Lethalis schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:51:
Ik heb een redelijk betaalde baan als .Net ontwikkelaar en daarna rij ik prive een oude auto. Je kent het wel, een oude bak waar nog weleens iets mis aan is. Daar staat tegenover dat de vaste lasten van de oude auto relatief laag zijn (20 euro belasting, 50 euro verzekering, gem. 70 euro benzine).
Nu vraag ik mij af hoe het zit met een auto van de zaak. Hoeveel geld zou mij dat precies netto gaan kosten als ik bijv. een kleine maar wel nieuwe auto zou rijden (Hyundai Getz bijv). Hoeveel merk je eigenlijk van de bijtelling en hoeveel salaris lever je gemiddeld in?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies in z'n werk gaat?

De kosten van een leasewagen voor privégebruik zijn eenvoudig uit te rekenen, ik ga ervanuit dat je in de schijf van 42% inkomstenbelasting zit:
((fiscale waarde auto)*0,22 - eigen bijdrage)*0,42 + eigen bijdrage.
Wat je aan salaris inlevert, als het goed is niet veel (je bent iig dingen als reiskostenvergoeding kwijt uiteraard

), want de consequentie van een leasewagen is dat je overal naartoe wordt gestuurd, het is een stuk gereedschap, geen primaire arbeidsvoorwaarde.
Ik zou wel eens willen weten wat ik andersom kan verwachten. Ik heb nu een redelijk betaalde baan als medior/senior softwaretester bij een grote ICT dienstverlener en rijd daar een eenvoudige Renault Mégane van als leaseauto (past precies op de leasenorm). Consequentie is, dat ik er veel mee moet rijden en helaas ook veel stilstaan (file). Ik kan nu een baan krijgen op 15 minuten fietsen, maar die werkgever doet ongelofelijk moeilijk over salaris. Hun eerste bod lag bijna 150 euro onder mijn huidige salaris, nu heb ik ze met behoorlijk wat vergelijkingsmateriaal ervan weten te overtuigen dat je voor dat bedrag geen goede mensen krijgt en mij in ieder geval niet
Ze zouden nu met een beter bod komen. Mijn uitgangspunt is, dat ik weliswaar een hoop win qua reistijd (die 2 uur vrije tijd extra per dag is best veel waard), maar er qua netto inkomen niet op achteruit wil gaan, zeker niet omdat het een nieuwe functie bij dat bedrijf betreft, met verantwoordelijkheden die ik nu (nog) niet heb. Wat mag ik aan extra brutosalaris verwachten bij een nieuwe werkgever als je een leasewagen inlevert?
[
Voor 4% gewijzigd door
matramurena op 12-03-2007 09:27
]
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B