Inhoud
- Introductie
- Mijn keuze
- USB sticks geschikt voor ReadyBoost
- Links naar ReadyBoost informatie
- Links naar ReadyBoost artikelen
- Links naar USB stick reviews
Introductie
Dit is mijn eerste topic start op deze wijze, dus ik hoop dat ik het naar een goed voorbeeld heb gestructureerd. Ik zal het in eerste instantie vrij simpel houden en hoe meer ik leer, hoe meer ik het bijwerk.Ik heb mij aardig verdiept in de werking van ReadyBoost onder Windows Vista en de diverse USB sticks die er te koop zijn om zo tot een verstandige aanschaf over te gaan. Hier hoop ik dat ik een mooie aanzet kan geven om een interessante discussie op gang te brengen en informatie hierover uit met elkaar uit te wisselen op een prettige manier.
Mijn keuze
Ik was op zoek naar een leuke USB stick voor onder Windows Vista om o.a. voor ReadyBoost te gaan gebruiken. Ben gaan googlen naar wat reviews en voor mij was uiteindelijk vanwege prijs, kwaliteit en beschikbaarheid de Transcend Jetflash 150 van 2GB de beste keuze (€27 bij InternGeheugen.com). Ik had ook TakeMS MEM-drive mini hoog op het lijstje staan, maar die is nergens op voorraad en slecht te leveren.Onderstaande lijstjes heb ik van de USB sticks gemaakt met tussen haken random access time (ms), average read speed (MB/s), average write speed (MB/s). Geschikt is gesorteerd op toegangstijd snelheid >10MB/s, gevolgd door op toegangstijd en snelheid < 10MB/s. Niet geschikt is alfabetisch gesorteerd en de redenen hiervoor kunnen divers zijn, maar over het algeemen gebruik ik toegangstijd >2ms of snelheid <5MB/s. Aangezien ReadyBoost als cache fungeert tussen geheugen en harde schijf is het volgens mij alleen goed bruikbaar i.c.m. USB sticks met een lage toegangstijd. HD ligt in de range van 10-20ms, dus ik men van mening, dat de toegangstijd veel lager moet liggen. De SuperTalent is behoorlijk snel, maar zitt qua toegangstijd op het randje. Overigens presteertde Transcend Jetflash 2A wisselvallig (zie dubbele vermelding), evenals de stick van Corsair.
Wel geschikt naar mijn idee:
Kingston Datatraveler Elite (0.5, 23.6, 11.8)Kingston Datatraveler II+ (0.5, 20.1 5.7)
Verbatim Drive Store (0.5, 17.5 14.2)
Transcend Jetflash 150 (0.6, 13.0, 11.0)
Crucial Gizmo (0.7, 27.8, 13.2)
TakeMS MEM-Drive Mini (0.7, 19.3, 7.4)
TwinMos MobileDisk III (0.7, 14.4, 12.7)
Sandisk Cruzer Titanium (0.9, 16.4, 13.8)
ATP Tough drive (1.0, 24.7, 15.9)
Lexar Jumprive Pro (1.1, 16.1, 14.1)
Super Talent Fireball (1.8, 25.0, 14.2)
Sony MicroVault (0.7, 9.7, 7.8)
Freecom Databar (0.7, 8.1, 7.2)
PQI Travelling Disk 2.0 (0.8, 8.0, 7.6)
PQI Travelling Disk CoolDrive (0.8, 8.1, 7.4)
Transcend Jetflash 2A (1.1, 9.3, 6.4)
Dane-elec zMate (1.1, 7.1)
Niet geschikt naar mijn idee
Adata MyFlash (64)Apacer Handy Steno HT202 (>2)
Corsair Flash Voyager (32)
Kingston Datatraveler II (1.8, 17.1)
Kingston Datatraveler (3.3, 7.2)
Lexar JumpDrive
MSI Mega Stick (0.5, 3.3, 3.0)
OCZ Mini Kart (59)
OCZ Rally (57)
OCZ Roadster
PNY Flashdrive (2.2)
PNY Max File Attache (35)
PQI Card drive (101)
Sandisk Cruzer Micro (94)
Sandisk Cruzer Mini (15.2)
Toshiba Transmemory (2.6, 12.4)
Transcend Jetflash 2A 8GB (65ms, 0.9)
Geen reviews en dus niet overwogen:
Imation, Maxel, PEAK, SweexUSB sticks geschikt voor ReadyBoost
Er zijn USB sticks welke Enhanced voor Windows ReadyBoost zijn. Van deze sticks mag je dus verwachten, dat je er in ieder geval ReadyBoost op kunt activeren (de stick voldoet aan de performance eisen die Microsoft stelt):Apacer Handy Steno HT202/HT203
Kingston DataTraveler ReadyFlash
Transcend JetFlash 110/120/130/150/160/168/180/2A
Zie verder voor een groot aantal: Flash Media Enhanced for Vista's ReadyBoost
Links naar ReadyBoost informatie
Wikipedia: ReadyBoost - JackTom Archer's Blog: ReadyBoost Q&A - Jack
Links naar ReadyBoost artikelen
ActiveWin: Windows Vista ReadyBoost Test Round-Up - JackJaap's Tech Events blog: Readyboost Benchmark - Jack
TG Daily: Analysis: Vista's Ready Boost is no match for RAM - TommyCP
AnandTech: Windows Vista Performance Guide - p5&6 ReadyBoost - TommyCP
Overclockers: ReadyBoost or ReadyDrop? . . . " - ikman
Tom's Hardware: Windows Vista's SuperFetch and ReadyBoost Analyzed - boersma860
Links naar USB stick reviews
X-bit Labs:Roundup of USB Flash Drives with 4GB+ Storage CapacityChip Online: tabel (Poolse; vertaling)
PC Welt: 60 USB-Sticks im Tempoüberblick (Duits; vertaling)
Tom's Hardware: Summer 2006 Memory Stick Fashion Show
[Voor 46% gewijzigd door Jeronim0 op 10-04-2007 23:14. Reden: Nettere topic-start]
Jeronim0