[HT] Network mediaplayer of toch een HTPC bouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 12:47

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Aangezien mijn Shuttle P4 gebaseerde HTPC moeite heeft met HD content af te spelen beraad ik mij al een tijdje op een mogelijke opvolger. Een Aopen miniPC systeem met dualcore CPU zou ik toch wel weer even mee vooruit kunnen.

Mijn aandacht werd getrokken door de binnenkort te lanceren AppleTV. Een soort iPod/macmini kruising met hdmi en component uitgangen, voor slechts 299 euro een mooi alternatief. Een HTPC bouwen komt zeker op het driedubbele uit. Helaas blijkt dit apparaat geen divx etc te ondersteunen en als je media moet in iTunes aanwezig zijn.

Nu zie je tegenwoordig steeds meer apparaten die mediafiles aanwezig op een netwerk kunnen afspelen zonder dat ik daarvoor een hele pc inricht. Ik gebruik de htpc nergens anders voor dan voor media afspelen. Incidenteel internetten kan ik ook wel op de laptop. Extra voordeel van dit soort players is ook dat deze dingen gemaakt zijn voor weergave op TV/LCD. Na mij behoorlijk ingelezen te hebben lijken de Kiss DP-600 en de D-Link DSM-520 aardig aan mijn wensen tegemoet te komen:

- Afspelen van divx, xvid, (ogm), mp3, wmv
- 720p resolutie ondersteunen
- Component, hdmi en spdif aansluitingen

De Kiss DP-600 lijkt nogal brak te zijn als ik de reviews op kieskeurig lees, de D-link wordt een stuk positiever ontvangen. Ik vind 'm ook iets mooier, en hij ondersteunt alle upnp streaming servers (itt tot de Kiss, die Kiss PC of Freekiss vereist).

Mijn mediabestanden staan op een Windows 2000 server machine. Ik begrijp dat de hierboven genoemde apparaten allemaal een stukje software geinstalleerd willen hebben op deze bak.

Wat ik mij afvraag is of ik daarmee zonder problemen door mijn ongeveer 250gb grote mediacollectie kan wandelen, of dat het opbouwen van de indexen dan minuten gaat duren. En is de software die ik installeer op de server verantwoordelijk voor het decoderen of fungeert deze puur als fileserver? De server is een dual P2-450 dus die kan geen 720p divxjes meer realtime decoderen - mijn Shuttle heeft het daar al druk mee :).

Wat zouden jullie doen, nieuwe HTPC bouwen of gaan voor een standalone mediaplayer? Iemand ervaring met een of beide van de bovenstaande apparaten, of misschien een andere suggestie?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde "probleem", maar heb nog geen htpc. Ik heb wel een tip om je nog meer te verdiepen in mediaplayers: www.mpcclub.com Daar staan een aantal goede recensies op van mediaplayers, ook van merken en modellen die je anders niet zou weten.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Er zijn meer mensen die zich aan het orienteren zijn op dit soort system. Zie hier:
Moeilijke zoektocht naar Ideale Media Player !!!

Maar bijna elk van deze spelers heeft wel een gebrekje. De D-Link DSM-520 komt bijvoorbeeld ook niet zo postief uit deze review van ZDNet.nl