TFT stroom eraf/erop, kleuren niet meer correct

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik zit nu bij mijn opa die een probleempje heeft hieronder het verhaal uitgebreid!

20-02-2007
-Eneco meldt dat de stroom van 8:00 tot 10:00 eruit zal zijn door werkzaamheden
-Eneco meldt dat er ze een gaslek hebben gevonden verderop en dat ze het uitstellen tot minimaal 15:00 uur!

Mijn opa had de avond voor 20-02-2007 netjes alle 2 de pc's afgesloten omdat ie niet wou dat er iets zou gebeuren als de stroom eraf ging.
Maar na de melding dat het pas uitging om 15:00 uur heeft hij er 1 weer aangezet om even te werken in word.

20-02-2007 12:30
PLOEP, stroom uit.
Eneco begint toch al aan het onderhoud!
Maar de pc & tft monitor(IIyama Prolite E435S) stonden dus nog aan.

In de 1e instantie niks ergs.

20-02-2007 18:00
Eneco is al een tijdje klaar met onderhoud en de pc & tft worden weer aangezet!
Over de tft zit een grote rode gloed waardoor er niks meer te lezen was.

Ik zat in oostenrijk en wordt gebeld door mijn vader die bij mijn opa was, heb uitgelegd dat ze hem terug moesten zetten naar fabriekinstellingen via het menu op het scherm zelf.
Dit hebben ze gedaan alleen is vanaf toen het scherm nooit meer goed geworden.

1-3-2007 13:00
Ik heb er nu zelf een half uur mee zitten werken, alle kleuren zijn anders. Start ziet er niet meer uit.
Foto's zijn vreselijk, icoontjes zijn helemaal anders.
Het klopt niet meer, alle instellingen nagelopen met het boekje maar het lukt niet.
Scherm aangesloten op de andere pc hier, precies hetzelfde en niet goed te krijgen.
Het is dus ook niet de videokaart in de pc van mijn opa!

Dit voorval had mijn opa met hetzelfde scherm ookal een half jaar geleden, hij heeft hem teruggestuurd via winkel en kreeg direct een nieuwe.
Nu is het precies hetzelfde maar de winkel is failliet, dus terugsturen is niet mogelijk!

Wat nu?
Is eneco verantwoordelijk voor deze schade?
Moet mijn opa zelf een nieuwe kopen?

Wij weten het niet,

Dus mischien kunnen jullie advies geven.

Dennus & zijn opa :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:15
Als het ook al eens eerder is gebeurd dan lijkt het me meer een fout in het scherm. En dan kun je niet Eneco als schuldige aanwijzen waarschijnlijk.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Heb je niet nog fabrieks garantie? dat de winkel failiet is maakt vaak niks uit omdat deze het vaak alleen maar doorsturen naar de fabriek.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• DennusB
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:50:
Als het ook al eens eerder is gebeurd dan lijkt het me meer een fout in het scherm. En dan kun je niet Eneco als schuldige aanwijzen waarschijnlijk.
Ja maar voordat Eneco spontaan de stroom uitzette was er niks aan de hand.Was het scherm knetterscherp!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
dennus2006 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:51:
[...]

Ja maar voordat Eneco spontaan de stroom uitzette was er niks aan de hand.Was het scherm knetterscherp!
van het aan- of uitzetten van stroom mag een scherm niet kapot gaan. Ik ben bang dat eneco die rechtzaak gaat winnen.

tenzij jij kan aantonen dat ze 400volt oid op de lijn hebben gezet, maar daar twijfel ik aan.
Vraag eens in de buurt of er meer kapotte hardware is. Mocht dat zo zijn kan je samen wel wat uithalen denk ik

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Je maakt meer kans om het scherm terug te sturen naar de fabriek dan dat je ook maar 1 cent van Eneco krijgt. Als het probleem zich eerder heeft voor gedaan bij een ander scherm zou ik eerst daar maar eens zoeken.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:19
Lijkt me niet dat Eneco verantwoordelijk is. Enigste wat zij hebben gedaan is iets eerder dan geplaned de stroom eraf gehaald. Dat het scherm daar niet tegen kan, dat kun je moeilijk Eneco kwalijk nemen. Stroomstoringen gebeuren nou eenmaal, dat is een feit. Daar horen apperaten ook op gemaakt te zijn. Een pc hoef je ook niet weg te gooien als er een stop springt. In het aller ergste geval moet je Windows opnieuw installeren, maar dat is zelden.
Eneco treft dus amper / geen blaam.

Echter, waarom niet gewoon gebruik maken van de fabrieksgarantie?

[ Voor 0% gewijzigd door Nijn op 01-03-2007 13:56 . Reden: Te traag :S ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rechtstreeks linkje voor RMA aanvraag misschien wel handig?

GARANTIE CRT EN LCD MONITOREN
Onze CRT en LCD monitoren, indien gekocht in de Benelux of Scandinavië, hebben de eerste drie jaar na aankoop een uitgebreide on-site service.
In het geval van een storing gedurende de garantieperiode wordt uw monitor op het geregistreerde adres opgehaald. Vervolgens verlenen wij, afhankelijk van het type monitor, service op één van de volgende manieren:

U ontvangt direct na inname van uw defecte monitor een vervangend exemplaar, welke u vervolgens kunt behouden. De vervangende monitor wordt uw eigendom.
In uitzonderingsgevallen wordt uw eigen monitor gerepareerd door ons servicecentrum en zo spoedig mogelijk weer bij u afgeleverd. iiyama behoudt zich het recht voor de monitor in eigen werkplaats te repareren danwel een andere werkplaats hiervoor aan te wijzen.

[ Voor 74% gewijzigd door hardware-lover op 01-03-2007 14:06 ]

Testing, one, two ...

Verwijderd

Erg jammer voor je opa als 'ie inderdaad stuk is :-(

Kijk anders eens of de VGA kabel er nog goed in zit, zowel aan de monitor als aan de PC? Misschien heeft, heel toevallig tijdens de stroomuitval, je oma wel gestofzuigd en een tikkie tegen het snoer gegeven, waardoor niet alle (R,G,B) signalen er nog naartoe lopen.

Succes ermee!

[EDIT] Stom stom, stofzuigen tijdens de stroomuitval is natuurlijk een beetje moeilijk tenzij je Oma met de kruimeldief aan de gang is geweest :o maar misschien is er op een andere manier tegenaan getikt

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 14:10 ]

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 14:08:
Erg jammer voor je opa als 'ie inderdaad stuk is :-(

Kijk anders eens of de VGA kabel er nog goed in zit, zowel aan de monitor als aan de PC? Misschien heeft, heel toevallig tijdens de stroomuitval, je oma wel gestofzuigd en een tikkie tegen het snoer gegeven, waardoor niet alle (R,G,B) signalen er nog naartoe lopen.

Succes ermee!

[EDIT] Stom stom, stofzuigen tijdens de stroomuitval is natuurlijk een beetje moeilijk tenzij je Oma met de kruimeldief aan de gang is geweest :o maar misschien is er op een andere manier tegenaan getikt
Scherm is al 3 keer losgeweest, stekkers losgehaald uitgeblazen opnieuw aangesloten.. op andere pc geprobeerd(zelfde resultaat) dus dat zal het niet zijn!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 11:53

Edgarz

Tweako-active since1986

Zelfde gehad met Yakumo TFT. Na stroomstoring (kortsluiting door de klusjesman in de tuin) vertoonde de monitor kuren; na 10 minuten viel monitor op zwart, na 30x aan en uitzetten gaf-ie weer beeld. Na 10 minuten weer zelfde euvel...

Oorzaak was een defect powerboard en deze is binnen fabrieksgarantie (maar zonder aankoopbon. zul je net zien dat deze bij een verhuizing is verdwenen) netjes vervangen door Yakumo. RMA aangevraagd per mail en telefonisch bevestigd, UPS kwam halen en brengen.

Keurig geregeld door Yakumo.

[ Voor 18% gewijzigd door Edgarz op 01-03-2007 14:30 ]

Verwijderd

Vette pech. Hopen dat je opa gratis een nieuwe krijgt, ritsel wel een UPS'je voor hem zodat die er niet ook gelijk uitklapt. Hier in Griekenland is het een beetje schering en inslag met stroomuitvallen enzo, en kun je eigenlijk niet zonder. Een grote stroomuitval in athene en er zijn ber-gen PC's met een stinkende, niet werkende voeding!

Succes

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:44

Cheezus

Luiaard

Ik heb hier ook 2 apparaten die na een stroomuitval kuren vertoonden.
M'n pc wou niet meer opstarten: ik heb alles een beetje losgehaald/opnieuw aangedrukt e.d. en op een gegeven moment deed ie het gelukkig wel weer.
De oven mist een paar digits op het display: dat is nu nog steeds zo :P

Dus een apparaat moet misschien tegen stroomuitval bestand zijn maar dat wil niet zeggen dat er niets vreemds mee kan gebeuren. Misschien kwam er juist eerst wel even een stroompiek oid waardoor er iets is gesneuveld.

In jouw geval zal ik zoals gezegd contact opnemen met de fabrikant/importeur om te kijken of je garantie hebt.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:19
Ik wou graag nog even reageren, en wel omdat ik zie dat er 2 dingen door elkaar gehaald worden.

De TS heeft het alleen over een stroomuitval. Er is niets dat duid op vreemde voltages. Een stroomuitval levert doorgaans alleen ongemakken op. Een niet opgeslagen document, of een corrupt bestandje of 3. Echte problemen levert het haast nooit op. Dat kan wel als je bijvoorbeeld net je bios aan het flashen was of dat soort dingen.

Daar tegenover staat dat vrijwel alle apperatuur 300v niet prettig vind. Een stroomPIEK is inderdaad vrij dodelijk. Om het voorbeeld van Griekenland aan te halen, in de regio Larissa is het stroomnet ook een ramp. Echter gaan de PC`s daar kappot door vreemde voltages op het stroomnet. Niet door uitval. Stroomuitval kan inderdaad het gevolg zijn van vreemde voltages / stroompieken. Maar meestal is stroomuitval alleen niet de oorzaak van defecten.

[ Voor 26% gewijzigd door Nijn op 01-03-2007 16:21 ]

• DennusB
  • Niet online
Update:

Formulier voor RMA op de site van IIyama ingevuld.
Kijken wat er nu gaat gebeuren.

• Bravo
  • Laatst online: 25-07 22:12

Bravo

Second Best

Mijn ervaring is dat met het terugkomen van de stroom na een stroomuitval er vaak sprake is van een stroompiek die de 300 V kan benaderen of zelfs overschreiden! Dit heb ik zelf gezien in de logs van een UPS van een vriend. De rest van de apparaten in huis waren kapot gegaan door deze stroompiek.

Dus stroomuitval is niet schadelijk voor de apparatuur, maar de terugkeer ervan 8)

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

Verwijderd

Helpt zo'n Belkin Surgemaster nu bijvoorbeeld tegen deze soort situaties?
En/of ook bij blikseminslag?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde gehad met een Iiyama E435S. Alleen was ik het zelf die de stekker eruit trok terwijl hij nog op standby stond. Eerst deed de monitor het helemaal niet meer en na een dag opeens wel weer maar dan met die rare kleuren. Het kleurenprofiel op 'user' zetten gaf nog wel redelijke kleuren, maar is niet echt een oplossing.
Als je belt met Iiyama krijg je als het goed is gewoon garantie. Ik moest een ingevuld formuliertje opsturen naar monitors.benelux@a-novo.com, dus misschien kun je ook wel direct daar naartoe mailen.

[edit] zie ook dit topic: Kleurproblemen met Iiyama e435s TFT . En volgens mij is dit meer een softwareprobleem in de firmware oid van het scherm. Vandaar dat stroomuitval wel degelijk de trigger kan zijn (al zou je dat niet denken omdat er geen piekstromen oid vrijkomen).

Ook grappig, toen ik destijds belde naar de helpdesk was het ALLEREERSTE dat ik hoorde een automatisch menu met de vraag: "Druk op 1 als u problemen heeft met de E435S en 2 om verder te gaan" :X

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 01-03-2007 17:25 ]

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 14:55

Trek Y11

Eat my shorts

Uit een ander topic: (problemen beeld van Iiyama ProLite E435S)

"lijkt alsof de kalibratie van de kleuren eraf zijn.. (heb hetzelfde gehad).

zet het apparaat uit (druk dan de + en - toets in en hou ze vast).. terwijl je ze vasthoud zet je de monitor weer aan..

daarna druk op menu en dan krijg je de kleurcalibratie seting ervoor (+ nog wat andere dingetjes). R G B waardes zet je op 127 en begin daarvan uit de kleuren te calibreren totdat het resultaat goed is."

Met een beetje geluk heb je dan weer goede kleuren.

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Das inderdaad dodelijke het aan en afschakelen van grote stukken van een net bij het terugkomen van de spanning gaat de freqentie/spanningen raar doen en dat geeft problemen.

Ik werk zelf in de belgiesche ardennen hier zijn stroomuitval bij onweer niks bijzonders en bij het in/ af schakelen gebeurt soms binnen 3 seconden aan/uit hoor je alles gruwlijk zoemen en doen.

Meestal kan ik na zo`n grote spanningsdip/ uitval een schade opneem ronde gaan maken langs pc`s/ routers, modems, koelingen, tv`s, sataliet ontvangers. ondanks UPS`en bij de pc`s.

wij hebben een eigen hoogspanningstrafo 45KVA speciaal voor de camping. valt het HSP net weg is meestal wel raak.

ik zou die tft inderdaad gewoon RMA doen en de volgende keer gewoon alles pc`s + randapperatuur achter zo`n blok met een schakelaar zetten is alles uit schakelaar uit dan heb je veel minder last van dit soort dingen.

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 17:29:
ik zou die tft inderdaad gewoon RMA doen
Ja formulier is ingevuld, eveneens een klacht naar Eneco Energie.
Kijken wat hieruit gaat komen!
en de volgende keer gewoon alles pc`s + randapperatuur achter zo`n blok met een schakelaar zetten is alles uit schakelaar uit dan heb je veel minder last van dit soort dingen.
Is zo'n stekkerblok met overspannings-beveiliging dan niet een oplossing?
En werkt dat echt overspannings-beveiliging?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Heeft het apparaat een stekker met randaarde? Zo ja: heb je een geaard stopcontact in gebruik? Mijn Iiyama Visionmaster is 2 keer kapot gegaan door de lekspanning van m'n PC-kast bij gebrek aan randaarde. Dit kan er zeer goed mee te maken hebben.

• DennusB
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:07:
Heeft het apparaat een stekker met randaarde? Zo ja: heb je een geaard stopcontact in gebruik? Mijn Iiyama Visionmaster is 2 keer kapot gegaan door de lekspanning van m'n PC-kast bij gebrek aan randaarde. Dit kan er zeer goed mee te maken hebben.
Een stekker met randaarde? Hoe zie ik dat?

Na de adapter zit hij in een geaarde stekkerdoos die vervolgens geloof ik niet in een geaard stopcontact gaat, weet het niet zeker!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36

Dido

heforshe

Als de stekkerdoos geaard is, dan is de stekker die daaraan vast zit een stekker met randaarde ;)

Als je die niet in een geaard stopcontact steekt, is er niets geaard wat je aan dat stekkerblok hangt :)

Wat betekent mijn avatar?

• DennusB
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:26:
Als de stekkerdoos geaard is, dan is de stekker die daaraan vast zit een stekker met randaarde ;)

Als je die niet in een geaard stopcontact steekt, is er niets geaard wat je aan dat stekkerblok hangt :)
Ow..

Maar als er dus nu zo'n duur blok tussenhang met stroombeveiliging enzo? Is het dan opgelost?
Of moet er een nieuw stopcontact komen?

Verwijderd

dennus2006 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:38:
[...]

Ow..

Maar als er dus nu zo'n duur blok tussenhang met stroombeveiliging enzo? Is het dan opgelost?
Of moet er een nieuw stopcontact komen?
Zo'n duur stekkerblok met overspanningsbeveiliging werkt alleen als je het aansluit op een geaard stopcontact!!!
Anders werkt alleen een goede inboedelverzekering. :o

• Cave_Boy
  • Laatst online: 13:28
Of een UPS. Nadeel is dat die vaak al snel duurder zijn...
Pagina: 1