Brad Pitt schreef op maandag 14 mei 2007 @ 01:49:
Op het DPReview forum Alan aanvallen is Godslastering. De man is heilig. Zijn mening is wet. ELKE serie foto's van hem levert alleen maar oooohhh's en aaaahhh's op. De man zal nooit een unprocessed fullsize plaatje posten van zijn perfecte H9. Waarom niet? Moet toch kunnen, na ruim 3000 geweldige foto's zonder ENIG probleem.
Dat heb je nu al 2x gezegd, we got your point. Als je guts hebt vraag 't 'm dan DAAR en lig niet hier achter z'n rug om 'm af te zeiken.
Wat een onzin. Kijk eens door die facade heen alsjeblieft. Helaas zijn er meerdere van deze extreme fanboys op dat forum aanwezig.
Welcome to internet.
Dat is in ELK forum. ELK forum! Ook hier. Elk merk-dedicated forum is zo solaridair over z'n merk dat ze bijna over lijken gaan om al het andere de grond in te kunnen boren. Dat zie je met camera's, dat zie je met GSM's, dat zie je met Intel vs. AMD, ... overal.
Ja, de H9 heeft behoorlijke fouten (voornamelijk de watercolor plaatjes), die je *duidelijk* kan zien maar ho wacht even, er iets van zeggen mág niet. Het totaalpakket is natuurlijk onwaarschijnlijk goed, wil echter niet zeggen dat er problemen zijn die erg opvallen, soms ook al op gescalede plaatjes.
Natuurlijk, zoals ik al zei: elke camera heeft "problemen". Maar hoe je je daaraan stoort ligt gewoon aan wat je van een camera verwacht. Ik verwacht van een 31-465mm superzoom met een kleine sensor geen platen die op ISO3200 er nog PERFECT uitzien op 100%. Dat lijkt me logisch. Koop dan een Canon 1Ds met een collectie L-lenzen. Maar dan heb je weer andere "problemen".
Als jij die watercolor-look problematisch vind.. prima.. dan blijf je toch bij je huidige camera of koop een andere die het niet heeft en val dan niet andere mensen lastig door continu te blijven drammen hoeveel problemen een camera heeft.
Het gaat mij inderdaad om "the package". Gisteren tijdens een moederdag/oma bezoekje wat snaps geschoten... had ~95% keepers, zonder nabewerking (de niet-keepers waren vanwege bewegingsonscherpte, kinderen zijn snel)! Wide (kids kadotjes uitpakken samen met oma), tele (kids voetballen in de tuin met oma), macro (leuk bloempje in de tuin)... heerlijk... kan zelf op die manier meer genieten (en meevoetballen) dan als ik m'n 400D had meegenomen en daarmee was gaan sjouwen en continu lenzen wisselen.
Wat ik persoonlijk wel vaak zie, dat de mensen die (net) de voorloper hebben gekocht het nieuwe model meteen gaan afzeiken. Dat zie in 't Sony forum overduidelijk "prove that your H9 can do better then this best H5 picture I ever shot", maar ook in Canon forum barst 't opeens van de mensen die de S5is zonodig al moeten afzeiken voordat ie uit is, want hun S3is is veel beter. Over zielig overkomen gesproken.
Dus om maar weer ontopic te gaan, want het gaat hier immers over de H9 en niet over AAK, nog wat ervaringen na 1 week H9en:
+ veelzijdigheid: heerlijke camera om mee te nemen. Zoveel mogelijkheden in zo'n klein doosje.
+ fotokwaliteit: zoveel keepers heb ik nog nooit gehad uit een "compact" (heb Canon S30, Canon S45, KM Dimage A2, Fuji F10, Fuji F30 als compacts gehad (inderdaad: welk merk-stickertje er op een camera zit boeit me niks)). Nabewerking is quasi-niet nodig. Kleuren, contrast, scherpte, witbalans, ... erg prettig zo out-of-the-box. Nog steeds geen "fuzzy"-effecten tegengekomen.
+ snelheid: ik heb wat settings getweaked na het lezen van AAK's (die berg lucht op STF) White Paper. Ik verbaas me nog steeds over hoe snel de camera is. Geweldig.
+ face-detection. Wat ik in den beginen als een "gimmick" zag blijkt toch wel een erge handige feature te zijn. Het werkt!
+ bediening: er wordt her en der wat geklaagd over "menu's in menu's"?? Geen last van hier, werkt tig keer intuitiever dan m'n Fuji F30 in ieder geval. Zoom-knop werkt erg fijn, precies als ie precies moet zijn en snel als ie snel moet zijn. Het browsen door foto's/settings veranderen met de jog-dail werkt ook erg plezierig.
+ LCD: wat een fijn scherm zeg, beste LCD die ik tot nu toe heb gezien
+ accu-levensduur: gaat dat ding ook een keer leeg?
- EVF: erg klein, ik gebruik 'm in principe niet
- flash recharge niet bepaald snel (maar dat is m'n F30 ook niet)
- filesize is klein (1.5-2.5MB voor een bijna 8MP 3:2 foto)
- op iso >200 wordt 't wat ruiziger als je op 100% gaat kijken.. tsja.
Voor de bezitters van deze of een andere H-series: wat voor tasje gebruiken jullie? Ik zoek eigenlijk een zo compact mogelijke "buidel"-tas. Heb al naar de Lowepro Orion Mini gekeken maar die is echt mega-groot.