Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aarden/gronden van onderdelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-11 09:31
Vreemd genoeg kan ik er amper informatie over vinden, maar in hoeverre moeten moederborden, harde schijven en andere onderdelen geaard/gegrond worden? En hoe moet je zoiets doen als je geen kast gebruikt? Hoe gebeurt het sowieso in een kast?

Ik heb berichten gelezen van mensen die hun pc van hout/plastic maken, dus die kunnen niet aan de kast aarden. Ik heb berichten gelezen van mensen die zeggen dat dat ook helemaal niet hoeft.
Ik heb ook berichten gelezen dat het juist niet mag, want als er (statische) electriciteit op je kast komt zou dat je mobo slopen als die op de kast is aangesloten.

Maar in het topic over het geruisloos ophangen van harde schijven las ik juist weer dat je de schijven wel moet gronden.

Kan iemand meer info hierover verschaffen?

Alvast bedankt.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

gronden is in dit geval alleen handig tegen statische electriciteit of kortsluiting. (hoewel kortsluiting door je voeding al gedetecteerd wordt en uitschakeld).

Dus als je 100% safe wil zijn dan aard je je onderdelen, bij de gaten waar de schroeven doorheen gaan.

Verders, is de kans maar minimaal dat er statische electrische tijd opbouwt in de onderdelen zelf. Wat wel gevaarlijker kan zijn is dat wanneer jij zelf geladen bent en dan een onderdeel aanraakt, maar vaak heeft het araden geen zin: de stroom is dan al door je printplaat gelopen.

Beetje kul is het, het kan geen kwaad, en zal vast en zeker beter zijn, maar ik heb nog niemand hier gelezen met opgeblazen hardware omdat de spullen in houten of plastic behuizing zijn (denk aan laptops???, die hebben geen aarde (2 polige stekker zonder aarde).

T60P Widescreen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43
Alle onderdelen in de PC zijn verbonden aan ofwel moederbord, ofwel voeding.
Moederbord is verbonden aan de voeding, en 1 x raden waar een van de 3 pinnen in je voedingsaansluiting voor is....juist, voor de aarde.

Daarom moet je ook voorkomen dat je moederbord op een andere manier contact maakt met de kast dan via de voeding. De plekken waar contact noodzakelijk is, bijv. om het moederbord in de kast te bevestigen, zijn geisoleerd, staan dus niet in verbinding met de printbanen op het moederbord. Zodoende is alles geaard, zonder dat je speciale aardaansluitingen in je kast moet maken. Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als de stekkerdoos waar je de PC op aansluit, ook is geaard...

Systemspecs

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Aarding is ansich niet noodzakelijk voor de werking van je PC. Wat wel voor kan komen is dat door spanningsopbouw je PC instabiel kan worden met bijv BSOD's als gevolg. In enkele gevallen zal inderdaad een component kapot kunnen gaan.

In een kast wordt de aarding vaak gedaan door bijv. de schroefjes van het component. Om de gaten, waarmee je je moederbord in de kast bevestigd wordt, ligt een metalen randje. De schroef verbind dat de "ground" van MB met de kast. Zo is het ook met je HDD, voeding, etc. Tevens hebben alle molex aansluitingen ook een aardedraad (hoewel ik niet durf te beweren dat dat laatste dezelfde ground is).

Als je geen of een houten kast hebt, zou je alles kunnen aarden via bijv. draaden. Gewoon de ground van je componenten opzoeken (vaak de behuizing) en die doorverbinden met elkaar. Wanneer je alles aansluit op een geaarde contactdoos, is je PC geaard.

Het grootste gevaar is denk ik spanningsverschillen tussen componenten. Daarom zou je je HDD moeten aarden met de kast die er omheen zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 11-09-2007 15:15 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DeltaBlast
mijn laptop heeft wel een geaarde stekker hoor :p

Maar er zit inderdaad logica in het verhaal dat uiteindelijk alles is aangesloten op een geaard stopcontact, dus ik kan weer rustig slapen... thanks :p

edit: argh, standeman spreekt het weer vrolijk tegen |:(

Ik snap van beide verhalen de logica, maar welke klopt nou? :'(

[ Voor 24% gewijzigd door DeltaBlast op 11-09-2007 15:13 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Normaalgesproken worden de componenten geaard doordaat je voeding aan aarde ligt, de verbinding tussen je componenten en je voeding is de behuizing. Als je naar de heatpipe oplossing voor hardeschijven van Zalman kijkt dan zie dat de schijf ook tussen vier rubbertjes komt te hangen. De electrische geleiding heeft men opgelost door een draadje met twee klemmetjes mee te leveren. Het eene uiteinde schijf je onder een schroefje welke je in de hardeschijf draaidt (of onder zo'n rubbertje welke op de schijf wordt vast geschroefd) en het andere uiteinde schijf je onder een schroefje welke in de behuizing wordt gedraaid.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DeltaBlast
okay, dus in feite moet ik een koperen draadje van mn voeding naar een schroefje van mn mobo en naar de cases van mn hdd's laten lopen als alles in een houten kast zit? want daar gaat het uiteindelijk om...

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:12:

Maar er zit inderdaad logica in het verhaal dat uiteindelijk alles is aangesloten op een geaard stopcontact, dus ik kan weer rustig slapen... thanks :p

Wat spreek ik tegen dan?

• Janoz
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Brede P: Je moederbord is niet alleen via de ATX stekker verbonden, maar ook via de kast. Er is wel degelijk een elektrische verbinding die via de kast loopt. Via de insteek kaarten, de aansluitingen achterop, maar ook via de schroefgaten in het moederbord. Deze zijn via de kast allemaal verbonden aan de buitenkant van de voeding. Hetzelfde geld ook voor optische drives en harde schijven.

Je zou het trouwens op kunnen lossen door zelf aardedraden te leggen van de losse componenten naar de buitenkant van de voeding.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:12:

Dat alles op een geaarde wandcontactdoos is aangesloten wil nog niet zeggen dat je alle componenten geaard hebt. Je zult ook verbinding tuusen b.v. je hardeschijf en de aarde draad in je snoer moeten leggen. Normaal gesproken geburd dit via voeding en behuzing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DeltaBlast
Nou ja zoals ik het lees zegt Brede P dat alles sowieso aan elkaar verbonden is (door middel van de kabels enzo) en dat t uiteindelijk afgevoerd kan worden via de aarde van de stroomkabel van de voeding.

En van jou lees ik dat alleen bepaalde punten geschikt zijn als afvoer en dat die alleen verbonden zijn door de kast en juist niet door de kabels.

Ik zal het wel verkeerd interpreteren, maar ik begin een beetje confused te raken :p

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:15:
okay, dus in feite moet ik een koperen draadje van mn voeding naar een schroefje van mn mobo en naar de cases van mn hdd's laten lopen als alles in een houten kast zit? want daar gaat het uiteindelijk om...
Let op met het aansluiten van je mobo. Als je die verkeerd aansluit kun je alsnog kortsluiting veroorzaken. Vaak worden in casemods een backplate van een bestaande kast gebruikt waarop het moederbord geschroeft wordt. Het is dan voldoende om een draadje tussen deze achterplaat en de voeding te laten lopen.

• DeltaBlast
Janoz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:21:
[...]

Let op met het aansluiten van je mobo. Als je die verkeerd aansluit kun je alsnog kortsluiting veroorzaken. Vaak worden in casemods een backplate van een bestaande kast gebruikt waarop het moederbord geschroeft wordt. Het is dan voldoende om een draadje tussen deze achterplaat en de voeding te laten lopen.
ja maar in mijne niet :p (edit: tenminste, zolang ik er geen1 kan vinden... iemand link naar waar ik ze kan kopen?)
Hoe moet ik em dan aansluiten volgens jou? gewoon solderen aan 1 van de spacers genoeg of..?

[ Voor 7% gewijzigd door DeltaBlast op 11-09-2007 15:33 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:19:
[...]

Nou ja zoals ik het lees zegt Brede P dat alles sowieso aan elkaar verbonden is (door middel van de kabels enzo) en dat t uiteindelijk afgevoerd kan worden via de aarde van de stroomkabel van de voeding.

En van jou lees ik dat alleen bepaalde punten geschikt zijn als afvoer en dat die alleen verbonden zijn door de kast en juist niet door de kabels.

Ik zal het wel verkeerd interpreteren, maar ik begin een beetje confused te raken :p
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Het zou namelijk mogelijk kunnen zijn dat sommige componenten niet geaard zijn via de aarde draad van de molex, maar dat de ontwerpers vertrouwen op aarde via de schroefgaten. Het zou een stom en slecht ontwerp zjin, maar zeker niet de eerste keer dat ik het tegenkom.

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:11:
Het grootste gevaar is denk ik spanningsverschillen tussen componenten. Daarom zou je je HDD moeten aarden met de kast die er omheen zit.
Ik heb dit met Red Rogue ook gedaan, alle componenten zijn geaard aan de casing van de voeding (waar ook de aardedraad uit het stopcontact op zit). Ik heb daar van die ringetjes voor gebruikt die je met een speciale tang dicht kan knijpen. Een ringetje aan het draad dus en dat ringetje tussen de schroeven waarmee je bevestigd.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de zwarte draden zitten in de voeding gewoon vast aan de aarde...
daarbij staat mijn mobo niet op isolators ofzo, hij aard via de schroeven naar de kast...
(same met hdd's enzo allemaal.. dus alles is dubbel geaard...

veel belangrijker is dat de stekker van je kast in een geaard stopcontact zit
(maar ook daar is niet het een hele erge noodzaak toe, dat heeft de mijne namelijk ook niet, en al jaren nooit gehad :P altjd goed gegaan tot nu toe:P)

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
DeltaBlast schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:22:
[...]
iemand link naar waar ik ze kan kopen?
Gewoon een oude (maar in goede staat) kast op marktplaats oid kopen, backplate eruit halen en de rest weggooien.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Neoptolemos schreef op woensdag 12 september 2007 @ 00:11:
[...]

Gewoon een oude (maar in goede staat) kast op marktplaats oid kopen, backplate eruit halen en de rest weggooien.
Of gaan dumpster-diven bij de lokale afval-verwerking, daar staan genoeg oude PC-kasten. Is vaak dichterbij en kost niets. (Ik weet alleen niet of er een verschil zit tussen een AT backplate en een ATX backplate).

[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 12-09-2007 08:49 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Neoptolemos schreef op woensdag 12 september 2007 @ 00:11:
[...]

Hoeft niet eens goede staat te zijn. Je hebt maar een klein gedeelte nodig :D. Mocht dat krom zijn dan buig je dat vanzelf wel weer recht. Verder heeft een donorkast nog meer voordelen. Je kunt namelijk de drivebays eruit slopen zodat je je harde schijven een stuk netter in je casemod kun bevestigen. Ook zitten er nog wel eens wat ledjes en knopjes en een pc-speaker op die je kunt hergebruiken.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 12:28
In princiepe ligt de ground / min aan aarde.

Dit om te voorkomen dat er een zweefde spanning kan ontstaan op de min. Dus dat de min geen bijv. geen 4V is ten opzichte van de aarde.

Niet echt fijn voor je hardware als er op de ground een paar volt kom te staan

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb zelf even een vraagje tussendoor wat betreft aarding, ik heb een oude 250 wat noname voeding hier liggen en ben van plan die in een externe behuizing te bouwen om op die manier caselights en leds buiten een computerkast te kunnen bouwen, maar nu heb ik dus die voeding los liggen van zn eigen behuizing en zie dat hij zichzelf aard(gaat een kabeltje tussen metaal behuizing naar de 3e pin vd voeding) maar als ik een doosje heb gemaakt van mdf kan ik hier dus niets mee, wat voor problemen kan dat opleveren?

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Voor zover ik weet zijn alle onderdelen via de voeding (of pci/whatever-sloten) al geaard. Een extra aarde aanleggen is electrisch gezien compleet niet nodig. Het idee van Standeman kan in theorie wel voorkomen; in de praktijk zijn de makers dan imo zowiezo prutsers waarvan je je af mag vragen of de rest van de hardware wel goed werkt, en merk je het vaak snel genoeg. Ik zou zelf als je bak stabiel zonder aarding draait, er niet nog es extra aarding aan toevoegen. (En fyi: ik heb hier 3 bakken draaien zonder aparte aardingskabels enzo; 1 ervan zit in een bierkrat en de andere in een houten TV-case: beiden draaien (zolang ik er zelf niet mee aan het prutsen ben) minimaal maanden achter elkaar door.)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aarding kan dan elektrisch gezien misschien niet noodzakelijk zijn voor een goede werking van het systeem. Hoewel er inderdaad zwevende spanningen kunnen ontstaan.

Maar weten jullie toch wel wat voor frequenties er over al die bussen lopen in een computer!!
Iemand ooit al eens van EMI gehoord? (electro magnetic interference)

De reden dat een computer volledig rondom in een metalen behuizing zit, en dan alles geaard is, is om aan EMC eisen te voldoen en om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk straling van buitenaf in de kast kan komen, en zo min mogelijk straling uit de kast naar buiten kan komen.
(kooi van faraday)

Een ondeugdelijk ontworpen casemod met slechte afscherming kan dus best problemen opleveren voor nabij geplaatste apparatuur.

Daarnaast is de uitspraak dat de 'min' en 'aarde' hetzelfde zijn ook een misopvatting.
Ze mogen dan op bepaalde punten elektrisch dan wel met elkaar verbonden worden, maar een goede aarding is ook weer zo ontworpen dat er geen aardlussen in het apparaat zelf ontstaan. En dat er dus geen stoorsignalen van verschillende delen van het apparaat, via aardlussen andere delen kunnen verstoren.

Dit valt allemaal onder hoogfrequente techniek. Een vakgebied dat ontzettend complex is, en waarbij het gedrag van systemen heel moeilijk vooraf te voorspellen is.

• Seesar
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

MvdKelen schreef op maandag 24 september 2007 @ 23:21:
Aarding kan dan elektrisch gezien misschien niet noodzakelijk zijn voor een goede werking van het systeem. Hoewel er inderdaad zwevende spanningen kunnen ontstaan.

Maar weten jullie toch wel wat voor frequenties er over al die bussen lopen in een computer!!
Iemand ooit al eens van EMI gehoord? (electro magnetic interference)

De reden dat een computer volledig rondom in een metalen behuizing zit, en dan alles geaard is, is om aan EMC eisen te voldoen en om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk straling van buitenaf in de kast kan komen, en zo min mogelijk straling uit de kast naar buiten kan komen.
(kooi van faraday)

Een ondeugdelijk ontworpen casemod met slechte afscherming kan dus best problemen opleveren voor nabij geplaatste apparatuur.

Daarnaast is de uitspraak dat de 'min' en 'aarde' hetzelfde zijn ook een misopvatting.
Ze mogen dan op bepaalde punten elektrisch dan wel met elkaar verbonden worden, maar een goede aarding is ook weer zo ontworpen dat er geen aardlussen in het apparaat zelf ontstaan. En dat er dus geen stoorsignalen van verschillende delen van het apparaat, via aardlussen andere delen kunnen verstoren.

Dit valt allemaal onder hoogfrequente techniek. Een vakgebied dat ontzettend complex is, en waarbij het gedrag van systemen heel moeilijk vooraf te voorspellen is.
je hebt helemaal gelijk, maar je kunt het ook dik overdrijven.........de EMC hoef je hedendaags niet zo bang voor te zijn (je mobiel verstoort de boel meer, leg hem mara eens tussen je tobo en ontvanger of het bekende geluid bij de boxen) en zwevende lijnen kunnen ook niet, omdat alles op dezelfde "nul" is aangesloten: alle - of nullpunten komen in de voeding ophetzelfde punt terecht. UIteraard kan het hele systeem gaan zweven t.o.v. het aardpunt maar onderling blijven dezelfde volgtage verschillen.

Nogmaals, er zijn zoveel mensen die niet eens een geaard stopcontact hebben die bewijzen dat het eigenlijk zonder kan. Ok tuurlijk, met is beter, maar zo'n ramp is het allemala niet.

En over dat hoogfrequent: dat heeft niets met aarding te maken, maar met overspraak tussen parallel lopende lijnen waarbij ferriet kernen e.e.a. kunnen oplossen.

I.i.g het valt allemala wel mee, zolang onderlling alle onderdelen op dezelfde voeding zijn aangesloten is er eigenlijk niets aan de hand. Overigens is dit ook niet de functie van de aarde: de aarde is bedoeld voor het detecteren van een spanning op een onderdeel die niet onder spanning mag staan (zoals behuizing) die gedetecteerd wordt door de aardlek schakelaar.

T60P Widescreen

Pagina: 1