Inleiding
Ik als console noob vraag mij serieus af wat nou de reden is om een PS3 te kopen. Qua doelgroep van de concurrenten is het makkelijk, de Xbox 360 richt zich op de wat oudere gamer met voorkeur voor snellere spellen en een grote online belevenis. De Wii is voor het gamen in groepjes, sportiever en meer voor de 'fun'. Waar zit de PS3? De launch titles laten zien dat Sony van beide kanten een graantje mee wil pikken, met sportgames en wat shooters als Call of Duty 3.Prijs
Dan de prijs, afhankelijk van de shop betaal je 600 euro voor een kale PS3 499 voor een basisversie, en 599 voor een full loaded variant (bron), terwijl een kale Xbox 360 Premium maar 399,- kost en een Wii maar 249 euro. De PS3 is dus duidelijk de duurste van het stel.Specs
3e punt, de specificaties. Ik begin met de goedkoopste, de Wii:CPU: 729MHz PPC
Memory: 88MB main, 3MB texture memory
GPU: ATi Hollywood @ 243MHz
En nog wat geneuzel als Wifi, USB, etc. Het meest opvallende missende puntje is HDTV ondersteuning.
(bron)
Dan de Xbox 360
CPU: triple core PPC @ 3.2GHz
Memory: 512MiB GDDR3
GPU: ATi Xenos @ 500MHz
Ook hier weer wat USB-aansluitingen, maar afaik geen Wifi. Wel heeft de Xbox 360 ondersteuning voor alle HDTV modi, maar geen ingebouwde HDTV speler, zoals een HD-DVD drive. Wel is deze eenvoudig los te krijgen.
(bron)
Als laatste de PS3:
CPU: de meest in het oog springende nieuwigheid vanuit techjunkie oogpunt bekeken: De Cell CPU met 7 cores op 3.2GHz, waarvan er 6 beschikbaar zijn voor een game
Memory: 256MB XDR @ CPU snelheid
GPU: NVidia G70 met 256MB geheugen.
Qua media experience is de PS3 het rijkst bedeeld, met een Blu-Ray speler. Verder heeft hij de snelste netwerkaansluiting (1GBit tov 100MBit) en Bluetooth.
(bron)
De PS3 heeft wel de snelste CPU, maar het minste geheugen. De Xbox 360 heeft al sinds het begin goede online games (had de oude Xbox ook) en voor de PS3 is het online gebeuren vrij nieuw. De Playstation heeft een Blu-Ray drive, maar zolang de strijd nog niet beslecht is tussen HD-DVD en Blu-Ray vraag ik mij af wat de meerwaarde daarvan is. Qua stroomverbruik zijn ze vergelijkbaar, allebei rond de 200 watt, daar haalt geen van beiden de winst, maar een Xbox 360 blijft vrij koel, terwijl van de PS3 al sinds het begin de geruchten van warmte problemen rondgaan. (De Wii laat ik trouwens bewust buiten beschouwing, omdat de doelgroep en het spelaanbod zo gigantisch verschilt van deze 2 dat het niet echt een concurrent is.) De software van de Xbox is compleet gesloten, terwijl op de Playstation 3 meerdere operating systems zoals Fedora geïnstalleerd kunnen worden. Het nut daarvan (verkooptechnisch gezien) betwijfel ik, hoeveel mensen gaan er nu op hun dure console een ander OS zetten terwijl dat geen toegevoegde waarde heeft.
Marketing
Als laatste de marketing. Iedereen weet wat een Xbox 360 is, het ding is vrij agressief met opvallende reclames en mooie launch titles in de markt gezet. Er waren veel demo's in winkels en op bijvoorbeeld de HCC dagen waren veel consoles beschikbaar op de Microsoft stand. Van de PS3 heb ik nog geen reclame gezien, en de retail night maandagavond in Utrecht schijnt nogal geplaagd te zijn door een gebrek aan consoles en beschikbare games (indicatie voor een gebrek aan consoles?) en ook de aandacht in de pers valt me een beetje tegen. Nu weet ik natuurlijk ook wel dat de marketing geen verkoopargument is, het maakt mensen alleen maar bewust van het feit dat het ding bestaat en dus meegenomen kan worden in een overweging. Wel maakt het duidelijk waar een console voor staat. Bij de Wii reclames zie je dat het plezier voorop staat, groepjes vrij jonge mensen spelen creatieve en grappige spelletjes met grote grijzen op hun gezicht. De Xbox 360 reclames zijn dokerder, met schietspellen, etc. Van de PS3 weet ik het dus niet niet.Conclusie
Als ik op dit moment moest zeggen welke console ik zou gaan kopen ging het voor mij tussen de Wii en de Xbox 360. De Wii is fun, ontspanning. De Xbox is spanning, intensiteit, snel. Nu zou een PS3 dus voor mij niet eens het overwegen waard zijn.Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.