Al een tijdje was ik op zoek naar een HTPC met als primaire functie het afspelen van HD videocontent, die bovendien aan een aantal specifieke voorwaarden moest voldoen:
- Compact formaat, het liefst in de mini-atx formfactor
- Design, stil en hoge kwaliteitsindruk, hij komt in het zicht bij mijn HDTV LCD-scherm te staan
- Krachtig genoeg om HD videobestanden te kunnen afspelen (H.264 met name)
- DVI en/of component uitgang om rechtstreeks aan mijn TV te kunnen aansluiten
Heb zo'n beetje alle relevante topics hier op GoT afgezocht maar er waren nog maar erg weinig HTPC's gebaseerd op de mini-itx formfactor. Goed, tijdens mijn zoektocht telkens als referentie de MacMini DuoCore genomen. Die stond al hoog op mijn lijstje maar wilde zien of ik iets beters kon krijgen voor minder (ons bin suunig methode
)
Ik kwam uit bij de Nexus Psile i.c.m. het Aopen 945 mini-itx mederbord maar dan kwam ik met de rest van de componenten toch al boven de €1000,- uit. Enige voor mij goede optie is de nog niet zolang gerelease Aopen MiniPC MP945-VXRS. Dus een bestelling geplaatst, in dit geval bij 4Launch, want daar kwam ik het goedkoopste uit en kan ik zelf afhalen in Eindhoven (half uurtje hiervandaan):

AOpen Barebone MP945-VXRS i945GM, SATA, DVI (zwart) € 400.00

Intel Core 2 Duo T5600 1.83GHz FSB667 2MB Box € 230.50

TwinMOS 1GB DDR2 SODIMM PC5300 CL5.0 € 102.00

Hitachi 80GB ATA100 7200rpm, HTE721080G9AT00 € 100.50
Intel® Graphics Media Accelerator 950 Graphics Core:
256-bit graphics core running at 400MHz
Up to 224 MB maximum video memory
2048x1536 at 75 Hz maximum resolution
Dynamic Display Modes for flat-panel, wide-screen and Digital TV support
Up to 4 pixels per clock rendering
Microsoft* DirectX* 9 Hardware Acceleration
High Definition Hardware Motion Compensation to support high definition hi-bitrate MPEG2 media
Up and Down Scaling of Video Content
High Definition Content Decode - up to two stream support
HDTV 480i/p, 576i/p, 720i/p and 1080i/p display resolution support
Interlaced Display output support
6x9 and 16x10 Aspect Ratio for widescreen displays
Multiple display types (LVDS, DVI-I, DVI-D, HDTV, TV-out, CRT)
That's it! Meer heb ik niet nodig. De Slimline DVD brander/speler zit al geintegreerd in de MiniPC, evenals de onboard audio (met optical out), Gigabit LAN, 802.11n/g WiFi en VGA, de bekende Intel GMA950. Voordeel is dat deze ook meteen een DVI en Component uitgang heeft, ideaal om rechtstreeks op mijn TV aan te sluiten.
Nadeel is dat er alleen een 2.5" Harddisk in kan. Heb bewust gekozen voor een 7200rpm zodat de performance in ieder geval goed blijft. Ik los de opslag van de HD content op met een nog later aan te schaffen externe disk.
Ik kom nu in totaal uit op €834,- Als ik had gekozen voor de MacMini was de DuoCore 1.83Ghz al €800,-. Daar zit dan bovendien een vorige generatie cpu in, maar 512MB Memory (1GB upgrade zou nog eens €100,- extra kosten) een langzamere 5400rpm harddisk, geen WiFi en geen component-out.
Als Mediacenter omgeving heb ik Vista MCE in gedachten maar wellicht dat er betere alternatieven zijn
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn hier met een soortgelijke set-up en wat zijn jullie ervaringen? Met name het mini-itx platform vind ik erg mooi. Zeer klein maar toch goede prestaties. Of zijn er nog op en/of aanmerkingen op mijn bestelling?
Pics van de gehele setup volgen uiteraard zodra ik de bestelling heb opgehaald
- Compact formaat, het liefst in de mini-atx formfactor
- Design, stil en hoge kwaliteitsindruk, hij komt in het zicht bij mijn HDTV LCD-scherm te staan
- Krachtig genoeg om HD videobestanden te kunnen afspelen (H.264 met name)
- DVI en/of component uitgang om rechtstreeks aan mijn TV te kunnen aansluiten
Heb zo'n beetje alle relevante topics hier op GoT afgezocht maar er waren nog maar erg weinig HTPC's gebaseerd op de mini-itx formfactor. Goed, tijdens mijn zoektocht telkens als referentie de MacMini DuoCore genomen. Die stond al hoog op mijn lijstje maar wilde zien of ik iets beters kon krijgen voor minder (ons bin suunig methode
Ik kwam uit bij de Nexus Psile i.c.m. het Aopen 945 mini-itx mederbord maar dan kwam ik met de rest van de componenten toch al boven de €1000,- uit. Enige voor mij goede optie is de nog niet zolang gerelease Aopen MiniPC MP945-VXRS. Dus een bestelling geplaatst, in dit geval bij 4Launch, want daar kwam ik het goedkoopste uit en kan ik zelf afhalen in Eindhoven (half uurtje hiervandaan):

AOpen Barebone MP945-VXRS i945GM, SATA, DVI (zwart) € 400.00

Intel Core 2 Duo T5600 1.83GHz FSB667 2MB Box € 230.50

TwinMOS 1GB DDR2 SODIMM PC5300 CL5.0 € 102.00

Hitachi 80GB ATA100 7200rpm, HTE721080G9AT00 € 100.50
Intel® Graphics Media Accelerator 950 Graphics Core:
256-bit graphics core running at 400MHz
Up to 224 MB maximum video memory
2048x1536 at 75 Hz maximum resolution
Dynamic Display Modes for flat-panel, wide-screen and Digital TV support
Up to 4 pixels per clock rendering
Microsoft* DirectX* 9 Hardware Acceleration
High Definition Hardware Motion Compensation to support high definition hi-bitrate MPEG2 media
Up and Down Scaling of Video Content
High Definition Content Decode - up to two stream support
HDTV 480i/p, 576i/p, 720i/p and 1080i/p display resolution support
Interlaced Display output support
6x9 and 16x10 Aspect Ratio for widescreen displays
Multiple display types (LVDS, DVI-I, DVI-D, HDTV, TV-out, CRT)
That's it! Meer heb ik niet nodig. De Slimline DVD brander/speler zit al geintegreerd in de MiniPC, evenals de onboard audio (met optical out), Gigabit LAN, 802.11n/g WiFi en VGA, de bekende Intel GMA950. Voordeel is dat deze ook meteen een DVI en Component uitgang heeft, ideaal om rechtstreeks op mijn TV aan te sluiten.
Nadeel is dat er alleen een 2.5" Harddisk in kan. Heb bewust gekozen voor een 7200rpm zodat de performance in ieder geval goed blijft. Ik los de opslag van de HD content op met een nog later aan te schaffen externe disk.
Ik kom nu in totaal uit op €834,- Als ik had gekozen voor de MacMini was de DuoCore 1.83Ghz al €800,-. Daar zit dan bovendien een vorige generatie cpu in, maar 512MB Memory (1GB upgrade zou nog eens €100,- extra kosten) een langzamere 5400rpm harddisk, geen WiFi en geen component-out.
Als Mediacenter omgeving heb ik Vista MCE in gedachten maar wellicht dat er betere alternatieven zijn
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn hier met een soortgelijke set-up en wat zijn jullie ervaringen? Met name het mini-itx platform vind ik erg mooi. Zeer klein maar toch goede prestaties. Of zijn er nog op en/of aanmerkingen op mijn bestelling?
Pics van de gehele setup volgen uiteraard zodra ik de bestelling heb opgehaald
[ Voor 10% gewijzigd door kazuka op 18-12-2006 19:02 ]