Nieuwe allround PC [budget €1150]

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Molecom
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Na 3,5 jaar ben ik toe aan een nieuwe PC.

Ik ben een matige gamer (NFS-MW, Carbon), het moet dus echt een all round systeem worden wat zeker een jaar of 3 mee moet gaan.
Verder zal ik het systeem in de toekomst upgraden met een budget DX10 kaart.
Ik ben nog geen OC-er maar wil hier wel (niet extreem) mee aan de slag.
Budget: €1150,-- all in max.

Ik heb het volgende samengesteld:

Kast: Antec Sonata II, voeding 450W + casefan, €100,53
Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3 retail, €112,17
Processor: Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2.4Ghz, €293,63
Koeler: Arctic Freezer 7 Pro, €18,03
Geheugen: Twinmos Memory kit 2048MB DDR2 PC5300 667 Mhz, kit van 2, €126,52
Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB 7200RPM 16MB, SataII, €79,44
Videokaart: Gigabyte GV-NX76T256D-RH Pasief gekoeld Silent Pipe II, €158,28
Cardreader: Apacer 15-in-1 intern, €9,28
Diskettestation: OEM 3,5 zwart, €9,16
DVD-writer: Samsung SH-182M, €31,43
Wireles: Netgear WG311 PCI-card, €22,75
Montage: Montage en windowsinstallatie 1 jaar garantie, €50,00
Verzending: €8,95

Totaal: €1105,35

Lang getwijfeld tussen een P5B, GA-965P-S3, en GA-965P-DS3. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat de PCI sloten ver van de PCIe-16 af staan en ik heb gelezen dat de nieuwe videokaarten anders een extra PCI slot bezetten. Bij de P5B staan ze dicht op het PCIe-16 slot. Verstandige keuze?

De koeler komt in de best buy guides steeds naar voren. Kan hij ook mee als ik ga overclocken?

Ik las dat Vista 32bit maar 3 GB geheugen aankan en dat voor Vista 64bit moeilijk goede drivers en gecertificeerde sofware te vinden is. Dus gekozen voor 32bit aangezien 2GB geheugen me voldoende lijkt. Al las ik dat iemand van Microsoft wel zei dat Vista pas echt los kan bij 4 GB.

Ik vond een geluidskaart niet nodig omdat ik geen extreme gamer ben. Bovendien ga ik 2 simpele boxen op de pc aansluiten.

Wat is jullie mening over dit systeem? Kan het even mee?

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Komt niet vaak voor dat de startpost al zo'n goed systeem beschrijft! Prijs/kwaliteit is top, allemaal goede onderdelen, alles is in balans, en je verkwist geen enkele euro.

Slechts één uitzondering: De videokaart. Die 7600GT is niet slecht, maar in die prijsklasse kan het beter. Omdat het de silent en passief gekoelde versie is, betaal je daar vrij veel voor in verhouding tot de performance. Ook al ben je geen die-hard-gamer, toch wil je natuurlijk de beste kaart voor je geld. Daarom raad ik aan: De MSI x1950 Pro 256Mb. Kost 165 euro en geeft een stuk meer performance dan de 7600GT. Volgens mij en vele Tweakers met mij is dit de ideale kaart om de tussentijd naar DX10 mee te overbruggen. Ik heb hem zelf ook net besteld, zodat ik op zijn tijd kan overstappen op DX10, wanneer de prijzen en het aanbod daarvan gunstiger zijn.

Verder een topsysteem, kun je zo bestellen. Hij zal jaren mee gaan. Dit systeem kun je zonder problemen overklokken van 2,4 naar 3,0 Ghz, de koeler en het geheugen kunnen dat ook hebben. 2Gb geheugen is de komende 1 'a 2 jaar nog ruim voldoende, zelfs met Vista, en dat kun je daarna nog wel uitbreiden. De keuze voor Vista Home Premium 32-bit is volgens mij goed, omdat de 64-bit versie inderdaad nog wat probleempjes heeft. De beperking qua geheugen lijkt me niet zo'n probleem.

Succes verder!

[ Voor 19% gewijzigd door geert1 op 09-03-2007 15:16 ]

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Zeer goed systeem, lijkt veel op mijn systeem .. Je hebt goede keuzes gemaakt, en net wat geert1 zegt zou ik voor een x1950pro gaan, verder zeer goed!

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
ik zou dan eerder voor de asus versie van de x1950 pro gaan. DIe heeftt zo'n dubbelslots koeler ( a la AC) en is dus veel stiller als de "standaard" MSI.

• Molecom
Bedankt voor je reactie,
Dan heeft al mijn zoekwerk en tijd toch iets goeds opgeleverd.

De enige reden dat ik voor de 7600GT heb gekozen, is dat deze passief gekoeld is.
Natuurlijk wil ik ook gaan voor performence dus haal ik met de 1950pro geen "lawaai" in huis?
Of kan die anteckast de geluidsproductie beperkt houden?

• Molecom
Iliares, ik had je reactie nog niet gelezen.
Bedankt, ik zal die kaart eens gaan bekijken!

• geert1
Ik heb wel eens gelezen dat die Antec kasten inderdaad best stil zijn, dus het komt vast wel goed. Ik weet niet of de ASUS-versie van die videokaart stiller is dan de MSI-versie (die heeft ook al een heel aardige koeler geloof ik). Maar het zou best kunnen inderdaad. Ik zou dit nog even proberen uit te zoeken, aangezien het eigenlijk het enige onderdeel is waarover nog getwijfeld hoeft te worden.

Trouwens, ik zie nu pas dat je een ATA/IDE dvd-brander hebt gekozen. Diezelfde speler is ook verkrijgbaar met een SATA-aansluiting. Is toch wat moderner, en de kabel is dunner waardoor je kast netter blijft. Dit bevordert ook de airflow. Echt sneller is het niet trouwens. Hij heet de Samsung SH-S183A / L. Wat het verschil is tussen de A en L weet ik niet.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Zit er verder goed uit, naast die videokaart dus.
Iliares schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:18:
ik zou dan eerder voor de asus versie van de x1950 pro gaan. DIe heeftt zo'n dubbelslots koeler ( a la AC) en is dus veel stiller als de "standaard" MSI.
Dus omdat de koeler groter is is hij ook stiller?? Klopt niet echt. Het kan zijn dat hij stiller is, maar de hoogte heeft daar niks mee te maken.

• Molecom
Thanks,

Gaat die 1950Pro nog zaken (slots, aansluitingen) blocken op mijn mijn moederbord of is dat erg vergezocht. Ik las op dit forum ook dat met mijn kast een ruimteprobleem kan ontstaan met grote videokaarten (DX10).

Heeft een SATA brander een vergelijkbare kwaliteit als ide branders. Ik las in een PC blad dat de brandkwaliteit van de eerdere SATA branders minder was. Dit (SH-S183A / L) is wel een nieuw model geloof ik want in het blad staat een eerdere versie SH-D163A als stille aanrader. Verder wordt er gezegt dat alleen Plextor (=duur) branders een vergelijkbare kwaliteit met ide branders hebben.

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik vind dat je een relatief dure processor heb voor jou budget. Naar mijn mening kun je beter voor de E6400/6300 ofzo gaan en wat meer geld aan een videokaart besteden, daar zul je veel meer van merken.
En die goedkopere processor kun je altijd nog beetje overclocken zoals je aan gaf dat te willen proberen.

Geen idee over dat sata verhaal, maar ik denk niet dat dat sata snoertje invloed zal hebben op de branderprestaties.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
kijk dan, voor minder geld koop je ene betere videokaart:
pricewatch: Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Is die DVD wel SATA? Geen flatcables meer in een pc is een genot in ieder geval. En is 1 HD wel genoeg?

En ga je die cardreader en diskettestation wel veel gebruiken? Het is voor het oog van de pc kast niet erg mooi cq een dradenboel in je pc-kast.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 10:45 ]

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
geert1 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:19:
Trouwens, ik zie nu pas dat je een ATA/IDE dvd-brander hebt gekozen. Diezelfde speler is ook verkrijgbaar met een SATA-aansluiting. Is toch wat moderner, en de kabel is dunner waardoor je kast netter blijft. Dit bevordert ook de airflow. Echt sneller is het niet trouwens. Hij heet de Samsung SH-S183A / L. Wat het verschil is tussen de A en L weet ik niet.
De L heeft LightScribe, toch best leuk. Verder is-ie gelijk aan de 183A - prima brander, heb 'm zelf ook.

• Molecom
[
Klopt maar ik las hier op het forum http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1195832//
dat die problemen kan opleveren. Dus ik ga dan liever voor een MSI of een ASUS.

[
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:44:
En ga je die cardreader en diskettestation wel veel gebruiken? Het is voor het oog van de pc kast niet erg mooi cq een dradenboel in je pc-kast.
De cardreader wel want zo kan ik snel foto's op de PC laden. Dat gaat via de camera zelf toch een stuk langzamer.
De PC wordt door het hele gezin gebruikt en die gebruiken nog wel een eens een floppy.
The 7th Guest schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:48:
[...]
De L heeft LightScribe, toch best leuk. Verder is-ie gelijk aan de 183A - prima brander, heb 'm zelf ook.
Dan wordt het zeker deze.
Rutger Mulder schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 02:01:
Ik vind dat je een relatief dure processor heb voor jou budget. Naar mijn mening kun je beter voor de E6400/6300 ofzo gaan en wat meer geld aan een videokaart besteden, daar zul je veel meer van merken. En die goedkopere processor kun je altijd nog beetje overclocken zoals je aan gaf dat te willen proberen.
Heb ik ook overwogen maar uitendelijk toch voor de E6600 gekozen. Hij past bovendien in mijn budget samen met de 1950pro.

Het is nu bijna rond ik twijfel alleen nog tussen de Asus 1950pro en de MSI 1950pro. Ik denk er nu over om de MSI te nemen. Weet iemand welke stiller is? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

• geert1
Ik heb vandaag de MSI x1950Pro binnengekregen, en deze heeft ook een flinke koeling erop. Dus ik vertrouw erop dat dat goed en stil is. Volgens mij zijn die ASUS en die MSI beide prima.

Die sata-branders zijn ook gewoon goed, zou ik wel voor kiezen dus.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Molecom schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:28:
De enige reden dat ik voor de 7600GT heb gekozen, is dat deze passief gekoeld is.
Natuurlijk wil ik ook gaan voor performence dus haal ik met de 1950pro geen "lawaai" in huis?
Geluidsproductie en eneriegebruik kun je hier nalezen.

Conclusie: Door de gigantische koeler die standaard al op de x1950pro zit, maakt hij "slechts" 40dB herrie op één meter afstand. Dit ondanks dat de x1950pro twee keer zoveel energie gebruikt als een 7600GT.

Het enige wat je nu nog moet bedenken is hoe stil jij je pc wil hebben. Zoals je 'm nu hebt geldt dit:
VGA fan > 12cm fan op high > CPU fan > Antec voeding koeler > 12cm fan op low.

Ik vind alleen de laatste twee koelers stil genoeg, maar dat is persoonlijk. Meer info over hoe je een stille pc maakt, kun je hier vinden. De goude regel: Hoe minder energie je systeem gebruikt, hoe minder je hoeft te koelen, hoe langzamer je fans kunnen draaien, hoe stiller een pc is.
Molecom schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:28:
Of kan die anteckast de geluidsproductie beperkt houden?
Nee. Antec kasten maken zelf weinig herrie. Echter: Dat betekent niet dat als jij er een koeler in stopt die een enorme pokke herrie produceert, dat de Antec kast dan de herrie voor je reduceert. Als je geen herriemakers in je Antec kast hebt, dan is je pc stil.

Een Antec kast heeft:
-Stille fan in voeding
-Instelbare 12cm fan (standaard fan, niet vergelijkbaar met een stille Nexus oid)
-Stille harde schijf bevestiging
-Gescheide compartimenten -> minder klankkast werking -> minder versterking.

[ Voor 32% gewijzigd door dr snuggles op 10-03-2007 19:21 ]

Verwijderd

Molecom schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 11:28:
[
[...]
Heb ik ook overwogen maar uitendelijk toch voor de E6600 gekozen. Hij past bovendien in mijn budget samen met de 1950pro.

Het is nu bijna rond ik twijfel alleen nog tussen de Asus 1950pro en de MSI 1950pro. Ik denk er nu over om de MSI te nemen. Weet iemand welke stiller is? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden.
Als de PC echt jaren moet meegaan zonder upgraden is de E6600 zeker het geld waard. Vergeet ook niet dat deze processor 4MB Cachegeheugen heeft en de lagere modellen (zoals de E6400) maar 2MB.

Verwijderd

Antec kasten zijn tamelijk stil een hebben een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Voor de HD's werken ze ook met rubbertjes. Deze kast is zeer goed aan te raden:

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00650

Overigens heeft de bijgeleverde voeding maar 2 SATA voedingsaansluitingen, das wel een klein nadeeltje.

Passief gekoelde videokaart is bij Antec kasten wel een beetje een must.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 19:35 ]

Verwijderd

dr snuggles schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:52:
[...]

Conclusie: Door de gigantische koeler die standaard al op de x1950pro zit, maakt hij "slechts" 40dB herrie op één meter afstand. Dit ondanks dat de x1950pro twee keer zoveel energie gebruikt als een 7600GT.
Een heel groot nadeel dus: de stroomkosten van de pc. De komende jaren gaan de elektriciteitskosten nog meer de pan uitrijzen.

De huidige config is tamelijk energiezuinig te noemen. Antec kasten hebben een 80plus efficiënte voeding, en de Core 2 Duo gebruikt maar 65watt stroom. Totaal geen aanrader om er dan een energieslurpende videokaart in te zetten. Dan wordt de kast ook nog eens warmer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 19:38 ]

• dr snuggles
  • Niet online
@pberends: Daarom zou ik 'm ook niet nemen :P. Sterker nog, ik zou de meeste componenten anders kiezen omdat ze onnodig duur zijn. Wist je trouwens dat je je laatste drie posts in één had kunnen stoppen?

[ Voor 26% gewijzigd door dr snuggles op 10-03-2007 19:43 ]

• Molecom
Bedankt voor alle reacties.
Bedankt voor deze link. Hier wordt de 1950pro afgezet tegen de 7900GS. Die is heeft minder energie verbruik, kan aardig mee in de vergelijking en is ook passief te krijgen.
http://www.azerty.nl/prod...ddr3-pci-express-x16.html
Is deze kaart dan goed alternatief?
Het enige wat je nu nog moet bedenken is hoe stil jij je pc wil hebben. Zoals je 'm nu hebt geldt dit:
VGA fan > 12cm fan op high > CPU fan > Antec voeding koeler > 12cm fan op low.
Hij hoeft niet ultra stil te zijn. Stil is natuurlijk een relatief begrip. Mijn huidige PC is echt lawaaierig en dat wil ik absoluut niet meer. Dus als ik de videokaart boven alles uit hoor is er iets mis maar als hij in de orde van grootte van de ander fans blijft lijkt het me OK. Verder heeft een passieve kaart wel nog steeds mijn voorkeur.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:32:
Overigens heeft de bijgeleverde voeding maar 2 SATA voedingsaansluitingen, das wel een klein nadeeltje.
Dat is wel iets om over na te denken. Ik verwacht niet ooit een 2e Harddisk aan te schaffen. Dus dat moet dan genoeg zijn. Ik neem aan dat de SATA brander de andere SATA voeding aansluiting in beslag neemt.
dr snuggles schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:41:
Sterker nog, ik zou de meeste componenten anders kiezen omdat ze onnodig duur zijn.
Bedoel je dat je dezelfde componenten zou kiezen maar van een ander goedkoper merk of winkel? Of bedoel je iets anders?
Voor zover ik weet heb ik goede componenten gekozen op basis van vele reviews en best buy guides en aangezien ik alles bij 1 winkel wil bestellen ben ik aan die prijzen gebonden. (AZERTY)
Mocht het goedkoper kunnen dan ben ik natuurlijk erg benieuwd?

Het hangt nog steeds om de videokaart. Ik merkt wel dat gezien energieverbruik mijn huidig gekozen kaart nog zo gek niet was. Is de MSI 7900GS passief gekoeld dan een beter alternatief?

• dr snuggles
  • Niet online
Molecom schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 20:34:
Bedoel je dat je dezelfde componenten zou kiezen maar van een ander goedkoper merk of winkel? Of bedoel je iets anders?
Ik bedoel dat je andere componenten kan kiezen.
Mocht het goedkoper kunnen dan ben ik natuurlijk erg benieuwd!
Ik ga geen hele lijst posten, dat kost mij teveel tijd. Ik kan je wel een tip geven:
Je wilt een computer hebben die aan bepaalde eisen voldoet, terwijl deze zo goedkoop mogelijk is en zonder een maximaal budget te overschrijven.

Kijk daarom goed naar je eisen, deze zijn nu nog erg rekbaar (wat bedoel je met drie jaar mee gaan, wat bedoel je allemaal met all-round, etc). Stel vervolgens een zo goedkoop mogelijke pc samen en ga upgraden totdat hij voldoet aan je eisen. Begin bijvoorbeeld met het basis systeem. Kom je over je budget heen, dan zijn je eisen te zwaar. Blijf je onder je budget, dan houd je geld over.

• geert1
Sterker nog, ik zou de meeste componenten anders kiezen omdat ze onnodig duur zijn.
@dr snuggles: Ik ben het absoluut niet met je eens. Deze pc geeft juist enorm veel prijs/kwaliteit en voldoet prima aan de gestelde eisen. Bovendien geef je geen enkele onderbouwing. Lekker makkelijk om zoiets te beweren, maar geef dan ook een alternatief systeem die net zo snel is voor aanzienlijk minder geld. Tot die tijd voeg je niks toe aan de discussie. Er zijn tientallen Best Buy Guides en positieve reviews waar al deze onderdelen in voor komen, dus je kunt simpelweg niet beweren dat dit systeem slecht gekozen is.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 10-03-2007 21:13 ]

• dr snuggles
  • Niet online
geert1 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 21:12:
@dr snuggles: Ik ben het absoluut niet met je eens. Deze pc geeft juist enorm veel prijs/kwaliteit en voldoet prima aan de gestelde eisen.
De eisen zijn nog niet duidelijk, zoals ook in mijn post hierboven staat.
Bovendien geef je geen enkele onderbouwing.
Mijn post hierboven vind ik anders erg duidelijk.
Lekker makkelijk om zoiets te beweren, maar geef dan ook een alternatief systeem die net zo snel is voor aanzienlijk minder geld.
Natuurlijk bewijs ik daarmee mijn punt, maar ik kan voor iedereen wel een systeem gaan bouwen. Bovendien kost het samenstellen behoorlijk wat tijd.
Tot die tijd voeg je niks toe aan de discussie.
Zo dan, dat is wel fijn dat jij bepaalt.
Er zijn tientallen Best Buy Guides en positieve reviews waar al deze onderdelen in voor komen, dus je kunt simpelweg niet beweren dat dit systeem slecht gekozen is.
Ik merk dat jij iedereen hetzelfde systeem wilt aanraden, waaruit blijkt dat jij mijn post hierboven inderdaad niet begrijpt. Dat is jammer, maar het zij zo.

• Molecom
@dr Snuggels:
Ik begrijp je redenering om een basissysteem samen te stellen vanuit de eisen die je eraan stelt te upgraden. En blijf je onder je budget dan houd je geld over.

Even wat meer over mijn eisen:
Ik heb bij mijn configuratie een beetje groei mogelijkheden ingebouwd. Ik wil er minstens 3 jaar mee doen en op die termijn zijn er vele nieuwe spellen uitgebracht die mijn zoon zeker zal willen spelen. Met deze processor en op termijn een DX10 kaart verwacht ik daarbij geen problemen. Verder wil ik in de toekomst ook een TV tuner inbouwen om TV op te nemen. Daarnaast ga ik er het normale office internetwerk mee doen. uiteindelijk heb je dan een office PC met goede Game capaciteiten. In een gezin moeten meerdere eisen aan de PC worden gesteld die ik zelf nu ook nog niet in beeld heb. Vandaar dat het een beetje vaag overkomt.

Vista zal op die termijn (net als XP) vele upgrades en servicepacks hebben gehad die alles ook weer trager maken.

Als ik dan uiteindelijk nog capaciteit over heb vind ik dat niet erg, dan doe ik nog een jaartje langer met mijn PC. Zolang hij voldoet hoef ik geen nieuwe. Bovendien geef ik hem dan door aan mijn zoon die er dan nog profijt van heeft. Mijn budget heb ik eerlijk verdiend en ik vind het niet erg om het allemaal uit te geven.

Ik begrijp wel wat je bedoeld: onnodig geld uitgeven is natuurlijk jammer. Daarom ben ik wel blij met je reactie. Ik blijf een jongen en die willen altijd het beste (ik spreek voor mezelf) ook als dat niet nodig is. Ik heb wel het idee dat ik met deze configuratie goed vooruit kan maar toch geen overkil heb aan te dure componenten.

Dan blijft nog steeds de keuze voor de videokaart over:
De MSI 7900GS passief gekoeld of toch de Gigabyte 7600GT passief gekoeld? Onnodig geluid hoeft nu nog niet. Zeker niet als ik op termijn toch een DX10 kaart koop die dan waarschijnlijk niet passief gekoeld zijn. Mijn zoon gamed nu incidenteel maar als ie ouder wordt gaat dat vast veranderen en krijgt hij meer verstand van PC's dan ik.

Verwijderd

Vraagje: (ben gwn benieuwd) hoe oud is uw zoon eigelijk?

• Molecom
12 en erg technisch. Ik heb nu al moeite als hij me corrigeert tijdens het klussen in huis en ik verbaas me er wel eens over hoe snel hij al is met PC's.

• Solid_Aapie
  • Laatst online: 28-01 23:12
Neem als behuizing een AC T2 pro scheelt je 15 euro en heeft een 500W voeding die stiller is. En een 1950 pro van Club3d met een AC Accellero X2 is niet hoorbaar, ik bedoel als je een Antec basic psu neemt heb je altijd een beetje geluid. En de stille GPU koelers van AC zijn de stilste die er zijn en je zult hem zeker niet horen. Dus besteed 25 euro (10 als je een AC kast neemt)extra en koop een 1950pro van Club3d. En de PSU van AC is ook nog van een betere kwaliteit dan die van Antec + heeft de AC kast een extra HDD demper en stillere casefans.

Specs

Verwijderd

@pberends: Daarom zou ik 'm ook niet nemen :P. Sterker nog, ik zou de meeste componenten anders kiezen omdat ze onnodig duur zijn. Wist je trouwens dat je je laatste drie posts in één had kunnen stoppen?
:P.

Aan de 2 SATA voedingsaansluitingen heb je niet zoveel, dan moet je alsnog een verloopstekker hebben. Dat komt omdat er een grote lengte zit tussen de SATA DVD en de SATA HD. Of je moet de DVD in de laagste tray van de 5,25" bays stoppen. Maar goed, een verloopstekkertje heb je misschien nog wel ergens liggen. Het zou ook kunnen dat ze al standaard bij het moederbord worden geleverd. Is dat niet het geval is het ook maar een euri-kwestie natuurlijk.

Ik ging van een echte stofzuiger naar een Antec kast en dat was in ieder geval een verademing qua lagere geluidsproductie. Ik weet alleen niet of je CPU koeler keuze erg stil is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 13:41 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Molecom schreef op zondag 11 maart 2007 @ 10:12:
Dan blijft nog steeds de keuze voor de videokaart over:
De MSI 7900GS passief gekoeld of toch de Gigabyte 7600GT passief gekoeld? Onnodig geluid hoeft nu nog niet. Zeker niet als ik op termijn toch een DX10 kaart koop die dan waarschijnlijk niet passief gekoeld zijn.
Passief gekoelde kaarten kunnen redelijk warm worden onder zware belasting: over de 80 graden Celcius.

Je kunt als gulden middenweg een 7900GS met stille koeler nemen. Bij voorkeur eentje die z'n warme lucht meteen buiten de kast blaast. Volgens deze thread past een Arctic NV Silencer 6 Rev. 2, een NV Silencer 5 Rev. 3 en een Accelero X1. De accelero gooit z'n lucht helaas niet buiten de kast. Alle drie de kaarten zijn volgens mij onder de 20 euro.

Kleine tip qua stilte: Koop twee zalman fanmates II van 4 euro per stuk. Hiermee kun je eenvoudig de ventilator van je videokaart en je cpu langzamer laten draaien, zodat ze veel minder herrie maken. Ik vind namelijk ook arctic koelers nog herrie maken en laat daarom altijd alles op 5V draaien (langzaamste stand). Op die manier heb je dus wel een stille pc, maar zonder dat de componenten erg warm worden, zoals bij passieve koeling.
Solid_Aapie schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:27:
Neem als behuizing een AC T2 pro scheelt je 15 euro en heeft een 500W voeding die stiller is. En een 1950 pro van Club3d met een AC Accellero X2 is niet hoorbaar, ik bedoel als je een Antec basic psu neemt heb je altijd een beetje geluid.
Ook de AC T2 pro voeding-koeler maakt redelijk wat geluid hoor, zie hier. 't Is wel een goede kast volgens de reviewers, net als de Antec kast :).

[ Voor 18% gewijzigd door dr snuggles op 11-03-2007 14:37 ]

• Molecom
Solid_Aapie schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:27:
Neem als behuizing een AC T2 pro scheelt je 15 euro en heeft een 500W voeding die stiller is. En een 1950 pro van Club3d met een AC Accellero X2 is niet hoorbaar, ik bedoel als je een Antec basic psu neemt heb je altijd een beetje geluid. En de stille GPU koelers van AC zijn de stilste die er zijn en je zult hem zeker niet horen. Dus besteed 25 euro (10 als je een AC kast neemt)extra en koop een 1950pro van Club3d. En de PSU van AC is ook nog van een betere kwaliteit dan die van Antec + heeft de AC kast een extra HDD demper en stillere casefans.
Ik had die kast al eens bekeken en vond hem niet echt mooi. Dat is natuurlijk persoonlijk maar de zwarte Anteckast heeft mijn voorkeur boven de zilvere AC T2 Pro. Het beetje geluid van de psu vind ik niet erg, het hoeft geen stilte wonder te zijn. Mijn huidige PC met de standaard pentium4 koeler maakt gewoon een enorme herrie. Zo storend dat we hem uit de woonkamer in een andere kamer hebben gezet.
dr snuggles schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:09:
Je kunt als gulden middenweg een 7900GS met stille koeler nemen. Bij voorkeur eentje die z'n warme lucht meteen buiten de kast blaast. Volgens deze thread past een Arctic NV Silencer 6 Rev. 2, een NV Silencer 5 Rev. 3 en een Accelero X1. De accelero gooit z'n lucht helaas niet buiten de kast. Alle drie de kaarten zijn volgens mij onder de 20 euro.
Dat zou inderdaad een middenweg zijn. Ik heb het volgende gezien:
XFX GeForce 7900GS, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 met een Arctic NV Silencer 6 koeler.
zie de links: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=12198 en http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=2437
Dat zou moeten passen.

Nou heb ik zelf nog geen ervaring met nieuwe koelers aanbrengen en zo maar misschien dat ze hem bij de assemblage er meteen opzetten. Anders doe ik het zelf. Ik las dat dat niet heel erg ingewikkeld is.
dr snuggles schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:09:
Kleine tip qua stilte: Koop twee zalman fanmates II van 4 euro per stuk. Hiermee kun je eenvoudig de ventilator van je videokaart en je cpu langzamer laten draaien, zodat ze veel minder herrie maken.
Dat lijkt me nu nog niet nodig, ik verwacht dat ik hem al stil genoeg ga vinden. Mocht dat niet zo zijn dan kan ik ze altijd nog kopen.

• geert1
Molecom schreef op zondag 11 maart 2007 @ 10:12:
Ik heb wel het idee dat ik met deze configuratie goed vooruit kan maar toch geen overkil heb aan te dure componenten.
Helemaal mee eens. Jij begon gelijk al met een sterke configuratie, en elke euro die je besteedt geeft je ook echt een snelheidswinst. Ik heb bijna hetzelfde systeem als jij, en het gaat loeisnel. Alles draait als een trein zonder veel warmte of lawaai te produceren. Hier ga je (en je zoon) veel lol aan beleven.

Over de videokaart: De x1950 Pro is qua performance de beste uit de genoemde kaarten. Die kaart is niet luidruchtig, maar ook niet extra stil. Ik heb er zelf absoluut geen last van, maar als je het nog stiller wilt zijn de silenced Geforce kaarten inderdaad aan te raden. De 7900GS is qua performance bijna gelijk aan de x1950 Pro, dus dat is een goed alternatief. Maar ik kon daar zo snel geen passief gekoelde versie van vinden, dus ik vraag me af of die stiller is. De 7600GT gaat iets minder snel, maar is wel silent te verkrijgen. Die kost echter 160 euro, terwijl de genoemde snellere kaarten ook maar 160-170 euro kosten. Dit moet je voor jezelf nog even uitzoeken en beslissen denk ik.

Verder een topsysteem zoals ik al zei.

• Molecom
Is het erg dat zo'n passief gekoelde MSI 7900GS 80 graden kan worden bij het gamen?

Moet ik daar dan rekening mee houden bij de koeling van de rest? en bijvoorbeeld een extra kastfan aanschaffen of zo?

Anders ga ik toch voor een (niet passief gekoelde) 7900GS met andere koeler of een MSI 1950pro, die wel meer energie verbruikt?

• geert1
Het stroomverbruik is echt niet zo'n belangrijke factor hoor, een gaming-videokaart heeft nu eenmaal wat vermogen nodig. En wie wat wil moet er nu eenmaal een paar centen voor over hebben. De 7900GS zou best iets zuiniger kunnen zijn dan de x1950 Pro, maar qua jaarlijkse stroomkosten is dat natuurlijk verwaarloosbaar.

Wil niet zeggen dat je dus gelijk de x1950 Pro moet kiezen, maar kies in elk geval met de juiste criteria in je hoofd. Naar mijn mening zijn kwaliteit, performance en prijs de eerste criteria, daarna geluidsproductie en daarna pas stroomverbruik. Maar misschien zien bepaalde mensen dat anders.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1 op 12-03-2007 12:10 ]

• Molecom
Ik denk dat ik een 7900 GS kwa performence in mijn systeem even voldoende vind. Zeker omdat ik (in de toekomst) ga upgraden naar een DX10 kaart.

Verder las ik in deze thread op tweakers:
http://gathering.tweakers...messages/1177687/0#gf7900 (post 22 december 06)
over iemand die zijn passief gekoelde MSI 7900GS overclockte en na een 3Dmark 06 een temp van 64 graden bereikte. De idle temp was 60 graden.

Zo'n benchmark kan je toch wel vergelijken met gamen?

Al met al lijkt me best mee te vallen voor zo'n passieve kaart. Met een beetje goede airflow in de kast hoef ik, denk ik, geen problemen te verwachten.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:24

Edgarz

Tweako-active since1986

Iliares schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:18:
MSI X1950Pro 256 Mb heeft ook een dubbelslots koeler. Sterker nog: het koellichaam incl fan en box blokkeren 2 PCI sloten in de kast. da's dus minder, maar tegenwoordig onvermijdelijk vrees ik. Daarnaast vreselijk stil, mijn CPU fan is de meest luidruchtige component (nog fluisterstil weliswaar).

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Ziet er goed uit, heb net zelf dit systeem gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.citadel.nu/prive/1.JPG

Totaal prijs €1.1.48 incl. montage en testen systeem. Dus voor de zelfbouwer zit er nog een voordeel aan van €35. Case is 500W, alles bij elkaar zeer goed presterend.

Basiselementen (muis, keyboard, monitor etc waren al aanwezig)

[ Voor 8% gewijzigd door Edgarz op 12-03-2007 15:06 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kan je met de gigabyte ook in het bios je fans instellen? ik heb bv qfan op mijn Asus en dit werkt best stoer vind ik. alleen maar 3standen helaas, dus niet erg fijnafstelbaar. Maar is niet heel erg omdat ik ze toch alleen maar op low heb staan. Anders hoef je dus ook niet (zoveel) te investeren in stille fans, want bijna elke fan zal op 7v stil genoeg zijn (behalve oude 4/8cm ratelfans)

Als de silent 7600gt duurder of gelijk aan de 1950/7900 is, dan zou ik toch echt 1 van die 2 nemen.
Stroomverbruik is van allen niet relaxt zolang er geen goede schakeling komt tussen bv onboard vga en gamingpower, en dat zal toch niet al te lang meer duren hoop/denk ik. Desnoods bouwen ze een onboard bij de vga op.

Nukezone FTW

• Molecom
Die MSI 1950pro blijft elke keer toch weer terugkomen. Daar is iedereen toch erg enthousiast over.
Volgens deze link geeft ie 40 db op 1 meter afstand en dat is erg rustig volgens deze site (klik -> wetenswaardigeheden, geluid, hoe hard gaat een decibel)

Dus zou ik dan toch voor de 1950pro gaan??
Iemand nog een reactie op mijn vorige "7900GS temp 64 graden" post?

Twijfel :?

edit:
Edgarz schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:47:
MSI X1950Pro 256 Mb heeft ook een dubbelslots koeler. Sterker nog: het koellichaam incl fan en box blokkeren 2 PCI sloten in de kast. da's dus minder, maar tegenwoordig onvermijdelijk vrees ik. Daarnaast vreselijk stil, mijn CPU fan is de meest luidruchtige component (nog fluisterstil weliswaar).
Als dat zo is (ik denk dat de T2 Pro kwa geluid vergelijkbaar is met de Antec Sonata II) lijkt de MSI 1950pro toch een goede keuze.

Als je het Gigabyte moederbord bekijkt denk ik dat ie helemaal geen PCI slots gaat blokkeren. Omdat die een eind van het PCIe-16 slot afliggen. Of heb ik het dan mis?

[ Voor 43% gewijzigd door Molecom op 12-03-2007 16:09 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Op de DS3 zijn de PCI slots inderdaad 'veilig' voor de grafische kaart. Je zou wellicht nog voor de DS3p kunnen gaan, ietsjes (€20) duurder maar wel zeer recent. Weet de layout daar niet van.

Ik ben altijd een Nvidia gebruiker geweest (laatste kaart NX6800 AGP), maar ik ben zeer enthousiast over de ATi van MSI. Makkelijk overklokaar en verrassend stil en: wordt niet zo heet voor zover ik nu weet (heb nog geen games geinstalleerd): Onder Windows draait de kaart overklokt op 45 graden C.. Eenvoudigweg de ATi catalyst drivers van MSI installeren en alle opties zijn onder handbereik met een makkelijke interface.

En: volgens vele tests heb je met een X1950Pro 'most bang for buck'.

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 12-03-2007 16:22 . Reden: typo ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Powrskin schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:09:
Kan je met de gigabyte ook in het bios je fans instellen? ik heb bv qfan op mijn Asus en dit werkt best stoer vind ik. alleen maar 3standen helaas, dus niet erg fijnafstelbaar. Maar is niet heel erg omdat ik ze toch alleen maar op low heb staan. Anders hoef je dus ook niet (zoveel) te investeren in stille fans, want bijna elke fan zal op 7v stil genoeg zijn (behalve oude 4/8cm ratelfans)

Als de silent 7600gt duurder of gelijk aan de 1950/7900 is, dan zou ik toch echt 1 van die 2 nemen.
Stroomverbruik is van allen niet relaxt zolang er geen goede schakeling komt tussen bv onboard vga en gamingpower, en dat zal toch niet al te lang meer duren hoop/denk ik. Desnoods bouwen ze een onboard bij de vga op.
Met het programma Powerfan kun je volgens mij de fans ook aansturen. wellicht wel aardig om uit te proberen.

• Molecom
@Powrskin: Er zit standaard Smartfan bij waarmee je dit kunt instellen. Ik las (zie mijn cpu fan draait niet) dat de processor fan bij de intel cores soms uitstaat omdat deze zo "koel" zijn als ze niet erg belast worden.
Edgarz schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:19:
Op de DS3 zijn de PCI slots inderdaad 'veilig' voor de grafische kaart. Je zou wellicht nog voor de DS3p kunnen gaan, ietsjes (€20) duurder maar wel zeer recent. Weet de layout daar niet van.
De DS3p is € 140 en dat is toch iets buiten mijn budget. Verder heeft hij maar 2 pci slots en 2 PCIe-16 slots. Dat 2e PCIe-16 slot zal ik ook niet gaan gebruiken. Terwijl ik een 3e PCI slot misschien wel nodig heb. (eventueel TV tuner kaart, netwerkkaart en/of geluidskaart).

[ Voor 73% gewijzigd door Molecom op 12-03-2007 16:36 ]

Verwijderd

Molecom schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:55:
Is het erg dat zo'n passief gekoelde MSI 7900GS 80 graden kan worden bij het gamen?

Moet ik daar dan rekening mee houden bij de koeling van de rest? en bijvoorbeeld een extra kastfan aanschaffen of zo?

Anders ga ik toch voor een (niet passief gekoelde) 7900GS met andere koeler of een MSI 1950pro, die wel meer energie verbruikt?
Ik heb er zelf 1, en hij is nog nooit vastgelopen tijdens gamen. Kan het prima aan dus. Gewoon de 12cm systeemkoeler op de laagste stand koelt prima, dan wordt het systeem maar 37 graden.

• Molecom
Dan denk ik dat ik toch voor de MSI 7900GS (passief) ga want die is stil en zal mijn gebruik makkelijk aankunnen. Zeker als de game temperatuur van de kaart rond de 64 graden ligt en Nvidia een kritieke temp van boven de 100 graden aangeeft moet dat toch probleemloos kunnen draaien.

• Molecom
Op dit moment heb ik hetvolgende systeem in gedachten om te gaan bestellen (zodra mijn spaarcentjes op mijn giro zijn gearriveerd)

Kast: Antec Sonata II, voeding 450W + casefan, €104,16
Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3 retail, €113,63
Processor: Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2.4Ghz, €293,63
Koeler: Arctic Freezer 7 Pro, €18,03
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, kit van 2, €126,84 (ipv Twinmos Memory kit 2048MB DDR2 PC5300 667 Mhz, kit van 2, €126,52)
Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB 7200RPM 16MB, SataII, €79,58
Videokaart: MSI NX7900GS-T2D256EZ, 256 MB, GDDR3, €171,75 (ipv GV-NX76T256D-RH, €158,28)
Cardreader: Apacer 15-in-1 intern, €9,28
Diskettestation: OEM 3,5 zwart, €9,16
DVD-writer: Samsung SH-S183L Sata/lightscribe, € 35,10 (ipv € Samsung SH-182M ide, €31,43)
Wireles: Netgear WG311 PCI-card, €22,87
Montage: Montage en windowsinstallatie 1 jaar garantie, €50,00
Verzending: €8,95

Totaal: €1129,89

Even wat toelichting:
Kingston geheugen: Iedereen wil die dingen blijkbaar hebben dus achter elkaar komen ze op 14 dagen levertijd uit. Twinmos was toen ik voor het eerst samenstelde de enige die binnen 3 dagen geleverd kon worden, nu zit daar ook 14 dagen levertijd op. Tja..., als ik dan toch moet wachten dan liever op Kingston.

Verder had ik Corsair (wel binnen 3 dagen leverbaar) kunnen kiezen maar dat is dan wel €40 duurder. Ook het PC6400 geheugen van Twinmos is ruim €50 duurder. Dan wacht ik wel even.

MSI NX7900GS: Zoals hier al uitgebreid is besproken is de 1950pro "most bang for buck". Maar aangezien de "stille" 7900GS me erg aanspreekt en deze kaart voldoende prestaties levert tot aan het moment dat ik ga upgraden met een midprice DX10 kaart kies ik deze. Redenering is zoiets als "waarom een extra fan in je systeem als je die toch niet nodig hebt"

Samsung SH-S183L: Het scheelt weer een ide kabel in de kast. Bovendien heeft deze lichtscribe.

Dus zodra mijn centjes beschibaar zijn wordt ie besteld :)

• geert1
Volgens mij zit je nu echt goed. Ik heb niets meer aan te merken :)

• Molecom
geert1 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:41:
Volgens mij zit je nu echt goed. Ik heb niets meer aan te merken :)
:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:53:
[...]

Ik heb er zelf 1, en hij is nog nooit vastgelopen tijdens gamen. Kan het prima aan dus. Gewoon de 12cm systeemkoeler op de laagste stand koelt prima, dan wordt het systeem maar 37 graden.
Oh en ter info: ik heb ook een E6600, en 2 HD's draaien. En aangezien je maar 1 HD van plan was zal het systeem misschien nog koeler zijn dan de mijne. M'n CPU wordt overigens maar 39 graden, bijna hetzelfde als de systeemkasttemperatuur :P.

Verwijderd

De passief gekoelde 7900GS is zeker een uitstekende keuze. Mijn laatste 3 videokaarten waren niet passief gekoeld en die gingen na een jaar of wat allemaal ontzettend ronken omdat er veel stof in zat. En als je ze dan schoonmaakte, maakte je de fan zo instabiel dat het nog meer geluid veroorzaakte.

Ik had alleen nog wat kleine opmerkingen voor de finishing touch:

- Heb je wel een rounded ide floppycable?
- Wat heb je in godsnaam aan Windows Vista?
- Zijn je toetsenbord en muis nog wel oke en passen ze bij het design van de kast? Een nieuwe computer met verlepte bedieningsapparatuur is altijd een beetje :')
- Zijn je speakers nog goed cq passen bij het design?
- Ik weet niet of de bijgeleverde voeding 2 aparte kabels met sata-voedingsconnectoren levert, en deze heb je wel nodig omdat de afstand tussen de DVD en de HD te groot is. Overigens is er ook nog een kans dat er nog een sata-verloopte wordt geleverd bij het moederbord.
- is je bekabeling nob wel oke? geen usb-verlengsnoeren nodig of iets in die richting?

• Molecom
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:00:
Oh en ter info: ik heb ook een E6600, en 2 HD's draaien. En aangezien je maar 1 HD van plan was zal het systeem misschien nog koeler zijn dan de mijne. M'n CPU wordt overigens maar 39 graden, bijna hetzelfde als de systeemkasttemperatuur :P.
Da's mooi. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. :)

Nu nog wachten op mijn centjes.

edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:09:
Ik had alleen nog wat kleine opmerkingen voor de finishing touch:

- Heb je wel een rounded ide floppycable?
Ehm... het is een OEM floppy met een ATA aansluiting volgens de site. Heb ik dan een ide kabel nodig? Van de componenten weet ik nog wel het een en ander maar wat betreft het bouwen van een PC ben ik een noob. Mocht ik een rounded ide kabel nodig hebben dan doe ik hem er gewoon bij. Azerty bouwt hem voor me dus dat zal wel goedkomen.
- Wat heb je in godsnaam aan Windows Vista?
Ik weet dat het net uit is maar volgens mij is Vista 32 bit wel stabiel en op termijn komt alles met drivers ook wel goed.
- Zijn je toetsenbord en muis nog wel oke en passen ze bij het design van de kast? Een nieuwe computer met verlepte bedieningsapparatuur is altijd een beetje :')
- Zijn je speakers nog goed cq passen bij het design?
Ja. Ik heb een beeldscherm in't zwart en mijn toetsenbord is ook beige met zwart. Daar ben ik nog steeds erg tevreden over. De speakers kleuren bij het toetsenbord en printer en voldoen redelijk. Mochten ze niet meer voldoen dan koop ik nieuwe. Dit is nu nog niet aan de orde. Al met al kan ik er nog best mee voor de dag komen.
- Ik weet niet of de bijgeleverde voeding 2 aparte kabels met sata-voedingsconnectoren levert, en deze heb je wel nodig omdat de afstand tussen de DVD en de HD te groot is. Overigens is er ook nog een kans dat er nog een sata-verloopte wordt geleverd bij het moederbord.
Geen idee, dat staat er niet bij op de antec site. Als ik de smartpower 2.0 los bekijk staat er dat er 4 SATA connectoren zijn maar dat kan best wel eens anders zijn dan in de kast die wellicht nog een oude versie heeft of zo.(zie hier en hier). Het moederbord is retail en ik geloof dat daar nooit erg veel accesoires bij zitten.
- is je bekabeling nob wel oke? geen usb-verlengsnoeren nodig of iets in die richting?
Ja, alles staat keurig bij elkaar en (usb)verlengsnoeren zijn niet nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Molecom op 13-03-2007 13:50 ]

• Molecom
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:32:
Is dat echt zo? Als ik hier kijk (dat is de voeding los bij azerty) dan staat er toch echt dat er 4 zijn.

Verwijderd

Bulk is geloof ik een alles in 1 pakket, en OEM floppy wordt dus geleverd zonder floppy ide kabel. Maar bij het moederbord zit een standaard floppy ide kabel als het goed is doch is deze niet "rounded". das opzich wel beter voor de airflow cq flexibiliteit van de kabel.

Ik weet niet welke voedingen Antec bij hun kasten leveren, ze doen daar heel vaag over... er staat weinig info bij.

Verder een uitstekend systeem, kopen dus :P.

Verwijderd

Molecom schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:59:
[...]

Is dat echt zo? Als ik hier kijk (dat is de voeding los bij azerty) dan staat er toch echt dat er 4 zijn.
Dan zal het wel goed zijn.

• Molecom
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:06: Bulk is geloof ik een alles in 1 pakket, en OEM floppy wordt dus geleverd zonder floppy ide kabel. Maar bij het moederbord zit een standaard floppy ide kabel als het goed is doch is deze niet "rounded". das opzich wel beter voor de airflow cq flexibiliteit van de kabel.
Dan zal ik er een rounded ide kabel bij doen, aangezien ik met die passieve 7900GS kaart toch wel een goede airflow wil hebben.
Lets hope so

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Bij die kast wordt standaard maar een 120 mm fan geleverd. Er zit wel een fanduct in naar je cpu en grafische kaart. Misschien wil je daar nog een 80mm fan in die direct op je videokaart blaast. ;)

• Molecom
M411007 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:24:
Bij die kast wordt standaard maar een 120 mm fan geleverd. Er zit wel een fanduct in naar je cpu en grafische kaart. Misschien wil je daar nog een 80mm fan in die direct op je videokaart blaast. ;)
Dat kan altijd nog als het nodig is. Bedankt voor de tip.

@pberends: Dat van die voeding komt volgens mij omdat de Sonata II onlangs is geupgrade van een Truepower naar een Smartpower. Zie dit citaat "Sonata II combines the classic style and silent performance of the original Sonata with an upgraded SmartPower2.0 450 power supply...". Ik las het hier.
Terwijl hier nog de Truepower wordt genoemd.

• Homer.J
  • Niet online
He Molecom,

Het systeem dat jij hebt samengesteld ziet er bijna net zo uit als het systeem dat ik wil aanschaffen. (zie link).

De enige verschillen zijn dat ik een Gigabyte DS4 moederbord wil, omdat ik firewire wil, en de betere koeling (dmv heatpipe) van de chipset mij wel aanstaat. Wat betreft de videokaart neem ik waarschijnlijk de ASUS X1950 Pro. Deze is bijzonder stil (als het goed is) en kost bij Azerty € 170. Zie trouwens deze link voor een vergelijking van verschillende X1950 Pro's.

Ik twijfel vooral nog over de kast. Ik vind de Antec Sonata II er prima uitzien, en hij heeft een prima prijs. Alleen de bijgeleverde Smartpower voeding schijnt niet echt geweldig te zijn. Ik lees bijvoorbeeld nogal wat klachten van mensen bij wie de voeding na een paar maand of een jaar een irritant hoog geluid maakt.
Het andere alternatief voor mij is een Antec SOLO in combinatie met een Antec NeoHE 500W. Deze kast is erg goed getest door silentpcreview.com en de voeding is ook erg goed. Helaas is deze combinatie wel ongeveer €70 duurder dan de Sonata II.

• Molecom
Off m'n eigen Topic:
@ Homer.J: De DS4 heeft 2 PCIe-16 slots: ga je die ook gebruiken?
Dit 2e slot blokt met een grote kaart de opverige 2 PCI slots. Fijn...
Verder denk ik dat je genoeg hebt aan een DS3, scheelt je ook nog geld.
Ik heb wel vertrouwen in de voeding. (Anders koop ik die kast natuurlijk niet)

Verwijderd

M411007 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:24:
Het zou opzich totaal niet nodig moeten zijn... maar dat kan er later nog bijgekocht worden.

Verwijderd

Molecom schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:43:
[...]

Dat kan altijd nog als het nodig is. Bedankt voor de tip.

@pberends: Dat van die voeding komt volgens mij omdat de Sonata II onlangs is geupgrade van een Truepower naar een Smartpower. Zie dit citaat "Sonata II combines the classic style and silent performance of the original Sonata with an upgraded SmartPower2.0 450 power supply...". Ik las het hier.
Terwijl hier nog de Truepower wordt genoemd.
Misschien even het bedrijf mailen...

• Molecom
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:06: Bulk is geloof ik een alles in 1 pakket, en OEM floppy wordt dus geleverd zonder floppy ide kabel. Maar bij het moederbord zit een standaard floppy ide kabel als het goed is doch is deze niet "rounded". das opzich wel beter voor de airflow cq flexibiliteit van de kabel.
Er zijn legio rounded ide kabels verkrijgbaar bij azerty. :S
De kleur maakt me niet uit maar hoe lang moet ie zijn?
Teveel kabel in de kast lijkt me niet nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Molecom op 14-03-2007 10:43 ]

• Molecom
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:06: Ik weet niet welke voedingen Antec bij hun kasten leveren, ze doen daar heel vaag over... er staat weinig info bij.
@ 20:06:
Misschien even het bedrijf mailen...
Heb azerty gemailt en er zit een smartpower voeding in met 4 SATA aansluitingen.

Iemand nog een reactie over de lengte van zo'n rounded ide kabel (voor de floppy) in mijn systeem?
is 45cm genoeg? of 60cm? Ik ben een echte noob op dat gebied. :?

edit: weer even gemailt met azerty en 60 cm moet voldoende zijn. Dan werk ik de rest wel weg.

De centjes zijn binnen op de giro dus ik ga nu bestellen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Molecom op 14-03-2007 16:28 ]

Verwijderd

Molecom schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:28:
[...]

Heb azerty gemailt en er zit een smartpower voeding in met 4 SATA aansluitingen.

Iemand nog een reactie over de lengte van zo'n rounded ide kabel (voor de floppy) in mijn systeem?
is 45cm genoeg? of 60cm? Ik ben een echte noob op dat gebied. :?

edit: weer even gemailt met azerty en 60 cm moet voldoende zijn. Dan werk ik de rest wel weg.

De centjes zijn binnen op de giro dus ik ga nu bestellen :)
Je moet gewoon kijken waar de zwarte floppyconnector zit op het moederbord. Zit die helemaal onderaan onder de pci-gedoe is 60cm aan te raden.

• Molecom
Nou...

De pasieve 7900GS van MSI bleek toch wel een erg lange levertijd te hebben bij Azerty (zit er al ruim 2 weken op te wachten) dus heb ik uiteindelijk mijn bestelling van 14-03 aangepast en ben ik toch voor een CLub3d 1950pro gegaan die heeft een standaard accelero X2 koeler erop. Lijkt me erg stil dus.

De afvoer van de lucht is alleen wel in de kast en gaat niet direct naar buiten zoals bij de MSI 1950 pro maar dat vind ik geen probleem. Ik denk niet dat de temperatuur in mijn kast echt een probleem is.

Uiteindelijk ben ik dus toch bij de kaart uitgekomen die iedereen mee aangeraden heeft op dit topic ;)

Trouwens bij Azerty zijn ze erg relaxed want ik hoef niet eens bij te betalen :) (het is maar 2 euro verschil maar toch)

Verwijderd

Molecom schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:00:
Nou...

De pasieve 7900GS van MSI bleek toch wel een erg lange levertijd te hebben bij Azerty (zit er al ruim 2 weken op te wachten) dus heb ik uiteindelijk mijn bestelling van 14-03 aangepast en ben ik toch voor een CLub3d 1950pro gegaan die heeft een standaard accelero X2 koeler erop. Lijkt me erg stil dus.

De afvoer van de lucht is alleen wel in de kast en gaat niet direct naar buiten zoals bij de MSI 1950 pro maar dat vind ik geen probleem. Ik denk niet dat de temperatuur in mijn kast echt een probleem is.

Uiteindelijk ben ik dus toch bij de kaart uitgekomen die iedereen mee aangeraden heeft op dit topic ;)

Trouwens bij Azerty zijn ze erg relaxed want ik hoef niet eens bij te betalen :) (het is maar 2 euro verschil maar toch)
Dat komt omdat elke dag dat ze wachten de videokaart met 2 euro in prijs zakt :+.
Pagina: 1