Wat is het grote voordeel van de PS3 tov de Wii en Xbox360?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter

Inleiding

Ik als console noob vraag mij serieus af wat nou de reden is om een PS3 te kopen. Qua doelgroep van de concurrenten is het makkelijk, de Xbox 360 richt zich op de wat oudere gamer met voorkeur voor snellere spellen en een grote online belevenis. De Wii is voor het gamen in groepjes, sportiever en meer voor de 'fun'. Waar zit de PS3? De launch titles laten zien dat Sony van beide kanten een graantje mee wil pikken, met sportgames en wat shooters als Call of Duty 3.

Prijs

Dan de prijs, afhankelijk van de shop betaal je 600 euro voor een kale PS3 499 voor een basisversie, en 599 voor een full loaded variant (bron), terwijl een kale Xbox 360 Premium maar 399,- kost en een Wii maar 249 euro. De PS3 is dus duidelijk de duurste van het stel.

Specs

3e punt, de specificaties. Ik begin met de goedkoopste, de Wii:

CPU: 729MHz PPC
Memory: 88MB main, 3MB texture memory
GPU: ATi Hollywood @ 243MHz
En nog wat geneuzel als Wifi, USB, etc. Het meest opvallende missende puntje is HDTV ondersteuning.
(bron)

Dan de Xbox 360
CPU: triple core PPC @ 3.2GHz
Memory: 512MiB GDDR3
GPU: ATi Xenos @ 500MHz
Ook hier weer wat USB-aansluitingen, maar afaik geen Wifi. Wel heeft de Xbox 360 ondersteuning voor alle HDTV modi, maar geen ingebouwde HDTV speler, zoals een HD-DVD drive. Wel is deze eenvoudig los te krijgen.
(bron)

Als laatste de PS3:
CPU: de meest in het oog springende nieuwigheid vanuit techjunkie oogpunt bekeken: De Cell CPU met 7 cores op 3.2GHz, waarvan er 6 beschikbaar zijn voor een game
Memory: 256MB XDR @ CPU snelheid
GPU: NVidia G70 met 256MB geheugen.
Qua media experience is de PS3 het rijkst bedeeld, met een Blu-Ray speler. Verder heeft hij de snelste netwerkaansluiting (1GBit tov 100MBit) en Bluetooth.
(bron)

De PS3 heeft wel de snelste CPU, maar het minste geheugen. De Xbox 360 heeft al sinds het begin goede online games (had de oude Xbox ook) en voor de PS3 is het online gebeuren vrij nieuw. De Playstation heeft een Blu-Ray drive, maar zolang de strijd nog niet beslecht is tussen HD-DVD en Blu-Ray vraag ik mij af wat de meerwaarde daarvan is. Qua stroomverbruik zijn ze vergelijkbaar, allebei rond de 200 watt, daar haalt geen van beiden de winst, maar een Xbox 360 blijft vrij koel, terwijl van de PS3 al sinds het begin de geruchten van warmte problemen rondgaan. (De Wii laat ik trouwens bewust buiten beschouwing, omdat de doelgroep en het spelaanbod zo gigantisch verschilt van deze 2 dat het niet echt een concurrent is.) De software van de Xbox is compleet gesloten, terwijl op de Playstation 3 meerdere operating systems zoals Fedora geïnstalleerd kunnen worden. Het nut daarvan (verkooptechnisch gezien) betwijfel ik, hoeveel mensen gaan er nu op hun dure console een ander OS zetten terwijl dat geen toegevoegde waarde heeft.

Marketing

Als laatste de marketing. Iedereen weet wat een Xbox 360 is, het ding is vrij agressief met opvallende reclames en mooie launch titles in de markt gezet. Er waren veel demo's in winkels en op bijvoorbeeld de HCC dagen waren veel consoles beschikbaar op de Microsoft stand. Van de PS3 heb ik nog geen reclame gezien, en de retail night maandagavond in Utrecht schijnt nogal geplaagd te zijn door een gebrek aan consoles en beschikbare games (indicatie voor een gebrek aan consoles?) en ook de aandacht in de pers valt me een beetje tegen. Nu weet ik natuurlijk ook wel dat de marketing geen verkoopargument is, het maakt mensen alleen maar bewust van het feit dat het ding bestaat en dus meegenomen kan worden in een overweging. Wel maakt het duidelijk waar een console voor staat. Bij de Wii reclames zie je dat het plezier voorop staat, groepjes vrij jonge mensen spelen creatieve en grappige spelletjes met grote grijzen op hun gezicht. De Xbox 360 reclames zijn dokerder, met schietspellen, etc. Van de PS3 weet ik het dus niet niet. :)

Conclusie

Als ik op dit moment moest zeggen welke console ik zou gaan kopen ging het voor mij tussen de Wii en de Xbox 360. De Wii is fun, ontspanning. De Xbox is spanning, intensiteit, snel. Nu zou een PS3 dus voor mij niet eens het overwegen waard zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik denk dat jouw conclusie wel voor meerdere mensen geldt, zo ook voor mij. Ik heb een Wii voor de fun, maar dan geen XBox360 voor de actiespellen, daar heb ik een PC voor omdat ik die toch al een snelle wil en heb. :)
Een PS3 komt er hier dus niet in, tenzij er echt games uitkomen waar ik niet zonder kan, maar dat zie ik dus niet zo snel gebeuren. (Op een FF7 remake na dan.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Volgens mij kloppen je waarnemingen niet helemaal mmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

AtleX schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:02:
De PS3 heeft wel de snelste CPU
De cell kun je niet vergelijken met "een CPU". Ja, de PPC is "een CPU", maar de SPUs zijn kleine processortjes die allerminst normale standaard apps kunnen draaien. Ze hebben maar direct toegang tot 256k aan mem, waardoor je je als developer in rare bochten moet wringen om hier alles uit te halen (granted, als dat lukt dan heb je ook wat)

De RSX is wat minder dan de Xenos though, dus grafisch gezien staat het er ietwat slechter voor. Ook mist er een scaler, waardoor de instelbare resoluties per PS3 game verschillen en bovendien gering zijn (als je een TV hebt die geen 720p ondersteunt maar wel 1080p/i, dan gaat de game doodleuk op 480p draaien).

Imho wil je een PS3 hebben als je je ook erg interesseert in een Blu-ray speler, aangezien losse spelers nog erg duur zijn. Of de exclusive games moeten de overhand hebben natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2007 16:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:08:
[...]

De cell kun je niet vergelijken met "een CPU". Ja, de PPC is "een CPU", maar de SPUs zijn kleine processortjes die allerminst normale standaard apps kunnen draaien. Ze hebben maar direct toegang tot 256k aan mem, waardoor je je als developer in rare bochten moet wringen om hier alles uit te halen (granted, als dat lukt dan heb je ook wat)
Als ik het Wikipedia artikel goed begrijp moet je code-size beperkt zijn tot 256KB, niet je memory usage :?
Since the program code on each SPE core is executed from its local store memory, much more Element Interconnect Bus bandwidth is available to transfers of work data. An obvious downside to this is that there is a 256-KB size restriction on SPE programs, which may present a challenge for certain programming tasks.
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:08:
[...]

De RSX is wat minder dan de Xenos though, dus grafisch gezien staat het er ietwat slechter voor. Ook mist er een scaler, waardoor de instelbare resoluties per PS3 game verschillen en bovendien gering zijn (als je een TV hebt die geen 720p ondersteunt maar wel 1080p/i, dan gaat de game doodleuk op 480p draaien)
En wat als je een 720p/i TV hebt maar een 1080i/p spel zonder 720p/i modi?
FerdiV schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:08:
Volgens mij kloppen je waarnemingen niet helemaal mmm...
Want?

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 16-02-2007 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:12
Volgens mij heeft de PS3 1 centrale PPC proc@3,2ghz + 7 SPU's plus 1 reserve, die ook dood mag zijn om de yields te verhogen. Daarnaast schijnt het wel zo te zijn dat het geheugen van GPU en Main ram shared zijn zodat ze alsnog 512mb totaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
als je tv 720 P heeft heeft hij ook 1080 i :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de vergelijking van de consoles vergelijkt hij niet het geheel, enkel specifieke dingen. Verder heeft de PS3 niet het minste geheugen, het is evenveel als de XBox360, maar anders verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

AtleX schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:12:

Als ik het Wikipedia artikel goed begrijp moet je code-size beperkt zijn tot 256KB, niet je memory usage :?
Je kunt middels DMA transfers stukken geheugen in en uit je local store (het geheugen van de SPE) porteren. Maar de 256KB is het enige waar je direct toegang toe hebt - voor zowel code als data.
En wat als je een 720p/i TV hebt maar een 1080i/p spel zonder 720p/i modi?
Dan ook ben je screwed, maar ik denk niet dat er een spel gaat komen dat wel 1080p ondersteunt maar niet 720p - dat is immers ook maar gewoon een luttele wijziging. Andersom natuurlijk ook, maar als een game bagger draait op 1080p wordt dat natuurlijk expliciet niet ondersteund :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mektheb schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:17:
Ah jij bent in het bezit van het magische handboek der alle tv's ter wereld? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:18:
[...]

Bij de vergelijking van de consoles vergelijkt hij niet het geheel, enkel specifieke dingen. Verder heeft de PS3 niet het minste geheugen, het is evenveel als de XBox360, maar anders verdeeld.
Ja, dat begrijp ik, maar een Xbox 360 heeft 512MB dat dynamisch heen en weer geschoven kan worden tussen de CPU en de GPU terwijl de PS3 256MB voor het systeem en 256MB voor de GPU heeft. Een spel kan bij de Xbox 360 dus best 320MB geheugen voor de GPU gebruiken en de rest voor de CPU terwijl de PS3 dat niet kan. Lijkt me toch een nadeel :?
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:23:
[...]

Je kunt middels DMA transfers stukken geheugen in en uit je local store (het geheugen van de SPE) porteren. Maar de 256KB is het enige waar je direct toegang toe hebt - voor zowel code als data.
Een local store van een SPE is dus vergelijkbaar met de cache van een x86 CPU? Nu heb ik alleen op frameworks geprogrammeerd (Java en .NET, en PHP voor zover je dat als framework kunt zien) en dus heb ik me nooit met geheugen management bezig hoeven houden maar afaik kan je op een PC toch gewoon alloceren en dan ben je klaar? Is het via DMA data ophalen dan niet een vertragende tussenstap?

[ Voor 35% gewijzigd door AtleX op 16-02-2007 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Mektheb schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:17:
Mijn Dell monitor kan 720p aan, maar met 1080i doet ie het niet.
Mijn TV kan 1080i aan, maar geen 720p.
Ik voorzie grote problemen 8)7

Ik zal de PS3 halen omdat dit voor mij een goede balans heeft tussen serieuze games en partygames. En daarbij dus mooi HD-films kan afspelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Shiver23 op 16-02-2007 16:28 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

AtleX schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:24:
[...]

Ja, dat begrijp ik, maar een Xbox 360 heeft 512MB dat dynamisch heen en weer geschoven kan worden tussen de CPU en de GPU
Even nuanceren, zowel CPU als GPU hebben access tot de volledige 512MB, er is dus niet echt een kwestie van "schuiven". De memory controller en L2 cache zitten zelfs op de GPU, die tevens fungeert als north bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:24:
[...]

Ah jij bent in het bezit van het magische handboek der alle tv's ter wereld? ;)
uuhm nee maar elke tv met 720P heeft 1080i :)
DENK IK

hebben ze me telefonisch bij samsung verteld want ik werd het zelf een beetje zat toen ik een lcd tv met hd en zo wou gaan kopen en door de bomen het bos niet kon vinden

2: Bij Sony vertelde ze me precies het zelfde
3: Op internet heb ik het ook overall gelezen

dus lijkt me dan dat het zo is,

want mijn LCD TV heeft met xbox360 720P en tegelijk optie 1080i
en zo speciaal is mijn tvtje niet :)
Shiver23 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:26:
[...]

daarom zeg ik 720P heeft ook 1080 i

zeg niet 1080 i 720 P ook heeft ;) 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Mektheb op 16-02-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Ik vind het leuk dat mensen altijd beginnen over de inhoud van een console. Spellen maken de console. Dus of de ps3 nu 800 cell procesoren hebben zal mij als consument weinig uitmaken aangezien ik daar geheel niets mee doe.

Het enige wat je kan maken van een console is een mening. Als de ene console technisch beter is dan de andere, en er geen spellen op zijn die jij wilt, en geen homebrew op is zodat er geen userbase is, is er weinig aan de console.

Enige wat uitmaakt bij consoles bij gebruik is wat is jouw mening over de spellen en de applicaties van de console. En daar heeft iedereen zijn mening over. Dus wat zijn de voordelen van de ps3. Ligt geheel aan waar je waarde aan hecht. In mijn ogen zijn op dit moment de vooroordelen van een ps3 dat je daarna niet zoveel meer hoeft na te denken wat je verder gaat kopen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Shiver23 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:26:
[...]

Ik zou 'm dan idd op je Dell aansluiten. 1080 is sowieso overrated imho, i helemaal :)
Mektheb schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:26:

DENK IK
Wat jij denkt hoeft natuurlijk allesbehalve waar te zijn ;)
hebben ze me telefonisch bij samsung verteld
Aha. Maar wat voor autoriteit is Samsung dan? Ze kunnen hoogstens stellen dat elke TV van Samsung die 720p aankan, ook 1080i snapt.
want mijn LCD TV heeft met xbox360 720P en tegelijk optie 1080i
Met wat voor kabel heb je die eigenlijk aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Aha. Maar wat voor autoriteit is Samsung dan? Ze kunnen hoogstens stellen dat elke TV van Samsung die 720p aankan, ook 1080i snapt.

[...]

Met wat voor kabel heb je die eigenlijk aangesloten?
De kabel ik heb aangesloten is gewoon de kabel van de xbox360 die met het knopje voor HD en dan gewoon de kabels groen rood blauw etc in je tv :)

En over wat Samsung zegt beaamde Sony ook, dus ik denk dat inderdaad zeg niet het zo is uiteraard

maar verwacht wel dat bedrijven je goed inlichten

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 16-02-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Volgens de standaard moet een HD Ready tv zowel 720p aankunnen als 1080i, er kan dus met een HD Ready tv nooit sprake van zijn dat je tv alleen 1080i kan afspelen. Daarnaast zijn tv's met 1080p altijd True/Full HD en dat houd in dat een tv zowel 1080p als 1080i en 720p aan moet kunnen. Ik heb persoonlijk nog nooit een tv gezien met 1080p die niet zon label derop had(het is ook nog nauwelijks verkrijgbaar), 1080i zou kunnen maar dat komt dan omdat er in Japan en Amerika al langer sprake was van hogere definitie beelden op dat moment nog niet onder het label van HD Ready

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mektheb schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:32:
[...]

De kabel ik heb aangesloten is gewoon de kabel van de xbox360 die met het knopje voor HD en dan gewoon de kabels groen rood blauw etc in je tv :)
Component dus. Naar ik weet gaat er helemaal geen informatie over de TV terug naar de console via component? De 360 kan derhalve dus niet weten wat de tv wel en niet ondersteunt, en hij zal altijd alle opties geven (waarom 1080p er dan niet bij staat weet ik niet, maar wellicht heb je de fall update nog niet?)
maar verwacht wel dat bedrijven je goed inlichten
Maar als jij een el-cheapo tv hebt die zich niet aan de standaarden houdt zou dat dus wellicht toch het geval kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Sja el cheapo vind 1899 voor een LCD tv niet echt el cheapo maar goed,

en heb by de way gewoon een Samsung hoor :)

dus niet een appart raar vaag onbekend merk

( vorige tekst was overbodig van mij van deze post dus ge:edit)

[ Voor 54% gewijzigd door Mektheb op 16-02-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik bedoelde niet jij als persoon maar 'men' in het algemeen :). Jij bent niet in de positie om te verklaren dat er geen TV bestaat die wel 720p doet maar geen 1080i, en áls er dus zo'n tv bestaat, en áls er een game is die geen 720 doet maar wel 1080 (p of i is hier irrelevant), dán ben je screwed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:44:
Ik bedoelde niet jij als persoon maar 'men' in het algemeen :). Jij bent niet in de positie om te verklaren dat er geen TV bestaat die wel 720p doet maar geen 1080i, en áls er dus zo'n tv bestaat, en áls er een game is die geen 720 doet maar wel 1080 (p of i is hier irrelevant), dán ben je screwed ;)
juist ja helemaal gelijk, ik begrijp hoe je het bedoeld nu

dan ben je inderdaad screwed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

daarom zeg ik 720P heeft ook 1080 i

zeg niet 1080 i 720 P ook heeft ;) 8)7
Maar 720p heeft dus geen 1080i in geval van mijn Dell 22", dus dat is ook niet waar.
Natuurlijk binnen de HD-ready standaard moet een tv daaraan voldoen etc. etc.

Mijn 1080i CRT TV is dan ook niet HD-ready. En mijn monitor is wat te klein voor gamescherm. Sowieso komt de PS3 bij mijn 5.1 set te staan dus de Dell is niet echt een serieuze optie.
Maar gewoon even om te illustreren dat wat Mektheb denkt, of zich heeft laten vertellen, in lang niet alle gevallen klopt. Maar mbt HD-gaming op de PS3 ben ik moenteel indd redelijk screwed.

[ Voor 4% gewijzigd door Shiver23 op 16-02-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Zoiezo als ik het fout begrijp ok maar een TFT / Monitor is geen LCD TV met HD ? dus dan zijn die waarden misschien anders of zie ik dat verkeerd ?

verder dat hd/ true hd en al plasma en LED wat je ook heb geloof ik ik kan kan door de bomen het bos niet meer zien haha

[ Voor 29% gewijzigd door Mektheb op 16-02-2007 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zie zelf het meest in de Wii, daarna de ps3 en als laatste de 360.

De Wii is gewoon echt heel gaaf, ik heb er laatst eens op gespeeld op een vrijdagavond met wat vrienden en een biertje. Mijn god, wat een dikke lol :D Echt heel gaaf, echt een entertainmentmachine :)

Een andere vriend van me heeft een 360, maar als we daar zitten voor een biertje en ouwehoeren e.d., dan vermaakt iedereen zich bij lange na niet op de 360 als bij een Wii. Na 10 minuten spelen kijken we liever een film ofzo, terwijl de persoon van de 360 het té gek vind....
Gears of war bijvoorbeeld, wel gaaf om ff die graphics te zien, maar na 10 minuten multiplayeren zat ik er echt bij te gapen. Overigens haalt een gamepad het bij lange na niet van een keyboard en muis in FPS spellen. De betere spellen van de 360 kan je vaak beter spelen op een computer (cod2 bijv.), betere multiplayer én betere bediening.

De ps3 heeft dan een goedkope blu-ray speler in zich, en dé RPG off all time: Final Fantasy. FF is op zichzelf al een reden om een playstation te kopen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bartjuh schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:18:
De Wii is gewoon echt heel gaaf, ik heb er laatst eens op gespeeld op een vrijdagavond met wat vrienden en een biertje. Mijn god, wat een dikke lol :D Echt heel gaaf, echt een entertainmentmachine :)
Klopt, maar zie je jezelf ook gewoon regelmatig gamen in je eentje op de Wii? Daar moet je even bij stilstaan. Ik vind de Wii zelf een leuke partyconsole, maar ik zal er zelf niet een kopen omdat ik voornamelijk in mijn eentje speel. De wat serieuzere games zul je voornamelijk gaan zien op de 360 en de PS3. En 2 van de 5 mensen die ik ken met een Wii hebben 'm dus ook voornamelijk om met meerdere mensen te spelen - ze gamen er bijna nooit alleen op, dat vinden ze niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

AtleX schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:02:
CPU: de meest in het oog springende nieuwigheid vanuit techjunkie oogpunt bekeken: De Cell CPU met 7 cores op 3.2GHz, waarvan er 6 beschikbaar zijn voor een game
Nee, de Cell CPU heeft een PowerPC core op 3.2Ghz, en 7 limited-purpose SPU's.
De PS3 heeft wel de snelste CPU, maar het minste geheugen.
Ook niet waar. Theoretisch legt de 360 9.6Ghz rauwe rekenkracht op de plank, drie keer zoveel als de PS3. Het is zoals oisyn aangeeft twijfelachtig in hoeverre de SPU's het gemis van 2 hyperthreaded cores kunnen goedmaken. Sony marketing zegt dat het dubbel zo snel is als de 360, wat onzin is. Verwachting is dat na enige tijd de developers vertrouwd genoeg zijn met deze nieuwe ontwikkelmethodieken om marginaal meer kracht te kunnen realiseren dan de 360 heeft.

Ook qua geheugen klopt je bewering niet: ze hebben evenveel RAM. De 360 gebruikt 512MB unified RAM met de memcontroller op de GPU ingebakken, en de PS3 heeft 2 gescheiden blokken van 256MB. Even veel dus.

Qua Wii: ik heb er zelf een en die gaat weinig aan naast de 360. Tis inderdaad een partyconsole, leuk voor Wii Sports en Rayman Raving Rabbids, maar voor het echte gamewerk raadt ik toch iedereen aan om die 100 euro door te sparen voor een 360.

[ Voor 22% gewijzigd door curry684 op 16-02-2007 17:28 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De ps3 heeft dan een goedkope blu-ray speler in zich, en dé RPG off all time: Final Fantasy. FF is op zichzelf al een reden om een playstation te kopen _/-\o_
Zelf vind ik 600 euro voor een PS3 veel teveel om alleen maar FF en andere goede RPG's op te spelen. Ik koop liever nu voor 125 euro een PS2 zodat ik lekker met wat RPG's aan de slag kan die ik nog niet gespeeld heb. En zeg nu niet dat je alle RPG's op PS2 al gespeeld hebt, want er staan er nog heel wat gepland voor 2007.

Ik had wel een PS3 gekocht als je er NTSC en PAL PS2 games op kon spelen, maar dat kan niet en dus heeft een PS3 voor mij geen meerwaarde tov een PS2 op het moment. Later als de PS3 goedkoper is, en er meer RPG's zijn wordt het wat interessanter.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerNummer op 17-02-2007 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:25:
[...]

Ook niet waar. Theoretisch legt de 360 9.6Ghz rauwe rekenkracht op de plank, drie keer zoveel als de PS3.
Waar heb je het over?
PS3 = 8 * 3.2GHz = 25.6GHz

Maar verder zeggen gigahertzen niks over de werkelijke prestaties.
Het is zoals oisyn aangeeft twijfelachtig in hoeverre de SPU's het gemis van 2 hyperthreaded cores kunnen goedmaken.
Op SPU's kan je genoeg dingen doen zoals physics, animation blending, etc. Juist die dingen die veel(de meeste?) rekenkracht innemen in een spel.
Sony marketing zegt dat het dubbel zo snel is als de 360, wat onzin is.
Hoezo onzin? Onderbouw eens?
Verwachting is dat na enige tijd de developers vertrouwd genoeg zijn met deze nieuwe ontwikkelmethodieken om marginaal meer kracht te kunnen realiseren dan de 360 heeft.
Zelfs áls dat waar zou zijn, dan maakt het nog niks uit, want het gaat 'm uiteindelijk om de games.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[sorry, dubbelpost]

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:40:
[...]

Component dus. Naar ik weet gaat er helemaal geen informatie over de TV terug naar de console via component? De 360 kan derhalve dus niet weten wat de tv wel en niet ondersteunt, en hij zal altijd alle opties geven (waarom 1080p er dan niet bij staat weet ik niet, maar wellicht heb je de fall update nog niet?)
Component heeft niet genoeg bandwidth voor 1080p, die optie krijg je alleen met de VGA-kabel (de 360-kabel zelf geeft wel aan het systeem aan wat hij wel of niet ondersteunt) en idd de fall update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Component heeft niet genoeg bandwidth voor 1080p
Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:44:
[...]

Waar heb je het over?
PS3 = 8 * 3.2GHz = 25.6GHz

Maar verder zeggen gigahertzen niks over de werkelijke prestaties.
Heb je wel een woord gelezen van wat ik schreef?

De PS3-Cell heeft een hyperthread multipurpose core, tegenover de 360 drie. Omdat beiden PowerPC en qua dat aspect dus redelijk identiek zijn mag je de gigahertzen gewoon vergelijken als realistische relatieve prestatieaanduiding.

De PS3 heeft om het gemis van 2 hyperthreaded cores te compenseren 7 limited-purpose mini-CPU's aan boord, die nog bij lange na niet voor alle taken ingezet kunnen worden die jij nu schetst. Het is dus alleszins twijfelachtig in hoeverre de 7 SPU's in real-world scenario's kunnen opboksen tegen het traditionele geweld van een triple-core CPU.
Hoezo onzin? Onderbouw eens?
Ik heb het nu al 2 keer uitgeschreven :)
Zelfs áls dat waar zou zijn, dan maakt het nog niks uit, want het gaat 'm uiteindelijk om de games.
Ja en nee. Merendeel van de games is multiplatform, en dan gaat het uiteindelijk toch om of de PS3 50% meerprijs waard is als dezelfde game op de 360 hetzelfde of zelfs beter draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:51:
[...]

De PS3-Cell heeft een hyperthread multipurpose core, tegenover de 360 drie. Omdat beiden PowerPC en qua dat aspect dus redelijk identiek zijn mag je de gigahertzen gewoon vergelijken als realistische relatieve prestatieaanduiding.
Dus je gaat enkel de main cores vergelijken in jouw - sowieso nutteloze - GHz-vergelijking, waarbij je de co-processoren wegdenkt?
De PS3 heeft om het gemis van 2 hyperthreaded cores te compenseren 7 limited-purpose mini-CPU's aan boord, die nog bij lange na niet voor alle taken ingezet kunnen worden die jij nu schetst.
LOL! Sorry, maar daar moet ik luidop van lachen. Ik heb die taken die ik schetste(en nog veel meer, die ik niet ga vermelden wegens NDA) al in real life zien draaien op de PS3. Nu jij. Het meeste wat jij schetst is gewoon een hoop assumpties.
Het is dus alleszins twijfelachtig in hoeverre de 7 SPU's in real-world scenario's kunnen opboksen tegen het traditionele geweld van een triple-core CPU.
[...]
Vanwaar haal jij die ervaring dat je dat kan besluiten?
Ik heb het nu al 2 keer uitgeschreven :)
Die theoretisch gezien nergens op slaat. Vandaar m'n vraag.
Ja en nee. Merendeel van de games is multiplatform, en dan gaat het uiteindelijk toch om of de PS3 50% meerprijs waard is als dezelfde game op de 360 hetzelfde of zelfs beter draait.
Als jij de hogere prijs enkel koppel aan CPU-prestaties, dan vind ik dat vrij kortzichtig. Daarbij komt nog eens dat niet álle games multiplatform zijn en dat zijn vaak "platform sellers".

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:56:
LOL! Sorry, maar daar moet ik luidop van lachen. Ik heb die taken die ik schetste(en nog veel meer, die ik niet ga vermelden wegens NDA) al in real life zien draaien op de PS3. Nu jij. Het meeste wat jij schetst is gewoon een hoop assumpties.
LOL! En hoeveel ervaring heb jij met de 360? Wat geeft jou dat dus als basis voor de vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:58:
[...]

LOL! En hoeveel ervaring heb jij met de 360? Wat geeft jou dat dus als basis voor de vergelijking?
Wat zeg ik dan van de 360? Hetgene wat ik juist probeer duidelijk te maken is dat het geen nut heeft om gigahertzen te gaan vergelijken.
[edit] (en al zeker niet als de co-processoren uit de vergelijking worden gehouden)

Je zeg dat ik vergelijk met de 360, maar dat zie ik mezelf toch niet doen? Ik probeer juist duidelijk te maken dat de bovenstaande vergelijking nergens op slaat.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

TweakerNummer schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:39:
[...]

Zelf vind ik 600 euro voor een PS3 veel teveel om alleen maar FF en andere goede RPG's op te spelen. Ik koop liever nu voor 125 euro een PS2 zodat ik lekker met wat RPG's aan de slag kan die ik nog niet gespeeld heb. En zeg nu niet dat je alle RPG's op PS2 al gespeeld hebt, want er staan er nog heel wat gepland voor 2007.
Ik schreef ook "playstation", zonder "3" erachter ;) Dat kan dus zowel 1, 2 als 3 zijn.
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:23:
[...]

Klopt, maar zie je jezelf ook gewoon regelmatig gamen in je eentje op de Wii? Daar moet je even bij stilstaan. Ik vind de Wii zelf een leuke partyconsole, maar ik zal er zelf niet een kopen omdat ik voornamelijk in mijn eentje speel. De wat serieuzere games zul je voornamelijk gaan zien op de 360 en de PS3. En 2 van de 5 mensen die ik ken met een Wii hebben 'm dus ook voornamelijk om met meerdere mensen te spelen - ze gamen er bijna nooit alleen op, dat vinden ze niet leuk.
Dat is ook wel waar, al is Zelda echt geniaal (single player), daar kan ik mezelf vele uurtjes mee vermaken ;) Maar over het geheel heb je wel gelijk. Al zou ik voor single player veel sneller naar de PC grijpen, met name voor FPS en Strategie. RPG's en knokspellen zijn daarentegen wel leuker op de consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:00:
[...]

Wat zeg ik dan van de 360? Hetgene wat ik juist probeer duidelijk te maken is dat het geen nut heeft om gigahertzen te gaan vergelijken.
Curry vergelijkt het met de 360. Jij zegt dat zijn vergelijking onzin is (dat de SPUs weldegelijk opboksen tegen die twee extra cores). Ik vraag me af hoe je dat kunt zeggen zonder ervaring met de 360. Ik kan je vertellen (met ervaring op beide platforms) dat ik meer naar curry's kant neig, en dat is ook een beetje de consensus bij mijn collega's.

Wat rauwe throughput is de cell natuurlijk duidelijk in het voordeel. Een game draait echter niet op rauwe throughput, en dat weet jij net zo goed als ik. Er is nogal wat bookkeeping involved om het efficient draaiende te houden op de cells, naast het continu in- en uitstreamen van main mem, overhead die de 360 niet nodig is.
Overigens, de PS3 heeft een VMX in de PPC terwijl de 360 een VMX128 heeft voor alle cores. Dat zijn dus 128 tov 32 vector registers, en hij ondersteunt daarnaast nog wat extra instructies (zoals een snel performende dotproduct, wat een kut-operatie is op een vectorized CPU wegens de dependencies tussen de verschillende componenten van dezelfde vector).

[ Voor 35% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:35

Wom

In je startpost vind ik enkel dingen die er eigenlijk maar zijdelings mee te maken hebben. Een console koop je in de eerste plaats voor de games. Dus als je bepaalde games wilt spelen die specifiek voor die console zijn dan koop je die. Zo simpel is het eigenlijk. Als je een Ps3 koopt voor een Blue-ray speler in huis te hebben; kijk eens naar alle mensen die een PS2 thuis hebben staan, die hebben in bijna alle gevallen ook een 'normale' dvd-speler. Dit om aan te geven waar je focus moet liggen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
de xbox wordt geplaagd door een warmte probleem
niet de ps3 je stellingen kloppen van geen kanten kerel

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:03:
[...]

Curry vergelijkt het met de 360. Jij zegt dat zijn vergelijking onzin is (dat de SPUs weldegelijk opboksen tegen die twee extra cores). Ik vraag me af hoe je dat kunt zeggen zonder ervaring met de 360.
Ik zeg niet dat de snelheid hoger is dan die van de 360(*), ik zei dat je die taken die ik opnoemde wél op de PS3 co-processoren kan draaien en dat die cores dus wél nuttig zijn voor game development. Dat is wat anders.
[edit] En hiermee wil ik niet aangeven dat elk spel 8 cores nodig heeft, ik bedoel gewoon dat ze wél relevant zijn voor een next-gen spel en dat je ze niet zomaar kan wegdenken bij het vergelijken van snelheid (waar ik niet mee begonnen ben trouwens!)

[edit] Als een vergelijking als onvolledig kan worden bestempeld, kan ik die dan niet onzin noemen?

(*)Ik vergeleek enkel pure gigahertzen, omdat Curry dat ook deed, om te laten zien dat z'n rekensom niet klopt of onvolledig is. (sowieso is het niet vergelijkbaar, maar dat had ik ook al gezegd)

[edit2]
.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:03:
Wat rauwe throughput is de cell natuurlijk duidelijk in het voordeel. Een game draait echter niet op rauwe throughput, en dat weet jij net zo goed als ik. Er is nogal wat bookkeeping involved om het efficient draaiende te houden op de cells, naast het continu in- en uitstreamen van main mem, overhead die de 360 niet nodig is.
Volledig mee akkoord.
Overigens, de PS3 heeft een VMX in de PPC terwijl de 360 een VMX128 heeft voor alle cores. Dat zijn dus 128 tov 32 vector registers, en hij ondersteunt daarnaast nog wat extra instructies (zoals een snel performende dotproduct, wat een kut-operatie is op een vectorized CPU wegens de dependencies tussen de verschillende componenten van dezelfde vector).
Tech code is above my head :P

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Dutchzilla schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:06:
Waar is het probleem :?

Hij staat hier aan, maar ik kan het probleem niet zo vinden.

Het enige wat de 360 heeft, is een "geluidsprobleem". Zeker de eerste lichting kan wat loeien. Ik heb er nooit last van gehad. Ik game namelijk met geluid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Dutchzilla schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:06:
Ik zeg alleen maar dat het gerucht gaat, terwijl ik dat van de Xbox 360 nog niet gehoord heb afaik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:06:
ik bedoel gewoon dat ze wél relevant zijn voor een next-gen spel en dat je ze niet zomaar kan wegdenken bij het vergelijken van snelheid (waar ik niet mee begonnen ben trouwens!)
Curry dacht ze ook niet weg. Hij deed de vergelijking op basis van de dingen die vrijwel gelijk waren (de PowerPCs dus), met daarbij de kanttekening dat 6 SPUs niet kunnen opboksen tegen het genoemde verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:13:
[...]

Curry dacht ze ook niet weg. Hij deed de vergelijking op basis van de dingen die vrijwel gelijk waren (de PowerPCs dus), met daarbij de kanttekening dat 6 SPUs niet kunnen opboksen tegen het genoemde verschil.
En ik bedoelde dat ik niet geloof dat hij dat laatste kan onderbouwen. Sowieso is het geheel afhankelijk van de toepassing die je draait, maar dat moet ik jou natuurlijk niet vertellen.
[edit] En ik kan natuurlijk ook niet zeggen dat "de PS3 2 keer zo snel is qua CPU kracht", het enige wat ik wou zeggen is dat je niet kan beweren dat het onmogelijk is dat de CPU 2x zoveel rekenkracht heeft.

Als je kijkt naar de prestatiewinst van - bijvoorbeeld - de laatste nieuwe Havok op SPUs, dan is dat echt jaw-dropping. En dat is dan enkel nog maar physics, terwijl we meer dan dat op die SPUs draaien.

Mijn hele punt was niet om te zeggen dat PS3 sneller/beter/krachtiger is, maar wel dat de vergelijking van rekenkracht nergens op sloeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:56:
[...]

Dus je gaat enkel de main cores vergelijken in jouw - sowieso nutteloze - GHz-vergelijking, waarbij je de co-processoren wegdenkt?
Nee? Ik zeg expliciet dat het de vraag is in hoeverre de SPU's kunnen opboksen tegen de missende 2 HT-cores.
[...]

En wanneer gaan die games uitkomen? Zoals ik al zei is de verwachting dat de toepassingen beter gaan worden naarmate developers meer ervaring met het platform gaan krijgen, net zoals het wennen aan multi-core en hyperthreaded games wat tijd heeft gekost voor de meeste developers.

De huidige launch games zetten in ieder geval weinig SPU-kracht in, net zoals de meeste 360-launch games nog niet de helft van de 360 konden benutten.
Vanwaar haal jij die ervaring dat je dat kan besluiten?
Ik heb 3 succesvolle gamesites, over alle 3 de next-generation platforms, en heb dus een aardig onafhankelijk overzicht. Daarnaast programmeer ik intussen 22 jaar, waarvan een stuk of 10 in assembler en 10 in C++ en C#. Ik ben ook op dit forum hier enige tijd moderator Programming & Webscripting geweest, wat je niet wordt omdat je geen bal van programmeren snapt. Enige ervaring kan me niet ontzegd worden denk ik ;)

Gelukkig zet ik dat gewoon openlijk in m'n sig zodat iedereen kan zien waar mijn loyaliteiten en maandelijkse inkomsten vandaan komen, zou je ook eens moeten doen ;)
Als jij de hogere prijs enkel koppel aan CPU-prestaties, dan vind ik dat vrij kortzichtig.
Ik vind het kortzichtig dat jij dat uit mijn woorden meent af te kunnen leiden.
Daarbij komt nog eens dat niet álle games multiplatform zijn en dat zijn vaak "platform sellers".
De meeste platformsellers van Sony zijn echter het afgelopen jaar al multiplatform geworden of neigen daarnaar. Final Fantasy is al de 360-muur overgestoken, en de geruchten over 360-versies van Virtua Fighter en Tekken worden ook steeds meer solide. Wat er nog aan PS3-sellers staat zijn met name Sony's eigen titels zoals die van Guerrilla hier uit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

Misschien ter verduidelijking van de startpost: de 512mb van de x360 wordt zowel voor de videokaart als de cpu gebruikt.

Verder ga ik mij niet bezig houden met deze discussie omdat het toch altijd verschillende groepen fans/aanhangers (Nintendo/MS/Sony/PC) zijn die meer hun persoonlijke voorkeuren laten spreken en die zijn, zoals de naam al zegt, persoonlijk.

Om nog enige input te geven ter meerwaarde kan ik de vergelijking geven t.o.v. van de voorgaande playstations (gequote vanuit een een ander topic).
Ik heb een PS1, PS2 en PSP en dan nu de PS3. Ik moet zeggen dat Sony met de PS3 echt een megastap gemaakt heeft t.o.v. de PS2 (veel groter dan de stap van PS1 naar PS2 - IMO). Het is echt een volwassen apparaat geworden (met een volwassen prijs) dat een het potentieel heeft voor een geweldige spelcomputer, maar nog meer een multimedia apparaat.
Verder ben ik het ook eens met Wom dat, mits je puur naar de verschillende consoles kijkt, de games reprensatief moeten zijn voor je keuze. Kijk maar naar de Wii - technisch misschien ondergeschikt aan de PS3/x360, maar qua (groep)speelbenadering een topper.
Wom schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:04:
Als je een Ps3 koopt voor een Blue-ray speler in huis te hebben; kijk eens naar alle mensen die een PS2 thuis hebben staan, die hebben in bijna alle gevallen ook een 'normale' dvd-speler. Dit om aan te geven waar je focus moet liggen.
Toen de PS2 uitkwam was de DVD nog lang niet zo mainstream als momenteel. Het argument van 'dan heb ik een dvd speler en een spelcomputer' werd destijds ook veelal gebruikt. Ik denk dat het er wel gerbuikt kan worden als argument, omdat dit in het verleden ook gebruikt is voor veel mensen om een PS2 te kopen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke sneller is...boeien
Welke meer geheugen heeft...boeien
Welke meer kost...boeien
DVD, HD-DVD of Blu-Ray....boeien

PS3: Metal Gear Solid 4, Final Fantasy 13
....dat boeit me, en is de enige reden waarom ik een PS3 koop, net zoals het de reden was waarom ik een PS2 kocht :P :+

En nee, ik ga geen 600 euro uittrekken daarvoor, maar aangezien beide genoemde spellen geen EU launchtitel zijn zal de eerste pricedrop wel een feit zijn voordat ik hem koop denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 15-09 23:35

Wom

Appie_Pils schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:26:

Toen de PS2 uitkwam was de DVD nog lang niet zo mainstream als momenteel. Het argument van 'dan heb ik een dvd speler en een spelcomputer' werd destijds ook veelal gebruikt. Ik denk dat het er wel gerbuikt kan worden als argument, omdat dit in het verleden ook gebruikt is voor veel mensen om een PS2 te kopen.
Tuurlijk, heb je gelijk in. Maar van al die mensen die het DVD aspect gebruikten voor de PS2, is dat nu allang niet meer het geval. En aangezien het toch om een redelijk bedrag gaat, en niemand eigenlijk weet wat de toekomst van zowel HD als B-R zal zijn ben ik van mening dat de gebruikte techniek van ondergeschikt belang is (en zal zijn). Vanuit marketingtechnisch oogpunt wordt er natuurlijk gesproken over de Blue-Ray technologie, maar daar is het dan ook marketing voor ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik zie zelf het meest in de Wii, daarna de ps3 en als laatste de 360.

Een andere vriend van me heeft een 360, maar als we daar zitten voor een biertje en ouwehoeren e.d., dan vermaakt iedereen zich bij lange na niet op de 360 als bij een Wii. Na 10 minuten spelen kijken we liever een film ofzo, terwijl de persoon van de 360 het té gek vind....
Gears of war bijvoorbeeld, wel gaaf om ff die graphics te zien, maar na 10 minuten multiplayeren zat ik er echt bij te gapen. Overigens haalt een gamepad het bij lange na niet van een keyboard en muis in FPS spellen. De betere spellen van de 360 kan je vaak beter spelen op een computer (cod2 bijv.), betere multiplayer én betere bediening.

Het valt wel te herleiden dat de wii leuk nieuw wauw innoverend is (is ook heel vet) en de 360 meer voortbouwen op een stevige basis, de spellen op de 360 zijn wel spellen die je echt langer moet spelen om ze echt te waarderen. voor lol met je vrienden is de wii wel mega :)
elke Nintendo eigenlijk ook, heel laagdrempelige spelletjes met een hoge funfactor.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Laatst online: 11:37

Ace

Happy Happy Joy Joy

Erg leuk (en best interessant) al deze techtalk om maar proberen aan te geven welke van de 2 consoles de grootste piemel heeft maar zoals iemand anders al opmerkte in dit topic is dat totaal niet relevant.

Een console is goed door z'n games en niet door 8793 Teraflops op een PPC architectuur met een inverted tachyonbeam.

En de games stellen mij op de PS3 zwaar teleur tot nu toe en dat is ook de reden dat ik zeker geen PS3 koop in het begin. Daaom heb ik tot op heden ook nog geen Wii aangeschaft. De launch line-up laat nogal wat te wensen over.

Wat me ook verbaasd is dat Europa weer zo honds trouw is aan Sony die 'ons' keer op keer aan de kant zet als oud vuil (PS3 launch 6 maanden uitstellen). En toch worden er overal weer pre-order records gebroken. Misschien wel voornamelijk door ebayers die denken snel rijk te worden (wat niet te hopen is).

Ik heb weinig zin om 800 euro (console + extra controller + F1CE, enige game die me een beetje kan interesseren uit de launch line-up) uit te geven voor een PS3 terwijl alle games waar ik naar uitkijk t/m zomer voor de exclusief voor de 360 uitkomen (Assasin's Creed, Bioshock, Mass Effect, Crackdown)

Probleem is dat ik nu waarschijnlijk weer als X360 fanboy wordt aangezien terwijl ik gewoon een console fanboy ben (heb ze tot nu toe allemaal gehad vanaf de SNES en alle last-gens staan hier netjes aangesloten en worden nog wekelijks bespeeld). Sony stelt mij tot op heden gewoon teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:25:
Nee, de Cell CPU heeft een PowerPC core op 3.2Ghz, en 7 limited-purpose SPU's.
Maar die zijn dan wel veel rapper in numbercrunching dan die 2 overige XBox cores bij elkaar.
Ook niet waar. Theoretisch legt de 360 9.6Ghz rauwe rekenkracht op de plank, drie keer zoveel als de PS3. Het is zoals oisyn aangeeft twijfelachtig in hoeverre de SPU's het gemis van 2 hyperthreaded cores kunnen goedmaken. Sony marketing zegt dat het dubbel zo snel is als de 360, wat onzin is. Verwachting is dat na enige tijd de developers vertrouwd genoeg zijn met deze nieuwe ontwikkelmethodieken om marginaal meer kracht te kunnen realiseren dan de 360 heeft.
Mwah. Map/Reduce algorthme al eens bekeken? (het algo wat google gebruikt om searches makkelijk te dispatchen over veel machines). Het algorithme is ook makkelijk implementeerbaar op normale PC's of bv in een console. Het leuke is nu dat je 1 keer die lib schrijft en dan overal in je code jobs kunt dispatchen naar procs zonder rompslomp. Het punt is nl. dat je veelal met functies zit die op veel data moeten worden toegepast. Dat soort werk is ideaal voor die cell procs. Een goede map/reduce implementatie (op de ps3 waarschijnlijk dus in assembler) is al een goede stap om alles makkelijk te programmeren.

Het is hetzelfde als de discussies die nu meer en meer oplaaien mbt de extra cores in desktop pc's. Moet je daar nu iets mee doen als ontwikkelaar of niet? Lijkt wellicht niet relevant in deze maar is het wel, want men DENKT niet in parallellisatie van software, men denkt nog steeds veelal single threaded, single core. Zodra je uit dat denkraam gebroken bent lijkt het allemaal veel simpeler en zie je de mogelijkheden veel meer.

Al die cores in een console moeten 100% van de tijd aan het werk gehouden worden. Zodra je ziet dat dat niet het geval is heb je dus een flaw in je code want je creeert een bottleneck. Dan gaan die cell cores maar selfmodifying code loops uitrollen of iets precalcen. En de amiga (hebbiehemweer) heeft al geleerd dat je hele leuke dingen kunt doen met processors die lijken alsof ze ergens anders voor bedoeld zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door EfBe op 16-02-2007 19:06 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ace schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:58:
Ik heb weinig zin om 800 euro (console + extra controller + F1CE, enige game die me een beetje kan interesseren uit de launch line-up) uit te geven voor een PS3 terwijl alle games waar ik naar uitkijk t/m zomer voor de exclusief voor de 360 uitkomen (Assasin's Creed, Bioshock, Mass Effect, Crackdown)
Uh Assassin's Creed was PS3-exclusive juist origineel, en pas heel laat ook bevestigd voor 360.
EfBe schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 19:02:
[...]

Maar die zijn dan wel veel rapper in numbercrunching dan die 2 overige XBox cores bij elkaar.
Op Pi berekenen tot 2^X cijfers achter de komma: sure, op vele factoren. Zoals meermaals gezegd, en dat hoef ik jou of all people zeker niet uit te leggen, is de vraag echter niet in hoeverre dat interessant is voor een game, want dat is nul ;)

Het punt is dat developers op dit moment nog denken in procedureel routines uitvoeren die vanuit C++ naar complexe assembler worden gecompileerd. Multithreaded game development was al een cultureshock, en werk afsplitsen naar generieke numbercrunching units is gewoon de volgende. De eerste multithreaded 3D engines waren ook ruk, Q3A werkte op de vrijwel alle dual-Pentium machines sneller als je in het BIOS een van de CPU's uitschakelde... De hamvraag is voor heel veel mensen of de ware kracht van de Cell, die hem veel sneller dan de 360 kan maken, uitgebuit gaat worden voor de Xbox 720 er is.
Het is hetzelfde als de discussies die nu meer en meer oplaaien mbt de extra cores in desktop pc's. Moet je daar nu iets mee doen als ontwikkelaar of niet? Lijkt wellicht niet relevant in deze maar is het wel, want men DENKT niet in parallellisatie van software, men denkt nog steeds veelal single threaded, single core. Zodra je uit dat denkraam gebroken bent lijkt het allemaal veel simpeler en zie je de mogelijkheden veel meer.
Maar multithreaded naar veel limited-purpose units is weer een hele andere stap, en minder eenvoudig als programmeur, dan simpelweg dezelfde code als vanouds uitsplitsen en synchronizeren over een klein handzaam clubje threads :)
En de amiga (hebbiehemweer) heeft al geleerd dat je hele leuke dingen kunt doen met processors die lijken alsof ze ergens anders voor bedoeld zijn.
Hey ik heb ook nog FPS-engines geschreven met de Copper eerst, en vervolgens Chunky2Planar logic in de Blitter gebouwd :P 2 ultieme voorbeelden van wat er kan.

Hamvraag bij dit voorbeeld is: hoe lang was de Amiga op de markt voordat men de Copper genoeg onder controle had om hem in te zetten als 3D engine voor Alien Breed 3D? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 16-02-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:22:
[...]
Gelukkig zet ik dat gewoon openlijk in m'n sig zodat iedereen kan zien waar mijn loyaliteiten en maandelijkse inkomsten vandaan komen, zou je ook eens moeten doen ;)
[...]
offtopic:
Ik hoef niet zonodig te pronken met mijn job. Als mensen daarin geinteresseerd zijn dan kunnen ze die informatie vinden op m'n website, die overigens in m'n sig staat. (tip: "About Ken V.H." en dan de LinkedIn pagina)
Verder moet ik eigenlijk helemaal niks.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 19:40 . Reden: nm, die discussie is zinloos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Voel je niet meteen aangevallen, ik kan uit ervaring vertellen dat curry684 en vele anderen hier op het forum geen arrogante l*llen zijn, maar dat wel kunnen lijken als je zo geprikkeld reageert.
Goed, back OT.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
[...]

DENK IK
Er zijn er genoeg die het niet hebben. Vooral wat oudere schermen hebben het niet.

En kijk eens naar de beamers, daar is een hele reeks die alleen 720p kan.
Je zal 4 jaar geleden maar 8000 euro voor een beamer hebben neergelegd en hem nu niet kunnen gebruiken omdat hij alleen 720p kan.

Maar zoals al gezegd is het een beetje spijkers op laag water zoeken want de kans is zéér klein dat er een film of spel uit komt dat alleen 1080 kan.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

De meeste platformsellers van Sony zijn echter het afgelopen jaar al multiplatform geworden of neigen daarnaar. Final Fantasy is al de 360-muur overgestoken, en de geruchten over 360-versies van Virtua Fighter en Tekken worden ook steeds meer solide. Wat er nog aan PS3-sellers staat zijn met name Sony's eigen titels zoals die van Guerrilla hier uit Nederland.
FF is nog altijd PS3 exclusive. Naar mijn idee heeft de PS3 nog altijd veel meer system-sellers dan de 360. En verder zijn ze geen belangrijke titels kwijtgeraakt. Ze zijn alleen niet langer exclusief. Je kunt ze nog altijd op de PS3 spelen.

Qua performance zal het verschil tussen beide consoles met de mulit-platformers bijna niet te merken zijn, zoals het er nu naar uit ziet. En met de systeemspecifieke titels is het weer lastig vergelijken, omdat die dus niet op beide platforms draaien (ow ja joh?).
Kijk naar de exclusives en wat je met zo'n apparaat denkt te doen. Specs zijn nog nooit doorslaggevend geweest als het om consoles gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Shiver23 op 16-02-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee? Ik zeg expliciet dat het de vraag is in hoeverre de SPU's kunnen opboksen tegen de missende 2 HT-cores.
En die vraag stel ik ook niet in twijfel! Het is gewoon dat een aantal stellingen van je niet kloppen in mijn ogen.
Zoals: "Ook niet waar. Theoretisch legt de 360 9.6Ghz rauwe rekenkracht op de plank, drie keer zoveel als de PS3.".
Als je het over rekenkracht hebt, dan heb je het ook over SPUs, want deze kunnen ook rekenen. En dan klopt de vergelijking die je maakte niet meer, want die SPUs neem je er niet in op. Misschien bedoelde je niet de totale rekenkracht(maar enkel de main core(s)), maar dat is wel wat er letterlijk staat.

En dan was er ook nog het punt dat deze twee processoren niet vergelijkbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat er een andere instructieset wordt gebruikt én omdat de multicore opstelling gewoon anders is én omdat het afhankelijk is van de software die er voor wordt ontwikkeld. Dat het beide PowerPC platformen zijn maakt niks uit, kijk maar naar de gigahertz vergelijkingen op het x86 platform van AMD versus Intel.
En wanneer gaan die games uitkomen?
Dat kan ik niet zeggen zonder m'n job te verliezen en een schadevergoeding te riskeren, ik hoop dat je daar begrip voor kan opbrengen.
Zoals ik al zei is de verwachting dat de toepassingen beter gaan worden naarmate developers meer ervaring met het platform gaan krijgen, net zoals het wennen aan multi-core en hyperthreaded games wat tijd heeft gekost voor de meeste developers.

De huidige launch games zetten in ieder geval weinig SPU-kracht in, net zoals de meeste 360-launch games nog niet de helft van de 360 konden benutten.

[...]
Dat is ook min of meer hoe ik er tegenaan kijk.

Hetgene wat mij voor de borst stootte is dat je zei dat physics en animatie niet kunnen draaien op SPUs, terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat dit wél kan(met als publiekelijk beschikbaar bewijs Havok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
yzf1kr schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:11:
[...]

Er zijn er genoeg die het niet hebben. Vooral wat oudere schermen hebben het niet.

En kijk eens naar de beamers, daar is een hele reeks die alleen 720p kan.
Je zal 4 jaar geleden maar 8000 euro voor een beamer hebben neergelegd en hem nu niet kunnen gebruiken omdat hij alleen 720p kan.

Maar zoals al gezegd is het een beetje spijkers op laag water zoeken want de kans is zéér klein dat er een film of spel uit komt dat alleen 1080 kan.
ja dat weet ik ook wel :)

maar ik had het over TV's niet over beamer of monitor BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

beamers worden ook vaak gebruikt als TV, vergis je niet!
hier thuis ook btw. kan niet hoger dan 720.

[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 16-02-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:34:
[...]

En die vraag stel ik ook niet in twijfel! Het is gewoon dat een aantal stellingen van je niet kloppen in mijn ogen.
Zoals: "Ook niet waar. Theoretisch legt de 360 9.6Ghz rauwe rekenkracht op de plank, drie keer zoveel als de PS3.".
Als je het over rekenkracht hebt, dan heb je het ook over SPUs, want deze kunnen ook rekenen. En dan klopt de vergelijking die je maakte niet meer, want die SPUs neem je er niet in op. Misschien bedoelde je niet de totale rekenkracht(maar enkel de main core(s)), maar dat is wel wat er letterlijk staat.
Als je nou eens het hele stuk zou quoten in plaats van steeds hetzelfde losse zinnetje: "Theoretisch legt de 360 9.6Ghz rauwe rekenkracht op de plank, drie keer zoveel als de PS3. Het is zoals oisyn aangeeft twijfelachtig in hoeverre de SPU's het gemis van 2 hyperthreaded cores kunnen goedmaken. Sony marketing zegt dat het dubbel zo snel is als de 360, wat onzin is. Verwachting is dat na enige tijd de developers vertrouwd genoeg zijn met deze nieuwe ontwikkelmethodieken om marginaal meer kracht te kunnen realiseren dan de 360 heeft."
En dan was er ook nog het punt dat deze twee processoren niet vergelijkbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat er een andere instructieset wordt gebruikt én omdat de multicore opstelling gewoon anders is én omdat het afhankelijk is van de software die er voor wordt ontwikkeld. Dat het beide PowerPC platformen zijn maakt niks uit, kijk maar naar de gigahertz vergelijkingen op het x86 platform van AMD versus Intel.
Behalve dat AMD en Intel wel degelijk wild verschillende architecturen hadden (NetBurst) en dat in dit geval niet speelt. 10% kan het wellicht best schelen, geen 25%.
[...]

Dat kan ik niet zeggen zonder m'n job te verliezen en een schadevergoeding te riskeren, ik hoop dat je daar begrip voor kan opbrengen.
Ja hoor :) Wat je zegt illustreert namelijk dat er officieel nog geen datum is. Oftewel: niet binnen nu een een half jaar. Oftewel: de Xbox 360 is dadelijk al halverwege z'n 5-jarige lifecycle voor Killzone 2 uit komt, en KZ2 is dan nog net als Gears met extreme first-party support ontwikkeld voor het specifieke platform. Vervolgens duurt het nog een jaar of 2 voordat de rest van de developers datzelfde niveau structureel kan halen (Gears blijft voorlopig ook op eenzame hoogte staan). Blijft mijn voorspelling staan dat de 360 alweer end-of-life gaat zijn tegen de tijd dat de PS3-hardware structureel genoeg benut wordt om de 360 voorbij te rennen :)
Hetgene wat mij voor de borst stootte is dat je zei dat physics en animatie niet kunnen draaien op SPUs, terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat dit wél kan(met als publiekelijk beschikbaar bewijs Havok).
Wellicht wat onzorgvuldig geformuleerd mijnerzijds, want ik refereerde met name aan de "etc" waarmee je leek te impliceren dat de SPU's alles kunnen wat een single-purpose core kan. In physics zijn de toepassingen bekend, maar voor vele andere taken heeft men nog de grootste problemen om dit in hapklare brokken te distribueren.

Verder is jouw werkgever niet echt representatief. Allereerst vind ik het extreem relevant dat in dit gesponsorde subforum publiek duidelijk is dat diezelfde sponsor jouw hypotheek betaalt, maar bovendien is jouw werkgever dus een extremely first-party developer die naar ik vanuit ga heel intensieve samenwerking met Sony engineers heeft. En dus, zoals ik zeg, niet representatief voor de macht die developers in het algemeen over de machine hebben.

Als ik je echt op de korrel had willen nemen over je werkgever had ik wel gevraagd wat je als programmeur nou eigenlijk doet bij een developer die intussen met name bekend staat om z'n CGI-movies :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dat stuk volledig quote, dan blijven de twee kernstukken nog evengoed staan. Er staat wat er staat, toch?
Ik zei dat je rekenkracht/GHz-verhaal niet klopte, dat wordt er niet duidelijker op door het hele stuk te quoten, want dat stukje tekst staat op zichzelf.
En zeggen dat een factor 2 van snelheid onzin is heeft ook niet rechtstreeks te maken met hoe het gebruik van het architectuur door games zal evolueren. Je had het over rekenkracht eerst, niet over rekenkracht benut door games.
curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:27:
[...]

Ja hoor :) Wat je zegt illustreert namelijk dat er officieel nog geen datum is. Oftewel: niet binnen nu een een half jaar. Oftewel: de Xbox 360 is dadelijk al halverwege z'n 5-jarige lifecycle voor Killzone 2 uit komt, en KZ2 is dan nog net als Gears met extreme first-party support ontwikkeld voor het specifieke platform. Vervolgens duurt het nog een jaar of 2 voordat de rest van de developers datzelfde niveau structureel kan halen (Gears blijft voorlopig ook op eenzame hoogte staan). Blijft mijn voorspelling staan dat de 360 alweer end-of-life gaat zijn tegen de tijd dat de PS3-hardware structureel genoeg benut wordt om de 360 voorbij te rennen :)

[...]
Als ik zeg dat dit m'n job kan kosten, dan zou ik het ook appreciëren dat je geen woorden in m'n mond legt(ik illustreer helemaal niks!) opdat ik me zou gaan verspreken door meer info te geven.
Wellicht wat onzorgvuldig geformuleerd mijnerzijds, want ik refereerde met name aan de "etc" waarmee je leek te impliceren dat de SPU's alles kunnen wat een single-purpose core kan.
"et cetera" betekent nochtans "en andere". Ik heb nooit geimpliceerd dat alles kan op die SPU's, die et cetera betekent gewoon wat het betekent: "en andere". Als jij aan woorden een andere betekenis linkt, dan wordt het wel heel moeilijk te discussiëren.
Verder is jouw werkgever niet echt representatief. Allereerst vind ik het extreem relevant dat in dit gesponsorde subforum publiek duidelijk is dat diezelfde sponsor jouw hypotheek betaalt,
Alweer onzin: ik heb geen hypotheek ;)

[edit] Verder denk ik dat ik ga ophouden met reageren in de PS3 topics, want ik ben het beu dat men dingen suggereert die ik nooit gezegd heb.
Dat je twijfelt aan m'n objectiviteit: da's geen probleem, ik twijfel ook aan jouw objectiviteit over de PS3 ;) (en laat dat nu juist de reden zijn waarom ik reageerde)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Linux ondersteuning? Volgens mij gaat er straks een shitload aan leuke software komen zodra de hardware ondersteuning verbeterd wordt. Ik hoop dat er nog drivers komen voor de grafisch chip, dan kan het helemaal leuk worden. Een beetje wat de XBox had met XBMC, maar dan HD enabled enzo. En dat je er gewoon een 'PC' systeem van kunt maken natuurlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:27:
Blijft mijn voorspelling staan dat de 360 alweer end-of-life gaat zijn tegen de tijd dat de PS3-hardware structureel genoeg benut wordt om de 360 voorbij te rennen :)
Waarom zou de PS3 de 360 voorbij rennen? En zoals gezegd zal je met multi-platform releases sowieso alleen verschil zien als je op allebei tegelijk aan het spelen bent (wat niet erg waarschijnlijk is).
Gezien het feit dat de PS3 launchgames voorop lopen met 360 launchgames, U3 engine inmiddels ook (zo goed als) af is voor PS3 en dat er allerlei middleware tools als Havoc veel vooruitgang boeken zou het verschil wel een snel gemaakt kunnen worden.

Als MS met de 360 hetzelfde doet als met de huidige xbox (na 4 jaar de nek omdraaien) weten ze zeker dat ze hun eigen positie in de consolemarkt ondermijnen. Er zijn erg weinig mensen die een console bij de launch halen of in de eerste periode voor de eerste prijsdaling. Als MS ooit geld wil verdienen met consoles zullen ze toch iets voorzichtiger met de 360 om moeten gaan.
Voor de PS2 komen nu nog steeds toptitels uit (GoW2 bijv.) en reken maar dat die games vele malen meer verkopen dan een huidige topgame voor de 360. Dus tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk gewoon naar de games, als je de first party titels vet vond op de PS2 moet je een PS3 halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GNU/Linux ondersteuning zit in een sandbox, wat eigenlijk betekent dat je geen directe toegang hebt tot de hardware (je hebt alleen directe toegang tot de USB aansluitingen).

Totdat er een exploit gevonden wordt is de PS3 eigenlijk een waardeloos apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 21:23
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:53:
[...]

Totdat er een exploit gevonden wordt is de PS3 eigenlijk een waardeloos apparaat.
Ik kan me vergissen, maar kwamen er niet SPELLEN uit voor de PS3? En heeft ie niet een blueray geval? Hoezo waardeloos? :+

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NitroX infinity schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:00:
[...]
Ik kan me vergissen, maar kwamen er niet SPELLEN uit voor de PS3? En heeft ie niet een blueray geval? Hoezo waardeloos? :+
Je zit vast aan de signed code van Sony. Sony wil de baas blijven spelen over hardware die niet meer van ze is.

Het enge is dat sommige mensen dit heel normaal vinden

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik vind dit niet erg, maakt dit me nu eng? Volgens jouw mag je ook de beveilig van software kraken, om ze verder te verspreiden. Het is immers jouw eigendom ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rstyled
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 15:28
Het grote voordeel van de ps3 tegenover de x360 en wii is, dat er nog veel 'onwetende' sonyfans bestaan die graag veel geld betalen voor een apparaat wat 10 jaar mee moet gaan.

Daarnaast weet sony wat marketing inhoud. Dit zie je dan ook terug in als die leuke reclames met aasgieren. Ik zie die aasgier dan weer aan voor een gierige Sony. Tegenwoordig zie je prachtige reclames die pracht, ambiance en rust uitstraat. Het voordeel van deze reclames is dat de technieken en hardware van de ps3 duidelijk en als suprieur gepresenteerd worden. Het voordeel daarvan is dat men de informatie klakkeloos aanneemt.
En dan heb je ook nog een aparte afdeling op Got, die deze censuur en propaganda kompleet maakt :)

Maar ik wens ze het beste toe, evenals de popelende Uk sony fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het inderdaad handig om voorzichtiger te zijn in de woordenwisselingen met Vich. Het is duidelijk dat hij onder heel strikte NDA staat, en door hem woorden in de mond te leggen kan dit misschien door z'n werkgever verkeerd geïnterepreteerd worden. Het enige wat je ermee bereikt is dat hij gewoon zal beslissen hier niet meer te reageren, om zo zeker geen problemen te veroorzaken. Hij doet dan al moeite om hier te reageren, is één van de weinigen die blijkbaar duidelijk meer weet dan het gewone populistische geneuzel. Dergelijke users wil je toch niet wegjagen dacht ik zo? Hier heb je net wat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Alhoewel ik er toch al niet over peinsde om zo'n apparaat (PS3 dus) te halen vanwege z'n absurde prijs, zou ik het ook uit principe niet hebben gedaan. Sony vindt Europa blijkbaar niet belangrijk genoeg, Japan en USA komen eerder. Ik pas ervoor om 3e keus te zijn, zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer.

Verder wens ik Sony heel veel geluk, het zal moeilijk opboksen worden tegen de al anderhalf jaar verkrijgbare X360 en de sinterklaas en kerstmis-budget opsnoepende Wii.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
Wom schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:34:
[...]

Tuurlijk, heb je gelijk in. Maar van al die mensen die het DVD aspect gebruikten voor de PS2, is dat nu allang niet meer het geval. En aangezien het toch om een redelijk bedrag gaat, en niemand eigenlijk weet wat de toekomst van zowel HD als B-R zal zijn ben ik van mening dat de gebruikte techniek van ondergeschikt belang is (en zal zijn). Vanuit marketingtechnisch oogpunt wordt er natuurlijk gesproken over de Blue-Ray technologie, maar daar is het dan ook marketing voor ;)
Je hebt gelijk en niet gelijk. Ik denk toch dat het een hogere drempel is om voor de HD-DVD te gaan dan voor de blue ray. Waarom? Als de PS3 uitkomt, dan zullen er in elk geval plots heel wat blue ray spelers staan in de huiskamers. Bij de Xbox kun je een HD-DVD speler kopen voor 199 euro, maar dat is dan toch weer een investering. Ik denk daarom als je de keuze hebt uit een gewone DVD, een HD-DVD of een blue ray, dat de PS3 bezitter voor een Blue ray gaat, en de andere consumenten voor de gewone DVD, om toch weer niet 199 euro ( of erger voor een stand alone speler) uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:47:
Alhoewel ik er toch al niet over peinsde om zo'n apparaat (PS3 dus) te halen vanwege z'n absurde prijs, zou ik het ook uit principe niet hebben gedaan. Sony vindt Europa blijkbaar niet belangrijk genoeg, Japan en USA komen eerder. Ik pas ervoor om 3e keus te zijn, zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer.
Je hebt dus nog nooit van je leven een console, of consolegame gekocht? Dat is namelijk al sinds jaar en dag zo. Oh en films...die kijk je ook niet? Liggen we ook achter op Amerika hoor....ben je toch op z'n minst tweede keus. Ik heb dat persoonlijk nooit erg gevonden, ik heb die drang niet om altijd als eerste het nieuwste te moeten hebben. Ik vind het prima dat de PS3 hier veel later uitkomt...scheelt weer kinderziektes, geld had ik er toch nog niet voor, en ik heb nog 10 PS2 spellen liggen die ik nog moet spelen.

Persoonlijk denk ik dat Microsoft het met de X360 een stuk beter zal doen dan met de X-Box, omdat het gewoon een goed apparaat is met NU al meer goede spellen dan de hele X-Box had (imho, ik ben zo subjectief als de pest). Dus de PS3 zal inderdaad gaan inleveren qua martkpercentage ten opzichte van de X360. En Nintendo....Nintendo is een klasse apart, ze waren even weg door - met name de N64 - maar de Wii, dat hebben ze weer perfect aangepakt. Het is iets anders, en hij is goedkoop. Nintendo mikt erop dat iedereen met een X360 of een PS3 er een Wii zal bijkopen...en dat gaat ze heel aardig lukken. Zelf ben ik 'serie-trouw', niet hardware trouw. Dat bepaalt mijn aankoop, iets anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F e r o x schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:17:
Ik vind dit niet erg, maakt dit me nu eng? Volgens jouw mag je ook de beveilig van software kraken, om ze verder te verspreiden. Het is immers jouw eigendom ...
Ik snap die vergelijking niet helemaal.
Als je software koopt koop je niet de software maar een licentie om die software te gebruiken. Als je hardware koopt is die hardware echt van jou en mag je er mee doen en laten wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:05:
[...]

Je zit vast aan de signed code van Sony. Sony wil de baas blijven spelen over hardware die niet meer van ze is.

De vergelijking is inderdaad krom wat je hierboven al aangeeft maar toch niet zo krom als dat je stelt. Sony brengt een spelcomputer op de markt, het is Sony's bedoeling dat je dat apparaat gaat gebruiken waar het voor bedoeld is. Dat jij dat niet wil is je goed recht, het is tenslotte jou apparaat, daar mag je mee doen wat je wil. Maar het is ook Sony's goed recht om te zeggen: zoek dan maar fijn zelf uit hoe je dat voor elkaar gaat krijgen...WIJ zorgen ervoor dat ie spellen speelt, en andere media waar WIJ voor hebben gekozen dat ONZE uitvinding zou moeten kunnen spelen, de rest regel je zelf maar.

En ja, dat vind ik heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 22:21
[...]

Erg leuk en makkelijk om de schuld dan op Sony af te schuiven hoor, maar we maken het er toch echt zelf naar. Enige wat Sony wil is het zoveel mogelijk voorkomen van kopieren van hun software. Je kan je zin dus beter herformulieren naar:

Mensen willen graag alles voor niets hebben en software kopieren die niet van hun is.

Het enge is dat veel mensen deze diefstal normaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

[...]

Woei, dat geneuzel weer \o/

De PS3 wordt met verlies verkocht. In ruil daarvoor dwingen zij af dat je elders die 'schuld' afbetaald, namelijk met accessoires en games waarop respectievelijk 50% en 20~30% winst voor de consolebouwer zit. Daarom zitten er legaal volstrekt waterdichte beperkingen aan jouw gebruiksrecht van het apparaat.

Als jij nou 1 miljoen mensen vindt die bereid zijn de realistische verkoopwaarde van een PS3 (ik schat zo'n 1600 euro bij launch, dat ben je voor een enigszins vergelijkbare PC kwijt) te betalen is Sony vast niet te beroerd om een speciale versie op de markt te brengen tegen die prijs zonder die beperkingen.

Ach gut, nu heb je vast geen interesse meer :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusch
  • Laatst online: 23-07 17:39
@Atlex (topic starter)
Maar je geeft dus je mening wat jij vind, ik vind zelf dat ik me hier niet echt in kan verplaatsen. Ik zou zeker eerder voor een PS3 gaan dan de Xbox360. Hij kost misschien wat meer maar in verhouding krijg je er veel meer voor terug. Als je voor de xbox net zoveel accesoires koop en extra HD-DVD speler, dan ben je veel meer geld kwijt dan de full PS3. Dat heb ik al een keer uitgerekend. Dus dat de PS3 duur is, vind ik niet helemaal terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
Toch leuk die boeiende verhalen over welke console krachtiger is, terwijl maar een enkeling the issue hier echt begrijpt. De games (en het prijskaartje).
Veruit de meeste spellen zijn ook voor de veel goedkopere en grafisch niet of zeer nauwelijks van de ps3 te onderscheiden XBox360 verkrijgbaar. De eerste geluiden zijn er al dat Xbox-live (niet geheel onbelangrijk voor de online gamer) een stuk gebruiksvriendelijker, soepeler en beter werkt dan de PS3 variant.
Heb je al een 360 en wil je perse (omdat het geil is er een ps3 bij te hebben of omdat je PERSE dat ene spel wil hebben dat niet op de 360 te krijgen is) een ps3 dan moet je die vooral kopen, maar heb je nog geen van beiden dan is in de meeste gevallen en voor veruit de meeste mensen de 360 een betere optie imo.
Er zijn al honderden spellen verkrijgbaar en de console is véél goedkoper. Ja de ps3 heeft een blu-ray schijf, maar ten eerste moet blu-ray nog wel even HD-DVD verslaan zonder dat er porno op mag verschijnen (:')) en ten tweede zul je uiteindelijk ALS je al blu-ray wil tóch wel een standalone kopen omdat die qua functionaliteit nu eenmaal wat beter zijn in de meeste gevallen. Ik ken iig niemand die niet naast zijn ps2 ook gewoon een dvd speler heeft staan. Als 'gimmick' (want met 10 verkrijgbare speelfilms van matige kwaliteit - en hierbij ga ik even af op diverse reviews - zou ik blu-ray nog niet meer willen noemen dan dat) is het leuk om blu-ray te hebben, maar feitelijk betaal je een boel geld voor iets dat nog in de kinderschoenen staat en waar de meeste gamers geen enkel nut van hebben.

Ja. ik heb een 360, en als ik niet voor FOK!games een ps3 nodig zou hebben zou ik er niet direct een kopen. Sony heeft een behoorlijke misser imo. Niet alleen zijn ze een jaar te laat met de release van hun console, maar ze zijn over the top gegaan met de blu-ray schijf. Het gemis van rumblepads zullen ze ook niet snel goedmaken en bij de launch is het nog maar de vraag of ze voldoende voorraad kunnen leveren.
Feitelijk ben je goed gek als je voor één of twee specifieke spellen een paar honderd euro extra neer gaat tellen en ik vrees voor Sony dat er maar weinig mensen bereid zullen zijn die extra kosten te maken voor een MGS4 of FF-tig

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht wel dat de PSTHREE uit komt dan zijn de bugies er ook uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
De XBox360 is niet 'veel' goedkoper als je bv:
- harddisk wilt
- controller oplader
- wifi networking
- online gaming.

Dan scheelt het nog maar een eurotje of 50-60.

Tel daarbij op dat ik al mn ps2 games op de ps3 kan spelen dus ik hoef nog maar 1 console in de kamer, plus dat de xbox360 games behalve gears of war wellicht, me niet zo heel erg intens aanspreken en wat voor argumenten heb je dan nog? Dat XBox Live zo geweldig gaaf is? Tja, online gamen is leuk, maar chatten met vrienden, daarvoor koop ik geen console.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Zo ie zo is het belachelijk dat je eerst een XBOX360 moet kopen a 400 euro, een spel a 60 euro, een internet abbo a +/-30 euro per maand en dat ze je dan om ermee online te spelen ook nog eens 60(??) euro per jaar durven te vragen. Even voor de duidelijkheid, ze willen dus dat je extra betaald voor dingen die je zelf heb gekocht ;)

Als ik heel eerlijk ben vind ik XBOX live! ook geen duidelijk meer waarde hebben ten opzichte van Playstation Network, even voor de duidelijkheid, ik had een XBOX360 maar het viel mij vies tegen behalve de graphics, daarom ben ik toen overgestapt op de PSTWO omdat ik daar de gameplay van de games veel beter vond en ik hoop nu dat de PS3 deze gameplay en graphics lijn door trekt. Anyway PSN zal ook zeker nog wel stukken uitbreiden want Sony is ook niet achterlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:18:
Je hebt dus nog nooit van je leven een console, of consolegame gekocht? Dat is namelijk al sinds jaar en dag zo.
Wii USA launch date: 19 november.
Wii EU launch date: 8 december. 2 weken, waarschijnlijk te verklaren door logistieke issues.

PS3 US launch date: 17 november.
PS3 Japan launch date: 11 november
PS3 EU launch date: MAART 2007, een onbegrijpelijke 4 maanden later. Zegt mij niks anders dan dat Sony er niet genoeg kon maken, en Europa gewoon niet belangrijk genoeg vond. Dan ben je dus derde keus (misschien wel 4e als ze de kans hadden gekregen) en tsja .. dat gaat gewoon tegen mijn principes in. Call me a nitwit.
Oh en films...die kijk je ook niet? Liggen we ook achter op Amerika hoor....ben je toch op z'n minst tweede keus. Ik heb dat persoonlijk nooit erg gevonden, ik heb die drang niet om altijd als eerste het nieuwste te moeten hebben.
Films != consoles ;)
Bovendien wordt dat steeds meer gelijkgetrokken, omdat de DVD anders toch wel binnen een dga in Europa is via de minder legale kanalen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

EfBe schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:02:
De XBox360 is niet 'veel' goedkoper als je bv:
- harddisk wilt
- controller oplader
- wifi networking
- online gaming.
Maar je hebt wel de keuze in plaats van je 600 euro voor een stuk speelgoed neer moet leggen :)
Rctworld schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:25:
Zo ie zo is het belachelijk dat je eerst een XBOX360 moet kopen a 400 euro, een spel a 60 euro, een internet abbo a +/-30 euro per maand en dat ze je dan om ermee online te spelen ook nog eens 60(??) euro per jaar durven te vragen. Even voor de duidelijkheid, ze willen dus dat je extra betaald voor dingen die je zelf heb gekocht ;)
Jij hebt duidelijk geen ervaring met het verschil tussen de paid Xbox Live service en de duizenden gratis tegenhangers of de rampen die je hebt als je het door alle developers zelf maar uit laat zoeken :)

Xbox Live is als de tolwegen in Frankrijk. Ja, je hebt je auto al betaald, ja je hebt je benzine al betaald, ja je hebt je wegenbelasting al betaald. Maar godnondeju voor die tol die je betaalt krijg je wel perfecte ruim opgezette wegen met subliem verzorgde 24/7 open faciliteiten aan de kant van de weg. 5 euro per maand voor Xbox Live zou duur zijn als het niet 100% van de tijd perfect zou werken. Gelukkig doet het dat in de praktijk wel, doordat Microsoft een kwalitatief zeer hoogstaand wereldwijd netwerk ervoor heeft liggen. Dat kost geld ja, en dat moet ergens vandaan komen :)

Voor fatsoenlijke Usenet-toegang betaal je ook beter dan de gratis ISP-server met 24 uur retentie. Infrastructuur kost geld.

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 17-02-2007 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
curry684 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:14:
Jij hebt duidelijk geen ervaring met het verschil tussen de paid Xbox Live service en de duizenden gratis tegenhangers of de rampen die je hebt als je het door alle developers zelf maar uit laat zoeken :)

Xbox Live is als de tolwegen in Frankrijk. Ja, je hebt je auto al betaald, ja je hebt je benzine al betaald, ja je hebt je wegenbelasting al betaald. Maar godnondeju voor die tol die je betaalt krijg je wel perfecte ruim opgezette wegen met subliem verzorgde 24/7 open faciliteiten aan de kant van de weg. 5 euro per maand voor Xbox Live zou duur zijn als het niet 100% van de tijd perfect zou werken. Gelukkig doet het dat in de praktijk wel, doordat Microsoft een kwalitatief zeer hoogstaand wereldwijd netwerk ervoor heeft liggen. Dat kost geld ja, en dat moet ergens vandaan komen :)
Ik weet niet hoor, maar als het Microsoft echt zo veel geld kost kunnen ze beter de prijs van de console/games verhogen, want dan kan iedereen wel roepen dat de XBOX360 zo veel goedkoper is maar 20gb PS3 kost 499 en in 2 jaar betaal je daar dus al minder voor als je online wilt gamen. Ik zeg niet dat XBOX Live! slecht is maar ik heb persoonlijk niet het gevoel alsof PSN er echt bij achterblijft. De intergratie met PSN verloopt wat anders maar is zeker niet slecht ofzo.

En dat wereldwijde netwerk van Microsoft zal daar trouwens echt niet speciaal voor de XBOX360 liggen hoor, want je gaat geen wereldwijd netwerk neerlegen voor die 10 miljoen mensjes die een XBOX360 hebben waarvan de helft waarschijnlijk niet eens online gamet en de helft van degene die het wel doet niet actief bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Maar je hebt wel de keuze in plaats van je 600 euro voor een stuk speelgoed neer moet leggen :)
En daar tegenover staat dat de developers van de PS3 er wel van uit mogen gaan dat er een HD en Blu-Ray is, terwijl de X360 developers er vanuit moeten gaan dat er geen HD-DVD en geen HD is. Dus ook daar snijdt het mes aan 2 kanten.

Het zijn gewoon 2 andere console's en ik vraag me ook heel erg af wat het nut van dit topic is....."het grote voordeel" is een subjectief begrip in zo een situatie, en ik plaats daarvan probeert iedereen een objectieve vergelijking te geven die je toch nooit kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

@rctWorld: Nee, Microsoft heeft simpelweg het voordeel dat ze al wereldwijde infrastructuur hebben voor Hotmail/MSN. Dat kunnen uitbreiden tot een QoS-managed service voor Xbox Live komt ze goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grooste voordeel van Sony en hun PlayStation 3 is dat er nog altijd bakken met developers achter hun staan. En de meeste van hun stappen ook niet zomaar voorgoed één, twee, drie, over naar een andere games console. Voornamelijk de Japanse RPG's spreken me altijd wel aan op Sony's console. Natuurlijk zijn er ook wel games die uitgebracht worden voor meerdere platformen, maar meestal worden ze wel altijd als eerste gelanceerd voor Sony's console. Das ook een heel groot voordeel op zich. Daarnaast ben ik ook best wel te spreken voor enkele exclusieve gameseries die alleen voor PlayStation beschikbaar zijn.

Sony heeft veel kritiek gekregen de laatste tijd, maar op de lange termijn word dit toch weer de meest populaire console. De Xbox 360 en de Wii zijn op zich ook best vet hoor, maar deze kunnen straks toch echt niet op tegen de bergen games die gemaakt gaan worden voor PlayStation 3.

Trouwens, ik vind het wel weer tijd voor een console game in de Wipeout serie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

[...]

O vandaar dat de Nederlandse snelweg uitgeroepen is tot beste in zijn soort. Dus toch maar gratis online netwerk? :)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ten eerste, ik game op een PC, heb een TV waar je niets hebt aan übergraphics, en zo verder. Waarom dit? Ik houd van FPS, en vind het vervelend om te moeten betalen voor games (kan het niet helpen, sorry O-) ).

Als ik een console zou kopen echter, zou ik voor de PS3 gaan. Dit om het volgende:
- Als je er Linux op zet is 'ie sneller dan een X360, vooral wanneer de kernel al die cores gaat ondersteunen. Ook is het 'gewoon' zo, en hoeft het niet gekraakt te worden, zoals bij de X360.
- Ik houd meer van het type spellen dat op PS verschijnt dan op XBOX.
- Ik vind het toffer dat je nog een zweetdruppel over iemands hoofd ziet lopen (PS3) dan dat alles in de toekomst afspeelt, en het allemaal over je beeld schiet (XBOX)
- Die controller van de Wii is wat de Wii tof maakt, maar een lange game-sessie ermee doe je niet > Het grote voordeel dat de Wii had is weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:28:
- Ik vind het toffer dat je nog een zweetdruppel over iemands hoofd ziet lopen (PS3) dan dat alles in de toekomst afspeelt, en het allemaal over je beeld schiet (XBOX)
Uhm, zou je dit misschien iets beter kunnen beschrijven als je wilt? Begrijp er echt helemaal niks van namelijk :D Je bedoeld iets als pre-rendered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
TheZeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:28:

Dit heeft natuurlijk geen drol met PS3 VS Xbox te maken he. :)
Oh als je het geil vind om zweet van mensen ziet druppen, kan ik je NBA op de 360 aanraden, kom jij ook lekker aan je trekken. :P

Enigste wat mij aantrekt aan de PS3 tot nu toe is MGS4 en GT. Maar dat was bij de PS2 ook bij mij (+GTA maar die is niet meer exclusief.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:51:
[...]

Uhm, zou je dit misschien iets beter kunnen beschrijven als je wilt? Begrijp er echt helemaal niks van namelijk :D Je bedoeld iets als pre-rendered?
Nope, bedoel ik niet.
Albinoraptor schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:53:
[...]

Dit heeft natuurlijk geen drol met PS3 VS Xbox te maken he. :)
Oh als je het geil vind om zweet van mensen ziet druppen, kan ik je NBA op de 360 aanraden, kom jij ook lekker aan je trekken. :P
:o Liever NHL dan, maar toch :P

Maargoed, dat was dus een 'bij wijze van spreken'. IMHO is de Xbox meer gericht op het spelen met mooie textures, die vooral snel door het beeld schieten (de meeste spellen), de PS3 heeft meer 'überrealistsich tot in de details' games, zoals de PS2 ook al had (voor 'toen').. Er zitten veel meer superkleine details in, die het voor mij wel net dat toffe realisme geven.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de Xbox360 kinder-graphics heeft en geen details kent oid, ik zeg enkel dat PlayStation daar meer op gefocust is meestal, in games.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

curry684 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:51:
[...]

Om hier maar even op in te springen- dit is een beetje te kort door de bocht.

Je hebt gelijk dat je bij gelijke architectuur (wat hier duidelijk het geval is) de core snelheden mag vergelijken - waar je dus op 3.2GHz vs. 3.2GHz uitkomt. Wat je echter in geen geval mag doen is doodleuk die cijfer vermenigvuldigen met het aantal cores, of dat nu volwaardige zijn danwel SPUs :o

Nog voordat je na programmacode gaat kijken heb je al te maken met extra latencies bij meerdere cores, denk aan cache coherency issues op hardwareniveau en complexere schedulers op OS-niveau. Nu zou het kunnen dat deze issues bij beide gevallen hier even zwaar wegen, maar om dat gelijk aan te nemen is niet gerechtvaardigd.

Maar goed, die latencies vallen nog in het niet vergeleken met het effect van de programmacode. Als een applicatie theoretisch perfect te multithreaden zou zijn en dat ook nog eens perfect door de programmeurs geimplementeerd zou zijn, zou je bij benadering ervan uit mogen gaan dat je de snelheid van de cores door het aantal zou mogen vermenigvuldigen (met kleine aftrek voor de latencies die ik hierboven noem). Helaas is allereerst dat soort theoretisch perfect multithreaded code slechts mogelijk bij erg voorspelbare taken (wetenschappelijk number-crunching bijvoorbeeld gelijk juist het gebied waar ik een gouden toekomst voor de Cell zie :) ) en ten tweede is in ieder geval uit de PC games wereld wel duidelijk dat in realiteit ontwikkelaars al moeite genoeg hebben om een tweede core goed te benutten, laat staan drie of zeven...

Let op dat ik dus niet je conclusie (dat voor real-world gaming apps de x360 krachtiger is op dit moment dan de PS3) in twijfel trek, maar de manier waarop je het met "9.6GHz"-verhalen doet is niet hard te maken.
De PS3 heeft om het gemis van 2 hyperthreaded cores te compenseren 7 limited-purpose mini-CPU's aan boord, die nog bij lange na niet voor alle taken ingezet kunnen worden die jij nu schetst. Het is dus alleszins twijfelachtig in hoeverre de 7 SPU's in real-world scenario's kunnen opboksen tegen het traditionele geweld van een triple-core CPU.
Zo 'traditioneel' is een triple-core CPU niet :z

Ik denk dat het al lang zat gaat duren voordat de onderste uit die kan geperst gaat worden. Maar het is zonder twijfel een makkelijkere, ondiepere kan dan al die SPUs.

* dion_b ziet de strijd wel met plezier tegemoet, want ongeacht welke van deze consoleontwerpen het gaat winnen, het feit dat zowat alle gaming dev teams gedwongen zullen worden te multithreaden gaat ook voor de PC-gamers onder ons geen windeieren leggen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
TheZeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:29:
[...]

Maargoed, dat was dus een 'bij wijze van spreken'. IMHO is de Xbox meer gericht op het spelen met mooie textures, die vooral snel door het beeld schieten (de meeste spellen), de PS3 heeft meer 'überrealistsich tot in de details' games, zoals de PS2 ook al had (voor 'toen').. Er zitten veel meer superkleine details in, die het voor mij wel net dat toffe realisme geven.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de Xbox360 kinder-graphics heeft en geen details kent oid, ik zeg enkel dat PlayStation daar meer op gefocust is meestal, in games.. :)
Zoals? Vind het leuk als je zoiets aan geeft en wil het ook wel geloven, maar welke PS3 games laten bijvoorbeeld veel meer detail dan een zeg Gears of War?

En als je soms ook de details ziet in xbox360 games dan is het echt niet alleen maar hoge resolutie textures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Albinoraptor schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:07:
[...]

Zoals? Vind het leuk als je zoiets aan geeft en wil het ook wel geloven, maar welke PS3 games laten bijvoorbeeld veel meer detail dan een zeg Gears of War?

En als je soms ook de details ziet in xbox360 games dan is het echt niet alleen maar hoge resolutie textures.
Helaas heb ik op de HCC niet lang genoeg op de PS3 kunnen spelen om dit te zien, maar van wát ik ervan gezien heb, en het het met de PS2 vs. Xbox zat, verwacht ik dit iig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 23:13
geforce guy schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:43:
[...]

Het valt wel te herleiden dat de wii leuk nieuw wauw innoverend is (is ook heel vet) en de 360 meer voortbouwen op een stevige basis, de spellen op de 360 zijn wel spellen die je echt langer moet spelen om ze echt te waarderen. voor lol met je vrienden is de wii wel mega :)
elke Nintendo eigenlijk ook, heel laagdrempelige spelletjes met een hoge funfactor.
Er is wel een verschil te zien tussen de wii en de vorige nintendo consoles.Er zijn nog steeds veel van die fun games, maar ook wat meer 'volwassen' spellen waarmee nintendo ook wat meer van de die hard gamers naar zich toe kan trekken. Het is niet meer, zoals soms wel eens beweerd wordt, speelgoed voor kleine kinderen, al blijven die spellen ook helemaal geweldig voor volwassenen (die eigenlijk nog kind zijn ;)).

Heb een aantal games op een xbox 360 gespeeld, maar dat kon mij nou niet echt veel boeien. Het soort spellen dat daar op verschijnt heb ik ook voor de PC en dus heeft die xbos voor mij niet echt een toegevoegde waarde.

De PS3 mogen ze houden. Ik hoef hem niet. Zeker niet voor die prijs.

De wii speel ik al een paar maanden met veel plezier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ondertussen een beetje offtopic, maar dion_b haalde het toch al weer aan, maar die term viel me nog wel op? Eerst dacht ik dat je SMP en SMT door elkaar aan het gooien was, omdat ik Hyper Threading associeer met Intel, een producent die niet bepaald powerpc's maakt, en het zou zelfs een registered trademark van Intel kunnen zijn.
Maar na wat zoeken kwam ik bij arstechnica terecht met een vrij gedetailleerd (en dus grotendeels onbegrijpelijk voor mij) verhaal en lijkt het ding inderdaad voor elk van de drie (SMP-)cores een simpele vorm van SMT te hebben, waardoor ie dus in theorie zes threads tegelijk kan verwerken. Uiteraard is het maar de vraag of die zes threads dan daadwerlijk veel sneller zijn dan drie threads, maar ik ben niet voldoende een hardware-kenner om daar iets zinnigs over te zeggen.

Maakt dat de Xenon niet ook een best lastige processor om volledig te benutten? SMP-programmeren scheen sowieso nogal een cultuur-schok te zijn voor game-programmeurs, maar SMP met een oneven aantal volledige cores die ook ieder dan weer twee threads kunnen verwerken zal het er niet beter op maken?

Uiteraad is de processing-power eigenlijk niet eens zo heel relevant, als het "goed genoeg voor spectakel" is (en vziw hebben beide dat) maakt vooral de prijs, het game-aanbod, de entourage van accessoires, extra services en bugs uit.
Pagina: 1 2 3 Laatste