[PS3] Linux programmeren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 21.100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 14:34
Velen zien Linux op de ps3 als een interessant iets. Omdat veel onduidelijkheid heerst over wat er wel en niet kan, hier een lijstje met links & wat informatie, zodat men wat gefundeerder kan praten over de (on)mogelijkheden die dit biedt.

Misschien dat dit ooit uitgroeit tot een volwassen startpost, vooralsnog doen we het maar even hiermee.

Hoe werkt Linux op de ps3?
Linux wordt met een paar tussenstappen geladen op de PS3. Allereerst is er de 'other OS installer'; dit is een klein tooltje met maar 1 functie: de bootloader van het andere besturingssysteem installeren. De bootloader, de 2e stap, is het programma wat er daadwerkelijk voor zorgt dat het besturingssysteem geladen wordt.

Als beide geïnstalleerd zijn, moet linux zelf geïnstalleerd worden. Hoe precies, is een beetje afhankelijk van de distributie.

Linux heeft GEEN ongelimiteerde toegang tot de hardware van de ps3. Er zit een virtualization-laag tussen de software en de hardware. Dit ding heet de Hypervisor. Hij virtualiseert een groot deel van de (toegang tot) hardware. Zo is (op dit moment) de grafische chip niet direct aan te sturen, en zijn er (dus) geen hardwarematige 3D truukjes mogelijk.

Officiële site van Sony:Welke Linux-distro's zijn er nu voor ps3 beschikbaar?
Volgens mij de volgende:(Links met betere URL's naar bijv. install instructies zijn meer dan welkom :) )

Hoe zit het nu met al die SPU's? Zijn die nou wel of niet bruikbaar onder linux?
JA, wel. Alleen, zoals reeds bekend, niet in de klassieke zin van multiple processors, zoals linux die kent. Alleen de PPC chip wordt gezien als normale processor, dus er staat maar 1 processor in lijstjes met 'hoeveel cpu's zitten er in mijn doos'.

Lees vooral op wikipedia over de opbouw van de cell processor

Hoe je er dan wel gebruik van kan maken? Door specifiek programmatjes te schrijven. Een mooie tutorial staat op de site van IBM.

IBM heeft nog meer vette links over cell-programmeren. Een paar links:Binnenkort zal ik wat meer doc's erbij zetten, voor nu laat ik het hier even bij. Ook zal ik proberen een mirror op te zetten van de zinnige files & tutorials. Suggesties voor uitbouwen & meer info zijn van harte welkom!

Changelog:
  • 23 feb 2007: Link naar officiële(?) Addon-cd site
  • 21 feb 2007: Debian als distro toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaurens op 23-02-2007 11:34 . Reden: CD toegevoegd, typo's fixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Leuk topic en goeie TS. Zoals ik hier al heb laten doorschemeren zie ik een aantal interessante toepassing voor Linx op de PS3, waarvan een mediacenter met HD-ondersteuning mij persoonlijk het meest aanspreekt. Op Youtube zijn al heel wat filmpjes te vinden, en 1 ervan speelt een 1080i filmpje af, zonder moeite, enkele op de generieke core. Zodra die SPU's nuttig ingezet kunnen worden zal er dus heel wat leuks mogelijk worden imho.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:56
Wat ik dus uit de TS en de documentatie begrijp is dat Linux _wel_ al die cores kan aanspreken? Dat zou echt pas een "This is living" iets worden, dan zou ik het zelfs nog overwegen om zo'n bak te komen ook!

Echter, zoals ik het begrijp is het idee dat je vooral zelf alles moet fabriceren om het werkend te krijgen, terwijl ik er toch vrij zeker van ben dat alle PS3's hetzelfde aan boord hebben. Is het niet een leuk plan om dit sub-forum te versieren met de allereerste Got-Distro ooit? (Niet search gebruikt, so correct me if we wouldn't be making history :+) Met als achterliggende gedachte natuurlijk dat je een CD in je PS3 stopt, de installatie start en dat die SPU's zelf worden geinstaleerd (Volledig) en dat de benodigde packets aanwezig zijn om er een mediabox/center van te maken :)

Zelf heb ik nog maar weinig kaas gegeten van zelf programmeren, maar een PS3 met Linux en tweakers.net (Got iig) in het technische wereldnieuws zijn toch wel dingen om samen voor te proggen! Er moet dan natuurlijk wel meer dan voldoende animo voor zijn :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Kaaswagen schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:22:
Echter, zoals ik het begrijp is het idee dat je vooral zelf alles moet fabriceren om het werkend te krijgen, terwijl ik er toch vrij zeker van ben dat alle PS3's hetzelfde aan boord hebben. Is het niet een leuk plan om dit sub-forum te versieren met de allereerste Got-Distro ooit? (Niet search gebruikt, so correct me if we wouldn't be making history :+) Met als achterliggende gedachte natuurlijk dat je een CD in je PS3 stopt, de installatie start en dat die SPU's zelf worden geinstaleerd (Volledig) en dat de benodigde packets aanwezig zijn om er een mediabox/center van te maken :)
Je hoeft de SPU's niet te installeren, het gaat hier vooral om (grof gezegd) wat DLL's die het aanspreken vergemakkelijken.

Verder lijkt een aparte distro me een beetje veel werk :) De 3 populairste + 1 extra werken nl. al, dus persoonlijk ga ik niet superveel tijd stoppen in een 'eigen' distro, maar de easy-install klinkt wel grappig, liveCD's herbakken met wat

Maar: even voor de duidelijkheid: de SPU's zijn dus NIET gewoon als extra cores die linux standaard gebruikt! Dus: huidige software die op PC's wel gebruik maakt van meerdere cores of meerdere threads, maken GEEN gebruik van de SPU's. Alles zal specifek daarvoor gemaakt moeten worden. Ik zal dit strakkies in mn TS wat duidelijker proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 17:13

dawuss

gadgeteer

Wel een beetje jammer dat toegang tot het 3d subsystem al wordt afgeschermd. Ik snap wel dat Sony bang is dat er zometeen een concurrerend gameplatform voor de PS3 ontstaat, maar nu verliest het ding een heleboel functionaliteit als linux-based mediacenter in mijn ogen. Verder valt het nog maar te bezien hoe veel er daadwerkelijk met die SPU's te behalen valt. In principe maakt daar standaard natuurlijk geen enkele applicatie gebruik van, waardoor je in het ergste geval uiteindelijk met een benedenmaatse PC achterblijft.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
dawuss schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:00:
Wel een beetje jammer dat toegang tot het 3d subsystem al wordt afgeschermd.
Volgens mij is het meer zo dat hij nog niet wordt ondersteund :) Er zijn voor zover ik weet geen drivers, maar het is voor zover mij bekend nog niet echt duidelijk of die er wel gaan komen.
Ik snap wel dat Sony bang is dat er zometeen een concurrerend gameplatform voor de PS3 ontstaat, maar nu verliest het ding een heleboel functionaliteit als linux-based mediacenter in mijn ogen.
Waarom heb je 3D nodig voor mediacenter? MythTV schijnt prima te draaien.
Verder valt het nog maar te bezien hoe veel er daadwerkelijk met die SPU's te behalen valt. In principe maakt daar standaard natuurlijk geen enkele applicatie gebruik van, waardoor je in het ergste geval uiteindelijk met een benedenmaatse PC achterblijft.
Valt wel veel mee te behalen, maar vraag is of mensen dat gaan doen :) Denk dat er niet veel apps geport zullen worden, hoop dat er wat vernieuwende dingetjes mee gemaakt zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
dawuss schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:00: een benedenmaatse PC achterblijft.
Nouja, 't is maar wat je benedenmaats vind. Een 3,2GHz PPC is niet misselijk hoor. Geheugen van 256MB is idd wat krapjes, maar als je ziet wat XBMC op een Celeron 733 en 64MB kan, moeten we daar toch wel een orde van grootte overheen kunnen. HD materiaal kan al afgespeeld worden op de PPC core. Dan zijn er eigenlijk al, toch?

Wat betreft de SPU's, ik stel me zo voor dat voor bepaalde applicaties deze kunnen gebruiken, in analogon van SSE-instructies/co-processor. Een speciale build van bijv. VLC kan middels wat extra code een film over de SPU decoden (in dat soort taken schijnen ze immers goed te zijn).

Dat van de videochip is jammer idd, en ik verwacht ook niet dat daar iets aan zal veranderen. Wel is er het Nouveau project, en er is een klein kansje dat die drivers op termijn ook naar de PS3 geport kunnen worden en we rudimentaire 3Dsupport krijgen. Veel speciaals hebben we echter niet nodig imho, 3D games onder PPC Linux kun je vergeten, dus enkel XGL/XeGL/AIGLX zou leuk zijn om lekker te draaien (en die doen dat al op een Radeon 7000, en 256MB geheugen is daarvoor ook zat).

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 21-02-2007 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 14:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Breepee schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:33:
Wat betreft de SPU's, ik stel me zo voor dat voor bepaalde applicaties deze kunnen gebruiken, in analogon van SSE-instructies
De PPC heeft al "SSE-instructies" (dat heet VMX op de PPC ;)), maar het is niet gewoon even een kwestie van wat support voor die instructies inbouwen. Het moet echt op een aparte thread draaien, waar code en data naartoe gescheduled moet worden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Sentry23
  • Laatst online: 20-02 09:35
Ik zal nog maar even een aantal links toevoegen voor programmeer en architectuur overzichten voor Cell/Linux programmeren.
Cell Workshop (veel info)
http://www.power.org/reso...lcorner/cellworkshop0606/
Cellperformance (site van een game developer, niet al te veel nieuws, maar wat er staat is goed)
http://www.cellperformance.com/articles/
Ozlabs cbe-oss developers list (hier kan je de Linux kernel ontwikkeling voor de Cell volgen)
http://ozlabs.org/pipermail/cbe-oss-dev/

Waar ik eigenlijk zelf nog naar op zoek ben is een aantal specifieke samples onder Linux van de verschillende methodes van SPU thread scheduling.

Maar goed, er is ook een 'aardige' C++ comiler van rapidmind ( http://www.rapidmind.net/ ) die dus redelijk standaard C++ code in Cell optimized code weet om te zetten. (direct met gebruik van de SPUs) Ik weet alleen nog niet of de code die daar uit komt nu onder Linux draait, maar aangezien ze samenwerken met Terra Soft zou het me raar lijken als het niet werkt. Dat zou het programmeren voor veel mensen een stuk makkelijker maken.

Maar goed, zijn er mensen hier die er ook echt mee willen gaan programmeren ? (/me raises hand)
Mijn intresses liggen met name in audio processing/synthesis en old-school demo coding.
(vroeger moesten we ook al onze eigen '3D engines' (wel heel groot woord voor toen) schrijven, dus dat is niet echt nieuw ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Sentry23 op 22-02-2007 09:44 . Reden: linkje vergeten ]

Gotsent: single click MKV to PS3 compatible MP4 conversion:http://sentry23.googlepages.com . PSN Sentry-23

• Blaurens
Thanks voor de links! Ik zal ze binnenkort even bij de ts erbij zetten.

Ik ben voornemens wat met de SPU's te gaan doen; wil vooral kijken of er wat flocking behaviour, grote-hoeveelheid-AI kereltjes te realiseren zijn. Hoop dat ik het ook ga doen, en het niet bij mooie plannen blijft :)

Anoniem: 208860

Vanuit Sony wordt de koppeling met Linux vooralsnog niet actief ondersteund.

Maar niettemin interessant. We zijn uiteraard wel nieuwsgierig naar jullie bevindingen hier.

• Blaurens
Anoniem: 208860 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:23:
Vanuit Sony wordt de koppeling met Linux vooralsnog niet actief ondersteund.
Hoe bedoel je dit? Het zijn toch echt de sony mensen die support voor de ps3 in de linux-kernel hebben gestopt. Hier de synopsis, en hier staat toch echt dat iemand bij sony deze patches heeft gemaakt. En hier staat toch echt bij de maintainers voor het PS3 platform iemand van sony.

Of bedoel je dat behalve kernel support er verder niet veel zal gebeuren, en we (voornamelijk) de IBM libraries ed. in de gaten moeten houden?

Dit betekent zeker ook dat er niet in de nabije toekomst van sony uit een driver voor de RSX uitkomt, en die van NVDIA zou moeten komen, en er (dus) waarschijnlijk niet komt?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Tsja, wil linux op de PS3 echt aantrekkelijk zijn, dan moet het meerwaarde bieden boven linux op de PC. De Cell-processoren zijn leuk speelgoed, maar de PS3 heeft meer hardware waar wij nerds mee willen kunnen knutselen. Linux op de PS3 staat of valt in mijn ogen met de ontsluiting van de hardware naar de ontwikkelaar. We willen bij de SIXAXIS controllers kunnen, bij de grafische hardware, bij de blu-ray drive en het liefst zonder die hele Hypervisor ertussen. Ik snap dat dat laatste nooit zal gebeuren, daarmee riskeert Sony het verlies van de grip op de gamesmarkt, maar hoe meer "distinctive features" van de PS3 ontsloten kunnen worden aan developers hoe beter :)

micheljansen.org

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Je moet wel je eigen developers beschermen natuurlijk.

PSN: Shiver23

• Blaurens
dawuss schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:36:
We willen bij de SIXAXIS controllers kunnen, bij de grafische hardware, bij de blu-ray drive en het liefst zonder die hele Hypervisor ertussen.
De blu-ray kan je redelijk onbeperkt bij, voor zover ik heb begrepen. Maar idd, sixaxis en grafische hardware zou zeker wel erg vet zijn. Zeker spelen met de sixaxis zou interessante projecten kunnen opleveren. High-end user created graphics zijn misschien wat hoog gegrepen, als wel leuk voor een demo-scene op de ps3 :) Oldskool!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Nou ja, ik zou zelf al blij zijn met een OpenGL implementatie voor de PS3. Dat je daarmee niet alle features van de videochip kunt beteugelen zoals "native" developers dat kunnen maakt dan niet uit, je kunt in ieder geval leuke dingen doen :)

micheljansen.org

• Blaurens
Dat zou zeker leuk zijn :) Zou zonde zijn als we daarvoor moeten terugvallen op softwarematige openGL implementaties.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Overigens durft Microsoft het ook aan om de graficsche chip via DirectX te ontsluiten op de XBOX, dus waarom zou Sony dat eigenlijk niet durven? :)

micheljansen.org

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je bedoelt Direct3D, en zelfs dat is anders dan de standaard D3D van de PC ;). Overigens kun je er ook voor kiezen om lekker zelf al die hardware commando's naar de chip te pushen.

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2007 11:54 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

OK, jij bent wat dat betreft de expert geloof ik, maar hoe beperkt ben je als huis tuin en keukendeveloper op de XBOX? (is dat met XNA? ik ben daar totaal niet in thuis, ik ben meer van de *nices).

micheljansen.org

• Blaurens
dawuss schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:50:
Overigens durft Microsoft het ook aan om de graficsche chip via DirectX te ontsluiten op de XBOX, dus waarom zou Sony dat eigenlijk niet durven? :)
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Playstation_3#Game_development gebeurt officieel gamedevelopment (optioneel) ook met een (afgeleide van) OpenGL, dus deels bestaat hij al, vraag is alleen: kan hij 'door' de hypervisor heen, en gaat het mogen/gebeuren?

Als ik het me goed herinner, was er wel voor PS2 linux een opengl-achtige implementatie, maar kan dat even niet terug vinden.

• Sentry23
Blaurens schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:26:
Ik ben voornemens wat met de SPU's te gaan doen; wil vooral kijken of er wat flocking behaviour, grote-hoeveelheid-AI kereltjes te realiseren zijn. Hoop dat ik het ook ga doen, en het niet bij mooie plannen blijft :)
Dan heb je op rapidmind nog een leuke demo staan onderaan deze pagina :)
http://www.rapidmind.net/samples.php

@ dawuss: Met XNA op de 360 kan je vrij direct op de hardware programmeren, maar je kan geen executables verspreiden, alleen packages die door andere (betalende) users weer opnieuw gecompileerd worden. Dit omdat je geen signed executables kan maken, en dat zal dus lang niet iedereen aanspreken dat je je applicatie dus als bouwpakket opstuurt naar andere users.
Aan de andere kant wel grapig om MS zo open-source te te zien pushen, al zal dat vast niet hun bedoeling zijn ;) (ik geef toe dat ik niet exact weet of je de sources van anderen kan bekijken voor je je eigen compile doet)
Wat dat betreft ontsluit MS hun hardware meer voor de users, maar zal er maar een fractie van de gebruikers homebrew kunnen draaiien omdat je dan dus jaarlijks die $99 moet betalen voor je XNA membership.

Gotsent: single click MKV to PS3 compatible MP4 conversion:http://sentry23.googlepages.com . PSN Sentry-23

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Met XNA programmeer je nou niet echt bepaald direct op de hardware hoor :). Het is volledig sand-boxed. Je code compileert gewoon naar .Net IL en alles gaat via geabstraheerde APIs. Logisch, want exact dezelfde code moet ook op de PC kunnen draaien.

Anoniem: 185882

Moet je is bedenken wat er allemaal mogelijk is als ze RSX 'open' zetten..

.. ik voorspel hele mooie scene compo's :X

-edit: ow, en een klant er bij natuurlijk.. MOI

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 185882 op 22-02-2007 14:17 ]

• Blaurens
Sentry23 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:09:
[...]
Dan heb je op rapidmind nog een leuke demo staan onderaan deze pagina :)
http://www.rapidmind.net/samples.php
Vet :) Een van mijn vroege en prutserige experimentjes was ook met kippen :) Enige jammere wat ik in hun persbericht lees:
RapidMind will be providing a full-featured evaluation version of the RapidMind Development Platform v2.0 for distribution from Terra Soft's YDL.net Enhanced accounts.
MAW: Jammer dat het alleen via Yellow Dog is. Als je $70 betaalt, krijg je een evaluation copy. Als die inderdaad full-featured EN unlimited is, dan is het wel gaaf (behalve dat het niet helemaal gratis is :) ), denkik. Documentation-depending :)

Edit: en: redistributable-afhankelijk :)

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-04 16:35
Zonder HWmatige aansturing van de RSX zie ik hier geen homebrew games uitkomen ( in tegenstelling tot wat met xna mogelijk is).

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Het zou wel een cool zijn wanneer de RSX helemaal niet bestaat :D en daardoor niet aan te spreken is.
Zou verklaren waarom de xbox betere graphics heeft. ;)

Ontopic:
Net Yaroze is wat Xbox probeert te doen.
PS2 Linux is in mijn ogen een beetje beperkt geweest, daar ik nooit die games op een demodisc teruggevonden heb.
Ik hoop dat ze wat meer documentatie (en onderdelen zoals genoemde rsx) vrijgeven want het is nogal zonde, zeker na het prachtige idee achter Net Yaroze.

Van de andere kant: ik speel games. Het maken ervan laat ik aan Hideo Kojima en zijn maten over :)

Anoniem: 87819

Shiver23 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:38:
Je moet wel je eigen developers beschermen natuurlijk.
Maar als ze daarmee tegelijk hun platform nutteloos maken, schiet het niet op.
Of PS3 linux in de praktijk wordt gebruikt (voor onderzoek bv) staat of valt inderdaad met de aanwezigheid van 3D drivers, deze hoeven niet zo streamlined te zijn als degene die voor games gebruikt wordt, maar als je uit je TNT1 van 10 jaar geleden meer 3-D acceleratie haalt dan uit een splinternieuwe PS3 is er toch wat mis :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik denk wel dat software rasterizing op de cell sneller is dan een TNT1 hoor ;)

Anoniem: 87819

Absoluut, maar dat gaat dan ten koste van de processor (is maar 1 stuks), dus je moet ook naar de verhouding prijs tot prestatie kijken. Natuurlijk zou je een 3D implementatie op de SPU's kunnen maken maar dat is enorm veel werk, terwijl je met elk kaartje voor een gewone PC al prima drivers hebt.
Dus dan is de vraag 'waarom' :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-05 21:46

Gerco

Professional Newbie

Blaurens schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:04:
- Linux heeft GEEN ongelimiteerde toegang tot de hardware van de ps3.

- http://www.playstation.com/ps3-openplatform/index.html
Proest!

Hebben ze bij Sony marketingles genomen van Microsoft ofzo? De PS3 is net zo "open" als OpenXML was bij de eerste incarnatie. Ja, je mag er gebruik van maken, maar met zo'n hypervisor ben ie aan handen en voeten gebonden onder Linux.

Je PS3 kan onder Linux wat Sony toestaat dat 'ie kan. Opener dan een normale console, maar open? Laat me niet lachen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• oeLangOetan
tjah, wat wil je, als ze hun systeem helemaal open maken worden hun games binnen de kortste keren gekraakt & gekopieerd, dan zijn er nog de problemen met de support van mensen die bv het basis besturingssysteem van hun ps3 per ongeluk verwijderd hebben
het feit dat ze het toelaten dat je linux draait in een gesupperviseerde omgeving is al een hele stap vooruit

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Precies, maar dan nog moet er iets mogelijk zijn met de hardware die de PS3 onderscheidt van een andere computer.

micheljansen.org

• Blaurens
dawuss schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:12:
Precies, maar dan nog moet er iets mogelijk zijn met de hardware die de PS3 onderscheidt van een andere computer.
Zoals in de TS al staat: de SPU's zijn toegankelijk, dus er is iets wat de ps3 van een andere/normale computer met linux onderscheidt.
Gerco schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:10:
[...]
Hebben ze bij Sony marketingles genomen van Microsoft ofzo? De PS3 is net zo "open" als OpenXML was bij de eerste incarnatie. Ja, je mag er gebruik van maken, maar met zo'n hypervisor ben ie aan handen en voeten gebonden onder Linux.

Je PS3 kan onder Linux wat Sony toestaat dat 'ie kan. Opener dan een normale console, maar open? Laat me niet lachen.
Heb je de documentatie die erbij zat gelezen? Ik denk dat ook in de huidige incarnatie er meer mogelijk is dan bijna iedereen eruit zal halen. Nee, de 3d chip is nu niet te gebruiken, maar zou jij die dan wel gaan gebruiken voor je eigen 3D engine?

Ik vind het erg leuk dat Sony & Microsoft ieder op hun eigen manier 'kleine' developers helpen, XNA voor de Xbox, en dit voor de PS3. De NetYaroze was ook een mooi initiatief, maar (volgens mij) erg duur. Linux voor de PS2 was al wat betaalbaarder, en nu kan het standaard & gratis.

Mooi toch?

[ Voor 82% gewijzigd door Blaurens op 22-02-2007 22:31 ]

• Faust
mensen die het hardst zeuren, doen en kunnen vaak het minst ;)

Niemand was van plan zijn eigen grote spel te gaan programmeren, dit is zo goed als duidelijk.

Mensen vragen om een media center, toch?

Kan iemand met een echte know how, dus plz niet reageren als je een vermoeden hebt, me vertellen of het mogelijk is om:
zonder de rsx een linux mediacenter in elkaar te zetten die 1080P H264 kan decoden, plus alle formaten die mplayer ook doet, met de streaming functionaliteit van de VLC speler, of doe ook maar direct de VLC speler.
Met elke BT telefoon kan je deze media center dan besturen.

Kan dit?!

Want hiermee zou de PS3 een van de meest sexy en stille, krachtig en veelzijdige HTPC's kunnen zijn die je kan wensen.

Onze vrienden van het linux gedeelte van got maken dan een mooie install dvd die onze eigen
"The Gathering Of Tweakers PS3 Linux Media Center Edition"
op elke ps3 kan installeren.

Is dit een vet idee of niet?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waarom zou dat niet kunnen? 't Is niet alsof je de RSX nodig hebt om video te decoden.

• Faust
Cool!

Nou waar wachten we dan op?!
Lijkt me een uitstekende gelegenheid om linux bij de gamers te brengen.
Die cd booten en op yes klikken kan iedereen wel,
vervolgens is het genieten van een volledig uitgerust media center, alles erop en eraan.

Het beste spel voor de xbox is nog alijd Xbox mediacenter, maar deze kan niet goed hoge resolutie beelden verwerken, laat staan 1080p schermen aansturen. Anyway, er waren genoeg fans van die Xbox mediacenter dus er lijkt me zeker interesse te bestaan voor onze toekomstige ps3 variant :P

En een virtual console zou ook wel leuk zijn, kan je meteen 250 euro besparen op die wii ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
De huidige H264 decoders bevatten zeer veel asm, meestal sse code, deze kun je dus niet zomaar even voor de ps3 gaan compileren. De C-only versies van de code zijn ongeveer 2x zo traag & zou natuurlijk geen gebruik kunnen maken van de spe's. Wie wil er wat asm gaan schrijven (wie kent er trouwens wat af van de powerpc architectuur)?

[ Voor 44% gewijzigd door oeLangOetan op 23-02-2007 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

VMX (de PPC's vector instructieset) lijkt vrij veel op SSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Ik snap de discussie hierboven niet helemaal (sommige mensen dan ;) )
Programmeren is meer dan alleen maar een 'port uitvoeren' in de vorm van "./configure" "make" van bestaande code. Juist op een radicaal andere architectuur zoals de Cell is dat funest voor je performance, omdat inderdaad de SPUs perfect zijn voor zaken zoals H264 decoding. (het lijkt mij dat daar geen discussie over zal bestaan)
En wat betreft assembly op SPUs en PPC, is dat best wel een makkelijke taal. (als je al een beetje assembly kent zal met name de enorme register space (128 * 128 bit regs per SPU) wel heel lekker zijn, en als je met multi proc systemen hebt gewerkt zal zal je ook de consistente memory access via de DMA engines waarderen, zodat je niet de helft van de tijd kwijt bent aan latency of data transport van de main cpu naar andere processoren.)
Maar goed, mocht dat geen optie zijn voor sommige mensen dan zijn er dus enkele compilers (zoals de rapidmind compiler) die je deze zaken uit handen nemen, of gewoon de gulden middenweg, C code via gcc met intrinsics voor SPU code.

Het lijkt me beter om met een wat simpeler projectje te beginnen dan direct een full-blown media center, door bijvoorbeeld te beginnen met het porten van enkele codecs naar SPU code, zoals bijv Ogg Vorbis of een mp3 codec, om eens te zien hoe je zoiets efficient aanpakt. (komt nog bij dat als die code er eenmaal is je die weer makkelijk in andere projecten kan gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Volgens mij draait MythTV al prima op de ps3. Zou ook raar zijn als dat niet zo was, want op een oud 1 ghz bakkie draait hij ook prima. (En ja, die heeft misschien wel optimized ASM instructies, maar toch)

Dus: mediacenter non-HD zou in ieder geval prima moeten werken, maar HD content weet ik niet precies nog. Er waren wel links en rechts berichten dat dat ook goed moest gaan, maar ik kan nu even geen link vinden die dat direct bevestigd.

En een bootcd/livecd maken zou best moeten kunnen met bijv. de instructies die hier staan. Ik denk dat dat wel handig kan zijn voor de mensen die niet echt linux willen installen, maar wel homebrew projecten willen zien. Installeer alleen de Other OS installer & kboot, en draai de rest vanaf een livecd of usb stick!

Persoonlijk interesseer ik mij niet echt voor PS3 als mediacenter, laat staan dat porten van een codec mij erg aanspreekt, dus als iemand (Elia?) dat wel gaaf lijkt: veel succes, en laat vooral weten hoe het gaat!

[ Voor 15% gewijzigd door Blaurens op 23-02-2007 10:15 . Reden: Meer detail toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

oeLangOetan schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 01:12:
De huidige H264 decoders bevatten zeer veel asm, meestal sse code, deze kun je dus niet zomaar even voor de ps3 gaan compileren. De C-only versies van de code zijn ongeveer 2x zo traag & zou natuurlijk geen gebruik kunnen maken van de spe's. Wie wil er wat asm gaan schrijven (wie kent er trouwens wat af van de powerpc architectuur)?
http://www.videolan.org/developers/x264.html werkt prima op mijn PowerPC G4 Mac hoor :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
.oisyn schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 03:26:
VMX (de PPC's vector instructieset) lijkt vrij veel op SSE.
Dat is niet genoeg, je moet die asm echt gaan herschrijven specifiek voor de PPC architectuur, rekening houdend met zijn specifieke mogelijkheden (je weet wel, eerst dit registertje schrijven en dan dat en dan die instructies precies in die volgorde en dat worden ze naast elkaar uitgevoerd) . De huidige asm code in h264 zou die speedup niet hebben als ze niet alles uit x86 haalden dat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
oeLangOetan schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:17:
[...]

Dat is niet genoeg, je moet die asm echt gaan herschrijven specifiek voor de PPC architectuur, rekening houdend met zijn specifieke mogelijkheden (je weet wel, eerst dit registertje schrijven en dan dat en dan die instructies precies in die volgorde en dat worden ze naast elkaar uitgevoerd) . De huidige asm code in h264 zou die speedup niet hebben als ze niet alles uit x86 haalden dat erin zit.
Zonder SPU:
http://www.youtube.com/watch?v=U4Wul8MLM6E

Die SPU's zie ik gewoon als luxe waar geen haast bij is om iets leuks van Linux op de PS3 te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
FYI: ik heb een link in de TS toegevoegd naar een officieel-ogende plek voor de addon cd. Ik download nu de nieuwste versie (nieuwer dan degene die ik hiervoor kende), ben benieuwd wat er in de vele mb's zit die deze cd groter is :)

Directe link voor de geïnteresseerden: link!

Update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Changes

v1.1 (2006/12/08 version)

Kboot

o Following problems are fixed

- After you input any key except 'y' or 'n' at the Addon Packages CD 
        confirmation messages, install-fc script exit abnormalyy.
      - Normal user encounters some problems because the '/tmp' directory 
        permission is not 1777.

Linux Kernel

o Improved recovery from sound chip internal FIFO under run.

o Added support of CDDA ripping function to internal BD drive.  Please
      note that some ripping applications like cdda2wav crash kernel.
      Cdparanoia and gnome-cd seem to work fine.

This problem is caused by a bug of common part of Linux CD-ROM driver.
      Vanilla kernel 2.6.18 still have same problem, so you can reproduce
      this on x86 PC.  Normally the condition for triggering the bug
      does not exist, the symptom will not occur on x86 PC.

o Applied some patches for spufs to change specifications and fix
      bugs.

SPU newlib

o Re-based on a CVS snapshot at 7 Dec 2006.
    o Changes against the snapshot:
      - Standard I/O offloading.
      - Moved library startup routines from gcc.

libspe2

o Re-based on libspe2 version 2.0.1.
    o Some bug fixes against the version 2.0.1.

documents

o Added "Open Source Communities" page
    o Added "Chapter2: Basics of SIMD Programming" in "Cell
      Programming Primer"

[ Voor 66% gewijzigd door Blaurens op 23-02-2007 11:42 . Reden: Changelog toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

oeLangOetan schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:17:
[...]

Duh, wie denk je dat je voor je hebt? ;). Mijn punt was dat die code (uiteraard met asm kennis) vrij makkelijk om te zetten is omdat de VMX instructieset vrij veel overeenkomt met de SSE instructieset. Dan gebruik je nog geen SPUs maar je hebt wel sneller resultaat dan de hele code omschrijven zodat het wel de SPUs gebruikt (omdat je dan veel meer kennis moet hebben van wat er nou eigenlijk gebeurt ipv puur het omzetten van de asm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
.oisyn schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:38:
[...]
Dan gebruik je nog geen SPUs maar je hebt wel sneller resultaat dan de hele code omschrijven zodat het wel de SPUs gebruikt (omdat je dan veel meer kennis moet hebben van wat er nou eigenlijk gebeurt ipv puur het omzetten van de asm)
FFMpeg is toch al geoptimaliseerd voor Altivec?
Ik was even aan het zoeken naar de juiste informatie maar ik kwam ook deze link tegen: http://planet.gentoo.org/developers/lu_zero?cat=163
Hier lijkt iemand al bezig te zijn met het optimaliseren van FFmpeg (of in ieder geval h264) voor Cell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Sentry23 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:54:
[...]
FFMpeg is toch al geoptimaliseerd voor Altivec?
net de svn van x264 even binnen gehaald, idd er is specifieke ppc code geschreven, geen asm maar ze maken toch gebruik van altivec (althans zo lijkt het).
offtopic:
heb ook eens geprobeerd de snapshot te compileren (i386), blijkbaar gebruiken ze nasm die ik niet heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Sentry23 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:44:
... omdat inderdaad de SPUs perfect zijn voor zaken zoals H264 decoding. (het lijkt mij dat daar geen discussie over zal bestaan)
juist wel, de zwaarste HD streams gebruiken cabac, de meestal wordt er nu nog cavlc gebruikt
Cabac is ongeveer 60% van het hele decodering proces, het is bijna niet parallelliseerbaar en het is veel branch intensiever dan het rekenkundig intensief is, absoluut niet optimaal voor de cell architectuur. Ik zeg niet dat de PS3 niet in staat is om deze zware streams te decoderen maar ik wil hiermee de stelling ontkrachten dat de cell processor per definitie altijd zeer goed is in het decoderen van video.

//edit, cabac 80 -> 60%, een stomme typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
oeLangOetan schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:52:
[...]

juist wel, de zwaarste HD streams gebruiken cabac, de meestal wordt er nu nog cavlc gebruikt
Cabac is ongeveer 80% van het hele decodering proces, het is bijna niet parallelliseerbaar en het is veel branch intensiever dan het rekenkundig intensief is, absoluut niet optimaal voor de cell architectuur. Ik zeg niet dat de PS3 niet in staat is om deze zware streams te decoderen maar ik wil hiermee de stelling ontkrachten dat de cell processor per definitie altijd zeer goed is in het decoderen van video.
Ik kan zo even geen bench voor een cabac decoding implementatie van H264 vinden, maar dit is de oplossing die Toshiba heeft voor de Cell voor H264 cabac encoding (parallel over 3 SPEs) http://www.hotchips.org/a...Mon/HC17.S1/HC17.S1T4.pdf
Ze delen inderdaad de cabac niet op over meerder SPEs maar kijken juist slim naar de encoding stream en delen die op in verschillende stappen. (je ziet in de graphs trouwens dat branch miss penalties niet echt super hoog zijn)
Zit er veel performance verschil tussen de encoding en de decoding routines ?

en over ffmpeg, inderdaad er zit geen echt asm in de code, maar intrinsics, wat neer komt op asm in een C syntax.

[ Voor 4% gewijzigd door Sentry23 op 23-02-2007 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Er is een draad:
http://lists.mplayerhq.hu...2006-November/048471.html
iemand die een h264 decoder moet schrijven, de devs van ffmpeg beweren dat cabac niet over meerdere cores te smeren is maar de andere processen kunnen blijkbaar gepipelined worden.
Ik heb mijn vragen bij de haalbaarheid van het pipelinen & de performance gain tov niet pipelinen. Ik vraag mij bv af hoe je voorkomt dat je cabac thread niet plots teveel data genereerd & hoe je die situaties gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
mooi om te lezen dat er al mensen mee bezig waren.

zelf weet ik niks van programmeren (ken "print", "goto" en "run" en dat is all :)
maar ik zou mss kunnen meehelpen om een sjiek thema te creeren.

keep up the research :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
oeLangOetan schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 16:51:
Er is een draad:
http://lists.mplayerhq.hu...2006-November/048471.html
iemand die een h264 decoder moet schrijven, de devs van ffmpeg beweren dat cabac niet over meerdere cores te smeren is maar de andere processen kunnen blijkbaar gepipelined worden.
Ah, dat is dezelfde persoon als de link die ik eerder stuurde :)
Hij is er nog druk mee bezig volgens die blog..

Anyway, als het gaat om alleen h264 afspelen (ook cabac), dat gaat al in 1080p in het host OS zonder problemen dus de code moet mogelijk zijn. (ik kan geen link vinden maar ik kan me een interview herinneren waarin ze zeiden dat de reference implementatie niet eens geoptimaliseerd hoefde te worden)
Nu alleen nog zien hoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Ik kreeg een tip van Sentry23, waarvan ik even dacht: ik deel hem :)

Voor de mensen die interesse hebben in die RapidMind software waar Sentry23 ons eerder op attent maakte: je kan gewoon een evaluation ding aanvragen, dan krijg je een username & password, en kan je van alles downloaden, nu al, kan je vast kijken :)

Maargoed, resumerend wat er tot nu toe hier langs is gekomen, is er interesse onder de bezoekers van dit forum voor mensen om zelf aan de slag te gaan met
  • Oldskool demo's
  • Audio
  • Flocklike-ai
en is er vraag naar
  • Mediacenter
Zijn er nog andere mensen die plannen of wensen hebben? Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Tsja, ik volg hier een project waarbij gedistribueerd spraakherkenning moet worden gedaan door verschillende clients die hetzelfde TV-programma hebben opgenomen. Dat gaat natuurlijk een stuk rapper op een PS3 dan op een PC :P

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
Ik ben hier totaal niet in thuis, maar kan iemand mij vertellen of het nu meerwaarde heeft om bij Terrasoft die PS3 met linux te bestellen, of dat ik dat er later net zo goed zelf op kan zetten zonder al te veel moeite. Met andere woorden, is de voorgeinstalleerde linux beter afgestemd op de PS3 dan wanneer ik zelf linux met vedora installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Nou ja, in ieder geval heb je als je die Terrasoft versie koopt alvast Yellowdog en niet Fedora, dus afhankelijk van je voorkeur is dat een voor- of een nadeel :) Verder zit er geloof ik een andere harde schijf in, dus ik weet niet of dat voor jou het extra geld waard is :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Het is puur installatiegemak: dat hoef je zelf niet te doen. Het is niet moeilijk om te doen, je moet gewoon redelijk wat stappen volgen. Voor zover ik op hun website heb gezien, krijg je niet iets vetters dan de rest, behalve misschien 'support', maar dat zal ook niet super interessant zijn.

Volgens mij zat er bij YDL gewoon een 60 gig harddisk in, alleen: ik weet niet of zij PAL ps3's verkopen, dus als je daar besteld kan je misschien geen euro blu-ray's spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Whohoo! Volgens de geruchten gaat Phil op de GDC tijdens zijn keynote meer info bekend maken over linux!
- Tuner for PS3 - a profiling tool enabling developers to improve code performance.

- Unreal Engine 3 - Epic’s next-gen game engine technology for genres such as fighting games, shooters and multiplayer online RPGs.

- High-Level Graphics Package, PSSG (PS3 optimized cross-platform graphics engine and tool-chain) production-ready extensible scene-graph framework which is written to take advantage of the PS3’s strengths.

- Pioneering profiling and analysis tools and physics technologies

- Developing with Linux on PS3

- Demonstrations of downloadable titles from the Network including flOw, Blast Factor and Calling of Cars.

- Sony Computer Entertainment developers, engineers and other specialists will also be hosting various education panels to support and encourage the creative innovation of developers and publishers.
Ben benieuwd!

Playstation3, dit lijkt niet helemaal overeen te komen met wat jij eerder in deze thread zei. Heb je nieuwe informatie, denk je dat dit gerucht (redelijk betrouwbaar gezien de bron) verkeerd is, of is het 'no comment'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208860

Ik zei 2 weken geleden dat op dat moment vanuit Sony de koppeling met Linux vooralsnog niet actief ondersteund werd. Ik kan helaas niets melden over wat meneer Harrison (mag jij Phil zeggen? ;) ) op de GDC precies zal gaan vertellen over dit item, maar dat het op de agenda staat kunnen we denk ik wel voor waar aannemen gezien de bron inderdaad.

Het wordt in elk geval een interessante keynote, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Hij's niet onze baas hè :P

Verder ben ik ook benieuwd naar de uitkomst hiervan. Geduld schijnt een schone zaak te zijn :P

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Het wordt zeker een interessante keynote van meneer Harrison (beter zo? :)), ik hoop dat hij ergens online te volgen is, enig idee?

Overigens wilde ik niet in twijfel trekken wat je enige tijd geleden zei, ik bedoelde te vragen of die situatie inmiddels veranderd was en/of dat je daar inmiddels misschien iets meer over wist danwel kon zeggen :)

Bedankt voor je reactie!

[ Voor 5% gewijzigd door Blaurens op 06-03-2007 14:19 . Reden: Zinsconstructie verbeterd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
hmm, de keynote is voorbij maar niets over Linux, of ik moet iets gemist hebben. (Home en vooral LBP zien er super uit en ook leuk om dingen voor te maken, maar dit terzijde). Komt er nog iets over Linux op de GDC ? Of komen er tools in Home om apps daarvoor te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Ik heb geen idee, kon inderdaad ook niets over linux vinden. Helaas: threespeech had het dus (ogenschijnlijk) fout, misschien komt het nog elders tijdens de GDC, maar ik denk het niet :(

Overigens: het zou HEEL erg gaaf zijn als je voor Home iets kon maken, maar ik heb zo'n donkerbruin (neigend naar zwart, eigenlijk..) vermoeden dat dat niet snel zal gebeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door Blaurens op 08-03-2007 10:23 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Hee, toch wat gevonden! Alhier! Helaas is het een truukje. Het lijkt als je enhousiast leest alsof ze een vette scene realtime op linux renderen op de ps3.

Wat er echt gebeurd, is dat de ps3 een complexe scene neemt, die in een boel stukjes chopt, die naar andere computers stuurt (overigens ook uitgerust met een cell processor), die renderen de boel uit, en sturen het terug naar de ps3, en die laat het resultaat zien.

Dus: leuk, maar niet supergaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 17:23
maar de cell zelf zou in princiepe wel relatief snel kunnen zijn voor raytracing toch? Die SPU's lijken maar daar best geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Behoorlijk snel ja..
Ze zijn er mee bezig :)

https://www.envision.purdue.edu/wiki/index.php/PovrayProject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Ik hoor nu trouwens ook steeds meer verhalen over XNA achtige dingen (maar dan heel erg vrij) die voor de PS3 zouden komen. Ook leuk, al is de Cell al meer dan genoeg om voorlopig mijn tanden in te zetten..
Maar misschien kan/mag de sony user Playstation3 hier iets meer over zeggen ?
Ik kan namelijk nergens vinden of dit nu voor 'amateurs' of voor echte indepent studios bedoeld is die wat op PSN willen produceren.

[ Voor 3% gewijzigd door Sentry23 op 14-03-2007 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En vergeet http://www.us.playstation.com/beyond/welcome.html niet. Puur als hobbiest wat rommelen op een PS3 gaat het niet worden terwijl je met Linux direct aan de slag kan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Maar dat is toch niets nieuws ? Volgens mij is die site al een hele tijd in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 13:44
Ik heb ook een vraagje ivm linux.

Hoe zit het met mediacenter/players die geschreven zijn voor linux. Als je die YDL er op zet, kan je dan eender welk mediacenter/player geschreven voor linux er op bonjouren of zijn er restricties? En verloopt de installatie vrij vlot of is dit meer voor een gevorderde linux gebruiker (wat ik niet ben)? Ik ben geïnteresseerd in een PS3 maar zou hem in de tweede plaats heel graag als mediacenter gebruiken. (kan ik mijn vrouwke overtuigen dat ik mij een 300€ uitspaar voor een gewoon mediacenter ;) ) De huidige ondersteuning van videoformaten vind ik echter te zwakjes (hetzelfde probleem als van de psp eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzl
  • Laatst online: 15-12-2024
het is dus eigenlijk puur wachten tot die hypervisor gehacked wordt, en dan is het hek van de dam :)

If you don't stand for something you'll fall for everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Ekfad, is denkik op dit moment wat voor de gevorderde gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

mazzl schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:16:
het is dus eigenlijk puur wachten tot die hypervisor gehacked wordt, en dan is het hek van de dam :)
Mhoi, zonder GPU kun je volgens mij nog genoeg leuke dingen doen met de CELL. Die kan ook prima 3D doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Blaurens schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:55:
Ekfad, is denkik op dit moment wat voor de gevorderde gebruiker.
:) vind ik hier dan geen gevorderde gebruikers??? :)

Ik dacht dat deze thread ondersteund werd door sony, die gasten zouden het toch moeten weten dan? Niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Ekfad schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:50:
[...]

:) vind ik hier dan geen gevorderde gebruikers??? :)

Ik dacht dat deze thread ondersteund werd door sony, die gasten zouden het toch moeten weten dan? Niet? ;)
Linux wordt niet ondersteund door Sony. Alleen maar het booten naar.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Arx schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 09:14:
[...]

Linux wordt niet ondersteund door Sony. Alleen maar het booten naar.
en kernel development/driver development en de andere moeilijke zaken.. ;)

Je kan altijd met deze Live-CD kijken hoe alles werkt zonder een install te hoeven doen, maar wat wil je precies weten ?
http://planet.gentoo.org/...3/18/new_xfce4_ps3_livecd

Verder is dit een aardige resource site voor PS3 linux issues:
http://www.ps3hax.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Sentry23 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 09:39:
[...]

en kernel development/driver development en de andere moeilijke zaken.. ;)

Je kan altijd met deze Live-CD kijken hoe alles werkt zonder een install te hoeven doen, maar wat wil je precies weten ?
http://planet.gentoo.org/...3/18/new_xfce4_ps3_livecd

Verder is dit een aardige resource site voor PS3 linux issues:
http://www.ps3hax.com/
Ok, ik zal daar dan even gaan snuisteren. Niemand anders die al ervaring heeft met de 'gebruiksvriendelijkheid' van linux op de PS?

Alvast bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarscreamNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01-2021
Iemand ervaring met Linux MCE en de PS3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68668

Na enkele uurtjes geinvesteerd te hebben in het installeren van linux op mn oude pal tv (ydl480i) en wat lukraak op tab gedrukt te hebben voor het installeren van vlc met yumex (weinig keus met een half scherm) ben ik nu tegen het volgende probleem aangelopen: Als ik mijn (windows vista) pc vanaf mn linux ps3 wil bereiken krijg ik de volgende melding: 'Authentication required' log in to access guest@pc .... ik heb dus een username en w8woord nodig, alleen kan ik me niet herinneren deze ooit ingesteld te hebben.

Waar o waar kan ik dit instellen in vista? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
@ snackbar.

Als ik het me goed herinner is dit vanaf XP SP1 al zo, dat je niet met een blank password kan inloggen op shares.
Ik zou aanraden een account met password aan te maken voor je share, maar als het goed is kan je het uitzetten in de security options:

1. Click Start and click Control Panel.
2. Click System and Maintenance, Administrative Tools and then the Local Security Policy.
3. Within the console, expand Local Policies.
4. Click Security Options. The various security options are displayed in the details pane.
5. Double click Accounts: Limit Local Account Use of Blank Passwords to Console Logon Only.
6. Select the Disabled option.
7. Click OK.

Maar goed, dan kan dus alles wat remote bij je systeem kan zonder password inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ekfad schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:50:
Ik geloof dat de Nederlandse Sony Entertainment arm er niet van op de hoogte is dat het wel 'ondersteund' word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Ekfad schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:37:
Ok, ik zal daar dan even gaan snuisteren. Niemand anders die al ervaring heeft met de 'gebruiksvriendelijkheid' van linux op de PS?
De gebruiksvriendelijkheid van linux op de ps3 is natuurlijk ongeveer gelijk aan die van linux op andere systemen; het is niet zo dat linux op ps3 veel gebruiksvriendelijker is dan op een pc om een of andere reden.

Helaas heb ik nog geen tijd gevonden/genomen om linux erop te zetten, maar dat wil ik zeker nog wel doen. Gaat wel komen :)

Er is hier dus nog niemand die iets met de specifieke eigenschappen van de PS3 gedaan heeft onder linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Ter info, de nieuwe CELL SDK (2.1) is beschikbaar.
http://www.alphaworks.ibm..._TACT=105AGX16&S_CMP=DWPA

even de lijst met upgrades:
* Linux kernel upgraded to 2.6.20 with enhancements for preemptive scheduling of SPE tasks, SPE logical affinity support, and improved performance via 64-KB Local Store page mapping
* standardization on the new SPE Run-time Management Library (libspe2). The older and less functional libspe 1.x is being deprecated in this release.
* migration of example libraries and code to libspe2. A migration guide is provided to help move existing applications to libspe2.
* enhancements and improvements to the Accelerator Library and Framework (ALF), including additional examples that use ALF
* improvements and additions to SIMD math library
* addition of SIMD MASS and vector MASS libraries for SPE
* addition of example benchmarking code for measuring and reporting on the performance of a representative set of DMA operations
* addition of GNU GCC, XL C/C++ compiler, and Full-System Simulator support for an enhanced CBEA-compliant processor with a fully pipelined, double-precision SPE
* addition of a sample DMA channel-profiling tool
* support for cycle count-profiling of code running on the SPE using OProfile
* addition of the Cell Performance Counter utility, which can be used to monitor and count cell performance events
* improved PPE model in the Full-System Simulator for better performance correlation across the Cell Broadband Engine
* improved integration between Full-System Simulator and Eclipse IDE for Cell Broadband Engine
* addition of Linux man pages for some libraries and tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
cool :) Meer goed nieuws (vind ik dan :)): ubuntu en xubuntu beta van de nieuwe release werkt nu ook als livecd. Zodra de final (van ubuntu) er is, zal ik de TS updaten: dat is het moment ongeveer dat ik 'm ga installen, namelijk :) Tijdelijke link voor de beta: http://psubuntu.com/2007/04/01/installing-feisty-beta/

Helaas op dit moment zonder sound...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Op de IBM site staat ook nog een link voor Fedora Core 6, die je nodig hebt voor deze release.
(ik kan hem alleen even niet vinden..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
bij mijn weten had je FC juist _niet_ meer nodig sinds deze release. Zie de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Blaurens schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:04:
bij mijn weten had je FC juist _niet_ meer nodig sinds deze release. Zie de link :)
Ok, ff voor de zekerheid de install manual nog eens nagekeken:

Before you install the Cell/B.E. SDK 2.1, you must install Fedora Core 6. This section describes how to: v Download Fedora Core 6 v Install Fedora Core 6 on an x86, a PowerPC, or a BladeCenter QS20 v Install prerequisite packages.

(er zitten in de nieuwere kernel namelijk enhancements die je echt nodig hebt, maar misschien zitten die ook in de andere releases)

FF een vraagje trouwens.. Heeft iemand hier nog een beetje redelijke scalar->vector documentatie ?
(of een vector implementatie van een Navier-Stokes algorithme :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Ah - we zaten over verschillende dingen te praten :) Ik was enthousiast over de ubuntu-live CD, en jij over de nieuwe cell sdk :) Toen je zei:
Sentry23 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:27:
Op de IBM site staat ook nog een link voor Fedora Core 6, die je nodig hebt voor deze release.
(ik kan hem alleen even niet vinden..)
..dacht ik dat je het had over Ubuntu-release, maar je had het over de post ervoor, nl. je eigen :) Alles is weer duidelijik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
De nieuwste ubuntu versie is uit, en die heeft volledig ondersteuning voor de ps3 (als je de goeie download :) )

Meer info is hier:

https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

Hij is ook als live-cd te gebruiken, dus da's prachtig :) Ik zal wel meer laten weten als ik hem binnen heb. Iemand anders (ook) al ervaring? Heeft iemand al iets geprogrammeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

als ik het overal zo lees is het dus wel nodig om een bootloader te installeren.. en daarvoor moet dus de harddisk geformateerd en gepatitioneerd worden waardoor alle data dus pleite is..

Dat is wel minder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
nee hoor. je kan gewoon al data even back upen naar je iPod ofzo en dan formateren. Dat heb ik ook gedaan.

Ik heb gisteren voor het eerst YDL geinstalleerd maar ik snap er niet veel van. Ben de halve avond bezig geweest met het (proberen) te installeren van yumex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Bootloader installen, ja. Maar: volgens mij hoef je NIET eerst je harddisk te formateren. Ik heb het dialoogje niet supergoed gelezen, maar volgens mij zegt hij dat als je iets wil installen dat je dan eerst de harddisk moet partitioneren. Volgens mij kan je wel de bootloader installen zonder iets op de harddisk te zetten, maar dat weet ik niet superzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Op MIT hebben ze een programmeercursus cell gedaan; de homepage van die cursus is hier te vinden:
http://cag.csail.mit.edu/ps3/index.shtml

Staat vast wel iets leuks tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik wil graag die bootloader installeren.. maar volgens mij zijn er meerdere inmiddels..
Is er nog eentje aan te raden? Ik voel er weinig voor dat ik niet meer normaal in mijn PS3 systeem kan komen bijvoorbeeld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sf2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-04 14:07

sf2

is er iemand die linux opgezet hebben en er hier-en-daar gewerkt hebben?
open office, firefox... huis/tuin progs.

ik neem aan dat linux als standaard videokaart ziet en wat is de hoogst res daarvan? 1920x1080@32b?
en hoezit met de geluid kaart gebeuren?

zal ook mijn logitech 710 usb wireless muis en toetsbord werken?

en als laatste vraag.. zal rdesktop goed werken? da's remote desktop voor linux, bediend windows.

beste tweakers, antwoord mij. _/-\o_

vul wat leeg is, leeg wat vol is en krap waar jeukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

sf2 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:03:
is er iemand die linux opgezet hebben en er hier-en-daar gewerkt hebben?
open office, firefox... huis/tuin progs.
Ja deze zullen allemaal goed werken, de YDL zit vol van huis/tuin progs.
ik neem aan dat linux als standaard videokaart ziet en wat is de hoogst res daarvan? 1920x1080@32b?
en hoezit met de geluid kaart gebeuren?
Ik weet niet wat de hoogste resolutie is, ik kan hem ook niet veranderen, de resolutie is iig 720p of meer. Geluid heb ik via de optical aansluiting aangesloten, is gewoon stereo geen 5.1
zal ook mijn logitech 710 usb wireless muis en toetsbord werken?
Ik heb ook een draadloze logitecht toetsenbord/muis op de ps3 aangesloten, en werkt perfect zowel in linux als in het ps3 os. Als je tb/muis in het ps3 os werkt zal deze vast ook in linux werken.
en als laatste vraag.. zal rdesktop goed werken? da's remote desktop voor linux, bediend windows.
Ik ben tussen de aplicaties remote dektop tegengekomen, niet geprobeert, heb er verder ook geen verstand van.

Nu een vraagje van mijn kant:

Is het mogelijk om de draadloze netwerkkaart die in de ps3 is gebouwd te gebruiken? Ik kom hem nergens tegen bij de netwerkinstellingen, de ethernetkaart wel. Heb ik niet goed gezocht of is dat ding gewoon niet beschikbaar onder linux (in mijn geval YDL)?
Ik heb ook nog een usb wireless adapter van smc aangesloten, deze kreeg ik ook niet aan de praat. Ben een noob op linux gebied, maar denk dat hij wel zou moeten kunnen werken toch?

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
de wifi werkt op dit moment nog niet maar dr wordt bij ydl hard aangewerkt heb ik gelezen.

Ik kan ook vertellen dat draadloze logitech muis + toetsenborden goed werken. Let wel op: toetsenborden die via bluetooth werken heb ik geen ervaring mee. Ik denk eigenlijk dat die niet werken maar de meeste toetsenborden gaan niet via bluetooth.

Is er al iemand die snes9x en VLC heeft geinstalleerd? Ik heb ondertussen beide geinstalleerd. De performance van VLC valt me echt tegen. een h264 720P video kan eigenlijk gewoon niet worden afgespeeld :/

snes9x is ook niet echt geweldig. de roms werken perfect en het loopt soepel alleen het geluid werkt niet goed. Hopelijk wordt dat nog opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

De wifi doet het met de nieuwste versie van YDL wel.

Pagina: 1 2 Laatste