[Van Windows naar Mac OS X]Overstappers vragen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het is gewoon even wennen met de muisacceleratie. Dat had ik in het begin ook.. ben er gewoon mee gaan werken.. na een paar weken heb je nergens meer last van. Bespaart je een hoop gezeik met het downloaden en uitzoeken van 3rd party apps..

Verwijderd

Eswip schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:52:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre een MacBook zo'n programma gaat trekken..
Gok dat het een NHTV'er in spé is. Je hoeft je iig niet druk te maken om autocad. Je krijgt weleenswaar een cursus autocad op school, maar je bent vrij om wat anders te gebruiken. Autocad 2000 staat op de workstations op school. Verder ben je voor je 3d niet tot een bepaald programma verplicht dus ook daar kan je kiezen gok ik. Zoek wel even uit hoe je aan het netwerk moet komen, want ict is windows only op nhtv. Ik stap van de zomer ook over en tot die tijd lees ik me in ieder geval goed bij.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Eswip schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:52:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre een MacBook zo'n programma gaat trekken..
Hopelijk net zo goed als een Windows XP laptop met ook 1,5 of 2gb geheugen en een C2D 5600... op ene 950 chipset...

Kan nergens een vergelijking vinden. :(

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat ik eigenlijk direct merk is dat mijn muis hand pijn gaat doen omdat de muis zo vreselijk langzaam over het scherm gaat.
De snelheid staat nu op zijn allerhoogst maar dan is het nog niet te doen...

Zijn hier tools voor, om de muis sneller te laten gaan over het scherm? De RSI klopt al op de deur...

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 19:39
Raar... want ik ben in 3 tot 4cm mijn hele scherm over (1920px)

Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/muis.jpg

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30

breinonline

Are you afraid to be known?

ViNyL schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:00:
Wat ik eigenlijk direct merk is dat mijn muis hand pijn gaat doen omdat de muis zo vreselijk langzaam over het scherm gaat.

Zijn hier tools voor, om de muis sneller te laten gaan over het scherm? De RSI klopt al op de deur...
Beweeg je muis eens snel? Als je een snelle beweging maakt gaat de muis snel, als je zeer precies wilt werken dan moet je juist langzaam bewegen. Welke muis heb je trouwens?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Kijk eens naar het progje USB Overdrive dat zal je problemen waarschijnlijk oplossen.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

iMars

Full time prutser

FAD schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:43:

Is het nou mogelijk om onder Mac OS X ook ziets als beryl voor linux te draaien aangezien ik dit ontzettend handig vind werken (3d cubus)
-Step- schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 20:34:
Ik post maar even twee keer (excuses), je kunt gebruik maken van Virtue, dit verdeelt je scherm in verscheidene desktops. Wel een kubus maar geen 3D, wel zeer effectief!

In Mac OS 10.5 Leopard zit dit ook standaard in verwerkt. (de mogelijkheid dan he) :)

Link: Virtue
Naast Virtue is er ook desktopmanager van Berlios (ik heb niet de hele topic doorgelezen, excuses als het al een keer gepost is). Als je op de link klikt, zie je onderaan een aantal effecten in een filmpje.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:22
Om dan ook nog maar even een update te geven. Ik ben inmiddels de gelukkige bezitter van een Macbook Pro. Ik ben er heel erg tevreden over, alhoewel er nog wel wat probleempjes zijn, maar dat heeft verder weinig met Mac OS X te maken. De wireless Mighty Mouse ben ik ook erg tevreden over.

Nogmaals ik ben erg tevreden over het totaal en ik zou niet meer terug willen. Maar:

-Apple Support via de telefoon is niet echt geweldig. Je zit enorm lang aan de telefoon en ik heb niet echt het idee dat ze veel kennis van zaken hebben. Uiteindelijk was de oplossing dat ik maar naar een Apple center moest gaan, na twee ochtenden aan de telefoon gehangen te hebben. Dat hadden ze dan net zo goed meteen kunnen zeggen. Dat was bij mij vorige notebook (Dell Latitude) echt een heel stuk beter.

-Dit is heel persoonlijk, maar ik ben niet echt tevreden over het wireless toetsenbord. Als je notebook toetsenborden gewend bent (+ in mijn geval de Logitecht Ultra X), dan is dat geen goed alternatief. Gelukkig heeft Apple nu de nieuwe toetsenborden aangekondigd, ik ga dus mijn oude proberen te verkopen en dan een nieuwe kopen.

Misschien ook wel handig voor andere mensen om nog even mijn vragen uit het begin te beantwoorden:
Hoedje schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:34:
1) Hoe gaat Mac OS X om met het externe scherm? Ik lees overal dat dat zo goed samenwerkt. Maar is het gewoon een kwestie van DVI kabel of mini-DVI kabel erin en werkt het dan in één keer? Je kunt dan daarna je Macbook dichtklappen en dan gaat ie niet op standby? En hoe werkt dat met een S-video verloopstukje?
Dit is een waar genot. Mac OS X onthoudt alle instellingen van het externe scherm. Dit is zoveel beter dan onder Windows. Nooit meer klooien. Het is een kwestie van de DVI kabel erin en gaan. Voor clamshell modus hoef je alleen maar de notebook dicht te klappen, de kabelaansluiten en een knop op de remote indrukken. _/-\o_
3) In hoeverre is het nog prettig te werken met een niet-mac toetsenboard? Ik heb namelijk nu een Ultra X toetsenbord en daar zitten van die notebook toetsen op en dat vind ik heel prettig typen. Helaas heeft Apple niet zo'n toetsenbord. Een andere fabrikant misschien wel? Of hoef ik daar niet over in te zitten en een "Windows" toetsenbord geen probleem?
Dit was dus een lastig verhaal. Ik vind met een niet-Apple tobo niet prettig werken. Helaas vond ik het (oude) wireless tobo ook niet fijn. De nieuwe is hopelijk beter.
5) Waar kan ik een beetje goede filmpjes zien met de basics en misschien iets verder van Mac OS X? Ik heb het zelf een beetje uitgeprobeerd bij de Apple store en het werkt best leuk. Maar waarschijnlijk weet ik er te weinig vanaf om het even goed uit te proberen... en dat is lastig, want het is toch een grote stap. Een filmpje die de features laat zien met wat uitleg zou welkom zijn. Helaas kan ik zoiets niet vinden bij Youtube/Google Video of de Apple site.
Het is eigenlijk een kleinere stap dan ik dacht. Het is even wennen. Vooral de dock, menubar en het installeren van programma's. Maar eigenlijk werkt het allemaal een stuk logischer en is het een stuk "cleaner". Neem bijv. systeem voorkeuren onder Mac OS X vs. configuratiescherm onder Windows...
7) Zijn er programma's voor bittorrent/nieuwsgroepen op de Mac :P, waaronder een alternatief voor FTD/Grabit/Winrar?
Ik gebruik als bittorrent client nu Transmission. Dat werkt prima. Verder gebruik ik voor nieuwsgroepen OpenFTD en hellanzb. Dat laatste werkt echt geweldig. Je hoeft alleen maar het nzbtje in een map te zetten en alles wordt automatisch gedownload, parred en unrarred.
8) In hoeverre is iWorks een alternatief voor Office? Ik gebruik nu namelijk heel veel Word, Powerpoint en Excel voor mijn opleiding. Maar daar ben ik mee klaar begin juli en dan ga ik volgend jaar verder met rechten. Daar zou op zich Word (pages) en Powerpoint (keynote) voor moeten voldoen. Andere programma's die ik nu gebruik zijn iTunes, IE7 (Safari), bovengenoemde programma's om te leechen en soms wat licht fotobewerken (daarvoor zal iPhoto denk ik wel voldoen).
Ik moet zeggen dat dit toch wel een klein struikelblok is. Helaas leest Office 2004 (Word), de bestanden van Office 2003 niet perfect, vooral bij grafieken, stroomschema's en dat soort dingen gaat het snel fout. Ik had betere compatibiliteit verwacht. Pages is al helemaal slecht in het lezen van Word bestanden. Maar goed, zolang je simpele documenten maakt of alleen op de Mac werkt is dat natuurlijk allemaal geen probleem.

[ Voor 74% gewijzigd door Hoedje op 12-08-2007 14:30 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Een non-Apple keyboard? Even de command en alt knoppen omdraaien, dit in het System Prefs. menu instellen, en het werkt net als een normaal Apple keyboard.

• Hoedje
Ik zeg ook niet dat het niet werkt. Maar het werkt absoluut niet fijn. Je hebt dan immers twee compleet verschillende lay-outs (MBP en Windows tobo). Als je de Windows toets en alt omdraait, dan tik je weer mis op een Apple toetsenbord. Hetzelfde geldt voor de liggende entertoets en de staande entertoets en dan heb ik het nog niet over andere dingen, zoals een euro teken en allerlei andere symbolen en tekens.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Ik was zelf anders in vijf minuten omgeschakeld. Maar goed, ik switch op een dag dan ook redelijk vaak.

Trouwens, als je dus de command en alt knoppen omdraait, staan ze precies zoals het op je MBP keyboard ook staat. Evenals de speciale tekens, die gaan nog steeds op dezelfde manier. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 16:18 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

Zoefff

❤ 

ViNyL schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:00:

Dat irriteerde mij inderdaad ook mateloos, en met de standaard opties kon ik het niet oplossen. Met het programma steermouse kan je nog wat extra dingen instellen, en daarmee kan ik wel tot een gewenste configuratie komen. Waarschijnlijk is dit voor jou ook het proberen waard :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Hey mensen hier nog een overstap vraag, naar aanleiding van wat mensen in dit topic al hebben gezegd over het draaien van Office dat dit traag was en dat layout kan verschillen.

Ik wil graag een macbook kopen, fijn en mooi apparaat en licht om mee te nemen.

Situatie: Studie en daarvoor draai ik de gehele dag het office pakket (ik wil niet werken op ander pakket) de gehele dag worden bestanden over en weer uitgewisseld tussen klasgenoten (die op windows werken) via usb stick of file exchange of via msn.

Dit is nogal van belang voor mij omdat dit het meest gedraaide programma zal zijn voor mij en dit gewoon perfect moet werken. Net zoals het uitwisselen van de bestanden en er mag geen verschil ziten in opmaak tussen wat ik heb gemaakt en hoe het in windows office wordt weergegeven en andersom. Daarnaast is het gewoon van belang dat het pakket gewoon soepel loopt zonder haperingen.

Office voor de Mac hoe snel is dit om mee te werken? (onder Rossetta)
Uitwisselen van bestanden gaat dit zonder problemen?
Office mac en normale office zit er geen verschil tussen opmaak en layout als ik zaken op me mac maak?

Als het goed loopt en gewoon vlot draait wordt het apple en anders helaas toch uitzien naar mischien wel windows laptop. Dit omdat er zoveel met het pakket gewerkt wordt dat het gewoon perfect moet draaien dat is de eis.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-02 22:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:31:
Hey mensen hier nog een overstap vraag, naar aanleiding van wat mensen in dit topic al hebben gezegd over het draaien van Office dat dit traag was en dat layout kan verschillen.

Ik wil graag een macbook kopen, fijn en mooi apparaat en licht om mee te nemen.

Situatie: Studie en daarvoor draai ik de gehele dag het office pakket (ik wil niet werken op ander pakket) de gehele dag worden bestanden over en weer uitgewisseld tussen klasgenoten (die op windows werken) via usb stick of file exchange of via msn.

Dit is nogal van belang voor mij omdat dit het meest gedraaide programma zal zijn voor mij en dit gewoon perfect moet werken. Net zoals het uitwisselen van de bestanden en er mag geen verschil ziten in opmaak tussen wat ik heb gemaakt en hoe het in windows office wordt weergegeven en andersom. Daarnaast is het gewoon van belang dat het pakket gewoon soepel loopt zonder haperingen.

Office voor de Mac hoe snel is dit om mee te werken? (onder Rossetta)
Uitwisselen van bestanden gaat dit zonder problemen?
Office mac en normale office zit er geen verschil tussen opmaak en layout als ik zaken op me mac maak?

Als het goed loopt en gewoon vlot draait wordt het apple en anders helaas toch uitzien naar mischien wel windows laptop. Dit omdat er zoveel met het pakket gewerkt wordt dat het gewoon perfect moet draaien dat is de eis.
als je nou helemaal geen gezeur wil dan koop je vmware fusion en draai je gewoon native office op je macbook. dit werkt perfect.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

De verkoper van de apple store zegt dat het perfect draait maar hoeveel waarde moet je daar nu aan hechten...

nou wil geen gezeur maar wil gewoon weten dat office voor de mac gewoon goed draait.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Office sja, hangt er van af. Ik kan er opzich mee uit de voeten (gebruik vooral Word) maar zodra ik een werkstuk open met veel tabellen en plaatjes is het meestal een spinning beachball, ook het scrollen wordt dan traag. Of dit aan Rosetta ligt weet ik niet (lijkt mij wel)...

Verwijderd

ik ben ook net overgestapt van mac naar apple maar ik zag bij een vriend dat hij met ze mac os x beeld een kubus kon maken en zo naar rechts kon en naar links hoe doe ik dat ?

helaas kan ik het hem niet meer vragen :(

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:56:
ik ben ook net overgestapt van mac naar apple maar ik zag bij een vriend dat hij met ze mac os x beeld een kubus kon maken en zo naar rechts kon en naar links hoe doe ik dat ?

Van gebruiker wisselen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Office gaat voor mij wel degelijk goed, ik gebruik Office waar het ook voor bestemd is, grotere dingen doe ik in betere applicaties (Ik vind niet veel goed aan MS Office noch in Windows noch in Mac, wordt te snel sloom). De layout verschilt inderdaad tussen de verschillende Office versies, eerder een probleem met Office in het algemeen (switch tussen XP, 2003, 2007 en Mac en je hebt 4 verschillende documenten), zelfs als je je printer verandert in 2003 heb ik dat probleem al.

Ik gebruik nu wel iWork '08 voor mijn persoonlijke documenten en dat werkt ook perfect.

Als voor je kubus op het beeld: Quartz Composer misschien? Installeer de XCode Tools van je 10.4 Install DVD en je hebt dan Quartz Composer, een leuk dev tooltje om snel goede beeldeffecten te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Guru Evi op 13-08-2007 20:02 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:56:

http://virtuedesktops.info/

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Is dat ook niet gewoon fast-user-switchen als je meerdere gebruikers hebt onder OSX?

Verwijderd

kaassouffle schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:36:
Is dat ook niet gewoon fast-user-switchen als je meerdere gebruikers hebt onder OSX?
jep.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 08:14

Mud.Starrr

I shoot people for money

Of zoals Tweak_Dude zegt: virtuedesktops.
Dan krijg je multi desktop met 1 scherm!
Eigenlijk zoals Spaces die er aan zit te komen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• mr.inno
  • Laatst online: 26-01 14:26
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:31:
office bla bla .. meer office. bla bla
office onder roseta werkt niet snel. en dan bedoel ik echt niet snel. wacht gewoon ff tot office voor mac 08.

inno

Verwijderd

mr.inno schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:36:
[...]

office onder roseta werkt niet snel. en dan bedoel ik echt niet snel. wacht gewoon ff tot office voor mac 08.
Met 2GB draait het zo goed als "native" :)

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mr.inno schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:36:
[...]
Zie hierboven.
En anders gewoon lekker Neo Office gebruiken.
Ik heb 2 macs, met op de een Neo, de ander MS Office...en ja ook nog windows bak met MS Office
Moet zeggen dat ik me op geen van de systemen erger aan de snelheid...zitten geen enorme verschillen in.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• mr.inno
  • Laatst online: 26-01 14:26
Ik ergerde me er wel altijd aan, toen ik 1 gb had. Ben toen maar pages gaan gebruiken. Bevalt erg goed overgens.

Ik heb office met 2 gb nooit geprobeert oom eerlijk te zijn.

Vind office voor windows overgens wel erg fijn werken. (word en excel)

inno

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mr.inno schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:29:
Ik ergerde me er wel altijd aan, toen ik 1 gb had. Ben toen maar pages gaan gebruiken. Bevalt erg goed overgens.

Ik heb office met 2 gb nooit geprobeert oom eerlijk te zijn.

Vind office voor windows overgens wel erg fijn werken. (word en excel)
Oke, ik heb alle machines behalve die met NEO met 2gb uitgerust.
De machine met NEO Office heeft 1gb.
Pages heb ik geen ervaring mee.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Nou ik ben zo gewend aan office al mijn klasgenoten gebruiken office dus wil gewoon office draaien maar dit moet gewoon goed lopen en geen hinderlijke vertragingen.

Dus 1 gig geheugen sloom en 2 gig geheugen draait het vlot?

• Frietsaus
  • Niet online
Mijn eerdere ervaring (zie pagina terug) is op een iMac met 2GB geheugen. Ik weet niet hoe bij anderen zit, maar Word gaat hier soms toch echt vies onderuit in grote documenten met veel plaatjes en tabellen (maar als de eerste vertragingen eenmaal zijn geweest is het te doen, maar ik wacht met smart op Office 2008 voor een goede snelheid).

Verwijderd

Frietsaus schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:37:
Mijn eerdere ervaring (zie pagina terug) is op een iMac met 2GB geheugen. Ik weet niet hoe bij anderen zit, maar Word gaat hier soms toch echt vies onderuit in grote documenten met veel plaatjes en tabellen (maar als de eerste vertragingen eenmaal zijn geweest is het te doen, maar ik wacht met smart op Office 2008 voor een goede snelheid).
Heel intresant om te weten want daar heb ik dus geen zin in dat office onderuit gaat, en om nu te wachten tot 1 januari ofzo (waarom moet het paket nu later komen :'( ) En hoe werkt office via parrales ofzo? is dat veel gedoe of ?

wordt het een mac of niet.. ik ben toch vrij aan het twijvelen gebracht door niet zulke geweldige ervaringen met Office zeker omdat mijn belangijkste programma's zullen zijn. Lastig om goede keuze te maken, gaan we voor windows en dan zeker weten dat office lekker werkt of voor de mac en hopen dat ie echt grote bestanden met plaatjes, tabellen en grafieken aan kan.

Als het geen macbook wordt wordt het sony Vaio ook mooi klein compact apparaat en ik heb nog nooit last gehad van virusen. wil graag mac en vind het besturingsysteem een plaatje Aaahh wat to do.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 19:39
Je kan een mac kopen en tot de tijd tot office 2008 er is de oude office draaien, via virtualisatie of native via bootcamp.

Lijkt me dat 1 van die 3 opties wel aan jouw wensen zal voldoen ;)

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Of NeoOffice dus, dat is bijna gelijk aan MS office.
Als je het wilt testen op je Windows machine....het is (bijna) gelijk aan openoffice....gratis te downloaden.

Edit: wel even instellen dat hij .doc moet opslaan!

[ Voor 14% gewijzigd door Mud.Starrr op 15-08-2007 00:57 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:13:
[...]
Heel intresant om te weten want daar heb ik dus geen zin in dat office onderuit gaat, en om nu te wachten tot 1 januari ofzo (waarom moet het paket nu later komen :'( ) En hoe werkt office via parrales ofzo? is dat veel gedoe of ?
Ik vind Office onder OSX maar een ramp. Het ziet er niet uit, werkt niet lekker, en heeft het inderdaad erg moeilijk vaak. Nu iWork '08 Numbers heeft heb ik heel Office er lekker afgegooid :) Ik raad je aan eens wat filmpjes van de nieuwe iWork te bekijken, om te zien of die ook aan je eisen voldoen. Tot nu toe nog geen problemen gehad met al m'n Office bestanden. Zijn prima in te laden e.d.

Mocht je per se Office willen draaien raad ik je aan dat in Windows te doen. Inderdaad via Bootcamp of Parallels. Gewoon Windows installeren, en zodra je dat start weet je de weg verder wel ;) Hiervoor zou ik wel 2GB geheugen nemen. Maargoed, daarmee draait alles over 't algemeen wat vlotter, dus dat is maar even afwegen. Maar geloof me, zodra je eenmaal aan OSX bent gewend heb je geen zin meer in programma's als Office die er gewoon niet passen. Voor elk Windows programma zijn 10 alternatieven, keuze zat, kwaliteit zat. Gewoon een kwestie van even wennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Serenity op 15-08-2007 02:18 ]

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02
Kan iemand mij helpen hoe ik in safari dus alle links in hetzelfde venster open, mag wel in een nieuw tabblad. Maar alleen als hij anders een nieuw venster wil openen.

Ik werk hier namelijk met 3 vensters, 1 research, 1 prive onzin, 1 school informatie.

Dus ik wil die graag gescheiden houden, research eet namelijk tabbladen.

Verwijderd

Zo te zien kan je dat in Safari niet zo specifiek instellen. Je kunt wel een link Control-klikken, dan opent Safari de link in een nieuwe tab in je huidige venster. Vind ik persoonlijk handiger werken dan gewoon klikken op een link (waarbij de inhoud van de huidige tab doorgaans vervangen wordt).

• Frietsaus
  • Niet online
Office via Parallels is best te doen. Ik heb in OS X m'n printer gedeeld, in Parallels met Bonjour de printer toegevoegd en ik kan op een goede snelheid Word gebruiken. Parallels sluit ik altijd af in een soort slaapstand, dus als ik het open kan ik binnen 5 seconden aan de gang.

Mocht je het niet zo willen doen, dan is NeoOffice een goed alternatief. iWork '08 is ook een goed alternatief, maar die moet je natuurlijk wel aanschaffen. Voorlopig gebruik ik dus voor kleine documenten Word 2004 Mac, en voor het grote werk duik ik even in Office 2007 in Parallels met XP. En dit doe ik totdat Office 2008 Mac verkrijgbaar is (hopelijk voor een studentenprijsje via Slim). :)

[ Voor 7% gewijzigd door Frietsaus op 15-08-2007 10:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:39:
[...]

Met 2GB draait het zo goed als "native" :)
Inderdaad... Alhoewel ik moet zeggen dat het bij documenten van 50+ pagina's nog wel snel gaat, maar precies minder soepel...

Zit aan een uptime van 40+ dagen (wel met hibernate ondertussen) omdat ik de testdrive gebruik tot wanneer ik 2008 kan kopen... Nu 140€ voor 2004 is gewoon belachelijk, maar uiteindelijk is Office wel the real deal, dat niet kan vervangen worden door iWork als je 't een beetje deftig wil gebruiken...

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Maeslant schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 02:24:
Kan iemand mij helpen hoe ik in safari dus alle links in hetzelfde venster open, mag wel in een nieuw tabblad. Maar alleen als hij anders een nieuw venster wil openen.

Ik werk hier namelijk met 3 vensters, 1 research, 1 prive onzin, 1 school informatie.

Dus ik wil die graag gescheiden houden, research eet namelijk tabbladen.
Kijk even op pimpmysafari.com, daar staan wel wat addons/plungins waarmee je kan instellen dat hij altijd een nieuwe tab opent. Zelf kun je dan altijd een nieuw venster openen en daarin verder tabben :)

Verwijderd

Na het lezen van veel positieve ervaringen van overstappers van windows naar Mac OS heb ik ook een nieuwe iMac gekocht. Ik moet eerlijk zeggen; in tegenstelling tot wat ik lees, verlang ik nog wel steeds terug naar windows vista qua gebruiksgemak (hoop dat dit snel over gaat :P) Opzich snap ik de logica achter de werking wel, maar zit denk ik vast in mijn 'windows-denken'.

Er zijn een aantal zaken die mij irriteren en waar ik dus vragen over heb:

1. Het valt me op dat safari, alles in een mapje downloads zet. Daarom nam ik firefox, echter zet firefox ook alles in een soort downloadmanager en maakt een lijstje aan.
Is het niet mogelijk om net als bij IE een bestand van een website te downloaden en gewoon zonder gezeur op direct op je bureaublad te downloaden?

2. Als ik firefox open heb staan, en nog een keer op de dock op firefox druk om nog een venster te openen, waarom werkt dit dan niet?

3. Het viel me op als ik een foto van een site download dat ik hem in mijn documenten kan opslaan, is het niet mogelijk dat je net als bij windows voor je te downloaden foto's, filmpjes en muziek rechtstrees een map kan selecteren en dat hij automatisch wordt bijgevoegd in itunes, iphoto etc?

4. heb er al veel over gelezen; en ook ik was op zoek naar een vervanger voor office 2007, in office 2008 vond ik die ABSOLUUT niet, ziet er echt niet uit dat programma en totaal niet duidelijk en overzichtelijk. iwork ziet er beter uit al kon ik hier niet direct de knop voor het openen van een nieuw document vinden? En kan je als je nu een presentatie hebt gemaakt in iWork hem zonder problemen openen in powerpoint?

5. Er wordt door apple voor mijn gevoel vanuit gegaan dat je je mac inprincipe altijd aan laat staan, doen jullie dit ook, en gebruikt hij in sluimerstand weinig stroom?

Dit waren even mijn 1e negatieve ervaringen, moet wel zeggen dat ik hem prachtig vind om te zien, mooi beeld, erg stil, perfecte weergave van dvd's en andere filmpjes via uitzending gemist etc.

• Eswip
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:30:
Na het lezen van veel positieve ervaringen van overstappers van windows naar Mac OS heb ik ook een nieuwe iMac gekocht. Ik moet eerlijk zeggen; in tegenstelling tot wat ik lees, verlang ik nog wel steeds terug naar windows vista qua gebruiksgemak (hoop dat dit snel over gaat :P) Opzich snap ik de logica achter de werking wel, maar zit denk ik vast in mijn 'windows-denken'.

1. Het valt me op dat safari, alles in een mapje downloads zet. Daarom nam ik firefox, echter zet firefox ook alles in een soort downloadmanager en maakt een lijstje aan.
Is het niet mogelijk om net als bij IE een bestand van een website te downloaden en gewoon zonder gezeur op direct op je bureaublad te downloaden?
Je kan bij Safari instellen waar gedownloade bestanden moeten komen te staan.. Dit kan via de preferences van Safari. Je kan ook rechter muisknop "Download linked file as.." doen...
2. Als ik firefox open heb staan, en nog een keer op de dock op firefox druk om nog een venster te openen, waarom werkt dit dan niet?
Omdat Mac OSX niet zo werkt. Je opent een app als je die aanklikt in het dock, of als die open is, maak je hem "actief". Nieuw venster openen doe je door Command+n". Ik adviseer je vast te wennen aan de shortcuts, want die zijn heel erg handig binnen Mac OSX, en ook nog eens bijna hetzelfde in alle apps.
3. Het viel me op als ik een foto van een site download dat ik hem in mijn documenten kan opslaan, is het niet mogelijk dat je net als bij windows voor je te downloaden foto's, filmpjes en muziek rechtstrees een map kan selecteren en dat hij automatisch wordt bijgevoegd in itunes, iphoto etc?
Je kan foto's direct vanuit safari in iPhoto slepen.. Verder kan je dus "Download file as" gebruiken om hem in een speciale map te zetten. Je zou dan via automater zelfs een script kunnen maken die het automatisch toevoegd aan de juiste app.
4. heb er al veel over gelezen; en ook ik was op zoek naar een vervanger voor office 2007, in office 2008 vond ik die ABSOLUUT niet, ziet er echt niet uit dat programma en totaal niet duidelijk en overzichtelijk. iwork ziet er beter uit al kon ik hier niet direct de knop voor het openen van een nieuw document vinden? En kan je als je nu een presentatie hebt gemaakt in iWork hem zonder problemen openen in powerpoint?
Nieuw bestand openen doe je via file -> new (net als bij windows).. verder is Command-O nog sneller.. En je kan files vanuit iWork gewoon exporten naar .doc, .xls of .ppt. Let wel op, dat mogelijk niet alles 1 op 1 over gaat, omdat Office niet alle functies heeft die iWork heeft, en vice versa.
5. Er wordt door apple voor mijn gevoel vanuit gegaan dat je je mac inprincipe altijd aan laat staan, doen jullie dit ook, en gebruikt hij in sluimerstand weinig stroom?
Ik persoonlijk zet mijn laptop 's avonds wel uit als ik naar bed ga, maar dit hoeft in principe niet. In sleep is het stroomverbruik volgens mij verwaarloosbaar.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:30:

Dit waren even mijn 1e negatieve ervaringen, moet wel zeggen dat ik hem prachtig vind om te zien, mooi beeld, erg stil, perfecte weergave van dvd's en andere filmpjes via uitzending gemist etc.
Eswip heeft al het meeste beantwoord.
Maar ik heb nog wat kleine dingetje toe te voegen.

1. Dit kun je instellen zoals je zelf wilt zoals is gezegd.

2. Zie antwoord Eswip, of rechtermuis -> New window (of iets gelijks in Nederlands).

3. Gewoon direct naar het juiste programma slepen (in OSX wordt slepen een stuk meer en handiger gebruikt dan windows).

4. Je zou Neooffice of openoffice kunnen proberen, maar zelf gebruik ik liever iWork.
Met iWork 09 kun je in principe alles probleemloos met Windows uitwisselen (export naar .doc/.ppt/etc).
Ik heb nog wel Neooffice op mijn Mac's staan, gratis en werkt perfect.

5. Mijn Mac's gaan eigenlijk nooit uit nee. Ik weet niet wat een iMac verbruikt, maar het zal verwaarloosbaar zijn.
Mijn Macbook pro heeft wel eens 2 maanden in sluimer gestaan zonder oplader en was daarna nog 80% opgeladen.
Mijn Mac Pro heb ik een keer opgemeten, die gebruikt 5 watt in sluiterstand.

Dit soort dingen zijn normaal na de overstap....het kost je gewoon redelijk wat tijd om je helemaal thuis te voelen in dit compleet andere systeem.
Dit komt puur door gewenning, het rare is dat ik dat intussen andersom heb...in Windows moet ik soms nadenken wat ik doe...terwijl ik dat vroeger met mijn ogen dicht deed (sinds 4 jaar Mac gebruiker).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties ik ga het eens uitproberen. :P Ga er ook wel vanuit dat ik eraan ga wennen,
in windows gebruikte ik alleen ctrl c ctrl v, dus het gebruiken van shortcuts in zn algemeen zal even wennen worden.
Ik had tot nu toe alleen maar reacties gelezen van mensen die het vanaf de eerste minuut als een verademing ervaarde om met Mac OS te werken. Ik vind het heel mooi en soepel draaien, maar ik moet toch bekennen dat ik ernstig moet wennen en dat je zelfs voor normale dingen zoals mail en internet er niet gelijk lekker inzit.

Rest mij nog 1 vraag, hoe komt het dat je sommige zaken wel met backspace kunt verwijderen en anderen niet? |:(

Kom erachter dat ik nog meer vragen heb O-)

Als ik vanuit programma's office 2008 naar de prullenmand sleep, is hij dan helemaal verwijderd?

hoe verwijder ik widgets blijvend uit dashboard?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 15:38 ]

• senyo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 18:16
Je zult altijd je prullenmand moeten legen voordat iets helemaal verwijderd is in OS X.

Als je widgets wilt verwijderen uit Dashboard, moet je op het + teken linksonder klikken, daarna verschijnen bij alle widgets kruisjes. Door op deze kruisjes te klikken sluit je de widget in principe af.
Als je een widget wilt deïnstalleren, kun je ze vinden in de map Macintosh HD > Library > Widgets. Hier kun je de widgets gewoon verwijderen zoals je dat bij een 'normaal' programma ook zou doen.

Overigens, wat kun jij niet verwijderen met cmd+backspace?

• Eswip
Wat betreft het verwijderen van programma's, in principe verwijder je de app als je deze naar de prullenbak sleept. Echter zijn er soms nog wat bestanden die achter blijven (persoonlijke voorkeuren van bestanden bv). Als je zeker wil weten dat echt alles weg is, kan je bijvoorbeeld AppZapper gebruiken.

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:32:

hoe verwijder ik widgets blijvend uit dashboard?
Je kan ook 'Alt ⌥' ingdrukt houden en met je muis over een widget gaan, dan komt het kruisje er linksboven te staan en kun je hem wegklikken.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Verwijderd

hier ben ik weer (voel me echt een noob) :9

Ik zag demotje van iPhoto, dacht dat is mooi, even al mijn fotos van windows op een stickje zetten en overzetten naar mn Imac, eerste paar foto's kon ik er zo in slepen. Vervolgens probeer ik de rest en krijg ik: "Fout bij schrijven naar schijf. iPhoto kan de foto's niet importeren omdat er niet naar het volume kan worden geschreven waarop de iPhoto-bibliotheek staat" Uuuuuh? 8)7

als ik probeer om die map met foto's naar mn bureaublad te kopieren in een nieuwe map krijg ik de melding "de bewerking kan niet worden voltooit omdat u voor sommige onderdelen onvoldoende bevoegdheden hebt"

Wat doe ik verkeerd, heb al gezocht op topics maar tervergeefs...

• ppl
  • Niet online

ppl

Met de option toets sluit je alleen een widget af. Widgets verwijderen gaat heel makkelijk en hoef je niet via Finder te doen. Als je in dashboard op die + klikt verschijnt er daarnaast een knop "manage widgets". Met "manage widgets" krijg je een overzicht van alle widgets die je hebt en kun je alle niet-standaard widgets verwijderen. Widgets van de balk naar boven slepen voegt ze weer toe aan je dashboard overzicht, dat kruisje haalt ze er alleen weg.

Overigens kun je in zowel Safari, Firefox als Opera keurig netjes instellen waar de downloads terecht moeten komen. In Leopard is dit standaard de downloads map i.p.v. de desktop. Alles naar desktop maakt het een chaos en als je inlogt geeft dat ook wel een performance hit (als er veel op staat is dat ook echt merkbaar). Het gebruik van die downloads map is dan een beter idee. In Windows en Linux kun je met diverse browsers exact hetzelfde bereiken.

Je kunt per map een zogenaamde folder action aanmaken. Dat kan in combinatie met Automator (wat sowieso de moeite van het bekijken waard is, kan aardig wat dingen automatiseren aan workflow enzo) maar ook middels AppleScript (dat is wel een stuk lastiger dan automator omdat je enige scripting kennis moet hebben). Je zou dan met Automator en/of AppleScript een actie in kunnen stellen dat bepaalde bestandstypen naar een bepaalde map worden gezet of ze in een bepaald programma laten openen. Er zijn in ieder geval heel wat mogelijkheden.

Dat nog een keer op het Firefox icoon klikken niet helpt is ook al zo in Windows. Zodra het programma al draait zal het gewoon naar het openstaande venster van dat programma switchen. Nieuwe vensters en tabs werken netzoals in Windows en Linux.

Je zult zien dat heel veel Windows kennis prima in systemen als MacOS X en Linux zijn toe te passen. Het enige echte grote verschil in MacOS X is de manier waarop het met vensters omgaat (allemaal los met een mooi managementsysteem in de vorm van Expose, het maximaliseren naar de content van het venster en dus niet naar je beeldscherm en verschil tussen minimize en hide). Dat is echt iets waar OS X vrij uniek in is en waar met name switchers nogal massaal tegenaan lopen. Ander belangrijk verschil is het openen en renamen van bestanden/mappen. In OS X is cmd o openen en de enter toets het ding renamen. Windows en Linux gebruiken de enter toets om iets te starten, dat renamen gaat omslachtiger via het contextmenu.

Ik heb een MacBook gekocht ter vervanging van mijn laptop met Ubuntu erop omdat OS X wel fatsoenlijk werkt op een laptop en ook geen problemen heeft met hibernate en standby. De manier waarop OS X dit doet is echt subliem (gewoon beide tegelijk).

[ Voor 73% gewijzigd door ppl op 03-04-2009 18:16 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

....KNIP....
Ik heb een MacBook gekocht ter vervanging van mijn laptop met Ubuntu erop omdat OS X wel fatsoenlijk werkt op een laptop en ook geen problemen heeft met hibernate en standby. De manier waarop OS X dit doet is echt subliem (gewoon beide tegelijk).
Inderdaad!! gewoon geniaal (moest het even zeggen).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:03:
Dat is echt iets waar OS X vrij uniek in is en waar met name switchers nogal massaal tegenaan lopen.
100% uniek is 't niet (alle unices met X11 werken hetzelfde) maar dat is zelfs iets waar non-switchers aan moesten wennen. In OS9 namelijk bestond dat concept van losse vensters niet. Als je een app venster focusde werden alle vensters van die app naar voren gebracht. Dit in tegenstelling tot in OSX waar je ook een enkel venster van een app als voorste kunt hebben.
Ik moet ook altijd lachen als ik weer een non-mac laptopgebruiker zie die weer moeilijk staat te doen met hibernaten, shutdownen, booten, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik werk nu al sinds de release van Leopard dagelijks met OSX, maar er blijft me 1ding enorm storen namelijk dat de icoontjes in de Finder niet worden aangepast aan de huidige grote van het Finder-venster.
Dus dat je vaak moet gaan scrollen, aangezien de iconen niet automatisch worden geordend,
horizontaal scrollen valt nog mee, maar verticaal.... 8)7

't Is nogal moeilijk uit te leggen, maar hopelijk begrijpt er iemand wat ik bedoel :)

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04-2025
Ja, dat is idd heel iritant. Je weet wel dat het opgelost is als je een keer "arrange by' klikt of zelfs hiervoor de sneltoets gebruikt?

Arrange by Name is bijvoorbeeld: ^ cmd 1

• R0BK3
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 10:49
filenox schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:45:
Ik werk nu al sinds de release van Leopard dagelijks met OSX, maar er blijft me 1ding enorm storen namelijk dat de icoontjes in de Finder niet worden aangepast aan de huidige grote van het Finder-venster.
Dus dat je vaak moet gaan scrollen, aangezien de iconen niet automatisch worden geordend,
horizontaal scrollen valt nog mee, maar verticaal.... 8)7

't Is nogal moeilijk uit te leggen, maar hopelijk begrijpt er iemand wat ik bedoel :)
Menu Weergave: Toon weergaveopties: Rangschik op naam. ;)

• filenox
Ja, maar dan passen de iconen zich niet automatisch aan als je de volgende keer een andere venstergrote hebt. Dus er zou eigenlijk iets moeten zijn, dat het rangschikken automatisch doet voor ik een willekeurige map open. :)

• R0BK3
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 10:49
Op 'Gebruik als standaard' klikken. ;)

• filenox
_/-\o_

Maar in Windows gaat het toch nét wat beter :P

• semicon
  • Laatst online: 20-08-2025
zijn er voor de macbook ook van die kabels die van displayport/geluid naar hdmi gaan (voor mn macbook). Op sommige pc's kan het al een tijdje, vroeg het mij af, want het zou het wel gaaf maken om films op te kijken in hd ipv mijn dvdspeler :)

• Montana
  • Laatst online: 01-02 22:25

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

filenox schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:40:
Ja, maar dan passen de iconen zich niet automatisch aan als je de volgende keer een andere venstergrote hebt. Dus er zou eigenlijk iets moeten zijn, dat het rangschikken automatisch doet voor ik een willekeurige map open. :)
Finder >> weergave >> toon weergaveopties -> op raster aanvinken

Finder >> weergave >> rangschik op -> verschillende opties naar keuze

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• ppl
  • Niet online

ppl

CyBeR schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 02:56:
[...]

100% uniek is 't niet (alle unices met X11 werken hetzelfde) maar dat is zelfs iets waar non-switchers aan moesten wennen. In OS9 namelijk bestond dat concept van losse vensters niet. Als je een app venster focusde werden alle vensters van die app naar voren gebracht. Dit in tegenstelling tot in OSX waar je ook een enkel venster van een app als voorste kunt hebben.
Daarom ook de woordkeuze "vrij uniek" plus dat ik het actueel wilde houden. De switch van OS 9 naar OS X is inmiddels al wel vrij oud en komt nog wel heel erg zelden voor hoor. Als je het zou moeten vergelijken met hedendaagse systemen dan moet je dat doen met Windows en Linux met GNOME of KDE omdat die tegenwoordig het meeste voor komen.
Ik moet ook altijd lachen als ik weer een non-mac laptopgebruiker zie die weer moeilijk staat te doen met hibernaten, shutdownen, booten, etc.
Klasgenoot die toen met Slackware op z'n laptop het ding aan de hibernate probeerde te krijgen en veelal z'n swap kwijt was en daarmee dus ook z'n hele hibernate gebeuren was nog wel humor om aan te zien. Na wat wijzigingen en updates aan z'n config werkte het dan weer wel aardig hoewel het ding toch wel een dikke minuut nodig had om te hibernaten. Dat had Ubuntu ook en terug komen uit de hibernate werkte dus gewoon niet. Met de MacBook en mijn huidige MacBook Pro is dat een paar seconden en hij komt tot dusver altijd weer uit de hibernate. Verder zijn er daarnaast weinig verschillen met Linux dus de keuze was toen wel heel erg makkelijk :)
filenox schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 14:17:
_/-\o_

Maar in Windows gaat het toch nét wat beter :P
Nee, met Windows moet je ook instellen dat hij dat altijd moet doen. Als je dat niet instelt doet hij het net als OS X: alles door elkaar gooien. In beide systemen moet je instellen dat er uitgelijnd moet worden op het raster waarbij je bij beide systemen de mogelijkheid hebt om dit eenmalig of altijd te doen.

Verwijderd

Nadat ik er achter kwam dat door safari 4 msn niet goed meer werkte, wilde ik het verwijderen, blijkbaar is alleen het icoontje verslepen naar prullenbak niet voldoende, want safari 3 installen lukt niet omdat er een nieuwere versie aanwezig zou zijn. Nu lees ik in diverse topics over een uninstaller die erbij zit, maar waar vind ik die?

• Hoedje
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:59:
Nadat ik er achter kwam dat door safari 4 msn niet goed meer werkte, wilde ik het verwijderen, blijkbaar is alleen het icoontje verslepen naar prullenbak niet voldoende, want safari 3 installen lukt niet omdat er een nieuwere versie aanwezig zou zijn. Nu lees ik in diverse topics over een uninstaller die erbij zit, maar waar vind ik die?
Die staat op de DMG. Dus als je Safari 4 beta download, dan zit daar ook de uninstaller bij :)

Verwijderd

Hoedje schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:03:
[...]

Die staat op de DMG. Dus als je Safari 4 beta download, dan zit daar ook de uninstaller bij :)
Yoo thnx dat helpt _/-\o_
Hoe kan je weten of je een programma moet uninstallen met een uninstaller en wanneer weetje of slepen naar de prullenbak voldoende is?

Als ik nu een programma download, download ik het naar mijn bureaublad, open het, sleep het 'exe' bestand naar programma's en gooi de rest in de prullenbak, is dit geen logische manier?

Verder vroeg ik me af hoe je als je met de cursus in een zin staat alles wat zich aan de rechterkant vd cursor bevind kan verwijderen (net als wanneer je in windows op delete drukt)

• Hoedje
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:17:
[...]

Yoo thnx dat helpt _/-\o_
Hoe kan je weten of je een programma moet uninstallen met een uninstaller en wanneer weetje of slepen naar de prullenbak voldoende is?

Als ik nu een programma download, download ik het naar mijn bureaublad, open het, sleep het 'exe' bestand naar programma's en gooi de rest in de prullenbak, is dit geen logische manier?
Over het algemeen kun je programma's gewoon naar de prullenbak verplaatsen. Maar bij Safari 4, wil je natuurlijk wel Safari 3 weer terug hebben en daarom is de uninstaller wel handig ;). Overigens kun je ook programma's gebruiken voor het uninstallen. Maar het is imo niet nodig.
Verder vroeg ik me af hoe je als je met de cursus in een zin staat alles wat zich aan de rechterkant vd cursor bevind kan verwijderen (net als wanneer je in windows op delete drukt)
Fn + Backspace ?

Verwijderd

Hoedje schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:27:
[...]

Over het algemeen kun je programma's gewoon naar de prullenbak verplaatsen. Maar bij Safari 4, wil je natuurlijk wel Safari 3 weer terug hebben en daarom is de uninstaller wel handig ;). Overigens kun je ook programma's gebruiken voor het uninstallen. Maar het is imo niet nodig.

[...]

Fn + Backspace ?
k, thnx moet die snelkoppelingen echt even onder de knie krijgen >:)

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

ppl schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:03:Ik heb een MacBook gekocht ter vervanging van mijn laptop met Ubuntu erop omdat OS X wel fatsoenlijk werkt op een laptop en ook geen problemen heeft met hibernate en standby. De manier waarop OS X dit doet is echt subliem (gewoon beide tegelijk).
Ik mis juist heel vaak de hibernate-functie. Mijn windows-laptop zette ik eigenlijk nooit uit (veel progs open) en met hibernate kon je 'm dan heel lang niet gebruiken. OS X kent alleen slaapstand zodat je batterij langzaam draint. Hij gaat pas hibernaten als de batterij daadwerkelijk op is en dan kan je 'm dus niet meer gebruiken. Dit vind ik heel onhandig bij lange trips bijvoorbeeld, of als je aan het werk bent in de trein.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Je kunt hier lezen hoe je via de terminal de werking van het sleep mechanisme kunt wijzigen, hiermee kun je het ook zo laten werken als je van Windows gewend bent (maar je hebt wel iets meer geduld nodig want terugkomen uit hibernation kost meer tijd). Er is ook een preference pane waarmee je het gedrag kunt aanpassen, die heet SmartSleep. Misschien dat dit handig is voor je.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Thnx, Digistorm! Dankzij je link kwam ik op deze widget: Deep Sleep. Werking ervan is alleen niet gegarandeerd. Ik ga hem wel proberen (maar dan wel een keer als ik niets kritieks open heb staan).

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:23

World Citizen

FreeReef.nl

Ter info,

voor degene die net als mij een engelse Leopard hebben, maar wel Nederlandse spelling controle willen.

Ik heb er uren naar lopen zoeken, maar hier staat het... http://www.macosxhints.co...p?story=20050206093713234

als je de comments leest, dan zie je ook hoe je je sjabloon (normal.dot) aan kunt passen.

Dit gaat dan over Pages. Waar bij office dit in het contexmenu zit, moet je bij pages nogal even zoeken.
Dus ik denk ik plaats het hier even voor het archief.

Ow en check ook even de app : SpellingSwitcher. Dit is een makkelijke tool om tussen spellingscontrole talen te switchen. (werkt alleen niet in pages... wel in safari, en mail, enz...)

FreeReef.nl

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Wilf schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:00:
Thnx, Digistorm! Dankzij je link kwam ik op deze widget: Deep Sleep. Werking ervan is alleen niet gegarandeerd. Ik ga hem wel proberen (maar dan wel een keer als ik niets kritieks open heb staan).
Die werkt erg goed, ik gebruik het ook als ik echt elke beetje batterijduur nodig heb.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Hoedje
De flac discussie werd wat groot en is dus afgesplitst naar een nieuw topic: iTunes alternatief om flac af te spelen. Overigens als het even kan, open dan liever een nieuw topic voor je vraag of probleem :).

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

DJH

Wat me nog steeds opvalt is dat in windows de muis anders "beweegt", lees beter/vloeiender. Ik heb het gevoel dat dat in OSX wat houteriger gaat. Heb USB overdrive ook geprobeerd, maar daar wordt het niet beter van. Ik ben erg gewend aan de windows style van "muizen". Valt dit meer mensen op?
Ik heb dat vooral als ik b.v. met Photoshop werk..

p.s. voor windows en mac gebruik ik dezelfde muis, dus daar ligt het niet aan.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJH schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:26:
Wat me nog steeds opvalt is dat in windows de muis anders "beweegt", lees beter/vloeiender. Ik heb het gevoel dat dat in OSX wat houteriger gaat. Heb USB overdrive ook geprobeerd, maar daar wordt het niet beter van. Ik ben erg gewend aan de windows style van "muizen". Valt dit meer mensen op?
Ik heb dat vooral als ik b.v. met Photoshop werk..

p.s. voor windows en mac gebruik ik dezelfde muis, dus daar ligt het niet aan.
Niet houteriger, maar je hebt wel gelijk: windows doet de zogenoemde mouse acceleration anders dan osx (dat is wat er voor zorgt dat als je de muis sneller beweegt, de cursor verder gaat dan dezelfde muisafstand op een lagere snelheid.) Ik heb 't precies andersom, ik vind muizen op Windows echt bijzonder kut.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 13-06-2009 11:31 ]

• man-o-script
  • Laatst online: 09:22
Eerste paar dagen moest ik er ook aan wennen en kreeg m'n muis maar niet goed ingesteld qua snelheid. Nu is het precies andersom, pak een windows-muis vast en je krijgt hem niet meer zo ingesteld als dat je wilt, gewoon wennen dus :)

//

• ppl
  • Niet online

ppl

Decon Frost schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:53:
Ter info,

voor degene die net als mij een engelse Leopard hebben, maar wel Nederlandse spelling controle willen.

8<

Dit gaat dan over Pages. Waar bij office dit in het contexmenu zit, moet je bij pages nogal even zoeken.
Dus ik denk ik plaats het hier even voor het archief.

Ow en check ook even de app : SpellingSwitcher. Dit is een makkelijke tool om tussen spellingscontrole talen te switchen. (werkt alleen niet in pages... wel in safari, en mail, enz...)
Dit is inderdaad nogal specifiek voor Pages en niet voor OS X. In diverse programma's waar je spellingscontrole kunt doen kun je rightclicken en dan kiezen voor "Spelling and grammar" -> "Show spelling and grammar". Je krijgt nu een schermpje waarin je onderaan de taal kunt selecteren. Als je veelvuldig in het Engels en Nederlands tikt of woorden uit deze talen door elkaar gebruikt dan is het handiger om die optie te verzetten naar "Multilingual" want daarmee gaat hij in meerdere talen controleren. Dat is iets wat wel werkt voor apps als Safari, Mail, Colloquy, Adium, iChat, etc. Voor apps als Firefox, Thunderbird, OpenOffice.org, etc. zul je echter de eigen ingebouwde spelling & grammar checks moeten gebruiken. Die SpellingSwitcher is dan ook niet nodig.

Overigens doet OS X een heleboel talen en is het niet zoals Windows 1 specifieke taal. Je kunt bij de setup een standaard taal kiezen die hij toepast op iedere nieuwe gebruiker maar je kunt per gebruiker achteraf ook een andere taal instellen. De standaardtaal van OS X kun je niet achteraf wijzigen, daarvoor moet je herinstalleren.

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Misschien dat je Fluke eens kan proberen te installeren. Fluke is eigenlijk een applescriptje bestaande uit 3 componenten:

-XiphQT
-FLACImporter
-Set OggS

Meer info:

Fluke

Wat info over soort van native .flac files afspelen in iTunes

Verkeerde topic |:(

[ Voor 186% gewijzigd door StefSOFT op 15-06-2009 22:46 . Reden: verkeerde topic ]

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Er was als ik mij niet vergis toch een tooltje waarbij je op je scherm een keyboard ziet en ziet waar de speciale tekens zitten als je op CMD en Alt drukt enzo? Ik bedoel dus niet het speciale tekens-overzicht onder Wijzig -> Speciale tekens maar een toetsenbord op je scherm en als je dan op CMD drukt dat de symbolen op het toetsenbord te zien zijn.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Wilf schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:55:
Er was als ik mij niet vergis toch een tooltje waarbij je op je scherm een keyboard ziet en ziet waar de speciale tekens zitten als je op CMD en Alt drukt enzo? Ik bedoel dus niet het speciale tekens-overzicht onder Wijzig -> Speciale tekens maar een toetsenbord op je scherm en als je dan op CMD drukt dat de symbolen op het toetsenbord te zien zijn.
system prefs -> international -> input menu
vink keyboard viewer aan (ook vinkje onderin "show input menu ..."
klik vlaggetje in je menubar en kies "show keyboard viewer"
tada

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nice, thanx! Die bedoelde ik inderdaad 8)

Het was mij overigens in eerste instantie te doen om het ^2 tekentje te vinden maar dat is alsnog niet gelukt :P op windows is dat (uit mijn hoofd) alt + shift + 2 voor ^2 en alt + shift + 3 voor ^3.

• Menno1234
  • Laatst online: 01-02 15:01
Net overgestapt op Mac....en gebruik nu Adium voor msn. Maar hoe komen jullie snel en makkelijk in je hotmail? Adium heeft geen nieuwe berichtweergave of doorklik mogelijkheid (voorzover ik weet)..

Alles van Apple

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Menno1234 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:08:
Net overgestapt op Mac....en gebruik nu Adium voor msn. Maar hoe komen jullie snel en makkelijk in je hotmail? Adium heeft geen nieuwe berichtweergave of doorklik mogelijkheid (voorzover ik weet)..
Ikzelf gebruik browser shortcuts die direct naar mijn inbox verwijzen :) Dit werkt voor mij prima. Browser open en direct klik klik klik al mijn 3 emailadressen inloggen en inbox openen :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Menno1234
  • Laatst online: 01-02 15:01
tnx...Is het ook mogelijk om de pictogrammen op het bureaublad aan de linkerkant te sorteren ipv dat alles aan de rechterkant komt?

Alles van Apple

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:29:
[...]Niet houteriger, maar je hebt wel gelijk: windows doet de zogenoemde mouse acceleration anders dan osx (dat is wat er voor zorgt dat als je de muis sneller beweegt, de cursor verder gaat dan dezelfde muisafstand op een lagere snelheid.) Ik heb 't precies andersom, ik vind muizen op Windows echt bijzonder kut.
Ik ben ook de mouse acceleration van Windows gewend, en ik kan niet (goed) met die van Mac OS X werken. Windows accelereert de muis ook wel, maar lang niet zo extreem als Mac OS dat doet. Het is wel een kwestie van wennen neem ik aan, maar ik moet op mijn werk nu eenmaal met Windows werken, dus ik kan nooit goed wennen.

Maar geen nood, USB Overdrive maakt het mogelijk om het precies in te stellen. Het is wel een shareware applicatie maar als je niet registreert krijg je alleen 1 popup bij het opstarten (en een wachttijd bij het laden van de prefpane), prima te doen zonder registratie dus.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

... en als je USB Overdrive zat bent (zoals ik was): deïnstalleren doe je vanuit je Hulpprogramma-folder (daar zit een Overdrive uninstall).

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:37:
... en als je USB Overdrive zat bent (zoals ik was): deïnstalleren doe je vanuit je Hulpprogramma-folder (daar zit een Overdrive uninstall).
Heh, je werd zeker de popups zat? Ik op een gegeven moment ook wel maar ik kon niet meer zonder. Dus toch maar geregistreerd, al vond ik 25$ best duur voor iets wat gewoon even 1 instelling aan past (ik weet dat het nog veel meer kan maar de rest van de functies gebruik ik niet). Maar ik heb nog geen gratis alternatief gevonden, helaas.

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-01 11:32

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Met welke programmatuur kan je in Mac OSX wettelijk toegestane back-ups van je DVD-collectie maken?

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

• Zoefff
  • Laatst online: 12:27

Zoefff

❤ 

Met bijvoorbeeld handbrake. Zie mac.appstorm.com voor een leuke review die daar toevallig een paar dagen geleden over geschreven is :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Oud topic schoppen, want het lijkt me niet nodig om hier een nieuw topic over te openen en het is een echte overstappers-vraag.

Ik heb sinds een paar weken een MBP en het werkt allemaal heerlijk _/-\o_ Er is alleen één ding dat ik mis. Als ik in Windows op mijn scrollwheeltje drukte kon ik heerlijk door pagina's heen scrollen door alleen mijn muis een beetje te bewegen. In Mac OS X heb ik dat nog niet voor elkaar kunnen krijgen. Ik heb een simpel Logitech muisje. Logitech Control Center heb ik geprobeerd, maar daar kan ik alleen 'cruisen' instellen (dan gaat de pagina in een vaste snelheid omhoog of omlaag). Ook SteerMouse lijkt het niet te kunnen.
Ik heb flink gegoogled maar kan er niks over vinden.
Als iemand een oplossing heeft is mijn dank groot! :)

• breinonline

breinonline

Pimzm schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:34:
Oud topic schoppen, want het lijkt me niet nodig om hier een nieuw topic over te openen en het is een echte overstappers-vraag.

Ik heb sinds een paar weken een MBP en het werkt allemaal heerlijk _/-\o_ Er is alleen één ding dat ik mis. Als ik in Windows op mijn scrollwheeltje drukte kon ik heerlijk door pagina's heen scrollen door alleen mijn muis een beetje te bewegen. In Mac OS X heb ik dat nog niet voor elkaar kunnen krijgen. Ik heb een simpel Logitech muisje. Logitech Control Center heb ik geprobeerd, maar daar kan ik alleen 'cruisen' instellen (dan gaat de pagina in een vaste snelheid omhoog of omlaag). Ook SteerMouse lijkt het niet te kunnen.
Ik heb flink gegoogled maar kan er niks over vinden.
Als iemand een oplossing heeft is mijn dank groot! :)
Dat vind ik wel zo'n vervelend werkende functie op Windows :P
Is het toetsenbord geen optie? Met de spatiebalk en shift+spatie bladeren werkt prima. Daarnaast heb je cmd+pijlnaarbeneden en cmd+pijlomhoog om geheel naar beneden te scrollen en weer omhoog?

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
breinonline schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:22:
[...]

Dat vind ik wel zo'n vervelend werkende functie op Windows :P
Is het toetsenbord geen optie? Met de spatiebalk en shift+spatie bladeren werkt prima. Daarnaast heb je cmd+pijlnaarbeneden en cmd+pijlomhoog om geheel naar beneden te scrollen en weer omhoog?
Haha, het zal wel gewenning zijn dan :P
Toetsenbord vind ik niet soepel genoeg gaan, ik vind het ook fijn om een pagina heel langzaam naar beneden te laten scrollen als ik een wat langer stuk aan het lezen ben. Nu grijp ik van mijn muis steeds naar mijn touchpad heen en weer. Op zich gaat dat aardig, misschien went het ooit nog :)

• scar2face
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:46
hoe kun je in finder de map "downloads" sorteren op datum van de download zodat de meest recente download bovenaan de lijst staat? heb me rot gezocht en op google heb ik ook niet veel gevonden.

alvast bedankt

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Helaas kan de Finder dat bij mijn weten niet (dichtstbijzijnde is 'date modified'), maar de Dock kan het wel. Dus als je je downloads folder in de Dock hebt (staat 'ie default) kun je die laten sorteren op 'Date Added'. Volgens mij is dat ook de default daar trouwens maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• kaassouffle
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Appeltje+J oftewel Weergave > Toon weergave opties, daar 'aanmaakdatum' aanvinken en nu kun je in lijstweergave sorteren op 'aanmaakdatum'...

Dat wat je zoekt?

• scar2face
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:46
bedankt voor de reacties,

weergave opties had ik ook gevonden maar laatste gedownloade bestand kwam niet altijd bovenaan te staan en ik dacht dat ik iets simpels over het hoofd had gezien maar blijkbaar is dit dus niet voorzien in de finder (wel een beetje raar)

in de dock staat het idd, maar het stond bij mij op 'aanmaakdatum'. heb het nu veranderd naar 'datum toevoeging' en nu staat het laatst gedownloade bestand altijd bovenaan. Weer wat bijgeleerd vandaag.

tnx _/-\o_ d:)b

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 14:41
Bij mij past hij dit dan automatisch toe op alle mappen, iemand enig idee hoe dit kan? :P

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
Sinds een aantal maanden heb ik een iMac en het bevalt helemaal goed. Ik heb een vraagje over iPhoto. Uit mijn Windows tijd was ik gewend om mijn foto's te sorteren in mappen en daar zelf structuur in aan te brengen. Die werkwijze heb ik overgenomen naar de mac; ik zet de foto's eerst op mijn HD en vervolgens importeer ik ze in iPhoto. Volgens mij is dit dubbelop, want ik heb de indruk dat de foto's dan ook nog eens in mijn iPhoto library staan (dus 2x op de HDD; 1x in mijn mappenstructuur en 1x in de library). Klopt dat?

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja.

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:17

Maduth

Probeersel

Dus even een domme confirmation vraag van mijn kant:

Dus foto's kopieren van je HHD naar de Mac, dan naar Iphoto... zorgt ervoor dat je de foto's dubbel op je Mac hebt staan?

Wat niet de bedoeling is natuurlijk :+

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja.

Origineel kun je dus weggooien. Of direct van je HDD naar iPhoto. Of in iPhoto het vinkje uitzetten dat hij je foto's mag beheren. Maar ik zou je aanraden om er gewoon aan te wennen en dat aan te laten.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het is inderdaad een vorm van koudwatervrees: je belangrijke data in een database zien verdwijnen. Of het nou muziek is in iTunes of foto's in Apertue/iPhoto, je verliest je zorgvuldig gekoesterde eigen organisatie in de vorm van mappen.

Wat er uiteindelijk gebeurt wanneer je je data uitsluitend toevertrouwd aan de software is dat die software die vorm van organisatie overneemt (en vaak verbeterd) terwijl de ongesorteerde foto/muziek alsnog ergens terug te vinden valt. iTunes heeft een eigen bibliotheek waar je de muziek zo uit kan copieren en ook Aperture/iPhote houden 1 directory aan waar de foto's ongesorteerd instaan. Wat iPhoto extra doet is een klein databasebestandje aanmaken waar de foto genoemd wordt en naar verwezen.
Dus, als je de boel vertrouwd gewoon laten importeren door de software en het is dan wel goed. Als je de boel niet vertrouwd draai je extra backups van die losse bestandendirectories en maak je backups van de databasebestanden. Of Time-capsule.

Tot die tijd zou ik vanaf nu alle nieuwe bestanden importeren en geen werk zelf verrichten aan het uitzoeken maar ook de oude bestanden overzetten/importeren (en de originele mappen ergens bewaren). Na verloop van tijd ontdek je zelf dat het overzetten geslaagd is en het wel goed werkt, dan kan je je oude bewaarmapsysteem dumpen en is je koudwatervrees overwonnen. :)
Pagina: 1 2 3 Laatste