Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HBO - Software Ontwikkelaar - 21 jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He Tweakers...

Ik ben zoals velen benieuwd wat jullie vinden dat ik ongeveer zou moeten verdienen volgens jullie.

FF over mezelf:
- Opleidingen: HAVO, HBO - Informatica - Windesheim
- Werkervaring: 2 jaar 16 uur per week als Programmeur. Daarnaast nog zo'n 40 weken stage/afstuderen.
- Leeftijd: Ik ben sinds kort 21 jaar.

Ik heb zijdelings al wat bedragen meegekregen, maar nog niet echt een pijl aan op kunnen trekken. De volgende bedragen zijn langsgekomen.
- € 2000,00 bruto
- € 1839,00 bruto (ja mooi bedrag he)
Nu zou ik natuurlijk kunnen zeggen 2000 euries is dan wel mooi bedrag. Maar ik ben toch benieuwd wat jullie meningen hierover zijn.

Daarnaast weet ik dat er naast bruto / netto maandlaan nog extra zaken zijn om rekening mee te houden, maar als jullie hier nog wat info over hebben hoor ik die ook graag.

Greetz

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

2K als HBO starter is volgens mij heel redelijk, niks mis mee.

Hou verder rekening met alles wat je "krijgt" en wat geen geld is: vrije dagen, hoe moeilijk/hoeveel opleidingen kun je doen, auto (kost ook), en misschien nog meer bedrijfsspecifieke benefits. Kijk anders ook eens rond in het ICT-inkomenstopic, dan kun je een aardig beeld krijgen. Laat je niet in de luren leggen door extremen daar.

Oh ja, nog iets: Veel mensen hebben een werklaptop en -GSM. Leuk en aardig, maar een laptop is een werkding (en houdt dus in dat je thuis ook aan de slag kunt, dat wordt vaak wel geimpliceerd). Het is niet "jouw" laptop, maar je kunt er misschien eens een filmpje op kijken (if that) en op de bank draadloos surfen. Mijns inziens is het gewoon extra werk, dus laat je niet in de luren leggen door handige recruiters en managers die je vertellen dat je een laptop krijgt. "Ja, lijkt me toch logisch, een stucadoor krijgt toch ook gewoon een spackmes en een emmer van z'n baas?". Precies.

Een werk-GSM zorgt er ook voor dat je 24/7 bereikbaar zou kunnen zijn. Tuurlijk, je kunt er eens een keer een vriendje mee bellen. Whoooooooooooooopie zeg, nou, dat kun je met je huidige telefoon ook en zal je een paar eurootjes per maand kosten. Verder is het ook gewoon een werktool, dus laat je ook daar niet in de luren leggen!

Nu denk je misschien dat ik heel gefrustreerd ben o.i.d., maar dat ben ik juist niet. Ik wil je alleen behoeden voor de standaard startersvalkuiltjes waar men snel intrapt.

Succes met het maken van de keuze!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Het belangrijkste waar je op jouw leeftijd naar moet kijken is denk ik zaken zoals te volgen cursussen en de soorten projecten waar je aan mee kunt doen (die dus lekker op je CV staan). Salaris is uiteraard ook belangrijk, maar je kunt het beste nu werken aan je CV en iets minder verdienen zodat je over een aantal jaren het echte geld binnen kunt slepen :D

Ik ben het overigens niet helemaal eens met Hillie over die laptop. Hoewel ik nooit enige waarde zou hangen aan een laptop van de zaak, is het ook niet iets van zelfsprekends (wel gebruikelijk). Er zijn genoeg mensen die het maar moeten doen met de middelen die beschikbaar zijn op de job en dat is regelmatig oude meuk. Ik heb toch liever een laptop van mijn werkgever die ik netjes volgens mijn eigen wensen in heb kunnen richten.
Het voorbeeld over de stucadoor is niet helemaal juist. Mijn broertje is timmerman en hoort zijn eigen tools aan te schaffen en dat blijkt heel normaal te zijn.

Een GSM van de zaak vind ik maar vervelend, dat had ik bij Atos...ik zie het niet zitten om met 2 telefoons rond te moeten lopen. Bij mijn huidige werkgever wordt gewoon mijn privé telefoon rekening vergoed en dat bevalt me veel beter.
Persoonlijk vind ik het geen probleem om 24/7 bereikbaar te zijn voor de zaak...but that's just me.

Verder zijn er heel veel secundaire arbeidsvoorwaarden die mooi kunnen zijn. Premievrij pensioen is altijd lekker, 13e/14e maanden of winstdelingen zijn niet mis.
Verder kan een lease auto op jouw leeftijd heel interessant zijn, maar je moet geen job zoeken waar je een leasebak bij krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Abom op 02-03-2007 10:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hillie, Abom...

Bedankt alvast voor jullie reactie. Hele heldere feedback! Ik denk ook al verschillen jullie van mening in sommige punten jullie beiden wel gelijk hebben. Ik begrijp in ieder geval de gedachte erachter.

Maar op het moment dat ik dus € 2000,00 bruto zou verdienen met wat leuke extraatjes erom heen zou dat geen gek begin zijn? Extraatjes is natuurlijk heel erg relatief nu, maar er zijn zoveel zaken dat het te lastig is om die op dit moment allemaal zo op te noemen, het is toch altijd afwachten.

Ik had namelijk al wat gegoogled en ik kwam ook op bedragen voor € 2000,00 netto voor junior programmers uit, maar kon er niet uit wijs worden hoe dit was onderzocht of bij dit bedrijf dit afkomstig van was, dus was wel benieuwd.

Op dit moment ben ik nog bezig met mijn afstudeeropdracht, maar ik heb op dit moment al wel twee mogelijkheden liggen voor als ik afgestudeerd ben en daarom wil ik alvast weten waar ik rekening mee moet houden en wat normaal is. Laten we zeggen dat ik lui ben en graag veel verdien voor wat ik dan doe >:)

Ray

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:35:

Ik had namelijk al wat gegoogled en ik kwam ook op bedragen voor € 2000,00 netto voor junior programmers uit, maar kon er niet uit wijs worden hoe dit was onderzocht of bij dit bedrijf dit afkomstig van was, dus was wel benieuwd.
2000 € netto kan je alvast vergeten. Datzelfde bedrag als bruto, mag je blij om zijn, is een goed bedrag voor een bachelor-starter.

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Wat verdient een ICTer gemiddeld?
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 2)
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 3)
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 4)

Daar kun je volgens mij best een redelijk beeld vormen :).

[ Voor 44% gewijzigd door Jan Laros op 02-03-2007 12:08 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Abom schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:27:
Ik ben het overigens niet helemaal eens met Hillie over die laptop. Hoewel ik nooit enige waarde zou hangen aan een laptop van de zaak, is het ook niet iets van zelfsprekends (wel gebruikelijk). Er zijn genoeg mensen die het maar moeten doen met de middelen die beschikbaar zijn op de job en dat is regelmatig oude meuk. Ik heb toch liever een laptop van mijn werkgever die ik netjes volgens mijn eigen wensen in heb kunnen richten.
Ik bekijk het van de andere kant: Als een toko veel geld uitgeeft om jou in te huren, wat zijn dan nog de kosten van een fatsoenlijke computer? Mijns inziens nihil, maar dat hangt misschien af van de tak van sport waar je in speelt. Dan ga ik even uit van detachering, als je ergens in vaste dienst komt dan lijkt het me helemaal logisch dat men een werkplek regelt die niet productiviteitverminderend werkt. Maar goed, het hangt ook allemaal af van wat voor job je krijgt.

Aan de andere kant kun je je laptop vaak helemaal niet zelf inrichten. Waar ik nu zit is alles gewoon dichtgetimmerd en kun je bij uitzondering local admin op je computer worden. Voor mijn werkzaamheden totaal niet van belang (alle tools draaien toch ver weg op de computefarm ;)), maar voor collega's juist weer wel handig. Desondanks is het een systeem wat aardig dicht zit.

Hoe zit het eigenlijk met het werken met je "eigen" laptop (je werkplek dus) als je bij een klant gedetacheerd zit? Ik kan me voorstellen dat men (pittige) eisen gaat stellen aan de beveiliging van data enzo.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Wat ik persoonlijk ook mee zou nemen als ik jou was is of je een redelijk uitzicht hebt om binnen niet al te lange tijd een contract voor onbepaalde tijd te krijgen. Mocht je salaris je dan bevallen en je wilt een eigen woning kopen loop je niet tegen het probleem aan de de bank geen hypotheek verstrekt zonder OT contract of intentieverklaring. En dat laatste zie ik steeds meer dat werkgevers die niet meer afgeven, ondanks het feit dat zij er weinig minder om worden aangezien een intentieverklaring eigenlijk geen ** voorstelt juridisch gezien als ze je alsnog willen ontslaan.

Ik had bij mijn vorige job (en eerste serieuze) het geluk al na een half jaar een vast contract te krijgen, maar was toch wel blij dat er voor mij een uitzondering werd gemaakt om na een kwart jaar tegen het beleid in wel mee te werken dmv een intentieverklaring waardoor ik al vrij snel een eigen huis heb kunnen komen die inmiddels toch al zeker 10 a 15K in waarde is gestegen (en dus moeilijker te betalen voor een starter)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke uitleg mensen.

Ik vond de links handig om nog eens door te nemen en vanuit deze links op GoT ook nog eens wat links bekeken over het gemiddelde inkomen voor mijn beroep en leeftijd.

Ik vind het zelf niet zo belangrijk of ik wel of geen laptop krijg, daarentegen vind ik het punt van OT wel zeer belangrijk. Op dit moment heb ik in de planning om aan het einde van dit jaar, december ofzo, uit huis te gaan en eigen huis te kopen vandaar dat dit dus ook één van mijn eisen zal zijn.

Daarnaast heb ik nu een bedrag van € 2000,00 a € 2250,00 in mijn hoofd om naar te kijken, om nog maar eens wat bedragen te noemen. Denken jullie dat dit redelijk is op het moment dat er doorgroeimogelijkheden zitten en uiteraard ook salarisverhogingen bij meer ervaring enzo?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met 2000 tot 2250 ben je mijns inziens je hand een beetje aan het overspelen. Met alle respect, maar je bent op dit moment niet meer dan een schoolverlater met 0 jaar werkervaring (die programeur bijbaan is leuk, zal wel in je voordeel werken en zou ik ook zeker opnemen in het CV en noemen bij de solicitatie, maar het is niet vergelijkbaar met een jaar 'echt' fulltime aan het werk zijn). Een werkgever kan erg slecht zien wat ze nu daadwerkelijk voor vlees in de kuip hebben en er zal nog veel in geinvesteerd moeten worden.

HBO schoolverlaters beginnen bij ons (grote detacheerder) met iets van 1800. Bedenk daarbij wel dat je op kosten van de zaak een uitgebreid certificerings traject gaat doorlopen en dat je er ook een auto bij krijgt.

Staar je niet blind op de 2000+ bedragen. Als je dat al haalt heb je het goed gedaan. Er op rekenen zal je waarschijnlijk enkel teleurstellingen brengen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Janoz, begrijp op zich wel waar je op doelt ja.
Met alle respect, maar je bent op dit moment niet meer dan een schoolverlater met 0 jaar werkervaring (die programeur bijbaan is leuk, zal wel in je voordeel werken en zou ik ook zeker opnemen in het CV en noemen bij de solicitatie, maar het is niet vergelijkbaar met een jaar 'echt' fulltime aan het werk zijn). Een werkgever kan erg slecht zien wat ze nu daadwerkelijk voor vlees in de kuip hebben en er zal nog veel in geinvesteerd moeten worden.
Ja ik was eigenlijk al benieuwd hoe hier na wordt gekeken. Voor mij zal het snel de gedachte zijn, 2 jaar 16 uur ervaring + vakantiewerk daar is toch ook één werkjaar ervaring (fulltime). Maar blijkbaar denk o.a. jij hier al anders over. Wel iets om rekening mee te houden.
HBO schoolverlaters beginnen bij ons (grote detacheerder) met iets van 1800. Bedenk daarbij wel dat je op kosten van de zaak een uitgebreid certificerings traject gaat doorlopen en dat je er ook een auto bij krijgt.
Ik moet zeggen dat een opleidindsplan en auto niet verkeerd klinkt haha. :*)
Ik ben heel erg benieuwd wat er straks allemaal mogelijk is en wat er op mijn pad komt.
Staar je niet blind op de 2000+ bedragen. Als je dat al haalt heb je het goed gedaan. Er op rekenen zal je waarschijnlijk enkel teleurstellingen brengen.
Je hebt helemaal gelijk, jammer genoeg hehe. Ik weet dat het bedrijf waar ik nu afstudeer standaard € 2000,00 euro bruto gaat bieden als ik klaar ben, want ze hebben al aangegeven dat ik kan blijven (+/- 60 werknemers), maar volgens mij hebben ze niet echt een opleidingsplan en auto of extraatjes. Daarnaast heb ik een ander bod liggen van € 1839,00 bruto met vooruitzicht op projectleider en verkoper van systemen (applicaties) bij het bedrijf waar ik 16 uur per week werkte (nu nog 4 uur in de avonduren trouwens)(+/- 10 werknemers).
Het is een lastige beslissing, waar zouden jullie voor kiezen. Bedrijf 1, 2 of kijken overige.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf ben bij een klein bedrijf begonnen (25 medewerkers), en ben daarna bij een groot bedrijf gaan werken (3000 medewerkers). Beide heeft z'n voor en nadelen. Als ik nu weer aan het begin zou staan (vlak na afstuderen) dan was ik misschien wel gelijk naar een groot bedrijf gegaan en een traineeship gedaan, maar dat moet je ook maar net liggen.

Bij een klein bedrijf zou ik liever meer aan het einde van mijn cariere willen werken (of bezitten). Na veel ervaring overal op gedaan te hebben gewoon lekker cowboy-en met een leuk clubje gelijkgestemden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

En dan te bedenken dat ik als HBO-er toendertijd begonnen ben met 2600 bruto... GULDEN per maand. Maar das ook al weer 10 jaar terug.

2000 bruto vind ik zelf zeker behoorlijk meer dan redelijk voor een starter. En een bijbaantje als programmeur - wat moet ik mij daar bij voorstelen? :) Vergeet ook niet je secondaire voorwaarden - die zijn veel belangrijker dan alleen het salaris.. aantal vakantiedagen, mogelijkheden om jezelf te kunnen ontwikkelen etc etc... dat soort dingen zijn moeilijk in geld uit te drukken maar ook heel, heel erg belangrijk.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
En een bijbaantje als programmeur - wat moet ik mij daar bij voorstelen?
Ik zal geen namen van de bedrijven noemen, maar ik werk voor een bedrijf dat gericht is op het maken van webapplicaties voor bedrijven. Dit kan zowel webapplicaties betreffen voor het meten van zaken in hoogovens als ook webapplicaties voor het doorlopen van een geheel proces van een bedrijf. Websites zelf kwamen ook aan de orde, maar dat was maar weinig tijd. En oh ja, niet te vergeten, een Office Management Systeem waar ik grotendeels aan mee heb gewerkt (samen met nog 4 andere werknemers ongeveer. Dit is sowieso in gebruik bij dat bedrijf, maar wordt ook verkocht aan andere bedrijven en daar wordt dan weer maatwerk van gemaakt.
Vergeet ook niet je secondaire voorwaarden - die zijn veel belangrijker dan alleen het salaris.. aantal vakantiedagen, mogelijkheden om jezelf te kunnen ontwikkelen etc etc... dat soort dingen zijn moeilijk in geld uit te drukken maar ook heel, heel erg belangrijk.
Helemaal mee eens!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er verder nog andere mensen die hier bepaalde gedachtes of waarschuwingen bij heeft, waar ik op moet letten of iets dergelijks? Of is alles wel zo'n beetje gezegd :)

Anders denk ik dat deze post wel gesloten kan worden en bedank ik jullie allemaal voor de fijne reacties. Ben ik weer een stuk wijzer geworden en minder snel te paaien voor mooie dingetjes >:)
Pagina: 1