HTPC AOpen MiniPC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Al een tijdje was ik op zoek naar een HTPC met als primaire functie het afspelen van HD videocontent, die bovendien aan een aantal specifieke voorwaarden moest voldoen:

- Compact formaat, het liefst in de mini-atx formfactor
- Design, stil en hoge kwaliteitsindruk, hij komt in het zicht bij mijn HDTV LCD-scherm te staan
- Krachtig genoeg om HD videobestanden te kunnen afspelen (H.264 met name)
- DVI en/of component uitgang om rechtstreeks aan mijn TV te kunnen aansluiten

Heb zo'n beetje alle relevante topics hier op GoT afgezocht maar er waren nog maar erg weinig HTPC's gebaseerd op de mini-itx formfactor. Goed, tijdens mijn zoektocht telkens als referentie de MacMini DuoCore genomen. Die stond al hoog op mijn lijstje maar wilde zien of ik iets beters kon krijgen voor minder (ons bin suunig methode :P )

Ik kwam uit bij de Nexus Psile i.c.m. het Aopen 945 mini-itx mederbord maar dan kwam ik met de rest van de componenten toch al boven de €1000,- uit. Enige voor mij goede optie is de nog niet zolang gerelease Aopen MiniPC MP945-VXRS. Dus een bestelling geplaatst, in dit geval bij 4Launch, want daar kwam ik het goedkoopste uit en kan ik zelf afhalen in Eindhoven (half uurtje hiervandaan):

Afbeeldingslocatie: http://minipc.aopen.com/europe/images/miniPC-mp945VXR.jpg
AOpen Barebone MP945-VXRS i945GM, SATA, DVI (zwart) € 400.00

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/sites/corporate/pix/badges/core/2d_76.gif

Intel Core 2 Duo T5600 1.83GHz FSB667 2MB Box € 230.50

Afbeeldingslocatie: http://www.twinmos.com/dram/images/small_nb_ddr2_667.gif

TwinMOS 1GB DDR2 SODIMM PC5300 CL5.0 € 102.00

Afbeeldingslocatie: http://www.hitachigst.com/portal/binary/com.epicentric.contentmanagement.servlet.ContentDeliveryServlet/common/graphics/products/travelstar/7k100.jpg

Hitachi 80GB ATA100 7200rpm, HTE721080G9AT00 € 100.50

Intel® Graphics Media Accelerator 950 Graphics Core:

256-bit graphics core running at 400MHz
Up to 224 MB maximum video memory
2048x1536 at 75 Hz maximum resolution
Dynamic Display Modes for flat-panel, wide-screen and Digital TV support
Up to 4 pixels per clock rendering
Microsoft* DirectX* 9 Hardware Acceleration
High Definition Hardware Motion Compensation to support high definition hi-bitrate MPEG2 media
Up and Down Scaling of Video Content
High Definition Content Decode - up to two stream support
HDTV 480i/p, 576i/p, 720i/p and 1080i/p display resolution support
Interlaced Display output support
6x9 and 16x10 Aspect Ratio for widescreen displays
Multiple display types (LVDS, DVI-I, DVI-D, HDTV, TV-out, CRT)

That's it! Meer heb ik niet nodig. De Slimline DVD brander/speler zit al geintegreerd in de MiniPC, evenals de onboard audio (met optical out), Gigabit LAN, 802.11n/g WiFi en VGA, de bekende Intel GMA950. Voordeel is dat deze ook meteen een DVI en Component uitgang heeft, ideaal om rechtstreeks op mijn TV aan te sluiten.

Nadeel is dat er alleen een 2.5" Harddisk in kan. Heb bewust gekozen voor een 7200rpm zodat de performance in ieder geval goed blijft. Ik los de opslag van de HD content op met een nog later aan te schaffen externe disk.

Ik kom nu in totaal uit op €834,- Als ik had gekozen voor de MacMini was de DuoCore 1.83Ghz al €800,-. Daar zit dan bovendien een vorige generatie cpu in, maar 512MB Memory (1GB upgrade zou nog eens €100,- extra kosten) een langzamere 5400rpm harddisk, geen WiFi en geen component-out.

Als Mediacenter omgeving heb ik Vista MCE in gedachten maar wellicht dat er betere alternatieven zijn :)
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn hier met een soortgelijke set-up en wat zijn jullie ervaringen? Met name het mini-itx platform vind ik erg mooi. Zeer klein maar toch goede prestaties. Of zijn er nog op en/of aanmerkingen op mijn bestelling?

Pics van de gehele setup volgen uiteraard zodra ik de bestelling heb opgehaald :)

[ Voor 10% gewijzigd door kazuka op 18-12-2006 19:02 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Maar Apple is een duur merk, dus ik vind het niets gek dat je met een Apple duurder uitkomt. Verder vind ik de Mac Mini ook niet echt de mooiste, hij is overigens wel heel erg mooi qua design. Verder kun je ook goed genoeg uit de voeten - denk ik - met Windows Media Center. Ik zou er daarom ook nog een afstandsbediening bij doen. Wel zo handig :)

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Ik geloof zelfs dat er al een remote is inbegrepen :) Zo niet, kan ik wellicht die van mijn Xbox360 gebruiken :? Hoop dat de hele set woensdag op te halen is, dan weet ik het.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Al nagedacht welke capture kaart je gaat gebruiken?
Zijn er al goede MCE geschikte mpeg kaarten eigenlijk?

edit:
gevonden!

klik
Afbeeldingslocatie: http://www.hauppauge.tv/img/pvrusb2_unit+remote-small.jpg

ding is trouwens bijna net zo groot als je pc :)

[ Voor 54% gewijzigd door arjants op 18-12-2006 18:04 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Mac mini heeft toch Airport Express = WIFI ?

Wel een platte harddisk die Hitachi :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Misschien handig om wat meer informatie over die GMA 950 in je startpost te zetten? Kan hij alle formaten goed aan?

Is er ook nog een aparte videokaart in te doen(denk het niet)?

Verwijderd

Ik vind zelf deze Shuttle erg mooi: http://eu.shuttle.com/en/.../tabid-72/170_read-13285/

Ik weet alleen niet of hij stil is. Er zit geen videokaart in, maar dat vind ik juist wel handig. Dan bijv. een nvidia fanless 7600 erin gooien, die zijn niet zo duur en zeer geschikt voor HD.

Nu heb ik een Shuttle SD11G5, die is onwijs stil, maar met Photoshoppen met grote bestanden heeft ie het soms zwaar. De externe voeding is alleen een beetje brak, die moet stil liggen ander reser de computer :( En van mijn vorige Shuttle's ging er bij eentje ook al de voeding kapot en bij de ander (SB86i) ging de interne netwerkkaart kapot. Maar goed, er zit 2 jaar garantie op en van deze shuttle kan je de voeding makkelijk vervangen. Volgens mij heb je met deze Shuttle een veel krachtigere basis. Wel ietsje groter ja, maar wel beter uit te breiden en je kan er een normale harddisk in kwijt...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 18:28 ]

Verwijderd

Over MCE: toen ik mijn HTPC met MCE op mijn televisie aansloot herkende hij mijn Samsung 27 LCD niet automatisch. Krijg je weer geklooi met je videokaarten misschien.

Mijn iMac herkende mijn televisie wel meteen als 1368x768 monitor.

Maar Vista beta herkende ook meteen mijn LCD tv goed.

Ik denk dus dat je beter op Vista Home Premium kunt wachten. Mede hierom en omdat je dan weer helemaal bij bent.

• alex3305
Of misschien stiekem de RTM proberen (A)..

Verder lijkt het me wel een leuk systeempje. Overigens zou ik ook even dit artikel doorlezen: nieuws: Invloed van gpu's op afspelen hd-dvd-films getest. Is misschien wel handog omdat je ook HD-content wil gaan afspelen en ik dus denk dat je misschien niet genoeg kracht gaat hebben aan alleen een GMA950.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
De GMA950 is inderdaad de nieuwste versie van Intel's onboard GPU. Absoluut niet geschikt voor games, en gebruikt shared memory. Toch is de performance goed genoeg om HD content af te spelen. 720p en 1080i is zeker geen probleem i.c.m. de Core 2 Duo die erin zit, 1080p wordt al iets meer zweten. Maar goed, ik heb een 1366x768 scherm, dus ik ga toch grotendeels voor 720p content. Ook is ie volledig Vista Premium compliant en wordt ie out-of-the-box ondersteund. Heb de specs van de GMA950 er even bijgezet :)

Er zit nog een mini-pci slot in de Aopen, voor uitbreiding. Ook een Firewire en 5x USB aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door kazuka op 18-12-2006 19:05 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
arjants schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:45:
Al nagedacht welke capture kaart je gaat gebruiken?
Zijn er al goede MCE geschikte mpeg kaarten eigenlijk?

edit:
gevonden!

ding is trouwens bijna net zo groot als je pc :)
Ik ga er vooralsnog geen TV-kaart indouwen, aangezien ik al een Dreambox 7000 heb waarmee ik digisat kijk ;)

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:27:
Ik vind zelf deze Shuttle erg mooi: http://eu.shuttle.com/en/.../tabid-72/170_read-13285/

Ik weet alleen niet of hij stil is. Er zit geen videokaart in, maar dat vind ik juist wel handig. Dan bijv. een nvidia fanless 7600 erin gooien, die zijn niet zo duur en zeer geschikt voor HD.

Nu heb ik een Shuttle SD11G5, die is onwijs stil, maar met Photoshoppen met grote bestanden heeft ie het soms zwaar. De externe voeding is alleen een beetje brak, die moet stil liggen ander reser de computer :( En van mijn vorige Shuttle's ging er bij eentje ook al de voeding kapot en bij de ander (SB86i) ging de interne netwerkkaart kapot. Maar goed, er zit 2 jaar garantie op en van deze shuttle kan je de voeding makkelijk vervangen. Volgens mij heb je met deze Shuttle een veel krachtigere basis. Wel ietsje groter ja, maar wel beter uit te breiden en je kan er een normale harddisk in kwijt...
Heb ook uitgebreid zitten kijken naar de Shuttles inderdaad en die jij noemt is zeker fraai. Echter, toch wel een stuk groter en dat heeft bij mij toch echt een hoge prio. Wellicht voor een ander een wat vreemde redenatie maar ach, ik ben vreemd :P

En het enige grote voordeel wat ik hier terugvind is dat je er inderdaad een losse videokaart kan indoen. Maar de invloed hiervan op het afspelen van HD content is niet schokkend. Daarnaast uiteraard goed bestudeerd of mijn combo (Core 2 Duo 1.83 / GMA950) wel krachtig genoeg is voor mijn doeleinden en dat is ie ruimschoots :)

• alex3305
Ik zou dan inderdaad gewoon voor de GMA950 gaan van Intel, als deze makkelijk HD-content kan afspelen dan is het natuurlijk voor jouw voldoende.

Verder zit er rechts bovenin bij je post naast de Quote knop een mooi EDIT knopje, wel zo handig voor de volgende keer :P :+

• hello_moto
kazuka schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:57:
Heb de specs van de GMA950 er even bijgezet :)
Dankje :).

Verwijderd

Ja, het is een mooi klein dingetje die AOpen. Kan je zo op een plankje onder je TV leggen, een Shuttle past daar toch niet zo makkelijk want dan heb e daarnaast meteeen een onwijs gat.

De ingebouwde DVI van mijn Shuttle SD11G5 gaf met XP en Vista trouwens een veel minder mooi beeld dan via de ingebouwde VGA. Dus heb ik het maar via VGA zo gelaten, ook al had ik er nog speciaal een DVI-HDMI kabel voor gekocht :(

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 19:57

The.Force

*Bauer Addict

@kazuka: en heb je de hele set mee? ;)

System Specs!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Ja, gisteren opgehaald, alleen 1 probleem: de bios die er nu inzit ondersteund de Core 2 Duo niet. Daarvoor moet ik een update doen naar de laatste bios-versie met een Core Duo cpu er tijdelijk in.

Die dingen heb ik echter niet zomaar ergens liggen, dus ga morgen ff bij de Mycom buurten of ze me daar even kunnen helpen met de bios-update.

Erg slordig van Aopen, dat ze hem als Core 2 Duo compliant verkopen maar de bios te verouderd is....

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit afgelopen week gekocht:

Asus Pundit P1-AH1:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C1151%5C1151_m.jpg

Socket 939 barebone met geforce 6150 GPU ingebakken. Zeer handig, want deze doet h264 acceleratie out of the box. Tevens DVI-aansluiting. Er is ook een zelfde ding voor socket AM2.

Athlon 64 3200+ (S939, 2Ghz)

256MB DDR geheugen

DVD-Rom had ik nog liggen, verder boot ik het ding over het netwerk dus geen HDD nodig (past wel een 3.5" HDD in)

Alles bij elkaar zo'n 210 euro. Ik vind hem zelf erg mooi. Wit kastje met blauwe ledjes die er erg goed bij staan, en het ding is ook nog eens lekker stil.

Ik draai overigens GeexBox op het ding, dat is een mini-linux distrootje waarmee je multimedia kunt kijken. Ondersteunt bijna alle videoformaten wel. Je kunt er ook tv mee kijken maar dat vind ik nogal zinloos naast een tv. Opnemen van tv kan ie ook niet, het is alleen bedoeld om mee te kijken.

Misschien dat ik nog iets anders ga proberen, geexbox is wel leuk maar ook beperkt.

[ Voor 23% gewijzigd door brama op 21-12-2006 01:30 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Hoe standaard, een Pundit, en dan nog wel met AMD erin. Bah :)

Effe zonder gekheid, hoe stil is lekker stil?

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 02:36:
Hoe standaard, een Pundit, en dan nog wel met AMD erin. Bah :)
Pff, is het eens goedkoop, is het meteen 'standaard'. Nou standaard schmandaard, hij's wel mooi ;) Deze set was de goedkoopste combo die 1080p content kan decoden die ik kon vinden, met design in het achterhoofd.
Effe zonder gekheid, hoe stil is lekker stil?
Dat was blijkbaar te voorbarig. Ik had het onder linux getest (met geexbox wat series bekeken), en dan is ie vrij stil. Hoe druk je dat uit... je hoort wel een achtergrondzoem als het stil is. Volgens mij alleen te fixen door alles passief te koelen. De voorganger (een P3-800) was inderdaad passief gekoeld, en die was dus nog een tandje stiller. Die hoorde je op 1 meter afstand gewoon *niet*.

Onder windows draait de fan om een of andere reden harder, met een irritante 'whine'. Iets loopt er dan ook continu 60% van de CPU-tijd op te slokken.. zeer vaag. Dan merk je meteen het nadeel van een variabel ingestelde ventilator. Beetje getweakt met de instellingen, en nu blijft ie iig constant lopen. Maar wel nog met een whine in het geluid. Die 60% snap ik overigens niet want het systeem is 99% idle, maar dat is voer voor een ander topic.

[edit]

Nu loopt 'ie ook onder windows lekker, met cool&quiet ingeschakeld. En niets meer wat CPU-tijd opslokt.

[ Voor 4% gewijzigd door brama op 21-12-2006 15:20 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Woei! Zojuist evren gebeld met AOpen Nederland, die heel toevallig bij mijn werkgever aan de overkant van de straat zitten :D en bij mate van hoge uitzondering mag ik dadelijk even bij hun technische dienst naar binnen om mijn MiniPC's bios te laten updaten :) Even een compliment aan Aopen Nederland voor deze mooie service en een dankje aan mijn werkgever die toevallig net aan de overkant zit :+

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Das natuurlijk wel een pluim voor Aopen Nederland!

Maar het blijft toch wel een omslachtig probleem :/

PS: nu verwachten we deze avond wel wat foto's hé :P

[ Voor 24% gewijzigd door The.Force op 21-12-2006 14:07 ]

System Specs!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Zo, ben eindelijk up and running :) Eigenlijk meer up and installing ;)

Heb de MiniPC laten flashen bij Aopen, erg aardige gast daar. Hij doet samen met nog een gozer de technische ondersteuning aan vendors an resellers voor heel Europa. Zitten daar voor de helft allemaal Aziaten, echt komisch :P Die gozer constant tegen die kleine mannekes engels ouwehoeren :+ Wel gaaf daar binnen ook, een en al Aopen hardware; cases, barebones, mainboards, over de hele afdeling verspreid. Afijn, na 20 min. was de MiniPC geflashed en kon ik weer naar huis.

Heb hem middels een DVI->HDMI aangesloten op mijn HDTV, en het geluid via mijn versterker. Na de installatie van Windows XP bleek echter dat de 1280x720 resolutie net op de hoeken buiten beeld valt :( De resolutie 1366x768 kan ik niet kiezen. Wellicht dat dit met Vista beter gaat.

Ik ga dus vanavond en morgenochtend e.e.a. installeren en als alles naar wens is volgen de pics van de setup! :)

Verwijderd

de intel 950 ga ik ook gebruiken voor mijn htpc

De nvidia kan alleen 720p aan geen 1080i.|
De intel 950 kan wel 720p en 1080i\p

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:18:
de intel 950 ga ik ook gebruiken voor mijn htpc

De nvidia kan alleen 720p aan geen 1080i.|
De intel 950 kan wel 720p en 1080i\p
Waar haal je die info vandaan? Waarom zou die dat niet kunnen?

[edit]

Misschien ben je in de war met de Geforce 6100; die zit ook in veel nvidia mobo's geintegreerd. Die heeft geen PureVideo support. De 6150 wel, en ondersteunt ook gewoon 1080p zoals ik al eens had opgezocht.

[ Voor 25% gewijzigd door brama op 22-12-2006 00:11 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:18

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
brama schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:57:
[...]

Waar haal je die info vandaan? Waarom zou die dat niet kunnen?

[edit]

Misschien ben je in de war met de Geforce 6100; die zit ook in veel nvidia mobo's geintegreerd. Die heeft geen PureVideo support. De 6150 wel, en ondersteunt ook gewoon 1080p zoals ik al eens had opgezocht.
En je hebt geen hardware decoding nodig om 1080p vloeiend af te spelen op zo'n CPU :), ik kan het vloeiend draaien op een
AMD64 3200+ met Radeon 9200 (geen hardwaredecoding dus)
.mkv met: 1080p x264 video en AC3 5.1 audio...

Met CoreAVC, lees dit topic maar

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 22-12-2006 08:56 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

En? Is hij up and running? ;)

System Specs!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

*kick*

Valt de geluidproductie zo wat mee?

System Specs!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Zou ik de TS nogmaals mogen vragen zijn bevindingen hier te posten?

Ik heb namelijk ook wel interesse in dit kleine beestje...

System Specs!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Excuus voor de late reactie maar er zaten nog wat feestdagen tussen hier en daar :P

Hoe dan ook, de MiniPC is helemaal up and running. Hier een klein fotoverslagje:

De MiniPC uitgepakt, met o.a. de handleiding, voedingsadapter en componentkabel. de MiniPC zelf is erg degelijk. Behuizing is geheel van aluminium, een rubberen bodem en een plastic deksel.

De MiniPC van voren. De opening van de slot-in DVD brander is hier goed zichtbaar.

[
De achterkant. Je ziet hier van links naar rechts de voedingsaansluiting, DVI poort, s-video/component poort, Gbit LAN, Firewire en 2x USB 2.0, blauw optisch uit, groen analoog uit, en mic. ingang. Dat witte gaatje boven de LAN is voor de optionele WiFi antenne.

De deksel eraf :) Hieronder zit alle hardware verstopt. Kwestie van 4 schroefjes eruit en je kunt erbij.

Het apparaatje opengemaakt. Rechts zie je al dat ik de 2'5" Harddisk geinstalleerd heb. De slimline DVD brander zit er direct onder, erg supercompact allemaal. Links zie je het Aopen mainboard.

Het mainboard van dichtbij. Bovenaan zie je een groot koelblok met een fan. Onder de fan zit de chipset, links van de fan de Core 2 Duo T5600 :) Ook supersimpel om te installeren, kwestie van 6 schroefjes eruit, het koelblok optillen, CPU in de socket, koelblok er weer op en weer vastschroeven.
Verder slechts 1 SO-DIMM slot, dus meteen een 1GB module erin gedaan. Ruim voldoende voor mijn doeleinden. Linksonder zie je een klein zwart slot, hier komt een soort Aopen risercardje in die voorzien is van een SATA aansluiting en rechtstreeks in de HD en DVD brander gaat. Het vrije witte slot in het midden is een MiniPCI slot, optioneel uit te breiden met iets anders :)

Na een klein half uurtje inspecteren en installeren zit alles erin en kan het zaakje weer dicht. Hier nog eens ter illustratie hoe klein een Mini-ITX based PC kan zijn :)

En daar staat ie dan! Voorzien van XP met MediaPortal. Aangesloten op mijn 32" HDTV via een DVI-HDMI kabel. Superstrak beeld! Geluid rechtstreeks op mijn versterker via een optische kabel :)

Bijgeleverd zit ook nog een originele MCE remote. Mooi ding, werkt out-of-the-box met MediaPortal. 1 Nadeel, mijn Xbox 360 reageert er ook op :+ Moet ik dus nog iets voor verzinnen.

Verder heb ik last van overscan. Via HDMI krijg ik niet mijn desktop netjes op m'n scherm. De hoeken vallen er buiten op 1280x720. Dit is een veelvoorkomend probleem met de GMA950 chip en veel LCD-TV's. Gelukkig kan MediaPortal via de overscan instellingen wel netjes het beeld vullen, probleem opgelost :) De beeldkwaliteit met component valt me tegen, erg onrustig beeld.
Verder is het apparaatje superstil, ook tijdens het afspelen van zwaar x264 videomateriaal (Planet Earth, anyone? :P ) Hij geeft geen kick. Alles speelt supersoepel af, beeldkwaliteit is werkelijk fantastisch.

Ben er erg blij mee!

[ Voor 28% gewijzigd door kazuka op 19-02-2007 11:50 ]

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Hartelijk bedankt voor je review!

Ik denk dat ik m'n desktop ook maar eens ga vervangen door dit lieverdje ;)

System Specs!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ligt het aan mij, of zie ik helemaal de foto's niet? Zie enkel kruisjes...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
-O-

Zijn ze nu wel zichtbaar?

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Yessssssssssssssssssssssss, bedankt, nu zie ik tenminste wat een mooi systeem het is _/-\o_ , met (natuurlijk) de beste software erop die er bestaat >:)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• brama
  • Niet online
Da's nog eens klein ja! Leuk dingetje :)

Waarom trouwens MediaPortal en niet MS Media Center? Werkt dat fijner?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Jep, Mediaportal is stukken fijner en opensource. Hij ondersteund standaard al veel meer formaten, zeker handig met .mkv files. Met MCE kan ik de overscan niet aanpassen, hiermee wel. Fully skinnable, zeker met de laatste release wordt dit steeds mooier. Het is eigenlijk de XBMC uitvoering voor op je PC :) En als je een DVB-T/C/S kaart hebt, is de ondersteuning hiervoor echt subliem!

Verwijderd

@ Kazuka,

Ik heb ook sinds gisteren dezelfde minipc in huis. Intel T7200 er in gezet, geheugen geplaatst, HD gemonteerd en aangesloten, kastje dicht en klaar ....... bijna dan.....
Hij doet namelijk niet al te veel! Geen videosignaal, toetsenbord, etc.

Ik dacht dat ik dit wel aan zou kunnen, maar blijkbaar ben ik toch niet handig genoeg voor. Moet ik de Bios flashen naar 1.12? En zo ja, hoe doe ik dat (of waar kan ik vinden hoe ik dat moet doen).

JM

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:17:
@ Kazuka,

Ik heb ook sinds gisteren dezelfde minipc in huis. Intel T7200 er in gezet, geheugen geplaatst, HD gemonteerd en aangesloten, kastje dicht en klaar ....... bijna dan.....
Hij doet namelijk niet al te veel! Geen videosignaal, toetsenbord, etc.

Ik dacht dat ik dit wel aan zou kunnen, maar blijkbaar ben ik toch niet handig genoeg voor. Moet ik de Bios flashen naar 1.12? En zo ja, hoe doe ik dat (of waar kan ik vinden hoe ik dat moet doen).

JM
Ik gok dat je ook de 1.03 bios hebt, net als ik had. Deze ondersteund de Core 2 Duo nog niet. Hij moet dus geflashed worden naar de laatste versie met een Core Duo CPU erin. Je kunt dit bijv. laten doen bij je dichtsbijzijnde Mycom. Hun TD kan dit in 15 min. voor je doen. Kost wel 14 euro maar nu kun je helemaal niks ;)

Leuk trouwens dat jij er ook 1 hebt :) Kunnen we wat ervaringen uitwisselen 8)

Verwijderd

Net Mycom in Apeldoorn gebeld en daar kunnen ze het inderdaad doen. Alleen is het op dit moment beredruk en voor het flashen moet eerst de T7200 eruit, andere processor er in, flashen, T7200 er weer in. Daar komen ze morgen niet meer aan toe, dus ik moet helaas wachten tot volgende week
:'(
Ik heb toch al drie weken moeten wachten voor ik hem had, dus die paar dagen kan er ook nog wel bij.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Ja, ben benieuwd als je hem draaiend hebt. Hij bevalt hier echt super. Eergisteren Chronicles of Narnia gekeken in 720p. Echt verbluffend mooi gewoon :)

• hello_moto
Vinden jullie het niet vervelend dat er maar 1 geheugenslot in zit? Je zit dan eigenlijk aan het maximum met 1 GB. Dus heb je ook geen Dual-Channel mogelijkheden.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Nee, voor mediacenter doeleinden maakt me dat niks uit. Of je een film nu met 1GB afspeelt of met 2GB dualchannel, maakt nou niet echt iets uit, wel? :)

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Weet je hoeveel standen de fan van de minipc heeft? (3500/5000rpm?)

Bij langdurige load hoor je hem dan ook niet (bv. bij 1080p)?
Gemeten in een stille ruimte?

Hij schakelt terug naar 1 Ghz zeker?

Valt de snelheid van de hdd zowat mee?

System Specs!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Voor zover ik heb kunnen zien is de snelheid van de fan niet aan te passen maar hij is echt stil genoeg. Bij zwaar videomateriaal hoor ik hem ook niet harder blazen.

De hdd is zeker snel, een 7200rpm is echter wel sterk aan te raden, ik vind 5400rpm toch net iets minder soepel werken allemaal. Het is zeker goed te merken.

Verwijderd

Afgelopen woensdag de bios laten flashen bij Mycom in Apeldoorn. Had toch wat meer voeten in aarde dan zij zelf hadden gedacht. Maar hulde voor de jongens daar, want na ruim een uur hadden ze toch voor elkaar gekregen.
Eerst wilde de minipc niet opstarten nadat er een Celeron processor in was gezet. Oorzaak bleek te liggen in het feit dat de kast niet weer was dichtgeschroefd! Vervolgens moest de boel weer open om er tijdelijk een andere harde schijf met Windows XP in te zetten. Daarna bios geflashed, processor (T7200) en harde schijf weer omgewisseld en kon ik met een werkend systeem naar huis. Ik hoefde niet voor het hele uur te betalen, maar slechts € 16,- !

Thuis XP er op gezet (misschien later nog MediaPortal) en wat zitten spelen met het ding. Fluisterstil en onopvallend aanwezig!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-01 20:03
kazuka schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 00:26:
Excuus voor de late reactie maar er zaten nog wat feestdagen tussen hier en daar :P

Hoe dan ook, de MiniPC is helemaal up and running. Hier een klein fotoverslagje:

[afbeelding]
De MiniPC uitgepakt, met o.a. de handleiding, voedingsadapter en componentkabel. de MiniPC zelf is erg degelijk. Behuizing is geheel van aluminium, een rubberen bodem en een plastic deksel.

[afbeelding]
De MiniPC van voren. De opening van de slot-in DVD brander is hier goed zichtbaar.

[afbeelding]
De achterkant. Je ziet hier van links naar rechts de voedingsaansluiting, DVI poort, s-video/component poort, Gbit LAN, Firewire en 2x USB 2.0, blauw optisch uit, groen analoog uit, en mic. ingang. Dat witte gaatje boven de LAN is voor de optionele WiFi antenne.

[afbeelding]
De deksel eraf :) Hieronder zit alle hardware verstopt. Kwestie van 4 schroefjes eruit en je kunt erbij.

[afbeelding]
Het apparaatje opengemaakt. Rechts zie je al dat ik de 2'5" Harddisk geinstalleerd heb. De slimline DVD brander zit er direct onder, erg supercompact allemaal. Links zie je het Aopen mainboard.

[afbeelding]
Het mainboard van dichtbij. Bovenaan zie je een groot koelblok met een fan. Onder de fan zit de chipset, links van de fan de Core 2 Duo T5600 :) Ook supersimpel om te installeren, kwestie van 6 schroefjes eruit, het koelblok optillen, CPU in de socket, koelblok er weer op en weer vastschroeven.
Verder slechts 1 SO-DIMM slot, dus meteen een 1GB module erin gedaan. Ruim voldoende voor mijn doeleinden. Linksonder zie je een klein zwart slot, hier komt een soort Aopen risercardje in die voorzien is van een SATA aansluiting en rechtstreeks in de HD en DVD brander gaat. Het vrije witte slot in het midden is een MiniPCI slot, optioneel uit te breiden met iets anders :)

[afbeelding]
Na een klein half uurtje inspecteren en installeren zit alles erin en kan het zaakje weer dicht. Hier nog eens ter illustratie hoe klein een Mini-ITX based PC kan zijn :)

[afbeelding]
En daar staat ie dan! Voorzien van XP met MediaPortal. Aangesloten op mijn 32" HDTV via een DVI-HDMI kabel. Superstrak beeld! Geluid rechtstreeks op mijn versterker via een optische kabel :)

Bijgeleverd zit ook nog een originele MCE remote. Mooi ding, werkt out-of-the-box met MediaPortal. 1 Nadeel, mijn Xbox 360 reageert er ook op :+ Moet ik dus nog iets voor verzinnen.

Verder heb ik last van overscan. Via HDMI krijg ik niet mijn desktop netjes op m'n scherm. De hoeken vallen er buiten op 1280x720. Dit is een veelvoorkomend probleem met de GMA950 chip en veel LCD-TV's. Gelukkig kan MediaPortal via de overscan instellingen wel netjes het beeld vullen, probleem opgelost :) De beeldkwaliteit met component valt me tegen, erg onrustig beeld.
Verder is het apparaatje superstil, ook tijdens het afspelen van zwaar x264 videomateriaal (Planet Earth, anyone? :P ) Hij geeft geen kick. Alles speelt supersoepel af, beeldkwaliteit is werkelijk fantastisch.

Ben er erg blij mee!
De links naar de foto's werken niet meer, zou je deze opnieuw kunnen posten?

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mag ik lachen om de fotos :)
sorry voor de bump moest even hehe

[ Voor 39% gewijzigd door kamphuis op 01-02-2007 12:08 ]

Verwijderd

Hahaha, die foto's! Ik vind de deksel wel mooi :)

Er is nu ook weer een nieuwe, de MP945-VDR maar die kom ik nog niet tegen in de pricewatch.
Zie http://minipc.aopen.com/Global/spec.htm , zit een HDMI aansluiting op en zit een AB bij geloof ik.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Huh, wat is er in godsnaam met mijn foto's gebeurd :o

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Je foto's zijn nog steeds niet in orde....

Zijn er al mensen die Linux op dit Aopen systeempje hebben getest?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Zal vanavond de foto's opnieuw uploaden, bij een andere imagehoster dan maar :P

Over Linux gesproken; ik zoek nog een geschikt Media Center die Linux-based is. Een echte goede heb ik nog niet gevonden helaas.

MythTV wellicht maar weet niet of deze HD content afspeelt en widescreen ondersteund.
Pagina: 1