* Vrijdag mengt zich ook maar eens in het mijn-piemel-is-groter-dan-de-jouwes-wedstrijdje
===================
Let op, het hier volgende stukje text is louter gebaseerd op een persóónlijke mening, derhalve subjectief en niet gehinderd door enige technische kennis mbt de consoles. Er is echter géén, en ik herhaal géén sprake van enig fanboyisme, daarvoor is mijn interesse te groot. En ik word ook door niemand gesponsord

===================
Welnu, als ik eens kijk naar de drie consoles zie ik eigenlijk drie verschillende markten. De enige waar ik een heel klein beetje mee gespeeld heb is de Xbox2. En zelfs dat was nog maar een minuut of vijf. Gebruikerservaring heb ik dus eigenlijk niet. Wat ik er van heb meegekregen, en da's vooral gebaseerd op reviews en het spellenaanbod is dat de Wii technisch het meest eenvoudig is en vooral als "gezelschaps en party console" is gepositioneerd, de Xbox2 zich richt op de wat oudere spelers die vooral over het internet met elkaar willen spelen en dat de PS3 een technisch hoogstaand apparaat is wat eigenlijk vooral een MMC moet worden, waar je toevallig ook nog heel leuk spellen op kan spelen.
Misschien was MediaStation 1 een betere benaming voor de PS3? If so, dan claim ik bij deze die naam
Eigenlijk zie ik dus geen console die beter is dan de andere twee. Technische specificaties alsmede het kunnen draaien van allerlei vage os'en (

) zijn misschien heel leuk voor de mensen hier maar vergeet nou eens niet dat de wereld
NIET om de tweaker draait die zoveel mogelijk zut en zooi ermee wil doen (en waar mogelijk uiteraard gratis, want na alle aangeschafte harde waren is er meestal weinig geld voor de software voor óp die harde waren), maar dat het vooral bij consoles gaat om Jan Modaal. En wat wil deze Jan? Juist, die wil een uit-de-doos-en-het-doet-wat-het-moet-doen-product. Die heeft geen zin om eindeloos te gaan zitten rotzooien met firmware, iso's, modchips en weet ik veel wat nog meer.
Goed, genoeg over technische rimram. Tis fijn dat het er in zit, maar het is net zoiets als een mooie sportwagen zonder benzine. Als de software niet interessant genoeg is dan heb je er weinig aan. Een heel groot pluspunt van de PS3 vind ik de eenvoudige terugwaardse speelbaarheid. Op deze manier heb ik tenminste nog eens wat aan mijn stapel PS2, en enkele PS1, spellen. Op de Xbox2 schijnt dat nogal lastig te zijn en van de Wii/Cube weet ik niks, want die heb ik niet

Dit scheelt dus weer mooi in ruimte, dan kan de PS2 de deur uit en hoeft er alleen nog maar een PS3 te staan. Naast de Xbox1, dat dan weer wel
De titels die beschikbaar zijn heb ik me nog niet zo in verdiept, er zijn maar een paar spellen die ik speel (speel voornamelijk op de pc) dus een persoonlijke voorkeur heb ik nog niet. Als ik Silent Hill er maar op kan spelen, dan vind ik het wel best.
Voor andere mensen ligt dat wellicht anders, genoeg volksstammen die een bepaalde console aanschaffen vanwege dat éne exclusieve spel. Alleen, dan moet dat spel er dus wel zijn hè?
Ik denk ook dat de software zich enigzins moet houden bij het imago van de console. Singstar, Guitar Hero en dergelijke kunnen wat mij betreft best op een PS3, maar zoiets als een Mario deel honderdentig met bijbehorende kiddie graphics, nah. Dat zulke spellen er óók wel zijn is geen probleem, maar dan hoeven ze niet echt veel aandacht te krijgen.
Daarbij is het wel een idee om spellen af te stemmen op de markt. Nu ben ik nog nooit in Japan of Korea geweest en heb ik ook geen ervaring met "typische japanse/koreaanse spellen" maar ik heb wel opgepikt dat die markten totaal verschillen van de europese en amerikaanse. Zorg dan dat er per regio voldoende interessante titels zijn en maak het voor de liefhebbers niet onnodig moeilijk met vervelende regiocodes zodat er ook vanuit het buitenland besteld kan worden.
Om het even kort samen te vatten:
Ik zou voor de PS3 gaan vanwege:
* Terugwaardse speelbaarheid
* De mogelijkheden die er al op zitten
* De looks (het ding is misschien wel kolossaal, maar ik hou wel van die vormgeving)
* Kan ik eindelijk eens zien hoe Silent Hill (de film) er op BR uitziet....op een ouwe tv...

* Gratis online (toch?)
En niet:
* Dúúr!
* Ik heb geen ondersteunende tv
* Ik speel eigenlijk alleen Guild Wars
Ik zou voor de Xbox2 gaan omdat:
* Gears of War, Dead Rising
* Uitstekende online mogelijkheid
* Beetje "donkere" spellen
En niet:
* Design: ik hou niet van die vorm, en die kleur (applewit is niet mijn ding)
* Je moet er allerlei dingen bijkopen voordat het wat wordt.
* Moeilijk Xbox1 spellen er op te spelen
Ik kies jou, Wii, vanwege:
* Ding is lekker klein
* Leuke vrienden-bier-en-lol-spellen
* Goed voor mijn conditie (al krijg je die ook door een paar avonden te DDR'en

)
En niet:
* Titels trekken me niet aan
* Graphics trekken me niet aan
* Ik speel voornamelijk in mijn eentje
offtopic:
en ik blijf die 360 gewoon Xbox2 noemen, want dat is het toch

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!