Ik heb dit topic even een paar dagen vergeten te volgen en ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben dat dit topic nog open is. Als je het mij vraagt zijn dit soort discussies juist erg belangrijk en interresant, bovendien is GoT een fijne plek om met problemen als dit je ei kwijt te kunnen.
Dit topic pakt een bekend probleem van webwinkels aan, juist daarom hoop ik dat dit niet zomaar in de put der inactieve topics verdwijnd.
Persoonlijk heb ik in een zelfde situatie gezeten als de TS, alleen dan met een bekende concurrent van Azerty. Azerty kent deze concurrent waarschijnelijk beter dan geen ander, daarom viel me dit topic eigenlijk zo op. Het grappige is dat Azerty volgens mij ooit beweert heeft niet tevreden te zijn geweest met de manier van zaken zoals deze verliepen bij "de concurrent" en dat ze daarom Azerty begonnen zijn. (Ik heb dit volgens mij ooit 1 keer gelezen, dus bind me er niet aan vast)
Ik had destijds bij "hun cuncurrent" een pre-order geplaatst, oftewel een doodnormale order waarvan ik wist dat deze nog niet leverbaar was. Enige verschil is dat mijn totale order over de €1000 waard was. Enkele dagen nadat ik de orderbevestiging had ontvangen werd ik gemaild dat ze de processor niet voor de prijs waarvoor ik deze had besteld konden leveren en dat ik of €80 moest bijbetalen of de processor moest annuleren. Ik had al vooruitbetaald, voor de prijswijziging stond er ook al "voldaan" oid bij de orderstatus. Ze gaven me echter niet de optie om mijn totale order te annuleren, terwijl ik geen zak aan de rest had zonder die processor.
De mail waarin ik geinformeerd werd was gewoon een "massa" mail naar een tiental klanten die de zelfde processor besteld hadden, ik kon hun email adressen zo uit de mail halen, hierdoor wist ik dat ik niet de enige was. Eigenlijk was dat al een grove fout van het bedrijf, zo met email adressen omgaan is alles behalve verantwoord, laat staan legaal?
Uiteraard ging ik hier tegen in, ik had al een orderbevestiging ontvangen welke volgens hun
eigen algemene voorwaarden bindend is! Na enkele mails ben ik ze maar gaan bellen, in een van deze telefoontjes wees ik ze op de wet van kopen of afstand en ze gaven gewoon toe dat ze fout zaten en ze dat verder niets interresseerde. Tijdens de communicatie heb ik ook verteld zeker rechterlijke stappen te nemen mocht het bedrijf zo door gaan.
Op dat moment heb ik gebruik gemaakt van de kracht van T.net shopsurvey, hierin was 1 negatieve reactie voldoende op binnen een half uur reactie vanuit het bedrijf te krijgen. Op eens kon ik mijn order annuleren mits ik de reactie weg haalde. Dit is ook direct de grote zwakte van de shopsurvey, negatieve shopsurvey's krijgen bedrijven als dit op deze manier inderdaad niet. Uiteraard heb ik mijn order toen geannuleerd, voor mij was dit veel te veel geld om een risico te lopen.
Enkele weken later kreeg ik een telefoontje van het bedrijf waarin ze me alsnog gelijk gaven en dat ik mijn opnieuw mocht bestellen en dat hun dan direct de prijs aan zouden passen zaols hij in mijn oorspronkelijke order stond. In de tussentijd had ik contact gehad met andere personen in de maillijst (wat dus eigenlijk niet mogelijk had mogen zijn), aan de hand hiervan wist ik dat ik niet de enige ben geweest die heeft gedreigd met rechterlijk stappen etc. Wat er precies gebeurt is dat ze ons alsnog gelijk hebben gegeven is mij tot heden niet duidelijk maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Helaas voor het bedrijf dat ik alles op de processor na al ergens anders had besteld, dus maakte ze uiteindelijk alleen nog maar verlies op mij, eigen schuld dikke bult.
Uiteindelijk heb ik de processor goed en wel ontvangen, echter hoeven ze niet te verwachten dat ik daar ooit nog eens bestel.
Gelukkig gaat het ook heel vaak goed met after-sales bij webshops, daarom ben ik ook nog niet gestopt met het winkellen op afstand. Echter zijn er ook vaak genoeg winkels die zich denken vanalles te kunnen permiteren, juist daarvoor is een topic als dit nodig om duidelijk te maken dat dit
niet normaal is en de juiste aandacht vraagt.
Verder ben ik sindsdien ook kritisch op het t.net shopsurvey systeem, het is een mooi vangnet voor een hoop problemen, echter bij winkels als dit werkt het juis averechts. De simpele probleempjes worden goed opgelost, dat betekent een goed punt voor de winkel, bij problemen die niet netjes worden afgehandeld word de consument gewoon "gedwongen" de survay te verwijderen.
Uiteindelijk vind ik het goed dat Azerty op GoT is gekomen om het dialoog aan te gaan en dat er ook nog een goede oplossing uit is gekomen. Waar ik me echter aan stoor is dat ze slecht kritiek dulden. Als er nu in plaats van dat de shopsuvery verwijderd moest worden er een bericht met excuses dat dit zo moest verlopen was geplaatst had ik dat goed gevonden en had ik er wellicht in de toekomst nog wat besteld. Na het lezen van dit topic is die kans erg klein geworden.
offtopic:
Als sommige zinnen slecht leesbaar zijn, verbeter die dan aub, dan pas ik ze wellicht aan. Ik ben dyslectisch en het is laat, dus ik gok dat het er nogal wat zijn.