[DVD spelers] DVD players met 1080p upscaling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 25.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DVD spelers die kunnen upscalen naar 1080P en nog betaalbaar ook ? Lijkt te mooi om waar te zijn, maar volgen de specs zijn er nu toch een aantal verse DVD spelers die die kunnen.
Is het ook te mooi om waar te zijn ? Of is het inderdaad een stap voorwaarts in de DVD techniek ?

Ik start met mijn favoriete DVD merk, een Pioneer.

Pioneer DV-400V-S ; Afbeeldingslocatie: http://www.cybertheater.com/wp-content/uploads/2007/01/dv-400v.jpg
Introductie tussen maart-mei (Amerika ? Europa?), rond $99.-
Technical Specifications:

108MHz/12 bit Video DAC
DivX Certified
HDMI Output with Video Upconversion (1080p)
PureCinema 2:3 Progressive Scan
JPEG Photo Viewer
Zoom Function
DVD-R/RW Playback
CD-R/CD-RW Playback
MP3/WMA Playback
Virtual Surround
Dolby Digital/DTS

By adding a HDMI output with 1080p capability to the Pioneer DV-400V, we've made it easy for consumers to gain a premier entertainment experience that any home theater enthusiast would be eager to show off," said Chris Walker, senior manager of marketing and product planning at Pioneer Electronics (USA) Inc. bron: http://gear.ign.com/articles/753/753488p1.html
Denon dvd-1930, vanaf 306.- euroAfbeeldingslocatie: http://www.hembiobrevet.se/wp-content/uploads/2006/08/Denon-DVD-1930_small.jpg
De ingebouwde scaler kan aan de HDMI uitgang niet alleen een 720p of 1080i videosignaal aanbieden maar ook het allerhoogste High Definition 1080p formaat (1080 beeldlijnen in progressive scan). Aangesloten op een ‘Full-HD’-beeldscherm komt de volledige kwaliteit van een DVD dan optimaal tot zijn recht.
bron; http://64.233.183.104/sea...lnk&cd=7&gl=nl&lr=lang_nl
Enfin, dit is de plek om meer spelers en mogelijkheden onder de loep te nemen. Dus kom maar op met verse modellen en meningen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Persoonlijk vind ik het zonde om nu nog honderden euro's in een DVD speler te stoppen. Zou je dan niet beter voor een HD DVD speler gaan? Voor minder dan 500 heb je al de Toshiba HD E1.

[ Voor 14% gewijzigd door FaceDown op 16-02-2007 10:18 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:13:
Persoonlijk vind ik het zonde om nu nog honderden euro's in een DVD speler te stoppen. Zou je dan niet beter voor een HD DVD speler gaan?
....als je de Pioneer bekijkt (100 dollar) is dat toch wel aanmerkelijk goedkoper dan een HD of BR speler. Neem daarbij dat er nog niet echt duidelijk is welke techniek (...zonder hier een discussie over op te zetten) (BR / HD) het wordt. Een imo betaalbaar (tijdelijk?) alternatief voor dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Verwacht geen wereldwonderen van die upscaling omdat de bronbestanden nog steeds 720x576 zijn.
Het beeld zal daarom vergelijkbaar zijn met een normaal PAL-signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over die Denon 1930 is men op kieskeurig anders goed te spreken. Maar je hebt een punt, en das ook net de bedoeling, om te kijken/bespreken of het idd zinvol is om zo'n speler aan te schaffen.
Of het inderdaad een meerwaarde biedt (op je daarop afgestemde TV uiteraard ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:23:
Verwacht geen wereldwonderen van die upscaling omdat de bronbestanden nog steeds 720x576 zijn.
Het beeld zal daarom vergelijkbaar zijn met een normaal PAL-signaal.
Zo simpel ligt het niet. Een goede scaler weet bijna altijd wel een mooier plaatje weer te geven dan standaard PAL. Als ik via mijn xbox een 1080i signaal doorstuur naar mijn plasma, dan is dat stukken beter dan wanneer ik een standaard PAL signaal doorstuur.
De vraag is natuurlijk wel of een $ 100 DVD speler een goede upscaler aan boord zal hebben, ik waag het te betwijfelen. De Toshiba HD E1 heeft dat in ieder geval wel. Maar het is inderdaad zo dat de strijd met BR nog aan de gang is.. Zelf heb ik ook weinig behoefte om in de early adopter rol te springen en veel te dure HDDVD's te moeten gaan kopen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:31:
Zo simpel ligt het niet. Een goede scaler weet bijna altijd wel een mooier plaatje weer te geven dan standaard PAL.
Je kan niet meer beeldinformatie creëren in een plaatje dan fysiek is vastgelegd door de camera. Wetenschappelijk gezien is dat dus onmogelijk en onzin. Dat het er bij jou mooier uitziet op je 720 scherm ligt aan de brakke kwaliteit van je TV waarop je het PAL-signaal hebt gezien of het feit dat jouw scherm andere resoluties dan de native brak laat zien zoals elk TFT-Plasma scherm. Vandaar de upscalers omdat het scherm een native resolutie heeft en andere resoluties slikt ie niet goed. Krijg je halve pixels etc.
In tegenstelling tot good old CRT-schermen zonder native resolutie.

Let wel: Native PAL op een Native PAL kwaliteitsscherm kan onmogelijk onder doen voor een geupscaled beeld. Iedereen die zegt van wel praat onzin. Zo simpel is het dus wel. :)

[ Voor 43% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:34:
[...]

Je kan niet meer beeldinformatie creëren in een plaatje dan fysiek is vastgelegd door de camera. Wetenschappelijk gezien is dat dus onmogelijk en onzin. Dat het er bij jou mooier uitziet op je 720 scherm ligt aan de brakke kwaliteit van je TV waarop je het PAL-signaal hebt gezien of het feit dat jouw scherm andere resoluties dan de native brak laat zien zoals elk TFT-Plasma scherm. Vandaar de upscalers omdat het scherm een native resolutie heeft en andere resoluties slikt ie niet goed. Krijg je halve pixels etc.

Let wel: Native PAL op een Native PAL kwaliteitsscherm kan onmogelijk onder doen voor een geupscaled beeld. Iedereen die zegt van wel praat onzin. Zo simpel is het dus wel. :)
Volgens mij heb je zelf een beetje last van onzin, want er zijn genoeg technieken (anti aliasing, sharpening etc etc) om een plaatje te verbeteren wat anders slechts lomp vergroot zou worden. Ik vergelijk het maar even met fotografie; een foto die standaard uit een digitale spiegelreflex camera rolt ziet er uiterst beroerd uit. Toch kun je door sharpening, aanpassen van levels, contrasten etc er een prachtplaat van maken. Verzin je er informatie bij? Natuurlijk niet, maar door het bewerken krijg je wel een veel mooier beeld.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Nu beweer je totaal iets anders als daarnet. Jij zegt dat het plaatje mooier wordt dan op de DVD staat en dat is kul. Dat je de X-box erbij haalt is ook al kul want het gaat hier over DVD-spelers.

Met fotografie kun je onmogelijk een 800x600 geschoten plaat naar een BETERE 1024x768 krijgen dan het orgineel. Sharpenen en antialiasing zijn al noodgrepen om er nog wat van te bakken wil niet zeggen dat het beter wordt dan het orgineel. Hoe het op DVD staat is hoe het hoort te zijn en dat is de referentie niet hoe jij het plaatje ervaart. Dat is subjectief en dan refereer je niet naar het bronbestand.
Dan zouden we de informaticawetten wel overboord kunnen zetten. Jij ziet noodgrepen als een verbetering woehaha :o

Hoe kun je nu iets beter maken dan dat het bit voor bit op een schijf staat als juist natuurgetrouwe weergave belangrijk is. Denk je nu echt dat een scaler het beter doet dan dat Hollywood het op DVD zet ? Op die DVD staat al een eindeloos geretoucheerd en ultrascherp plaatje dat verbeter je niet met een scaler. Je camoufleert het kwaliverschil dat ontstaat als je het opblaast ipv dat het een verbetering wordt van het orgineel. Dat is een wezenlijk verschil.

Een CD kun je beter maken door te upscalen naar SACD
Een DVD kun je beter maken door te upscalen naar HDDVD
Een Mp3 kun je niet beter maken hem om te zetten naar een CD .wav

[ Voor 30% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:34:
[...]

Ja, maar niemand koopt tegenwoordig nog een native pal scherm ;). Daarnaast heeft het niets met brakke tv etc te maken. Scalers in tv's zijn meestal niet zo denderend. Goede upscalende chip resized niet gewoon lomp zoals paint het zou doen maar doet het bijv met lancoz.

Hierdoor ziet het er beter uit dan wanneer je tv aan het scalen is.

Ga maar eens met een fatsoenlijke foto tool verschillende resize methodes vergelijken ;). Of ga met ffdshow aan de gang en resize een dvd on the fly op je pc.

En natuurlijk kan je niet info toevoegen, maar kwaliteits winst tov geen scaler is er zeker te halen.

Maar kom niet aan met onzin dat het geen zin heeft, misschien moet je het zelf eens proberen ;).

Die pioneer kan trouwens nog wel een redelijk chipje hebben denk ik, chipjes zelf zijn niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Tuurlijk kan de scaler nut hebben dat hoor je mij niet zeggen. Er kan een betere scaler in deze DVDspelers zitten dan in menig TV. Daar gaat het niet om. Het zijn en blijven noodgrepen ipv dat het beeld BETER wordt tov het orgineel. Dat is wat Facedown beweerd.

Deze DVD spelers kunnen interessant zijn indien je TV een brakke scaler heeft maar wat ik beweer is dat het plaatje hooguit vergelijkbaar is met het originele PALplaatje op een goede PALTV en dat is waar het hier om gaat. Dat is gewoon een feit. Dat het plaatje upgescaled beter is dan dat je het native PAL je niet native PALTV ingooit dat lijkt me een open deur. Waarom zouden ze die dingen anders produceren :+
Tuurlijk kun je dan kwaliteitswinst halen tov van een PAL-signaal de TV maar nooit meer dan je aan kwaliteit op de DVD hebt staan.
Ga maar eens met een fatsoenlijke foto tool verschillende resize methodes vergelijken ;). Of ga met ffdshow aan de gang en resize een dvd on the fly op je pc.
Wat denk je dat ik zoal "for a living" doe ?

[ Voor 32% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brakke dvd screenshot gevonden en deze geresampled en geresized naar 1080p, verschil is nog groter bij normale scenes.
Afbeeldingslocatie: http://public.yogurtrat.com/thumbs/457resample.png

Afbeeldingslocatie: http://public.yogurtrat.com/thumbs/4629resize.png

DVD is al slechter dan het origneel ;). Licht allemaal aan je interpretatie van origneel. Orgineel beschouw ik als wat er oorspronkelijk op je tv verschijnt. En als het beeld na een goede scaler beter is, dan is het beter dan het origneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Upscalen kan dat alleen via HDMI?
Mijn scherm heeft geen HDMI maar wel een componenten aansluiting...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

DVD is al slechter dan het origneel ;). Licht allemaal aan je interpretatie van origneel. Orgineel beschouw ik als wat er oorspronkelijk op je tv verschijnt. En als het beeld na een goede scaler beter is, dan is het beter dan het origneel.
HOe kan DVD slechter zijn dan het orgineel als we hier over een DVD speler praten ? :>

Orgineel is niet wat op je scherm verschijnt, de enige orginele versie is de film hoe hij op het schijfje staat. Dat is de referentie en niet jij of ik. Wij zijn subjectief. Je kan niet beter weergeven dan het orgineel ook al heb je een scaler van een ton in je speler zitten en een scherm van 100m2. Vandaar dat ik dus ook zeg verwacht geen wereldwonderen. Je kan op zijn hoogst het perfecte PAL plaatje benaderen en dat is dan ook het maximaal haalbare.

edit:
De eerste de beste die met een scaler een significant beter plaatje tevoorschijn dan op de bron aanwezig is ondersteun ik met 10.000 euro voor een patent :+

[ Voor 102% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 11:42:
[...]

HOe kan DVD slechter zijn dan het orgineel als we hier over een DVD speler praten ? :>

Orgineel is niet wat op je scherm verschijnt, de enige orginele versie is de film hoe hij op het schijfje staat. Dat is de referentie en niet jij of ik. Wij zijn subjectief. Je kan niet beter weergeven dan het orgineel ook al heb je een scaler van een ton in je speler zitten en een scherm van 100m2. Vandaar dat ik dus ook zeg verwacht geen wereldwonderen. Je kan op zijn hoogst het perfecte PAL plaatje benaderen en dat is dan ook de max.
Ze filmen echt niet met een digicam op 768x576 @ mpeg2 (macroblocking :r) :>

Perfecte PAL plaatje zal inderdaad niet mogelijk zijn, aangezien je niet native draait. Een goede scaler zorgt er echter wel voor dat je het best mogelijke kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

In die zin zijn we het eens en daarom moet je in de context van upscaling voorzichtig zijn met het woord beter. Beter tov wat ? Beter dan dit DVDPAL signaal direct op een niet PAL TV met brakke scaler en dus niet beter dan het formaat DVD PAL. Dat is echt een wezenlijk verschil hoewel de leek vaak denkt dat het beeld dan echt beter is dan iemand die thuis dezelfde DVD kijkt op een Native PAL scherm. (Overige kwaliteitsverschillen tussen de weergevers even daargelaten)

Met de scalers kun je maximaal de bron proberen zo goed mogelijk te benaderen. Hollywood draait over het algemeen op 35mm film en dat wordt ingescand naar het 4K formaat. Vervolgens worden kleurcorrecties etc. toegepast en dan gemasterd naar DVD. De DVD is dan een Mpeg2 720x576 met een variabele bitrate tussen ongeveer 6 en 8,5 Mbit. Dat is wat op het schijfje staat en wat je aan info dus maximaal weer kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zei ik dus al in mijn vorige posts ;). Dat het niet om native pal schermen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Natuurlijk wordt het nooit beter dan het origineel dat heb ik ook nooit beweerd. Ik zei "Een goede scaler weet bijna altijd wel een mooier plaatje weer te geven dan standaard PAL." En daarbij bedoelde ik uiteraard op een hoger resolutie scherm, dus niet op native pal uiteraard (immers valt daarbij niets te scalen).

Wat ik beweer: Door upscaling (door een goede scaler) wordt beeldmateriaal met een lagere resolutie mooier weergegeven op een hogere resolutie scherm, dan wanneer dat hogere resolutiescherm die lagere resolutie weer moet geven zonder te scalen (of eigenlijk; laten scalen door een slechte scaler, dus bijv alleen vergroten van het plaatje).

[ Voor 21% gewijzigd door FaceDown op 16-02-2007 12:35 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:33:
[...imho een helder verhaal over kwaliteit scaler ...]
...maar wat is dan een goede scaler ? De Denon lijkt deze wel te hebben, maar de Panasonic, wat valt daarvan te ontdekken en zeggen (om het weer even richting de "openingspost modellen" te trekken ;) ).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:40:
[...]

...maar wat is dan een goede scaler ? De Denon lijkt deze wel te hebben, maar de Panasonic, wat valt daarvan te ontdekken en zeggen (om het weer even richting de "openingspost modellen" te trekken ;) ).
Een goede scaler scaled netjes, zie die pics die ik gepost heb ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:40:
[...]

In de Denon zit in ieder geval een goede Faroudja chipset die zorgt voor deinterlacen / scalen. Hoe de Pioneer dat doet kan ik vooralsnog niet vinden maar dat zal uit de reviews wel blijken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 11:23:
Met fotografie kun je onmogelijk een 800x600 geschoten plaat naar een BETERE 1024x768 krijgen dan het orgineel. Sharpenen en antialiasing zijn al noodgrepen om er nog wat van te bakken wil niet zeggen dat het beter wordt dan het orgineel. Hoe het op DVD staat is hoe het hoort te zijn en dat is de referentie niet hoe jij het plaatje ervaart. Dat is subjectief en dan refereer je niet naar het bronbestand.
Dan zouden we de informaticawetten wel overboord kunnen zetten. Jij ziet noodgrepen als een verbetering woehaha :o
Dat verbeteren kan in beginsel vrij eenvoudig. En dat komt omdat we over afbeelding uit de werkelijke wereld praten waarin sprake is van vloeiende overgangen e.d. (dezelfde reden waarom het zo goed te comprimeren valt trouwens). Als er bijvoorbeeld in een stukje PAL beeld met 5 lijnen een kleurovergang van licht rood naar donker rood wordt afgebeeld en de upscaler verdubbelt de lijnen, dan wordt die overgang met 10 lijnen afgebeeld. Door de scaler die (extra tussenliggende) lijnen uit te laten rekenen gebaseerd op die 5 wordt het kleurverloop natuurgetrouwer (vloeiender als je wilt - het ziet er minder als een 'trap' uit) en is de weergave dus beter dan het orgineel op een PAL beeldscherm.

Er zijn nog veel slimmere van dergelijke technieken mogelijk, o.a. op basis van fractals en aanverwanten. Daar wordt ook veel onderzoek naar gedaan en vele van die ideeen zijn nog te rekenintensief om real time toe te passen, maar dat is een kwestie van tijd. Een andere idee is bijvoorbeeld tussenliggende frames berekenen - dus ipv van bijvoorbeeld 24 filmbeelden per seconden af, worden er 48 afgebeeld, waarbij tussenliggende frames zijn gegenereerd (een techniek waar ze met digitale cinema willen gaan werken op termijn).

Verbetering dmv scalers kan dus wel degelijk. Het is in feite niets anders dan oversampling bij weergave van CD's. Een echt goeie oversamplingfilter zorgt overduidelijk voor verbetering van geluid.

Al die technieken zorgen alleen nooit voor een beter resultaat dan als de bron al in de beoogde resolutie beschikbaar was. Maar hoe beter de scaler, hoe meer die wordt benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

arsimo schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:45:
Door de scaler die (extra tussenliggende) lijnen uit te laten rekenen gebaseerd op die 5 wordt het kleurverloop natuurgetrouwer (vloeiender als je wilt - het ziet er minder als een 'trap' uit) en is de weergave dus beter dan het orgineel op een PAL beeldscherm.

Al die technieken zorgen alleen nooit voor een beter resultaat dan als de bron al in de beoogde resolutie beschikbaar was. Maar hoe beter de scaler, hoe meer die wordt benaderd.
Nee al die technieken zorgen nooit voor een beter beeld dan het orgineel op een referentie PAL scherm. Je zegt een hele hoop nuttige dingen maar je vergist je volgens mij dat een naar 1080P geupscaled PAL bronbestand er beter uit zal zien dan op een ref. PAL TV.

Indien een kleurverloop op een PALscherm 5 lijnen is met 5 x een verschillende waarde doet de scaler gewoon 10 lijnen met 5x2 dezelfde waarde of iets in die richting.

Hoe kom je erbij dat ie dan nieuwe kleuren "aanmaakt" ? (dus een verloop creeert van 10x1 ipv 5x2 ?)

Ik ben heel benieuwd of dat zo werkt maar kan het me haast niet voorstellen omdat die informatie niet aanwezig is in het signaal. Zou het al zo werken, zal het nooit natuurgetrouw zijn omdat er dan door de scaler kleuren worden gegenereerd die niet op de DVD staan. Het zal er volgens mij nooit vloeiender uitzien dan op de DVD staat. Een 1080p geupscaled beeld beter dan het orgineel op een referentiePAL scherm bestaat gewoonweg niet. De film is immers PAL gemastered en daarmee de informatiedichtheid tot dat formaat begrenst. 720x576 blijft in origine 720x576 hoe vaak je ook oversampled. Je kan de DVD hooguit uitvergroot benaderen maar beter dan een 100% gelijkenis kun je het niet krijgen. Ik geloof daar niet zo in.

1080P benaderen mbv scalers en een PAL bron zal noooit lukken ze zullen niet eens op 10% komen kijk puur maar eens naar het verschil in bandbreedte. Globaal 5Mhz vs 75Mhz

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Tuurlijk interpoleert een scaler, dat is nou juist het hele punt van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Dat begrijp ik, maar kan ie dmv interpolatie een beter plaatje maken dan een 1 op 1 weergave van de bron op lagere resolutie, dat is de hamvraag ? En hoeveel beter zal dit significant zijn ? Zullen scalers oude PAL DVDs mooier en beter weergeven dan dat ze in werkelijkheid op DVD staan ?

Native 1080P of 720P is zo''n wereld van verschil met PAL dat ik me niet voor kan stellen dat mensen met zo''n scherm nog erg lang voor hun plezier films in PAL kijken. De huidige PAL DVDs zullen straks allemaal ook op BR of HDDVD uitkomen en dan zie je gewoonweg een factor 6 a 10 meer dan het naar 1080P geupscalede PAL signaal. Tot die tijd blijft het behelpen met oude zooi opblazen zoals deze spelers doen. De "premier entertainment experience that any home theater enthusiast would be eager to show off," zoals Pioneer schetst is een lachertje in vergelijking met een werkelijk 720 of 1080 plaatje.

[ Voor 110% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:25:
Dat begrijp ik, maar kan ie dmv interpolatie een beter plaatje maken dan een 1 op 1 weergave van de bron op lagere resolutie, dat is de hamvraag ? En hoeveel beter zal dit significant zijn ? Zullen scalers oude PAL DVDs mooier en beter weergeven dan dat ze in werkelijkheid op DVD staan ?
Men neme een lijn van 10 punten (horizontale resolutie 1) van licht naar donker. Nu verhogen we de resolutie, de punten worden nu horizontaal 3), dus voor elk punt worden er 2 punten 'bijverzonnen'. Opeens worden de kleurovergangen duidelijker. Wat doet echter de scaler; deze verzint niet 2 punten van dezelfde kleur bij, maar gaat de intensiteit van de nevenliggende punten middelen en zo ontstaat een vloeiender kleurverloop.
Native 1080P of 720P is zo''n wereld van verschil met PAL dat ik me niet voor kan stellen dat mensen met zo''n scherm nog erg lang voor hun plezier films in PAL kijken. De huidige PAL DVDs zullen straks allemaal ook op BR of HDDVD uitkomen en dan zie je gewoonweg een factor 6 a 10 meer dan het naar 1080P geupscalede PAL signaal.
Overdrijven is ook een kunst. 1080p is wel een stuk beter dan PAL, maar het hangt volkomen af van de kijkafstand en beeldgrootte in hoeverre er verschil waarneembaar is. Als je 4 meter van je 32" scherm gaat zitten dan zul je dat verschil nauwelijks zien. Kijk je op dezelfde afstand naar een 42" scherm of ga je dichterbij zitten dan zal het verschil al duidelijker worden.

Je kan het over "lachertjes" hebben maar het naar 1080i geupscalde beeld van mijn xbox (bron DVD) ziet er prachtig uit op mijn 42" plasma. Ik kijk vanaf 4 meter en DVD ziet er dan haarscherp uit.

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 16-02-2007 15:39 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:25:
Je moet het niet 'beter' noemen.

Hji maakt de film niet 'beter' in de zin dat ie inderdaad niet kan laten zien wat nooit op disc heeft gestaan.

Maar als je toch al op bv. 4x de resolutie van het materiaal kijkt, ziet het er beter uit als het gefilterd is (dus met een goede scaling-kernel) dan als je alleen maar pixels dupliceert.
Als je filtert benut je namelijk de grotere resolutie van het scherm nog, als je alleen maar pixels dupliceert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:38: Overdrijven is ook een kunst. 1080p is wel een stuk beter dan PAL, maar het hangt volkomen af van de kijkafstand en beeldgrootte in hoeverre er verschil waarneembaar is. Als je 4 meter van je 32" scherm gaat zitten dan zul je dat verschil nauwelijks zien. Kijk je op dezelfde afstand naar een 42" scherm of ga je dichterbij zitten dan zal het verschil al duidelijker worden.

Je kan het over "lachertjes" hebben maar het naar 1080i geupscalde beeld van mijn xbox (bron DVD) ziet er prachtig uit op mijn 42" plasma. Ik kijk vanaf 4 meter en DVD ziet er dan haarscherp uit.
Nu ziet het er bij jou thuis dus BIJNA net zo goed of maximaal hetzelfde uit als op een PAL TV met wat minder kijkafstand. Vergelijk jouw beeld voor de grap eens met Xbox 360 1080P en post je bevindingen :+

720x576 upscalen naar 1920x1080 blijft IMOH een grote grap. Dan kijk ik net zo lief op PAL maar als je al een scherm hebt van die resolutie moet je jezelf tot BR en HDVD tevreden houden en daar is niks mis mee.
Ik kijk vanaf 4 meter en DVD ziet er dan haarscherp uit.
Leuk dat je tevreden bent maar het plaatje dat je ziet als je straks dezelfde DVD op BR of HDDVD ziet kun je niet vergelijken met wat je nu ziet of deze spelers tevoorschijn "toveren".
Overdrijven is ook een kunst. 1080p is wel een stuk beter dan PAL, maar het hangt volkomen af van de kijkafstand en beeldgrootte in hoeverre er verschil waarneembaar is. Als je 4 meter van je 32" scherm gaat zitten dan zul je dat verschil nauwelijks zien.
Ik durf te wedden dat ik 100% resultaat behaal met verschil laten zien op 4m kijkafstand 32inch scherm verschil tussen native PAL of native 1080P. Volgens ben je een beetje in de war met 720p vs 1080p want verschil tussen PAL of 1080P zie je op 4meter op een 21inch nog.
Op 4 meter van een 32inch gaan zitten 8)7 dat is dus buiten (150% a 200%) de aanbevolen kijkafstand van 1.8m-2.4m, zo lust ik er nog wel een paar. Maw als je maar ver genoeg weggaat zitten zie je het verschil niet meer. Als ik op 100 m ga staan zie ik helemaal niks meer. :+

[ Voor 107% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Och wie zegt, dat alle ogen echt 100% het zelfde zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:56:
[...]
Ik durf te wedden dat ik 100% resultaat behaal met verschil laten zien op 4m kijkafstand 32inch scherm verschil tussen native PAL of native 1080P. Volgens ben je een beetje in de war met 720p vs 1080p want verschil tussen PAL of 1080P zie je op 4meter op een 21inch nog.
Lol je overschat jezelf mannetje. :D Op een 21" is DVD al haarscherp. Dat kan op 4 meter echt niet beter. Maar goed, ik ben gewend dat tegenstanders in deze discussie lijden aan chronische zelfoverschatting. Jammer dat de onderzoeken (jawel met proefpersonen, metingen en alles) steeds het tegendeel bewijzen. 90% van de mensen denkt echter blijkbaar dat hun zicht beter is dan het grootste gedeelte van de mensen. :D
Op 4 meter van een 32inch gaan zitten 8)7 dat is dus buiten (150% a 200%) de aanbevolen kijkafstand van 1.8m-2.4m, zo lust ik er nog wel een paar. Maw als je maar ver genoeg weggaat zitten zie je het verschil niet meer. Als ik op 100 m ga staan zie ik helemaal niks meer. :+
32" is altijd een hele normale maat geweest voor in de huiskamer (aan de grote kant zelfs). En 4 meter een heel gemiddelde kijkafstand als ik naar de woonkamers kijk waar ik kom (ik heb het dan niet over veel te kleine studentenhokken, maar "echte" huizen).
Dus ga nu niet doen alsof iedereen met een 32" (oftewel voorheen 80cm tv) altijd op max 2 meter van de tv af zit en dat de rest van NL standaard een 42" in de woonkamer heeft hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 16-02-2007 16:28 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:56:
[...] 720x576 upscalen naar 1920x1080 blijft IMOH een grote grap. Dan kijk ik net zo lief op PAL
Een factor 2 a 2,5 groter kan heel goed met de huidige scalers. Als je dat op twee schermen naast elkaar met dezeflde grootte, waarbij een PAL-TV zonder scaler en de ander een HD-scherm met scaler (en verder natuurlijk vergelijkbaar in kleurkwaliteit etc), bekijkt dan zie jij ook dat dezelfde DVD op de HD een stuk beter oogt. De eerste zal blokkeriger en meer grof en ruwer ogen dan de tweede.

Tuurlijk, een echt HD-signaal van BR of HD-DVD zal nog vele malen beter zijn. Om het in rapportcijfers uit te drukken, als je de echte HD-versie een 10 geeft en de PAL-TV een 6 dan zal de geupscalde DVD tot een 7of 7,5 kunnen komen, met in speciale gevallen (een volkomen ruisvrije computer geanimeerde film zoals van Pixar bijvoorbeeld) tot een 8. Een 10 is veel leuker natuurlijk, maar die winst van 6 naar een goeie 7 tot soms een 8 is toch leuk meegenomen met al die 'ouwe' DVD-tjes nietwaar?

Als je 't niet gelooft, ga eens experimenteren in een fotobewerking-programma en ga eens schalen met bicubic-spline technieken en zo en af en toe subtiel gecombineerd met USM e.d. Met een scherpe ruisvrije foto genomen met een goeie lens, kan je echt zelf goed zien hoe ver je er mee kan komen en tevens waar de beperkingen liggen. Met fractal vergroting kan het nog beter, maar dat wordt alleen in gespecialiseerde gevallen gebruikt om foto's op te blazen voor meters grote reclame borden e.d. Daar is een computer dan ook even stevig mee aan het rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:25:
Lol je overschat jezelf mannetje. :D Op een 21" is DVD al haarscherp. Dat kan op 4 meter echt niet beter. Maar goed, ik ben gewend dat tegenstanders in deze discussie lijden aan chronische zelfoverschatting. Jammer dat de onderzoeken (jawel met proefpersonen, metingen en alles) steeds het tegendeel bewijzen. 90% van de mensen denkt echter blijkbaar dat hun zicht beter is dan het grootste gedeelte van de mensen. :D
Ik hoef niet eens aan een meting mee te doen want ik zie het al dagelijks voorbij komen.
Het gaat niet om of het scherp is het gaat erom dat je veel meer detail en kleur ziet bij HD dan bij PAL op de afstanden die jij noemt. Zeker als je natuurshots etc gaat draaien, dan zie ik het verschil nog of het op film is gedaaid of video maar dan kan natuurlijk ook niet volgens jou?
Ter info, ik draai zelf met HDcameras docus die op discovery te zien zijn met cams van ca 2 ton dus ik weet waar ik over praat. Dat je denkt het verschil tussen 1080P en PAL op 4meter niet kan zien op een 32inch grenst aan zeer weinig ervaring met deze formaten of gewoonweg een plank voor je kop.
32" is altijd een hele normale maat geweest voor in de huiskamer (aan de grote kant zelfs). En 4 meter een heel gemiddelde kijkafstand als ik naar de woonkamers kijk waar ik kom (ik heb het dan niet over veel te kleine studentenhokken, maar "echte" huizen).
Dus ga nu niet doen alsof iedereen met een 32" (oftewel voorheen 80cm tv) altijd op max 2 meter van de tv af zit en dat de rest van NL standaard een 42" in de woonkamer heeft hangen.
Nee ik geef slechts de kijkafstanden zoals die door professionals worden aangegeven. Jij komt met een argument dat op 2x de door de AV-branche gegeven kijkafstand zit, een non-argument dus.
uurlijk, een echt HD-signaal van BR of HD-DVD zal nog vele malen beter zijn. Om het in rapportcijfers uit te drukken, als je de echte HD-versie een 10 geeft en de PAL-TV een 6 dan zal de geupscalde DVD tot een 7of 7,5 kunnen komen, met in speciale gevallen (een volkomen ruisvrije computer geanimeerde film zoals van Pixar bijvoorbeeld) tot een 8. Een 10 is veel leuker, maar die winst van 6 naar een goeie 7 tot soms een 8 is toch leuk meegenomen met al die 'ouwe' DVD-tjes nietwaar?
Tuurlijk is dat mooi meegenomen. Stel je geeft native 1080P een 10; dan PAL op een PAL TV een 6 en geupscaled een 6- (tot 6 max) zo zou ik het becijferen. Ik heb gewoonweg nog nooit gezien dat een geupscaled PAL plaatje beter voor de dag kwam op HD dan het orgineel op native resolutie.

[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ja je hebt gelijk de gemiddelde consument heeft high end apparatuur thuis staan en houdt zich perfect aan de THX richtlijnen. Heerlijk die realiteitszin van de tweakert. :D

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat wanneer je een 'gewone' PAL tv hebt, dat je het beste ook een gewone DVD speler kunt hebben. Maar wanneer je een LCD hebt, dat het dan wel zeker loont om een DVD speler met upscaling te hebben. Simpel omdat een geupscaled beeld er op een LCD er beter uit ziet dan een standaard PAL beeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Met 32 inch zit je op max 3 m en met 4 m zit je gewoon ruim buiten de marges van de door de fabrikant opgegeven ideale klijkafstand. Dat is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

F-X schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:01:
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat wanneer je een 'gewone' PAL tv hebt, dat je het beste ook een gewone DVD speler kunt hebben. Maar wanneer je een LCD hebt, dat het dan wel zeker loont om een DVD speler met upscaling te hebben. Simpel omdat een geupscaled beeld er op een LCD er beter uit ziet dan een standaard PAL beeld...
Juistem, dat is het enige dat ik probeer te zeggen. Zo'n LCD gaat het beeld toch upscalen of je nou wilt of niet; en aangezien die dingen meestal niet de beste scaler aan boord hebben kun je dit beter aan een apparaat overlaten die dit wel goed doet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:57:
Ja je hebt gelijk de gemiddelde consument heeft high end apparatuur thuis staan en houdt zich perfect aan de THX richtlijnen. Heerlijk die realiteitszin van de tweakert. :D
Met 32 inch zit je op max 3 m (is er al buiten) en met 4 m zit je gewoon ruim buiten de marges van de door de fabrikant opgegeven ideale klijkafstand. Dat is een feit. Je zit dus te overdrijven om je punt te maken. Persoonlijk als ik een duur apparaat koop vertrouw ik op de gebruiksadviezen van de fabrikant. Dat buiten die marges allerlei kanttekeningen mbt randzaken geplaatst kunnen worden is leuk maar voor degenen die wel binnen die marges kijken niet aan de orde.
F-X schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:01:
Dat klopt mits de scaler in de DVD speler betere resutaten geeft dan de scaler in je TV.

[ Voor 10% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

under-world schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:04:
Met 32 inch zit je op max 3 m en met 4 m zit je gewoon ruim buiten de marges van de door de fabrikant opgegeven ideale klijkafstand. Dat is een feit.
Vele jaren lang waren grotere tv's niet of nauwelijks verkrijgbaar en toen zat het gros van de mensen tussen de 3 en 4 meter van hun tv. Dus wat de fabrikant, de leverancier, een got'ter, het ISF of onze lieve heer hemzelve er ook over moge zeggen; dat is de realiteit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Tuurlijk de persoonlijke situatie is te divers om bindende uitspraken te kunnen doen over wat iemand wel of niet ziet, vandaar dat we elkaar op Got ook af en toe in de haren vliegen. :)
Ik zie zelf duidelijk op die ruime 3 a 4m het verschil tussen een native 1080P natuurplaatje en een geupscaled PAL natuurplaatje op een 31inch. Zelfs JIJ, daar ben ik heilig van overtuigd. :+ Alleen al het kleurbereik is zoveel breder dat je bijna kleurenblind moet zijn moet zijn om dat niet te kunnen waarnemen. Verschil in detailering van struiken en bomen etc organische achtergronden daar zie je het los van de kleur ook direct aan.

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 16-02-2007 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:12
Maar nu even voor de duidelijkheid:

Heeft het nu wel of geen zin om voor 100 euro een dvd speler te kopen die kan upscalen naar 1080p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb zelf de Pioneer 490v-s (waarom een hoger typenummer die minder kan?) die kan upscalen naar 720p/1080i, en deze heb ik via HDMI aangesloten op mijn Samsung LE32R41B. Echter krijg ik dan een scherper DVD beeld te zien, maar wel verkleind? Het gebruikt dus maar een fractie van mn scherm.

Weet niet of dat standaard is of dat ik iets fout doe, heb er niet lang naar gekeken namelijk ;)
Heb hem nu gewoon op 480p staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde binnenkort mijn dvdspeler vernieuwen en dacht aan een Samsung DVD-HD860 (720p dmv Faroudja chip) voor 99 euro. Alleen nu lees ik hier dat er ook voor 100 dollar de 1080p variant is. Wat is nu wijsheid?

dit is wat in gedachten heb:
http://www.samsung.com/nl...d_hd860.asp?page=Features
http://www.kieskeurig.nl/...CC294C1257163004FE5BE.htm

Bovenstaande Samsung dvd speler wil ik combineren met een Samsung 40N71.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
jozy schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:13:
Maar nu even voor de duidelijkheid:

Heeft het nu wel of geen zin om voor 100 euro een dvd speler te kopen die kan upscalen naar 1080p?
Dat is geheel afhankelijk van het scherm wat je er aan hangt. Dit scherm zal eerst een 1080p signaal moeten slikken en vervolgens ook nog eens slechter moeten zijn met deïnterlacen en scalen dan de DVD speler (de deïnterlacer is trouwens belangrijker dan de scaler).

Maar voor 100 Euro zou ik niet teveel verwachten; van 720*576 naar 1920*1080 is een behoorlijke upconversion, ik vraag me af of zo'n €100 speler dat nou merkbaar beter doet dan een dure 1080p tv.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
Ik heb een 1080p tv (Tatung V42EMGI) maar ik twijfel eraan om een upscalende 1080p dvd speler aan te schaffen. Alleen ik weet niet of het nut heeft want ik weet niet precies wat de kwaliteit van het beeld bepaald. Is dat de lens, de 'dvd chip'? of iets anders dus hierdoor kan ik geen goede keuze maken.

Als ik die denon neem weet ik dat ik gebakken zit maar ik heb geen 400 euro over voor een dvd speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Er zijn een heleboel factoren die de beeldkwaliteit bepalen. Ten eerste de DVD zélf; sommige DVD's zijn erg slecht en sommige bijzonder goed (ik heb het over de beeldkwaliteit, niet de film zelf). Dan is er nog de DVD speler met zijn vele onderdelen en firmware (de scaler chip valt of staat bij de programmering; de ene FLI2310 is bijvoorbeeld niet de ander, dit door de programmering van deze bekende scaler- en deïnterlacechip met z'n 2000+ registers) en natuurlijk de TV (goed afregelen/instellen doet ook al heel wat).

Het nut van zo'n DVD speler is dat hij belangrijk werk uit handen neemt van de TV; de TV hoeft het beeld niet meer te scalen en deïnterlacen als je 'm met een 1080p signaal voedt. Is de DVD speler hier beter in dan de TV heb je dus beter beeld, maar om echt goed verschil te zien heb je wel een goede speler nodig (welke overigens lang niet altijd vreselijk duur hoeft te zijn). Als je sowieso een nieuwe DVD speler moet kopen neem dan idd eentje met 1080p mogelijkheid. Mocht je al een speler hebben, kijk dan eerst hoe het beeld met je huidige speler bevalt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
Mijn huidige speler is een turks apparaat van de onderste plank. Ik wil graag een nieuwe alleen ik ga er niet veel in investeren want dat vind ik zonde omdat er zeer binnenkort HD spelers op de markt komen en deze ook gewoon DVD kunnen afspelen.

Ik heb veel gelezen over Faroudja chips enzo maar net zoals Abbadon zegt is de ene DCDi chip de ander niet. Daarom zou ik graag ervaringen willen delen en of deze spelers ook 1080p via component kunnen overgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Faroudja haalt het ook niet bij Realta. Tevens ligt Denon met de Realta chips ook mijlen ver voor op de Pioneer, welke vergelijkbaar zijn met de DCDI.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:00:
Faroudja haalt het ook niet bij Realta. Tevens ligt Denon met de Realta chips ook mijlen ver voor op de Pioneer, welke vergelijkbaar zijn met de DCDI.
zijn deze realta chips ook nog in wat goedkopere dvd spelers te verkrijgen ?
ik zie dat ze alleen in de denon te verkrijgen zijn maar ik vind die gewoonweg te prijzig.

[ Voor 11% gewijzigd door jozy op 17-02-2007 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

|sWORDs| schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:00:
Denon's Flagship DVD-5910 Universal DVD Player
Denon significantly raised the bar in DVD video and audio performance with the introduction of its new flagship player, the DVD-5910. The Denon DVD-5910 brings several significant technologies to the consumer home entertainment arena. Most notably, it’s the world’s first consumer product to incorporate the Realta/HQV chip from Silicon Optix. Powered by “Teranex” technology, the chip performs over 1-trillion video processing operations per second, significantly improving standard definition video.

De DENON DVD-3930 haalt het meest maximale uit een DVD plaatje want hij namelijk beschikt namelijk over een Realta HQV videoprocessor, dezelfde als in het vlaggenschip DVD-A1XVA. De beeldkwaliteit van deze DVD-Audio/Video / Super Audio CD speler is daardoor ongekend voor een speler in deze en hogere prijsklasses!

http://www.redcoon.nl/ind...01/Denon_DVD_3930_zilver/

Volgens mij is dit een belangrijke chip :+
Maar ja ik ga geen 1300 euro uitgeven aan een dvdspeler 8)7

edit:

Is de Reon-VX HQV video processor vergelijkbaar met een Realta processor?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevoeging voor OP:

Yamaha DVD-S1700 (HDMI 1080p) DVD speler voor 379 euro
http://www.kieskeurig.nl/...C7E06C125724100331455.htm

Stom stom stom, ik zie dat er veel meer verkrijgbaar zijn. Hier staan ze onder elkaar:
http://www.nextag.com/1080p-dvd-player/search-html

edit:

Ik wilde een Samsung HD860 dvdspeler met 720p maar ik zie nu ook dat er een HD960 gaat uitkomen met 1080p. Alleen nog niet verkrijgbaar in NL? :?
http://www.samsung.com/Pr...D960XAA.asp?page=Features

Het heeft dus een reden waarom het niet is uitgebracht: het veroorzaakt een hoop problemen!
http://www.avsforum.com/a...hp?t=673545&page=14&pp=30

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Nog een zinvolle tip: Een omgebouwde xbox (met XBMC) kan ook prachtig upscalen (naar max 1080i). Dan heb je nog features erbij die je met geen enkele andere DVD speler hebt, en voor weinig.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FaceDown schreef op zondag 18 februari 2007 @ 00:57:
Nog een zinvolle tip: Een omgebouwde xbox (met XBMC) kan ook prachtig upscalen (naar max 1080i). Dan heb je nog features erbij die je met geen enkele andere DVD speler hebt, en voor weinig.
Een pc met een Geforce 6/7 of 8 ook. (PureVideo scoort ook 128-130 in de HQV test).

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:59
Een upscaler die ik op het oog heb voor mijn DIY-beamer met 15,4 inch WUXGA resolutie en controller met o.a. component ingang en tv-tuner:

http://www.neodigits.com/new/body/products/h4000/h4000.asp

The HELIOS H4000 HD Upscaling DVD Player is the only player in the market that can bring your home theater images to a stunning 1080p resolution through HDMI, component and even better, 1080i through VGA/RGB-HV outputs.

With 10 different resolutions to choose from, the H4000 upscales not only your standard DVD titles, but also "home-made" DVDs, not to mention MPEG4 formats such as DivX and XviD stored in your CDRs and DVDRs!

VGA/RGB-HV outputs even give you the ability to upscale to 1080i on your projectors! And with 576i video output via HDMI, the H4000 is ideal for your external video scalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Om mij even te mengen in het gesprek hoewel ik een NOOB ben, kun je niet het volgende stellen:

Een DVD upscalen naar 1080p weergegeven op een lcd dat dit ondersteunt zal te allen tijde een scherper resultaat weergeven dan LCD's met mindere resoluties. Sterker nog, een even scherp resultaat vergeleken met een echte 1080p bron, omdat kleurverschillen fijner kunnen worden weergegeven?

Hoe de beeldkwaliteit is, is echter een andere vraag! Uiteraard zal de beeldkwaliteit beter zijn als je een echte 1080p bron hebt.

Edit:
Zit er dan ook een upscaler in je PC? Want als ik een dvd afspeel op een beeldscherm met een resolutie van 1280, dan moet er toch ook geupscaled worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Tommy The Cat op 18-03-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wie heeft nu een goed werkend en betaalbare 1080p dvd speler? :?
Ik heb hier de Denon 1930 voorbij zien komen maar verder niet veel. Zijn er nog nieuwe dvd spelers uitgebracht met een faroudja upscaler die 1080p aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand de Pioneer DV-400V ergens al gesignaleerd? Zou het straks in mei ook verkrijgbaar zijn in Nederland of moeten wij nog langer wachten?

The Pioneer DV-300V will be available in stores in April 2007, followed by the DV-400V-S in May 2007. The DV-400V-S will also be available in silver.

Leesvoer:

In 2006, we saw a few DVD players that could upscale to 1080p, but you had to pay a little extra for the cutting-edge technology. At CES 2007, several manufacturers have announced 1080p-upscaling DVD players, with most of the prices hovering right around $100. And while the LG Super Multi Blue Player is certainly the biggest video disc player of the show, we're betting plenty of people will be jumping on these 1080p players as a relatively cheap way to make their DVD collection look a little better.

Pioneer so far has the cheapest 1080p-upscaling DVD player we've seen--its DV-400V-K will cost $100 when it comes out in May. The DV-400V-K will handle upscaling over its HDMI output and will probably be able to handle 720p and 1080i resolutions as well, though the press release didn't explicitly say so. Its disc compatibility looks solid, handling DVD-R/RW, DVD+R/RW and CD-R/RW. It also can play back WMA, MP3, JPEG, and DivX files. The player also will be available in silver, with the model name DV-400V-S.

Samsung also released a 1080p-upscaling player, the DVD-HD1080P7. Its HDMI output can also upscale to 720p and 1080i, and it uses Silicon Optix's HQV video processing. The DVD-HD1080P7 has a 10-in-2 memory card reader, as well as DivX playback, though we don't know if it can play DivX files off the card reader. The DVD-HD1080P7 is scheduled to come out in May with a list price of $110. Samsung also will be offering a step-down non-1080p model, the DVD-HD870, which can upscale to 720p and 1080i and should come out in February with a list price of $90.

Panasonic's new 1080p-upscaling DVD player is the DVD-S53. Like all these players, it offers upconversion over its HDMI output, and we assume--although the press release, again, doesn't explicitly state it--that it can also upconvert to 720p and 1080i. Panasonic lists some very robust disc-compatibility specs, including DVD-R/-RW, DVD+R/+RW, both +R and -R dual layer discs and the flexible DVD-RAM format. That sounds impressive, but we're going to remain a little skeptical since Panasonic DVD players and recorders have had some disc compatibility issues in the past--despite the impressive spec sheets. The DVD-S53 should be available in April with a list price of $130.

Toshiba announced a trio of upscaling DVD players, with the SD-6000 capable of 1080p uspcaling. Like the others, it handles its upscaling over its HDMI output and can also upscale to 720p and 1080i resolutions. The SD-6000 also can handle other digital media, such as DivX, WMA, MP3 and JPEG. Disc compatibility is a little limited, handling only DVD-R/-RW and CD-R/RW. The SD-6000 will have a list price of $130 and is expected to be released in May. Toshiba also is offering a step-down upscaling player, the SD-5000, which only handles 720p and 1080i. The SD-5000 will come out in February for $80.

LG came out with the DN798 1080p DVD player but didn't offer many more details than the product name. The DN798 will have an HDMI output, as well as a USB port that can read JPEG, MP3 and WMA files. LG also will be releasing a step-down 1080i-upscaling DVD player, the DN788. We don't know when these players will come out or how much they'll cost.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vraagje :

Ik heb sinds een tijd een Pioneer DV 490-S, die kan upscalen naar 720p en 1080p.
Nu heb ik een Samsung LE32R41B, een HD Ready TV dus.

Als ik mijn DVD speler instel op 720p, heb ik bij sommige DVD's volledig beeld *bijv. Phil Collins First Final Farewell Tour*, maar bij sommige DVD's een verkleind beeld *Friends, Paul de Leeuw Brult*.
Op 480p is alles beeldvullend. Ik kan ook echt geen opties vinden dit in te stellen, maar wellicht is het normaal? Wie kan mij meer vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exorcist schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:41:
Vraagje :

Ik heb sinds een tijd een Pioneer DV 490-S, die kan upscalen naar 720p en 1080p.

Als ik mijn DVD speler instel op 720p, heb ik bij sommige DVD's volledig beeld *bijv. Phil Collins First Final Farewell Tour*, maar bij sommige DVD's een verkleind beeld *Friends, Paul de Leeuw Brult*.
Op 480p is alles beeldvullend. Ik kan ook echt geen opties vinden dit in te stellen, maar wellicht is het normaal? Wie kan mij meer vertellen?
Uhm 1080p? Moet dat niet 1080i zijn? O-)
http://www.regioncodefreedvd.com/pioneer490.html
http://www.4electronicwar...eer&utm_medium=comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Yes, je hebt 100% gelijk! Maar doet even verder niets aan mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als de Pioneer ook nog es de specs van de DV-400 met een brander combineert vindt ik het helemaal mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie had hier de Denon 1930 ook alweer? :>
Het was de bedoeling dat ik de Pioneer 645 zou halen maar ik heb ze beide mogen testen in de winkel en vond de SACD kwaliteit een stuk beter klinken op de KEF IQ9 speakers! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Iemand enig idee of de HELIOS H4000 ooit in Nederland te koop zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Oei!

Hier is men helemaaaal niet positief over de Helios H4000 (naar onder scrollen):

http://www.amazon.com/Neo...ling-Player/dp/B000MF7R4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
FaceDown schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:04:
[...]

Juistem, dat is het enige dat ik probeer te zeggen. Zo'n LCD gaat het beeld toch upscalen of je nou wilt of niet; en aangezien die dingen meestal niet de beste scaler aan boord hebben kun je dit beter aan een apparaat overlaten die dit wel goed doet.
Is het niet het programma (uiteindelijk de processor) dat je gebruikt dat upscaled en niet de controller van de LCD of de videokaart van je PC?

Maw, dan is het toch wel regelbaar, afhankelijk van welk programma je gebruikt waarmee je je DVD's afspeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Openfeld
  • Laatst online: 17:35
In mijn zoektocht naar een eenvoudige DVD speler met 1080p upscaling...... kwam ik bij de volgende uit:

Philips DVP5980

Begin deze maand online, maar de MM Utrecht krijgt deze pas begin mei binnen. Prijs 99,-- euro en dus interessant, echter zou ik graag willen weten voor aanschaf of de minpunten (kwetsbare lade, slechte afstandsbediening en weergave van max 8 tekens van de naam van de af te spelen MP3) van zijn voorganger (de DVP5960) zijn verholpen(?).

Weet iemand misschien al meer van deze DVD speler en/of weet waar die al wel te koop is (op voorraad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Openfeld schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 15:23:
In mijn zoektocht naar een eenvoudige DVD speler met 1080p upscaling...... kwam ik bij de volgende uit:

Philips DVP5980

Begin deze maand online, maar de MM Utrecht krijgt deze pas begin mei binnen. Prijs 99,-- euro en dus interessant, echter zou ik graag willen weten voor aanschaf of de minpunten (kwetsbare lade, slechte afstandsbediening en weergave van max 8 tekens van de naam van de af te spelen MP3) van zijn voorganger (de DVP5960) zijn verholpen(?).

Weet iemand misschien al meer van deze DVD speler en/of weet waar die al wel te koop is (op voorraad)?
Enige idee of deze vriend ook upscaled via component?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Inmiddels weer een ander upscaler gevonden, dit keer van Oppo. Van het jongere broertje heb ik reeds een lovende review gelezen. De specificaties van deze opvolger liegen er ook niet om, echter voor mij een groot gemis dat er geen component of component-upscaling ondersteund wordt. Wel beschikt de speler over Faroudja DCDi (TM) en SACD.

http://www.oppo.nl/dv981hd.html

Specificaties

Weergave compatibiliteit:

DVD-Video, DVD+R/RW, DVD-R/RW, DVD+R Dual Layer, (S)VCD, DivX® (incl. DivX® 6), XviD en .SRT, .SMI, .IDX en .SUB formaat
DVD-Audio, Super Audio CD (SACD), Audio CD, HDCD, MP3 en WMA
Kodak Picture CD en JPEG

Video kenmerken:

Hoge Definitie “Up-Conversie” van encoded 720x480 interlaced video op DVD naar 480p/720p/1080i tot 1080p
DCDi™ van FAROUDJA met “Progressive Scan”, “Film Mode Detection”, “Truelife™”-verbetering en “Motion Adaptive Noise Reduction”
Puur digitaal beeld en geluid via de “High Defenition Multimedia Interface”. NTSC: 480p/720p/1080i/1080p; PAL: 576p/720p/1080i/1080p
Compatibel met HDTV, HD-Ready TV, HDTV monitoren and projectoren met een HDMI of DVI ingang
Ondersteuning van 4:3 (conventioneel) en 16:9 (breedbeeld) beeld-aspecten
Persoonlijke instellingen voor: Scherpte, Contrast, Helderheid en Verzadiging

Audio kenmerken:

Hoge-resolutie multi-kanaals digitale audio uit via HDMI met ondersteuning voor CD, DVD-Audio, SACD, Dolby Digital en DTS sound tracks
Individuele analoge 5.1-kanaals surround en down-mix stereo uitgang
24-bit, 192kHz hoge resolutie audio D/A convertors
Optisch en Coaxiaal digitale audio uitgangen met DTS, Dolby Digital, Dolby Pro-Logic II and Linear PCM ondersteuning
3D Surround (Virtual Surround): Concert, Live, Dance, Techno, Classic, Soft
Ingebouwde equalizer, channel trim en channel delay functies
Frequentie: 20Hz – 20kHz (+/- 1dB)
Signal-to-Noise ratio: >100dB
Total Harmonic Distortion: < 0,01%

Overige kenmerken:

PAL/NTSC Disc en TV compatibiliteit met automatische of handmatige systeem conversie
Optische dual-laser met voortreffelijke error correctie
Versterkte Dual-Layer Disc support met zeer snelle layer wissel

Aansluitingen:

Vergulde HDMI met HDCP (High Definition Multimedia Interface) 1.1, CEA-861-B: 1x
Vergulde S-Video versterkt: Y:1.0Vp-p (75 Ohm), C:0.286Vp-p (75 Ohm): 1x
Vergulde Composiet Video versterkt: 1.0Vp-p (75 Ohm) : 1x
Vergulde Analoog Stereo Audio (Mixed 2-Kanaals Links/Rechts): 1 groep (2 connectors)
Vergulde Analoog 5.1 Kanaals Audio: 1 groep (6 connectors)
S/PDIF (IEC-958) Vergulde Coaxiaal Digital Audio: 1x
S/PDIF (IEC-958) Optisch Digital Audio: 1x

Bijgesloten accessories:

Hoge kwaliteit, gecertificeerde HDMI kabel met vergulde HDMI connectoren
Stereo audio kabel
Composiet video kabel
Overzichtelijke afstandsbediening met in het donker fluoriserende toetsen (incl. batterijen)
Gebruikershandleiding en garantie-toebehoren
Firmware updates, indien beschikbaar, via www.oppo.nl

Technische informatie:

Breed voedingsbereik ~100V - 240V, 50/60Hz AC
Power consumptie: 20W
Operating temperatuur: 5°C - 35°C
Operating vochtigheid: 15% - 75% Geen Condens
Afmeting (bxhxd): 420x41x270 (mm)
Gewicht: 2,4kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik meega in de bovenstaande tekst, ik bezit sinds kort zo'n Oppo 981.
Via hdmi aangesloten op een Sharp Aquos LC-37XD1E. Speler op 1080p geeft een prachtig beeld
mits de dvd zelf ook voldoende info geeft.
Bij veel kleuren en overgangen is het haarscherp, bij actie's in donkere gedeelten heeft ie te weinig
info en zie je soms wat kleine overgangen.
Aangezien ik mijn huidige dvd collectie nog wel even houd is deze speler geen slechte aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Kvind het erg vreemd dat upconverters geen component upconverting ondersteunen. Is dit om te bevorderen dat men nieuwe tv's met HDMI gaat kopen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:57:
Kvind het erg vreemd dat upconverters geen component upconverting ondersteunen. Is dit om te bevorderen dat men nieuwe tv's met HDMI gaat kopen ofzo?
Meer omdat daarvoor een extra (duur) analoog circuit moet worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
waar kun je die oppo kopen en hoeveel kost deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-08 16:59
De dv-696 van Pioneer doet ook aan upscaling naar 1080i. Alleen jammer dat ie geen HD formaat mpeg4 kan afspelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Dit is wel interessant:

http://www.hdfury.com/
http://www.divineo.cn/cgi-bin/div-cn/vid-hdf.html

DIt maakt van een VGA signaal een dvi signaal, via DVI-HDMI kun je dus aansluiten op een HDMI bron. Dat heeft voor ons als groot voordeel dat we veel meer upconverters kunnen gebruiken als we geen hdmi of dvi hebben maar wel vga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jozy schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 20:29:
waar kun je die oppo kopen en hoeveel kost deze?
http://www.livingcinema.nl/
Zit op 259 euro excl verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boshar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:17
Vraagje,

Is het signaal op een standaard PAL regio DVD altijd 720×576i of passen ze bij bijvoorbeeld film DVD's slechts de regio code aan en is het signaal altijd NTSC 720×480i?

Heeft het source materiaal eigenlijk nog the maken met NTSC=60Hz, PAL=50Hz fenomeen?

Bij het upscalen van 720×576i PAL naar 1280 x 720p maak je volgens mij het beeld 'slechts' horizontaal 1,7 maal groter en verticaal 1,25 maal groter. Je maakt van totaal 414.720 pixels 921.600 pixels is dus uiteindelijk een factor van 2,2 x vergroten van de beschikbare informatie. Dan kijk je overigens wel wel naar een 50 Hz (=25 fps?) signaal.

Persoonlijk heb ik belang bij een 720p beeld. Ik gebruik een 32" LCD TV (kijkafstand ~ 4 meter :P ). Een DVD player met upscaling lijkt me dan ook een goede investering mijn huidige no name DVD speler heeft slechts een simpel composiet signaaltje dus kwalitatief gaat het er in ieder geval op vooruit.

Ik vindt de hele super tweaker discussie over door de fabrikant aangeraden kijkafstanden (waar staan die eigenlijk?) een beetje nutteloos. Het schermpje moet wel een beetje in je huiskamer passen 32" is mooi te doen ook vanaf 4 of 5 meter. Momenteel kijkt het erg lekker weg (mag ook wel een paar weken terug keken we nog gewoon een 54cm CRT). Op onze kijkafstand valt het ook niet zo op dat het digitene signaal bagger slecht is. Het gemak van de goedkope KPN Topfield PVR die Dr Phil en Memories even stil kan zetten of met 1 druk op de knop kan opnemen is veel belangrijker (in ieder geval voor mijn huisgenoten) dan al die beeldlijnen en kleuren. Willen we dan echt eens een avondje cinema dan gaan we ouderwets gezellig naar een echte bioscoop.

Ik denk dat we uiteindelijk (even het salaris afwachten) voor de Philips 5980/10 gaan. Dan kun je ook leuk je Amerikaanse series (BSG, Deseperate Housewives) vanaf een USB stick alvast bekijken voordat ze hier uit zijn. De echte video freak zel er wel van uit z'n dak gaan maar we hebben het hier gewoon over wat bewegende plaatjes. Zolang het entertained hoeft het niet perse in super 1080p HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

boshar schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:09:
Is het signaal op een standaard PAL regio DVD altijd 720×576i of passen ze bij bijvoorbeeld film DVD's slechts de regio code aan en is het signaal altijd NTSC 720×480i?

Heeft het source materiaal eigenlijk nog the maken met NTSC=60Hz, PAL=50Hz fenomeen?

Bij het upscalen van 720×576i PAL naar 1280 x 720p maak je volgens mij het beeld 'slechts' horizontaal 1,7 maal groter en verticaal 1,25 maal groter. Je maakt van totaal 414.720 pixels 921.600 pixels is dus uiteindelijk een factor van 2,2 x vergroten van de beschikbare informatie. Dan kijk je overigens wel wel naar een 50 Hz (=25 fps?) signaal.
Zo makkelijk als dat jij het stelt is het allemaal niet. DVD pixels zijn namelijk vrijwel altijd NIET vierkant, anamorph dus. Was dat niet zo dan zou je voor je breedbeeld TV eerst weer die zwarte balken moeten uitzenden, en dat is natuurlijk zonden van al die mooie pixels ;) De scaler moet dus het anamorph beeld weer netjes uitrekken naar de juiste verhoudingen en het dan passen op 1280x720. Eventueel worden er dan nog steeds zwarte randen toegevoegd, want een (film) DVD is vrijwel nooit 16:9.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boshar
  • Laatst online: 28-07 09:17
voodooless schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:24:
[...]

Zo makkelijk als dat jij het stelt is het allemaal niet. DVD pixels zijn namelijk vrijwel altijd NIET vierkant, anamorph dus. Was dat niet zo dan zou je voor je breedbeeld TV eerst weer die zwarte balken moeten uitzenden, en dat is natuurlijk zonden van al die mooie pixels ;) De scaler moet dus het anamorph beeld weer netjes uitrekken naar de juiste verhoudingen en het dan passen op 1280x720. Eventueel worden er dan nog steeds zwarte randen toegevoegd, want een (film) DVD is vrijwel nooit 16:9.
Is ook meer een vraagje van mij hoor. Ik probeer voor mezelf duidelijk te krijgen wat er nu in het eggie gebeurt bij het upscalen.

Is het uit te vinden hoeveel DVD beeldlijnen nu daadwerkelijk beeldinformatie bevatten? En als je zo kijkt naar de verschillen tussen PAL en NTSC dan heeft pal toch het voordeel van meer beeldlijnen (dus meer info voor het upscalen) versus NTSC die weer meer beelden per seconde heeft 25 bij PAL versus 30 bij NTSC.

Maar... omdat we het niet over first person shooters hebben zeggen die frames dan nog wel wat? Voor zover ik weet zijn originele films opgenomen @ 24 FPS dus heeft je zou verwachten dat die 6 frames die NTSC meer heeft overbodige informatie bevat?

Best ingewikkeld deze materie en ik ben nog geen FAQ of Wiki tegengekomen die het voor mij begrijpelijk maakt.

Overigens, natuurlijk zijn die pixels niet vierkant (verwachte ik ook niet) maar we hebben toch wel een fixed aantal punten met beeldinformatie die je in de scaler kunt gooien? Als de scaler een beetje geavanceerd is moet ie toch beter werken in je DVD speler waar alles puur digitaal gaat. Wanneer in tegensteling je een Scart RGB of component sigaal naar je HD TV stuurt gaat je HD TV het analoge signaal alsnog bewerken (3D Comb filter, Pixel Plus, scaling).

Het lijkt mij een voordeel wanneer je DVD speler de scaling en beeldverbetering alvast volledig digitaal doet.en dat je dat signaal via HDMI naar je TV stuurt. Maar ja misschien dat de echte expert meer feiten heeft die mijn theorie tegenspreken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naresh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09-2020
laat maar

[ Voor 96% gewijzigd door Naresh op 28-06-2007 19:40 ]

360 BLOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Exorcist schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:41:
Vraagje :

Ik quote mezelf even ;)

Ik heb, als ik 4:3 DVD's afspeel geen volledig scherm. Dit kan ik niet rechtbrijen met mn TV of DVD speler. Op 576p is alles beeldvullend, en wordt 4:3 ook 16:9 weergegeven. Ik heb geen zin om als ik een 4:3 DVD kijk steeds mn DVD speler weer op 576p te zetten. Iemand met dezelfde ervaring?

Ik heb bijv. Titanic in 4:3 Letterbox, die wordt dan ook met balken links en rechts weergegeven. De Leeuw Brult van Paul de Leeuw heb ik met balken onder, boven, links en rechts. DVD's als Oceans Eleven, Final Destination, Toppers in Concert e.d. zijn allemaal beeldvullend (native 16:9 DVD's).

Redelijk storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek nog steeds een goedkoop 1080P DVD speler. Zoals eerder gezegd wil ik nog even wachten met aanschaf van een bluray of hddvd speler. Er werd gezezegd dat de Oppo een goeie was maar vind te duur. Ik kan al voor 299 een hddvd speler kopen. Als ik het goed heb heeft de pioneer en de samsung een 1080p DVD speler. Aanbevelingen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52
De Philips 5980 heb ik zien spelen via een standaard HDMI kabel op een Toshiba 32" HD Ready tv met de film Cars en het beeld ziet er echt prachtig uit.
Het heeft wat weg van het verwisselen van je standaard VGA kabel naar DVI op je LCD monitor.
Waarschijnlijk komt dit door het feit dat er nergens meer iets tussen zit dat gegevens omzet van DVD (digitaal) naar analoog (scart uitgang) naar digitaal (in de TV)
Het signaal kan digitaal van de DVD gehaald worden en zo aan de TV gegeven worden wat toch net dat beetje extra heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vor zover ik weet gaat de Philips 5980 tot 1080i. Ik wil liever een 1080p omdat mijn tv ook een 1080p is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 22:37:
Vor zover ik weet gaat de Philips 5980 tot 1080i. Ik wil liever een 1080p omdat mijn tv ook een 1080p is.
Hij gaat tot 1080p. Kijk maar op de philips site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik had ergens 1080i gezien maar kopt dus niet. Dan is het makkelijk kiezen zo denk ik. Ik krijg morgen mijn Philips LCD binne dus kan ik meteen ook een dvd speler van Philips nemen. Bedankt voor de tip!!!

• ProgMAN
  • Laatst online: 07:45
Ik recentelijk een Pioneer DV-400V-k gekocht voor het upscalen op mijn Philips PFL-7332 32" LCD. Hiervoor had ik een Philips DVR-5140 (via component aangesloten). Ik kan toch duidelijk een verschil in kwaliteit zien. De Pioneer (via HDMI) op 720p geeft een veel scherper beeld dan de Philips op 576p. Dit is vooral duidelijk bij gezichten in films. Het lijkt alsof er meer detail aanwezig is. Bij een directe vergelijking zie ik duidelijk verschil. De Philips geeft duidelijk minder detail. Daarbij zijn de kleuren en kleurverzadiging ook beter over HDMI.

Voor de prijs van de Pioneer heb je een goede speler die kan upscalen tot 1080p (koop er wel een goede HDMI kabel bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProgMAN schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 08:21:
Ik recentelijk een Pioneer DV-400V-k gekocht voor het upscalen op mijn Philips PFL-7332 32" LCD. Hiervoor had ik een Philips DVR-5140 (via component aangesloten). Ik kan toch duidelijk een verschil in kwaliteit zien. De Pioneer (via HDMI) op 720p geeft een veel scherper beeld dan de Philips op 576p. Dit is vooral duidelijk bij gezichten in films. Het lijkt alsof er meer detail aanwezig is. Bij een directe vergelijking zie ik duidelijk verschil. De Philips geeft duidelijk minder detail. Daarbij zijn de kleuren en kleurverzadiging ook beter over HDMI.

Voor de prijs van de Pioneer heb je een goede speler die kan upscalen tot 1080p (koop er wel een goede HDMI kabel bij).
Kun je ons vertellen of je een externe hdd kunt aansluiten aan je Pioneer en hiermee dus ook je divx collectie kunt afspelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft hier een Philips 5980 gekocht? En hoe bevalt deze? Wat zijn de plus- en minpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 08:30:
[...]

Kun je ons vertellen of je een externe hdd kunt aansluiten aan je Pioneer en hiermee dus ook je divx collectie kunt afspelen? :)
Ja:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=841054
Zou ie ook AVCHD bestanden via een HDD kunnen afspelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Bluto op 23-09-2007 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 08:31:
Wie heeft hier een Philips 5980 gekocht? En hoe bevalt deze? Wat zijn de plus- en minpunten?
Ik heb hem hier staan :)

+ Upscalen tot 1080p
Het beeld wordt echt heel mooi vind ik.

- Upscalen kan alleen via HDMI.

Als je de dvd speler op hdmi gebruikt kan je dus gebruik maken van de upscaler maar als je component gebruikt kan je alleen ervoor kiezen om een progressive signaal door te sturen maar het upscalen is iig dan jammer genoeg niet mogelijk.

Ik had in het begin de dvd speler een tijdje op hdmi aangesloten met de upscaler aan enzo. Echt super beeld maar aangezien ik de hdmi ingang voor een ander apparaat wilde gebruiken staat hij nu op component aangesloten.

Ow enne, de 5980 heeft ook een usb aansluiting waar je bijvoorbeeld een externe hdd met divxjes op kunt aansluiten. Je kunt wel maar beperkt in mappen bladeren. Ik geloof tot 2 mappen diep. Tevens lopen divxjes met een hoge bitrate niet zo lekker over usb. Het lijkt wel of hij moet bufferen ofzo want hij begint vloeiend maar naar enkele secondes gaat hij schokken. Als je hem dan een paar seconden de tijd geeft loopt hij weer even vloeiend maar dan gaat hij daarna al gauw weer stotteren. Ik heb het dan over divx video's van 2 mbit of hoger.
Dit probleem is iig niet aanwezig als je deze divxjes op een cd/dvd brand en dan afspeelt. Dan gaan de 2 mbit video's ook goed. Ik gebruikte hiervoor mijn rip van de Starship Troopers dvd die op 2,4 mbit loopt. Samen met de upscaler echt tof beeld.

Tevens speelt hij ook XviD af.

[ Voor 34% gewijzigd door Sir_Hendro op 23-09-2007 11:27 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 08:30:
[...]Kun je ons vertellen of je een externe hdd kunt aansluiten aan je Pioneer en hiermee dus ook je divx collectie kunt afspelen? :)
General Features
Will do Zoom X2 and X4
Will play DivX, VCD, MP3, WMA, WMV (discs), MPEG-4 AAC, CD, JPEG, and of course DVD
Will display a multi camera/angle icon on-screen when it detects a multi-angle scene. (Defeatable)
USB input on front face
DVD/USB Button on player and remote
17 button functions on the player. (Full menu controls)
...aldus volgens de genoemde link van Bluto hierboven...
Volgens mij wel een compleet apparaatje eigenlijk als ik het nu zo zie (had mij er verder nog niet zo in verdiept), zeker door die USB aansluiting.

Echter ook de volgende opmerking daarin:
The Owner's Manual is very vague:

"Compatible USB devices include portable flash memory (particularly keydrives) and digital audio players (MP3 players) of format FAT16/32. It is not possible to connect this personal computer for USB playback."
....wat daar van te denken ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen ik zag dat de geluidskwaliteit van de Pioneer 400 toch minder is dan die dan van Pioneer 600 en van de Philips 5980. Pioneer 600 is alleen 2x zo duur vergeleken met de Philips 5980 en de Pioneer 400 geeft zwart-wit beeld bij het afspelen van een divx film via de USB op een scart-kabel.

Mijn keuze neigt op dit moment naar de goedkope Philips oplossing die prima en zeer stil werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:41:
Mijn keuze neigt op dit moment naar de goedkope Philips oplossing die prima en zeer stil werkt.
Het is een mooi dingetje met goede beeld en geluidskwaliteit. Hij ziet er zelfs ook mooi uit :) (vind ik)

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/dvd/001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/dvd/002.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/dvd/003.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/dvd/004.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/dvd/005.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/dvd/006.JPG

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:41:de Pioneer 400 geeft zwart-wit beeld bij het afspelen van een divx film via de USB op een scart-kabel.
Om dit te vermijden zou je dus Divx via een schijfje moeten afspelen of via de HDMI kabel, toch ? Als de Philips echter deze 'ongemakken' niet heeft en verder (net zo) goed is, dan is dat ook goed alternatief natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:46:
[...]
Om dit te vermijden zou je dus Divx via een schijfje moeten afspelen of via de HDMI kabel, toch ? Als de Philips echter deze 'ongemakken' niet heeft en verder (net zo) goed is, dan is dat ook goed alternatief natuurlijk...
Maar ik wil juist stoppen met het branden van cd's en dvd's en meer met de usb aansluiting willen werken.

Hoe zijn de ondertitels bij de Philips? Kun je ze aanpassen (denk aan lettertype of lettergrootte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:49:
[...]Maar ik wil juist stoppen met het branden van cd's en dvd's en meer met de usb aansluiting willen werken.
...same here. Maar dan zou je dus de USB via de HDMI moeten afspelen (...als je tv dit heeft, anders blijft het een probleem idd...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:57:
[...]
...same here. Maar dan zou je dus de USB via de HDMI moeten afspelen (...als je tv dit heeft, anders blijft het een probleem idd...).
Nou, ik ga binnenkort een fullhd lcd tv kopen (Samsung 40F86 of de Philips 42PFL9632D) en die kunnen dit met gemak aan maar mijn huidige 82cm philips breedbeeld heeft geen hdmi aansluiting. Ik wil dit dus tijdelijk aanspreken via mijn scart aansluiting. Nu kan de Pioneer 400 dit niet in kleur weergeven maar ben benieuwd of de philips 5980 dit wel kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Niet online
Ik heb het verhaal hier proberen te volgen en als ik het goed begrijp kun je dus met de Philips 5980 en de Pioneer DV400-V via HDMI DivX afspelen wat op een USB stick of harddisk staat, via de USB port? Mijn excuses als dit al duidelijk was, echter, ik ben na een ochtend lezen heel veel tegenstrijdige berichten tegen gekomen (op andere fora) :(

Ik ben namelijk van plan een Samsung LE37R88BD te kopen en deze twee opties hebben met name mijn interesse getrokken als bijkomstige DVD speler. En ivm huidige DVD / DivX collectie leek me dit dus interessant :)

[ Voor 22% gewijzigd door the_tWiStEr op 23-09-2007 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over de Philips 5980
Sir_Hendro schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:12:[...]
Ik heb hem hier staan :) [...]
- Upscalen kan alleen via HDMI.
... ook iets om rekening mee te houden dus. Hoe zit dat bij de Pioneer ?
En volgens mij kan de Philips upscaling tot 1080i ... de Pioneer volgens mij tot 1080p.
En op kieskeurig nog dit over de Philips
Let wel dat het USB medium geformateerd moet zijn in FAT16 of FAT32, NTFS werkt niet.
...kan iemand dit bevestigen ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:49:
[...]
Hoe zijn de ondertitels bij de Philips? Kun je ze aanpassen (denk aan lettertype of lettergrootte)?
Ik ga dit testen voor je
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 15:00:
[...]

Nou, ik ga binnenkort een fullhd lcd tv kopen (Samsung 40F86 of de Philips 42PFL9632D) en die kunnen dit met gemak aan maar mijn huidige 82cm philips breedbeeld heeft geen hdmi aansluiting. Ik wil dit dus tijdelijk aanspreken via mijn scart aansluiting. Nu kan de Pioneer 400 dit niet in kleur weergeven maar ben benieuwd of de philips 5980 dit wel kan).
Ik ga dit ook testen voor je.
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 15:12:

... ook iets om rekening mee te houden dus. Hoe zit dat bij de Pioneer ?
En volgens mij kan de Philips upscaling tot 1080i ... de Pioneer volgens mij tot 1080p.
En op kieskeurig nog dit over de Philips
Mijn HDTV kan alleen 720p en 1080i maar volgens iemand anders kan de 5980 tot 1080p. Ik zal is even kijken wat ik hierover kan terug vinden.
Let wel dat het USB medium geformateerd moet zijn in FAT16 of FAT32, NTFS werkt niet.
Ik denk dat NTFS idd niet gaat werken maar mijn 250GB externe HDD (MD-250 van Sitecom met 250GB Western Digital schijf) is toch fat32 dus ik zit er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Sir_Hendro schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:49:
[...]

Het is een mooi dingetje met goede beeld en geluidskwaliteit. Hij ziet er zelfs ook mooi uit :) (vind ik)

O+
Ik zit er ook aan te denken om die philips te kopen, is het kastje even breed als de samsung decoder die je hebt staan?

39

Pagina: 1 2 Laatste