This message was sent on 100% recyclable electrons.

klik voor de 700pix versie
EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6
Net nu ik er helemaal klaar voor stond.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd
Oh? 3 kwartier geleden was 't hier (Breda) nog hardstikke helder, maar nu regent 't...Tomino schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:21:
Hier is tie ook erg mooi! Heldere lucht in noord brabant en flink staan te genieten!
Hier in Zevenbergen (buurt van Breda) is het te bewolkt..Tomino schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:21:
Hier is tie ook erg mooi! Heldere lucht in noord brabant en flink staan te genieten!
Zometeen nog maar is even gaan kijken.
Ben van plan om de foto's te gaan maken met een 70-210 lens.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"
Groningen ook nog te bewolkt voor woorden, kan nieteens inschatten waar de maan zou moeten zijn. En water op mijn filter (regen).Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:36:
Heeft iemand toevallig nog een anti wolken filter over?
Hier in Eindhoven is het knalhelder. Heb helaas maar een A85, een volle maan neem dan zowat 2 pixels in beslag, laat staan een volledig verduisterde...Sir_G-nius schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:26:
[...]
Hier in Zevenbergen (buurt van Breda) is het te bewolkt..Het begon ook al zachtjes aan te regenen.
Zometeen nog maar is even gaan kijken.
Ben van plan om de foto's te gaan maken met een 70-210 lens.
Powered by: blond bier
Moest nog even snel kijken hoe ik handmatig Sluitertijd en diafragma in stel (camera noob, maar wil het wel graag leren).
Maar ja, met een kitlens kom je niet zo heel erg ver. Instellen lukt me wel goed en zeker met behulp van m'n statief voor de sluitertijd.
Jammergenoeg kwamen er heel snel wolken langs, dus moet zometeen nog eens kijken of het dan beter lukt.
Foto's posten hoef ik dus ook niet te doen.
Verwijderd
Ziet er wel leuk uit, zie je nu nog 1/4e maan hehehe.
http://tweakers.net/ext/f...6649605aff8fd726/full.jpg
edit:
wat beter:

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 03-03-2007 23:50 ]
Verwijderd

zie je dat kleine vlekje in gelderland, bij arnhem. daar zit ikVerwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:41:
Check buienradar en raad waar ik ongeveer zit. De enige plek in Brabant waar het niet onbewolkt is, en nu regent het ook nog.
heel af en toe zie ik nog een klein stukje...
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Nu hopen dat ik straks een gaatje kan vinden op het goede moment.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
www.koopeendroom.nl

Moeilijk foto's nemen trouwens als 'ie verduisterd is. 4sec sluitertijd is al ruim te lang voor onbewogen plaatjes.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ja ik zit met 4 sec op ISO1600 op F/13 (F kan niet lager door teleconf. in combo met een niet lichtsterke lens).CyBeR schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:56:
En weer bewolkt
Moeilijk foto's nemen trouwens als 'ie verduisterd is. 4sec sluitertijd is al ruim te lang voor onbewogen plaatjes.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
Wel veel CA aan de bovenrand van maan.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 00:07 ]
Ik wou het ook even proberen net. Maar ben me kapot geschrokken. In iedergeval het vertrouwen het vertrouwen in mijn 2x MF TC verlorennomad85 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 00:07:
In groningen is het nog steeds slecht met wolken, maar ik hoop nog steeds...ga het zeker proberen nog.....ik wacht tot 1 uur ofzo...

Gelukkig had ik zowel body als lens in de hand

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
800mm f8 1sec 800iso Canon30D

[ Voor 8% gewijzigd door Blord op 04-03-2007 00:32 ]

[ Voor 4% gewijzigd door Tinus op 04-03-2007 00:23 ]
Verwijderd
Kon ook niets zien in mn zoeker helaas... echt balen...
Maar mooie foto's wel
Blord: Hoe heb je het gedaan incl. ster? Ziet er echt mooi uit!
Verwijderd
Netjes.Blord schreef op zondag 04 maart 2007 @ 00:19:
Hier mijn foto van de maansverduistering. Het puntje ernaast is de ster 56Leo denk ik.
[afbeelding]
EXIF?
Verwijderd
Kan een van jullie niet zorgen voor een mooie bureaubladachtergrond? (Liefst breedbeeld s.v.p

Vind het wel wat hebben dat je de wolken voorbij ziet gaan aan de Maan (gemaakt om 21:47).

Een van mijn betere foto's (gemaakt om 23:50).
Verwijderd
23:34

00:05

In RAW geschoten, wat bewerkt en omgezet naar JPG.
5 min later was het volledig bewolkt zodat ik het hoogte punt (en wat daarna nog kwam) heb gemist.
Maar ben toch wel tevreden!
300mm Sigma APO DG & EOS 350D.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 00:43 ]

M'n beste shot so far ... nog even oefenen voor mij dus..
Nog een poging:

[ Voor 29% gewijzigd door ascent op 04-03-2007 00:53 ]
Ik geef het nu ook op met die wolken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
Nu bewolkt hier..heb verder dan ook geen foto's
Wat voor metering methodes gebruiken jullie trouwens?
Ik heb spotmetering op de maan gebruikt, daardoor kreeg ik best korte sluitertijden. Had dan ook eigenlijk geen ISO 1600 moeten gebruiken misschien, heb de camera gestabiliseerd op het vensterbankje van m'n kantelraam
Verwijderd
Ik heb geen DSLR (Fujifilm s5600, gaat tot 380mm), dus de luxe van ISO200+ heb ik niet. Ik doe ISO64, 4sec, F/5, diafragma redelijk dicht, omdat ik anders veel CA krijg.
AF werkt wel goed op zich, op het donkerste punt wou ie het niet meer doen, maar voor de rest best blij mee.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 00:59 ]
Hoge sluitertijden geeft ook bewegingsonscherpte met zich mee. Dus ik zou iso 200 a 400 a 800 proberen. Een sluitertijd tot maximaal 1.5 a 2 sec. en een zo groot mogelijk diafragma.Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 00:52:
Veel last van ruis hier. Óf hoge ISOs, of hoge sluitertijden, wat beiden in ruis resulteert. Beetje spelen met Neat Image helpt wát, maar niet veel.
Mocht je verder een dslr hebben, kan je nog mirrorlockup gebruiken, en dan het liefst icm een afstandsbediening, of de zelftimer.
Verwijderd
De donkere vlekken op de maan vormen vanaf hier (Maastricht) trouwens een gezichtje

a word to the wise is more often the start of an argument than the help it ought to be
Dan heb je geluk bij een ongeluk, want 28 augustus is er nog een totale maansverduistering.Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 00:58:
aaah damn, heb het gemist. Has gisteren inderdaad gehoord van de verduistering. Nu is er nog half een rode gloed zichtbaar, maar niet veel meer dan dat. Mooie foto's trouwens. Ik fotografeer zelf alleen analoog en heb een zwart-wit rolletje in m'n camera zitten, dus ik ga geen foto's maken.
Daarna is er nog een op 21 februari 2008, maar dan duurt het weer tot 2010 voor er weer een totale maansverduistering komt.
verder zie ik hier veel mooie (en soms wat minder mooie) foto's langskomen hier. Vooral die van justawitte vind ik goed.

Toch nog beetje creatief proberen te zijn met gebrek aan tele lens
Was wat eerder op de avond, maan ongeveer half verduisterd
Ik vraag me eigenlijk af van hoe zou een foto eruit zien als je die met een paar minuten sluitertijd laat staan in de avond met geen wolken.
Zal je dan meer sterren zien dan normaal zoals ik een tijdje terug gezien had met wat ze gedaan hadden met een satteliet. Of zou dit met een digitale camera niet mogelijk zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Op de laatste heb ik Noiseware en PE2 losgelaten. De andere twee zijn enkel resized.

Verwijderd
100% crop,
S5600, F/3.2, 4sec, ISO64. Beetje NeatImage erover en dit is het resultaat. Lijkt wel ovaal trouwens.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 01:30 ]

technische info:
Nikon D50
Lens: 70-300G @300mm
f/5.6,1.3s ISO:800
onderste foto gisteren genomen:
f/8,1/250s ISO:400
Beetje USM natuurlijk..En nu naar bed!
[ Voor 3% gewijzigd door henkleerssen op 04-03-2007 01:29 ]
Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Als de camera heel erg stilstaat en er komen niet een stel lichtbronnen voorbij die feller zijn dan de sterren die je wil hebben zou het moeten werken. Ik zie niet in waarom dat met een goede digitale camera niet kan. Een sattelliet is immers ook digitaal, toch?Dutch3men schreef op zondag 04 maart 2007 @ 01:17:
Ik vraag me eigenlijk af van hoe zou een foto eruit zien als je die met een paar minuten sluitertijd laat staan in de avond met geen wolken.
Zal je dan meer sterren zien dan normaal zoals ik een tijdje terug gezien had met wat ze gedaan hadden met een satteliet. Of zou dit met een digitale camera niet mogelijk zijn.
Met de hubble space telescoop halen ze zo'n zelfde truc uit: ze richten de telescoop op een donker stuk tussen een stel sterren, en stellen de 'camera' dan heel lang bloot aan wat er dan ook uit die richting komt. Het resultaat: heel veel sterrenstelsels die je anders nooit ziet omdat het licht daarvan in het niet valt bij wat sterren die dichterbij staan uitstralen.
een voorbeeld: http://hubblesite.org/gal...se_collection/pr2004007a/
voor dergelijke plaatjes hebben ze een sluitertijd van 1 miljoen seconden
[ Voor 3% gewijzigd door Duesenberg J op 04-03-2007 01:32 ]
Ik heb daarjuist nog een foto gemaakt van de sterren met een sluitertijd van 1 minuut.Dutch3men schreef op zondag 04 maart 2007 @ 01:17:
Mijn camera ziet in ieder geval meer sterren dan ik

Des al niet te min:
heb dit er van kunnen maken

Klikken voor een grote versie.
Helaas zit in de foto's van de volledige eclips teveel bewegingsonscherpte...
Zo'n ding gaat toch nog best wel snel @ 500mm
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
- Scherpstel lens op oneindig
- Hoge ISO
- .. want daardoor kunnen je sluitertijden laag zijn
op 500mm (* 1.6 crop factor) krijg je al trails van sterren (dus ook onscherpe maan) bij meer dan 1.5 seconden.
Ik heb zelf f5.6 en iso 1600 en iso 3200 geprobeerd, ander diafragma lukte niet echt want dan ging de sluitertijd weer omhoog
februari 2008 weer een kans!
[ Voor 4% gewijzigd door ascent op 04-03-2007 01:55 ]

[ Voor 28% gewijzigd door Robin op 04-03-2007 02:02 ]
Verwijderd
In essentie, wel ja. Een gebrek eraan, om precies te zijn. Je sluitertijden worden dan al heel snel hoog genoeg om de maan bewogen te krijgen namelijk (je ziet 't niet met het blote oog, maar hij beweegt vrij snel langs de hemel). Bovendien, met weinig licht is autofocus kansloos en met de hand focusen is dan ook niet erg makkelijk omdat je 't niet goed genoeg kunt zien.Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 02:05:
mischien domme vraag maar toch waarom is het zo moeilijk om als de maan verduistering is scherpe foto's tekrijgen komt dit door het licht ofzo ??
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 04-03-2007 02:10 ]
Maar zelfs de 'scherpe' foto's zijn niet zo scherp. Misschien toch maar eens een echt statief kopen in plaats van dat goedkope aluminium dingetje
Het viel me trouwens op tijdens de voor/na fase dat het verschil tussen het lichte en het donkere gedeelte veel te groot was om ze allebei tegelijk vast te kunnen leggen, jammer
Hier is het resultaat in elk geval (1:1 crop):

PS: Die foto's van Blord en van Mud.Starr vind ik echt prachtig!
[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 04-03-2007 02:25 ]
Verwijderd
Bedankt voor de info! Zal het in m'n agenda zetten. Nou ja, eerst een agenda voor 2007 kopen dan maar want die heb ik nog niet. Maar ik zal het zeker onthouden.Duesenberg J schreef op zondag 04 maart 2007 @ 01:09:
[...]
Dan heb je geluk bij een ongeluk, want 28 augustus is er nog een totale maansverduistering.
Daarna is er nog een op 21 februari 2008, maar dan duurt het weer tot 2010 voor er weer een totale maansverduistering komt.
Ik heb nog nooit geprobeerd een maan te fotograferen, dus het kan aan mij liggen. Maar op elke lens zit op de focusring zo'n leuk oneindig-symbooltje, twee verbonden o'tjes. Oftewel: het te fotograferen object ligt lekker ver weg en in ieder geval verder dan 10 meter (wat je van de maan wel kunt stellenCyBeR schreef op zondag 04 maart 2007 @ 02:09:
Bovendien, met weinig licht is autofocus kansloos en met de hand focusen is dan ook niet erg makkelijk omdat je 't niet goed genoeg kunt zien.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 02:16 ]
Verwijderd
Ik heb ook eea aan foto's geschoten vanavond, maar moet alles nog ff bewerken.
Had alleen een 62mm lens beschikbaar, dus echt mooie platen zitten er niet tussen (maar toch wel redelijk)
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 02:14 ]
De reden is m.i dat de meeste mensen met een te lange sluitertijd fotograferen, de maan staat nl niet stil aan de hemel, maar gaat met ca 15 arc seconden/seconde vooruit. Dit is een verplaatsing van zijn eigen zichtbare breedte in ca 2 minutenVerwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 02:05:
mischien domme vraag maar toch waarom is het zo moeilijk om als de maan verduistering is scherpe foto's tekrijgen komt dit door het licht ofzo ??
Om je foto scherp te krijgen moet je derhalve fotograferen met een sluitertijd die sneller is dan ca 1/30 seconde, anders krijg je ALTIJD bewegingsonscherpte.
Deze vuistregel is in de fotografie al zeker 50 jaar bekend!
Verder auto-focus uitzetten en belichting op handmatig dit ivm de 18% grijs belichtingsregel.
[ Voor 5% gewijzigd door RBouman op 04-03-2007 02:17 ]
Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Lastig om die camera zo stil te houden zonder ondergrond
Maar mét ondergrond lukte dat soms toch aardig:
De eerste 2 zijn wat onderbelicht:
En nog een plaatje met de bewolking erbij:
Verwijderd
Bij Sigma lenzen moet je hem dan instellen iets voor het oneindig symbooltje, om hem goed scherp te krijgen. Dat is in ieder geval bij de Sigma 70-300 APO zo. Heb zelf ook MF gebruikt, want met AF ben je een tijdje aan het wachten tot het ding is uitgehunt. (386.000km)Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 02:11:
[...]
Ik heb nog nooit geprobeerd een maan te fotograferen, dus het kan aan mij liggen. Maar op elke lens zit op de focusring zo'n leuk oneindig-symbooltje, twee verbonden o'tjes. Oftewel: het te fotograferen object ligt lekker ver weg en in ieder geval verder dan 10 meter (wat je van de maan wel kunt stellen). Zorgen dat ie daarop staat, geen autofocus nodig, toch?
Helaas kon ik het niet scherp krijgen, en meestal had de maan een extra maantje... reflectie van het raam

Powershot S1

Ook helaas 1:1 crop's (op 200mm).
Foto's van zo iets doen er niet zoveel toe, maar ik vind het wel leuk een keer gezien te hebben. Met de 'normale' maan zie ik door mijn telelens meer, maar de maansverduistering was juist waardeloos door de zoeker. Maar toch leuk om het een keer gezien te hebben.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

[ Voor 61% gewijzigd door DrBOB101 op 04-03-2007 11:27 ]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Verwijderd

Verwijderd

Die is mooier gelukt dan de andere die ik hier heb gepost.
Op welke waarde moet WB eigenlijk staan?
Mijn foto's zijn veel blauwer dan de rest hier lijkt het wel, dus mijn WB klopt niet.
(heb in RAW geschoten, dus dat kan ik nog aanpassen).
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 16:55 ]
Joe, anders doen je plaatjes het nietDanny043 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 02:53:
Ik ben ook maar even naar buiten gegaan met m'n Panasonic FZ7. Ik heb geen statief en heb alleen autofocus gebruikt. Verder heb ik wat gespeeld met de sluitertijden. Heel veel waren mislukt, zoals deze 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
Lastig om die camera zo stil te houden zonder ondergrond
Maar mét ondergrond lukte dat soms toch aardig:
[afbeelding]
De eerste 2 zijn wat onderbelicht:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En nog een plaatje met de bewolking erbij:
[afbeelding]
Joe
Bericht hierboven
Helaas, de datalimiet van deze homepage is voor vandaag overschreden. De pagina zal na middernacht weer beschikbaar zijn

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Geschoten met m'n Canon 20D
Canon 70-300mm IS lens, maximaal ingezoomd uiteraard
Sluitertijd 1s
Uiteraard op statief geschoten
ISO 1600
F/5.6
De afbeelding is een crop en heeft een tikkie 'sharpen' gekregen.
Bloedirritant is trouwens dat veel foto's 'mislukt' zijn. Tijdens het gebeuren dat hij langzaam verduisterde, zag je de nog niet 'bedekte' rand van de maan nog een tweede keer maar dan 180 gedraaid en verplaatst ten opzichte van het middelpunt van de foto. Dus bijvoorbeeld de rand van de maan zit 200 pixels rechts en boven het middelpunt, dan zag je diezelfde felle rand 200 pixels links en onder het middelpunt nog een keer. Iemand enig idee hoe dat komt? Ik gok op het UV-filter welke ervoor zit.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Gemaakt met een Fujifilm FinePix S 5600 met een raynox DCR-1540 Pro
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Moet ie z'n foto's maar fatsoenlijk resizenSponge schreef op zondag 04 maart 2007 @ 16:51:
[...]
Helaas, de datalimiet van deze homepage is voor vandaag overschreden. De pagina zal na middernacht weer beschikbaar zijn
.
Hmm die datalimiet is snel bereikt

Ok, het zal wel iets schelen als ik ze 600 pixels breed maak, maar ze zijn nu al vrij klein (gemiddeld 25kB) Ze zijn wel geresized: maximaal 800 pixels breed. Origineel zijn ze 2816×2112 (6MP) en 1MB+MadMarky schreef op maandag 05 maart 2007 @ 00:54:
Je gebruikt overal de img tag om de foto te verkleinen, ipv ze daadwerkelijk te resizen wat ook scheelt in bestandsgrootte.
A total Eclipse, the only one visible from Europe this year is a spectacular view. The Moon entered the Umbra at 21h30 UT and reached the maximum occultation at 23h30 UT. At that time the photo above has been taken.
To show the view as seen from the eyepiece of a telescope a combination of 10 sec and 60 sec exposures were combined. A lot of background stars and some galaxies are visible. At 10h the mag 15.6 spiral galaxy PGC 33058 can be seen in the 100% image.
Kijk, dat is het betere werk. Van dit soort foto's krijg ik altijd het gevoel dat de maan een enorme klomp steen is die boven ons hangt. Is ook zo, maar meestal merk je dat niet echt.Robin schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:20:
Via Astronomy Picture Of The Day kwam ik terecht op http://panther-observator...oc/Mofi_03032007_cass.htm, waar een mooie foto staat van de maansverduistering. De compositie bestaat uit twee foto's: eentje voor de maan en het maanlandschap en een tweede foto voor de hemellichamen. Samen vormen die best pectaculaire samenstelling:
[...]
Net als dit filmpje: http://antwrp.gsfc.nasa.g...03/transit_label_med4.mov
Als je je de schaal er even bij voorstelt... (Da's de maan die langs de zon glijdt, dus..)
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 09-03-2007 01:41 ]
betere werk inderdaad .. ook al omdat bij deze kiek rekening is gehouden met de draaiing van de aarde (hence scherpe fotos met zo lange belichting). Dat lukt verder geen enkele amateur denk ik..Robin schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:20:
Via Astronomy Picture Of The Day kwam ik terecht op http://panther-observator...oc/Mofi_03032007_cass.htm, waar een mooie foto staat van de maansverduistering. De compositie bestaat uit twee foto's: eentje voor de maan en het maanlandschap en een tweede foto voor de hemellichamen. Samen vormen die best een spectaculaire samenstelling:
[...]