“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Tis altijd grappig dat ze een week nodig hebben om bijv te vertellen dat je de laatste moederboard drivers moet gebruikenHi Richard,
We are aware of some issues with Catalyst 7.2. Please be patient while we work to resolve these issues. We will be rolling out Catalyst 7.3 sometime later this month.
Another thing you can do for us is submit a catalyst crew feedback form from our website. These forms go directly to our catalyst team and they will be made aware of your particular problem.
The site can be found here: http://support.ati.com/ic...894&surveyID=486&type=web
Thank you for your continued support.
Regards,
AMD Customer Care for ATI Products
Maargoed, sturen die feedback! Zoals een mede tweaker al eerder vermelde
[ Voor 5% gewijzigd door RaptorRVL op 02-03-2007 17:38 ]
Bij jou doet die dus wel degelijk iets, ik zie niets van ati opstarten. Echter wordt men X850XT wel herkend met ati drivers en niet meer met Microsoft drivers. Dus gamen gaat zonder prob.Demon_Eyez schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:32:
[...]
Hmmm, gister aan het klooien geweest. Echt letterlijk die fix gedaan, dus ook met een hex editor aan de slag geweest, maar krijg het ook niet voor elkaar.
heb ook geprobeerd om alles vanuit m'n tijdelijke d: drive te installeren, dus dat de ATI Support map op d: komt te staan, de foutmeldigen in het log zijn nu wel verdwenen wat d: betreft, maar op die manier start CCC helemaal niet meer op. Krijg zelfs geen basic meer te zien.
ATI is lekker bezig met de drivers sinds die overname
MSI K9A Platinum:gertjanvdheuvel schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 08:40:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar gaat het toevallig steeds mis bij moederborden met de VIA chipsets ?
Er is namelijk bekend dat een groot probleem de VIA chipset is, en zelfs de nieuwste Hyperion Pro 5.11a drivers fixen dit nog niet. Het liggt dan met name aan de AGP-CPU en PCIe-CPU drivers van deze chipset.
Ik ken hetzelfde probleem bij een X1600 die dankzij de VIA chipset geen D3D ondersteuning krijgt.
Het installeren van de Catalyst 7.2 drivers veroorzaakt de beruchte 'infinite loop' fout.
Als je googlet op 'ATI INFINITE LOOP' dan vindt je tig meldingen dat het fout gaat en elke keer weer is het een VIA chipset bord en in 90% van de gevallen ook nog een AGP Videokaart.
Just trying
AMD/ATI RD580 NorthBridge
AMD/ATI SB600 SouthBridge
Niet echt via materiaal zoals je ziet, alles uit 1 huis, en nog niet werken
Een beetje verlies heb je altijd...
Nope wel AGP maar een Nforce 3 chipset.gertjanvdheuvel schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:40:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar gaat het toevallig steeds mis bij moederborden met de VIA chipsets ?
Er is namelijk bekend dat een groot probleem de VIA chipset is, en zelfs de nieuwste Hyperion Pro 5.11a drivers fixen dit nog niet. Het liggt dan met name aan de AGP-CPU en PCIe-CPU drivers van deze chipset.
Ik ken hetzelfde probleem bij een X1600 die dankzij de VIA chipset geen D3D ondersteuning krijgt.
Het installeren van de Catalyst 7.2 drivers veroorzaakt de beruchte 'infinite loop' fout.
Als je googlet op 'ATI INFINITE LOOP' dan vindt je tig meldingen dat het fout gaat en elke keer weer is het een VIA chipset bord en in 90% van de gevallen ook nog een AGP Videokaart.
Just trying
"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"
Hopen dat 7.3 snel komt en het probleem oplost.
Carpe Noctem
Klopt idd. En daarbij nog een heleboel kleine verticale streepjes over het videobeeld. Dat heb ik al sinds Vista RC1 oid, met de toenmalige ATi drivers. Raar dat het zowat een half jaar later nog steeds een probleem is. Valt me enorm tegen van ATi.dafz0r schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:00:
[...]
je wilt zeggen: die diagonale "lijn" en zo wat noise op de knoppen? Das ook een ati driver issue, iets waar nvidia geen probs mee heeft
echter..
Ik ben van de week van X800GTO naar een 1900pro gegaan, hierbij heb ik gewoon de X800 eruitgehaald en 1900 erin gestopt. Vista opgestart, en nu werkt het Catalyst center wel...
Verwijderd
1) restart de runtime as administrator.
2) er lijkt niets te gebeuren
3) schakel over op andere user en kies bij het loginscherm weer voor je eigen account
(niet herstarten dus)
4)in de systemtray moet nu het pictogram van ccc te zien zijn, paneel is nu gewoon te starten
cheers!
Carpe Noctem
Eindelijk weer normaal instellingen veranderen en de tv-out gebruiken. Heeeeeeerlijk.
Maar toch fijn dat het werkt~.
Carpe Noctem
57696520646974206c65657374206973206e657264
Verwijderd
Hoi ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb mijn Nvidia Nforce 4 chipset drivers geinstalleerd en ook de Catalyst 7.1 drivers van mijn Radeon x1600pro. Mobo: Asus 8an-sle SE.Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:30:
Hoi, dit is een workaround die ik op het net tegenkwam, hij werkt bij mij (Vista Utimate)
3) schakel over op andere user en kies bij het loginscherm weer voor je eigen account
(niet herstarten dus)
4)in de systemtray moet nu het pictogram van ccc te zien zijn, paneel is nu gewoon te starten
cheers!
Ik heb mijn pc in dualboot met Xp en vista. Xp gaf echter ook een fout, maar nadat ik .net framework 2.0 geinstalleerd was heb ik dit verholpen. Deze zit automatisch in vista ingebakken dus ik weet niet wat ik er hier aan kan doen. Maargoed, Ik snap niet goed wat er hierboven word bedoeld. Ik zie dat het bij verschillende mensen is gelukt, Maar wat word er bedoeld met 'runtime herstarten'? Moet ik rebooten en inloggen als Admin. En dan uitloggen en weer naar mijn eigen gebruikersaccount gaan?
Het is echt gruwlijk iritant. De Aero interface werkt nu ook niet bij me....En hier verheugde me ik zo op!

Sjoertum
Verwijderd
Als je de Catalyst drivers installeerd krijg je in je startmenu een mapje/sectie dat:Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:26:
[...]
Hoi ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb mijn Nvidia Nforce 4 chipset drivers geinstalleerd en ook de Catalyst 7.1 drivers van mijn Radeon x1600pro. Mobo: Asus 8an-sle SE.
Ik heb mijn pc in dualboot met Xp en vista. Xp gaf echter ook een fout, maar nadat ik .net framework 2.0 geinstalleerd was heb ik dit verholpen. Deze zit automatisch in vista ingebakken dus ik weet niet wat ik er hier aan kan doen. Maargoed, Ik snap niet goed wat er hierboven word bedoeld. Ik zie dat het bij verschillende mensen is gelukt, Maar wat word er bedoeld met 'runtime herstarten'? Moet ik rebooten en inloggen als Admin. En dan uitloggen en weer naar mijn eigen gebruikersaccount gaan?
Het is echt gruwlijk iritant. De Aero interface werkt nu ook niet bij me....En hier verheugde me ik zo op!![]()
Sjoertum
"Catalyst Control Center" heet, daarin vind je de snelkoppeling: "Runtime opnieuw starten".
Je klikt met de rechtermuisknop op deze koppeling en kiest voor de optie:
"Als administrator uitvoeren". Daarna overschakelen op andere gebruiker en weer inloggen op je eigen account. Dan zul je in de systemtray het pictogram vinden van CCC.
Helaas moet je dit bij elke herstart opnieuw doen maar persoonlijk verander ik na 1 keer instellen nooit zo veel. Vind het "for the time being" niet zo'n probleem. Succes
CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro
Verwijderd
Alleen kan ik daarin niet meer het shared videogeheugen veranderen, wat hiervoor in XP gewoon van 32 MB tot 256 MB in te stellen was..
Heb express m'n laptop laten upgraden naar 2GB Ram zodat ik lekker het lekker naar me Videokaart kon gooien. Alleen staat het geheugen nou standaard op 64 MB, wat niet altijd helemaal kosjer loopt met Vista Aero.
Iemand hier misschien een oplossing voor gevonden?
Verwijderd
Ikzelf heb een ATI radeon X800GTO en een aantal spellen werken nog niet onder Vista, die met Nvidia kaarten nergens last van hebben.
was altijd erg goed te spreken over ATI, m'n 9600pro heeft het lang uitgehouden en alleen omdat m'n nieuwe mobo PCI-e had moest ie weg.
maar goed, de workaround werkt voor mij ook, iig dat Catalyst werkt, hoop net zoals vele dat 7.3 een stuk beter is, ook qua ondersteuning.
Baseer je de bovenste opmerking op jouw ervaring eronder? Want dan krijg ik namelijk meer het idee dat je SM3.0 spellen probeert te spelen met een x800 (die dat niet ondersteunt). Spellen als Splinter Cell, Rainbow Six Vegas enz.Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:34:
Nvidia is momenteel de (grote) koploper wat Vista betreft.
Ikzelf heb een ATI radeon X800GTO en een aantal spellen werken nog niet onder Vista, die met Nvidia kaarten nergens last van hebben.
Ik game best wel wat, en heb met mn x1950 geen last onder Vista hoor
Verwijderd
Na een beetje vluchtig kijken op de reacties hierboven, moet ook ik zeggen dat ik problemen ondervind bij de X1950 GT van Sapphire. Ik kan bepaalde drivers wel installeren door middel van Apparaatbeheer en dan automatisch laten zoeken op de computer naar de drivers die op de cd bij de X1950 GT in de verpakking zat, zodat hij herkent wordt in Vista in Apparaatbeheer, maar ga ik vervolgens kijken in Windows Prestatie-Index, dan staat zowel Grafisch voor Aero op 1.0 en ook Grafisch voor spellen staat 1.0.
Als ik dan de nieuwste versie 7.2 van Catalyst Center wil installeren die ik gedownload heb via de ATI-site, dan herkent de Installatie-manager ook geen geinstalleerde onderdelen. Hij installeert dan ook niet de Catalyst Center.
Ik heb ook geprobeerd om 7.1 te installeren, maar dan geeft ie al aan dat deze versie compatibiliteitsproblemem heeft met Vista..ik kan het schermpje van de CCC wel open, maar ik kan dus niks instellen in CCC. Helemaal nada.
Ook nog zoiets raars is dat wil ik mijn pc opnieuw opstarten, dan krijg ik een blauwscherm waar volgens mij een foutmelding vermeld wordt van een ATI driver (ati2dvag.dll). Hij geeft in ieder geval een Memory Dump aan en doet dit dan ook, waarna hij inderdaad weer opstart. Ik krijg dan elke keer weer een melding na opstarten van Vista een bericht dat het systeem hersteld is van een fout. Dan gaat ie weer zoeken naar Oplossingen, waarbij hij dus niet een echt een goede oplossing vind.
Wat nog veel raarder is, dat onder XP alles het perfect doet..Mijn Catalyst Control Center start gewoon netjes op, via ATI-Tool kan ik alles uitlezen...ik begrijp niet echt hoe het kan, maar hij is volledig functioneel onder XP en dus niet onder Vista...
Systeem:
Vista 32 Ultimate NL
AMD 64 4000+ s.939 San Diego
ASUS A8N-SLI
Corsair TWINX2048-3200C2
Sapphire X1950 GT
Dus gister maar 7.1 gedownload en geinstallerd en het werkt nu gewoon.
Toch maar even op versie 7.3 wachten.
Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4
Verwijderd
Caution: The ATI Radeon™ X1950 GT is currently not supported under the Windows Vista operating system. Software driver support will be available starting with Catalyst 7.3.
Dat verklaart een hoop dus dat wordt even afwachten....
Verwijderd
Oke even alles onder elkaar:Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:30:
Hoi, dit is een workaround die ik op het net tegenkwam, hij werkt bij mij (Vista Utimate)
(niet herstarten dus)
cheers!
Moederbord: Asus A8N-SLI SE (Nforce 4 amd drivers geinstalleerd)
Grafische kaart: Ati Radeon x1600pro
Driver: Catalyst 7.2 geinstalleerd
Als ik mezelf aanmeld krijg ik deze melding:
http://img393.imageshack....age=foutmeldingatiby3.jpg
Die blijft zich herhalen....Ik heb 'runtime opnieuw opstarten' als admin uitgevoerd,
Toen overgeshakelt naar het inlogmenu doormiddel van 'Andere gebruiker' en niet
'afmelden' toen meteen weer terug in mijn account. ik kreeg die foutmelding weer
en ik zag geen pictogram van CCC in mn systemtray. HELP! Herkend iemand deze
Error?
Sjoertum
Ik heb dat probleem als in jouw screenshot met mijn X800XT PE met Vista Ultimate x64...Oke even alles onder elkaar:
Moederbord: Asus A8N-SLI SE (Nforce 4 amd drivers geinstalleerd)
Grafische kaart: Ati Radeon x1600pro
Driver: Catalyst 7.2 geinstalleerd
Als ik mezelf aanmeld krijg ik deze melding:
http://img393.imageshack....age=foutmeldingatiby3.jpg
Die blijft zich herhalen....Ik heb 'runtime opnieuw opstarten' als admin uitgevoerd,
Toen overgeshakelt naar het inlogmenu doormiddel van 'Andere gebruiker' en niet
'afmelden' toen meteen weer terug in mijn account. ik kreeg die foutmelding weer
en ik zag geen pictogram van CCC in mn systemtray. HELP! Herkend iemand deze
Error?
Sjoertum
Nog geen oplossing gevonden jammer genoeg
Het is dus aannemelijk dat het CCC 7.2 niet alleen onder VISTA niet goed werkt.
Hebben hier meer mensen last van onder WinXP SP2 ?
Oude drivers waren verwijdert met DriverCleaner zowel met het installeren van 7.1 als van 7.2 .

[ Voor 24% gewijzigd door DaannO op 19-03-2007 22:12 ]
Aan het begin had ik het zelfde probleem, Control center wou niet opstraten.Toen ff Driver cleaner erdoor gehaald en sindsdien werkt deze goed.
Maar..... toch ga ik nu 7.1 er weer op zetten.
ik heb namelijk nog al last met spellen, en weet niet of het aan de drivers ligt.
Ten eerste , GTR2. Om de paar seconden hoor ik een hik in het geluid. En volgens mij schokt het beeld ook ff, maar dit gaat zo snel dat je het eigenlijk niet ziet.
In Call of duty, heb ik dat als ik het beeld van links naar rechts doe of andersom, dan zie je dat het midden van het beeld (als je het beeld in drieen deelt dan de middelste deel) wat vertraging heeft.
Je zit gewoon dat het beeld uit drie breede horizontale balken bestaat
Erg vaag.
Daarom ga ik nu 7.1 weer eens proberen.
Ik speel sinds RTM GTR2 zonder enig probleem.Toen wel met een X800XT PE. Nu heb ik een X1900 XT.
Daarom vind ik dit erg vreemd.
UPDATE
7.1 er op gezet en GTR2 reageert nog steed het zelfde
Denk dat ik maar weer naar XP terug moet, ook is het allen maar om te testen of mn spellen daar wel goed werken.
[ Voor 11% gewijzigd door seninha op 19-03-2007 22:42 ]
Heb zelf een Sapphire X1950 GT en heb 'm aan de praat gekregen in Vista Home Premium met de 8.35 Beta driver, http://www.sapphiretech.c.../VISTA/beta/8.35vista.zipVerwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:38:
Dit vind ik net op de site van ATI/AMD onder de Release Notes van CCC 7.2
Caution: The ATI Radeon™ X1950 GT is currently not supported under the Windows Vista operating system. Software driver support will be available starting with Catalyst 7.3.
Dat verklaart een hoop dus dat wordt even afwachten....
[ Voor 53% gewijzigd door steeg370 op 24-03-2007 14:54 ]
Toen maar Vista opnieuw op gedaan en nu lopen mn spellen wel weer goed
probleem is nu dat ik met geen mogelijkheid dus de Control Center aan de praat krijg terwijl eerst wel het geval was
Erg vaag allemaal.
Ook is maar even kijken of dat wel werkt.steeg370 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:41:
[...]
Heb zelf een Sapphire X1950 GT en heb 'm aan de praat gekregen in Vista Home Premium met de 8.35 Beta driver, http://www.sapphiretech.c.../VISTA/beta/8.35vista.zip
Wordt een beetje moe van die verrotte drivers.

Jammer genoeg heeft dit niet bij mij mogen baten. CC knalt er nog steeds uit bij elke start van het systeem.nFo schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:17:
[...]
Ook is maar even kijken of dat wel werkt.
Wordt een beetje moe van die verrotte drivers.
Verwijderd
Het werkt nog steeds niet goed op mijn Vista
Als je het stukje even naleest dan zijn ze idd op de hoogte van de bug en denk ik dat ze het opgelost hebben.CJ schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:58:
Catalyst 7.3 komt trouwens morgen.Officieel bevestigd door Catalyst Maker.
[...]
Bron: http://www.driverheaven.net/1037235-post17.html
En wat misschien wel nog erger is: De workaround werkt ook niet meer! (runtime herstarten, van user wisselen en weer gewoon inloggen). Ik krijg nu een fijne error dat de host application niet meer werkt

Yep same here, maar dan alleen met de officiële 7.3 drivers.... damn Ati is echt de weg kwijt sinds dat ze zijn overgenomenRaptorRVL schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:24:
Helaas. Ik heb nog steeds deze bug met de 7.3 drivers
En wat misschien wel nog erger is: De workaround werkt ook niet meer! (runtime herstarten, van user wisselen en weer gewoon inloggen). Ik krijg nu een fijne error dat de host application niet meer werkt
edit: misschien toch hoop voor de 7.3: http://gathering.tweakers...message/27758504#27758504
ok CCC werkt dus, maar er wordt niet meer geschkeld tussen 2d en 3d snelheden
[ Voor 29% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 29-03-2007 09:59 ]
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Wat gedaan?
- Uninstall
- Reboot
- Driver Cleaner met selectie alles van ATI
- Delete dir c:\ati, c:\program files\ati en c:\program files\ati technologies
- via regedit gezocht op catalyst en verwijderd
- CC cleaner voor de laatste restjes
- reboot
- opstarten in 640*480 via F8
- 7.3 geinstalleerd
- reboot
De drivers zelf werken wel prima, geen problemen in games
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
En als je nu nog voordat je Cat 7.3 installeert, eerst nog .Net Framework helemaal verwijderd en er weer opzet, en dan pas Cat 7.3 installeert?winwiz schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:03:
helaas ook hier werkt de control centre van 7.3 niet
Wat gedaan?en toen.... Geen CCC
- Uninstall
- Reboot
- Driver Cleaner met selectie alles van ATI
- Delete dir c:\ati, c:\program files\ati en c:\program files\ati technologies
- via regedit gezocht op catalyst en verwijderd
- CC cleaner voor de laatste restjes
- reboot
- opstarten in 640*480 via F8
- 7.3 geinstalleerd
- reboot
![]()
De drivers zelf werken wel prima, geen problemen in games
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Werkt de 3D modus nu al wel in games of blijft hij dan ook nog vrolijk in 2D verder draaien?
Zonder deze 2 functies blijf ik helaas nog maar even op XP draaien.
Bovenstaande plus een aantal kleine aanpassingen (zie vetgedrukt + doorgestreepte) heeft voor mij ook/wel gewerkt. Plus dat mijn tv-out het nu eindelijk doet! (heb nog geen games gespeeld)f4stf0rw4rd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 09:37:
ok, nog één tech opmerking over de 7.3 dan.
Heb inmiddels CCC onder vista (32 bit) aan de praat. heb het volgende gedaan:
- deinstalleer alle ATi software via de deinstallatie tool in het configuratiescherm
- verwijder alle Ati mappen van je computer (zowel in root C:\ als in Program Files)
- draai CrapCleaner om foutieve register settings te verwijderen
- draai Driver Cleaner PE (platinum) (met de laatste updates) en selecteer alle ATi opties om te cleanen
- Letop dat je bovenstaande in veilige modus doet en alles van ati selecteerd
- reboot Vista in de 640*480 resolutie (F8 tijdens opstarten)
- reboot vista gewoon
- installeer drivers (7.3 versie)
- reboot
en het werkt (bij mij in ieder geval)Alleen overdrive werkt nog niet, maar dat krijgen we ook nog wel aan de praat
Specs:
Vista Business 32 bit
P4 3,2 HT
Club3d X1300
1Gb ram
Ik kan 7.3 niet eens downloaden van de Ati site. Bij 45% stopt hij ermee.waarom niet gewoon alleen de driver installeren zonder CC en dan ati traytools gebruiken voor configuratie zaken? Onder vista.
[reageer] Gepost door Han van Vilsteren - donderdag 29 maart 2007 10:08 Score: 1
Omdat Ati Traytools niet werkt onder Vista!
[reageer] Gepost door YoYoost - donderdag 29 maart 2007 11:57 Score: 1
De nieuwste beta's wel kijk eens op http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=206455
[ Voor 8% gewijzigd door DaannO op 29-03-2007 12:28 ]
Bij mij kan ie geen "installed components" vinden. Ik gebruik Vista home premium 32 en een ATI Mobility X1600.

Enige wat ik wel had was dat tijdens het spelen van Warfront Turningpoint dat ik een popup kreeg en CCC zou gecrashed zijn, maar kwam gewoon weer terug?
In die performance dinges rating staat hij nu op 5.9, waar mijn cpu op 4.2 en geheugen op 4.7 staat...
kan niet zeggen dat het 'sneller' of 'langzamer' gaat, maar geen problemen.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Had ik inmiddels ook geprobeerd (vanuit windows onderdelen) maar helaas helpt dit ook niet.Demon_Eyez schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:23:
[...]
En als je nu nog voordat je Cat 7.3 installeert, eerst nog .Net Framework helemaal verwijderd en er weer opzet, en dan pas Cat 7.3 installeert?
Ik kan hooguit .NET 2.0 erbij zetten maar dat zou niet nodig moeten zijn aangezien .NET 3.0 standaard in Vista zit.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dit alles op:
Asus P5N-E SLI
Intel E6600
Sapphire1950xt 256mb
Vista 64-bit Premium
Ik heb deze aanwijzingen gelezen in de meuktracker, het gaat als volgt!:
Verwijder via apparaat beheer je videokaart driver (vink ook aan dat ze wilt verwijderen), de-installeer de CCC, reboot en installeer de 7.3 weer normaal.
Reboot, en nu ineens werkt CCC en tray icon wel weer.
Hieronder een wat meer uitgebreide versie van dit:
1:
Ga naar de devicemanager/apparaatbeheer en de-installeer daar je video kaart/beeldscherm adapter. (windowstoets-pauze/break -> apparaatbeheer -> beelschermadapters -> rechtermuisknop op Radeon, installatie ongedaan maken -> aanvinken: De stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen).
Als het goed is merk je dat Aero nu ook niet meer werkt. Zodra je ziet dat deze wel weer aan springt dan heeft Vista de standaard drivers weer geinstalleerd en kun je na stap 2, stap 3 uitvoeren.
2:
Ga naar configuratie scherm -> programma's -> programma's en onderdelen.
Selecter hier de 'ATI Catalyst Install Manager' en druk in bovenmenu op 'wijzigen'.
Je komt nu in het ATI programma, selecteer de uninstall manager. Kies voor 'Aangepast' en selecteer uit de lijst Catalyst Control Center om die te de-installeren.
3: *optioneel*
Ik merkte bij mij dat Vista weer de standaard ati driver installeerde. Ik heb deze voor de zekerheid weer verwijderd middels stap 1.
Het beeld werd echter zwart, maar wees gerust, als je op de power knop van je computer drukt dan sluit deze windows netjes af zonder dat je iets hoeft te zien.
4:
Start computer opnieuw op. Eenmaal weer in Vista voer de standaard installatie van de 7.3 drivers weer uit -> Reboot -> Voila! Ineens werkte de CCC weer en kreeg ik de tray icon te zien.
Vraag mij niet waarom dit werkt, ik heb echt geen idee. Ik had de 7.3 drivers op een kale vista installatie geinstalleerd en ze werkten niet. Gelijk hierna heb ik het bovenstaande gedaan en ineens werkt CCC enzo.

Vage boel!
Hopelijk werkt dit voor meer mensen, dus als je succes hebt met de bovenstaande methode rapporteer dat dan hier weer even. Misschien had ik mazzel, misschien is het een aardige workaround.
[ Voor 4% gewijzigd door RaptorRVL op 29-03-2007 16:22 ]
in de taalinstellingen zet je de default taal voor non-Unicode programma's op engels (dit vindt je in het tab blad geavanceerd)
De taalinstellingen hadden bij mij ook geen invloed helaas.

Verwijderd
Mobo: Asus a8n-sli SE
Radeon x1600pro
1gb intern
1000GB (1 TB) Hdd
Vista opnieuw kaal geinstalleerd, toen meteen 7.3 erop geknalt.
Opnieuw opgestart...CCC draarde, Let wel op! Je moet je prestatie
gegevens(de punten die vista aan je hardware geeft) Wel vernieuwen.
Dit staat er autmatisch bij als het nodig is! Werkt nu perfect bij mij.
Alleen vista is nog ff uivogele enzo...ik blijf het startmenu K*T vinden
en de klasieke is ook niets...Zou graag de xp layout daarvan zien.
Verwijderd
Heb 7.3 geinstalleerd zoals hier beschreven, perfect met Driver Cleaner en alles. Werkt prima, CCC doet het, maar als ik reboot dan duurt het wel 4 of 5 keer voordat ik in Windows zit, hij blijft rebooten.
Catalyst eraf, erop, eraf, erop, eraf, geen effect. Maar CCC doet het nu in ieder geval, voorlopig maar zorgen dat hij niet teveel crasht en niet meer rebooten. Waardeloos dit.
Ik heb het ook aan de praat gekregen:RaptorRVL schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:18:
Ok, ik heb het niet starten van CCC bij de 7.3 drivers opgelost.
Ik heb deze aanwijzingen gelezen in de meuktracker, het gaat als volgt!:
Verwijder via apparaat beheer je videokaart driver (vink ook aan dat ze wilt verwijderen), de-installeer de CCC, reboot en installeer de 7.3 weer normaal.
Reboot, en nu ineens werkt CCC en tray icon wel weer.
Ik had eerst Stap 2 gedaan: ATI driver verwijderen.
Reboot.......
Stap 1: In apparaatbeheer de installatie ongedaan maken van de videokaart driver.
Toen weer een: Reboot dacht ik en de 7.3 driver geinstalleerd.
Goed uitgelegd: RaptorRVL
[ Voor 55% gewijzigd door nFo op 30-03-2007 19:35 ]
Enige extra stap wat inderdaad het deinstalleren van de standaard vista driver na de reboot. Direkt daarna Cat 7.3 erop, reboot en het werkte nu. De overklok functie werkt echter niet maar dat boeit me niet.
Beetje vreemde manier van installeren als je het mij vraagt.
Ik wacht hier ook nog op. Ik heb het idee dat Vista niet helemaal slim omgaat met dat Shared Memory want hij hapert veel meer bij het inladen van textures dan onder XP.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:43:
Hmmm, bij mij met Vista Home Premium 32bit start Catalyst Control Center wél prima..
Alleen kan ik daarin niet meer het shared videogeheugen veranderen, wat hiervoor in XP gewoon van 32 MB tot 256 MB in te stellen was..
Heb express m'n laptop laten upgraden naar 2GB Ram zodat ik lekker het lekker naar me Videokaart kon gooien. Alleen staat het geheugen nou standaard op 64 MB, wat niet altijd helemaal kosjer loopt met Vista Aero.
Iemand hier misschien een oplossing voor gevonden?
Ben benieuwd of dit ooit nog terug gaat komen, ik heb 7.3 nog niet geprobeerd.
Was ik er maar nooit aan begonnen. 7.2 draaide vlekkeloos, alleen dus iedere keer gebruiker opnieuw aanmelden om de CCC te laten verschijnen.
Dus 7.3 maar geïnstalleerd volgens het eerder vernoemde trucje --> fout tijdens installatie, fouten bij het opstarten van CCC. Dan maar weer terug naar 7.2 --> fouten tijdens installatie, geen CCC. Naar 7.1 ---> zelfde verhaal. Zo bijna 2,5 uur aan het klooien geweest.
Nu doet 7.1 het prima, behalve dat hij telkens m'n schermen omwisselt bij het schakelen naar TV out enz. ATI/AMD heeft wat mij betreft nog een hoop te doen!
Carpe Noctem
Verwijderd
737-26900: Radeon™ products - Catalyst 7.3 for Vista Causes BSOD Error Referencing Win32k.sys in Some Systems
The information in this article applies to the following configuration(s):
Catalyst Display Driver 7.3
Windows Vista 32-bit Edition
Windows Vista 64-bit Edition
Symptoms:
After installing Catalyst 7.3 drivers and rebooting the computer, in rare cases, some users may experience a blue screen (BSOD) error referencing Win32k.sys.
Cause:
The cause of this issue is not yet known.
Workaround:
To work around this issue, you can disable the ATI External Event Utility service or revert back to using Catalyst 7.2.
To revert back to Catalyst 7.2:
Start the system in safe mode by pressing F8 before the Windows loading screens.
Once at the desktop, click on the Windows logo button (start)>Accessories>System Tools>System Restore.
Use the "Recommended Restore" option, which should restore the system to before you installed the updated drivers.
OR
To disable the ATI External Event Utility, please use the following steps:
Boot to Safe Mode by pressing F8 before the Windows loading screen
When loaded to the desktop, click on the Windows logo button (start)>Control Panel>Administrative Tools>Services
Right click on the ATI External Event Utility and select properties
Use the drop down menu to set the startup type to disabled, click OK
Restart the system
ATI Engineering has been advised of this issue and is investigating. Any updates will be published when they become available.
Verwijderd
Sapphire 1950xt
Iemand hier een idee hoe het wel moet gaan werken?
Kvind het btw echt TE belachelijk dat ATI hier nog geen oplossing voor heeft. Dit probleem speelt zich al 4 maanden af en nog steeds geen goede oplossing. TE kansloos voor woorden
Verwijderd

ff het 3dprofiel activeren voor een game starten en dan kun je toch op 3d speed gamen
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Verwijderd
Mega irritant!
Carpe Noctem
Verwijderd
Ik ben toch maar weer naar 7.2 gegaan, nu werkt CCC en crash ik niet bij het opstarten en werk ATi Overdrive weer. Performance is nu goed. Al zitten er nog wel fouten in, want helemaal stabiel werkt het nog niet, maar een betere oplossing is er niet in mijn geval.RaptorRVL schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:39:
Dat probleem heb ik nu ook. Ben bang dat het wachten gaat worden op de volgende update
Een beetje verlies heb je altijd...
Heb alles geprobeert wat er aan tips hier in dit topic te vinden zijn, maar steeds zonder success.
Ik begon met zo langzamerhand zeer te ergeren aan die User Account Control (UAC) van Vista,
en na die uitgezet te hebben dacht ik, laat ik maar weer eens een poging wagen met die ATI 7.3 driver.
En verdomd, nu start Control Center netjes op.

Heel vaag dit, en wat betreft de BSOD's die deze driver zou veroorzaken heb ik hier nog geen last van gehad.

Verwijderd
Catalyst Control Center wil niet starten onder VISTA Home Premium.
Ik heb nu versie 7.3 en 7.2 geprobeerd maar onder beide wil CCC niet starten.
Versie 7.1 moet ik nog uitproberen.
Heeft iemand misschien ook ervaring met een X1650 PRO onder VISTA Home Premium met CCC versie 7.1?
Of heeft iemand een oplossing gevonden voor het niet willen starten van CCC?
het verwijderen van de driver in apparaat beheer lijkt hierbij het meest belangrijk te zijn.
Verder zijn bij mij alle problemen opgelost door Vista 32-bit te installeren ipv 64-bit. Ook het switchen naar 3d snelheden in games werkt weer. Dus alle problemen in 1x opgelost, kennelijk hebben ze wat problemen met 64-bit

Leuk detail hierbij is wel dat ik gewoon mijn Vista Home Premium NL OEM key kon gebruiken voor een Home Premium engelse retail versie. Activation heeft er verder ook geen enkel probleem mee.
Is dit niet DE feature in Vista? En zij zeggen dat je die maar even uit moet zetten.Disable all background services such as antivirus, norton security, firewalls, spysweeper, etc. when trying to run the catalyst control center.
Ensure that User Account Control has been disable in Vista. This feature is enabled by default and can limit users to few priviledges.
http://technet.microsoft....indowsvista/aa906022.aspx
Hoe dan ook, heeft iemand dit al geprobeerd bij een kale vista install? UAC uitzetten en dan de drivers installeren. Wie weet, misschien werkt het wel
Maar zoals ik al zei, op Vista 32bit werkt alles ineens wel naar behoren bij mij. Dus ik denk dat ze bij ATI/AMD gewoon problemen hebben met de installatie op 64-bit systemen.
Tenzij er in dit topic ook veel mensen zijn die de boel niet aan de gang krijgen in 32bits Vista? Ik weet dat de topic titel 7.2 zegt, maar ondertussen zijn we bij 7.3 en die lijkt het wel normaal te doen.
Verwijderd
Ik vroeg me alleen wel af of fix, wel volledig gebruikt maakt van de rekenkracht van de kaart.
Ik hoop dat het nog lukt en dat ik die fix kan installeren.
Verwijderd
De Vista versie is een Home Premium 32 bit. Dus niet alleen de 64 bit geeft problemen. Ik zie dat vandaag CCC versie 7.4 beschikbaar is als donwload op de ATI site en die ga ik nu proberen.
Het Overdrive gedeelte werkt ook in 7.4 nog steeds niet en dus zit ik nog steeds met de lage 2d speeds in games....
Vind het toch vreemd dat ze dat niet werkzaam kunnen krijgen.

Asus P5N-E SLI
Intel E6600
Sapphire ATI Radeon x1950xt 256mb
Vista Home Premium 64-bit
edit: heb maar weer een support ticket gemaakt....
[ Voor 14% gewijzigd door Bull op 19-04-2007 15:48 ]
Verwijderd
CCC start nu weer gewoon op zoals het hoort.
Wel heb ik voor het installeren de virusscanner, UAC en Windows Defender uitgeschakeld. Windows Defender wil ook nog wel eens " vervelend" doen bij het installeren van software.
Bij mij draait CCC versie 7.4 nu goed op Vista Home Premium 32 bit.
OverDrive is voor overklokken, niet om de 3D speeds te enablen in games.Bull schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:47:
Weer hetzelfde probleem:
Het Overdrive gedeelte werkt ook in 7.4 nog steeds niet en dus zit ik nog steeds met de lage 2d speeds in games....
-- Edit: net 7.4 geïnstalleerd, maar nog steeds een niet-werkende CCC. *zucht*
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 21-04-2007 11:37 ]
Hmm, maar ik kan nog steeds niet zien hoe snel men videokaart loopt. Daarnaast voelt ie ook veel langzamer aan dan in Windows XP.Wildfire schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 11:24:
[...]
OverDrive is voor overklokken, niet om de 3D speeds te enablen in games.
Met 3DMark 06 had ik trouwens een score van 5254 en dat vond ik ook niet echt super hoog. Vergelijkbaar met anderen met hetzelfde systeem als mij is dat wel 1000 punten lager.
Ik ga dus niet weer terug naar Windows XP, laat ATI/AMD maar voor goeie drivers zorgen voor Vista 64-bit!!
Ik heb met ATi Tray Tools de GPU- en memspeed laten monitoren terwijl ik aan het gamen was. Toen ik was uitgegamed, heb ik het kunnen nakijken: toen ik ging gamen schoten de GPU- en memspeeds omhoog.Bull schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:54:
[...]
Hmm, maar ik kan nog steeds niet zien hoe snel men videokaart loopt. Daarnaast voelt ie ook veel langzamer aan dan in Windows XP.
Ik heb CCC ondertussen trouwens aan de gang gekregen middels tips hier: driver verwijderd, CCC uninstalled, reboot, Catalyst 7.4 geïnstalleerd. Probleem opgelost.
Nu alleen het probleem dat als ik ATi Tray Tools settings laten toepassen (via 'Apply') dat dan m'n refreshrate terug springt naar 60hz...
Leuk detail hieraan is wel: Als je 3d speeds niet omhoog gaan in de games, grote kans dat de overdrive functie dan ook niet werkt.Wildfire schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 11:24:
[...]
OverDrive is voor overklokken, niet om de 3D speeds te enablen in games.
Bij mij gaf ie alleen de temperatuur aan maar wist niet wat de kloksnelheden waren. Dus ik denk dat die dingen toch wat met elkaar te maken hebben. Ik heb daar al heel veel posts over gelezen hier en daar.
Voor het checken van de kloksnelheden is idd toch ati tray tools het meest handig. Of je kunt alt-tabben uit je spelletje en dan in CCC bij overdrive kijken welke snelheden er staan. Als het goed is zal daar dan de 3d snelheid staan. En als er niks staat of de langzame snelheid dan zal ie wel niet goed naar 3d switchen
Maar ikzelf prefereer ati tray tools en dan in ati tray tools bij onscreen display de 'FlashOSD' aanzetten en gpu snelheid selecteren. Vergeet trouwens niet in dat kleine pulldown boxje aan te geven dat ie 'Show all the time' moet doen
Jammergenoeg werkt Ati Tray Tools niet op Vista 64-bit en Ati Tool kan de snelheden niet bepalen, dus die maakt er ook 0Mhz van...erg vaagRaptorRVL schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 15:53:
[...]
Leuk detail hieraan is wel: Als je 3d speeds niet omhoog gaan in de games, grote kans dat de overdrive functie dan ook niet werkt.
Bij mij gaf ie alleen de temperatuur aan maar wist niet wat de kloksnelheden waren. Dus ik denk dat die dingen toch wat met elkaar te maken hebben. Ik heb daar al heel veel posts over gelezen hier en daar.
Voor het checken van de kloksnelheden is idd toch ati tray tools het meest handig. Of je kunt alt-tabben uit je spelletje en dan in CCC bij overdrive kijken welke snelheden er staan. Als het goed is [URzal daar dan de 3d snelheid staan. En als er niks staat of de langzame snelheid dan zal ie wel niet goed naar 3d switchen
Maar ikzelf prefereer ati tray tools en dan in ati tray tools bij onscreen display de 'FlashOSD' aanzetten en gpu snelheid selecteren. Vergeet trouwens niet in dat kleine pulldown boxje aan te geven dat ie 'Show all the time' moet doen

Ik heb trouwens wel een verwijzing naar de 3d snelheden in Everest gevonden:

[ Voor 11% gewijzigd door Bull op 21-04-2007 23:52 ]
Ik heb het ook met Catalyst 7.3, Radeon 9700Pro en dan onder WinXP.. heel vaag.
Ben nu met de Omega's bezig (based op 7.1).
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Heb gewoon vista ultimate 32 bits versie.
Niets wilt werken bij mij ik heb alles gelezen wat hier beschreven staat.
Zelfs alle drivers getest. Catalyst wilt gewoonweg niet open
Verwijderd
- Vista Ultimate X64 NL (legaal)
- Asus P5B Deluxe
- Sapphire Radeon X1900 XTX 512MB
Ook bij mij wil CCC totaal niet starten, ook niet na alle tips en suggesties in dit topic. Heb 7.2, 7.3 en nu 7.4 geprobeerd, maar allemaal werken ze niet. De snelkoppeling verscheint wel in alle menu's waar hij hoort te komen, maar het icoon in de startbalk start niet. Alle services die horen te starten doen hun werk, maar als ik CCC probeer te starten gebeurt er niets.
Heb al contact opgenomen met ATI, maar na een standaardreply, een reply waarin ze mij een berg reports lieten maken en melde dat ik mijn drivers moest controleren beweren ze nu dat het waarschijnlijk een hardwareprobleem is, en verzoeken ze mij om het in een andere PC te proberen.
Een andere PC heb ik even niet voor handen waar deze kaart in past, dus dat gaat niet werken. Ook lijkt het me sterk dat het aan de hardware ligt, want bijvoorbeeld C&C 3 kan ik gewoon met Ultra High settings draaien, en ook de meeste andere games vertonen geen problemen.
Wel valt het mij op dat in dit topic veel mensen staan met een Sapphire kaart. Misschien dat er dan toch ergens een hardwarefoutje zit?
echter na een tijdje met tv-out bezig geweest te zijn was het ati icoontje weer weg en werkte control center niet meer, na reboot wel weer.
geruik echter catalyst 7.4 icm. Sapphire x1950GT met nieuwste bios (aanrader dan is de kaart een stuk stiller)
Ati heeft nog een hoop te fixxen aan die vista driver.
[ Voor 37% gewijzigd door duncanvdlinden op 13-05-2007 11:23 ]
Moet wel elke keer als je opnieuw opstart. Geen oplossing dus, maar wel een workaround
Verwijderd
Bedankt, dit lijkt bij mij ook te werken. Het verwijderen van alle ATI software had ik al een aantal keren geprobeerd, maar nog niet in combinatie met het verwijderen van de driver uit apparaatbeheer.duncanvdlinden schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:18:
Bij mij was ook de oplossing > via apperatenbeheer driver uninstalleren > via configuratiescherm, programma's en onderdelen alles van ati verwijderen > reboot > drivers er weer op > reboot. Bedankt voor de workaround!
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 14:03 ]
bij mij werkte dat ook, behalve dat ik niets op een ander acc deed, dus alleen gewoon in en uitloggenWoutF schreef op zondag 13 mei 2007 @ 12:41:
Probeer eens van user te switchen, en via het andere account Restart Runtime te doen. Als je dan weer terug switched zie je opeens het CCC. Werkte voor mij op Vista 32bit.
Moet wel elke keer als je opnieuw opstart. Geen oplossing dus, maar wel een workaround
Dat zou ook best kunnen, aangezien Vista bij het switchen de video-driver un- en reloadDarkShadow schreef op zondag 13 mei 2007 @ 15:40:
[...]
bij mij werkte dat ook, behalve dat ik niets op een ander acc deed, dus alleen gewoon in en uitloggen
Ik heb dan wel UAC uitgezet (msconfig > Tools).
Opgelost door het volgende te doen:
Start > Run > Services.msc
Ati External Event Utility op Automatic zetten en enablen.
Ook hier gaat het weer om een Sapphire kaart: X1900XTX 512MB. De manieren van verwijderen (via apparaatbeheer, drivercleaner etc.) helpt ook niet.
Is er al iemand met een oplossing gekomen voor Windows Vista x64?
Videokaart: Sapphire X1900XTX 512MB
Drivers geprobeerd: 7.3 / 7.4 / 7.5
Hmmm. Bij mij werkte de CCC met versie 7.4 ook niet. Ik heb nu versie 7.5 erop gezet en warempel... het werkt!Me_Again schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:53:
De afgelopen tijd heb ik 7.3, 7.4 en sinds eergister 7.5 geprobeerd. Bij alle drivers werkt CCC niet. De ATI service staat (al) op "automatisch" en is gestart.
Ook hier gaat het weer om een Sapphire kaart: X1900XTX 512MB. De manieren van verwijderen (via apparaatbeheer, drivercleaner etc.) helpt ook niet.
Is er al iemand met een oplossing gekomen voor Windows Vista x64?
Videokaart: Sapphire X1900XTX 512MB
Drivers geprobeerd: 7.3 / 7.4 / 7.5
Ik heb ook een Sapphire kaart, de X1950XT met 512 MB. Alles geinstalleerd op de 64-bits versie van Vista (Home Premium NL).
Het enige wat ik anders heb gedaan, is de setup uitvoeren als Administrator (rechtermuisknop --> Als administrator uitvoeren).
Dit heb ik gedaan nadat ik met de ATI tool de 7.4 driver had verwijderd en de PC opnieuw had opgestart.
"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates
[ Voor 81% gewijzigd door Me_Again op 03-06-2007 21:52 ]
Ik moest er dus weer een monitor aanhangen om de boel te repareren.
Ik heb alle ATi spul met crapcleaner uninstalled, de ATI folder op C weggehaald en vervolgens de ATi drivers niet als een pakket, maar als onderdelen gedownload en per stuk geinstalleerd.
Hij herkende meteen mijn analoge breedbeeld TV en stelde voor om de resolutie in te stellen op 720x576. Het werkt prachtig nu.
Ik heb het probleem zoals zovelen hier; namelijk dat het control center eenvoudigweg niet opstart. Hij laadt even, maar start het cc vervolgens niet op.
Ik draai XP home met een geïntegreerde Radeon Xpress 200M en heb ATI Catalyst™ 8.8 Display Driver for Windows XP Professional/Home Edition - Motherboard/IGP Drivers geïnstalleerd.
Toen ik hem zojuist geïnstalleerd had, gaf hij aan dat Microsoft .NET 2.0 vereist was. Die heb ik dus geïnstalleerd (en ge-reboot) en nu heb ik dus het probleem dat CCC niet opstart.
Suggesties?
Verwijderd
Verwijderd