All round systeem +/- € 1500,-

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Geachte tweakers,

Met enige twijfel (omdat er zoveel topics worden geopend) presenteer ik u mijn opzet voor een nieuwe PC. Budget voor de PC is +/- € 1500,- . Het bedrag is redelijk flexibel. Het hoeft niet op, en iets meer kan als ik het waard vind. Ik zal de PC gaan gebruiken voor algemeen office werk en internet, gamen (maar ik ben zeker geen die-hard gamer), en amateuristisch photoshoppen. Ik ben niet van plan (zeker voorlopig niet) om te gaan overklokken. Verder wil ik mijn PC graag zo stil mogelijk hebben.
Ik loop al erg, erg, erg lang te denken aan een nieuwe PC en heb al die tijd de belangrijkste websites en topics op GoT bijgehouden.

Hier dan mijn setup met globale prijzen. De argumentatie staat beneden.

BehuizingAntec SOLO€ 80
VoedingAntec NeoHE 500€ 90
MoederbordGigaByte Ga-965P-DS4€ 150
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 290
KoelerArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 20
GeheugenKingston PC6400 Cas 4€ 210
VideokaartSapphire Radeon X1950 Pro Ultimate€ 200
GeluidskaartOnboard (voorlopig)€ 0
Harde schijfSeagate Barracuda 7200.10 320 GB€ 90
DVD BranderNEC AD-7170S€ 30
DesktopLogitech Cordless Desktop Lx710€ 60
MonitorSamsung SyncMaster 205BW€ 250

• Behuizing: Antec SOLO
Van belang voor de behuizing is vooral dat de kast stil is en hij er mooi uitziet. Dit zit bij de SOLO allebei wel goed denk ik. Op silentpcreview.com staat hij erg hoog in de lijst van "recommended cases". Ik heb nog getwijfeld over de Antec Sonata II, maar ik vind deze kast toch wat mooier en degelijker. Ook heb ik liever een wat sterkere voeding dan de 450W in de Sonata II. Het prijsverschil tussen de SOLO met de NeoHE voeding en de Sonata II heb ik hier wel voor over.

• Voeding: Antec NeoHE 500
Deze voeding is ook erg goed getest op silentpcreview.com. Hij is modulair en zou erg stil moeten zijn.

• Moederbord: GigaByte Ga-965P-DS4
Ik heb erg lang getwijfeld over dit moederbord en de ASUS P5B-E Plus. Ik denk dat deze moederborden erg aan elkaar gewaagd zijn, maar mijn voorkeur gaat op dit moment toch uit naar de GigaByte. Deze heeft namelijk een flinke heatpipe om de hete P965 chipset te koelen en de 6 phase voeding ipv de 4 phase van de P5B-E Plus. Bovendien vond ik een forum waar nogal wat geklaagd word over een irritante fluittoon van de P5B-E Plus: link

• Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Uit de vele benchmarks blijkt deze processor enorm krachtig is, voor een redelijke prijs. Het enige wat je hier over zou kunnen zeggen is dat er een prijs verlaging aan zit te komen in Q2. Maar ja, dan zou ik weer moeten wachten. Bovendien verwacht ik dat zo'n prijsverlaging geleidelijk zal doorwerken en dat de E6600 dus niet van de ene op de andere dan € 80 goedkoper wordt.

• Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Hoewel dit niet de beste koeler is, denk ik dat het voor mij wel voldoet aangezien ik niet van plan ben om te gaan overklokken. Het gaat er dus alleen om om de PC een stuk stiller te laten worden, niet om de processor flink over te kunnen klokken.
Als het goed ik kan ik deze koeler aansluiten op een fan controller op het moederbord en de koeler dan zo automatisch afhankelijk van de temperatuur van de processor laten draaien?

• Geheugen: Kingston PC6400 Cas 4
Uit de Tweakers BBG en andere topics uit dit forum.

• Videokaart: Sapphire X1950 Pro Ultimate
Aangezien ik zeker geen die-hard gamer ben wil ik niet meer dan € 200 uitgeven aan een videokaart. Bovendien vind ik het nog wat te vroeg om een DirectX 10 kaart te kopen. Dan gaat de keuze dus eigenlijk tussen de ATI X1950 Pro en de nVidia 7900 GS. Uit de meeste benchmarks blijkt de X1950 Pro net wat sneller. Ik heb de Sapphire X1950 Pro Ultimate gekozen omdat deze standaard geleverd wordt met Zalman koeler. Groot nadeel is dat ik deze kaart nog nergens op voorraad heb gezien.

• Geluidskaart: onboard
Op termijn wil ik mijn PC aansluiten op mijn home cinema set. Omdat ik nog niet precies wat de beste geluidskaart hiervoor is, wil ik voorlopig de onboard audio gebruiken.

• Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB
Dit is een erg populaire HD. Uit de vele ervarings-reviews haal ik dat de geluidsproductie en snelheid wel in orde zijn.

• DVD Brander: NEC AD-7170S
Voor de DVD brander wil ik graag voor een SATA brander gaan. Deze zijn er inmiddels in redelijk ruime keuze en op deze manier hoef ik geen IDE drivers te installeren. Ik twijfel nog wel over de DVD brander. Ik heb nog geen recente reviews kunnen vinden waar ook SATA branders in meegenomen worden. Ik merk alleen dat er de laatste tijd vaak voor branders van Samsung en NEC gekozen wordt. Op dit moment neig ik net iets meet naar de NEC, puur vanwege 1 feit: namelijk dat (uitgaande van de foto's) deze brander een egaal zwart frontje zonder witte opdruk heeft. Dit is toch weer een stukje mooier.

• Desktop: Logitech Cordless Desktop LX710
Ik wil graag een draadloze set en mijn voorkeur gaat uit naar Logitech vanwege de goede naam. De LX710 is puur gekozen op uiterlijk en het feit dat dit toetsenbord niet te veel onnodige toetsen heeft.

• Monitor: Samsung SyncMaster 205BW
Ik heb lang getwijfeld tussen standaard 5:4 en breedbeeld. Uiteindelijk denk ik dat gamen op breedbeeld er echt super uitziet, en lijkt met het voor meerdere programma's erg handig om een heel breed werkvlak te hebben, of met 2 schermen naast elkaar te kunnen werken. Recentelijk heeft Samsung een nieuwe lijn TFT's uitgebracht, waardoor de vorige generatie flink in prijs is gedaald. Hoewel de nieuwe generatie ongetwijfeld beter is, denk ik dat de vorige generatie ook best prima is.

Nou heb ik nog een paar vragen:

• Klopt het dat je de processor koeler aan kan laten sturen door het moederbord zodat deze automatisch de RPM aanpast aan de temperatuur van de processor?

• Weet iemand nog een review te vinden van nieuwe SATA DVD branders? Nog aanbevelingen?

• Over het geheugen ben ik ook nog niet helemaal zeker. Ik heb inmiddels erg veel sites gelezen over geheugen, MHz-en CAS etc. Maar ik vind het toch nog wel zware kost. Tot nu ben ik zover:
De FSB van de Core 2 Duo CPU's zijn "quad pumped" is, d.w.z. 4 X 266 MHz = 1066. De snelheid van DDR2 is eigenlijk verdubbeld, dus 533 Mhz is eigenlijk 266 MHz, dit zou dus synchroon zijn met de CPU / FSB. Omdat 533 MHz (PC4200) geheugen het voordeel heeft dat het synchroon loopt met het geheugen, kan het zijn dat het in veel gevallen zelfs effectief sneller is dan 667 MHz (PC5300) geheugen. Met 800 MHz (PC6400) is het verschil weer zo groot dat het sneller is dan 533 MHz. Verder heeft geheugen nog een CAS "snelheid" waarvoor geldt: hoe lager hoe beter.

Ik vind het lastig in te schatten wat het uiteindelijke verschil in prestatie van de hele PC zou zijn met bijvoorbeeld 533 MHz CAS 4 geheugen, 667 MHz CAS 5 geheugen en 800 MHz CAS 5 en 800 MHz CAS 4 geheugen. Het scheelt toch wel € 70 !

Tenslotte begrijp ik uit de FAQ op GoT dat de ECC functie voor RAM niet echt veel nut heeft voor consumenten maar de geheugens alleen maar duurder maakt. Zie ik dit juist?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen. Bedankt voor jullie reacties en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Even antwoord op je vragen:

1. Als dit automatisch gebeurt met de stock koeler, zal dit ook gebeuren met de nieuwe fan, daarnaast schijnt de Artic Freeze Pro 7 beetje luidruchtig te zijn, als je dat iritant vind kan je beter gaan voor een andere. Scythe schijnt hier wel een goed merk voor te zijn, de Ninja (~30 EUR) of Infinity (~40 EUR).

2. Volgens mij zit er geen verschil tussen de SATA en PATA DVD braders, enkel de aansluiting.

3. Ik zou gaan voor PC5300, kan je altijd nog een keer overklokken tot 3 GHz ipv van 3,6 GHz, daarnaast merk je het verschil niet denk ik tussen de verschillende snelheden. En scheelt weer in de portomonnee.

4. ECC ram schijnt voor servers te zijn.

EDIT: Ik denk dat de 206BW een beter keuze is, wat nieuwer en respons tijd van 2 MS, 2000:1 contrast en 1680 x 1050.

[ Voor 18% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 05-03-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 15:53
SOEPSTENGEL13 geeft al enkele goed tips, ik vul het even aan:

- Geheugen: Het gekozen geheugen is erg duur en ik vermoed dat het voltage niet door je moederbord wordt ondersteund. De meeste normale PC's gebruiken tegenwoordig DDR2 non-ecc geheugen, dat heeft het juiste voltage voor de gangbare moederborden. Ik raad aan: 2Gb Kingston PC5300 cas 5 geheugen voor ongeveer 140 euro. Scheelt je 70 euro en je zult het verschilt niet merken (hooguit enkele procenten performance).

- Moederbord: Heb je de gigabyte DS3 ook overwogen? Is iets goedkoper en volstaat voor de meeste gebruikers ook prima. Scheelt je 20 tot 40 euro ongeveer.

- SATA dvd-spelers/branders: Qua snelheid maakt het weinig uit met de oudere ATA/IDE-branders, maar de kabels zijn wel smaller wat beter is voor de airflow en minder chaos in je behuizing. Verder hebben de meeste moederborden meer SATA-aansluitingen dan ATA (heet ook wel PATA of IDE) dus kun je flexibeler upgraden in de toekomst.

- Draadloze bediening: Je kunt je afvragen of je dit echt gaat merken. Als je de pc gewoon op een bureau zit merk je misschien niets van de aanwezigheid van draden. Ik zeg dit omdat bedrade muizen beter reageren, lichter zijn qua gewicht en er zitten geen batterijen in die leeg gaan. Voor de 60 euro die je uit wilt geven aan die draadloze set, kun je ook een Logitech Multimedia Keyboard nemen van 11 euro, in combinatie met een goede bedrade muis als de Logitech G3 / G5 / mx518. Naar mijn mening is dit betere besturing voor minder geld, maar de keuze is aan jou.

- Verder een heel aardig systeem. Processor en videokaart zijn zeker goed gekozen, en ook de hardeschijf en voeding schijnen super te zijn. Je zou nog wat kunnen besparen door een Antec Sonata II als behuizing te nemen met ingebouwde voeding (geen NeoHE maar wel bijna net zo goed, en 450 Watt) of een Antec NSK 6500 (430Watt voeding voor slechts 95 euro totaal). Als je ze qua uitelijk mooi vindt natuurlijk.

Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem dit geheugen Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2
voor 195 euro.. Dan bespaar je 15 euro...
Neem een goedkopere kast (antec sonata 2 100 euro) bespaar je in totaal 85 euro, waarmee je een veel leukere videokaart kan kopen...

De hardeschijf van seagate verkopen ze bij Salland voor maar 78 euro.. dus als je slim bent
Neem een samsung SH 183-A als brander deze kost maar 32 euro en dan heb je en sata en een stukke betere brander dan jouw nec. Deze samsung heb ik zelf ook en bevalt echt super!!

Als je perse een sterkere voeding wil (wat met dit systeem echt niet nodig is) moet je idd maar voor jouw kast gaan, maar anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:46:
Neem een goedkopere kast (antec sonata 2 100 euro) bespaar je in totaal 85 euro, waarmee je een veel leukere videokaart kan kopen...

De hardeschijf van seagate verkopen ze bij Salland voor maar 78 euro.. dus als je slim bent
Neem een samsung SH 183-A als brander deze kost maar 32 euro en dan heb je en sata en een stukke betere brander dan jouw nec. Deze samsung heb ik zelf ook en bevalt echt super!!

Als je perse een sterkere voeding wil (wat met dit systeem echt niet nodig is) moet je idd maar voor jouw kast gaan, maar anders..
Je zegt, goedkopere kast en dan wijs hem op 1 van 100 euro terwijl hij zelf één van 80 euro aangeeft?
Behuizing Antec SOLO € 80
Overigens ziet het er netjes uit, ik zou wel de suggesties van mede GoT-ers in overweging nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymenGT
  • Laatst online: 14-09 03:03
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:04:
[...]

Je zegt, goedkopere kast en dan wijs hem op 1 van 100 euro terwijl hij zelf één van 80 euro aangeeft?
Hij bedoelt dan weer een Antec sonata 2 met ingebouwde 450 watts voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grafische kaart: neem geen sapphire, ook niet met zalman cooler of wat dan ook. Als ik jou was zou ik gewoon de MSI nemen. Ik heb erg goede ervaringen met MSI kaarten en je hebt geen andere cooler nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
SOEPSTENGEL13 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 20:10:
Even antwoord op je vragen:

1. Als dit automatisch gebeurt met de stock koeler, zal dit ook gebeuren met de nieuwe fan, daarnaast schijnt de Artic Freeze Pro 7 beetje luidruchtig te zijn, als je dat iritant vind kan je beter gaan voor een andere. Scythe schijnt hier wel een goed merk voor te zijn, de Ninja (~30 EUR) of Infinity (~40 EUR).

2. Volgens mij zit er geen verschil tussen de SATA en PATA DVD braders, enkel de aansluiting.

3. Ik zou gaan voor PC5300, kan je altijd nog een keer overklokken tot 3 GHz ipv van 3,6 GHz, daarnaast merk je het verschil niet denk ik tussen de verschillende snelheden. En scheelt weer in de portomonnee.

4. ECC ram schijnt voor servers te zijn.

EDIT: Ik denk dat de 206BW een beter keuze is, wat nieuwer en respons tijd van 2 MS, 2000:1 contrast en 1680 x 1050.
mee eens maar de 205 BW is ook 1680x 1050 en is dan wel minder ms
en volgens mij is die 800:1 en de 205bw is 700:1 als ik me niet vergis :)

alleen de 226BW is 22" en heeft meer ratio

en vind persoonlijk de fout niet makkelijk van de 206bw en die van de 205bw juist weer wel

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 06-03-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:46:
Dat geheugen is veel te duur voor een niet-overklokker. Voor 140 euro heb je 2Gb DDR2 PC5300 non-ecc cas 5 geheugen van Kingston, dat is exact even snel als er niet wordt overgeklokt en veel goedkoper. Dus ik snap niet helemaal waarom je PC6400 geheugen aanraadt.

[ Voor 85% gewijzigd door geert1 op 06-03-2007 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
geert1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:53:
[...]

Dat geheugen is veel te duur voor een niet-overklokker. Voor 140 euro heb je 2Gb DDR2 PC5300 non-ecc cas 5 geheugen van Kingston, dat is exact even snel als er niet wordt overgeklokt en veel goedkoper. Dus ik snap niet helemaal waarom je PC6400 geheugen aanraadt.
ook helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Mensen, erg bedankt voor jullie reacties.
...daarnaast schijnt de Artic Freeze Pro 7 beetje luidruchtig te zijn, als je dat iritant vind kan je beter gaan voor een andere.
Inderdaad zijn er betere koelers dan de Freezer 7 Pro. Maar wat ik uit alle reviews haal is dat hij prima is om een CPU op stock snelheid stil koel te houden. Voor overklokken is hij minder geschikt. Aangezien ik niet van plan ben om over te klokken, denk ik dat ik het op de Freezer hou.
Ik denk dat de 206BW een beter keuze is, wat nieuwer en respons tijd van 2 MS, 2000:1 contrast en 1680 x 1050.
Ik heb lang getwijfeld tussen de 205BW en de 206BW uit de nieuwe Samsung serie. Maar deze heeft als groot nadeel dat deze niet in hoogte verstelbaar zijn. Bovendien hebben deze nieuwe monitoren van Samsung een erg lage voet. Aangezien ik vrij lang ben zou ik dan eigenlijk een aparte voet voor de monitor moeten kopen.
Verder heb ik in een winkel een oude en nieuwe Samsung naast elkaar gezien op hetzelfde signaal. De nieuwere TFT's zullen ongetwijfeld beter zijn, maar ik kon eigenlijk geen verschil zien. Vandaar dat ik het voordeel van de lagere prijs en de verstelbare voet van de 205BW belangrijker vind dan de betere specs van de 206BW
geert1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:45:
Ik raad aan: 2Gb Kingston PC5300 cas 5 geheugen voor ongeveer 140 euro.
Prima, doe ik!
- Draadloze bediening: Je kunt je afvragen of je dit echt gaat merken.
Ik vind het toch erg fijn om ook van de bank met toetsenbord (met muis zal wat lastiger worden) te werken. Mocht de draadloze muis echt niet fijn werken, dan kan ik altijd nog een draadmuisje kopen. Vooralsnog is mijn ervaring met draadloze muizen niet slecht.
Je zou nog wat kunnen besparen door een Antec Sonata II als behuizing te nemen met ingebouwde voeding.
Met een Antec Sonata II zou ik inderdaad ongeveer € 70 besparen ten opzichte van de Antec SOLO + NeoHe 500. Maar ik vind de SOLO toch wat mooier en deze is ook erg goed getest door silentpcreview. Bovendien heb ik wat reviews gelezen van de Sonata van mensen die na ongeveer een jaar probleempjes krijgen met hun voeding.

Wat de videokaart betreft, misschien dat ik deze nog ga veranderen. De Sapphire X1950 Pro Ultimate heb ik namelijk nergens nog op voorraad gesignaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 08:47
De Sapphire kaart levert nogal wat problemen op .. Bijvoorbeeeld de Asus x1950 pro werkt perfect, ik gebruik hem voor nieuwe games als medieval II, RS; las vegas enz.. Neem anders even een kijkje hier: ATI x1950 Pro - crash topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Laatst online: 15:04
Dat kan beter :D
Een AC kast met 500W voeding is 80 euro goedkoper & stiller. Verder zou ik zeker voor de MSI 1950XT gaan voor 210 euro(+25 stille AC koeler) deze is aanzienelijk sneller. Verder is Twinmoss 6400 DDR goedkoper en van dezelfde kwaliteit. Ik denk dat ik er zelfs wel een 8800GTS 320mb inkrijg.

De Gigabyte DS4 is langzaam als deze vergeleken word met andere borden uit de serie. De DS3 verslaat de DS4&6 in alle game benchmarks. Maar de MSI 650i Platinum is evensnel als een 680i maar dat voor 130 euro!

Als je een echte gamer bent speel je met draad omdat een draadlozemuis een grote vertraging heeft, dus ik heb even het beste materiaal toegevoegd :D

Je pc kan veel sneller voor de 1470 euro wat jij hieronder hebt samengestelt dus bij deze :) :

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/6293/pcow1.jpg

Dit scheelt je 30 euro en het systeem haalt ongeveer 100% meer fps :D Elk onderdeel is beter en sneller en alles is in 1 winkel beschikbaar(www.azerty.nl) en op voorraad.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Het systeem dat Solid_Aapie voorstelt is niet slecht, maar met verschillende dingen ben ik het niet eens:

- Als je niet gaat overklokken is het aan te raden om het volgende type geheugen te kiezen: DDR2 PC5300 non-ecc cas 5 geheugen, bijvoorbeeld van Kingston voor 140 euro. Dat scheelt al weer 35 euro in vergelijking met het systeem hierboven en je merkt geen daling in performance.

- Dat moederbord is ook overkill voor jouw situatie, aangezien SLI en overklokken onnodig zijn. Dan kun je veel beter gaan voor de Gigabyte DS3 of de ASUS P5B, beide topbordjes voor ongeveer 115 euro. Scheelt je weer 20 euro.

- Dat G11 toetsenbord is in dit budget niet echt op zijn plaats vind ik. Een Logitech Multimedia Keyboard (zwart, bedraad) van 11 euro volstaat waarschijnlijk ook prima, ziet er goed uit en heeft enkele handige mediatoetsen. Waarom zou je meer uitgeven? Die muis is dan wel weer super (Logitech mx518).

- Die 8800GTS 320mb videokaart is op zich een prima ding, als je perse voor DX10 wilt gaan is het de beste keuze in jouw budget. Maar zelf heb ik gekozen om even te wachten met DX10 totdat de prijzen en het aanbod gunstiger zijn. Ik heb dus de MSI x1950 Pro (256Mb) besteld, waarover de meeste mensen enorm tevreden zijn. Daarmee kan ik ongeveer een jaar alle spellen op medium/high spelen op 1280x1024, en daarna overstappen op DX10. Is lekker goedkoop (170 euro) en geeft ruimte voor de upgrade naar DX10 over een tijdje. Maar die keuze is uiteraard aan jezelf.

- Weet je zeker dat je een 20" breedbeeld scherm wilt hebben? Een 19" scherm in gewone 5:4 verhoudingen biedt meer schermruimte voor minder geld. Bovendien heeft breedbeeld geen voordeel tijdens het surfen, tekstverwerken, foto-bewerken, programmeren, gamen of wat dan ook. Alleen tijdens het kijken van films heeft het echt voordeel, maar daar heb ik een tv voor. Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik heb zelf voor 220 euro een 19" (5:4) scherm gekozen, de Iiyama e1900-S2. Scheelt je geld en geeft je meer beeldpixels in een logischere verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
geert1 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:04:
Het systeem dat Solid_Aapie voorstelt is niet slecht, maar met verschillende dingen ben ik het niet eens:

- Als je niet gaat overklokken is het aan te raden om het volgende type geheugen te kiezen: DDR2 PC5300 non-ecc cas 5 geheugen, bijvoorbeeld van Kingston voor 140 euro. Dat scheelt al weer 35 euro in vergelijking met het systeem hierboven en je merkt geen daling in performance.

- Dat moederbord is ook overkill voor jouw situatie, aangezien SLI en overklokken onnodig zijn. Dan kun je veel beter gaan voor de Gigabyte DS3 of de ASUS P5B, beide topbordjes voor ongeveer 115 euro. Scheelt je weer 20 euro.

- Dat G11 toetsenbord is in dit budget niet echt op zijn plaats vind ik. Een Logitech Multimedia Keyboard (zwart, bedraad) van 11 euro volstaat waarschijnlijk ook prima, ziet er goed uit en heeft enkele handige mediatoetsen. Waarom zou je meer uitgeven? Die muis is dan wel weer super (Logitech mx518).

- Die 8800GTS 320mb videokaart is op zich een prima ding, als je perse voor DX10 wilt gaan is het de beste keuze in jouw budget. Maar zelf heb ik gekozen om even te wachten met DX10 totdat de prijzen en het aanbod gunstiger zijn. Ik heb dus de MSI x1950 Pro (256Mb) besteld, waarover de meeste mensen enorm tevreden zijn. Daarmee kan ik ongeveer een jaar alle spellen op medium/high spelen op 1280x1024, en daarna overstappen op DX10. Is lekker goedkoop (170 euro) en geeft ruimte voor de upgrade naar DX10 over een tijdje. Maar die keuze is uiteraard aan jezelf.

- Weet je zeker dat je een 20" breedbeeld scherm wilt hebben? Een 19" scherm in gewone 5:4 verhoudingen biedt meer schermruimte voor minder geld. Bovendien heeft breedbeeld geen voordeel tijdens het surfen, tekstverwerken, foto-bewerken, programmeren, gamen of wat dan ook. Alleen tijdens het kijken van films heeft het echt voordeel, maar daar heb ik een tv voor. Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik heb zelf voor 220 euro een 19" (5:4) scherm gekozen, de Iiyama e1900-S2. Scheelt je geld en geeft je meer beeldpixels in een logischere verhouding.
Ja, maar stel je voor dat een vriend van hem wel overklokt is er altijd de mogelijkheid. En twinmoss ddr 5300 is maar 5 euro duurder dan 4200 dus het zou jammer zijn om dat te laten liggen.

Verder presteerd dit moederbord stukken beter dan de DS4 & DS3 is 20 euro goedkoper en je hebt de snelheid van een Nvidia 680i chipset, Dit zou ik zeker niet links laten liggen, okey sli is een beetje overkill maar ik heb het bord niet gekozen door de sli optie. Maar op de keiharde prestaties voor een uitstekende prijs zoals MSI altijd levert (zie Platinum P965).

Verder is een 1950pro heel zonde als je voor 20 euro extra een 1950XT kan halen van MSI die uitstekend presteerd en veel langer mee kan gaan dan een 1950pro (die nu al problemen heeft met de huidige spellen).

Ja en de keuze voor DX10 en je dikke schermpie zil jezelf moeten maken :p

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien een beetje offtopic, maar zou in een systeem als deze extra geheugen iets toevoegen? Dus 3 of 4 gb ipv 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
@Exocet:
In Vista zou het iets kunnen helpen, maar veel is het niet. Dus je krijgt weinig voor dat geld. In de toekomst zal het uiteraard wel steeds nuttiger worden, maar met 2Gb zit de gemiddelde gebruiker nog jaren gebakken. Als je je bezig houdt met virtualisatie of andere serieuze geheugenvretende taken, dan kan het nu al nut hebben. Maar voor een allround of gaming-pc met enig budget wordt eigenlijk altijd voor 2Gb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Exocet schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 18:03:
Misschien een beetje offtopic, maar zou in een systeem als deze extra geheugen iets toevoegen? Dus 3 of 4 gb ipv 2.
Voor het de dingen die de TS er mee gaat doen zal meer geheugen niet tot nauwelijks iets toevoegen. Nog niet tenminste...

Als kast zou je ook kunnen kijken naar de Antec P150, dit is dezelfde kast als de SOLO maar dan met voeding reeds ingebouwd (NeoHe 430 Watt) en in het wit ipv zwart. De voeding is meer dan krachtig genoeg voor het systeem en eveneens zeer stil. Hij staat voor € 128,75 in de pricewatch.

Zelf heb ik zojuist een zeer vergelijkbaar systeem besteld. Met het doel om ook een leuke overklok te maken heb ik gekozen voor PC6400 geheugen namelijk, 2 x 1GB van G.E.I.L. cas5. Dit geheugen kost slechts € 153 bij Digitique. Als je niet gaat overklokken is het vrijwel nutteloos, maar mocht je in de toekomst daar toch belang bij krijgen ben je er in ieder geval reeds op voorbereid en dat voor maar een paar euro extra.

Je zou inderdaad de Gigabyte DS3 kunnen overwegen ? Die Heatpipe van de DS4 is mooi maar overbodig, zeker als je niet gigantisch gaat overklokken. Verder is het enige verschil wat van belang zou kunnen zijn dat de DS4 over FireWire-poorten beschikt, maar zolang je dat niet nodig hebt ik de DS3 een mooie besparing.

Mooi systeem verder, al kies je voor een zeer stille kast/voeding en een middelmatige cpu koeler, ik vind een koeler als de scythe ninja/infinity of vergelijkbaar beter hierbij passen. Eventueel icm een stille koeling voor de x1950 ?

Edit:
Homer.J schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:34:
[...]

Inderdaad zijn er betere koelers dan de Freezer 7 Pro. Maar wat ik uit alle reviews haal is dat hij prima is om een CPU op stock snelheid stil koel te houden. Voor overklokken is hij minder geschikt. Aangezien ik niet van plan ben om over te klokken, denk ik dat ik het op de Freezer hou.
Bij nalezen zie ik dat je toch voor de Freezer wil gaan, beschouw het laatste stuk van mijn post dan maar als niet geschreven.

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 07-03-2007 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
kapert schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:41:
De Sapphire kaart levert nogal wat problemen op .. Bijvoorbeeeld de Asus x1950 pro werkt perfect, ik gebruik hem voor nieuwe games als medieval II, RS; las vegas enz.. Neem anders even een kijkje hier: ATI x1950 Pro - crash topic
Ik ben op de hoogte van de problemen met sommige X1950 Pro's. Het topic dat je noemt heb ik dan ook trouw bij gehouden. Vooral vanwege deze problemen had ik de Sapphire X1950 Pro Ultimate gekozen, omdat deze een betere koeling van de VRM's heeft (deze zouden de oorzaak zijn van de problemen met deze videokaarten).
Omdat deze videokaart nog steeds niet op voorraad is, en toch wat duurder is dan andere X1950 Pro's denk ik erover om deze te veranderen in een ASUS X1950 Pro. Deze heeft ook een erg stille koeler, maar is toch € 170 i.p.v. € 200. Ik twijfel nog een heel klein beetje over een nVidia X7950 GT of Ati X1950 XT, mede omdat ik waarschijnlijk een 20" breedbeeld scherm wil. Deze heeft een resolutie van 1680 x 1050, ongeveer net zoveel pixels als 1600 x 1200. Maar als ik de VGA charts van tomshardware.com gebruik om de prestaties van een 7950 GT te vergelijken met een X1950 Pro op 1600 x 1200 zie ik niet eens zo veel verschil: link.
Ik denk dat ik het dus toch op de X1950 Pro houd, mede omdat ik hoogstens een gelegenheids gamer ben, en voorlopig ook geen hele nieuwe spellen zal spelen (moet farcry nog uitproberen !).
Om diezelfde reden vind ik het ook nog niet nodig om een DirectX 10 kaart te kopen.
Solid_Aapie schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:49:
De Gigabyte DS4 is langzaam als deze vergeleken word met andere borden uit de serie. De DS3 verslaat de DS4&6 in alle game benchmarks.
Waarom zou de DS4 langzamer zijn als de DS3? Het zijn toch bijna dezelfde borden, alleen heeft de DS4 net wat meer opties. Heb je een link van zo'n benchmark? De enige benchmark is deze review die ik net even met google vond: link. De review is alleen in het yoegoslavisch, maar goed, uit de plaatjes blijkt dat er geen (significante) verschillen zijn tussen de DS3 en DS4.
Bovendien heb ik toch liever de DS4 dan de DS3 omdat ik graag de ICH8R controller heb i.pv. de ICH8 en ik ook graag een firewire aansluiting wil.

Het grootste twijfelpunt dat ik nog heb is de systeemkast + voeding. Ik heb iets meer vertrouwen in de combinatie Antec SOLO + Antec NeoHE 500 dan de Antec Sonata II. Ook vind ik de SOLO iets mooier. Maar ja, het verschil is wel +/- €70...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In navolging van mijn vorige post heb ik even een set-up voor je gemaakt met de P150 als case, het G.E.I.L geheugen en de X1950 Pro van Asus (slechts 4% performance verschil met de Ultimate).

Afbeeldingslocatie: http://aycu15.webshots.com/image/10654/2000363553842987057_rs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
kingrichard47 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:39:
In navolging van mijn vorige post heb ik even een set-up voor je gemaakt met de P150 als case, het G.E.I.L geheugen en de X1950 Pro van Asus (slechts 4% performance verschil met de Ultimate).

[afbeelding]
Ja dit systeem is langzaam vergeleken wat hierboven staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Solid_Aapie op 07-03-2007 20:07 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Ik neig nu toch een klein beetje meer naar de Antec Sonata II kast. Deze is samen met Antec 450Watt SmartPower 2.0 voor € 100 te krijgen. Terwij de Antec SOLO + Antec NeoHe 500 op € 80 + € 90 = € 170 uitkomt. Is toch wel een behoorlijk verschil, € 70.
Ik ben alleen niet zo zeker over die voeding. Ik lees nogal wat van mensen die de ervaring hebben dat de SmartPower voeding na een jaartje toch wat kuurtjes gaat krijgen, zoals een irritant geluid. Verder vraag ik mij af of een voeding van 450 W wel genoeg is. ASUS beveelt voor de X1950 Pro zelfs een 550W voeding aan, met in totaal 38A op de 12V rail. De Antec SmartPower komt op 15 A + 17 A = 32 A.

Edit: Correctie, de 550W voeding en 38A aanbeveling geldt voor een crossfire systeem (dus 2 x 1950 Pro). Voor een enkele kaart beveelt ASUS minimaal een 450W voeding met 30A op de 12V rail.

[ Voor 12% gewijzigd door Homer.J op 13-03-2007 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik heb een NeoHE 500W om een E6600 @3.4GHz + 8800GTX + 3x 320GB HDDs te voeden en dat gaat koel, probleem- en geruisloos. Een 8800GTX vreet dacht ik 180W, kan me niet voorstellen dat een 1950Pro/XT meer vraagt. Ofwel; die 450W is wel voldoende in jou geval, maar krap. Ervaringen met de SmartPower heb ik niet, maar als die geen vlekkeloze reputatie hebben, ga dan gewoon voor de NeoHE 500W.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
450 Watt is meer dan genoeg, dan heb je nog wel 100 watt over voro de toekomst waarschijnlijk. Geloof niet in die hype dat een moderne pc 600+ watt nodig heeft, dat is in de meeste gevallen onzin. Die antec kasten zijn trouwens super goed, en de voedingen ook. Hoef je niet over te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:59
Even inhakend op bovenstaand, ik ben ook van plan een min of meer zelfde systeem aan te schaffen. Echter ben ik al in het bezit van een Arctic Cooling Silentium T4 Pro kast. Nu vraag ik mij af, de gesuggesteerde koeler die hierboven een paar keer genoemd wordt, de Scyte Mine, zou die ook in deze kast passen? Aangezien ik in het topic van Luuk1983 heb gezien dat het echt een beest van een ding is.

Bovendien, zou in mijn geval de keus vallen op toch een 7900Gs vanwege persoonlijke ervaringen met Ati...

Mijn idee zou nu zijn:
Asus Moederbord P5B-E Plus
Sowieso P965, vanwege de chipset. Verder vanwege de solide constructie van de condensatoren vooral, merktrouw, en het uiterlijk vind ik fraai.
Asus VGA GeForce 7900GS 256 MB
Behoeft verder geen uitleg, denk ik. Mijn persoonlijke voorkeur voor Nvidia speelt hier heel sterk mee. Ik game weinig, maar als ik iets doe, moet het t wel trekken.
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, CL5, Kit Of 2
Zelfde als topicstarter
Intel CPU Core 2 Duo E6600, Boxed
Keuze staat vast
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Gewoon goed.

blijft dus nog over de keus voor de koeler. S-ata brander wil ik er ook bij, maar dat maakt me niet zo veel uit, waarschijnlijk een Samsung...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Boeie,

Pak een Gigabyte DS3, is iets gooedkoper. verder is het een goed systeem!

Over de koeler weet ik helaas weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Nog even een korten updata:
Binnenkort gaat het dan toch gebeuren, de PC gaat in bestelling. Dit gaat hem worden:

BehuizingAntec SOLO€ 80
VoedingAntec NeoHE 500€ 90
MoederbordGigaByte Ga-965P-DS4€ 150
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 290
KoelerArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 20
GeheugenKingston PC5300 Cas 5€ 110
VideokaartASUS Radeon X1950 Pro€ 160
GeluidskaartOnboard (voorlopig)€ 0
Harde schijfSeagate Barracuda 7200.10 320 GB€ 90
DVD BranderNEC AD-7170S€ 30
DesktopLogitech Cordless Desktop Lx710€ 60
MonitorSamsung SyncMaster 205BW€ 250

Ik heb maar 2 dingen gewijzigd t.o.v. de setup uit de openings topic:

• Geheugen. Ik kies toch het veel goedkopere PC5300 geheugen. Dit is snel genoeg voor mij en stukken goedkoper dan PC6400. De laatste tijd is een 2 GB kit zelfs al te vinden voor +/- € 110 !

• Grafische kaart: Hier neem ik de ASUS X1950 Pro i.p.v. de Sapphire (Ultimate). Deze kaart lijkt mij snel genoeg voor mij, is erg stil en ook nog eens een van de goedkoopste X1950 Pro's.

Wat betreft de behuizing: ik ga toch maar voor de duurdere combinatie van Antec SOLO + Antec NeoHE 500. Ook al vind ik de Sonata II er prima uitzien, ik twijfel een beetje aan de kwaliteit van de voeding. Bovendien heb ik gelezen dat de aan knop van deze kast achter het duurtje zit. Dit lijkt mij enorm irritant.

Ik heb nog een beetje getwijfeld om nog langer te wachten om zo te kunnen profiteren van de aangekondigde prijsdalingen van Intel, maar ik heb toch besloten om daar niet op te wachten. Ik wacht namelijk al erg lang, en bovendien verwacht dat zo'n prijsdaling geleidelijk gaat doorwerken in de consumenten prijzen.

Aan alle mensen die commentaar en/of suggesties hadden in dit topic: bedankt!
Pagina: 1