[Van Windows naar Mac OS X]Overstappers vragen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:22
Hoi allemaal, ik weet dat jullie allemaal hartstikke fan zijn van jullie appeltjes ;). Ik vind Vista niet altijd even prettig werken en ik zie wel een aantal voordelen in Mac OS X. Ik heb er twee jaar geleden al tegenaan gehikt. Maar ik ben er nu meer klaar voor. Kortom * Hoedje wil gaan overstappen.

Overigens zal het nog wel een paar maandjes duren, even sparen en upgrades afwachten (zie onder). Ik wil waarschijnlijk een Macbook of Macbook Pro kopen, die zal dan aan een Dell 20" monitor komen te hangen. Het grote nadeel is dat ik bij een Macbook (Pro) geen dock kan kopen en dat vind ik toch wel een groot voordeel van mijn huidige setup.

Ik heb een aantal vragen, waarop ik middels Google en GoT geen of geen bevredigend antwoord kon vinden.
1) Hoe gaat Mac OS X om met het externe scherm? Ik lees overal dat dat zo goed samenwerkt. Maar is het gewoon een kwestie van DVI kabel of mini-DVI kabel erin en werkt het dan in één keer? Je kunt dan daarna je Macbook dichtklappen en dan gaat ie niet op standby? En hoe werkt dat met een S-video verloopstukje?

2) Kunnen de integrated graphics van de Macbook de Dell goed aansturen, ook incl. exposé en dashboard? Ik ben namelijk benieuwd hoe die presteren. Ik lees er namelijk gemengde verhalen over.

3) In hoeverre is het nog prettig te werken met een niet-mac toetsenboard? Ik heb namelijk nu een Ultra X toetsenbord en daar zitten van die notebook toetsen op en dat vind ik heel prettig typen. Helaas heeft Apple niet zo'n toetsenbord. Een andere fabrikant misschien wel? Of hoef ik daar niet over in te zitten en een "Windows" toetsenbord geen probleem?

4) Hoe vinden jullie het toetsenbord van de Macbook? Ik heb het uitgeprobeerd in de Apple store, en vooral bij wat sneller typen, mis ik gewoon te toetsen en worden ze iig niet geregistreerd. Is dat gewoon een kwestie van wennen of zijn er mensen die daar nooit aan gewend geraakt zijn?

5) Waar kan ik een beetje goede filmpjes zien met de basics en misschien iets verder van Mac OS X? Ik heb het zelf een beetje uitgeprobeerd bij de Apple store en het werkt best leuk. Maar waarschijnlijk weet ik er te weinig vanaf om het even goed uit te proberen... en dat is lastig, want het is toch een grote stap. Een filmpje die de features laat zien met wat uitleg zou welkom zijn. Helaas kan ik zoiets niet vinden bij Youtube/Google Video of de Apple site.

6) Wat zouden jullie kopen en waarom? Ik zit nu te kijken naar of een Macbook (middelste uitvoering met superdrive, 1 GB geheugen, 80 GB schijf etc. voor ongeveer 1100 euro) en een Macbook Pro (goedkoopste uitvoering met superdrive, 1 GB geheugen, 120 GB schijf etc. voor ongeveer 1700 euro). Let op de prijzen zijn hoe ik ze als student het goedkoopste kan krijgen (surfspot/ADC Student). Ik wil op z'n minst nog wachten op Leopard en bij de Pro eigenlijk op het Intel Centrino Santa Rosa platform.

7) Zijn er programma's voor bittorrent/nieuwsgroepen op de Mac :P, waaronder een alternatief voor FTD/Grabit/Winrar?

Nieuwe vragen:
8) In hoeverre is iWorks een alternatief voor Office? Ik gebruik nu namelijk heel veel Word, Powerpoint en Excel voor mijn opleiding. Maar daar ben ik mee klaar begin juli en dan ga ik volgend jaar verder met rechten. Daar zou op zich Word (pages) en Powerpoint (keynote) voor moeten voldoen. Andere programma's die ik nu gebruik zijn iTunes, IE7 (Safari), bovengenoemde programma's om te leechen en soms wat licht fotobewerken (daarvoor zal iPhoto denk ik wel voldoen).

9) Hoe zit het met Safari? Ik heb in de reviews van Anandtech ooit gelezen dat die een stuk langzamer rendert dan Internet Explorer, is dat nog steeds zo? Gebruiken jullie Safari of liever Firefox onder Mac OS X?

10) Hoe goed werken PDFjes onder Mac OS X? Ik neem aan dat je ook Adobe Reader nodig hebt, loopt dat lekker. Vooral printen over een netwerk maakt de Windows laptop erg traag.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2007 19:51 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Hoedje schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:34:
Hoi allemaal, ik weet dat jullie allemaal hartstikke fan zijn van jullie appeltjes ;). Ik vind Vista niet altijd even prettig werken en ik zie wel een aantal voordelen in Mac OS X. Ik heb er twee jaar geleden al tegenaan gehikt. Maar ik ben er nu meer klaar voor. Kortom * Hoedje wil gaan overstappen.

Overigens zal het nog wel een paar maandjes duren, even sparen en upgrades afwachten (zie onder). Ik wil waarschijnlijk een Macbook of Macbook Pro kopen, die zal dan aan een Dell 20" monitor komen te hangen. Het grote nadeel is dat ik bij een Macbook (Pro) geen dock kan kopen en dat vind ik toch wel een groot voordeel van mijn huidige setup.

Ik heb een aantal vragen, waarop ik middels Google en GoT geen of geen bevredigend antwoord kon vinden.
1) Hoe gaat Mac OS X om met het externe scherm? Ik lees overal dat dat zo goed samenwerkt. Maar is het gewoon een kwestie van DVI kabel of mini-DVI kabel erin en werkt het dan in één keer? Je kunt dan daarna je Macbook dichtklappen en dan gaat ie niet op standby? En hoe werkt dat met een S-video verloopstukje?
Met een externe monitor werkt perfect.. Je kan je macbook in clamshell mode zetten (Dus dicht doen en dan doorwerken), mits hij op het stroom zit aangesloten en er een muis is aangesloten (geloof ik).
2) Kunnen de integrated graphics van de Macbook de Dell goed aansturen, ook incl. exposé en dashboard? Ik ben namelijk benieuwd hoe die presteren. Ik lees er namelijk gemengde verhalen over.
Dat werkt gewoon zonder problemen.. Soms heeftie het de eerste keer even zwaar.. maar daarna gaat het als een zonnetje.. Behalve als je echt photoshop (de PPC versie) aan het draaien bent..
3) In hoeverre is het nog prettig te werken met een niet-mac toetsenboard? Ik heb namelijk nu een Ultra X toetsenbord en daar zitten van die notebook toetsen op en dat vind ik heel prettig typen. Helaas heeft Apple niet zo'n toetsenbord. Een andere fabrikant misschien wel? Of hoef ik daar niet over in te zitten en een "Windows" toetsenbord geen probleem?
Windows toetsenbord is geen probleem
4) Hoe vinden jullie het toetsenbord van de Macbook? Ik heb het uitgeprobeerd in de Apple store, en vooral bij wat sneller typen, mis ik gewoon te toetsen en worden ze iig niet geregistreerd. Is dat gewoon een kwestie van wennen of zijn er mensen die daar nooit aan gewend geraakt zijn?
Geen problemen bij mij... vind het heerlijk typen.
5) Waar kan ik een beetje goede filmpjes zien met de basics en misschien iets verder van Mac OS X? Ik heb het zelf een beetje uitgeprobeerd bij de Apple store en het werkt best leuk. Maar waarschijnlijk weet ik er te weinig vanaf om het even goed uit te proberen... en dat is lastig, want het is toch een grote stap. Een filmpje die de features laat zien met wat uitleg zou welkom zijn. Helaas kan ik zoiets niet vinden bij Youtube/Google Video of de Apple site.
Geen idee waar zoiets te vinden is.. Maar je went er echt wel aan.. ik heb nog NOOIT van iemand gehoord dat hij niet aan OSx kon wennen.
6) Wat zouden jullie kopen en waarom? Ik zit nu te kijken naar of een Macbook (middelste uitvoering met superdrive, 1 GB geheugen, 80 GB schijf etc. voor ongeveer 1100 euro) en een Macbook Pro (goedkoopste uitvoering met superdrive, 1 GB geheugen, 120 GB schijf etc. voor ongeveer 1700 euro). Let op de prijzen zijn hoe ik ze als student het goedkoopste kan krijgen (surfspot/ADC Student). Ik wil op z'n minst nog wachten op Leopard en bij de Pro eigenlijk op het Intel Centrino Santa Rosa platform.
Als je het geld hebt zou ik voor een MBP gaan. Mits je deze niet te groot vind. Wil je toch niet veel te duur uit zijn, ga dan na wat je er mee wil doen.. en kijk of een MB daar goed genoeg voor is.
7) Zijn er programma's voor bittorrent/nieuwsgroepen op de Mac :P, waaronder een alternatief voor FTD/Grabit/Winrar?
Zijn er zat..

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik weet niet op alle vragen antwoord, maar zal je wat op weg proberen te helpen :)

2) 20" is geen probleem. De MacBook van mijn vriendin heeft zelfs geen moeite met 23" ACD.
3) Ik ben van UltraX naar Apple tobo gegaan en ik hoef echt niet terug. Het is even wennen maar tikt prima. Bovendien zijn de extra functietoetsen erg handig.
4) Bij je Appletje wordt een boekje geleverd waar je al een eindje mee komt.
7) In Onmisbare tools / software - Deel 3 worden ze volgens mij wel genoemd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
Ik had wel ergens een dock gezien voor de MacBook. Er zal ongetwijfeld ook voor de MBP wel eentje te vinden zijn; weliswaar niet van Apple zelf maar tog:)

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:41
Docking station voor MacBook Pro bestaan wel. Maar wel prijzig (naar mijn idee, heb zelf nog nooit zoiets gehad) plus dat die dingen imo enorm lelijk zijn.

Verwijderd

[...]
Jup gewoon erin steken en hij doet het, zelfde geld voor het S-video verloopkabeltje. Als je de MacBook(Pro) dichtklapt gaat hij meen ik wel standby, echter als je extern toetsenbord en muis hebt aangesloten is die met een klik of toetsdruk zo weer wakker en blijft hij ook wakker.
Het zal wel voldoende goed werken, ik heb ook een 20" Dell monitor (1650x1050) en die draait goed met mijn PowerBook 12" met een GeForce 5200. Deze zou vergelijkbaar zijn met een GMA-950.
Zelf vind ik het niet prettig om met een windows-tobo te werken op een mac. Dit komt hoofdzakelijk doordat de ALT en Windows-toets zijn omgedraait waardoor ik last krijg van rsi in mijn duim. Maar dit zal verschillen per persoon.
Hier kan ik niets over zeggen -> geen macbook.
Hier kan je wat vinden. Verder Google!! Zie ook reviews en dergelijke.
Zelf zit ik te denken aan dezelfde MacBook als jou. Maar ik twijfel of ik wel een DVD brander nodig heb, ik brand bijna nooit iets. Als je die dvdbrander niets uitmaakt zou ik voor de goedkoopste gaan en dan voor het prijsverschil zelf de MacBook upgraden. Vergeet trouwens niet dat je om ADC Student te worden €99,- moet betalen en dat die korting slechts 1 keer in je leven mag gebruiken. Maw indien je de MacBook koopt zou ik afzien van ADC, bij MacBook Pro zou ik het wel doen.
Zie dit topic.

• Hoedje
Wow, dit gaat hard... Ik zal niet op jullie individueel reageren. Maar jullie antwoorden worden zeer gewaardeerd!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Moet zeggen dat ik sinds dit weekend een 22 inch Samsung monitor draai op mn Macbook. De expose-effecten etc gaan super als de Macbook in clamshell staat, MAAR 1 effect is niet zo vloeiend (mierenneukerij-mode):
Het dashboard komt niet zo soepel meer invliegen als op je macbook zonder extern monitor. het hapert een klein beetje. Bij jullie?

Heb Windows geinstalleerd via Bootcamp en dat werkt retesnel!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 19:45 ]

Verwijderd

Ik ben zelf voor de macbook gegaan om twee redenen:

13" is lichter en dus makkelijker mee te nemen.
Ik vind het prijsverschil te groot tussen de pro en non pro (de pro heeft voor mij geen noemenswaardige extra's, nu het instap model ook een extern display kan aansturen op een andere reso)

De grafische chip is voor wat ik tot nu toe heb gezien best oke :) Ik heb gisteren in PS CS2 60 foto's geopend en verveolgens met expose op het beeld laten zetten, en dit ging best vloeiend voor een niet intel native programma :) Dashbiard gaat soms wat traag, net als expose. Maar dat is meestal alleen de eerste keer na opniew starten, daarna gaat het vloeiend.

Over de update van het platform: Daar wordt je echt gek van, Intel upgrade echt met een razend tempo. Ik lees op de door jouw gegeven link dat in 2008 de opvolger van Santa Rosa alweer uitkomt... Dan blijf je bezig met het uitstellen van je aankoop :P

1GB is trouwens wel een must, helemaal als je ook Windows via parallels wil draaien, ik weet niet of je dat voor je opleiding nodig hebt? Ik dus wel. (Visio en Project Manager) Dat werkt overigens erg soepel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 19:43 ]

• Hoedje
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:34:
Moet zeggen dat ik sinds dit weekend een 22 inch Samsung monitor draai op mn Macbook. De expose-effecten etc gaan super als de Macbook in clamshell staat, MAAR 1 effect is niet zo vloeiend (mierenneukerij-mode):
Het dashboard komt niet zo soepel meer invliegen als op je macbook zonder extern monitor. het hapert een klein beetje. Bij jullie?

Thats it!
Hoi een bekende, hoe gaat het met je Samsung i320? Overigens vind ik dit dus echt belangrijk. Miereneukerij of niet, want dit is wel wat voor mij (voornamelijk) het verschil tussen Pro of niet rechtvaardigd, de grafische chip!
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:40:
Over de update van ht platform: Daar wordt je echt gek van, Intel upgrade echt met een razend tempo. Ik lees op de door jouw gegeven link dat in 2008 de opvolger van Santa Rosa alweer uitkomt... Dan blijf je bezig met het uitstellen van je aankoop :P
Dat is helemaal waar, maar ik wil toch al wachten op Leopard, en Santa Rosa komt in Q2, aangezien de Macbook Pro vrij snel wordt geupgrade wil ik daar dan zeker even op wachten. Vooral ook omdat de X1600 er ook al weer ruim een jaar inzit. Tot slot heb ik het geld nu gewoon nog niet.
1GB is trouwens wel een must, helemaal als je ook Windows via parallels wil draaien, ik weet niet of je dat voor je opleiding nodig hebt? Ik dus wel. (Visio en Project Manager) Dat werkt overigens erg soepel :)
Idd, daarom ga ik ook minstens voor de middelste uitvoering van de Macbook. Ik wil 1 GB en ik vind m'n huidige 60 GB harde schijf eigenlijk veel te weinig (daarom klinkt 120 GB wel als erg fijn, maar 80GB zou al mooi zijn). De programma's zal ik even in de startpost opnemen.

Edit: ik heb drie vraagjes toegevoegd, volgens mij heb ik het dan voorlopig wel:
8) In hoeverre is iWorks een alternatief voor Office? Ik gebruik nu namelijk heel veel Word, Powerpoint en Excel voor mijn opleiding. Maar daar ben ik mee klaar begin juli en dan ga ik volgend jaar verder met rechten. Daar zou op zich Word (pages) en Powerpoint (keynote) voor moeten voldoen. Andere programma's die ik nu gebruik zijn iTunes, IE7 (Safari), bovengenoemde programma's om te leechen en soms wat licht fotobewerken (daarvoor zal iPhoto denk ik wel voldoen).

9) Hoe zit het met Safari? Ik heb in de reviews van Anandtech ooit gelezen dat die een stuk langzamer rendert dan Internet Explorer, is dat nog steeds zo? Gebruiken jullie Safari of liever Firefox onder Mac OS X?

10) Hoe goed werken PDFjes onder Mac OS X? Ik neem aan dat je ook Adobe Reader nodig hebt, loopt dat lekker. Vooral printen over een netwerk maakt de Windows laptop erg traag.

[ Voor 20% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2007 19:53 ]

• Eswip
Hoedje schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:45:
Edit: ik heb drie vraagjes toegevoegd, volgens mij heb ik het dan voorlopig wel:
Keynote is denk ik nog uitgebreider en beter dan Powerpoint.. Pages is iets minder uitgebreid, maar ik vind het een stuk fijner werken dan Word en het kan alles wat ik nodig heb (en nog veel meer :P). Het gerucht gaat dat dit jaar er ook een spreadsheet app bij komt. Deze zit nu nog niet bij iWork in.
Kort gezegd, als je geen spreadsheet app nodig hebt, werkt iWork gewoon goed en zal je er wss alles wel mee kunnen doen wat je wil.
Ik gebruikte eerst nog firefox, nu gewoon safari. Safari werkt lekker snel en start vooral snel op. Lange rendertijd weet ik niks van.. het vliegt gewoon lekker bij mij.
je hebt geen acrobat reader nodig (JOEPIE)... Hij opent PDF's meteen in een seconde..

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Wellicht is bij MacBreak iets te vinden. Klik door de episode guide (rechts) heen, te beginnen bij http://www.twit.tv/MB?p=9 . Een goed overzicht hebben ze volgens mij niet?

Zoef

Verwijderd

Er is ook een office versie voor Mac.

Ik gebruik zelf iWorks niet, zijn die bestanden wel compatible met office? Dat is het grootste probleem, dan lukt bestanden uitwisselen met andere comp gebruikers vaak niet echt :P

Ander alternatief is openoffice.

Verwijderd

Sterker nog, alle bestanden die je kunt printen sla je evensnel op in PDF:

Apple+P, ipv druk af, kies je PDF, bewaar als PDF... tadaa :)

En check vooral www.macmiep.nl , heerlijke site om eens door te lezen als (aanstormend) Mac OS X gebruiker :)

• Eswip
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:25:
Er is ook een office versie voor Mac.

Ik gebruik zelf iWorks niet, zijn die bestanden wel compatible met office? Dat is het grootste probleem, dan lukt bestanden uitwisselen met andere comp gebruikers vaak niet echt :P

Ander alternatief is openoffice.
Pages kan .doc openen en kan exporten naar .doc...

Verwijderd

Nieuwsgroepen op de Mac: Unison
Torrents op de Mac: Xtorrent

PDF'jes op een Mac kun je openen met het meegeleverde 'Voorvertoning'. Volgens Steve Jobs de snelste PDF-reader ter wereld. Er is ergens een technische uitleg bij die bewering.

iWork (niet iWorks) werkt ontzettend prettig. Het is een heel fijn programma om mooie documenten mee te maken (ook gewoon platte tekst). Er is wel één nadeel: .doc-bestanden van Windowsgebruikers zijn ermee te openen, maar dan moeten ze eenvoudig zijn. Als een Windowsgebruiker er te ingewikkelde layouts op nahoudt, geeft Pages ze verkeerd weer. Maar om zelf documenten te maken is het ideaal. Voor de rest heb je nog OpenOffice, zoals op Windows (zo ziet het er ook uit; aan een Aqua-versie wordt nog gewerkt).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 20:54 ]

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
De hele grafische interface van Mac OS X is opgebouwd uit PDF's, dus dit bestandsfomaat is zo native als de pest. Dus is Voorvertoning idd perfect; vergeet Reader.

(Bron: Apple
Everything you see on screen is the result of millions upon millions of calculations by Quartz 2D, the revolutionary composited windowing system in Mac OS X that uses the Portable Document Format (PDF) as the basis of its imaging model.)

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zelf ben ik me ook druk aan het oriënteren op een eventuele overstap op een Mac, vandaar dat ik al wat sites had gevonden met filmpjes erop om te kijken hoe alles werkt.
Hier kun je een aantal redelijk goede filmpjes bekijken: http://www.atomiclearning.com/macintosh

Hier nog een hele site die over de verschillen gaat: http://www.xvsxp.com/

Verder ook even dit topic doorbladeren op macosx: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37246

Verwijderd

Tot 500 aanslagen per minuut is dit geen enkel probleem. Ik vraag mij af hoe snel jij wel niet typt?

Verwijderd

Ik kan niet op al je vragen antwoorden, maar ik probeer :)

De Intel GMA950, is best wel een nog goeie onboard vga. Ik kan heelwat games mee spelen mac/windows. Expose & Dashboard, werken tip top in orde, maar gaan meestal na een tijdje niet te gebruiken wat traag in gang, maar eenmaal gebruikt, werkt het weer snel. Is niet echt een probleem eigenlijk

Ik heb zo'n macbook toetsenbord, en die toetsen zitten wat verder van elkaar, dan van een gewoon toetsenbord, ik vind ze supergoed zitten, beter dan een gewoon toetsenbord, het is misschien eventjes wennen, maar dit kan niet lang duren.

Gewoon wat wennen ;)

Op deze site, vind je heel wat tips & truuks:
http://forum.macosx.nl/vi...s=0&postorder=asc&start=0

& op deze vind je een volledige cursus van Mac OS X van A tot Z:
http://home.tiscali.nl/ma...rsus/index-maccursus.html

En als je video's wilt zoeken, kan je er genoeg vinden hoor, gewoon termen als "mac os x" kunnen leiden tot duizenden video's.

Ik zou het goedkoopste model kopen & dan via een gewone winkel wat ram bijkopen, dit is veel goedkoper, dan dat je het via Apple zou kopen.

Ja hoor, die vind je allemaal bij de Onmisbare Tools topics

Wel, ik denk dat die meningen wat verschillend zijn. Ik was maandenlang een Safari gebruiker, maar de laatste tijd deed Safari wat raar, liep vast zonder reden, startte enorm traag op. etc..

Daarom ben ik nu overgestapt naar Camino, dat is een browser van Mozilla, die zoals Firefox de Gecko engine heeft, maar op 100% mac power werkt, terwijl Firefox slechts een port is & niet volledig met osx samenwerkt, Camino doet dit wel; Sleutelhanger bv?

Ik herinner nog van de presentatie van OSX in 2000/99, dat PDF ingebouwd zit, je hebt niet eens Adobe software nodig, gezien het programmatje "Voorvertoning" dat on the fly open doet.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:39

botoo

💀 too old to die young

Mijn ervaring is dat er gehoorlijke verschillen zit in de tobo's, ik heb inmiddels mijn derde en bij deze moet ik voor de 'n' extra hard drukken, en dat went niet :|
6) Wat zouden jullie kopen en waarom?.
Hiervoor had ik een 15" powerbook en nu een 13"MacBook, het verschil in schermgrootte blijft me toch wel storen dus ik zou liever de MBP gekozen hebben. De grafische chip in de MB volstaat weliswaar (ik doe niets met zware games) maar in de MBP zit een beduidend betere 8) en een lekker grote hdd is nooit verkeerd en 2 GB mem is ook bijzonder fijn.

- NeoOffice is voor mij een voldoende goed (en gratis) alternatief voor Office.

- Safari is mijn favo browser, maar ik gebruik soms ook Firefox en Opera die werken ook lekker.

- PDF'jes lezen gaat supersnel op de Mac middels het ingebouwde Preview.

Verder moet je van Apple geen ultieme wondermachine verwachten, er zijn heus wel dingen waarvoor een Windows machine makkelijker is, maar als je Apple eenmaal gewen bent wil je er niet meer van af :Y)
Zelf ben ik vanaf de eerste release van OSX vrijwel alles op de Mac.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Hoedje
Even kijken of ik nog wat dingen kan verduidelijken. Ik zal het hebben over Office, het tobo van de Macbook en mijn reden(en) om te kiezen voor een Apple.

Eerst Office, ik gebruik nu Office 2007 onder Vista. Het is een geweldig programma, de ribbon is gewoon echt heel goed. Ik ben alleen bang dat als ik screenshots zie van Office 2008 (for Mac) dat het idee van de ribbon enorm onlogisch wordt overgenomen naar de Mac. Misschien heb ik het helemaal fout, maar ze hebben duidelijk moeite om te kiezen tussen de menubalk en de ribbon. Office 2004 is niet echt een alternatief, omdat die niet Universal is. Daarnaast lijkt me iWork mooi werken en dat zou dan een goed alternatief kunnen zijn...

Het toetsenbord van de Macbook heb ik uitgeprobeerd in de Apple store. Ik ga daar natuurlijk geen uren typen, maar na een paar minuten ging het nog steeds niet echt lekker. Omdat ik gewend ben dat de toetsen aansluiten, tikte ik soms zeg maar er tussenin op het harde gedeelte en dan registreert ie natuurlijk geen toetsaanslag.

Ik gebruik nu al een aardige tijd Vista. Er zitten heel veel goede features in en ik vind het ook een best een prettig besturingssysteem. Maar er zijn zoveel dingen die zoveel beter lijken te gaan onder Mac OS X. De sidebar is bijv. een leuke toevoeging, maar op een Mac werkt het middels Dashboard veel mooier. Met Aero kun je nu in de taakbalk een preview zien van je venster, daarnaast heb je Flip 3D. Leuk, maar Exposé lijkt me een veel krachtiger middel om hetzelfde te bereiken; overzicht. Tot slot is de stap natuurlijk nu veel minder groot dan vroeger. Middels Parallels of Bootcamp kun je immers gewoon nog Windows applicaties of zelfs Windows zelf draaien op je Mac...

• botoo
  • Laatst online: 14:39

botoo

💀 too old to die young

Middels Parallels of Bootcamp kun je immers gewoon nog Windows applicaties of zelfs Windows zelf draaien op je Mac...
Ja, maar als je (Parallels) Windows nodig hebt ivm met een exotische driver of randapparaat dan loop je (ik iig) nog wel eens tegen een vastloper van Windows aan, en dat is imho niet de schuld van Windows zelf maar van de Parallels vertaalslag.
Het kan dus wel maar is zeker niet zo compatibel als Windows op x86.

Wb je Office, je mag er op rekenen dat er behoorlijke gebruikersverschillen zitten tussen de verschillende versies, die verschillen zijn er al tussen de diverse Windows versies onderling.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Office 2004 werkt gewoon prima onder rosetta hoor :) Dus dat die niet universal is maakt niets uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:15:
Office 2004 werkt gewoon prima onder rosetta hoor :) Dus dat die niet universal is maakt niets uit.
Als je een paar apps open hebt staan wordt Office 2004 zo enorm baggertraag, dat zelfs het opstarten niet te doen is.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:52:
Voor de rest heb je nog OpenOffice, zoals op Windows (zo ziet het er ook uit; aan een Aqua-versie wordt nog gewerkt).
Totdat de officiële versie uitkomt kan je NeoOffice gebruiken. Is een port van OpenOffice, maar draait native. Desondanks werkt het nog erg traag imo.

Verwijderd

Wat ik me afvraag.
Ik wil ook een macbook halen (13 inch)... en ik zal het MAC OS weinig gaan gebruiken.
Ik zal dus meteen via bootcamp, of Vista of XP erbij installeren.
Zal XP of Vista, langzamer draaien op een MAC dan op een normale windows laptop?
Of maakt het qua snelheid niets uit dat het op een mac draait?
Hardware = hardware lijkt mij toch.

• Eswip
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:52:
Wat ik me afvraag.
Ik wil ook een macbook halen (13 inch)... en ik zal het MAC OS weinig gaan gebruiken.
Zal XP of Vista, langzamer draaien op een MAC dan op een normale windows laptop?
Als je geen Mac OSX gaat gebruiken, koop dat aub gewoon geen mac. Je hebt denk ik meer problemen met een Mac + windows dan een niet-mac met windows..

• IT-Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07-2024
Wat ik me afvraag.
Met Boot Camp draai je "native" een ander Operating System, in jouw geval Windows XP/Vista.
Native wil zeggen dat niets geëmuleerd wordt maar dat de hardware net zo gebruikt wordt als bij een normale PC met Windows.

Ik vraag me alleen af waarom je een MacBook wilt halen om er XP/Vista op te installeren. Ik zou dat persoonlijk niet doen omdat ik Mac OS X toch zeker als een beter OS dan Windows zie, maargoed dat is jouw keuze.

Ik zou gewoon eens een Apple Center bezoeken en eens een beetje gaan spelen met OS X om een beetje een idee te krijgen wat het eigenlijk te bieden heeft voor jou.

Al die leuke features van de MacBook zoals FrontRow en Photo Booth (iSight) kan je bijvoorbeeld niet gebruiken omdat dat er alleen voor Mac OS X is.
Ik zou toch nog even wat langer nadenken voor ik zou beslissen om er géén OS X op te willen draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door IT-Pro op 27-02-2007 15:59 ]

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

Verwijderd

Eswip schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:55:
[...]

Als je geen Mac OSX gaat gebruiken, koop dat aub gewoon geen mac. Je hebt denk ik meer problemen met een Mac + windows dan een niet-mac met windows..
Mijn idee :) Een mac koop je vanwege Mac OS X, niet vanwege het uiterlijk :) (ok, het speelt een bijrol :P)

Toevallig stond er laatst in het krantje van de MM een Sony Vaio 13.3" met Vista Premium, lijkt mij dan ook een betere keus.

Verwijderd

Ik zal Max OS niet volledig weg cijferen...
Maar ik heb zoveel specifieke applicatie's draaien die niet op een mac os kunnen.
Daarbij ben ik ook bezig met mijn MCSA, en wil toch veel dingen proberen in een Windows OS.

Als ik je begrijp is het qua permance gewoon goed?

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Wat ik me afvraag.
Maar waarom zou je een mac halen als je toch geen/weinig gebruik gaat maken van OSX? Dan kun je net zo goed een "gewone" laptop kopen, die zijn doorgaans ook een stuk goedkoper.

Ik heb mijn macbook nu een paar maand, en ik moet zeggen, ones you go Mac (/OSX), you never go back. Het is even wennen, maar wanneer ik nu weer eens op mijn WinXP bak werk merk ik wel dat ik features als Exposé wel mis :)

edit: moet echt wat sneller leren denken/typen...

[ Voor 39% gewijzigd door scarhand op 27-02-2007 15:59 ]

• Servor
  • Niet online
Koop dan gewoon een Dell...?

Verwijderd

Toevallig stond er laatst in het krantje van de MM een Sony Vaio 13.3" met Vista Premium
Die is niet wit :p

Verwijderd

scarhand schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:58:
Maar waarom zou je een mac halen als je toch geen/weinig gebruik gaat maken van OSX? Dan kun je net zo goed een "gewone" laptop kopen, die zijn doorgaans ook een stuk goedkoper.

Ik heb mijn macbook nu een paar maand, en ik moet zeggen, ones you go Mac (/OSX), you never go back. Het is even wennen, maar wanneer ik nu weer eens op mijn WinXP bak werk merk ik wel dat ik features als Exposé wel mis :)
Maar ik heb zoveel specifieke applicatie's draaien die niet op een mac os kunnen.
Daarbij ben ik ook bezig met mijn MCSA, en wil toch veel dingen proberen in een Windows OS.

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:59:
[...]

Performance is m.i. prima ja. Voor de dingen die ik er mee doe, en dat is niet zo heel bijzonder :)
Ik heb mn MB gekocht vanwege OSX, een maat van me had me een kleine "rondleiding" gegeven door z'n MB en hij was er dermate lyrisch over dat hij me heeft weten te overtuigen er ook een te kopen.

• IT-Pro
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:59:
En bij specifieke applicaties heb je het over? Als je dat nou eens vermeldt, dan kunnen we misschien wel een alternatief zoeken.
Performance van de MacBook is volgens ervaringen van mensen gewoon prima in orde. En met de release van Mac OS X 10.5 Leopard zal dat enkel nog verbeteren.

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

Verwijderd

IT-Pro schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:01:
[...]

En bij specifieke applicaties heb je het over? Als je dat nou eens vermeldt, dan kunnen we misschien wel een alternatief zoeken.

[...]

Performance van de MacBook is volgens ervaringen van mensen gewoon prima in orde. En met de release van Mac OS X 10.5 Leopard zal dat enkel nog verbeteren.
Ik kan je die wel noemen maar die ken je toch niet.
Is echte specifieke bedrijfs software.

Ik weet genoeg :)
Van de week maar is snuffelen op het internet voor een 13 inch macbook wit.

• IT-Pro
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:04:
Ik kan je die wel noemen maar die ken je toch niet.
Is echte specifieke bedrijfs software.

Ik weet genoeg :)
Van de week maar is snuffelen op het internet voor een 13 inch macbook wit.
Tsja, als jij die specifieke Windows programma's echt nodig hebt dan denk ik niet dat je gelukkig zult zijn met een MacBook die d.m.v. Boot Camp enkel XP of Vista draait. Als je al Vista wilt draaien zou ik minimaal 1 GB geheugen gebruiken, voor Vista is 2 GB zeker geen overbodige luxe, maar het minimum is toch wel 1 GB wil je de boel een beetje lekker draaien.
Daarbij kan je nog geen Vista draaien op de huidige versie van Boot Camp. Die ondersteuning komt er pas bij Leopard in.
XP werkt wel (ook met kinderziektes, Boot Camp is nog bèta), maar dan is Service Pack 2 vereist.

Verwijderd

Ik weet niet hoe of wat..
Maar hier bij mijn werk hebben 4 mensen een macbook.
3 draaien Vista erop (en nee.. niet geemuleerd)

• IT-Pro
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:23:
Ik weet niet hoe of wat..
Maar hier bij mijn werk hebben 4 mensen een macbook.
3 draaien Vista erop (en nee.. niet geemuleerd)
Juist ja, ik heb me even vergist. Het draait wel, maar er zijn geen of heel weinig drivers voor beschikbaar.
Wou je daarmee zeggen dat al die 3 mensen een MacBook hebben en alleen Vista draaien? :x

Verwijderd

:+

Verwijderd

Als je programma's onder Rosetta gaat gebruiken, gewoon minstens 2 Gig ram inknallen. Ik ben overgestapt van een G5 naar een MacBook. Moest even op het geheugen wachten. 512 was dikke stront (CS2) en met 2 Gig ging ie als een tierelier.

*spam*

[ Voor 13% gewijzigd door dawuss op 27-02-2007 21:44 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op the Inquirer stond ooit dat de snelste windows-PC een Mac was (de Mac Pro). Ik neem aan dat Apple met dezelfde hardware aardig kan meekomen, misschien zelfs nog wat extra kwalitatieve onderdelen inbouwt. Straks met Leopard kan je moeiteloos je bootcamp-windows draaien en heb je weinig performanceloss. Het enige wat dan belangrijk is, is dat Apple windowsdrivers meelevert, maar aangezien de Macbook's in behoorlijke standaard hardware geleverd worden is dat geen probleem voor de drivers.

Puntje 9 is dat ik idd liever Safari gebruik. Hij's langzaam, maar dat komt misschien door de langzame mac die 'm afdraait. De features (en gebrek aan overbodige meuk) maken het wel een prettige browser. :)

Puntje 10: een pdf lezen? Ieder OS heeft z'n standaardviewers voor plaatjes en andere meuk. De extensie .pdf wordt op Apple gewoon herkend door OS en binnen zeer korte tijd geopend zoals het hoort. Adobe-software is dus niet echt nodig enzo.

Verwijderd

en wanneer komt dat leopard uit dan?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ergens in de lente. De reden dat vrijwel iedereen nog ff afwacht.

• IT-Pro
Verwachting is nog steeds april/mei. Sommige mensen zeggen maart, maar gezien de huidige staat van Leopard lijkt dat onwaarschijnlijk.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Wat weten wij nou van de 'huidige staat' van leopard... neem aan dat alleen Apple dat weet...

• IT-Pro
kaassouffle schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:47:
Wat weten wij nou van de 'huidige staat' van leopard... neem aan dat alleen Apple dat weet...
In principe heb je daarin gelijk, maar de developer seeds die op het internet opgedoken zijn maken vrij duidelijk dat het OS nog niet voldoende stabiel is om binnen een maand gereleased te gaan worden.
Sinds eind januari hebben we sowieso ook geen developer seed(s) meer gezien.

Analisten stellen dat je pas van een op handen zijnde release kan spreken, als er bij de laatste developer seed geen known problems meer zijn.

• Meester_J
  • Laatst online: 25-01 20:46
och, en zo kan je blijven wachten. Bij de apple store wisten ze me te vertellen, dat als er binnen een maand ofzo na je aankoop een nieuwe os uitkomt, dat je korting krijgt op je upgrade.
Heb mijn I-mac 20" dus maar gewoon besteld. :)

Verwijderd

Meester_J schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:47:
och, en zo kan je blijven wachten. Bij de apple store wisten ze me te vertellen, dat als er binnen een maand ofzo na je aankoop een nieuwe os uitkomt, dat je korting krijgt op je upgrade.
Heb mijn I-mac 20" dus maar gewoon besteld. :)
Dat zal dan voor het eerst zijn. Pas na een aankondiging van wanneer het nieuwe OS in de winkel ligt kan er wat gedaan worden met korting.

Apple geeft alleen maar een gratis mogelijkheid om te upgraden wanneer er een nieuwe OS uit is en je nog een Mac krijgt waarop nog een oud OS staat na de release.
Apple doet namelijk niet aan upgrade licenties. Of je koopt een nieuwe Mac met het nieuwste OS er op of je koopt een retail versie voor een vaste prijs.

Verwijderd

In principe is elke verkochte versie van Leopard een upgrade :)

Verwijderd

Heb zelf nu 2 weken een Macbook, dit is dus ook me eerste mac en wou dat ik eerder was overgestapt :o zou niet meer zonder OSX kunnen O-) :+ Ga waarschijnlijk ook nog een Powermac G4 erbij kopen..

1) Werk zelf dagelijks met een 17inch scherm aan mn macbook in clamshell mode, dit werkt heerlijk!
enigste nadeel vind ik zelf dat je de voeding aangesloten moet hebben..

2) Of dit op een 20" goed werkt weet ik niet maar op mijn 17inch tft werkt het perfect.

3) Gebruik dagelijks een Logitech Navigator(Volgensmij) en een MX700 enigste nadeel zijn de drivers die ruk zijn van Logitech..

4) Het toetsenbord van de macbook werkt heerlijk! het is gewoon een kwestie van wennen voor sommige denk ik ;) (zelf geen moeite mee gehad ben veel verschillende toetsenborden gewent :+ )

5) Zelf ook naar gezocht voordat ik overstapte maar niks kunnen vinden alleen een beetje van de features van Leopard.

6) Heb zelf gekozen voor een Zwarte Macbook, omdat ik de topcase van de witte macbook lelijk vind (Dit is grijs en dus heel anders dan de rest van de case..) Eigenlijk wou ik graag een MBP voor de videokaart en het grotere scherm, maar laterna toch vanaf gezien omdat ik mijn laptop veel meesleep en een kleinere laptop is gewoon handiger :+

7) er zijn zoals gezegt zat programma's te vinden ;) ik gebruik Azureus voor torrents. FTD alternatief is er VOLGENSMIJ niet maar heb er niet echt naar gezocht, omdat ik nog een Windows PC heb waar ik op download :P

9) Gebruik Firefox omdat ik dit al gewend ben :+ Safari heb ik ff gebruik op een hackintosh maar vond dit niet zo fijn, waarom kan ik je zo niet meer zeggen 8)7

10) PDF's openen gaat perfect zonder acrobat :D acrobat werkt volgensmij ook erg snel op OSX, maar zelf niet mee gewerkt alleen ff gezien bij mn buurjongen ;)

Verwijderd

Volgens mij heb je FTD4Linux :)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

iMars

Full time prutser

Ik zelf ben sinds een week een trotse eigenaar van een MacBook Pro 15" 2.33GHz

Mijn ervaringen:
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:27:
1) Werk zelf dagelijks met een 17inch scherm aan mn macbook in clamshell mode, dit werkt heerlijk!
enigste nadeel vind ik zelf dat je de voeding aangesloten moet hebben..
Ik heb een Dell 20" widescreen erop aangesloten, alleen niet in clamshell, ik gebruik ook mijn laptopscherm. Dit werkt echt super!
2) Of dit op een 20" goed werkt weet ik niet maar op mijn 17inch tft werkt het perfect.
Zoals ik zei, ik heb een Dell 2004FPW, en dat werkt super!
3) Gebruik dagelijks een Logitech Navigator(Volgensmij) en een MX700 enigste nadeel zijn de drivers die ruk zijn van Logitech..
Ik zelf gebruik zo'n mooie witte Apple keyboard, ik vind dat enorm prettig werken. Zover ik weet, kan je ook gewoon 'normale' toetsenborden er aanhangen, de window-key == appeltje-key. En de volume knoppen werken zover ik weet ook gewoon. Heb hier verder geen ervaring mee.
4) Het toetsenbord van de macbook werkt heerlijk! het is gewoon een kwestie van wennen voor sommige denk ik ;) (zelf geen moeite mee gehad ben veel verschillende toetsenborden gewent :+ )
Ik vind zelf persoonlijk de toetsenbord van een MacBook niet lekker werken, maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Daarintegen vind ik de toetsenboard van mijn MacBook Pro weer heel erg lekker werken, en een MBP heeft toetsenbord verlichting, wat samen met het scherm automatisch kan dimmen afhankelijk van de omgeving's belichting.
5) Zelf ook naar gezocht voordat ik overstapte maar niks kunnen vinden alleen een beetje van de features van Leopard.
In mijn ogen is het vergelijkbaar met autorijden. Zodra je je rijbewijs hebt, wil niet zeggen dat je gelijk goed kan rijden. Je leert door het te doen. Ik werk nu bijna 3/4 jaar op een Mac (op mijn werk) en zelfs nu kom ik nog steeds achter mogelijkheden waar ik het bestaan nog niet van af wist.
6) Heb zelf gekozen voor een Zwarte Macbook, omdat ik de topcase van de witte macbook lelijk vind (Dit is grijs en dus heel anders dan de rest van de case..) Eigenlijk wou ik graag een MBP voor de videokaart en het grotere scherm, maar laterna toch vanaf gezien omdat ik mijn laptop veel meesleep en een kleinere laptop is gewoon handiger :+
Tja, qua grootte wilde ik ook de MacBook. Maar vond de scherm resolutie net ff te klein. Plus dat ik de toetsenbord niet fijn vond en graag ook wel wat grafische kracht wilde, ben ik voor de MBP gegaan, de middenmoot: 15,4" // 2,33GHz // 2GB ram // 256MB ATI

Ik wilde trouwens ook wachten op Leopard, gezegd werdt dat deze spring 2007 zou uitkomen. Menig Apple Center's vertelde mij dat dit nog wel tot na de zomer zou kunnen gaan duren, omdat ontwikkelaars nog niet tevreden waren over Bootcamp. (is wat ze me vertelde).
7) er zijn zoals gezegt zat programma's te vinden ;) ik gebruik Azureus voor torrents. FTD alternatief is er VOLGENSMIJ niet maar heb er niet echt naar gezocht, omdat ik nog een Windows PC heb waar ik op download :P
Ik zelf gebruik geen torrents en nieuwsgroepen, maar geloof me, die zijn er genoeg. Voor WinRar zijn er ook genoeg programma's. Ik zelf gebruik http://unrarx.sourceforge.net/ maar er zijn er genoeg.
9) Gebruik Firefox omdat ik dit al gewend ben :+ Safari heb ik ff gebruik op een hackintosh maar vond dit niet zo fijn, waarom kan ik je zo niet meer zeggen 8)7
Ik gebruik FireFox, Opera en Safari door elkaar heen eigenlijk. En alle 3 vind ik ze fijn en snel werken. Sowieso ben ik een FireFox fanaat en anti IE, maar dat is persoonlijk.
10) PDF's openen gaat perfect zonder acrobat :D acrobat werkt volgensmij ook erg snel op OSX, maar zelf niet mee gewerkt alleen ff gezien bij mn buurjongen ;)
Pdf's worden standaard geopend met eigen pdf-viewer. Deze gebruik ik en is in mijn ogen razend snel. meer info: http://www.apple.com/nl/macosx/features/pdf/

Al met al ben ik heeeel erg blij dat ik overgestapt ben naar OS X. Ik wil niet zeggen dat Windows slecht is. Maar persoonlijk vind ik Apple veel gebruiksvriendelijker werken! _/-\o_

Koop hier mijn P1 reader :)

• Underworld
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Weet niet of dit ook al gevraagt is...
Maar als ik soms bestanden wil verplaatsen van Windows naar Mac, (ik ga dan dus via mijn MacBook naar bijvoorbeeld mijn mijn documenten map, download map, muziek map das tevens een andere schijf op de PC).
Dan zegt hij af en toe dat ik niet genoeg bevoegdheden heb om bestanden te verplaatsen :?, terwijl het mijn eigen PC is.
Moet ik soms iets veranderen bij de instellingen van m'n MAC?
Ik kan het namelijk niet vinden, van windows naar windows zegt hij het niet.
Ook met verplaasten, verplaats hij niet altijd alle bestanden, maar een deel omdat ik voor die andere geen bevoegheid zou hebben o.i.d. :S
Het is zowel met gewone bestanden als met MP3 waarvan de laatste ik op dit moment het meest verplaats, dus waarbij het het meest voorkomt.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Hoedje
Nogmaals bedankt voor alle jullie antwoorden op mijn vragen. Ik moet zeggen dat ik al een stuk beter om kan gaan met het tobo van een Macbook. Dus dat zal gewoon gewenning zijn. Ik denk dat ik er dan ook een Apple toetsenbord met draadje bij zal kopen (als vervanging van de Ultra X). Dat heb ik vandaag uitgeprobeerd en dat beviel eigenlijk heel goed. Ik moet zeggen dat de Macmiep site ook erg leerzaam was, net als Macbreak (video) Podcast. Quicksilver ziet er bijv. echt handig uit.

Helaas heb ik nu het geld nog niet bij elkaar en ik wil eigenlijk sowieso nog even wachten op Leopard en evt. een revisie naar Santa Rosa. Maar ze hebben nu wel een hele mooie aanbieding bij Apple Center Amsterdam CS:

Een Macbook Pro 15.4" met 1 GB, 80 GB HD, Ati X1600 128 mb etc. voor 1499 euro (!).

• Kamikaza
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 11:24
Let wel op, ik kan de aanbieding nu niet zo een, twee, drie vinden. Maar dit is waarschijnlijk de eerste revisie(met 1.83GHz Core Duo, die revisie had wel eens problemen). Maarja, als het ding problemen zou hebben, en je moet een nieuwe hebben, dan krijg je wel een veel betere.. :Y)

• MrAcid
  • Niet online
Ik zag bij A-Mac een aanbieding voor een zwarte Macbook voor €1.149, dat is dus goedkoper dan het "middelste" model..!

http://www.a-mac.nl/amac/

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

MrAcid schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:50:
Ik zag bij A-Mac een aanbieding voor een zwarte Macbook voor €1.149, dat is dus goedkoper dan het "middelste" model..!

Dat is de Core Duo, de oude versie dus! Met andere specs.

Zoef

• Eswip
MrAcid schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:50:

Is wel een core duo.. en dus geen core 2 duo.

Je zult nergens een mac goedkoper vinden dan dat Apple hem zelf aanbied. Het gaat dan altijd om een oudere variant.. Of misschien dat het je 10 euro scheelt..

Verwijderd

Eswip schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:33:
Je zult nergens een mac goedkoper vinden dan dat Apple hem zelf aanbied. Het gaat dan altijd om een oudere variant.. Of misschien dat het je 10 euro scheelt..
mis, kijk maar eens bij mail-a-mac.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:39:
[...]

Ik zie geen significante verschillende prijzen. Tussen de 2 tientjes en de vier tientjes maar dat valt dus erg tegen. Daarbij zit je ook met de garantie aangezien dat wat lastiger ligt bij mailamac omdat ze geen support bieden. Je moet meteen naar een Apple toe i.p.v. de dealer als eerste aanspreekpunt.

• Q
  • Laatst online: 14:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:39:
[...]

Klopt, het scheelt geen 10 maar 20 euro, whoe!

• MrAcid
  • Niet online
Jullie hebben helemaal gelijk! Niet goed gekeken. :)

Verwijderd

De 'problemen' die jullie ervaren met het omdraaien van de 'alt' en 'command' (ook wel 'appeltje' genaamd) op de verschillende toetsenborden is eenvoudig op te lossen. In de Toetsenbord en muis voorkeuren onder 'speciale toetsen' is dit eenvoudig om te wisselen. Ik heb dit probleem bij mijn (voor de Mac geschikte) Logitech toetsenbord namelijk ook. Nu kloppen de toetsen dus ook daadwerkelijk met de opschriften.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40

Step

step@tweakers.net#

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:44:
De 'problemen' die jullie ervaren met het omdraaien van de 'alt' en 'command' (ook wel 'appeltje' genaamd) op de verschillende toetsenborden is eenvoudig op te lossen. In de Toetsenbord en muis voorkeuren onder 'speciale toetsen' is dit eenvoudig om te wisselen. Ik heb dit probleem bij mijn (voor de Mac geschikte) Logitech toetsenbord namelijk ook. Nu kloppen de toetsen dus ook daadwerkelijk met de opschriften.
Correct, maar zodra je het externe toetsenbord er weer uit haald zijn op je desbetreffende Mac ook de keys omgedraaid... tenminste dat was mijn ervaring. :P

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• tweak_dude
Klopt dat is heel irritant :/

• Gerco
  • Laatst online: 04:48

Gerco

Professional Newbie

Ik ben net overgestapt (weliswaar van Linux naar OS X, maar dat doet er niet toe) en ik heb een probleem met de home, end, pageup en pagedown toetsen. Apple heeft die (heel handig?) op de pijltjes gezet ipv er aparte toetsen van te maken. Dat is op zich niet erg, maar ik krijg het niet voor elkaar om die functies ook te activeren :)

Op welke toetsen moet ik nu drukken om pageup, pagedown etc werkend te krijgen (in firefox, VMWare, Textedit, Eclipse, Terminal). Soms werkt het met Apple + <knop>, maar in elke app anders en in sommigen helemaal niet...

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Gerco schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:46:
Ik ben net overgestapt (weliswaar van Linux naar OS X, maar dat doet er niet toe) en ik heb een probleem met de home, end, pageup en pagedown toetsen. Apple heeft die (heel handig?) op de pijltjes gezet ipv er aparte toetsen van te maken. Dat is op zich niet erg, maar ik krijg het niet voor elkaar om die functies ook te activeren :)

Op welke toetsen moet ik nu drukken om pageup, pagedown etc werkend te krijgen (in firefox, VMWare, Textedit, Eclipse, Terminal). Soms werkt het met Apple + <knop>, maar in elke app anders en in sommigen helemaal niet...
Op apple keyboard:
Shift + de soort Pg Up and Pg Dn toets.

Op apple macbook (pro's)
Fn + Shift + Pijl up/dn

:)

• breinonline
  • Laatst online: 14:30

breinonline

Are you afraid to be known?

edit:
te laat :/

[ Voor 17% gewijzigd door breinonline op 03-03-2007 13:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24
Voor de topicstarter, waarom zet je osx niet gewoon even op je d610?

Om mijn D400 werkte het perfect op de ondersteuning van mijn graka na (855 iod) daar heb jij geen last van.
Dan heb je de nieuwste OSX, eventueel met behoud van je huidige XP of vista en je kan je dock wel blijven gebruiken.

Ok eventueel je geheugen verdubbelen naar 1,5 gb zou een goed idee zijn

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

-Step- schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:51:
Op apple keyboard:
Shift + de soort Pg Up and Pg Dn toets.

Op apple macbook (pro's)
Fn + Shift + Pijl up/dn
Woei, thanks. Het was overigens Fn + pijltje ipv Fn + Shift + pijltje voor pageup/down en Apple + pijltje voor home en end :? . Nu kan ik weer productief code kloppen. Code kloppen zonder die toetsen is een ware hel!

Alt + pijltje is overigens woord terug/verder, zoals in Windows/Linux Ctrl+pijltje werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Gerco op 03-03-2007 14:08 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is soms lastig, vooral als je alleen dat laptoptoetsenbord hebt. Pas toen ik een los Apple toetsenbord had viel het kwartje :)

Apple toets <- is begin van de regel en Apple toets -> is eind van de regel.
Beetje verwarrend omdat op die toetsen ook home en end staat die je overigens weer activeert door de Fn toets ingedrukt te houden. De page up/down doet dan weer vaak wel overal hetzelfde hoewel Terminal nog een aardig afwijkend gedrag heeft. Dat kun je oplossen door iTerm te gebruiken of door shift page up/down te doen (zoals -Step- al aangaf). De gewone page up/down is scrollen in het buffer wat je ook bereikt door die scrollbar te bewegen en imho daarom niet bepaald een nuttige toetsencombinatie. Je hebt geen forward delete toets (= delete toets op een extern toetsenbord), alleen een backward delete toets (=backspace). Druk je Fn in dan wordt die backward delete toets ineens een forward delete toets.

• Servor
  • Niet online
Als verse Apple overstapper (heb m'n MB nu sinds zaterdag) wil ik even melden dat mijn PC geen seconde meer aan is geweest sindsdien! :o!

Aanschaf van het jaar hoor, dit.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

iMars

Full time prutser

Servor schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:55:
Als verse Apple overstapper (heb m'n MB nu sinds zaterdag) wil ik even melden dat mijn PC geen seconde meer aan is geweest sindsdien! :o!

Aanschaf van het jaar hoor, dit.
LOL ik ook, ik heb 3 weken geleden mijn MBP gekocht, en sindsdien is ook mijn PC niet meer aangegaan :)

Wel zonde, want het is wel een mooie en snelle pc, denk dat ik hem ga ombouwen tot mediacenter :)
Zie Het grote "Show je Apple computer" topic Deel 4

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Hallo,

Ik zit er zwaar over te denken om van PC naar mac over te stappen. Nu heb ik al een tijdje kunnen kloten rotzooien op een Ibook. Ik weet nog niet echt veel van de specificaties van een MAC om te weten wat voor systeem ik nodig heb voor bepaalde werkzaamheden.

Ik doe veel met digitale fotografie (maken, bewerken etc)
Ik schets en teken veel
Wat textverwerken
Soms een game
DvD's van mijn vakantie maken
En ik tracht zelf een weblog te maken

Kwa uiterlijk vind ik de 20" (en natuurlijk de 24") echt mooi
Maar het portable van een MacBook heeft ook pluspunten.

Kan iemand mij adviseren of beide kunnen wat ik wil of dat er echt een groot gat tussen zit?

Alvast bedankt!

• Eswip
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:12:
Hallo,

Ik zit er zwaar over te denken om van PC naar mac over te stappen. Nu heb ik al een tijdje kunnen kloten rotzooien op een Ibook. Ik weet nog niet echt veel van de specificaties van een MAC om te weten wat voor systeem ik nodig heb voor bepaalde werkzaamheden.

Ik doe veel met digitale fotografie (maken, bewerken etc)
Ik schets en teken veel
Wat textverwerken
Soms een game
DvD's van mijn vakantie maken
En ik tracht zelf een weblog te maken

Kwa uiterlijk vind ik de 20" (en natuurlijk de 24") echt mooi
Maar het portable van een MacBook heeft ook pluspunten.

Kan iemand mij adviseren of beide kunnen wat ik wil of dat er echt een groot gat tussen zit?

Alvast bedankt!
Qua specs zal een macbook voldoende moeten zijn. Echter is een externe monitor dan wel aan te raden. Wat je wil doen kan dus op zowel een Macbook als een iMac.. het is maar net of je voor portable wil gaan..

Bij de games moet je met een macbook alleen niet al te grote verwachtingen hebben.

• Step

Step

step@tweakers.net#

Voor games is een Macbook Pro uiterst geschikt, ik heb nu geen PC meer want deze heb ik verkocht voor een 32" LCD TV van Samsung. Alle games draaien uitstekend op een MBP, hier heb ik wel 2 GB er in zitten aan werkgeheugen. De rest kan allemaal ook wel op een Macbook of iMac met iets lagere specs. :)

Verwijderd

Ok..

Dat is handig om mee te nemen in mijn overweging.
Waarschijnlijk word het dan toch een Imac aangezien ik niet tevereden ben over mijn huidige 22" monitor.

Mijn budget is max2000,- (damn mijn vrouwelijke wederhelft) en het mag dus niet 2e hands zijn.

Dat zou betekenen een 20" met een betere config
of
Het word een standaard 24"...

Moeilijke keuze :?

• Hoedje
Om ook nog maar even een update te geven. Ik ben inmiddels meer dan overtuigd. Ik wacht alleen wel even tot juni/juli totdat ik genoeg geld heb gespaard. Ook hoop ik dan op leopard/santa rosa. Ik neig naar een Macbook Pro (zo mooi :9~ ), maar ook de Macbook is een optie.

Ik heb ook nog een vraag. Stel je werkt in clamshell via je Macbook (Pro). Dus je sluit je scherm aan en je muis/tobo via de hub in je beeldscherm. Kun je dan ook de Macbook (Pro) laten ontwaken uit z'n slaap. Ik heb namelijk ergens gelezen (waar weet ik niet meer) dat het dan niet werkt, dat zou jammer zijn...

Verwijderd

Hoedje schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:43:
Om ook nog maar even een update te geven. Ik ben inmiddels meer dan overtuigd. Ik wacht alleen wel even tot juni/juli totdat ik genoeg geld heb gespaard. Ook hoop ik dan op leopard/santa rosa. Ik neig naar een Macbook Pro (zo mooi :9~ ), maar ook de Macbook is een optie.

Ik heb ook nog een vraag. Stel je werkt in clamshell via je Macbook (Pro). Dus je sluit je scherm aan en je muis/tobo via de hub in je beeldscherm. Kun je dan ook de Macbook (Pro) laten ontwaken uit z'n slaap. Ik heb namelijk ergens gelezen (waar weet ik niet meer) dat het dan niet werkt, dat zou jammer zijn...
Mij is gister geadviseerd door een verkoper van HTR Arnhem(Apple dealer) om een macbook aan te schaffen met Tiger, aangezien het mogelijk is dat Leopard nog enkele kindeziektes zou kunnen hebben, en tiger is zeer stabiel.

Je krijgt dan een coupon om tzt leopard tegen verzendkosten thuisgestuurd te krijgen

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:59:
[...]

Mij is gister geadviseerd door een verkoper van HTR Arnhem(Apple dealer) om een macbook aan te schaffen met Tiger, aangezien het mogelijk is dat Leopard nog enkele kindeziektes zou kunnen hebben, en tiger is zeer stabiel.

Je krijgt dan een coupon om tzt leopard tegen verzendkosten thuisgestuurd te krijgen
Over die coupon heb ik nog niet eerder gehoord. Is dit tegenwoordig standaard?

Ik zit er zelf ook aan te denken om over te stappen op de Mac maar dan voor zakelijk gebruik. Ik heb reeds geprobeerd om compleet over te stappen op Linux echter kom ik nogal in de knoei met het gebruik van Photoshop en Flash. Dit draait toch niet helemaal lekker onder wine.

Is het nou mogelijk om onder Mac OS X ook ziets als beryl voor linux te draaien aangezien ik dit ontzettend handig vind werken (3d cubus)

Freelance Drupal Developer

• Step

Step

step@tweakers.net#

Hoedje schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:43:

Hoe bedoel je dat?

Je kunt de Macbook Pro gewoon gebruiken met een extern scherm via clamshell modus. Ook kun je het scherm van de Macbook Pro daarna weer gewoon gebruiken door die gewoon open te klappen en dan via Beeldschermen weer te detecteren. Tot zo ver werkt het hier perfect! :9

• Step

Step

step@tweakers.net#

FAD schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:43:
[...]

Ik zit er zelf ook aan te denken om over te stappen op de Mac maar dan voor zakelijk gebruik. Ik heb reeds geprobeerd om compleet over te stappen op Linux echter kom ik nogal in de knoei met het gebruik van Photoshop en Flash. Dit draait toch niet helemaal lekker onder wine.

Is het nou mogelijk om onder Mac OS X ook ziets als beryl voor linux te draaien aangezien ik dit ontzettend handig vind werken (3d cubus)
Ik post maar even twee keer (excuses), je kunt gebruik maken van Virtue, dit verdeelt je scherm in verscheidene desktops. Wel een kubus maar geen 3D, wel zeer effectief!

In Mac OS 10.5 Leopard zit dit ook standaard in verwerkt. (de mogelijkheid dan he) :)

Link: Virtue

[ Voor 6% gewijzigd door Step op 09-03-2007 20:41 . Reden: Link geplaatst. ]

• Eswip
FAD schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:43:
[...]

Nee... Dit doet Apple niet.. Als een reseller dit doet, is dat de keuze van die zaak..

• TimDJ
  • Laatst online: 13:06
Eswip schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:00:
[...]

Nee... Dit doet Apple niet.. Als een reseller dit doet, is dat de keuze van die zaak..
en reseller != apple stores? zo ja, welke resellers doen dit? aangezien binnen een aantal weken tot aanschaf wil overgaan en graag van deze mogelijkheid gebruik wil maken.

Freelance Drupal Developer

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 31-01 08:14

Mud.Starrr

I shoot people for money

[b][message=27570728,noline]KoeNijn schreef op maandag 26 februari 2007 @
......
Zelf vind ik het niet prettig om met een windows-tobo te werken op een mac. Dit komt hoofdzakelijk doordat de ALT en Windows-toets zijn omgedraait waardoor ik last krijg van rsi in mijn duim. Maar dit zal verschillen per persoon.
.....
Je kunt dit gewoon zo instellen dat de Alt de appel/windows toets wordt/en andersom.
Hij onthoud dat netjes per toetsenbord, dus kabel eruit en het staat weer normaal op het eigen toetsenbord bijvoorbeeld.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Hoedje
-Step- schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 20:30:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Je kunt de Macbook Pro gewoon gebruiken met een extern scherm via clamshell modus. Ook kun je het scherm van de Macbook Pro daarna weer gewoon gebruiken door die gewoon open te klappen en dan via Beeldschermen weer te detecteren. Tot zo ver werkt het hier perfect! :9
Dat snap ik, maar ik vroeg me af of the ontwaken ook lukt met een muis via een USB hub. Ik had ergens gelezen dat dat niet werkte. Alleen ik weet niet meer waar :P

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 10:39
Heb zelf ook sinds kort een Macbook en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Het toetsenbord typt heerlijk, lekker zelfs dan de MS Natural die aan mijn gewone pc hangt.

Persoonlijk heb ik me er niet zo druk gemaakt over 'de grote' overstap. Ik heb gewoon mijn Macbook gekocht, en meteen Parallels met Windows XP er op gezet. Alle programma's die ik op mijn Mac miste heb ik via Parallels dus alsnog kunnen gebruiken.

Toen ik wat meer gewend was aan OSX ben ik het gebruik van Parallels af gaan bouwen. Tegenwoordig gebruik ik het alleen nog voor Excell/Word/Visio/Powerpoint, omdat ik daar geen goede alternatieven voor kon vinden.

Office 2004 for Mac is zo traag dat ik liever Windows XP even boot, NeoOffice precies hetzelfde + het feit dat OpenOffice een aantal zeer irritante bugs heeft waardoor ik eht niet meer wil gebruiken, en NeoOffice heeft deze ook.

Pages werkt opzich goed voor eens een aantekening tijdens de les, maar meer dan ook niet. Zodra je met images e.d. gaat werken gaat het ook ontzettend traag, en Word werkt toch gewoon lekkerder. Zodra iWorks 07 er is ga ik die weer eens proberen, want in iWorks 06 zitten zeker ook zeer mooie features.

Om PDF bestanden te bekijken/maken heb je trouwens niks van Adobe nodig. Via Preview kun je plaatjes en pdf bestanden gewoon openen/lezen, en als je een document afdrukt staat er links onderin een knop waarmee je naar een PDF bestand kan printen.

Wat ik als laatste nog kwijt wilde is de configuratie die ik genomen heb, dit is de 'middelste' MB, met dus zo'n dvd brander er in, en het enigste wat ik aangepast heb aan de configuratie is het geheugen, daar heb ik 2GB van gemaakt. Omdat ik overal lees dat OSX 512MB eigenlijk te weinig vind om mee te werken, en dat je dus gewoon 1GB nodig hebt, ik heb voor 2GB gekozen omdat ik in Java programmeer, en dat is nou eenmaal een geheugenvretend proces ;)

offtopic:
En nu lost kijken

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Verwijderd

Hoedje schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:13:
[...]

Dat snap ik, maar ik vroeg me af of the ontwaken ook lukt met een muis via een USB hub. Ik had ergens gelezen dat dat niet werkte. Alleen ik weet niet meer waar :P
Yes lukt....!
Kan ook met een usb tobo...!

• Eswip
FAD schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:03:
[...]

en reseller != apple stores? zo ja, welke resellers doen dit? aangezien binnen een aantal weken tot aanschaf wil overgaan en graag van deze mogelijkheid gebruik wil maken.
In Nederland heb je geen Apple stores.. Die zijn er alleen in de VS, UK, Canada en Japan..

En ik heb geen idee welke resellers dit doen..

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 31-01 08:14

Mud.Starrr

I shoot people for money

Hoedje schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:13:
[...]
Gaat hier gewoon via een hub.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Oké ik zit er aan te denken om over te stappen naar OS X (Apple dus :)) met ingang van het komende schooljaar (ga dan HBO doen en ben mijn Windows bak heel heel heel erg zat. Met name windows niet de hardware :P)

Anyway. Ik zit te denken aan een Macbook 13" met 1,5 of 2GB geheugen en Superdrive. Het feit is namelijk dat ik Urban Design (architectuur en planologie) wil gaan doen en ook met AutoCad (achtige programma's) moet gaan werken. 3D tekeningen dus.

Nu vraag ik mij af of deze programma's ook op OS X werken of dat ik Bootcamp ofzoiets dergelijks nodig heb.

Heeft iemand hier ervaring mee? Want andere aspecten van OS X bevallen mij wel. Werk regelmatig op een Mac (G3 iMac) bij een kennis en OS X 9 bevalt mij wel. Ik ga er van uit dat OS X 10.4 nog beter is.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Autocad gaat niet echt werken, daar moet je gewoon bootcamp voor instaleren. Maar er zijn genoeg alternatieven (archicad, vectorworks, etc.) Verder werken wij hier op school vaak met sketchup. Zeer eenvoudig maar toch heel doeltreffend.

• Eswip
Pat-Skim schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:09:
Oké ik zit er aan te denken om over te stappen naar OS X (Apple dus :)) met ingang van het komende schooljaar (ga dan HBO doen en ben mijn Windows bak heel heel heel erg zat. Met name windows niet de hardware :P)

Anyway. Ik zit te denken aan een Macbook 13" met 1,5 of 2GB geheugen en Superdrive. Het feit is namelijk dat ik Urban Design (architectuur en planologie) wil gaan doen en ook met AutoCad (achtige programma's) moet gaan werken. 3D tekeningen dus.

Nu vraag ik mij af of deze programma's ook op OS X werken of dat ik Bootcamp ofzoiets dergelijks nodig heb.

Heeft iemand hier ervaring mee? Want andere aspecten van OS X bevallen mij wel. Werk regelmatig op een Mac (G3 iMac) bij een kennis en OS X 9 bevalt mij wel. Ik ga er van uit dat OS X 10.4 nog beter is.
Ik vraag me af in hoeverre een MacBook zo'n programma gaat trekken..

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Heeft er nog iemand anders last van de mouse acceleratie curve van MacOS X? Ik heb constant het gevoel dat mn muis "vastloopt", als ik kleine bewegingen maak is de muis veel te langzaam en als ik iets grotere bewegingen maak is hij soms te snel. Heel frustrerend.

Of ik nu een Dell USB muis of een BT MightyMouse gebruik, ze hebben beiden hetzelfde probleem. De trackpad is wel prettig om te gebruiken.

Ik ben tegen het programma "MouseFix" aangelopen, wat het probleem bijna helemaal oplost. Het is nog steeds niet zo fijn als in Linux of Windows, maar het is nu in ieder geval wel draaglijk. Ik kreeg van de standaard instelling na een paar minuten al pijn in mijn arm :X

Mousefix is hier te downloaden voor de geinteresseerden. Mocht iemand de mouse curve van Windows XP of Linux hierin gepropt krijgen hoor ik het graag (de code zit erbij, maar ik krijg de getallen niet "just right").

Verwijderd

juist die instelling zorgt er voor dat je niet zoveel hoeft te bewegen met je arm, ik vind de standaard muis acceleratie van OS X juist geweldig, je klikt nooit mis in Windows/Linux vind ik het echt zwaar irritant, dat je muis overal heenschiet.

• tweak_dude
Mud.Starrr schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:11:
[...]

Je kunt dit gewoon zo instellen dat de Alt de appel/windows toets wordt/en andersom.
Hij onthoud dat netjes per toetsenbord, dus kabel eruit en het staat weer normaal op het eigen toetsenbord bijvoorbeeld.
Dat werkt hier niet? Ik moet de instelling steeds handmatig veranderen. Of heb jij daar een scriptje oid voor?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:00:
je klikt nooit mis in Windows/Linux vind ik het echt zwaar irritant, dat je muis overal heenschiet.
Ik klik in OS X juist altijd mis. Ik beweeg de muis naar 1 van die drie gekleurde knopjes bovenin het Window (hoe heten die dingen?) en ik stop te vroeg (omdat de acceleratie ABS lijkt te hebben) en dan beweeg ik door naar die knopjes toe (alsof je door modder aan het waden bent). Maar als ik de muis in die tweede stap een *heel* klein beetje sneller beweeg, zit ik er weer ruim overheen. Heel inspannend en, naar na een paar minuten bleek, pijnlijk.

Nu heb ik al eerder RSI problemen gehad, misschien dat het daarom bij mij wel een probleem is en bij jou niet?

Pagina: 1 2 3 Laatste