[XP] installatie ziet niet volledige HD grootte

Pagina: 1
Acties:

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02 20:45
Gister mijn nieuwe systeem in elkaar gezet met een nieuwe 7200.10 320GB Sata2 HD.
Tijdens installatie van XP vraagt hij of de HD geformateerd mag worden en/of ik een partitie wil aanmaken.
De totale grootte van de HD die hij ziet is echter geen 320GB maar iets van 130GB. Is er een maximum HD grootte wat XP kan zien bij installatie?

Ik heb een partitie van 30GB laten formateren met NTFS en daar XP op gezet.
Hoe krijg ik nu de overige 290GB aan de praat?

Ik wil daar een partitie van 30GB om dual boot met Vista te kunnen doen. Is het voldoende om te booten met de Vista cd? Herkent die wel de hele HD?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Even een paar linkjes strooien met een quote waardoor het helder zou moeten zijn:
WOS FAQ: Waar is mijn diskspace toch heen?
Windows XP installaties die nog niet voorzien zijn van SP1 of hoger, ondersteunen geen harddisks groter dan 137GB, en je zal deze eerst moeten upgraden naar SP1. Na het installaren van SP1 zal WindowsXP vanzelf de juiste instellingen kiezen.
Voor meer informatie over 137GB support in Windows XP, zie How to Enable 48-bit Logical Block Addressing Support for ATAPI Disk Drives in Windows XP
OM FAQ: Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Oudere moederborden hebben vaak een BIOS limiet waardoor grotere harde schijven niet correct geaddresseerd kunnen worden. Typische waarden voor deze limieten zijn 540MB, 2,1GB, 8,4GB, 32GB en 128GB. Er zijn verschillende oplossingen om de schijf toch volledig te benutten. Als eerste een BIOS flash; kijk op de site van de fabrikant of er nog een nieuwe bios te vinden is die grotere harde schijven ondersteunt. Als deze update niet beschikbaar is, dan is er nog een softwarematige oplossing. De meeste fabrikanten hebben een tooltje om de BIOS limiet te omzeilen. De harddisk moet in sommige gevallen handmatig in de BIOS geconfigureerd worden op een waarde die de BIOS nog wel kent. Nadat het tooltje geïnstalleerd en geconfigureerd is, kun je de complete capaciteit van je harddisk benutten. Op Maxtor's website staat een heldere uitleg van deze BIOS limieten.

Tooltjes: Hieronder staan links naar diverse tooltjes van verschillende fabrikanten:

Fujitsu: Ontrack
IBM/Hitachi: Diskmanager
Maxtor/Quantum: MaxBlast
Samsung: Disk Manager
Seagate: Seatools
Western Digital: Data Lifeguard

Diskmanager en MaxBlast kunnen over het algemeen op praktisch elk schijf gebruikt worden, ongeacht de merk/type. Verder nog even de opmerking dat sommige harde schijven een jumper hebben waarmee je hardwarematig een capaciteit limiet op de harddisk kunt instellen, zodat de oudere BIOS'en met deze harddisk overweg kunnen. Deze jumper zorgt er dus ook voor dat de schijfruimte gelimiteerd wordt! Check de handleiding, al dan niet online, voor een beschrijving van de jumperinstellingen.

6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
Succes :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02 20:45
Prachtig! Precies wat ik zocht (en niet direct kon vinden in de faq). :*)

Maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik die andere 290 GB krijg. Zie ik die in de explorer en kan ik die daar formateren? Of moet ik een formateerprogramma gebruiken?

Disk management is denk ik wat ik nodig heb.

Sorry voor de domme vragen, maar de laatste keer dat ik XP geinstalleerd heb is alweer 4 jaar geleden en dat was op een 60GB schijf.

[ Voor 79% gewijzigd door M411007 op 07-03-2007 11:03 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gewoon Windows XP SP1 installeren en dan zie je waarschijnlijk die andere 290 ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)