Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een watergekoelde computer in m'n bureau verwerken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.885 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-11 09:31
Hoi,

Laat ik beginnen om te melden dat ik nog nooit eerder een casegemod heb of wat dan ook. Ik heb wel ervaring met hardware: ik heb bij Mycom gewerkt als verkoper, als techsupport en op assemblage, dus ik weet genoeg van onderdelen.

Hier is het idee: ik ga verhuizen en ik wil voor in m'n nieuwe woning een nieuwe pc inelkaar zetten. Ik wil een zo stil mogelijke pc die toch goed gekoeld kan worden, dus ik wil voor waterkoeling gaan.
Verder vind ik een kast vrij nutteloos*, dus wil ik de pc in m'n bureau verwerken. Ik zal daarbij toch iets van een frame moeten maken dat ik aan m'n bureau kan monteren, maar denk aan het verwerken van de statusledjes en de aan/uitknop in het bureau zelf. Ook bijvoorbeeld USB-poorten en toetsenbord/muis aansluitingen en dergelijke. Het bureau zelf is er nog niet, dus alles staat open.

Als jullie, ervaren casemodders, dit zo lezen, wat denken jullie van het principe? Is het te doen? Hebben jullie tips/tricks waar ik rekening mee kan/moet houden?

Heeft er iemand toevallig een link oid naar een goede guide om aan de slag te gaan met waterkoeling?

Alle constructieve, meedenkende reacties worden op prijs gesteld :)

tnx!

* Toen ik bij Mycom bij de tech support werkte hadden we een pc zonder kast: het moederbord en alle andere onderdelen lagen los op stukken schuimrubber. Er was amper koeling nodig omdattie gewoon in de open lucht lag. Eigenlijk wil ik zoiets recreëren: de boel zo verwerken dat er voldoende natuurlijke luchtstroom is zodat het koel blijft, en de rest bijkoelen met waterkoeling.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je zou een mooie behuizing kunnen maken onder je bureau waar je moederbord, hdd en andere zooi in hangt, en vervolgens je dvd-brander via een firewire of usb2 op je bureau neer kunnen zetten... Ik denk dat je bij zo'n project gewoon je fantasie moet laten werken, bijna alles is tegenwoordig wel mogelijk...

Verwijderd

Leuk idee, lijkt me alleen niet heel handig... maar wel leuk!
Ben zelf begonnen aan ambilight in een bureau wat ik aan het maken ben.
Verwerk dit allemaal in het blad van maar liefst 10cm dik, een computer lijkt me daar wat krap.

Misschien de PC in een kastje en in het blad een drive+ aan en uit knop+ lampjes?

Zie mijn topic hier

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Meeste bouwen hem in 2 laatjes. Opzich niet moeilijk. Voor alles een plekje. De radiator in de zijkant met fans erop als outtake en aan de andere kant een paar als intake. Kunnen heel stil zijn (Noctua!). Pompje dempen door hem op piepschuim oid te zetten (heb ik ook). Een HD-rekje ergens uitslopen of zelf maken.

Mag geen problemen vormen en anders moet je gewoon ff vragen ;)

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Als je hem onder je buro monteert (wat ik uit je verhaal een beetje begrijp) dan blijft de warme lucht hangen, in tegenstelling tot de pc op je werk, waar de warme lucht (waarschijnlijk) alle ruimte had om te stijgen en zo dus voor voldoende luchtstroming te zorgen. Koeling zul je imho dus idd wel nodig hebben. Als je je mobo onder je buro hangt is het anders misschien een idee om een fan in je buroblad te bouwen die lucht omhoog blaast? Dit zou een goedkoper alternatief voor waterkoeling kunnen zijn, en zoals Teammike zegt, fans kunnen ook erg stil zijn.

Die aansluitingen de poorten op je buro mogen geen probleem zijn, daar zijn verlengstukken voor te krijgen...

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 16:22

TRG

Technotium99-m

Op zich wel een leuk idee, ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht.

Het ligt er een beetje aan hoe je je werkplek indeeld, maar zelf zou ik het als volgt doen.

Neem een rechtoerechtaan bureau. Ervan uitgaande dat je metalen poten hebt aan de zijkanten, monteer dan 2 balken oid tussen die poten. Vervolgens met een stevige dikke alu plaat (4mm ofzo) een schuin schot maken aan dezelfde kant waarbij de plaat bevestigd kan worden aan zon aangebracht balk.

Afbeeldingslocatie: http://www.nietbelangrijk.nl/files/tafel_139.jpg
rood = aangebrachte alu onderdelen / blauw = convect radiator

Vervolgens aan de buitenkant van de zijkant op die 2 balken een Convect radiator. Deze passieve radiators kun je volgens mij als het ware met bouwstenen uitbouwen, dus ook passend maken voor je bureau:
http://www.alphacool.de/i...cape-corp.-radiators.html

Pak dan een goede doch still H2O pomp erbij en je hebt koelvermogen genoeg zonder draaiende fans.

Je moederbord monteer je op een aparte alu ophangplaat en je verzint iets zodat je het aan de binnenkant van de zijkant aan die gemonteerde balken kan hangen. (hoe simpeler hoe beter. Je wilt je mobo er in iig zo uit kunnen tillen). De uitgangen laat je uitkomen in een nette uitsparing van het blad van de tafel. Hier sluit je alles op aan. Natuurlijk kunnen de uitgangen ook naar de achterkant wijzen zodat je geen uitsparing nodig hebt. Kost een stuk minder energie.

De harde schijven komen plat op de schuine alu plaat met rubberen afstandshouders om trillingen te minimaliseren. De voeding doe je uiteraard passief omdat die best betaalbaar zijn. Voor de rest laat je de constructie gewoon open wat voor de resterende airflow moet zorgen. De schuine plaat biedt verder genoeg plek voor pompje etc. Een DVD speler zou je naar voren kunnen laten wijzen (ook met rubbers).

De hoek van de schuine plaat hangt van je apparatuur af, maar hij is wel noodzakelijk omdat het nog steeds een computer is die beschermt moet worden. Je wilt geen risico lopen dus scherm het aub goed af. Ik zou het zelf een beetje ruim nemen. Als je er niet met een bureaustoel aan die kant onder zit maakt het toch niet zoveel uit.

Dit was zon beetje mijn idee, in ieder geval: zo zou ik het doen. Uitgangspunten zijn voornamelijk die minimale inzet en bereikbaarheid. Als het allemaal te ingewikkeld bedacht is komt het er meestal toch niet van. Je moederbord moet je er zo uit kunnen tillen, en als je de goede gaten tapt op de schuine plaat heb je je hardware zo bevestigd. Het passieve rad is natuurlijk ultiem en ook niet superduur ofzo. Aangezien je je bureau toch niet elke dag verplaatst mag het dan ook best wat wegen.

Ook met weinig ervaring als casemodder kan je dit goed maken. Misschien dat je even wat hulp nodig hebt met het STEVIG (en netjes) aanbrengen van de balken en de plaat. Maar als je goede bevestigingstukjes hebt (waar er honderden verschillende van zijn) is dit geen probleem. Voor de rest ben je met standaard computeronderdelen / schroefjes klaar. Omdat alles open is kan je er wel goed bij lijkt me. Al helemaal als je de radiator erop en af kan klikken.

[ Voor 8% gewijzigd door TRG op 05-03-2007 18:07 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 10:17
Dat lijkt me best gaaf als je een slot in dvd drive hebt in je bureau, kan je je dvd's in je bureau steken
:9

• Armando15
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-03 13:03
het klinkt heel erg stoer, en ambitieus! deze ga ik zeker volgen. dvd'tjes in je buro steken lijkt mij ook erg stoer ja :P veel succes dr mee!

Verwijderd

Zie het helemaal voor me.

Standaard bureau. gaatjes tappen, specers erin schroeven, moederbord aan de bovenkant erop.

Radiator en pomp aan de onderkant schroeven, slangen voorlangs van boven naar onder.

3,5"/5,25" drivebay bovenop je bureau schroeven, achter het moederbord, DVD, HDD's erin, en 1 slot gebruiken als "front USB enzo"

Fear my paint skills :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dirkdevisser/bureau.JPG

Lijkt me allemaal prima te doen. Kijk uit naar de eerste fotos... ;)

Oh, en ja, dat is een toetsenbord.... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 22:53 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
onder een glazen (plexiglas) afdekplaat (boven een la) ziet misschien ook gaaf uit..
zoiets als dit (alleen dan beter natuurlijk, mijn sketch-up skills zijn nogal.. slecht :+) http://img73.imageshack.us/img73/1416/bureauzh6.png

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Ook een mooi idee. En hij wordt al sneller door alleen die strepen op het bureau al... ;)

• link0007
  • Niet online
daar zit het water in natuurlijk :O was alleen vergeten hem 3D te maken..

Verwijderd

Hahaha, dat :O ook echt! Geniaal.

Hoe dan ook, dat la idee met plexi is wel nice.

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 10:31

WiXX

Kijk uit malloot een...

Het vetste zou zijn als je een dvd brander/speler in je tafelblad hebt zitten dat doorzichtig is. Hij moet dan wel waterpas staan met de rest van het tafelblad en openpoppen zoals een discman.

Ik zou geen pc gaan verwerken in een bureau met gewone onderdelen, je moet er wel echt iets speciaals van maken.

[ Voor 23% gewijzigd door WiXX op 05-03-2007 23:30 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-11 11:37
mooi mooi idee :) waarom niet een kastje eronder maken van plexiglas zodat het toch beschermd is tegen stoelen/knieen? :)

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Wel grappig dit, ik heb het ook al eens geprobeerd.. wegens tijd/zin-gebrek maar afgelast.

Ik heb een MDF-kist op maat gemaakt en dit onder het bureau geboord :P

en een glazen kastje met 2 dvd-spelers boven elkaar en een console voor power/reset :9

Misschien als je handig bent met glas, is dat best gaaf.. Kan wel ff naar een foto zoeken :)

• DeltaBlast
Bedankt voor de uitgebreide replies!

In de reply van TRG wordt een schuine aluminium plaat gebruikt.. opzich wel mooi bedacht, maar kan die apparatuur wel goed schuin werken? en met rechthoekige hardware lijkt schuin me nou niet echt ruimte efficient.

Ik zie wel wat in het idee om de computer in een soort van ladesysteem te plaatsen waarbij in het bureaublad dan een glasplaat zicht geeft op de hardware. Maar dan niet zo in het midden zoals getekent, maar eerder aan de zijkant, in een soort ladesysteem tot aan de grond. Kunnen er ook nog andere spullen in opgeborgen worden.

Een pop-up diskman dvdspeler is wel een leuk idee, maar niet erg practisch. Ik denk dat ik die apparatuur gewoon direct onder het blad monteer, leuk afgewerkt in zon lade.

Keep the ideas coming! _/-\o_

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 16:22

TRG

Technotium99-m

Een schuine plaat is eigenlijk gewoon gekozen omdat het veruit het makkelijkste is om te maken. Op die manier hoef je alleen nog maar de plaat onder aan het bureau en aan een balk aan de zijkant vast te maken. Je kan ook een mooie kast (rechthoek) maken oid, maar dan heb je al heel wat meer kundigheid nodig om een mooie constructie te krijgen.

Dit soort plannen staan of vallen met de uitvoerbaarheid ervan. Je kan zoveel mooie dingen verzinnen, maar als je er dan aan moet beginnen haakt 90% van de mensen af. Dus hoe simpeler hoe beter in mijn optiek. Al helemaal als je weinig ervaring met modden hebt (je staat altijd wel weer versteld over hoe lang simpele dingen kunnen duren).

Dat hardware schuin staat boeit niet lijkt mij.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• DeltaBlast
euh... ik weet t niet hoor, maar een diagonale constructie lijkt me een stuk lastiger dan een rechthoekige :p

En ik zat er aan te denken om gewoon een bestaand frame van een kast te pakken en die op 1 of andere manier te monteren aan het blad en anders gewoon een bestaand kastsysteem nemen en daar dan het mobo in te plaatsen ofzo.

Maar bedankt voor je input, it's greatly appreciated!

• Taartvarken
  • Laatst online: 24-09 10:17
een plexiglazen bak voor het water in je bureaublad verwerken is wel vet(zodat je je knieen ziet als je erdoor heen kijkt) en dan moet je natuurlijk ook je beeldscherm uit je bureau laten komen

[ Voor 14% gewijzigd door Taartvarken op 06-03-2007 19:44 ]

• link0007
  • Niet online
laatst nog een goed idee erbij bedacht: In plaats van één glazen plaat over je mobo heen, er 2 pakken, welke een halve centimeter ofzo van elkaar afliggen, in een lichte helling. En daar laat je dan water overheen stromen (waterval).. zo lijkt het alsof je mobo in het water zit :*)
en het water-reservoir is natuurlijk ook niet al te dik (moet wel minstens 3kwart volzitten namelijk)

Damn, als ik er het geld voor had, was ik direct begonnen :P

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan ook bovenkant van aluminium van maken... 's winters verwarmde bureaublad, 's zomers gekoelde bureaublad. Samen met de computer. Heerlijk werken zo >:) Of je zo 1 groot watercircuit van maakt moet je zelf weten.

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Er stond een tijd terug in ik dacht Computer Idee ook iemand die een PC in zijn bureau had gemaakt misschien kun je daar eens op Googelen ?

• DeltaBlast
Ik heb er ent op gegoogled... en kwam op dit topic uit :D

Maar niks over dat bureau in comptuer diee though ;)

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
Enkele sites met soortgelijke voorbeelden:

http://www.techdigest.tv/2006/02/the_desk_with_b.html
http://www.bornrich.org/entry/i-desk-with-built-in-pc/
http://www.techzine.nl/casemods/385/Bureau-mod.html
http://tweakers.net/nieuw...au-combinatie-getest.html
http://www.atomicmpc.com.au/hotboty.asp (3de mod - ZEER mooi!)

er is ergens nog een prachtige mod van dit type, een bureau custom made uit aluminium met ingebouwd lcd etc. Als ik foto's vind post ik wel een

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
ThemNuts schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:09:Er is ergens nog een prachtige mod van dit type, een bureau custom made uit aluminium met ingebouwd lcd etc. Als ik foto's vind post ik wel een
Die zocht ik gisteren ook al, maar ik heb hem helaas nog niet kunnen vinden. Dat was wel het ultieme bureau ongeveer :P

Casemod: Cubeleon

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 07:43
Absoluut niet mijn stijl.. Maar toch ook wel mooi gemaakt..

http://www.datamancer.net/projects/engine/engine.htm

Hoop dat jij 't een stuk strakker en moderner houdt ;)

• DeltaBlast
Ik zit nog in de ideefase aangezien ik nog niet in m'n nieuwe huis kan (das medio april), maar de ruwe layout heeft aardig vorm aangenomen.

Ik ben nu aan het bedenken wat er nog allemaal op en in en aan moet komen. Het moet eigenlijk gewoon het ideale bureau zijn, zonder dat je achteraf nog denkt van "shit, dat mis ik".

er moet inkomen, naast de handige usb en ps2 en geluidsaansluitingen enzo:
-bediening voor het licht (apart voor de kamer en bureauverlichting)
-flesseopener
-bekerhouder
-cdopbergruimte (komt onder de monitor)
-stopcontacten en ethernet aansluitingen voor laptops enzo

nog meer ideeen?

• ElPaco
  • Laatst online: 20-11 15:51
Ik heb goede ideeen voorbij zien komen! _/-\o_ Met wat tijd wordt dit een geweldig idee, helemaal als Ikea er achter komt ;)

Wat betreft ideeen voor in je bureau, misschien iets van een muismat die er zo in verzonken is dat hij precies gelijk ligt ten opzichte van de rest van het bureau. Ik weet niet met wat voor een verf/lak/materiaal je het bureau gaat afwerken, maar hiermee voorkom je dat je alsnog van alles los op je bureau hebt liggen.

Ook kan je kijken of je de dvd-speler/cd-speler op een handige plek in het bureau plaatsen, een soort slot-in (ik bedoel zoals je die vaak in auto's ziet) dat je gewoon van boven af bijvoorbeeld een dvd in je bureau stopt. Dat was mn creatieve bui voor nu :P Succes met je mod, en als je klaar bent kan je ons dan vertellen of je bureau ook echt nog bevalt?

[ Voor 27% gewijzigd door ElPaco op 16-03-2007 11:07 ]

WoT stats

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 13:28
Is het geen idee om de cd speler(s) met een houten front af te werken (of waar je je bureau ook van maakt). Als je een redelijk dikke plaat maakt van je bureau kan je daar een cdspeler onder hangen, die dan als het ware uit je bureaublad naar voren komt. (als je snapt wat ik bedoel :P)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• electropruts
N3oC schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:57:
Is het geen idee om de cd speler(s) met een houten front af te werken (of waar je je bureau ook van maakt). Als je een redelijk dikke plaat maakt van je bureau kan je daar een cdspeler onder hangen, die dan als het ware uit je bureaublad naar voren komt. (als je snapt wat ik bedoel :P)
Ik heb dit ook geprobeerd, in theorie is dat leuk, maar in de praktijk werkt het imho niet, omdat een cd speler wel gemaakt is om op zijn zij te kunnen functioneren, maar niet op zijn achterkant... want de haakjes in de tray houden de cd alleen naar de zijkanten tegen, waardoor je de cd niet goed in de tray kan leggen/zetten. Ik heb het geprobeerd op drie verschillende spelers, kan zijn dat ik gewoon domweg pech had en dat het bij andere cd spelers wel kan... Het zou wel werken met een slot-in cd speler.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Als je de cd speler onder je buro hangt hoeft dat nog niet te betekenen dat je hem er op de kop moet in hangen toch?

• electropruts
Zjosh schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:48:
Als je de cd speler onder je buro hangt hoeft dat nog niet te betekenen dat je hem er op de kop moet in hangen toch?
Je hebt gelijk, ik las de post verkeerd, hij bedoelde dat de cdspeler echt in het blad verwerkt zit, waardoor hij dus in principe gewoon rechtop hangt. Ik dacht dat hij bedoelde dat hij uit het blad naar boven moest komen.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:52
electropruts schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:39:
[...]

Je hebt gelijk, ik las de post verkeerd, hij bedoelde dat de cdspeler echt in het blad verwerkt zit, waardoor hij dus in principe gewoon rechtop hangt. Ik dacht dat hij bedoelde dat hij uit het blad naar boven moest komen.
Kan denk ook wel op een manier dat hij een beetje schuin eronder hangt, soort kantel idee.

Verder succes, leuke idee!! maarja, zit hier al met mn pc dus niet meer ndig! :*)

• DeltaBlast
We zijn ondertussen een paar maanden verder en ik ben eindelijk er aan toe om dit te gaan bouwen. Het systeem is er:

Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTX⁄HTDP
Asus P5N32-E SLI Plus, nForce 650i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Corsair 4GB DDR2 (2X2GB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X4096-6400C5D G)
Intel Core 2 Duo E6850 (S775, 2x3,00GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)
LG L222WS (22", Wide, 5ms, D-Sub, Zwart) (2 keer, 1 meter beeld yay ^_^)
Logitech G11 Gaming Keyboard (USB)
Logitech G5 Laser Mouse
Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM 1 pack, 32-bits
Pioneer DVR-112D, 18x (Dual-Layer, Zwart) OEM
WD 150GB SATA 16MB Raptor (WD1500ADFD)
WD 500GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD5000AAKS)
Corsair Voeding HX520 520 Watt ActivePFC, Zwart, Dual Core / SLI Ready, 24-pins

Alle onderdelen zijn er en nou moet t nog aangesloten worden.

Ik wilde eigenlijk beginnen met het buiten het bureau aansluiten van de apparatuur om te kijken of het werkt, maar ik kom meteen de eerste praktische vraagstukken tegen.

1) Ik krijg de indruk dat het moederbord per se op een metalen plaat (case) bevestigd moet worden vanwege de afvoer van statische electriciteit. Kan dat kloppen? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen? Moet ik toch ergens een mobo-plaat aanschaffen (zo ja, waar)?

2) Ik heb geen aan/uit-knop -_-'
Uiteindelijk wil ik dit in een schakelaar hebben (dus geen drukknop maar een flip-switch). Waar kan ik zoiets los kopen?

Verder nog enig idee welke onderdelen ik allemaal nog meer los moet aanschaffen? In ieder geval een USB/cardreader paneel om in de voorkant te monteren... is er ook zoiets voor harddisk leds? Want ook dat zit afaik standaard in een kast. Anything else?

Also, kan die voeding ook op z'n zeikant werken? De fan zit aan de onderkant en dat gaat natuurlijk niet echt opschieten als je geen echte case hebt :p

(zoals jullie kunnen zien ben ik nog een aardige noob)

Thanks for any advice :p

Verwijderd

Jezus wat een systeem :)

Verwijderd

Als je tog lampjes/plaat/hdd-rekje enzo nodig hebt, koop dan ergens een kast van 20 euro zonder voeding en sloop daaruit wat je nodig hebt, dan is het gelijk mooi op maat. :)

• DeltaBlast
Daar heb ik wel aan gedacht, maar dat uitslopen valt vies tegen... ik had een ouwe pc in handen, ik heb daar t rekje uitgehaald, maar t had niet echt ruimte... enfin, de aan/uitknop kon je er niet zomaar uitslopen, de ledjes ook niet en om de zeikant er nou uit te gaan.. snijden? zagen? lijkt me ook niet echt een goede oplossing, vooral omdat ik er daarna nog weinig mee kan.

Ik heb liever losse ledjes en een manier om een flip-switch aan te brengen :p (ja ik ben kieskeurig, I know.. maar ik ben vast niet de enige, dus t is vast wel ergens te krijgen... zolang iemand me maar in de goeie richting duwt ;))

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zoiets als jij wilt heb ik ook al jaren draaien, alleen misschien wat minder netjes en compleet. Ik heb wat onderdelen van een oude pc kast gesloopt (drivebays, i/o shield, schakelaars) en het hele spulletje in m'n bureau gebouwd. De radiator is echter niet ingebouwd maar staat in m'n vensterbank voor het open raam.

Het is niet super netjes maar het is ook gewoon een overclockbak/server die op m'n slaapkamer staat. Alles is gericht op stilte en prestaties, esthetiek staat op de 2e plaats ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.madmarky.net/guts/0s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.madmarky.net/guts/2s.jpg

🖥️ | 🚗

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
je kan toch gewoon kabels van een computer aanswitch op een DIY flip-switch aansluiten? switch aan-uit bewegen is dan aan en als hij aanstaat(computer) de switch weer contact laten maken dus weer aanstand en dan laten hangen en dan heb je emergency shutdown^^ of komen daar complicaties bij? is toch in principe niet schadelijk dat er iets langer contact is?

Hoort de voeding niet voor ground te zorgen? weet iemand dit? waar baseer je op dat er via de kast een aarding geregeld wordt?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een pc kan prima ongeaard draaien.

🖥️ | 🚗

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Zo'n plaat staal waar je het moederbord op kunt schroeven, is juist om ruimte aan de onderkant van het moederbord te creeeren zodat daar geen kortsluiting kan ontstaan als gevolg van geleidend materiaal. De busjes waar je het moederbord op de plaat schroeft, zijn juist niet geleidend (anders kun je alsnog kortsluiting krijgen).
Als je zo'n plaat niet hebt, dan kun je een stuk niet geleidend schuim, bijvoorbeeld zo'n stuk schuim waar het moederbord in de doos op ligt. Is niet netjes, maar het werkt wel.
Overigens is het uit elkaar halen van een computerkast vrij eenvoudig, zeker als je popnagels tegen komt, deze zijn eenvoudig uit te boren met een metaal/beton boortje (wel voorzichtig natuurlijk dat je er geen ongeleide projectielen van maakt.

Hier kon uw advertentie staan

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

MadMarky schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:27:
Een pc kan prima ongeaard draaien.
Hier ben ik het niet mee eens, maar ik kan zo snel geen goede link vinden om dit te bevestigen. Sommige onderdelen zijn namelijk vrij gevoelig als je ze niet aard.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• DeKemp
  • Laatst online: 24-06 22:15
Uhmm, sins waneer is messing niet geleidend. Daar zijn namelijk de meeste mobo afstandshouders van gemaakt.

• Beugelfles
  • Laatst online: 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

DeKemp schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:38:
Uhmm, sins waneer is messing niet geleidend. Daar zijn namelijk de meeste mobo afstandshouders van gemaakt.
Maar volgens mij vallen de afstandbusjes tegen het moederbord aan op speciaal daarvoor ontworpen stukjes. Deze ringetjes zijn volgens mij niet verbonden met de andere onderdelen van het moederbord. Daarom afstandbusjes gebruiken

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:10
Beugelfles schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 00:38:
[...]
Maar volgens mij vallen de afstandbusjes tegen het moederbord aan op speciaal daarvoor ontworpen stukjes. Deze ringetjes zijn volgens mij niet verbonden met de andere onderdelen van het moederbord. Daarom afstandbusjes gebruiken
Zou anders inderdaad niet bevordelijk wezen als je de kast aanraakt, en je statisch geladen bent.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm ik heb dit idee zelf ook al een tijdje. Mijn idee was dan echter om alle 'control-units' in het bureaublad te bouwen. Je zal dan sowieso gebruik moeten maken van een slot-dvd drive. Ik heb even snel een voorbeeld gezocht, de Panasonic CW-8124b, deze is maar 12,7mm dik dus dat is het probleem niet. De computer zelf kan je dan gewoon in de bovenste of bovenste twee laden bouwen, al dan niet met waterkoeling. Ik zou denk ik kiezen voor luchtkoeling omdat dit minder ruimte inneemt en ook zeer stil kan zijn. Gewoon een ruim bemeten heatsink op de CPU (Scythe) en VGA (thermalright) en een aantal fans (Noctua/Nexus) in de lade verwerken. Ik neem niet aan dat je een zware overklokbak op deze manier weg wil gaan werken dus extreme koeling of airflow zal niet nodig zijn. Het moeilijkste of misschien wel onmogelijkste van dit idee is het wegwerken van de bediening in het blad en dan wel het uitsnijden van precies de juiste afmetingen voor wat je er in gaat verwerken. Je wil uiteraard dat alles daar naadloos aansluit en dat je geen kieren en dergelijk ziet. Gezien de geringe dikte lijkt mij dit een moeilijk klusje, voor de rest moet het prima te doen zijn.

Er bestaat overings al een kant en klare oplossing voor mijn idee. De Freemote, te zien op www.powerdesk.com. Prijs heb ik geen idee van maar het zal wel wat kosten ben ik bang, daarnaast denk ik dat je zelf een mooier resultaat kan krijgen ipv dat lelijke zwarte ding.

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
DeltaBlast schreef op maandag 10 september 2007 @ 21:04:
1) Ik krijg de indruk dat het moederbord per se op een metalen plaat (case) bevestigd moet worden vanwege de afvoer van statische electriciteit. Kan dat kloppen? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen? Moet ik toch ergens een mobo-plaat aanschaffen (zo ja, waar)?
Hier verschillen de meningen over, er zijn iig genoeg mensen die claimen al tijden een pc in een schoenendoos stabiel te hebben draaien. Ik zou het voor de de zekerheid wel doen. Ook voor het gemak zou ik voor een moederbordbackplate kiezen, dan hoef je niet zelf de positie van de afstandsbusjes te bepalen en zitten je pci kaarten goed vast. Deze kan je uit een oude kast halen, zoek er één met een uitneembare backplate.
2) Ik heb geen aan/uit-knop -_-'
Uiteindelijk wil ik dit in een schakelaar hebben (dus geen drukknop maar een flip-switch). Waar kan ik zoiets los kopen?
Elke schakelaar kan, zolang het maar een maak-contact schakelaar is. Er moet maar even contact zijn, en niet constant zoals met een tuimelschakelaar. Knip de stekkers van de oude kast los en soldeer daar je nieuwe schakelaar aan. Je zal op zoek moet naar een elektronica zaak of online bestellen via bijv. Conrad.
Verder nog enig idee welke onderdelen ik allemaal nog meer los moet aanschaffen? In ieder geval een USB/cardreader paneel om in de voorkant te monteren... is er ook zoiets voor harddisk leds? Want ook dat zit afaik standaard in een kast. Anything else?
Ook de HDD leds zou ik uit de kast knippen, en dan je eigen leds er aan solderen. Kan je mooi je eigen kleur kiezen.

Also, kan die voeding ook op z'n zeikant werken? De fan zit aan de onderkant en dat gaat natuurlijk niet echt opschieten als je geen echte case hebt :p
De voeding zal gewoon werken, zoals hij zijn warmte maar kwijt kan. Hou dus in de gaten dat hij voldoende lucht kan aanzuigen en die ook weer kwijt kan. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Mooie hardware en een mooi project, succes ;)
Mocht je geen oude kast op de kop kunnen tikken kan je altijd nog hier kijken, CM Spare parts shop.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• DeltaBlast
Ik bedacht me inderdaad ook al dat de aan/uitknop niet continu contact kan maken: als je een gewone knop 5 sec indrukt gaat je pc immers uit.

Dus ik zal inderdaad een gewone knop moeten hebben.

Het idee van een ouwe pc met moederbordplaat was al eerder geopperd, maar die zijn moeilijk te vinden :p Er zijn sowieso weinig kasten met losse plaat, en kheb nog niemand gezien die zo'n kast kwijt wil. Maar als iemand er nog 1 over heeft, ik hou me aanbevolen ;)

edit: ohw en die CM shop looks very nice, ik ga der eens even doorheen snuffelen ;)

edit2: goeie shit die CM shop, maar het kost wel 25 euro voor 2 ledjes (pwr en hdd), een mobotray, een aan/uitknop en een resetknop.

Ik kijk eerst nog wel ff of niet iemand nog een goedkope ouwe kast heeft staan ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DeltaBlast op 11-09-2007 09:55 ]

• Propov
  • Laatst online: 05-03-2023
Voor een oude kast kun je es kijken bij een kringloopwinkel of de afvalbrengplaats van je gemeente.

Dat moederbord zou ik op een dun, stroef, niet geleidend oppervlak leggen. Stroef zodat de boel niet gaat schuiven.

Zolang je geen gekke dingen doet met je bureau kun je zelfs je videokaart los in je moederbord zetten. Fixeer dan wel de videokabel aan de rand van het bureau. Geldt ook voor andere kabels die aan je mobo vastzitten.

Kijk voor een goedkope glasplaat ter grootte van een bureau bij IKEA. Hebben ze ook leuke bureausteunen.

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
je computer switch is er dan wel 1 die maar heel even kontact maakt, maar al wil je een ouderwetse flip-switch gebruiken lijkt me dat dat gewoon kan, alleen moet je hem dan anders gebruiken :P toch? aan: switch aan en meteen weer uit, uit flip-switch op aan zetten tot d pc weer uit gaat

• DeltaBlast
de bedoeling was eigenlijk om het moederbord gewoon met spacers in een plank hout te zetten. Maar ik krijg meer en meer de neiging om een mobotray te gebruiken, al heb ik geen flauw idee hoe ik er aan zou moeten komen. Dus als iemand (niet al te dure) suggesties heeft... ;)

(en bij een kringloopwinkel vind je geen PC met mobo tray helaas :( )

@ LlamaWereldOver: Lijkt me niet erg praktisch.. ik denk dat ik maar gewoon met een drukknop ga.

Maar tot dat ik dat heb, denk ik dat ik maar gewoon twee draadjes tegen elkaar hou om contact te maken :p

[ Voor 23% gewijzigd door DeltaBlast op 11-09-2007 15:41 ]

• d5stick
  • Niet online
DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:37:
de bedoeling was eigenlijk om het moederbord gewoon met spacers in een plank hout te zetten. Maar ik krijg meer en meer de neiging om een mobotray te gebruiken, al heb ik geen flauw idee hoe ik er aan zou moeten komen. Dus als iemand (niet al te dure) suggesties heeft... ;)

(en bij een kringloopwinkel vind je geen PC met mobo tray helaas :( )

@ LlamaWereldOver: Lijkt me niet erg praktisch.. ik denk dat ik maar gewoon met een drukknop ga.

Maar tot dat ik dat heb, denk ik dat ik maar gewoon twee draadjes tegen elkaar hou om contact te maken :p
Los slijpen boren etc >:) Tweakers! _/-\o_

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
LlamaWereldOver schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:36:
je computer switch is er dan wel 1 die maar heel even kontact maakt, maar al wil je een ouderwetse flip-switch gebruiken lijkt me dat dat gewoon kan, alleen moet je hem dan anders gebruiken :P toch? aan: switch aan en meteen weer uit, uit flip-switch op aan zetten tot d pc weer uit gaat
Het kan inderdaad wel, ik heb Amplifier (zie sig) tijden met een tuimelschakelaar aangezet. Je moet hem alleen niet gelijk terugzetten, dan gaat hij weer uit, maar ook niet te lang wachten met terugzetten, dan gaat hij ook uit :).

En over die mobo tray, boor de popnagels los en pak een ijzerzaag/dremel/slijptol en haal het restgedeelte er af. Vijl er langs en klaar is kees.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50

My favorite programming language is solder.

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-11 23:56

Zyppora

155/50 Warlock

Je zou evt. kunnen kijken naar AT voedingen. Volgens mij krijgen die de stroom wel gevoed zolang er contact is op de aan-uit schakelaar. Deze zijn echter niet zo goed verkrijgbaar als ATX voedingen.
Edit: ik zie net dat AT PSUs een andere aansluiting hebben :/

MBT. de moboplaat, deze krijg je toch echt het goedkoopst door er een uit een (oude/goedkope) case te dremelen/boren/slijpen.

LEDs kunnen gewoon met een standaard electronica socket op je mobo aangesloten worden (0.10€ bij de lokale electroboer, desnoods verbouw je er een jumper voor, maar dat is wel een beetje een pielwerkje).

[ Voor 6% gewijzigd door Zyppora op 11-09-2007 16:03 ]

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• DeltaBlast
Eh ja, das mijn topic.. naar aanleiding van m'n vragen hier ;)
LEDs kunnen gewoon met een standaard electronica socket op je mobo aangesloten worden (0.10€ bij de lokale electroboer, desnoods verbouw je er een jumper voor, maar dat is wel een beetje een pielwerkje).
hmm ik wist niet dat dat kan met een standaard socket.. dat zou een hoop schelen.. moet ik eens naar kijken, tnx.

• DeltaBlast
Blah, niemand heeft een ouwe pc staan... zelfs de grootste kringloopwinkel van nederland niet... ik moet maar es kijken of ik bij de vuilstort wat kan krijgen ofzo...

Maar ik zie niet veel pc's met losse backplates, toch heeft iedereen het erover. Voor wat voor merken moet ik kijken? Ik bedoel, een coolermaster zet je toch niet zo maar ff bij het grofvuil...

edit: oeps sorry voor dubbelpost :(

[ Voor 5% gewijzigd door DeltaBlast op 12-09-2007 10:43 ]

Verwijderd

gewoon even op E-bay zoeken ... vind je cases genoeg! Ik heb voor mijn project de Watercube ook zo'n case gesloopt (wel, meerdere eigenlijk) ... De Xaser III was er gewoon perfect voor (screwless design)! Kostte me uiteindelijk 3 keer niets (zeker niet voor jou als je ziet wat je er allemaal in gaat steken :P )

• DeltaBlast
Zoek maar eens een goedkope kast op e-bay/marktplaats/wat anders :p

En met goedkoop bedoel ik niet duurder dan 20-25 euro... anders kan ik net zo goed de losse onderdelen retail bij coolermaster bestellen :p

(ik heb trouwens alleen gezocht op lokatie almere of alkmaar.. anders zit ik ook nog te klooien met verzendkosten enzo :p)

Verwijderd

hmz... ik woon dus te ver weg om donor te kunnen zijn....

Verder klinkt het erg goed, jammer dat ik geen plaatjes kan zien aangezien het bedrijf hier weinig sites toestaat om te bekijken...
zal thuis eens uitgebreid gaan kijken

• DeltaBlast
ik heb alleen maar gezegd dat ik alleen lokaal gekeken heb ;)

ik zou wel verder weg kunnen kijken (ik zal wel moeten zelfs ben ik bang) maar ik ben niet zo happig om dingen bij andere mensen (ipv betrouwbare instanties) te kopen zonder dat ik t kan afhalen ofzo :p

Maar als je wat moois in de aanbieding hebt en niet te ver woont of bereid bent te verzenden dan hou ik me aanbevolen ;)

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 22:32

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Leuk idee, ik heb het zelf ook gedaan. Mijn amateur CIP is ook op dit forum te vinden:

PC in bureaula

Ik zou zeggen lees het eens door, misschien heb je er wat aan.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v733/Floydraalte/STA70921.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v733/Floydraalte/STA70926.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v733/Floydraalte/STA70927.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v733/Floydraalte/STA70923.jpg

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
FloydRaalte schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:27:
Leuk idee, ik heb het zelf ook gedaan. Mijn amateur CIP is ook op dit forum te vinden:

PC in bureaula

Ik zou zeggen lees het eens door, misschien heb je er wat aan.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er netjes uit ! Tuimelschakelaarts d:)b Ditzelfde maar dan zonder scherm en de bediening verwerkt in het bureau zit ik nu toch maar weer over te denken. Ik heb nog wel een simpel systeem staan om even mee te experimenteren. Het is alleen wel veel werk om het allemaal netjes weg te werken. Twijfel...twijfel...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DeltaBlast schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:47:
ik heb alleen maar gezegd dat ik alleen lokaal gekeken heb ;)

ik zou wel verder weg kunnen kijken (ik zal wel moeten zelfs ben ik bang) maar ik ben niet zo happig om dingen bij andere mensen (ipv betrouwbare instanties) te kopen zonder dat ik t kan afhalen ofzo :p

Maar als je wat moois in de aanbieding hebt en niet te ver woont of bereid bent te verzenden dan hou ik me aanbevolen ;)
Zet gewoon een vraagadvertentie in V&A, er zijn genoeg tweakers die oude kasten hebben liggen. Ik heb geen idee waar je woont, maar hier ligt ook nog zat ;)
De onderdelen die ik heb gebruikt komen uit een kast van €35 die gewoon té brak was. Ik kon alles ook zo met een blikschaar eraf knippen :P
Mobotray, I/O shields, drivebays, schakelaars, zelfs het printje van de front usb heb ik nog.

🖥️ | 🚗

• DeltaBlast
Thanks voor de tip, ik wist niet eens dat zoiets kon.. :p

V&A gevraagd: Oude behuizing gezocht (voor losse onderdelen)

^_^

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:46
DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:36:
... kheb nog niemand gezien die zo'n kast kwijt wil. Maar als iemand er nog 1 over heeft, ik hou me aanbevolen ;)...........
kom maar halen ( in de buurt van Rotterdam)

[ Voor 5% gewijzigd door SilentWings op 17-09-2007 10:54 . Reden: niemand wil'm hebben ]

• DeltaBlast
Rotterdam ligt niet echt in de buurt :P (en ik heb geen auto oid)

Enfin, de V&A heeft succes gehad, ik heb van TheGeneral een oude kast op de kop kunnen tikken, inclusief mobotray. Dus ik kan weer eventjes door. Morgenochtend de hardware maar eens even draaiend proberen te krijgen en dan binnenkort updates over het bouen van het bureau zelf ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeltaBlast op 14-09-2007 07:58 ]

• DeltaBlast
nou ik heb t geheel geprobeerd buiten de kast werkend te krijgen, maar het wil niet starten. Alles is aangesloten, maar als ik de boel aanzet krijg ik geen beeld. Ook wil hij regelmatig helemaal niet starten: de fans gaan waaien en meteen weer uit. Als ik de 8pins voedingsstekker eruithaal start ie wel verder (maar nog steeds geen beeld), dus ik vermoed een voedingsprobleem... maarja, 520wat voeding zou moeten werken lijkt me, vooral als alle schijven en dvdrw enzo is afgekoppelt.

Met alleen een videokaart en een toesenbord moet hij toch tenminste kunnen booten om de bios in te komen?

Any tips? ik heb geen andere PCI-express videokaarten om te testen helaas :'(

edit: also, ik hoor geen gepiep, maar t kan ook zijn dat de aangesloten speaker niet werkt... deze komt uit die ouwe kast ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DeltaBlast op 14-09-2007 23:24 ]

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 14:26

Dxue

PSN:EvilDrunk

dat probleem komt mij heel bekend voor, ik had hetzelfde met een pc waar ik een floppydrive in had geinstalleerd. bootte hij later niet meer op, fan draait, maar verder niks. bij mij zat het in het moederbord die de geest heeft gegeven of de videokaart. ik had daarop een nieuwe mobo+geintegreerde vid gekocht en daar draait alles wel soepel op.

probeer iemand te vinden waar je je videokaart in mag proberen en het best zou zijn als je de rest ook mocht uitproberen daar. misschien door een ongelukje een statische schok aan moederbord of ander onderdeel videokaart gegeven waardoor die het niet meer doet?

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• DeltaBlast
Het bleek een defecte voeding. Omgeruild en nu probeer ik windows te installeren, maar windows vind mn harde schijven niet geschikt. Dit is de eerste keer dat ik met SATA schijven werk. Is er nog iets wat van te voren gedaan moet worden? Ik snap er echt geen hol van. *noob*

edit: ik lees net dat ik drivers moet installeren. Jezus hee is dat nog niet standaard bij vista? Enfin, t waren gewoon OEM schijven, waar zou ik die drivers moeten vinden? mobo cds eventueel?

edit: lamaar, drivers gevonden op mobo cd... *installeert windows vista*

begint een beetje off topic te raken, maar als alles werkt gaan we aan de mod beginnen ;)

[ Voor 41% gewijzigd door DeltaBlast op 15-09-2007 11:39 ]

Pagina: 1