Toon posts:

[Vista] USB Sticks en ReadyBoost info

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 34.168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeronim0
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 21:57

Inhoud

1. Introductie
  2. Mijn keuze
  3. USB sticks geschikt voor ReadyBoost
  4. Links naar ReadyBoost informatie
  5. Links naar ReadyBoost artikelen
  6. Links naar USB stick reviews

Introductie

Dit is mijn eerste topic start op deze wijze, dus ik hoop dat ik het naar een goed voorbeeld heb gestructureerd. Ik zal het in eerste instantie vrij simpel houden en hoe meer ik leer, hoe meer ik het bijwerk.

Ik heb mij aardig verdiept in de werking van ReadyBoost onder Windows Vista en de diverse USB sticks die er te koop zijn om zo tot een verstandige aanschaf over te gaan. Hier hoop ik dat ik een mooie aanzet kan geven om een interessante discussie op gang te brengen en informatie hierover uit met elkaar uit te wisselen op een prettige manier.

Mijn keuze

Ik was op zoek naar een leuke USB stick voor onder Windows Vista om o.a. voor ReadyBoost te gaan gebruiken. Ben gaan googlen naar wat reviews en voor mij was uiteindelijk vanwege prijs, kwaliteit en beschikbaarheid de Transcend Jetflash 150 van 2GB de beste keuze (€27 bij InternGeheugen.com). Ik had ook TakeMS MEM-drive mini hoog op het lijstje staan, maar die is nergens op voorraad en slecht te leveren.

Onderstaande lijstjes heb ik van de USB sticks gemaakt met tussen haken random access time (ms), average read speed (MB/s), average write speed (MB/s). Geschikt is gesorteerd op toegangstijd snelheid >10MB/s, gevolgd door op toegangstijd en snelheid < 10MB/s. Niet geschikt is alfabetisch gesorteerd en de redenen hiervoor kunnen divers zijn, maar over het algeemen gebruik ik toegangstijd >2ms of snelheid <5MB/s. Aangezien ReadyBoost als cache fungeert tussen geheugen en harde schijf is het volgens mij alleen goed bruikbaar i.c.m. USB sticks met een lage toegangstijd. HD ligt in de range van 10-20ms, dus ik men van mening, dat de toegangstijd veel lager moet liggen. De SuperTalent is behoorlijk snel, maar zitt qua toegangstijd op het randje. Overigens presteertde Transcend Jetflash 2A wisselvallig (zie dubbele vermelding), evenals de stick van Corsair.
Wel geschikt naar mijn idee:
Kingston Datatraveler Elite (0.5, 23.6, 11.8)
Kingston Datatraveler II+ (0.5, 20.1 5.7)
Verbatim Drive Store (0.5, 17.5 14.2)
Transcend Jetflash 150 (0.6, 13.0, 11.0)
Crucial Gizmo (0.7, 27.8, 13.2)
TakeMS MEM-Drive Mini (0.7, 19.3, 7.4)
TwinMos MobileDisk III (0.7, 14.4, 12.7)
Sandisk Cruzer Titanium (0.9, 16.4, 13.8)
ATP Tough drive (1.0, 24.7, 15.9)
Lexar Jumprive Pro (1.1, 16.1, 14.1)
Super Talent Fireball (1.8, 25.0, 14.2)

Sony MicroVault (0.7, 9.7, 7.8)
Freecom Databar (0.7, 8.1, 7.2)
PQI Travelling Disk 2.0 (0.8, 8.0, 7.6)
PQI Travelling Disk CoolDrive (0.8, 8.1, 7.4)
Transcend Jetflash 2A (1.1, 9.3, 6.4)
Dane-elec zMate (1.1, 7.1)
Niet geschikt naar mijn idee
Adata MyFlash (64)
Apacer Handy Steno HT202 (>2)
Corsair Flash Voyager (32)
Kingston Datatraveler II (1.8, 17.1)
Kingston Datatraveler (3.3, 7.2)
Lexar JumpDrive
MSI Mega Stick (0.5, 3.3, 3.0)
OCZ Mini Kart (59)
OCZ Rally (57)
OCZ Roadster
PNY Flashdrive (2.2)
PNY Max File Attache (35)
PQI Card drive (101)
Sandisk Cruzer Micro (94)
Sandisk Cruzer Mini (15.2)
Toshiba Transmemory (2.6, 12.4)
Transcend Jetflash 2A 8GB (65ms, 0.9)
Geen reviews en dus niet overwogen:
Imation, Maxel, PEAK, Sweex

USB sticks geschikt voor ReadyBoost

Er zijn USB sticks welke Enhanced voor Windows ReadyBoost zijn. Van deze sticks mag je dus verwachten, dat je er in ieder geval ReadyBoost op kunt activeren (de stick voldoet aan de performance eisen die Microsoft stelt):
Apacer Handy Steno HT202/HT203
Kingston DataTraveler ReadyFlash
Transcend JetFlash 110/120/130/150/160/168/180/2A
Zie verder voor een groot aantal: Flash Media Enhanced for Vista's ReadyBoost

Links naar ReadyBoost informatie

Wikipedia: ReadyBoost - Jack
Tom Archer's Blog: ReadyBoost Q&A - Jack

Links naar ReadyBoost artikelen

ActiveWin: Windows Vista ReadyBoost Test Round-Up - Jack
Jaap's Tech Events blog: Readyboost Benchmark - Jack
TG Daily: Analysis: Vista's Ready Boost is no match for RAM - TommyCP
AnandTech: Windows Vista Performance Guide - p5&6 ReadyBoost - TommyCP
Overclockers: ReadyBoost or ReadyDrop? . . . " - ikman
Tom's Hardware: Windows Vista's SuperFetch and ReadyBoost Analyzed - boersma860

Links naar USB stick reviews

X-bit Labs:Roundup of USB Flash Drives with 4GB+ Storage Capacity
Chip Online: tabel (Poolse; vertaling)
PC Welt: 60 USB-Sticks im Tempoüberblick (Duits; vertaling)
Tom's Hardware: Summer 2006 Memory Stick Fashion Show

[Voor 46% gewijzigd door Jeronim0 op 10-04-2007 23:14. Reden: Nettere topic-start]

Jeronim0

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wallie

Herr

Lijkt me wel interessant om hier ervaringen mee te horen... en misschien een handleidinkje hoe je 't op moet zetten :) (voor in de openingspost).

[Voor 9% gewijzigd door Wallie op 08-02-2007 10:42]

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-01 19:44
Wallie schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:42:
Lijkt me wel interessant om hier ervaringen mee te horen... en misschien een handleidinkje hoe je 't op moet zetten :) (voor in de openingspost).
Hoe je ReadyBoost op moet zetten? USB-stick erin doen, dan gaat ie em ff testen en als ie snel genoeg is (en genoeg ruimte heeft) voor ReadyBoost staat er in het AutoRun menu iets als "Use for ReadyBoost" of iets dergelijks, that's it :Y)

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• Wallie
  • Nu online

Wallie

Herr

Chimera schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:49:
[...]

Hoe je ReadyBoost op moet zetten? USB-stick erin doen, dan gaat ie em ff testen en als ie snel genoeg is (en genoeg ruimte heeft) voor ReadyBoost staat er in het AutoRun menu iets als "Use for ReadyBoost" of iets dergelijks, that's it :Y)
Kan zo in de start-post :+

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-03 21:51

Jack

MHz Matters

Met de feature ReadyBoost gebruik je de USB stick als uitbereiding voor je geheugen.
ReadyBoost is designed to improve small random I/O for people who lack the expansion slots, money, and or technical expertise to add additional RAM.
Die quote vat het wel goed samen.
Vanwege de lage accesstime van flashgeheugen kan je pc sneller worden. De large, sequential read requests worden nog steeds uitgevoerd door de harde schijf, vanwege de grotere read speed.

Review met resultaten en wat interessante info voor in de startpost:
http://www.activewin.com/...ry/vista/readyboost.shtml

Nog meer resultaten:
http://techrumor.blogspot...readyboost-benchmark.html

Algemene info met nog wat links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Readyboost

Al met al vallen de resulten tot nu toe nog al tegen en zijn er maar een paar programma's die er op vooruit gaan.

Nog meer info:
http://blogs.msdn.com/tom...ve/2006/06/02/615199.aspx

Plaatjes!
http://img01.picoodle.com/img/img01/7/2/8/f_readyboostm_9058b88.png

http://img02.picoodle.com/img/img02/7/2/8/f_readyboost2m_d7567b8.png

[Voor 11% gewijzigd door Jack op 08-02-2007 15:02]

[Specs]

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03 12:04
This isn’t a replacement for RAM upgrades; it’s simply the chance to speed up your Vista machine very, very slightly and very easily.
very slightly... hmmm, dan is het dus in de praktijk niet echt de moeite/interessant... maar ben benieuwd naar real life ervaringen van anderen...

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-03 10:34
Op Tom's Hardware en Anandtech zijn ook Readyboost-benchmarks te vinden:

http://www.tgdaily.com/2007/02/08/analysis_vista_ready_boost/page2.html

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2917&p=6 (+ de volgende pagina)

[Voor 3% gewijzigd door TommyCP op 08-02-2007 15:17]

>>>insert witty remark here<<<

Anoniem: 107960

sdirkx schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:10:
[...]

very slightly... hmmm, dan is het dus in de praktijk niet echt de moeite/interessant... maar ben benieuwd naar real life ervaringen van anderen...
Het schijnt vooral impact te hebben als je maar 512mb geheugen hebt. Als je al 2gb hebt maakt het weinig uit, je ram is toch sneller. Het enige voordeel van flash geheugen zijn de lage seektimes, die bij een hardeschijf veel hoger zijn.

Anoniem: 160930

Ik heb zelf een usbstick van G.E.I.L gekocht (2GB). Schijfsnelheid (20MBs) leessnelheid (30MBs) Ik gebruik op moment 1Gb Ram en moet zeggen dat het door readyboost wel een stukje sneller wordt.

Iemand enig idee hoe je het goed kan testen?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Conclusie van de reviews op anandtech en tom's hardware is dat je bij 1GB+ de USB stick wel achterwegen kan laten. Jammer eigenlijk :)

• mark_vb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-01 19:52
Toch vind ik het jammer dat de zwaarste applicatie die Tom en Anand testen Photoshop CS3 is. Had graag ook 3dsMax of Maya getest gezien. En dan niet slechts renderen (wel benieuwd naar renderen van zware scenes qua geometrie en texture size overigens) maar ook flinke scenes met veel externe media in de viewports afspelend.
En dan vraag ik me ook nog af of een stripe van meerdere flashdisks mogelijk is en zin zou hebben. De grootste reden dat Raid-0 geen zin heeft bij flash disks is dat je opslag in raid niet meer "portable" is, maar dat is niet nodig wanneer je alleen readyboost gebruikt op je flash.

Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com

• Jeronim0
mark_vb schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:28:
Toch vind ik het jammer dat de zwaarste applicatie die Tom en Anand testen Photoshop CS3 is. Had graag ook 3dsMax of Maya getest gezien. En dan niet slechts renderen (wel benieuwd naar renderen van zware scenes qua geometrie en texture size overigens) maar ook flinke scenes met veel externe media in de viewports afspelend.
En dan vraag ik me ook nog af of een stripe van meerdere flashdisks mogelijk is en zin zou hebben. De grootste reden dat Raid-0 geen zin heeft bij flash disks is dat je opslag in raid niet meer "portable" is, maar dat is niet nodig wanneer je alleen readyboost gebruikt op je flash.
Ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als je 1 van beiden eruit trekt, denk dat in zulke gevallen je cache wel corrupt raakt of dat hier een groter risico voor is. Volgens mij is namelijk ReadyBoost cache juist effectief als de informatie bewaard blijft. Denk niet dat Windows elke opstart dezelfde informatie weer naar de stick schrijft, dat zou de levensduur niet ten goede komen.

Je hebt tegenwoordig toch ook van die dual channel flashgeheugen (crucial?), denk dat die beter werken als een "RAID"-configuratie, de bandbreedte van USB2 is niet het probleem. Maar goed, aangezien het effect bvan ReadyBoost zelf al lastig te meten is, zal dit helemaal een lastige opgave zijn.

Feit is wel, dat als ReadyBoost bijdraagt aan de responsiveness van je systeem, dat je hier onbewust profijt van kan hebben. Het is wetenschappelijk bewezen, dat mensen het snelst werken bij een responsiveness van maximaal een vijfde van een seconde, daarboven gaat de productiviteit naar beneden.

Jeronim0

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-03 12:34
Ook al even aan het spelen met Vista op mijn laptop en met ready boost.
Dacht alleen even dat ready boost mijn stick, een 2 gb apacer ht203 om zeep had geholpen.
Draaide met ready boost op mijn laptop, thuis hing ik de stick in mijn XP bak om wat files over te gooien.
Dag later weer in de laptop om de files over te zetten, is mijn 2 gb stick opeens iets van 20gb geworden cool 8)7 .
Files van XP kon ik wel goed overzetten, die andere files waren koeterwaals. Dacht, een format zet het wel weer in het gereeel, dus niet, kreeg na een format de write protection error.
File system was nu raw geworden, na een uurtje spelen met tools waaronder killdisk, Iformat en een aantal pogingen met repair tools van apacer zelf, eindelijk mijn stick weer netjes kunnen formatteren en is weer bruikbaar.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-03 16:39
TS zou dit kunnen wijzigen:

APACER HT203 (wordt ondersteund) (heeft ook dat readyboost compitable logo)
Apacer HT202 kan nog net wel - maar is niet aanbevolen (o.a. door de snelheid)

Specs HT203
Enhanced for Windows ReadyBoost
All in one design: to avoid losing the cover
USB 2.0 Interface: Truly plug and play
High performance (Max.) : Read speed-30MB/sec. & Write speed - 18MB/sec.
High capacity support

[Voor 39% gewijzigd door hjw-001 op 12-02-2007 14:40]

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06-2013

Kogando

Humordenaar

Op mijn Asus M2N-Plus SLI Vista Edition zit ASAP (ASUS Accelerated Propeller). Dit is een intern geheugen (500mb) wat gebruikt kan worden voor ReadyBoost.

Als je een nieuw moederbord koopt is het dus aan te raden om daar op te letten. :)

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

• Jeronim0
Kogando schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:48:
Op mijn Asus M2N-Plus SLI Vista Edition zit ASAP (ASUS Accelerated Propeller). Dit is een intern geheugen (500mb) wat gebruikt kan worden voor ReadyBoost.

Als je een nieuw moederbord koopt is het dus aan te raden om daar op te letten. :)
Op zich erg leuk, maar tests hebben uitgewezen, dat dit aan de eisen voor ReadyBoost voldoet, maar ook niet meer dan dat. Oftewel, het is niet al te denderend Flash geheugen.

Jeronim0

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11-2022
Is er ook een ReadyBoost achtig iets voor XP?

Er is vast wel een 3rd party die het systeem heeft nageaapt. ;)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Anoniem: 20531

Lijkt me bijna niet mogelijk, ReadyBoost is een onderdeel van Windows Memory Management net als SuperFetch. Tevens helemaal niet zo makkelijk te maken als het lijkt.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 17-03-2007 00:04]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn Sandisk Cruzer Micro doet gemiddeld 0.7ms en leessnelheid ligt ongeveer op 18MB/s. Schrijfsnelheid heb ik nog niet getest.

Het gaat overigens over dit model:

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:56
Admiral Freebee schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 22:58:
Mijn Sandisk Cruzer Micro doet gemiddeld 0.7ms en leessnelheid ligt ongeveer op 18MB/s. Schrijfsnelheid heb ik nog niet getest.

Het gaat overigens over dit model:
[afbeelding]
Ik heb ook precies dezelfde cruzer micro, de 512mb versie om precies te zien. Wat mij opgevallen is, is dat standaard Vista deze usb stick niet als readyboost ziet. Echter door de schrijfcache te optimaliseren voor prestaties krijg je wel de mogelijkheid om readyboost te activeren.

Je kunt de schrijfcache op de volgende mannier activeren:
1. stop de cruzer micro in je usb 2.0 poort
2. ga naar "computer" via je start menu en klik met rechtermuisknop op icon van de cruzer micro
3. kies eigenschappen en ga naar tab hardware
4. selecteer de Sandisk Cruzer Micro USB Device en klik op eigenschappen
5. ga naar het tabblad algemeen en klik op instellingen wijzigen
6. ga naar het tabblad beleidsregels en kies Optimaliseren voor prestaties.
7. klik op ok en ontkoppel de Cruzer micro
8. plaats de Cruzer micro weer in je usb 2.0 poort
9. ga naar "computer" via je start menu en klik met rechtermuisknop op icon van de cruzer micro
10. kies eigenschappen en ga naar tab readyboost
11. voer de test uit en je zult zien dat de Cruzer nu wel geschikt is voor readyboost

Dit zal waarschijnlijk voor meerdere usb sticks gelden al wil het niet zeggen dat zeer trage usb-sticks op eens wel geschikt zijn.
Kleine maar belangrijke opmerking is wel dat je je usb-stick netjes dient te ontkoppelen via hardware veilig verwijderen!

Wat ook leuk is om te weten dat je je hardeschijf ook kunt optimaliseren middels bovenstaande stappenplan. Zo heb ik bijvoorbeeld geavanceerde schrijfprestaties ingeschakeld.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bij mij zei Vista direct dat hij geschikt was voor ReadyBoost. Ik heb de 1GB versie :)

[Voor 90% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-03-2007 18:56]

• le_chiel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 09:01
ik zit een beetje te kijken voor ready boost en nu heb ik een aantal vragen,

1. hoeveel kan je max gebruiken ik zit gewoon te denken om er een in te bouwen met een internekabel zodat ik altijd ready boost heb maar hoeveel is de max 8gb

2. kan je ook firewire gebruiken omdat ie sneller is ?

3. is er een duidelijk merkbaar verschil met en zonder readyboost wat zijn jullie gebruikervaringen

gr chiel

• Miki
Gaming_Ares schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:40:
ik zit een beetje te kijken voor ready boost en nu heb ik een aantal vragen,

1. hoeveel kan je max gebruiken ik zit gewoon te denken om er een in te bouwen met een internekabel zodat ik altijd ready boost heb maar hoeveel is de max 8gb

2. kan je ook firewire gebruiken omdat ie sneller is ?

3. is er een duidelijk merkbaar verschil met en zonder readyboost wat zijn jullie gebruikervaringen

gr chiel
Heb je de startpost al gelezen? Er is daar voldoende info te vinden die je meeste vragen beantwoorden. Kijk maar eens bij "Links naar ReadyBoost informatie" bijvoorbeeld.

Aangezien je hier nieuw bent en niet alles kunt weten is het misschien verstandig om eens de FAQ door te lezen. Er wordt namelijk verwacht dat men zelf op onderzoek gaat en niet zomaar vragen dumpt als een soort helpdesk. Daarnaast hoef je ook niet onder iedere post te groeten. Succes en welkom!

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• le_chiel
  • Laatst online: 07-02 09:01
nou nou dat mag wel wat vriendelijker ?

• TommyCP
Ik ben sinds vanochtend de trotse bezitter van de gloednieuwe Corsair Flash Voyager GT. Corsair adverteert o.a. met het feit dat deze stick geschikt is voor ReadyBoost; iets wat ik bij deze kan bevestigen. De lees- en schrijfsnelheden van deze stick zijn volgens Corsair <34MB/s (read) en <28MB/s (write).

Snelheidswinst merk ik trouwens niet, maar ik werk dan ook met 2 GB RAM.

• bopitje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 20:58
Ik heb vandaag ultimate 64 bit binnengekregen, voorheen draaide ik op trail versie zeg maar :9.
Had nog een Transcend SD card liggen van 4 GB 150 X, die ondersteund dus ook ready boost.
Heb nu 3,8 gb van ingebruik voor ready boost, ben echt benieuwd of je het gaat merken met opstarten.

Het voordeel van de sd kaart vind ik dat je hem niet kan zien. Aangezien de card reader in me laptop is ingebouwd. Als het goed werkt koop ik een kaartje voor de laptop zelf, normaal zit het kaartje namelijk in me mda :).

• TommyCP
bopitje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:22:
Ik heb vandaag ultimate 64 bit binnengekregen, voorheen draaide ik op trail versie zeg maar :9.
Had nog een Transcend SD card liggen van 4 GB 150 X, die ondersteund dus ook ready boost.
Heb nu 3,8 gb van ingebruik voor ready boost, ben echt benieuwd of je het gaat merken met opstarten.

Het voordeel van de sd kaart vind ik dat je hem niet kan zien. Aangezien de card reader in me laptop is ingebouwd. Als het goed werkt koop ik een kaartje voor de laptop zelf, normaal zit het kaartje namelijk in me mda :).
Hoeveel intern geheugen heb je in je laptop? Als je aardige hoeveelheid hebt, zul je immers weinig verbetering met ReadyBoost merken.

• Boxxer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-03 15:56
Activeer ReadyBoost op de volgende manier:

DIT WERKT OP "ALLE" USB STICKS!
(volgens de voorgeschreven specs van MS, en alleen voor Vista)

Wat moet je doen?

Druk je Usb Stick in de pc.

1.Open 'regedit.exe' in Vista.

2. Zoek de volgende sleutel op:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\EMDMgmt

Je ziet waarschijnlijk een paar namen van Usb Sticks staan welke vista heeft aangemaakt.
Ik gebruik een Transcend JetFlash V30 4GB, en neem deze als voorbeeld.
De key wordt :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\EMDMgmt\_??_USBSTOR#Disk&Ven_JetFlash&Prod_TS4GJFV30... bla bla bla

Klik erop.

3. Nu verander je de volgende waardes:

DeviceStatus = 2
WriteSpeedKBs = 1000
ReadSpeedKBs = 1000

Sla dit op en sluit RegEdit.

4. Verwijder veilig je Usb Stick en druk deze er weer in :)

5. AutoPlay je Usb Stick en selecteer de optie Readyboost.

Je kunt hem nu gebruiken.

N-Joy Boxxer!

[Voor 7% gewijzigd door Boxxer op 21-03-2007 19:34]

• Miki
Boxxer schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:17:

..blaat..
Sorry maar je hebt hier echt helemaal niets aan. Je usb-stick dient namelijk aan een bepaalde snelheid te voldoen waardoor het interessant is om Readyboost te gebruiken. Enige wat je nu doet is Vista voor de gek houden waardoor je computer alleen maar trager word bij gebruik van deze tip. Ik raad daarom ook een ieder aan om deze tip niet te gebruiken.

• Boxxer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-03 15:56

DIT WERKT OP "ALLE" USB STICKS!
(volgens de voorgeschreven specs van MS, en alleen voor Vista)
Miki daar geef ik je helemaal gelijk in :), daarom staat er dit ook bij:

(volgens de voorgeschreven specs van Microsoft.....)

dus de juiste read/write snelheden, systeem eisen enz.

deze informatie komt van een franse site

[Voor 11% gewijzigd door Boxxer op 21-03-2007 21:45]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-03 17:07

DaOverclocker

Overclocker for life...

Dat readyboost is volgens mij gewoon een ander woord voor swapfile.
imho je swapfile uitzetten geeft nog altijd de grootste snelheids boost!
je swapfile op een andere hd zetten dan je os is ook al sneller. Volgens mij werkt dat nog beter dan zo'n kaartje.
en idd die tip, zo ga je dus je swapfile op een trage stick zetten waardoor je sys alleen maar trager wordt ipv sneller.

systeem specs

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-12-2022
Dat hele readyboost is een hype. Lees voor de aardigheid eens deze test. Daaruit blijkt dat er bij 512 MB RAM inderdaad enig voordeel is te behalen met RB. Bij 1 GB RAM is het effekt te verwaarlozen. En wie gaat er nou serieus Vista draaien met minder dan 1 GB ?
Conclusion: Get 1 GB of RAM, then get Vista, then consider using a USB stick

[Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 21-03-2007 22:08]

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05-2021

notsonewbie

...---...---...---

[quote]Jeronim0 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:37:

Iets aanverwants misschien:
Met gparted heb ik een 10 gig partitie gemaakt op FAT32 voor swap en temp files van vista en andere programma´s, thumbnail lokatie e.d.

Ineens vroeg vista of ik dit station wilde gebruiken voor ready boost ! :)
Dus kennelijk zijn kleine partities, op fat16 of 32 daar erg geschikt voor.

Toen heb ik mijn 2 oude usb sticks kwa inhoud gebackupt, gereformateerd, maar noppes, niks over ready boost aanwezig met die 2 (Sony data fault 512mb en apacer ´onleesbaar type´ 256mb)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-12-2022
notsonewbie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:38:
[quote]Jeronim0 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:37:

Iets aanverwants misschien:
Met gparted heb ik een 10 gig partitie gemaakt op FAT32 voor swap en temp files van vista en andere programma´s, thumbnail lokatie e.d.

Ineens vroeg vista of ik dit station wilde gebruiken voor ready boost ! :)
Dus kennelijk zijn kleine partities, op fat16 of 32 daar erg geschikt voor.
Dan denk ik dat Windows zich daar vergist. Readyboost moet het juist hebben van de lage random access tijden van USB sticks (onder 1 ms). Er is geen enkele harddisk die dit haalt.
Een swap partitie op dezelfde schijf geeft nauwelijks performance winst, omdat de leeskoppen steeds op en neer moeten tussen de normale partitie en het swap volume. Wel heeft het zin om tweede disk daarvoor te gebruiken.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Henk007 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:23:
[...]

Dan denk ik dat Windows zich daar vergist. Readyboost moet het juist hebben van de lage random access tijden van USB sticks (onder 1 ms).
Nog steeds snap ik het niet, ik swap in theorie liever op een disk die gemiddeld +55 mb ps schrijft/leest, dan een usb stickje dat binnen een milliseconde niet verder dan hooguit 25 mb ps haalt.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Admiral Freebee
  • Niet online
notsonewbie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:12:
[...]

Nog steeds snap ik het niet, ik swap in theorie liever op een disk die gemiddeld +55 mb ps schrijft/leest, dan een usb stickje dat binnen een milliseconde niet verder dan hooguit 25 mb ps haalt.
Als je enorm veel kleine bestandjes moet binnehalen dan kan die USB stick wel sneller zijn. Je werkgeheugen blijft het snelste natuurlijk maar als kleine bestanden toch naar een page file moeten, dan liefst op flashgeheugen.

Dat Windows vaak kleine bestanden nodig heeft kan je makkelijk horen aan je HDD. Dat typisch ratelend geluid is het lezen van veel kleine bestandjes. Een lineaire read maakt een heel ander geluid.

• Erhnam
  • Laatst online: 30-03 07:55

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb niet zo zeer een ReadyBoost gerelateerde vraag maar ik ben wel op zoek naar een grote USB stick. Liefste 4GB of 8GB. Als de stick Readyboost moet zijn zal hij ook wel snel genoeg zijn om Windows in zijn geheel te hosten! Heeft iemand hier ervaring mee? WindowsXP / OSX van een 8GB stickje booten moet toch een stuk sneller gaan?

http://www.xbmcfreak.nl/

• VonFoX
  • Laatst online: 22-11-2022

VonFoX

Las noches de Diciembre

Heeft iemand al een Readyboost SD kaartje gevonden?

Yo.

• aramdin
  • Laatst online: 20-01 00:42
FYI: Heb een PQI Cool Drive 4GB U339 Pro die nu mooi dienst doet als "Readyboost schijf". Op de verpakking staat ook een mooi Vista ReadyBoost logo :p

@VonFox
Mn oude Kingston 1024MB Compactflash kaartje (staat geen snelheid op) wordt zelfs gezien als "ReadyBoost" ready. Als je nu een "snelle" SD kaart koopt moet het wel gewoon te doen zijn...

[Voor 9% gewijzigd door aramdin op 27-03-2007 18:17]

ND-Photo.nl (Portfolio) / Ducked.nl (Blog)

• Driek
  • Laatst online: 22:12
VonFoX schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:57:
Heeft iemand al een Readyboost SD kaartje gevonden?
Ik heb de sandisk extremeIII 1gb geprobeerd, maar deze werkte niet met ready boost

Tijd van werken, tijd van rusten

• aramdin
Hmm weird, die is vele malen sneller dan mn Kingston instap CF kaartje...

• VonFoX
  • Laatst online: 22-11-2022

VonFoX

Las noches de Diciembre

4launch zegt geen kaartjes te hebben maar Informatique zegt:

U kunt hiervoor de Kingston Elite Pro en de Sandisk Ultra 2 voor
gebruiken, deze zijn snel genoeg voor readyboost.

Yo.

• TommyCP
Ik denk dat het bij SD- en andere geheugenkaarten ook meer van je kaartlezer af gaat hangen of ReadyBoost gaat werken of niet. Externe kaartlezers schijnen sowieso niet te werken.

Anoniem: 179590

Ik vond dit artikel op Tom's Hardware ook erg handig leesvoer m.b.t. readyboost.

Het gaat in op zowel SuperFetch als ReadyBoost en hoe deze in combinatie te gebruiken.
Misschien handig om aan te topicstart toe te voegen?

• aramdin
TommyCP schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:02:
Ik denk dat het bij SD- en andere geheugenkaarten ook meer van je kaartlezer af gaat hangen of ReadyBoost gaat werken of niet. Externe kaartlezers schijnen sowieso niet te werken.
Ik heb het ook geprobeerd met een Sandisk Imagemate & dat ging prima :)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

aramdin schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:18:
[...]Ik heb het ook geprobeerd met een Sandisk Imagemate & dat ging prima :)
Mijn Dane-Elec tig-mem kaart lezer, USB 2, met een Transcend SD kaartje, 512 MB, speed " 80 x " wordt niet gezien als mogelijk voor ready boost.

• aramdin
Probeer eens een andere USB poort, liefst 1 aan de achterkant van je kast (die direct op je mobo zijn geplakt als het ware). Als je dat al gedaan had, ligt het probably aan de reader, of is het toch iets met SD kaartjes...

[Voor 27% gewijzigd door aramdin op 30-03-2007 19:58]

• Erhnam

Erhnam

Ik heb laatst iets gelezen over het readyboost gebeuren. Het is dat sommige usb stickjes of kaartjes 120x aangeven maar dat gaat dan alleen over de eerste paar mb die op de stick of kaart staan. Hier kan maximale snelheid behaald worden. Na de eerste paar mb's gaat het vervolgens traag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeronim0
Anoniem: 179590 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:43:
Ik vond dit artikel op Tom's Hardware ook erg handig leesvoer m.b.t. readyboost.

Het gaat in op zowel SuperFetch als ReadyBoost en hoe deze in combinatie te gebruiken.
Misschien handig om aan te topicstart toe te voegen?
Toegevoegd aan de TS, bedankt was deze vergeten.

Jeronim0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Henk007 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:23:
[...Over FAT filesystems...]

Dan denk ik dat Windows zich daar vergist.
..Of RB kijkt juist naar FAT filesystems omdat die ook op USB sticks gebruikt worden en niet de overhead van NTFS hebben?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Ik heb een corsair flash voyager van 1 gb.
Toen ik nog een beta van vista draaide deed ready boost het eerst niet.
Maar door mijn usb te formatteren naar NTFS deed hij het wel.
Alleen nu werkt dit niet meer, iemand enig idee?

Anoniem: 62272

quote:

..blaat..
Sorry maar je hebt hier echt helemaal niets aan. Je usb-stick dient namelijk aan een bepaalde snelheid te voldoen waardoor het interessant is om Readyboost te gebruiken. Enige wat je nu doet is Vista voor de gek houden waardoor je computer alleen maar trager word bij gebruik van deze tip. Ik raad daarom ook een ieder aan om deze tip niet te gebruiken.
Heb je dit al geprobeerd, ik wel op een SD-kaartje en het werkt.
Programma's die ik al een paar had geopenend reageren nu nog sneller.
Misschien lijkt het maar zo, maar voor het gevoel wel.

Mijn systeem specs:
AMD 4200+ X2 (S939)
2 Gb geheugen
250 Gb HD

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 14:48
Ik heb dus een PQI Cool Drive Pro. Volgens PQI is deze ReadyBoost Ready en toch weigert hij te boosten. Vista herkent hem niet als PQI-schijfje, maar als Generic USB Flash disc. Waar zou ik kunnen beginnen met troubleshooten?

• dna_fatrabbit
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 12:03
hey tweakers,
is he ook mogelijk om de hele software matige meuk van de " Kingstone Data Traveler Elite" af te mieteren...
althans zodat hij als een normale USB drive functioneerd?
Mijn pa heeft namelijk van zijn werk 2 gekregen een voor op het werk en 1 voor persoonlijk gebruik, maar hij is niet kapot van dat hele encryptie verhaal en alle handelingen die erbij komen kijken voor de persoonlijke Stick.
Ik wil niet te vlug dat ding formateren en slopen en dat hij dadelijk niks meer doet hehe :)
Ik weet niet eens of het mogelijk is om dat ding te formateren vraag het liever eerst eens.

• aramdin
paknaald schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:11:
Ik heb dus een PQI Cool Drive Pro. Volgens PQI is deze ReadyBoost Ready en toch weigert hij te boosten. Vista herkent hem niet als PQI-schijfje, maar als Generic USB Flash disc. Waar zou ik kunnen beginnen met troubleshooten?
Ik heb dezelfde en bij mij wordt hij ook gezien als Generic USB Flash Disk. Readyboost doet het echter goed :)

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
weet er iemand of de PQI U339S ook geschikt is voor readyboost (pc winkel hier om de hoek heeft de Pro versie niet :( ) of ga ik best op zoek naar een betere stick?

• Jeronim0
paknaald schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:11:
Als je hem alleen al voor ReadyBoost hebt aangeschaft, dan zou ik hem terugbrengen: hij voldoet niet aan je reële verwachtingen en dan mag je hem retourneren binnen een x aantal werkdagen. Feit dat Vista hem al niet accepteert voor ReadyBoost, zegt al dat hij qua snelheid niet geweldig is.

@dna_fatrabbit volgens mij helpt dit je aardig op weg: Disable, Remove and Uninstall U3 Launchpad

@Promy volgens mij wel, zie de link (update) onder USB Sticks geschikt voor ReadyBoost in de TS.

[Voor 18% gewijzigd door Jeronim0 op 10-04-2007 23:13]

Jeronim0

• Petry
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-09-2018
Microsoft heeft ook twee eigen usb sticks op de markt gebracht (iig voor mcp´ers) die readyboost compatible zijn. het betreft een 1 en een 2 gig stick.

de prijzen liegen er alleen niet om: $32.00 voor 1 Gb en $59.99 voor de 2Gb variant.
Deze zijn voor zover ik weet alleen te bestellen via de MCPeStore.

https://shop.ecompanystore.com/MCPeStore/MCF_products/MIC20014900.jpg

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 19:33
Wanneer ik met Vista Ultimate probeer ReadyBoost aan te zetten, zie ik de volgende melding op het tabblad:

The device is plugged into an unsupported interface

Niet logisch want het betreft een USB 2.0 interface van een Intel 945G mobo.
Alles in de bios staat goed ingesteld en ik heb de intel drivers al geprobeerd.

Wie kan me hiermee helpen? :|

• Erhnam

Erhnam

Heeft er iemand ervaring met deze stick

http://www.trustedreviews...r-Flash-Voyager-GT-8GB/p1

http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/4482-IMG3482s.jpg

• TommyCP
Ik heb een Corsair Flash Voyager GT van 2 GB en ben er erg tevreden over. Hij is geschikt voor ReadyBoost, al is de snelheidswinst niet erg groot (maar dit geldt voor alle USB-sticks).

Maximaal kun je trouwens maar 4 GB aan ruimte voor ReadyBoost gebruiken. Dus als je van plan bent
om een 8 GB stick te kopen met het idee om hem volledig voor ReadyBoost in te zetten, dan kun je beter een 4 GB stick kopen (anders laat je 4 GB onbenut).

[Voor 29% gewijzigd door TommyCP op 31-05-2007 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 23:16
als het over 4GB en 8GB gaat....koop dan een Compact Flash kaartje van die grootte, met lees snelheid 40MB/s.

CF->pATA adapter erbij (2eurie op eBay), en je hebt een mooi OS en of Program Files diskje (8GB voor meest gebruikte programma's moet lukken dacht ik toch).
Scheelt veel meer in performance.

Ctrl+k

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyCP
Daar staat natuurlijk tegenover dat flash-geheugen slechts een beperkt aantal malen beschreven kan worden. Bij Readyboost worden alleen bestanden die veel worden gelezen maar weinig worden gewijzigd op de USB-stick gezet om zo de USB-stick te sparen. Dit zou bij jouw oplossing niet het geval zijn; alle bestanden (ook degenen die vaak worden gewijzigd, incl. de volledige pagefile) staan dan op de CF-kaart, wat de levensduur van de kaart aanzienlijk verkort. Ik gok dat hij binnen een jaar gebreken (bad sectors) gaat vertonen.

Anoniem: 218209

heb net een 2gb usb stickje bijgedaan, kan het ook in games uitmaken? thx.
(gebruik 1.8gig voor RB van de stick) (sig = spec's)

• mxchael
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-02 14:57
Aangezien ik wel eens boven mijn aantal Mb's RAM kom wil ik een nieuwe U3 stick kopen die ook geschrikt is voor Readyboost. Ik had een SanDisk Cruzer® Titanium van 2Gb in gedachte.
Maar zal deze Readyboost sneller zijn dan het virtueele geheugen van Windows?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je meer intern geheugen gebruikt dan je hebt dan is het veel verstandiger om extra RAM bij te steken. Zeker met de lage geheugenprijzen van nu. Dit zal veel sneller zijn dan een USB stick met readyboost. Flashgeheugen heeft als enigste voordeel een lage toegangstijd vergeleken met je harde schijf maar intern geheugen heeft een veel hogere snelheid en een nog lagere toegangstijd.

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02 18:36
Ik heb op me laptop nu ook readyboost maar eens geprobeerd. merk erg veel verschil.
Ik heb vista ultimate, en een pentium M notebook...
Wat me op viel was dat hij niet standaard werkte tot ik hem leeg haalde en formatteerde.
(Ntfs)

• knoore
  • Laatst online: 25-03 09:53
Ik heb een vraag, is dit goed om te gebruiken als ReadyBoost?
Het gaat voornamelijk om de accesstime, want die zou ik zelf niet weten. De rest van de eigenschappen voldoet aan de eisen.

http://www.kieskeurig.nl/product/DABCAD21FBFEBC2EC1257329002CB7D8.htm
of deze?
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10151&catalogId=&langId=-1&productId=11038022&SR=sony_search_seo&SQS=MSX-4GN
The device should have an access time of 1ms or less.

[Voor 47% gewijzigd door knoore op 13-08-2007 18:14]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat je beter wat RAM geheugen kan kopen dan een speciale snelle geheugenkaart voor Readyboost. Het snelste is nog altijd RAM geheugen wat een hoge overdrachtsnelheid combineert met een lage toegangstijd.

Dus tenzij je sowieso een CF kaartje gaat kopen voor je camera, PDA of wat dan ook, zou ik het geld investeren in extra RAM.

• knoore
  • Laatst online: 25-03 09:53
Dit is een tijdelijke oplossing, die in de nieuwe computer ook nog bruikbaar is.
Rond januari koop ik me een nieuwe pc. Dus om nu nog extra ram (DDR1) te gaan kopen.

En ik heb reeds 2 gb ram. Dus opzich is meer ram ook niet echt nodig.

[Voor 18% gewijzigd door knoore op 13-08-2007 19:17]

• Drammer
  • Laatst online: 25-01 23:43

Drammer

100% OC

Als ik even een enormen KICK mag maken :)

Binnenkort krijg ik een laptopje (HP 9595ED) waar ik meteen 2GB Sandisk Xtreme3 bij gekocht heb voor de ReadyBoost. Nu lees ik wat verhalen dat je meteen het dubbele van je ram moet nemen.

Heeft iemand ervaring met SD kaartjes en cardreaders i.c.m. readyboost en helpt het ook? Gaat om een laptop en uitstekende zaken hou ik niet zo van :X

Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 6GB DDR3 - R9 280X - De Studiefabriek

• Admiral Freebee
  • Niet online
Drammer schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 08:55:
Als ik even een enormen KICK mag maken :)

Binnenkort krijg ik een laptopje (HP 9595ED) waar ik meteen 2GB Sandisk Xtreme3 bij gekocht heb voor de ReadyBoost. Nu lees ik wat verhalen dat je meteen het dubbele van je ram moet nemen.

Heeft iemand ervaring met SD kaartjes en cardreaders i.c.m. readyboost en helpt het ook? Gaat om een laptop en uitstekende zaken hou ik niet zo van :X
Als je laptop al 2GB RAM heeft zou ik het niet gebruiken. Volgens mij is het zelfs bij 1GB RAM de moeite nog niet waard om Readyboost te gebruiken.

• Drammer
  • Laatst online: 25-01 23:43

Drammer

100% OC

Admiral Freebee schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:13:
[...]

Als je laptop al 2GB RAM heeft zou ik het niet gebruiken. Volgens mij is het zelfs bij 1GB RAM de moeite nog niet waard om Readyboost te gebruiken.
Hij beschikt inderdaad over 2GB intern geheugen, gaat om een HP 9595 ED. Nu zie ik wel in de reviews dat het iets scheelt.

Zijn er meer tweakers die er zo over denken... :| "ik weet het niet meer" :O

Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 6GB DDR3 - R9 280X - De Studiefabriek

• Admiral Freebee
  • Niet online
Drammer schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 17:50:
Hij beschikt inderdaad over 2GB intern geheugen, gaat om een HP 9595 ED. Nu zie ik wel in de reviews dat het iets scheelt.

Zijn er meer tweakers die er zo over denken... :| "ik weet het niet meer" :O
Ik vind het onzinnig om speciaal snel flashgeheugen te kopen als je al 2GB hebt. De verschillen met 2GB RAM zijn eerder marginaal te noemen. Als je het al hebt liggen en je gebruikt het niet, zou ik het wel in mijn computer steken voor ReadyBoost maar ik zou het niet speciaal gaan kopen.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 07:31

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Voor een laptop kan het best zinnig zijn hoor, de HD snelheid van een laptop en de snelheid van het geheugen in laptop zijn vaak factoren die trager zijn in dan in een desktop waardoor je met readyboost bij een laptop toch nog wel performance winst hebt.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Admiral Freebee
  • Niet online
SithWarrior schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 00:48:
Voor een laptop kan het best zinnig zijn hoor, de HD snelheid van een laptop en de snelheid van het geheugen in laptop zijn vaak factoren die trager zijn in dan in een desktop waardoor je met readyboost bij een laptop toch nog wel performance winst hebt.
Readyboost wordt gebruikt voor kleine bestanden aangezien een harde schijf een hogere transferrate heeft. Flashgeheugen heeft echter een relatief lage toeganstijd waardoor het voor kleine bestanden sneller is dan een harde schijf.

De grote maar is echter dat RAM geheugen zowel een lagere toegangstijd en een (veel) hogere overdrachtssnelheid heeft. Zelfs in een laptop met relatief "traag" geheugen. Een beetje laptop heeft wel PC-4200 DDR2 in Dual Channel maar zelfs DDR in single channel zou nog sneller zijn dan flashgeheugen of een harde schijf.

• Woodsy
  • Laatst online: 30-03 13:44
Ondertussen zijn de vele reviews alweer een stuk ouder helaas, maar ik zit te twijfelen over en Ready Boost stick. Ik heb al 2Gb en heb gelezen dat je daar het minste winst mee haalt, maar heb ook ooit gelezen dat Windows beter werkt met pagefile (omdat sommige programma's daar nou eenmaal gewoon gebruik van maken).

Is het met eventueel huidige updates nu al mogelijk om winst te halen ermee ook al heb je al 2 gb. Ik zou het gebruiken voor een laptop, waar de schijven altijd al iets trager zijn. Ik heb een pagefile van 1Gb ongeveer.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 16:37
Het schijnt dat het ook met voldoende RAM zin heeft Readyboost te gebruiken, omdat SuperFetch dan veel meer bestanden klaar kan zetten op een medium met een korte toegangstijd t.o.v. de harddisk.

Uit het artikel van Tom's Hardware:

"Having 2 GB of RAM reduced application launch times even more, but now we're talking about fractions of a second. But again: If you study our results carefully, you'll realize that it makes sense plugging an unused high-speed USB 2.0 Flash device into a USB 2.0 port: Application responsiveness at launch does still benefit!"

[Voor 48% gewijzigd door pinockio op 14-10-2007 12:32]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het is toch zo dat als je al 2GB intern hebt, je minstens een USB stick van 4GB moet hebben wil je er profijt van hebben? Ik heb dit iig wel op mn laptop, met een cruzer van 4GB en ik heb t gevoel dat t wel wat helpt. Ik zou het met iets moeten meten om daadwerkelijk verschil te zien, een bech ofzo. Iemand een idee hoe je dat goed kunt meten?

Was overigens vet goedkoop, 4GB sticky voor 35 euries.

• Zwelgje
  • Laatst online: 21:05
peakaboo schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:32:
Het is toch zo dat als je al 2GB intern hebt, je minstens een USB stick van 4GB moet hebben wil je er profijt van hebben? Ik heb dit iig wel op mn laptop, met een cruzer van 4GB en ik heb t gevoel dat t wel wat helpt. Ik zou het met iets moeten meten om daadwerkelijk verschil te zien, een bech ofzo. Iemand een idee hoe je dat goed kunt meten?

Was overigens vet goedkoop, 4GB sticky voor 35 euries.
'je hebt het gevoel dat...'

laat dat nu precies het probleem van readyboos zijn :)

http://4sysops.com/archiv...%99t-improve-performance/

A wise man's life is based around fuck you

• peakaboo
  • Niet online
Powershell schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:43:
[...]

'je hebt het gevoel dat...'

laat dat nu precies het probleem van readyboos zijn :)

http://4sysops.com/archiv...%99t-improve-performance/
Hmm ja, ik heb er 2 aangeschaft, 1 voor mn zus (puur voor data opslag, zij heeft zowieso geen vista dus) en de ander voor mijn laptop waar m'n moeder voornamelijk veel op werkt, en dat is ook voor data. Maar ach, eigenlijk heeft mn laptop geen boost nodig, snel zat voor een acer op vista :) (T5500, 2GB, 100GB 7200RPM, 7300 go -die zuigt wel >:) -17inch)

• Anoniem: 98248
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb voor mijn notebook (T7700 Core2Duo 2,4Ghz, 4GB RAM en 200GB 7200rpm) een A-Data E702 4GB Expresscard gekocht. Deze wordt in Vista herkend als usb-stick en werkt ook met readyboost. Lees en schrijfsnelheid van 21 MB/s! Qua performance merk ik er niet zo heel veel van, maar toch leuk om te hebben (steekt namelijk ook niet uit en heeft ook een USB-poort waar ik m op aan kan sluiten).

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=340288

• peakaboo
  • Niet online
Anoniem: 98248 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 21:58:
Ik heb voor mijn notebook (T7700 Core2Duo 2,4Ghz, 4GB RAM en 200GB 7200rpm) een A-Data E702 4GB Expresscard gekocht. Deze wordt in Vista herkend als usb-stick en werkt ook met readyboost. Lees en schrijfsnelheid van 21 MB/s! Qua performance merk ik er niet zo heel veel van, maar toch leuk om te hebben (steekt namelijk ook niet uit en heeft ook een USB-poort waar ik m op aan kan sluiten).

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=340288
Ik denk dat je daar weinig tot eerder geen performance winst mee hebt, je zou ten 1e een 8MB stick moeten hebben om er voordeel uit te halen. Maar ook dat betwijfel ik. Gebruik 'm gewoon lekker als data opslag, is niet niks 4000mb op een usb sticky! Mooie laptop trouwens.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 16:37
peakaboo schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat je daar weinig tot eerder geen performance winst mee hebt, je zou ten 1e een 8MB stick moeten hebben om er voordeel uit te halen. Maar ook dat betwijfel ik. Gebruik 'm gewoon lekker als data opslag, is niet niks 4000mb op een usb sticky! Mooie laptop trouwens.
Dat lijkt me een misvatting. Readyboost + superfetch is niet hetzelfde als "je pagefile op een USB stick zetten". Als je extreem veel programma's gebruikt zou superfetch die allemaal op je USB stick laden, daarmee je RAM ontlasten en bovendien vanwege de snelle toegangstijd t.o.v. een harddisk sneller beschikbaar moeten houden.

Leg eens uit waarom je Readyboost volume 2x je RAM zou moeten zijn?

[Voor 15% gewijzigd door pinockio op 15-10-2007 08:59]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TommyCP
pinockio schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 08:58:
[...]
Leg eens uit waarom je Readyboost volume 2x je RAM zou moeten zijn?
Uit Tom Archer's ReadyBoost Q&A (te vinden in de openingspost):
Q: Ok... 256M-4GB is a pretty big range... any recommendations?
A: Yes. We recommend a 1:1 ratio of flash to system memory at the low end and as high as 2.5:1 flash to system memory. Higher than that and you won't see much benefit.
Maar met een paar gig aan intern geheugen ga je helemaal niets aan readyboost hebben, lees de benchmarks er maar op na.

[Voor 17% gewijzigd door TommyCP op 15-10-2007 17:20]

• Niet online
peakaboo schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 22:18:
[...]

4GB is het maximum...

• Miki
Ik heb vandaag maar eens mijn spaarvarken aangekeken en besloten om een geheugen upgrade te doen en ik ben erg geschrokken van het resultaat. Mijn laptop kwam standaard met 2x512mb en ik dit zojuist vervangen voor 2x1024mb. Het verschil is echt heel erg groot te noemen, alles maar dan ook alles voelt veel vlotter aan. Ik snap ook niet waarom Microsoft dit niet bij het publiek bekend maakt.
Voordat mensen hier dus dure USB sticks kopen is het misschien verstandig om eerst je geheugen te upgraden.

[Voor 12% gewijzigd door Miki op 15-10-2007 18:20]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Miki schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 18:19:
..... , alles maar dan ook alles voelt veel vlotter aan.
En het gaat allemaal nog sneller als je de pagefile verwijderd. Sommige tweakers zouden dat 'dom' vinden maar ik merk tot nu toe alleen maar voordelen (=snelheidswinst).

[Voor 40% gewijzigd door Haaglander op 15-10-2007 19:30]

• Niet online
Haaglander schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:29:
[...]

En het gaat allemaal nog sneller als je de pagefile verwijderd. Sommige tweakers zouden dat 'dom' vinden maar ik merk tot nu toe alleen maar voordelen (=snelheidswinst).
Leg eens uit...

• Miki
Haaglander schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:29:
[...]

Kun je dit ook staven met feiten? Ik heb namelijk deze discussie ook al eens gezien bij XP en toen waren de experts er toch wel over uit om gewoon je pagefile te behouden. Dit inverband met minimale snelheidswinst en dat bepaalde software juist gebruik maakt van je pagefile.

• peakaboo
  • Niet online
Van readyboost of van een USB stick? Ik heb er namelijk zat zien hangen die 8GB aankunnen, maar of ze ook 8GB readyboost leveren lijkt me sterk. Maar 4GB heeft de beste prijs/hoeveelheid verhouding, vind ik. 35 euro voor 4GB usb stick is echt weinig, kun je zoveel op kwijt.

Anoniem: 20531

De ReadyBoost cache file op je memorystick kan maximaal 4GB groot zijn.

• TommyCP
Miki schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 18:19:
Ik snap ook niet waarom Microsoft dit niet bij het publiek bekend maakt. Voordat mensen hier dus dure USB sticks kopen is het misschien verstandig om eerst je geheugen te upgraden.
ReadyBoost is puur bedoeld voor mensen die hun geheugen niet kunnen/willen uitbreiden en die een snelle USB-stick in hun bezit hebben. MS heeft nooit gezegd dat ReadyBoost een alternatief is voor meer systeemgeheugen. De allereerste alinea op MS's ReadyBoost pagina luidt zelfs:
Adding system memory (typically referred to as RAM) is often the best way to improve a PC's performance, since more memory means more applications are ready to run without accessing the hard drive. However, upgrading memory can be difficult and costly, and some machines have limited memory expansion capabilities, making it impossible to add RAM.

• peakaboo
  • Niet online
Anoniem: 20531 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 23:11:
De ReadyBoost cache file op je memorystick kan maximaal 4GB groot zijn.
Volgens mij minder zelfs, of dat ligt aan mijn micro cruzer (4GB), als ik bij het tabblad readyboost kijk kan ik iets van 37xxnog wat MB aan ready boost toevoegen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het idd ook meer baat heeft bij systemen die 512mb-1024mb hebben, die halen er misschien ong merkbare winst uit qua snelheid.

• Woodsy
Zonder de discussie op te laaien of het nou zin heeft om ReadyBoost te gaan gebruiken had ik toch nog een vraag.

Ik werk altijd op een notebook met cardreader, is het dan verstandig om eventueel een flashkaartje te gebruiken in plaats van usb? Deze zou toch sneller moeten zijn als USB?

//Edit het maakt mij niet uit als die maar 1-2 jaar meegaat door versnelde slijtage. Tegen die tijd koop ik wel weer wat anders.

//Edit2 - Ik heb overigens geen sloten voor ram meer over, werk veel met CS3 ook, en de harddisk minder belasten voor notebook lijkt mij ook wel nuttig.

[Voor 15% gewijzigd door Woodsy op 16-10-2007 10:42]

• TommyCP
Woodsy schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:41:
Zonder de discussie op te laaien of het nou zin heeft om ReadyBoost te gaan gebruiken had ik toch nog een vraag.

Ik werk altijd op een notebook met cardreader, is het dan verstandig om eventueel een flashkaartje te gebruiken in plaats van usb? Deze zou toch sneller moeten zijn als USB?
Voor USB sticks geldt dat ReadyBoost alleen werkt met USB 2.0 sticks die een bepaalde minimum lees- en schrijfsnelheid hebben. Of een kaartje beter is dan een USB stick hangt daarmee volledig af van de snelheden van beide media; de snellere is uiteraard beter.

Flashkaartjes werken trouwens niet altijd, dat hangt van je kaartlezer af. Ik geloof dat als je kaartlezer geen schijfletters laat zien op het moment dat er geen kaartje in zit, er een dikke kans is dat hij met ReadyBoost gaat werken. Uiteraard moet je kaartje wel aan de gestelde snelheidseisen voldoen.
//Edit het maakt mij niet uit als die maar 1-2 jaar meegaat door versnelde slijtage. Tegen die tijd koop ik wel weer wat anders.
Is geen issue. ReadyBoost schrijft alleen bestanden naar je stick die weinig worden gewijzigd om op die manier je flashgeheugen te sparen. Veel sticks en kaarten hebben daarnaast een soort van randomizer ingebouwd die ervoor zorgt dat data zoveel mogelijk naar verschillende sectoren wordt geschreven, om zo te voorkomen dat bepaalde sectoren zwaarder worden belast (en eerder af zijn) dan anderen.

• Woodsy
TommyCP schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:17:
[...]

Voor USB sticks geldt dat ReadyBoost alleen werkt met USB 2.0 sticks die een bepaalde minimum lees- en schrijfsnelheid hebben. Of een kaartje beter is dan een USB stick hangt daarmee volledig af van de snelheden van beide media; de snellere is uiteraard beter.
Vraagje dan nog, waar kan ik benchmarks van zoiets vinden? Want kom er ondertussen echt niet meer uit wat nou allemaal sneller en beter is. En dan nog al die 50x 100x 133x etc...

• TommyCP
Als je wilt weten welke USB-sticks / kaartjes het beste zijn, dan kun volgens mij kun je het beste naar de doorvoersnelheden van deze USB-sticks / kaartjes kijken. En die moeten in de productspecificaties staan. Zoniet, dan weet ik niet waar je ze kunt vinden.

Maar persoonlijk denk ik dat verschillen in de doorvoersnelheid geen heel grote impact hebben op de performance. ReadyBoost profiteert namelijk vooral van de lage accesstimes die flashgeheugen kent. Ik zou gewoon iets zoeken wat voor ReadyBoost geschikt is zonder me zorgen te maken over de exacte snelheid.

[Voor 20% gewijzigd door TommyCP op 16-10-2007 15:21]

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 14:09
Ook even een vraagje, zit er over te denken om 4gb in readyboost te zetten. Ik heb een (al jaren geweldige) IBM T42 laptop met de volgende specificaties

PM1.7, 1.5 GB RAM, 5400 rpm Hitachi 40gb disk....

Nu heb ik mijn ram al geupgrade naar 1.5 gig dit werkt prima in Vista...ik betwijfel dus of 512 extra die ik er nog uit kan halen het waard is. Bovendien kost dit aardig extra aangezien ik de 512 die er inzit dan in de prullenbak kan gooien...kortom niet echt een optie.

Verder zou ik mijn hd natuurlijk up kunnen graden naar een 7200 Hitachi travelstar 80 of 100 gb. Dit heeft ook niet echt de voorkeur aangezien ik geen zin heb in reinstall en zon disk ook gauw een euro of 80 kost.

Nu heb ik iets gelezen over de performance improve als ik readyboost gebruik. Kortom dit lijkt me een goedkope optie. Ik moet dan volgens internet minimaal een 3gb usb stick hebben.

- Welke kan ik het beste aanschaffen (prijs/performance ratio)
- En gaat dit echt helpen, of kan ik toch beter die hd upgrade doen (ongeveer drie maal zo duur en veel gedoe)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 09:08

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

okio schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:26:
- En gaat dit echt helpen, of kan ik toch beter die hd upgrade doen (ongeveer drie maal zo duur en veel gedoe)
Nee, readyboost is een extensie op je interne geheugen en heeft alleen baat bij systemen die minder dan 1 gig aan intern geheugen hebben.. bij het bereiken van je geheugen limiet wordt dan readyboost aangesproken. jij hebt anderhalf gig en komt daar dan denk ik niet zo snel aan.
je hebt serieus meer baad bij een 7200rpm hdd.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee