Toon posts:

[Vista] USB Sticks en ReadyBoost info

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 33.967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 45859

Ik heb een Emtec S520 2GB USB2stick
http://www.emtec-international.com/images/product/EKMMD4GS520RB.jpg

Maar in Vista wordt deze niet herkend als 'schijfletter' in verkenner. (Daarentegen staat ie in het apparaatbeheer wel genoemd als schijfstation.)
DAARNAAST wordt mn laptop er ENORM traag van.. en af en toe brand de led van het ding wat.. en mn verkenner wordt onbruikbaar.
Als ik hem eruit trek, dus niet netjes 'veilig' verwijder (dat gaat niet), is er niks meer aan de hand.

Het lijkt dus of de stick als readyboost funcitoneerd; In XP kan ik hem wel gebruiken (fat32 geformatteerd).

Wat ik al heb geprobeerd:
Het ding volgooien met meuk, zodat er niks over blijft om te "readyboosten";
In het apparaatbeheer verwijderen of bijwerken. is niet mogelijk tenzij ik hem eruit trek.

• ralphh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 12:10
Er wordt steeds gezegd dat je beter je interne geheugen uit kan breiden dan een usb stick kopen. Dit zal in de meeste gevallen ook wel kloppen. Maar 32 bit besturingssystemen kennen een limiet van ca. 3 GB geheugen dus meer dan dat heeft weinig zin. Meer dan 4 GB kan je in ieder geval niet gebruiken. En een 64 bit systeem vind ik teveel gedoe en daar heb ik bovendien geen licentie voor.

Ik draai nu 32 bit Vista met 2 GB geheugen (2x1GB). Dat gaat prima, maar ik zat toch te kijken wat eventuele upgrade mogelijkheden zijn. Nu zit ik erover te denken om 2x512MB bij te prikken zodat ik in ieder geval (bijna) alles kan gebruiken en dan bijvoorbeeld een 4GB USB stickje te gebruiken voor ReadyBoost. Gevoelsmatig vind ik dat logischer dan 2GB DDR2 erbij kopen die je waarschijnlijk maar voor de helft kan gebruiken.

Ik verwacht heus geen wonderen van ReadyBoost maar het kost natuurlijk ook niet zoveel. En als je je computer opstart dan kan je nog zoveel intern geheugen hebben maar er staat toch niks in en op je USB stick wel. Dus dan levert het vast wel wat snelheidswinst op. Bijkomend voordeel van zo'n USB stick is dat je hem ook nog eens voor data-opslag of -transport kan gebruiken mocht dat een keer nodig zijn.

Ik ben wel benieuwd wat men hiervan denkt.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ralphh schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:12:
Er wordt steeds gezegd dat je beter je interne geheugen uit kan breiden dan een usb stick kopen. Dit zal in de meeste gevallen ook wel kloppen. Maar 32 bit besturingssystemen kennen een limiet van ca. 3 GB geheugen dus meer dan dat heeft weinig zin. Meer dan 4 GB kan je in ieder geval niet gebruiken. En een 64 bit systeem vind ik teveel gedoe en daar heb ik bovendien geen licentie voor.
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij mag je gewoon 64-bit draaien? Je koopt Windows Vista, ongeacht of je 32 of 64 wilt. Dit kan natuurlijk anders zijn bij OEM, dat weet ik niet.

Ik draai zelf 64 en heb 0,0 problemen. Alle drivers werken gewoon, alle software doet het. Natuurlijk even van te voren nagaan of je nog wat exotische hardware hebt staan. Ik krijg nu dan ook daadwerkelijk de 4GB aanspreken.

Er missen wat MB's omdat mijn Ati Videokaart met 256MB Dedicated geheugen toch ook nog wat geheugen afsnoept (geen idee hoe dat uit te zetten).

• ralphh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 12:10
PWM schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:22:
[...]

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij mag je gewoon 64-bit draaien? Je koopt Windows Vista, ongeacht of je 32 of 64 wilt. Dit kan natuurlijk anders zijn bij OEM, dat weet ik niet.

Ik draai zelf 64 en heb 0,0 problemen. Alle drivers werken gewoon, alle software doet het. Natuurlijk even van te voren nagaan of je nog wat exotische hardware hebt staan. Ik krijg nu dan ook daadwerkelijk de 4GB aanspreken.

[...]
Misschien heb je gelijk dat ik 64 bit mag draaien, dat weet ik zo even niet. Maar 32 bit Vista draait nu prima bij mij en ik heb geen zin in een nieuwe installatie. Dus als we even uitgaan van 32 bit ben ik toch benieuwd naar het geheugen / ReadyBoost verhaal.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik draai Vista op mijn P4 2.8 met 1GB geheugen. Nu loopt dit niet zoals ik wil en dat komt door de 1GB aan geheugen. Nu is het DDR ram inmiddels flink aan de prijs (120 euro voor 2GB). Zo duur dat een upgrade bijna goedkoper is, al loop ik dan tegen het feit aan dat ik behalve mobo, processor en geheugen ook een nieuwe kast moet kopen (heb nu een barebone) en een nieuwe videokaart (heb nu nog AGP). Dingen waar ik niet echt op zit te wachten want het is alleen het geheugen dat de bottleneck is.

Gaat het mij (significant) helpen als ik een geschikte flashdrive met readyboost ga gebruiken? Dat is namelijk prijstechnisch een stuk interessanter. In de verschillende benchmarks blijft het ook een beetje onduidelijk. Iemand die uit eigen ervaring kan spreken?

PSN: Shiver23

• Anoniem: 55563
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zojuist heb ik readyboost geprobeerd in een laptop met 1,5 GB RAM. Het betreft een redelijk snelle 2GB SD-kaart (Sandisk Ultra II) in een geheugenstick voor SD-kaartjes. Tijdens activatie heb ik readyboost ingesteld op 1,9 GB (max beschikbare ruimte). De laptop ging hierna aan de slag om de kaart vol te zetten met bijna 2GB aan, wellicht kleine, bestanden. Toen deze klaar was (geen activiteit meer volgens ledje op de stick) heb ik de laptop eens herstart. Na het opstarten wordt dankzij Vista's superfetch het geheugen volgegooid met allerhande programma's (het echte gebruik is slechts ongeveer 300 MB). Hierbij ging ook de led van de stick flink tekeer.

Nu heb ik geen enkele benchmark gedraaid. Wat mij betreft zijn harde gegevens ook vrij oninteressant voor doorsnee gebruikers; het gaat vooral om de gevoelsmatige snelheidswinst. En die was eerlijk gezegd nihil. Met of zonder readyboost, de laptop startte even snel op en na het opstarten ratelde de schijf als vanouds nog steeds lang door om het RAM vol te krijgen. Ook programma's (Nero, Word, IE) stonden niet sneller op het scherm dan anders.

Ik durf te stellen dat kleine bestanden waarbij de zoektijd van de harde schijf (in theorie) een rol speelt in de praktijk geen merkbare negatieve invloed hebben op de totale prestaties van het systeem. Misschien is dat met minder RAM wél het geval maar anno 2008 is 1,5GB al eigenlijk aan de lage kant en is 1GB of minder steeds zeldzamer. Maar zelfs met 1GB zou ik geen wonder verwachten.

• Anoniem: 55563
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wilde readyboost nog een kans geven op een desktop-pc. Pas geleden een 2GB geheugenstick gekocht van Dane-Elec, de zMate, en die is zelfs "enhanced for windows readyboost". De PC heeft 2GB RAM en vanwege de toegepaste compressie kan readyboost ongeveer 4GB aan data kwijt op de stick. Ik had bedacht dat readyboost een leuke permanente feature kan zijn door de stick gewoon in een USB-poort te laten zitten aan de achterkant van de pc. De stick is zelfs kleiner dan bijv de ontvanger van de muis en toetsenbord en valt dus niet op.

Readyboost dus op de max van bijna 2GB ingesteld. Led op de stick ging een poos flink tekeer. Daarna eens gekeken of applicaties sneller opstarten maar ik ondervond geen merkbaar verschil ondanks dat de stick tijdens iedere schijfactiviteit werd benaderd. Wederom teleurgesteld bedacht ik dat het alsnog een snellere boot zou teweegbrengen, of in ieder geval het cachen naar RAM door superfetch aardig zou inkorten. Na de reboot kreeg de stick echter helemaal geen stationsletter toegewezen, beetje vergelijkbaar met wat tommy louts eerder beschreef. Stick eruit en weer erin verhielp dit probleem maar vervolgens bleek dat het readyboost-bestand opnieuw was aangemaakt. Dat schiet natuurlijk niet op. Stick naar de voorkant van de pc verhuisd, in de USB-poort van de cardreader. Hele proces opnieuw doorlopen. Na een reboot was de stick meteen benaderbaar via een stationsletter. Echter, wederom was het readyboost-bestand na de reboot opnieuw aangemaakt.

Readyboost liep weer uit op een grote teleurstelling en inmiddels heb ik deze leuk bedachte maar totaal nutteloze feature van Vista maar uit m'n hoofd gezet. Het wordt pas interessant als de solid-state-disk zijn intrede doet als serieuze vervanger van de harde schijf. Korte zoektijden en hoge burst rates voor alle bestanden zal de pc pas écht sneller maken.

• Anoniem: 237666
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ben zelf ook aan de slag gegaan ermee en vooralsnog lijkt het een grote grap te zijn van MS. Ik ga de benchmarks eens lezen maar als ik hiervoor betaald heb met Vista dan wil ik een gedeelte van mijn geld terug :(

• Anoniem: 237666
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vista SP1 maar eens proberen, kijken of RB dan wel verschil kan maken. Ik beschik overigens over een 32 bits vista en 2 GB ram.

Anoniem: 265772

Ik heb ReadyBoost gebruikt op m'n notebook d.m.v. een Dane-Elec 8GB usb-stick, maar ik merk totaal geen verschil bij normaal gebruik.

Bij games is het al helemaal niet te doen, dan hapert hij verschrikkelijk.

Ik heb al 4GB Ram in mijn notebook, dus ReadyBoost heb ik niet nodig, maar ik wilde het gewoon een keer proberen. Het is mij dus absoluut niet goed bevallen!!! :(

Hopelijk hebben jullie er meer aan...... O-)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:00

timovd

Voorsprong door techniek

Anoniem: 98248 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 21:58:
Ik heb voor mijn notebook (T7700 Core2Duo 2,4Ghz, 4GB RAM en 200GB 7200rpm) een A-Data E702 4GB Expresscard gekocht. Deze wordt in Vista herkend als usb-stick en werkt ook met readyboost. Lees en schrijfsnelheid van 21 MB/s! Qua performance merk ik er niet zo heel veel van, maar toch leuk om te hebben (steekt namelijk ook niet uit en heeft ook een USB-poort waar ik m op aan kan sluiten).

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=340288
Even een flinke schop.
In mijn Latitude D830 heb ik ook een aansluiting voor EC. Een paar maanden geleden heb ik de TS van Dell gebeld om te vragen of het mogelijk is om vanaf EC te booten. Dit zou pas over een half jaar kunnen met een nieuwe BIOS. Toentertijd had ik A12 (nu A13).
Ik overweeg een 32GB SSD te kopen en deze tijdelijk als RB te gebruiken totdat het mogelijk is om vanaf EC te booten. Iemand hier ideeën/suggesties over?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat lijkt me pure geldverspilling. Readyboost geeft niet zo'n grote prestatiewinst en je kan dan beter je geld nog even opzij houden totdat de nieuwe BIOS versie uit is. Vergewis je er ook van dat de bus die je wilt gebruiken voldoende snel is.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 16:44
Admiral Freebee schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:29:
Vergewis je er ook van dat de bus die je wilt gebruiken voldoende snel is.
Dat zal in het geval van ExpressCard niet zo'n probleem zijn. Ik lees in de specs:
This includes a single PCI Express lane (x1) operating at the baseline 2.5Gbps data rate, in each direction, as defined in the PCI Express Base Specification 1.0a by the PCI-SIG.
Volgens mij is er momenteel nog geen flashgeheugen dat deze datarate bij kan houden.

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 11:27

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Sinds kort is een van m'n geheugenbanken kapot. Nu draaid m'n pc op single channel 2gb en dat is echt te merken. Ik ga geen nieuwe mobo kopen omdat er eigenlijk een nieuwe pc moet komen. Dus vraag ik me af of het mij zou helpen? Spellen als Fall out3 zijn compleet onspeelbaar geworden, hakkend en stotterend gebeurt er wel wat, maar het is niet optiomaal.

Specs:
AMD 4800+ x2
AliveNF6P-Vsta
Gforce 8600GTS (passief gekoeld.)
nu 2gb
maxtor 350gb

Denkt iemand dat het zin heeft? Heb nu namelijk geen goede USBstick, maar das een relatief kleine investering.

Mvg
Mx.

Aut inveniam viam aut faciam

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 13:10
Mx7733 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:25:
Sinds kort is een van m'n geheugenbanken kapot. Nu draaid m'n pc op single channel 2gb en dat is echt te merken.

Denkt iemand dat het zin heeft? Heb nu namelijk geen goede USBstick, maar das een relatief kleine investering.
Gebaseerd op benchmarks die ik heb gezien (zie hiervoor de OP) zou ik zeggen dat het geen enkele zin heeft. Readyboost is niets meer dan een aardigheidje voor als je het met 512 MB aan werkgeheugen moet doen -- heb je meer werkgeheugen, dan is er nauwelijks prestatiewinst. Zelfs als je slechts 1GB aan werkgeheugen hebt en een 4 GB USB stick volledig voor Readyboost zou gebruiken zou je er maar marginaal op vooruit gaan.

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:25

XanderDrake

Build the future!

Gewoon een vraagje:

Ik sta op het punt om mijn huidige systeem up te graden naar het Core i7 platform met 6gb 1600mhz DDR3 RAM. Daarnaast heb ik als boot en applicatie disk een WD Raptor ADFD.

Ik had nog een high speed USB stick liggen, een Patriot XT 4gb, zeer geschikt voor readyboost.

Maar gezien de snelheid van mijn toekomstige systeem twijfel ik of ik de stick 24/7 wil gebruiken voor readyboost.

Wat denken jullie? Gewoon achterwegen laten dat readyboost? Is het tegenwoordig gewoon een papieren feature?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC QuadChannel - WD Blue 3D 1TB
Agon: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 3200mhz - Gigabyte 1080 Ti - Sandisk Ultra 2TB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:25

XanderDrake

Build the future!

Niemand? Dan doe ik het niet :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC QuadChannel - WD Blue 3D 1TB
Agon: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 3200mhz - Gigabyte 1080 Ti - Sandisk Ultra 2TB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee