robvanpraat schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:24:
Dan vraag ik me toch af waarom veel mensen toch een duurdere kabel kopen van Monster? Wordt mensen voorgelogen dat het een betere kwaliteit zal opleveren? En er zal vast wel een reden zijn waarom een dure kabel gebruikt zal worden, maar welke?
Voor zover ik weet zijn mensen 'in de waan' dat een HDMI-kabel hetzelfde werkt als een analoge kabel, dit is dus niet het geval.
HDMI is een digitale kabel, het bronbestand is het originele bestand (bv DVD), dit bestand kan alleen beter (scherper) worden als er data aan word toegevoegd.
Vergelijk het met een 1MP foto en een 10MP foto van hetzelfde object of situatie, of een SD-DVD en HD-DVD van dezelfde film.
De HDMI-kabel zorgt puur en alleen voor het transport van de data, in de vorm van bitjes (nullen en enen). Een duurdere HDMI-kabel zal niet voor een scherper beeld zorgen, omdat deze gewoonweg niet de mogelijkheid heeft om data toe te voegen aan het bronbestand

Het maakt niet uit of de bitjes goed bij de tv aankomen door een Lidl-kabel of dure monster-kabel, het aangekomen bestand is en blijft hetzelfde = beeld is hetzelfde op dezelfde tv.
De materialen van een dure HDMI-kabel zijn waarschijnlijk beter, waardoor deze minder snel zal 'slijten' (bijv. de connectoren), als je daar al van kunt spreken.
Misschien dat een duurdere kabel wel beter is voor langere afstanden.
Als een kabel niet goed werkt zal het beeld gewoonweg niet goed zijn (veel bitjes zullen niet goed zijn aangekomen), waardoor er blokken ontbreken, zwart zijn of dat er lijnen ontstaan in het beeld.
Mijn mening is dat mensen die een dure HDMI kabel kopen (normale lengte) zichzelf voor de gek houden of voor de gek zijn gehouden door bijv. verkopers.
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 06-02-2008 22:51
]