, maar voor Gigabyte te gaan. Maar ja, dan hebben collega's goede ervaringen met zo'n P5B en dan trap je er weer in |:( |:( |:(
rapture schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 10:23:
[...]

Onzin. Tis maar net hoe je de BIOS instelt: Plug&Play OS of niet, oftewel zoekt de BIOS naar aangesloten hardware als harde schijven of doet het OS dat...

Vwb RAM doen Windows en Linux het inderdaad anders. Windows gaat hierbij volledig uit van de BIOS om de volgende redenen:
- Remapping van chipset / IO etc. is verantwoordelijkheid BIOS
- Als het BIOS bijv. hardware matige mirroring / redundancy ondersteund dan kan je bijv. 8GB in je bord duwen, de BIOS ziet ook 8GB, doet echter aan mirroring en meld dus slechts 4GB aan het OS
- Maximaliseren van door OS herkend geheugen ivm testen zonder fysiek latjes te moeten trekken.

Je kunt dit ook vinden in een kb artikel natuurlijk ;)

Linux is inderdaad in staat om naast wat de BIOS rapporteert (bijv. een maximum) te forceren dat Linux toch meer rapporteert. Daarnaast is het in Linux nogal gewoon om de E820 map uit de BIOS lekker te gaan modificeren en dus zelf de memory remapping uit te voeren...

Oftewel: Windows gaat uit, conform spec, van de BIOS en Linux gaat soms uit van de BIOS, maar is ook in staat om eigenhandig de BIOS mapping te wijzigen (bij 4GB moet de kernel dan wel PAE ondersteunen bij 32bits OS) en vervolgens deze te gebruiken...

Maar goed, los van deze goddelijke discussie gaat het er hier volgens mij om dat W2K3 wel degelijk (door remapping in de BIOS aan te zetten) die 4GB ziet, maar dat eea instabiel is, en de bewering is dus dat dit NIET aan het OS ligt, maar aan de BIOS / Asus mobo, toch :Y :Y :Y :Y , of niet :N :N :N
NIK0 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 10:42:
[...]

Kan ik uit jouw verhaal concluderen dat jij zegt dat Windows 2003 toch van de 4 GB gebruik kan maken ookzal zegt het BIOS(en Windows) dat er maar 3 beschikbaar is..? Lijkt mij op z'n zachts gezegd een sterk verhaal. Oh..sorry je zei serieuze OS'en... :P
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (zie voor uitleg hierboven...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maar die instabiliteit kan dus komen door slechte drivers?

Wat ik me afvraag is kun je bij geremapped geheugen komen met een 32 bits os met werkende PAE? Want dat zou toch hetzelfde princiepe moeten zijn. "hoog" geheugen boven de 4GB heb je een 64bits OS voor nodig, maar daar is PAE in een 32 bits OS ook voor, om meer dan die 4GB te kunnen gebruiken? Maar nu gis ik maar :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Leuk die reacties op hetzelfde moment. De een vraagt wat, de ander had al geantwoord...
Zo kreeg ik dus een foutmelding dat ik mijn post niet meer kon editen om nog ff onderstaand commentaar toe te voegen ;)
maratropa schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:06:
Maar die instabiliteit kan dus komen door slechte drivers?
Kan. nVidia ondersteunt geen PAE in zijn VGA drivers 8)7 8)7 om maar iets te noemen...
Wat ik me afvraag is kun je bij geremapped geheugen komen met een 32 bits os met werkende PAE? Want dat zou toch hetzelfde princiepe moeten zijn. "hoog" geheugen boven de 4GB heb je een 64bits OS voor nodig, maar daar is PAE in een 32 bits OS ook voor, om meer dan die 4GB te kunnen gebruiken? Maar nu gis ik maar :)
Ik heb in mijn Gigabyte bordje 4GB ram erin zitten en de 32bits versie van W2K3 ziet gewoon die 4GB en kan hem nog gebruiken ook zolang ik dus maar niet die idiote nVidia drivers installeer maar de VGA drivers van W2K3 gebruik.

Dus ja, PAE stelt een 32bits OS in staat om middels indirecte mapping van een 36bits adres de juiste 4GB 'bank' aan te spreken en zo dus max 64GB te addresseren.

Dat niet elk bord dat kan heeft te maken dat vanuit ruimte en kostenoverwegingen (koperlijntjes kunnen heel veel geld kosten) een mobo fabrikant kan besluiten slechts 33bits (8GB max) of 34bits (16GB) te implementeren.
NIK0 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:51:
[...]

Ik heb Windows 2003 met werkende PAE en microsoft drivers en mijn machine werd zeeer instabiel met remapping enabled. (staat ook in de manual van ASUS, remapping alleen aanzetten als je een 64 BIT OS hebt..!)
In mijn Solid - Touching manual (wederom het bekende hoofdstukje) staat toch echt dat de 8GB (minus wat ruimte voor de chipset) beschikbaar is voor een 64bits OS (voorbeeld is WinXP x64) en voor Windows 2000 (32 bits, enkel die versies van Win2K die dat ook ondersteunen natuurlijk, middels PAE) O-)

@nostradamus99:
Voor het geval ik tussen het paaseieren zoeken en belastingaangifte doen nog tijd vind om met 4GB en W2K3 mijn nieuwe P5B-E (BIOS 1101) te gaan testen, kun jij nog ff in het kort aangeven onder welke condities en tooltjes jij het geheel op zijn bek kreeg, en hoe dan (bevroren, reset etc.) ?

Edit 9-Apr-2007 @17:42
Wat een k***e bord, zelfs met 2GB onder zware belasting gaat het ding op zijn bek!
Met 4GB is er geen houden aan: reset zichzelf om de haverklap :X Weliswaar met ram dat niet op de QVL staat, dus ik heb natuurlijk geen poot om op te staan, maar het Heart Touching begint meer op een Heart Attack te lijken waarbij het Rock Solid dan wel op de grafsteen zal slaan :(

Ik heb nog wel even navraag gedaan bij 4Launch, in de zin wat hun mening is om in een P5B-E bord 4GB te stoppen icm een 32bits OS dat PAE ondersteund:

"De 4GB word helaas alleen aangeraden met 64 bit windows.
U kunt met remapping op 32 bit deze misschien aan de praat krijgen. Maar ik kan dit absoluut niet garanderen."

Ook daar vandaan geen geluiden waarvan ik nu echt blij wordt.dus...
Aan de andere kant loopt het P5B bord (dus zonder de -E) icm een oude Asus X800XT en 2GB ram met een lekker op stock voltages naar 3Ghz overklokte E4300 van mijn vriendin perfect, maw het kan dus wel :?

Ik ga maar weer paaseieren zoeken :9 :9

[ Voor 65% gewijzigd door Mars Warrior op 08-04-2007 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:16:
Leuk die reacties op hetzelfde moment. De een vraagt wat, de ander had al geantwoord...
Zo kreeg ik dus een foutmelding dat ik mijn post niet meer kon editen om nog ff onderstaand commentaar toe te voegen ;)
[...]

In mijn Solid - Touching manual (wederom het bekende hoofdstukje) staat toch echt dat de 8GB (minus wat ruimte voor de chipset) beschikbaar is voor een 64bits OS (voorbeeld is WinXP x64) en voor Windows 2000 (32 bits, enkel die versies van Win2K die dat ook ondersteunen natuurlijk, middels PAE) O-)

@nostradamus99:
Voor het geval ik tussen het paaseieren zoeken en belastingaangifte doen nog tijd vind om met 4GB en W2K3 mijn nieuwe P5B-E (BIOS 1101) te gaan testen, kun jij nog ff in het kort aangeven onder welke condities en tooltjes jij het geheel op zijn bek kreeg, en hoe dan (bevroren, reset etc.) ?

Edit 9-Apr-2007 @17:42
Wat een k***e bord, zelfs met 2GB onder zware belasting gaat het ding op zijn bek!
Met 4GB is er geen houden aan: reset zichzelf om de haverklap :X Weliswaar met ram dat niet op de QVL staat, dus ik heb natuurlijk geen poot om op te staan, maar het Heart Touching begint meer op een Heart Attack te lijken waarbij het Rock Solid dan wel op de grafsteen zal slaan :(

Ik heb nog wel even navraag gedaan bij 4Launch, in de zin wat hun mening is om in een P5B-E bord 4GB te stoppen icm een 32bits OS dat PAE ondersteund:

"De 4GB word helaas alleen aangeraden met 64 bit windows.
U kunt met remapping op 32 bit deze misschien aan de praat krijgen. Maar ik kan dit absoluut niet garanderen."

Ook daar vandaan geen geluiden waarvan ik nu echt blij wordt.dus...
Aan de andere kant loopt het P5B bord (dus zonder de -E) icm een oude Asus X800XT en 2GB ram met een lekker op stock voltages naar 3Ghz overklokte E4300 van mijn vriendin perfect, maw het kan dus wel :?

Ik ga maar weer paaseieren zoeken :9 :9
Howdy Amigo,

Was ook een weekend paas eieren zoeken dus dat duurde ffies. Heb vrijdag middag voor vertrek nog even een stevige mail richting IComputers gestuurd en heb 's middags een mail terug ontvangen dat men akkoord gaat om het bord alsnog om te wisselen....zoals het hoort! ;)
EDIT: Ik lees de mail nu nogmaals en er is nog wat werk te verzetten, men wil dat ik EERST het moederbord terugstuur en als men het bord heeft teruggestuurd naar Asus en geld heeft terug-ontvangen, gaat men het MSI bord bestellen.. :'( ..moet ik nog even vragen of dat niet andersom kan aangezien ik dan weer degene ben die tussen wal en schip valt...
Met 4GB is er geen houden aan: reset zichzelf om de haverklap :X
Gelukkig ben je er zelf al achter gekomen hoe je 'm op z'n bek kunt laten gaan, dit is ook mijn ervaring!
Het zal wel een weekie duren voordat ik een ander bord heb even verzinnen hoe ik de tussentijd moet doorkomen..

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 09-04-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:57:
[...]

Howdy Amigo,

Was ook een weekend paas eieren zoeken dus dat duurde ffies. Heb vrijdag middag voor vertrek nog even een stevige mail richting IComputers gestuurd en heb 's middags een mail terug ontvangen dat men akkoord gaat om het bord alsnog om te wisselen....zoals het hoort! ;)
EDIT: Ik lees de mail nu nogmaals en er is nog wat werk te verzetten, men wil dat ik EERST het moederbord terugstuur en als men het bord heeft teruggestuurd naar Asus en geld heeft terug-ontvangen, gaat men het MSI bord bestellen.. :'( ..moet ik nog even vragen of dat niet andersom kan aangezien ik dan weer degene ben die tussen wal en schip valt...
Kun jij nog de exacte beweegredenen aangeven dat iComputers en dus Asus het bord terugneemt want ik neig er steeds meer naar om mijn bord alsnog terug te sturen ondanks dat ik het voorlopig met maar 2GB zal gaan gebruiken en dus niet binnen korte termijn (dit jaar) tegen het 4GB probleem zal aanlopen. Aan de andere kant wil ik toch wel wat jaren met dit bord vooruit kunnen, en dus heb ik liever een bord dat dat ook kan en daarbij hoort toch wel ondersteuning van 4GB...
Gelukkig ben je er zelf al achter gekomen hoe je 'm op z'n bek kunt laten gaan, dit is ook mijn ervaring!
Het zal wel een weekie duren voordat ik een ander bord heb even verzinnen hoe ik de tussentijd moet doorkomen..
Het koste eigenlijk geen moeite. Gewoon aan laten staan (idle dus!!) en dan ging het ding om het uur ongeveer op zijn bek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:06:
[...]

Kun jij nog de exacte beweegredenen aangeven dat iComputers en dus Asus het bord terugneemt want ik neig er steeds meer naar om mijn bord alsnog terug te sturen ondanks dat ik het voorlopig met maar 2GB zal gaan gebruiken en dus niet binnen korte termijn (dit jaar) tegen het 4GB probleem zal aanlopen. Aan de andere kant wil ik toch wel wat jaren met dit bord vooruit kunnen, en dus heb ik liever een bord dat dat ook kan en daarbij hoort toch wel ondersteuning van 4GB...

[...]

Het koste eigenlijk geen moeite. Gewoon aan laten staan (idle dus!!) en dan ging het ding om het uur ongeveer op zijn bek 8)7
Nou, ik heb een probleem bij Asus neergelegd waarop ik zwart op wit een oplossing voor kreeg teruggemaild. maw Asus erkent dat dit een probleem is. Nadat de oplossing van Asus niet had gewerkt hoorde ik niets meer wat mij alleen nog maar standvastiger maakte in mijn mening dat er iets niet helemaal klopte.
IComputers had mij ook zwart op wit gesteld dat dit inderdaad hoort te werken..dus alle "bases are covered" zogezegd.
Het was jammer dat ik IComputers eerst een "mailtje they couldn't refuse" moest sturen voordat hun geheugen (woordspeling) opgefrist werd.
Ik heb vandaag nog contact gehad met IComputers en het MSI bord word nu netjes eerst besteld waarna ik in 1 klap de boel mag omruilen..dat spreekt voor ze en dat zal ik ook uitdragen in de shopsurvey wanneer dit netjes wordt afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HELP HELP.

Heb net 2GB (totaal 4GB) erbij gezet maar de computer en monitor start dan niet meer op ?

Wie kan mij helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:29:
HELP HELP.

Heb net 2GB (totaal 4GB) erbij gezet maar de computer en monitor start dan niet meer op ?

Wie kan mij helpen....
Biosversie..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De allerlaatste van P5B-Plus -Vista Edition 0401.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb alle chips apart geprobeerd en eentje werkt dus niet ........ snik.

Vista ziet nu dus 3072MB geheugen.

Maar waarschijnlijk moet ik dus beide terugsturen.......snik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Zo, he he..ik kan eindelijk weer vrijuit spreken nu alles helemaal achter de rug is.

Nou hoe is dit verhaal afgelopen...?
Ik zou van IComputers een MSI P965 moederbord krijgen en vervolgens mijn Asus P5B-E inleveren.

Op de site stond levertijd, 1 tot 5 werkdagen...Na 2 weken nog niets gehoord te hebben van IComputers maar weer 'ns gebeld (a 40 euriecent per minuut). De levertijd bleek nog minimaal 2 weken te gaan duren wat onverteerbaar was voor mij.
Uiteindelijk toch maar besloten het bord in te leveren, ik kreeg toen te horen dat ik slechts de dagwaarde terugkreeg. :(
Ik had er geen zin meer in om te vechten en ben maar akkoord gegaan. Wat centjes erbij gelegd en het mobo gewoon uit voorraad bij Informatique gehaald.

Uiteindelijk heb ik vorige week vrijdag pas m'n geld gekregen terwijl ik het bord op 18 april al had ingeleverd..(zijn dus ook weer 3 telefoontjes a 40ct per minuut aan vooraf gegaan om te vragen waar m'n geld bleef,ik zou dan weer teruggebeld worden, niets meer gehoord etc etc).
Inmiddels draait mijn MSI P965 met 4 GB, het bios ziet 4 GB en Windows ziet nu ook de 4 GB _/-\o_
Wat kan ik mijn GoT broeders meegeven als wijze lessen die ik heb geleerd uit deze bizarre situatie:

1 Als je iets meer dan huis-tuin-en-keuken dingen gaat doen met je pc, koop dan geen Asus.

2 Asus zuigt, Asus support zuigt,(All Support UnSupported)Asus download site zuigt en het Asus forum zuigt

3 Icomputers, tsja..het is allemaal goed gekomen maar wat een pijn en moeite zeg. Ik betwijfel dat ik alles voor elkaar had gekregen wanneer ik zelf NIET in de IT had gezeten. In eerste instantie niet mee willen werken totdat ik ze een "stevig" mailtje had verstuurd met mijn actieplan wanneer ik niet geholpen zou worden. Je moet zorgen dat je NOOIT met hun "aftersales" te maken krijgt want je dat opent zicht een "world of hurt" voor je snufferd.

Ik ben ook nog steeds benieuwd waar de I voor staat in Icomputers (als je het weet mag je het zeggen)
Ik wil alle GoT'ers bedanken die getracht hebben me te helpen met dit probleem.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Asus is ondertussen gedegradeerd tot B-merk, terwijl Gigabyte goed weet op te werken richting A-merk. Dan weten we ook waar we de full-scale-boycot op moeten smijten. Geen enkele tweaker mag een Asus mobo overwegen totdat de mobo's doen wat ze beloven, maak gebruik van onze invloedsfeer in de CSL. ;) Via chipsets werden ook hierop zwaar afgerekend, ze wilden alles ondersteunen, maar het werkt meestal niet goed. http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319090
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319110
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
rapture schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:38:
Asus is ondertussen gedegradeerd tot B-merk, terwijl Gigabyte goed weet op te werken richting A-merk. Dan weten we ook waar we de full-scale-boycot op moeten smijten. Geen enkele tweaker mag een Asus mobo overwegen totdat de mobo's doen wat ze beloven, maak gebruik van onze invloedsfeer in de CSL. ;) Via chipsets werden ook hierop zwaar afgerekend, ze wilden alles ondersteunen, maar het werkt meestal niet goed. http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319090
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319110
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319129
Helemaal mee eens...het is nu alweer mei en ik zie weinig beweging bij hun BIOS updates om die serieuze problemen aan te pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:16:
Zo, he he..ik kan eindelijk weer vrijuit spreken nu alles helemaal achter de rug is.
DAT werd tijd zeg 8)

Nou ja, blij dat het eea nu werkt. Ik heb mijn Asus bordjes nu 'gedegradeerd' tot gewone PC borden die voorlopig zat hebben aan 2GB RAM.

Het Gigabyte met nVidia chipset bord dat in de server zit wordt als alles goed gaat vervangen door een Gigabyte GA-MA69G-S3 bordje, dus met Ati chipset, immers nVidia heeft naast Asus ook problemen met de 4GB icm een 32bit OS 8)7, en daarnaast is de Ati variant nog eens een stukje zuiniger ook als het gaat om stroomverbruik ;)

Al met al was het inderdaad leerzaam, maar aan de andere kant ook diep droevig dat fabrikanten als Asus en nVidia domweg niet voldoen aan hun eigen beloftes, en het heel veel moeite kost om ze daar alsnog op te wijzen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
The truth is out there...and if you find it, you will be shot.. :X
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Mocht je voor MSI zijn gegaan door mijn tip dan vol ik me vereerd ;) Ben blij voor je dat het werkt.

Ik had laatst 4x 2GB bankjes en kon het niet laten om het te testen >:) Het BIOS herkent "maar" 7233MB. Der mist dus net geen 1GB aan geheugen. Opzicht geen probleem want 8GB is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mentox schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:55:
Mocht je voor MSI zijn gegaan door mijn tip dan vol ik me vereerd ;) Ben blij voor je dat het werkt.

Ik had laatst 4x 2GB bankjes en kon het niet laten om het te testen >:) Het BIOS herkent "maar" 7233MB. Der mist dus net geen 1GB aan geheugen. Opzicht geen probleem want 8GB is wel erg veel.
Is niet vreemd hoor. Ervan uitgaande dat het bord max 8GB ondersteund om te adresseren blijft het zo dat het die circa 800MB voor PCI, BIOS, PCI-e etc. moet reserveren. Met 'slechts' 4GB kan die eenvoudig worden geremapped (anders houd je 3.2GB over...) en zie je de volle 4GB, maar met die 8GB heeft het BIOS geen andere keus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0

In mijn oude pc zit ook een MSI board wat nog steeds prima dienst doet, toen ik jou tip las over de MSI P965 was het zeker snel geregeld..dus je mag je zeker vereerd voelen Mentox.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Het was voor mij een stukje zekerheid dat er wel degelijk mobo's beschikbaar waren die gewoon deden wat er beloofd werd..!
Nogmaals bedankt voor die tip..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is niet raar als je mobo 33 bit adresbus doorverbonden is, dan kan je mobo max 8 giga-adressen uitdelen. Aangezien allerlei zaken adressen nodig hebben, dan blijft er nog wat over. Op servermobo's worden weleens meer bits voorverbonden. Ook 64 bit processoren hebben beperkt aantal bits als adresbus, waarom zou je 64 draadjes aan hangen, als de klant niet meer dan bv 36 (Xeon, 64 GB), 40 (Opteron, Athlon64,... 1024 GB) of 50 (Itanium, 1024 TB) draadjes nodig heeft? reviews: Dual Xeon, dual Opteron en quad Opteron serververgelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Hij gaat lekker zo...denk je eindelijk van al het gezeik af te zijn, hoor ik de server vandaag wat rare geluiden gemaken...kijk wat er daarna gebeurde... :(

http://www.youtube.com/watch?v=kCUr26QFHMs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NIK0 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:19:
Hij gaat lekker zo...denk je eindelijk van al het gezeik af te zijn, hoor ik de server vandaag wat rare geluiden gemaken...kijk wat er daarna gebeurde... :(

http://www.youtube.com/watch?v=kCUr26QFHMs
Da's pech hebben! Lijkt wel of er een paar condensatoren staan door te fikken :(

Hoop niet dat er andere onderdelen naar de knoppen zijn gegaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mars Warrior schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 10:54:
[...]

Da's pech hebben! Lijkt wel of er een paar condensatoren staan door te fikken :(

Hoop niet dat er andere onderdelen naar de knoppen zijn gegaan :+
Heb 'm omgeruild..ze hadden niet zoveel op voorraad in dezelfde prijsklasse :'(
Ze wilde me eerst nogmaals een BeQuiet aansmeren, ik heb toen maar vriendelijk bedankt, ik heb toen maar gekozen voor een Coolermaster extreme power 650W...alles lijkt het nog te doen..!
Voor mij de eerst keer dat ik een voeding heb zien doorfikken..

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 12-05-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Je hebt wel mazzel zie ik :'(

Ik heb het ook een keer gehad maar dan was het met twee voedingen te gelijk 8)7 Sta je daar met je redundante voedingen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Mentox op 12-05-2007 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mentox schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:01:
Je hebt wel mazzel zie ik :'(

Ik heb het ook een keer gehad maar dan was het met twee voedingen te gelijk 8)7 Sta je daar met je redundante voedingen :X
Oeps da's pas heftig zeg...tsja ik snap niet hoe dit kon gebeuren, heb net Everest maar 'ns laten draaien om te kijken naar de temps m'n HD's zijn rond de 28 graden en m'n intel core2duo staan op 43C..is toch redelijk normaal..? (in de zin dat het niet door overhitting kan komen vanuit m'n kast ofzo..? (een coolermaster wavemaster)

Af en toe zie ik een GPU diode opspringen in m'n sensors en die geeft aan -230C (ghost sensor ofzo..?_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Hallo,

Ik heb ook een asus mobo (P5B-plus Vista Edition), met 4GB geheugen:
(TwinMOS PC6400 2x1GB CL5.0) [2x]

Mijn bios herkent ook maar 3GB geheugen (er wordt 3008MB weergegeven), maar ik kan dit niet controleren in mijn OS (vista business 64bits), omdat ik een blue screen + reboot krijg op het moment dat vista begint met laden.

Na hier gelezen te hebben, denk ik dat ik het beste het geheugen kan vervangen door bijvoorbeeld 2 stripjes van 2GB kingston (of een ander A-merk), want de 4GB zou wel gewoon moeten werken blijkbaar....

Want ik begrijp dat van remapping je systeem nogal onstabiel kan worden? Of geldt dat alleen icm een 32bits OS?

[ Voor 9% gewijzigd door St03mp op 30-07-2007 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Begrijp ik nu dat je Memory Remapping uit hebt staan? Gewoon aanzetten dan! Dat zou geen probleem moeten geven met een 64 bits besturingssysteem en het is ook de manier om 4GB te laten werken... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Nu staat memory remapping inderdaad uit.
Maar weet je zeker dat ik niks kapot maak met dit remapping-gebeuren?
Ik bedoel, ik lees posts van mensen die rare geluiden uit hun videokaart krijgen etc.
Dat lijkt me niet echt goed voor je systeem... wel?

En is remapping stabiel te gebruiken icm overclocking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Laat ik het zo zeggen: Het is de bedoeling dat je memory remapping aan zet als je 4GB geheugen wilt gebruiken... Zet je het niet aan, dan zal het volgens mij ook niet gaan werken.

Ik heb ook nog geen rare geluiden uit mijn videokaart horen komen. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Ok, en dan nog 'n laatste vraag: twinMOS (800Mhz) staat niet in de QVL van Asus P5B-Plus series.
Levert dit minder stabiliteit op, of is die QVL slechts een lijst waarop wordt gegarandeerd dat het geheugen goed werkt met het mobo? Dus, met andere woorden: twinMOS kan mogelijk net zo goed werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
St03mp schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:58:
Ok, en dan nog 'n laatste vraag: twinMOS (800Mhz) staat niet in de QVL van Asus P5B-Plus series.
Levert dit minder stabiliteit op, of is die QVL slechts een lijst waarop wordt gegarandeerd dat het geheugen goed werkt met het mobo? Dus, met andere woorden: twinMOS kan mogelijk net zo goed werken...
Inderdaad, het KAN net zo goed werken, maar garanties heb je niet.

Aan de andere kant, ik heb ook wel meegemaakt dat A-merk geheugen dat op zo'n QVL staat, voor problemen zorgde, en no-name geheugen het in 1x goed deed (ben niet de enige, zie ook div. topics hier op GoT).
Komt volgens mij ook omdat een boel A-merk fabrikanten niet altijd dezelfde chips op hun modules gebruiken, maar wel hetzelfde typenummer blijven hanteren.

Die QVL is meer een indicatie dat je de kans op succes groter is als je geheugen van die lijst gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Ok, duidelijk. Thanks.

En ik bedenk nu: mn systeem werkt vlekkeloos met 2x 1GB TwinMOS op het mobo. Als twinMOS niet zou werken op dit mobo,dan zou ik dat met 2GB waarschijnlijk dus ook al gemerkt hebben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Ok, met memory remapping op enabled ziet mijn bios inderdaad netjes 4096MB ram, maar de blue screens zijn niet verdwenen.
Na wat zoeken op internet werd geadviseerd om het voltage van het geheugen te verhogen. Ik heb dit van 1.90V naar 2.15V gezet.
In plaats van een blue screen tijdens het laden van vista x64 komt de blue screen pas na 'n minuut of 20.
Ik heb ook nog een bios update geprobeerd, ik zat op revisie 0213, nu op 0804. Dit verandert verder niks.
Als laatste nog (kort) memtest gedraaid (met 4GB), eerst goldmemory 5.07: alleen maar rood, rood en rood met veel uitroeptekens en 'FAILED' in m'n scherm, na 61% liep de boel vast.
Bij memory86+ hetzelfde verhaal, zonder vastloper.

memtests met 2GB gaven geen fouten weer (op laag en hoog voltage, en alle DIMM's in alle sloten (kort) getest)

De blue screen voor het verhogen van het voltage gaf trouwens deze stop-code: 0x0000001A
Hierover kon ik niet al te veel terug vinden.
Na het voltage verhogen kreeg ik deze stop-code: 0x0000000A
Hiervoor heb ik een fix gevonden op support.microsoft.com: Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"
Helaas helpt die fix helemaal niks, en zit ik nog steeds met mijn blue screens....

Ik heb toch echt het donkerbruine vermoeden dat twinMOS gewoon te brak is om in deze configuratie te gebruiken, maar misschien dat iemand dit kan bevestigen/ ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St03mp schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:16:
Nu staat memory remapping inderdaad uit.
Maar weet je zeker dat ik niks kapot maak met dit remapping-gebeuren?
Ik bedoel, ik lees posts van mensen die rare geluiden uit hun videokaart krijgen etc.
Dat lijkt me niet echt goed voor je systeem... wel?

En is remapping stabiel te gebruiken icm overclocking?
Ik heb 32 bit, met remapping aan staan en een beetje overclocked, maar hij doet het gewoon. Geen problemen mee (E6600,P5B,ocz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Heb je al eens 3GB geprobeerd, dus 3 latjes erin?
En blijft je systeem wel stabiel zonder memory remapping aan?

Op een Duits forum is ook wel eea te vinden:

"Ich hab ein ähnliches Problem. 4GB G.Skill auf nem ASUS P5B Deluxe. Ohne aktiviertes Memory Remapping hab ich, laut BIOS-POST, nur 3008MB RAM aber es funktioniert alles. Sobald ich Memory Remapping aber aktiviere friert mein System einfach nach unbestimmter Zeit ein und nur noch reset hilft. Egal wie die Riegel in den Slots verteilt sind. Jedes 2GB-Kit für sich hat jeweils 2 Tage am Stück Prime-"Blend" und Memtest hinter sich, keine Fehler. Beide Kits auf 3GB "kastriert" schaffen das auch. Bei beiden Kits mit Memory Remap und dadurch vollen 4GB... tja, keine Ahnung, das System schafft nicht mehr als 30 Minuten stabil. Es ist zum Kotzen. Es liegt soooo offensichtlich am Memory Remapping aber ASUS erzählt was von "Speicher defekt"... "

Ikzelf heb het maanden geleden al opgegeven om 4GB met memory remapping werkend te krijgen op een Asus mobo en heb die zooi ingewisseld voor Gigabyte spul, en dat werkt gewoon in een keer met 4GB, zowel met als zonder memory remapping ingeschakeld...
nostramamus99 heeft om die reden een MSI bord gekocht, en was ook van de problemen af _/-\o_

Wat dan de reden is dat het bij sommige mensen wel werkt is me niet duidelijk overigens :?

Verder zie je hier op GOT ook nog zo'n topic over deze mobo's, met dezelfde problemen: ASUS!

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 31-07-2007 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Zoals je zelf al zegt: er zijn genoeg mensen die 4GB icm vista x64 wel aan de praat krijgen met een P5B mobo.

Ik heb besloten om morgen naar 4launch te gaan om mijn geheugen terug te brengen en om te wisselen voor dit geheugen:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=016882 (2x)
Kingston HyperX staat wel op de QVL van asus P5B-plus serie, hopelijk werkt het dus daar wel mee.

Ondertussen heb ik ook het probleem bij de RMA/ technische dienst van 4launch neergelegd, maar als ik heel eerlijk ben verwacht ik daar niet heel veel zinnigs van terug. Er zal al snel op de fabriekgarantie worden gewezen. Met andere woorden: minimaal 'n maand m'n systeem (moederbord) kwijt....

Ook heb ik het probleem bij asus support neergelegd. Ze bieden een moederbord aan met support t/m 8GB geheugen. Ik koop nota bene een vista editie. Je moet 'n goeie zijn om mij dan nog te kunnen verkopen dat 4GB + P5B + Vista x64 niet werkt.

Ze zoeken maar een oplossing. Klant is koning, toch? :)

Ik zal hier updaten zo snel ik iets meer weet.

-edit: 3GB werkt ook niet. Als het wel zou werken zou dat voor mij trouwens niet veel meerwaarde bieden. Ik heb 4GB nodig, ik heb 4GB gekocht, en ik zal 4GB gebruiken. (punt!)

[ Voor 7% gewijzigd door St03mp op 31-07-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

St03mp schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:59:
Ik heb besloten om morgen naar 4launch te gaan om mijn geheugen terug te brengen en om te wisselen voor dit geheugen:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=016882 (2x)
Kingston HyperX staat wel op de QVL van asus P5B-plus serie, hopelijk werkt het dus daar wel mee.
Licht off-topic: wel naar hun nieuwe adres fietsen dan hè
Ondertussen heb ik ook het probleem bij de RMA/ technische dienst van 4launch neergelegd, maar als ik heel eerlijk ben verwacht ik daar niet heel veel zinnigs van terug. Er zal al snel op de fabriekgarantie worden gewezen. Met andere woorden: minimaal 'n maand m'n systeem (moederbord) kwijt....
Ik had dus via 4launch binnen 5dgn een nieuw mobo: 4launch was snel met zelf constateren dat het niet werkte en zorgde voor een nieuw mobo...
Ook heb ik het probleem bij asus support neergelegd. Ze bieden een moederbord aan met support t/m 8GB geheugen. Ik koop nota bene een vista editie. Je moet 'n goeie zijn om mij dan nog te kunnen verkopen dat 4GB + P5B + Vista x64 niet werkt.

Ze zoeken maar een oplossing. Klant is koning, toch? :)

Ik zal hier updaten zo snel ik iets meer weet.
Van Asus support kreeg ik te horen dat ze niets voor me konden betekenen, dus ik hoop dat jij meer respons krijgt en uiteindelijk een werkende oplossing. Wie weet toch het type geheugen waar het P5B mobo wat (over)gevoelig voor is??

En als je dat andere topic nog leest, dan lees je daar dat Asus voor een P5B-V een fix heeft uitgebracht die het probleem lijkt op te lossen, maar dat dat (nog) niet voor de andere P5Bs en de nieuwste mobos gedaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Mars Warrior schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 07:26:
[...]

Licht off-topic: wel naar hun nieuwe adres fietsen dan hè
Jazeker, ik moest eerst heel eindhoven door, vanaf de boschdijk ter hoogte van Best zeg maar. Nu kom ik er zo goed als langs op de A2 richting huis :)
[...]

Ik had dus via 4launch binnen 5dgn een nieuw mobo: 4launch was snel met zelf constateren dat het niet werkte en zorgde voor een nieuw mobo...
Ok, dat klinkt goed.
Alleen jammer dat ze bij 4launch geen Gigabyte mobo's hebben.
Waarschijnlijk wordt het dan een MSI of zo....

Maar bij het plaatsen van een nieuw mobo kan ik heel mn pc weer opnieuw gaan installeren omdat ik dan mn RAID settings kwijt zal zijn :/
[...]

Van Asus support kreeg ik te horen dat ze niets voor me konden betekenen, dus ik hoop dat jij meer respons krijgt en uiteindelijk een werkende oplossing. Wie weet toch het type geheugen waar het P5B mobo wat (over)gevoelig voor is??

En als je dat andere topic nog leest, dan lees je daar dat Asus voor een P5B-V een fix heeft uitgebracht die het probleem lijkt op te lossen, maar dat dat (nog) niet voor de andere P5Bs en de nieuwste mobos gedaan is...
Dat heb ik gelezen ja. Daarom lijkt het me logisch dat ze voor deze serie ook wel een fix maken.
Maarja, daar ga ik niet nog n maand op wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

St03mp schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 12:24:
Jazeker, ik moest eerst heel eindhoven door, vanaf de boschdijk ter hoogte van Best zeg maar. Nu kom ik er zo goed als langs op de A2 richting huis :)
Voor mij geld helaas het omgekeerde :(
Ok, dat klinkt goed.
Alleen jammer dat ze bij 4launch geen Gigabyte mobo's hebben.
Waarschijnlijk wordt het dan een MSI of zo....
Is Zercom een optie? Die heeft volgens mij wel Gigabyte in het assortiment zitten...
Dat heb ik gelezen ja. Daarom lijkt het me logisch dat ze voor deze serie ook wel een fix maken.
Maarja, daar ga ik niet nog n maand op wachten...
Dit topic is al vanaf maart, dus of Asus het deze keer eens in een maand red zou ik inderdaad niet op gaan lopen wachten. Het moet gewoon werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Mars Warrior schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:00:
[...]

Voor mij geld helaas het omgekeerde :(
:P
[...]

Is Zercom een optie? Die heeft volgens mij wel Gigabyte in het assortiment zitten...
Nee, niet echt. Ik heb mijn hele systeem besteld bij 4launch, splinternieuw. Heb 'm sinds afgelopen vrijdag in huis. Dus ik was niet van plan om een ander moederbord te kopen. Ik ga het zeker omruilen...
En daarnaast heb ik niet genoeg verstand van al die hardware om hem zelf te assembleren. Dat doen ze maar netjes bij 4launch dus :)

Ik zit nu te kijken naar de MSI P35 Platinum. 2 tientjes duurder dan deze P5B en meteen met P35 ipv P965...

Ik lees alleen weer het een en ander over geheugen problemen met dit moederbord... }:|
En ze hebben er zo'n hele koperwinkel op gemonteerd... hopelijk past mijn Scythe Infinity daar nog tussen. :)
[...]

Dit topic is al vanaf maart, dus of Asus het deze keer eens in een maand red zou ik inderdaad niet op gaan lopen wachten. Het moet gewoon werken!
Hmm, we will see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Kleine kick, maar ik ervaar dit probleem vanaf vandaag ook.
P5B Deluxe, E6420, 4gb Kingston geheugen (de welkbekende 2gb kit pc5300 x 2 dus).

Ik heb nog niets geprobeerd wat in dit topic allemaal is geopperd, maar ik had wel een vraagje.
Mijn bios ziet ook 3008MB evenals Vista 32bit die ik draai.
Moet CPU-Z alle 4 slots ook 1024mb zien, want in slot 2 ziet cpu-z bij mij niks?

Ik wil dus ff het eea uitsluiten (misschien ligt et hier gewoon aan de reep in slot 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt dat 2x 2GB het probleem onder Linux schijnt op te lossen, en ik denk ook in de BIOS zonder Remapping.

4x 1GB schijnt gewoon een probleem te zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een asus P5B waar 4GB geheugen in zit.

Tijdens het booten wordt die 4GB geheugen gedetecteerd maar vista (32bit) toont maar 2GB geheugen.

In de CMD prompt heb ik al "BCDEDIT /SET PAE ForceEnable" uitgevoerd, maar ik blijf nog steeds 2GB zien.

Als ik memory remapping uit zet in het BIOS krijg ik 3GB geheugen te zien in vista. Enig idee hoe ik 4GB te zien kan krijgen?

Heb heel dit topic overlopen maar ik geraak er niet meer wijs aan uit

• St03mp
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:21:
Ik heb ook een asus P5B waar 4GB geheugen in zit.

Tijdens het booten wordt die 4GB geheugen gedetecteerd maar vista (32bit) toont maar 2GB geheugen.

In de CMD prompt heb ik al "BCDEDIT /SET PAE ForceEnable" uitgevoerd, maar ik blijf nog steeds 2GB zien.

Als ik memory remapping uit zet in het BIOS krijg ik 3GB geheugen te zien in vista. Enig idee hoe ik 4GB te zien kan krijgen?

Heb heel dit topic overlopen maar ik geraak er niet meer wijs aan uit
Er wordt meerdere malen gemeld dat je sowieso 64-bits OS moet gebruiken om de volledige 4GB te kunnen benutten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:04:
Het schijnt dat 2x 2GB het probleem onder Linux schijnt op te lossen, en ik denk ook in de BIOS zonder Remapping.

4x 1GB schijnt gewoon een probleem te zijn :S
Het verschilt per distro, de een doet het wel goed, de ander niet.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
RUFFNECK schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 22:04:
Kleine kick, maar ik ervaar dit probleem vanaf vandaag ook.
P5B Deluxe, E6420, 4gb Kingston geheugen (de welkbekende 2gb kit pc5300 x 2 dus).

Ik heb nog niets geprobeerd wat in dit topic allemaal is geopperd, maar ik had wel een vraagje.
Mijn bios ziet ook 3008MB evenals Vista 32bit die ik draai.
Moet CPU-Z alle 4 slots ook 1024mb zien, want in slot 2 ziet cpu-z bij mij niks?

Ik wil dus ff het eea uitsluiten (misschien ligt et hier gewoon aan de reep in slot 2)
Is al een paar keer gezegd inmiddels voor 4GB MOET je 64 bits OS hebben (vista x64 of XP x64 bijvoorbeeld). En de functie Memory Remap enable zetten in het BIOS. Heb zelf ook 2 x een P5B deluxe en zolang je het bovenstaande doet en vista x64 draait werkt het prima.

Enne slot 2 niks? Dan zou ik hem er nog ff opnieuw in drukken. Maar 3008MB is wel precies het aantal wat ik ook heb zonder memory remap enable (zit bij north of south bridge options, ze staan onder elkaar het is de bovenste ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 23-08-2007 10:35 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Pagina: 1 2 3 Laatste