game PC, budget ca. € 1600,-

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gsteen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-01-2020
De kop zegt het eigenlijk al, ik ga dit systeem vooral gebruiken voor games. M'n huidig systeem
kan meeste games wel draaien, maar op lage details dus tijd voor iets nieuws. Ik heb bij samenstellen van dit systeem naar de Best Buy Guide van Januari 2007 gekeken en verder een en ander hier op het forum andere sites gevolgd. Het budget voor m'n systeem: € 1600,- Verder ga ik een aantal dingen van m'n oude systeem (Monitor, Speakers, Muis, Toetsenbord) gebruiken dus deze zijn niet opgenomen in mijn lijstje.

Ik wil dit systeem in elkaar laten zetten (voordeel is dat ook eventuele assemblage garantie). Shop die ik nu in gedachten heb is alternate, dus ook de prijzen zijn daarop gebaseerd.

Moederbord: GigaByte 965P-DS3 - € 119,-
Ik volg hier de BBG, verder heb ik er goede dingen over gelezen.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - € 319,-
Ik volg hier de BBG. Spreekt verder voor zich denk ik.

Processorkoeler: Artic Freezer 7 Pro - € 19,-
Ik volg hier de BBG en verder veel gekozen koeler. Misschien vervangen met de Scythe Infinity, deze komt wel stiller uit tests.

Videokaart: Asus EN8800GTS/HTDP - € 379,-
Afwijking van de BBG. Ik hoef niet meteen het duurste van het duurste, deze lijkt me goed genoeg voor wat ik wil.

Harde Schijf: 2x Seagate Barracude 7200.10, 320Gb, 16Mb cache, SATA. € 170,-
Ik volg hier de BBG, plus ik heb veel goeds gelezen over deze schijven.

Geheugen: Kingston 2x 1GB 1 GB DDR2-667 Kit PC5300, 667Mhz (KVR667D2N5K2/1G) - € 164,-
Uiteraard 2GB geheugen erin, van een goed merk. Maar heb een aantal keer gelezen dat PC6400 overkill is als je niet gaat overclocken (ben ik niet echt van plan). Dus misschien PC5300 geheugen in stoppen? Dus inmiddels aangepast naar PC5300.

DVD-brander: Samsung SH-S182M - € 35,-
Ik volg hier de BBG, lijkt me verder goed.

Floppy-drives: NEC Floppydrive - € 15,-
'k Heb nog veel oude floppen liggen dus wellicht nodig.

Kosten tot nu toe: € 1220,-

Vragen die ik heb:
Behuizing en voeding:
De BBG heeft het hierbij over de Antec Lifestyle Sonata II (€ 109,-). Op zich vind ik dit een mooie kast en de voeding die erin zit lijkt me sterk genoeg voor de configuratie. Alleen, als ik deze bij alternate selecteer krijg ik de melding: "De geselecteerde voeding is helaas niet geschikt voor het moederbord. De aansluitingen van deze 2 componenten moeten identiek zijn." Dit klinkt erg alsof deze samenstelling niet gaat werken.
Als ik de voeding deactiveer en er een andere in laat zetten, bvb Hiper Type R Modular 4K530, verdwijnt de melding. 't Lijkt een beetje aan het vermogen te liggen (450W standaard in kast vs 530W van de Hiper). Weet iemand hier meer over? Ik zou de Sonata II eventueel kunnen veranderen, maar moet dan nog een andere mooie kast gaan uitzoeken.

Extra case-fan: Arctic-Cooling AF12025 Fan - € 9,-
Extra case-fan werd aangeraden bij samenstellen van dit systeem bij alternate van wege warmte ontwikkeling. Denk dat deze wel goed is, maar is dit nodig als ik de Sonata II kies? Zag dat deze ook al een case-fan had. Moet uiteraard opnieuw kijken als ik een andere kast ga kiezen.

Het OS zit er nog niet bij in. Ik wil even wachten met Vista, dus dacht er Windows XP pro bij te doen. (€ 149,-)

Samen met de laatste toevoegingen komt het totaal nu op: € 1487,- Verzend en assemblage kosten vallen hier buiten, maar ben tevreden met de uitkomst van dit bedrag.

[ Voor 0% gewijzigd door gsteen op 21-02-2007 16:35 . Reden: Geheugen aanpassing ]

"In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is."

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 23:59
Ik zou een 500+ voeding nemen, heb zelf ook een 8800gts en dan moet je niet bezuinigen op de voeding!

Dit hoort in V&A niet in CSL

[ Voor 45% gewijzigd door Turkish op 21-02-2007 22:28 ]

Verwijderd

Het enige waar ik gelijk aan denk is:

Waarom bij Alternate...en waarom ook dáár in elkaar laten zetten. Als je bij de shopservey van Alternate kijkt zie je dat de aftersales daar erg ...ehh... bagger is. Mocht er dus wat met je PC zijn achteraf dan heb je alsnog weinig aan deze 'zekerheid' omdat ze áltijd moeilijk doen daar. (ja, ik spreek ook uit ervaring)

Voor de rest ziet het PC-tje er inderdaad mooi uit hoor.. :)

• gsteen
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:24:
Het enige waar ik gelijk aan denk is:

Waarom bij Alternate...en waarom ook dáár in elkaar laten zetten. Als je bij de shopservey van Alternate kijkt zie je dat de aftersales daar erg ...ehh... bagger is. Mocht er dus wat met je PC zijn achteraf dan heb je alsnog weinig aan deze 'zekerheid' omdat ze áltijd moeilijk doen daar. (ja, ik spreek ook uit ervaring)

Voor de rest ziet het PC-tje er inderdaad mooi uit hoor.. :)
Heb je ook ervaring met een betere shop, die ook in elkaar zet? ('k zal iig de shopsurvey eens goed over dit soort dingen gaan raadplegen). Over het niet zelf in elkaar zetten kan ik kort zijn. Zelf nog nooit gedaan. Dan kan wel gezegd worden dat eens de eerste keer moet zijn, maar ik laat even liever iemand anders z'n gang gaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door gsteen op 21-02-2007 15:37 ]

"In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is."

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Een goede 450watt is ook echt wel voldoende, vraag het anders nog even in OH in het voedingen topic.

pc6400 is idd overkil, er is 2GB pc5300 kingston te koop voor €122 moet je maar even zoeken.

• gsteen
bassie_ schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:35:
Een goede 450watt is ook echt wel voldoende, vraag het anders nog even in OH in het voedingen topic.

pc6400 is idd overkil, er is 2GB pc5300 kingston te koop voor €122 moet je maar even zoeken.
Dat had ik inderdaad hier en daar al gelezen. 'k Zocht nogmaals bevestiging.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
De post van Gadgets hierboven heeft op zich een punt, een voeding is belangrijk. Maar de voeding die in de Sonata 2 zit (Smartpower2 450Watt als ik het goed heb) is absoluut niet slecht. 450Watt van een topmerk als Antec is 10x beter dan 600Watt van een slecht merk. Dus opzich zit je met deze kast en voeding erg goed. Hij staat niet voor niks herhaaldelijk in de BBG.

Waarom deze voeding niet met dit moederbord werkt, daar snap ik niks van. Het lijkt me haast wat onlogisch dat het niet zou werken, maar ze kunnen gelijk hebben bij Alternate. Ik zou voor de zekerheid even bellen of mailen, er kan natuurlijk een fout op de website staan. Dan ben je in ieder geval zeker van je zaak.

Als het blijkt te kloppen dat het niet samenwerkt, kun je óf kijken naar een andere kast/voeding, of naar een ander moederbord. Zo heeft de ASUS P5B ongeveer dezelfde specs en prijs als de Gigabyte DS3.

Verder ziet je systeem er erg goed uit, ik zou ook het PC6400-geheugen wijzigen in PC5300-geheugen. Je kunt ook nog even kijken naar de keuze tussen de 640Mb-versie en de 320Mb-versie van de 8800GTS. De laatste is een paar tientjes goedkoper geloof ik. Succes verder!

[ Voor 12% gewijzigd door geert1 op 21-02-2007 15:47 ]

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 11:30
Ik heb vorige maand ook een antec sonata II gekocht in combinatie met de 8800 GTS werkt prima en past ook prima in de kast. Extra fans zijn niet echt nodig er is ruimte zat en een goeie airflow als je het mij vraagt.

- Squeeek !!!

• geert1
gsteen schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:18:
Het OS zit er nog niet bij in. Ik wil even wachten met Vista, dus dacht er Windows XP pro bij te doen. (€ 149,-)
Als je graag Windows XP nog even blijft gebruiken, raad ik je aan om Windows XP Media Centre Edition te nemen. Die heeft eigenlijk alles wat de Pro versie heeft, maar is veel goedkoper. Dan krijg je ook nog de extra media centre functionaliteiten. Op de Alternate-site staat ie hier voor 99 euro (OEM-versie), inclusief gratis upgrade naar Vista Home Premium. Die upgrade is geldig tot 27 Maart 2007, in tegenstelling tot wat door Alternate wordt beweerd (er staat daar nog 31 januari als einddatum, dat is verouderde info van Microsoft). Dus als je die upgrade-coupon voor 27 maart instuurt, krijg je een upgrade-dvd toegestuurd (kost alleen administratie- en verzendkosten) en dan kun je upgraden wanneer je wilt. Dus: Twee besturingssystemen voor de prijs van één!

[ Voor 11% gewijzigd door geert1 op 21-02-2007 18:41 ]

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 16:00
Ik heb nu een week bijna dezelfde pc als jij.

Heb een P5B deluxe ipv die DS3(ook aan zitten te denken maar vond deze toch wat mooier).
En ik heb ook pc6400geheugen van OCZ, het scheelt niet veel met pc5300 geheugen qua prijs en aangezien het systeem nu snel zat is, maar als je later toch sneller wil, heb je altijd dat achter de hand.

Heb ook die Sonata II kast, ding bevalt prima, lekker stil en goede airflow, en nog geen problemen gehad dat de voeding het niet trekt.

Maar leuk systeem verder!

• geert1
Trouwens, de 320Mb-versie van de 8800GTS is bij alternate 300 euro, terwijl de 640Mb-versie 380 kost. Wel een vrij groot verschil...

• gsteen
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:24:
Waarom bij Alternate...en waarom ook dáár in elkaar laten zetten. Als je bij de shopservey van Alternate kijkt zie je dat de aftersales daar erg ...ehh... bagger is.
Goed. Heb de shopsurvey bekeken en ben aan het twijfelen gegaan. Inderdaad over de aftersale verhalen. Ik heb mogelijk een andere zaak. Heb ik redelijk goede ervaringen mee, maar niet met volledige systemen. Laatste shopsurvey is van medio 2004. 'k Zal hier eens informeren (voor degene die zich afvragen welke, het is Q-Systems). Maar ik hoor graag over andere shops.

Hier heb ik al gekeken.
  • Informatique: Ziet er goed uit in de shopsurvey, maar hebben niet wat ik wil.
  • Azerty: Ziet er ook goed uit, maar kan ik een systeem compleet zelf samenstellen?
  • SallandAutomatisering: Zelfde als Azerty een beetje.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gadgets schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:23:
Ik zou een 500+ voeding nemen, heb zelf ook een 8800gts en dan moet je niet bezuinigen op de voeding!

Je mag mijn C2D 6600 (€250 - 4weekjes oud) wel overnemen..... scheelt je ook weer wat, ik wil een quad core ....
Je moet er niet op bezuinigen nee, maar dat gaat vooral om kwaliteit, en niet zozeer om kwantiteit. Een 450W voeding volstaat "al". Maar neem wel een A-merk.
geert1 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:02:
Trouwens, de 320Mb-versie van de 8800GTS is bij alternate 300 euro, terwijl de 640Mb-versie 380 kost. Wel een vrij groot verschil...
Een te groot verschil om voor de 640MB versie te gaan imo. Het prestatieverschil is er niet groot genoeg voor, ook niet op hoge resoluties.
Zie voor meer informatie een artikel op Anandtech.

Verwijderd

Ik heb helaas slechte ervaring met Salland Automatisering. Erg lang wachten, zowel op levering als op reactie op emails/telefoon (tegen betaling van 45 eurocent per minuut langer dan 10 minuten in de wacht staan!). Ik doe liever zaken met Alternate. De enige aftersales ervaring die ik met Alternate heb, was zonder meer goed (gebruikte asus TV-kaart teruggebracht na klachten over zeer beperkte functionaliteit/slechte drivers). Salland is wel stuk goedkoper trouwens.

Verwijderd

Hey ik denk dat je best voor GPU gaat voor een GF 8800GTS van club3D 320MB, ik ben namelijk zelf voor een kameraad een game pc aant samen stellen en kwam zo bij deze kaart terecht. Bij salland is deze voor 277euro verkrijgbaar wat mij een leuke deal lijkt voor dergelijke kaart. 8) Verder denk ik dat als je voor een gamepc gaat dat mss twee raptors in raid ook wel fijn zijn, je hebt er immers toch het budget voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 23:25 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:11:
Ik heb helaas slechte ervaring met Salland Automatisering. Erg lang wachten, zowel op levering als op reactie op emails/telefoon (tegen betaling van 45 eurocent per minuut langer dan 10 minuten in de wacht staan!). Ik doe liever zaken met Alternate. De enige aftersales ervaring die ik met Alternate heb, was zonder meer goed (gebruikte asus TV-kaart teruggebracht na klachten over zeer beperkte functionaliteit/slechte drivers). Salland is wel stuk goedkoper trouwens.
Tja, alles is afhankelijk van de ervaringen. Gaat er net iets mis, dan ga je al snel negatiever denken over dat bedrijf.

Ik heb in principe weinig slechte ervaringen met Salland. Wel moet je inderdaad de levertijd onthouden. Hoe duurder de zaak, hoe sneller ze vaak kunnen leveren.
Ik heb bijv de ervaring dat Informatique bijv heel snel kan leveren: alleen rare dingen hebben ze soms niet op voorraad. Maar die zaak is dus in verhouding erg duur.
Bij icomputers, waar ik best veel bestel, is er zelden iets op voorraad.
Salland zit daar een beetje tussenin, vind ik, maar ze zijn dus wel in het algemeen goedkoper, zelfs goedkoper dan icomputers.
Ik geef toe dat ik nog niet met de after sales te maken heb gehad.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is een topic in SG over SA geweest en de Shop Survey is ook niet onverdeeld positief. Ik zou het risico niet nemen. Er zijn genoeg andere goedkope shops.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mooi systeem, heb zelf ook net de DS3 besteld. Je zou eventueel kunnen overwegen om er toch pc6400 in te stoppen, kost niet veel meer en kan je je in de toekomst altijd nog aan overklokken wagen.

Als kast neem ik zelf binnenkort de Antec 'Performance One' P150. Dit schijnt één van de stilste kasten te zijn. Komt samen met een NeoHE 430 Watt voeding welke ook één van de beteren is (en vooral ook erg stil). Is echter wel weer € 30,- duurder voor weinig échte vooruitgang (design is wel mooier imo).

Over Alternate zijn de ervaringen met de aftersales gewoon ronduit slecht, ik zal er dan ook mee uitkijken om daar een compleet systeem samen te stellen. Als je in de buurt woont kan je het er wel op wagen, aan de balie schijnt het allemaal een stuk sneller te gaan. Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met 4Launch.

• gsteen
kingrichard47 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:56:
Mooi systeem, heb zelf ook net de DS3 besteld. Je zou eventueel kunnen overwegen om er toch pc6400 in te stoppen, kost niet veel meer en kan je je in de toekomst altijd nog aan overklokken wagen.

Als kast neem ik zelf binnenkort de Antec 'Performance One' P150. Dit schijnt één van de stilste kasten te zijn. Komt samen met een NeoHE 430 Watt voeding welke ook één van de beteren is (en vooral ook erg stil). Is echter wel weer € 30,- duurder voor weinig échte vooruitgang (design is wel mooier imo).
'k Zit op dit moment nog niet echt aan overklokken te denken. Ik houd voorlopig pc5300 in m'n lijstje. Verder over de kast (Sonata II), de twijfeling werdt getriggerd door de melding (van de PCBuilder) die ik ineens te zien kreeg. Vraag me nog steeds of dit wel zo is, ook door reacties als die van MysteryTweaker en inderdaad al meerdere keren in de BBG.

Enig echt twijfel punt is op dit moment waar te gaan bestellen gezien de reacties hier (en in de shopsurvey) niet al te positief zijn over alternate. Hier ga ik uiteraard voor rondkijken.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
azerty is altijd wel een goede zaak
salland heb ik ook regelmatig wat besteld alleen soms moest ik erg lang wachten (check dus of het op voorraad is).

Verder: aangezien je nog budget over hebt zou je de GTX kunnen nemen, al wordt dat misschien als overkill gezien, je kan er wel weer een tijdje mee door en over 2 jaar is het geen overkill meer. Maar dit moet je maar goed in overweging nemen omdat het nogal een prijsverschil kan zijn.

Verder voor extra case fans kijk naar 120mm fans en niet naar 80mm. Ook zou ik ff kijken naar de geluidsproductie. Beter 2 hele stille 120mm fans die niet zoveel lucht verplaatsen en wat langzamer draaien dan 1 120mm die 3x zoveel verplaatst maar ook 3x zoveel lawaai maakt. (scythe flex is geloof ik wel stil)

Alternate is over het algemeen niet de goedkoopste winkel dus vergelijk idd even met andere winkels zoals azerty en salland.

Assemblage: het makkelijkste is om alles bij 1 leverancier te bestellen en het hier ook te laten assembleren. Volgens mij is dat rond de 50 euro + 2 jaar garantie.
Je kan er ook voor kiezen om bij verschillende leveranciers te bestellen als het verschil dus danig groot is dat een pc boer in de duurt de onderdelen voor je wilt assembleren.

Voeding: Wanneer je een GTX zou nemen, zou ik sterk overwegen om bijv 550w te nemen. Verder hoor ik wel goede verhalen over de sonata (en ik neem aan dan ook over de voeding). Goede mergen zijn geloof ik enermax, tagan etc maar deze zijn meestal zelf al rond de 80 a 110 euro.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• gsteen
thewizard2006 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:06:
azerty is altijd wel een goede zaak
salland heb ik ook regelmatig wat besteld alleen soms moest ik erg lang wachten (check dus of het op voorraad is).

Verder: aangezien je nog budget over hebt zou je de GTX kunnen nemen, al wordt dat misschien als overkill gezien, je kan er wel weer een tijdje mee door en over 2 jaar is het geen overkill meer. Maar dit moet je maar goed in overweging nemen omdat het nogal een prijsverschil kan zijn.

Verder voor extra case fans kijk naar 120mm fans en niet naar 80mm. Ook zou ik ff kijken naar de geluidsproductie. Beter 2 hele stille 120mm fans die niet zoveel lucht verplaatsen en wat langzamer draaien dan 1 120mm die 3x zoveel verplaatst maar ook 3x zoveel lawaai maakt. (scythe flex is geloof ik wel stil)

Alternate is over het algemeen niet de goedkoopste winkel dus vergelijk idd even met andere winkels zoals azerty en salland.

Assemblage: het makkelijkste is om alles bij 1 leverancier te bestellen en het hier ook te laten assembleren. Volgens mij is dat rond de 50 euro + 2 jaar garantie.
Je kan er ook voor kiezen om bij verschillende leveranciers te bestellen als het verschil dus danig groot is dat een pc boer in de duurt de onderdelen voor je wilt assembleren.

Voeding: Wanneer je een GTX zou nemen, zou ik sterk overwegen om bijv 550w te nemen. Verder hoor ik wel goede verhalen over de sonata (en ik neem aan dan ook over de voeding). Goede mergen zijn geloof ik enermax, tagan etc maar deze zijn meestal zelf al rond de 80 a 110 euro.
Ik heb nogmaals bij azerty gekeken en wat ik zocht denk ik dan toch gevonden te hebben. Als ik het goed begrijp kan je bij azerty alle onderdelen die je wil hebben selecteren en als extra service the assemblage ervan bij "kopen". Eens de prijzen met azerty gaan vergelijken dus ;). Ik geef in iedergeval de voorkeur aan 1 leverancier (liefst met assemblage).

De GTX houd ik nog even in gedachten. De GTS is voor mij voorlopig voldoende. Maar je hebt gelijk. Ik heb nog budget over. Laat ik even van eventuele andere wijzigingen afhangen. Mocht het toch een GTX worden, dan neem ik ook de voeding en/of kast onder de loep, maar 'k lees toch erg vaak dat de range van 450W-500W voldoende is.

Goede opmerking over de extra fans. Ik wil inderdaad geen "stofzuiger" hebben staan (qua geluid dan). Moet ik nog even goed naar kijken en even de vergelijkings sites erbij pakken.

• gsteen
Op dit moment ziet mijn lijstje er als volgt uit.

Behuizing + voeding: Antec Sonata II, Zwart (€ 104,16)
Extra case-fan: Arctic AF12025, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED (€ 4,34)
Moederboard: GigaByte GA-965P-DS3, Retail (€ 113,32)
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed (€ 293,63)
Proc. Koeler: Arctic Freezer 7 pro (€ 18,03)
Videokaart: Asus EN8800GTS, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16 (€ 379,19) 21-28 dagen levertijd :(
Hardeschijf: 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II (€ 174,24)
Geheugen: 2x Kingston KVR667D2N5K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, (€ 148,84)
DVD Brander: Samsung SH-182M, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM (€ 31,69)
Diskdrive: TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader, Zwart (€ 24,91)
OS: Microsoft Windows XP Pro + Vista Coupon, EN (€ 136,83)

Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie (€ 39,00)

Uiteindelijke kosten van dit systeem: € 1468,18

Punten die ik veranderd heb:
Diskdrive: Voor niet veel meer geld zag ik een diskdrive en 7-in-1 cardreader. Nou leek de cardreader me toch wel een goede toevoeging.
Waar te halen: Op basis van de opmerkingen hier over alternate (en de showsurvey) ben ik overgestapt naar azerty. Voor zowel koop als assemblage.

Probleem punten:
Videokaart: Er staat bij azerty 21-28 dagen levertijd voor deze Asus kaart :o. Ik vind dit toch behoorlijk lang, eigenlijk te lang aangezien de rest van het systeem met 2-3 dagen levertijd zit. Aangezien ik het liefsts alles bij 1 leverancier wil halen (o.a. vanwege de assemblage), zit ik te denken een andere kaart erin te zetten. Een ander merk (bvb EVGA), of een iets goedkopere kaart (8800GTS met 320Mb of nog goedkoper, zodat ik deze later zou kunnen upgraden. Bij goedkopere kaart dan te denken aan de Asus (EN7600GS SILENT/HTD 7600GS 512 MB) of de Asus (EN7600GT/HTDI/256M 7600GT 256 MB).

Twijfel punten:
Behuizing + voeding: Allereerst, ik vind de Sonata II een bijzonder mooie kast, maar twijfel hier nog steeds over. Ik heb inmiddels wel een alternatief geselecteerd, deze kast/voeding combi is alleen wel groter/duurder, maar ik heb nog ruimte in m'n budget. 'k Zat te denken aan de behuizing Antec P180 (€ 122,83) samen met de voeding Antec Smart Power 2.0, 500 Watt, Retail (€ 69,40)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zou sowieso de 320MB versie nemen. De 640MB versie biedt niks extra's, zelfs niet op 1920x1200.

• geert1
- Ik ben het eens met RoD over de videokaart: De 320Mb versie heeft een véél betere prijs/kwaliteitverhouding. Je levert hooguit 5% in op de performance, maar je bespaart 25-30% op de kosten.

- De Sonata 2 is een prima kast met voeding voor een goede prijs, kun je gewoon zo laten. Meer dan genoeg vermogen, degelijke kwaliteit en een goed uiterlijk.

- Verder zou ik zelf Windows XP MCE kiezen boven XP Pro. De Media Centre Edition is goedkoper en doet voor thuisgebruikers niet onder voor de Pro. Bovendien krijg je daar Vista Home Premium bij als je de upgrade-coupon gebruikt, in plaats van Vista Business. Home Premium sluit waarschijnlijk beter aan op je wensen. Denk er wel om dat die upgrade-coupon vóór 27 Maart bij Microsoft binnen moet zijn, ik weet niet of je dat nog wel gaat redden.

Verder een topsysteem, ziet er erg goed uit nu. Azerty is inderdaad een goede shop. Succes verder!

[ Voor 7% gewijzigd door geert1 op 02-03-2007 10:30 ]

• gsteen
Ik heb hem inmiddels nog steeds niet gekocht, want.... ik zit weer met een twijfel punt. (Beetje mede dankzij het geweldige topic van Luuk1983. Het lijstje wat blijft staan ziet er als volgt uit:

Moederboard: GigaByte GA-965P-DS3, Retail (€ 113,63)
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed (€ 293,63)
Proc. Koeler: Arctic Freezer 7 pro (€ 18,03)
Hardeschijf: 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II (€ 174,24)
Geheugen: 2x Kingston KVR667D2N5K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, (€ 148,84)
DVD Brander: Samsung SH-182M, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM (€ 31,43)

Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie (€ 39,00)

Wijzigingen die ik zeker doe:
Videokaart: De Asus EN8800GTS, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16 vervang ik door de Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16 (€ 301,31).
Diskdrive: TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader, Zwart vervang ik door OEM 3,5 diskettestation (€ 9,16) vanwege levertijd bij azerty. De cardreader heb ik niet direct nodig, kan ik er altijd zelf later nog bijzetten.

Mijn twijfelpunten (dus na lezen van Luuk1983's geweldige topic/review):
Behuizing + voeding: Ik had de Antec Sonata II, maar hoor uit veel hoeken dat deze toch een beetje krap is. Nu zag ik Luuk1983's topic en de Cooler Master Mystique 631 (voor mij wordt ie zwart dan) ziet er ook prachtig uit en is ruimer. Hierbij dacht ik dan (net als in Luuk1983's topic) de voeding Antec Neo HE 500W er in te zetten. Kosten van dit duo: € 94,64 + € 90,34

Extra case-fan: Ik lees dat die Cooler Master al 2 case fans heeft, dus is die extra fan van Arctic (AF12025) dan nog echt nodig?

Totale kosten met deze aanpassingen: € 1452,08

• geert1
Die Sonata 2 is prima, geen enkel probleem. Is niet krapper dan andere Midi-towers, alles past er gemakkelijk in. Bovendien: degelijke kwaliteit, goede voeding, goede koeling, lage prijs en ook nog eens stil. Wat wil je nog meer? Ik heb zelf ook een Antec, maar dan de NSK6500 omdat ik geen klepje aan de voorkant wilde. Er zijn genoeg andere goede merken hoor, maar meestal ben je dan duurder uit voor dezelfde kwaliteit. Hierboven zit je bijvoorbeeld al op 180 euro voor behuizing + voeding, en de kwaliteit is niet echt beter. Daarom wordt Antec zo vaak gekozen, onder meer in de BBG's.

Extra casefan is niet nodig, de kast blijft sowieso wel koel en het geheel zal niet veel lawaai maken.

Dus ik raad zeker een Antec kast aan, scheelt je veel geld en zal zeker volstaan. Succes verder!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
gsteen schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:34:
..

Moederboard: GigaByte GA-965P-DS3, Retail (€ 113,63)
..
..
Als je raid wil zou ik de Gigabyte P965-DS4 halen. Heeft ook een heatpipe koeling op de chipset en meer SATA aansluitingen.

Ik heb vorige week een systeem gehaald met de DS4, E6600, 8800GTS 320mb en in een Antec NSK 6000 gebouwd. Deze kast is zelfde als P150=Solo=NSK6500 alleen dan zonder voeding. En dit is eigenlijk weer een Sonata zonder deur. Coolermaster iGreen 500W voeding is lekker stil en meshes over kabels zorgen ervoor dat ze makkelijk weg te werken zijn.

• gsteen
geert1 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:25:
Die Sonata 2 is prima, geen enkel probleem. Is niet krapper dan andere Midi-towers, alles past er gemakkelijk in. Bovendien: degelijke kwaliteit, goede voeding, goede koeling, lage prijs en ook nog eens stil. Wat wil je nog meer? Ik heb zelf ook een Antec, maar dan de NSK6500 omdat ik geen klepje aan de voorkant wilde. Er zijn genoeg andere goede merken hoor, maar meestal ben je dan duurder uit voor dezelfde kwaliteit. Hierboven zit je bijvoorbeeld al op 180 euro voor behuizing + voeding, en de kwaliteit is niet echt beter. Daarom wordt Antec zo vaak gekozen, onder meer in de BBG's.

Extra casefan is niet nodig, de kast blijft sowieso wel koel en het geheel zal niet veel lawaai maken.

Dus ik raad zeker een Antec kast aan, scheelt je veel geld en zal zeker volstaan. Succes verder!
@geert1
Dank je voor je (al meerdere) reacties in m'n topic. Goed te horen dat ik me over ruimte me niet echt druk hoef te maken. Extra casefan gaat er in ieder geval uit.

@M411007
De DS4 heeft wel meer SATA aansluitingen en 'k zie ook een extra PCI Express x16 slot. Wel handig voor eventuele toekomstige uitbreidingen, maar wilde het toch op de DS3 houden.

'k Blijf de Cooler Master Mystique 631 toch even in het achterhoofd houden. Maar nu vanuit praktisch oogpunt. Hoe gaat het deurtje van de kast open? Zag dat dit bij de Cooler Master Mystique 631 aangepast kon worden. 'k Ga even opzoek naar goede plaatjes van de Sonata II ;)

[ Voor 7% gewijzigd door gsteen op 14-03-2007 15:15 ]

Verwijderd

@gsteen,

Mocht je in de buurt van één van deze winkels wonen, dan kun je altijd even een kijkje nemen voor de Mystique behuizing. In Nijmegen ben ik 'em al tegen gekomen bij:

- Mycom (hebben ook de 632 staan)
- Computerland
- Orbit
- Targetshop

De eerste 2 hebben misschien ook een filiaal bij jou iin de buurt, mocht Nijmegen te ver zijn.

Het deurtje van de 631 kun je idd. kantelen. Magneetje vind ik niet te licht of te zwaar. Wat verder opvalt is de solide afwerking. Samen met de Neo HE (mocht je 't er voor over hebben) heb je zeker iets goeds en moois in handen: ruim genoeg - maar niet te groot, plus een topvoeding.

Edit: Wat betreft het DS3 bord - kijk even welke rev. je in handen hebt (ivm. 2x harde schijf en aansluitingen), zie hier. Misschien kun je hier ook wat extra info opdoen over de Gigabyte mobo's.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 20:41 ]

• gsteen
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:26:
De eerste 2 hebben misschien ook een filiaal bij jou iin de buurt, mocht Nijmegen te ver zijn.
Dichtst bij is voor mij in utrecht, maar dat is nog steeds niet echt in de buurt ;) 'k Heb in ieder geval al veel foto's gezien. Nu ook van de Sonata II. Binnenkant, deurtjes open, etc. 'k Zit nog steeds te ttwijfelen. De Mystique met die voeding past ook nog gewoon binnen m'n budget en is mooi.
Edit: Wat betreft het DS3 bord - kijk even welke rev. je in handen hebt (ivm. 2x harde schijf en aansluitingen), zie hier. Misschien kun je hier ook wat extra info opdoen over de Gigabyte mobo's.
Goed ook nog even naar het DS3 bord gekeken. Azerty, waar ik eigenlijk gewoon alles wil gaan kopen (1 leverancier enzo) lijkt dus de DS3 (rev 1.0) in catalog te hebben. In iedergeval, ze linken naar de rev 1.0 op de gigabyte site.

• M411007
gsteen schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:25:
.. Azerty, waar ik eigenlijk gewoon alles wil gaan kopen (1 leverancier enzo) lijkt dus de DS3 (rev 1.0) in catalog te hebben. In iedergeval, ze linken naar de rev 1.0 op de gigabyte site.
Maar ze leveren wel andere versies. Duidelijk aangeven welke versie je wil bij je bestelling.

Ik kreeg ook een DS4 rev3.3 terwijl op de site een rev2 stond. :)

Verwijderd

Idd. een mailtje naar Azerty zou duidelijkheid moeten bieden :)

Qua kast blijft het vooral een kwestie van smaak tussen die 2, qua voeding is de Neo HE over het algemeen beter. Hoeveel haast heb je met de aanschaf? Wellicht is het slim, mocht je nog FF geduld/tijd hebben, om tot 22 april te wachten ivm met de aankomende prijsverlagingen van de C2D's, zie hier (met dank aan mede forumgasten). Scheelt toch weer zo'n € 55,- voor de E6600!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Heb je haast? Misschien is wachten op de prijsdaling iets. ;)

• gsteen
M411007 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:45:
Maar ze leveren wel andere versies. Duidelijk aangeven welke versie je wil bij je bestelling.

Ik kreeg ook een DS4 rev3.3 terwijl op de site een rev2 stond. :)
Had je ook via de site besteld? Zoja waar aangegeven? in stap 5 van het bestellen?
Stap 5 Controle
Deze laatste stap zorgt ervoor dat u uw gehele bestelling nog even kunt nakijken. U kunt hier ook een referentienummer toevoegen en/ of een opmerking plaatsen.
Indien u een fout in de bestelling heeft gemaakt, kunt u heel gemakkelijk naar het betreffende tabblad om de fout aan te passen. U hoeft dan niet weer de bestelprocedure door.
Indien u uiteindelijk akkoord gaat, kunt u akkoord gaan met de algemene voorwaarden en de bestelling bevestigen.
@Alluno en m0nkey
Eigenlijk.... Ben ik al te lang bezig met uitzoeken ;) Maar echt haast niet. Bedankt voor het wijzen hierop.

[ Voor 7% gewijzigd door gsteen op 15-03-2007 16:18 ]

• M411007
gsteen schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:14:
[...]
Had je ook via de site besteld? Zoja waar aangegeven? in stap 5 van het bestellen?
[...]
Ja en ja. :) Je ziet het gelijk aan de doos of het de goede is. Bij rev.3.3 staat heel groot 1333 FSB voorop. Als het niet goed is hoef je dus de doos niet open te maken.

Verwijderd

gsteen schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:07:
[...]

@M411007
De DS4 heeft wel meer SATA aansluitingen en 'k zie ook een extra PCI Express x16 slot. Wel handig voor eventuele toekomstige uitbreidingen, maar wilde het toch op de DS3 houden.
Wat M411007 hier niet benadrukt is dat het niet om het aantal SATA aansluitingen of PCI Express sloten, maar om de chipset gaat. De ds3 heeft op de Northbridge een intel ICH8 chipset, terwijl de DS4 een ICH8R chipset heeft. De ds 4 heeft dus de mogelijkheid om raid te draaien op de ICH8R chipset. De DS3 kan het alleen doen op de (slechtere) JMICRON chipset die er extra bij op is gezet. Daarom zou ik en heb ik ook een DS4 genomen in plaats van een DS3.

Verwijderd

Idd. Reinman... 'Was zelf ook FF in de war, dacht dat de DS3 rev. 3.3 inm. wel over de ICH8R chipset beschikte... :( 'Blijkt de DS3P rev. 2 en 3.3 (en de DS4 natuurlijk) te zijn. Ze maken het je ook niet makkelijk bij Gigabyte.

Dat verschil doet zich trouwens ook voor bij de Asus P5B en de P5B-E. Die staat trouwens voor € 123,56 bij Azerty te koop. 'Heeft geen solid capacitors (voor duurzaamheid), maar ik heb me laten vertellen dat de SATA poorten weer wat verder uit elkaar staan, zodat het allemaal wat makkelijk past(?).

Valt me op dat bij Azerty geen melding wordt gemaakt van quadcore ondersteuning bij bovengenoemde Gigabyte mobo's. Misschien iets om te melden bij dat stap 5 verhaal (ik zou gewoon een mailtje sturen, maar goed). Overigens valt me op dat de specs van de DS3P (rev. 3.3) exact hetzelfde zijn als die van de DS4 (rev. 3.3) en dat ie € 16,77 goedkoper is...??

Ik zal toch eens bij Azerty informatie opvragen alvorens te bestellen gsteen :) !

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:13:
Idd. Reinman... 'Was zelf ook FF in de war, dacht dat de DS3 rev. 3.3 inm. wel over de ICH8R chipset beschikte... :( 'Blijkt de DS3P rev. 2 en 3.3 (en de DS4 natuurlijk) te zijn. Ze maken het je ook niet makkelijk bij Gigabyte.

Dat verschil doet zich trouwens ook voor bij de Asus P5B en de P5B-E. Die staat trouwens voor € 123,56 bij Azerty te koop. 'Heeft geen solid capacitors (voor duurzaamheid), maar ik heb me laten vertellen dat de SATA poorten weer wat verder uit elkaar staan, zodat het allemaal wat makkelijk past(?).

Valt me op dat bij Azerty geen melding wordt gemaakt van quadcore ondersteuning bij bovengenoemde Gigabyte mobo's. Misschien iets om te melden bij dat stap 5 verhaal (ik zou gewoon een mailtje sturen, maar goed). Overigens valt me op dat de specs van de DS3P (rev. 3.3) exact hetzelfde zijn als die van de DS4 (rev. 3.3) en dat ie € 16,77 goedkoper is...??

Ik zal toch eens bij Azerty informatie opvragen alvorens te bestellen gsteen :) !
het grote ervarings topic laat een hele mooie lijst zien met verschillen.
Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

ik quote er nu ff uit:
"De DS3P lijkt prijstechnisch ook geen logische keuze, voor 13 euro meer heb je heatpipes (DS4)"
Hoe belangrijk die heatpipes zijn.... tja... ze koelen je mossfetts(of hoe je het ook schrijft). Dat komt je overclock ten goede als je er veel voltage over gooit (ze kunnen, heb ik me laten vertellen, loei heet worden). Dan komt zon mooie heatpipe wel van pas, anders moet je zelf weer blokjes gaan zagen enzo.

offtopic
Tja tis jammer dat de DS3 geen ICH8R heeft. Dan zou ie nog harder kont schoppen voor die prijs. Gigabyte FTW!(....nee... nu klink ik als een fanboy :'( )

Edit: @ hier onder. Tja hij heeft nog "budget over". hij zat nu op, omhoog afgerond 1500, dus 40 kan er dan nog wel bij O-) :+ :X .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 21:22 ]

Verwijderd

Ach so! Thnx voor de tip _/-\o_ ! Ben dat topic wel eens voorbij gefietst, maar deze had ik gemist. Het lijkt me zo dat ook als je niet gaat OCen verstandiger om die DS4 te nemen. Met een budget van € 1600,- lijkt me een bedrag van € 16,75 geen geweldige uitsparing (al moet gsteen dat natuurlijk zelf bepalen) en je zit nog mooi onder de prijs van de P5B Deluxe (8 phase power), waarbij je ook nog eens 'quadcore ready' bent!

Uiteindelijk zit je wel zo'n 4 tientjes boven de DS3... volgende maand eruit halen met de C2D prijsverlagingen??

• gsteen
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:45:
ik quote er nu ff uit:
"De DS3P lijkt prijstechnisch ook geen logische keuze, voor 13 euro meer heb je heatpipes (DS4)"
Hoe belangrijk die heatpipes zijn.... tja... ze koelen je mossfetts(of hoe je het ook schrijft). Dat komt je overclock ten goede als je er veel voltage over gooit (ze kunnen, heb ik me laten vertellen, loei heet worden). Dan komt zon mooie heatpipe wel van pas, anders moet je zelf weer blokjes gaan zagen enzo.
Bedankt voor alle tips iedereen. Ik ben niet direct van plan te gaan overclocken, dus daarvoor zou ik de DS4 niet nemen (mbt tot de heatpipes dan). Maar wat Reinman vertelde over de ICH8 en ICH8R chipset is wel interessant genoeg (ivm raid) om wellicht toch deze te nemen. Ook voor de DS4 geld echter dat Azerty verwijst naar de Rev 1.0. Ik ga dit even na vragen, want ik wil wel een Rev 3.3 dan. ;)

Edit:
Ok, dit is wat minder. Gemailed met Azerty, kunnen me niet op voorhand vertellen welke rev. het zal worden. Ik zal in ieder geval in de opmerkingen bij de bestelling opnemen dat ik een rev. 3.3 wil hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door gsteen op 16-03-2007 13:09 ]

Pagina: 1