DPC doet goed!
Vanochtend hebben Megaflix en ondergetekende elkaar ontmoet bij het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam om dit draadje te vervolgen. Altijd handig als een voor jou onbekende DPC’er komt aanlopen met een

in zijn hand.
Zo rond half 10 werden we onthaald door een zeer aardige dame van de stichting
Vrienden voor het Sophia met een kop koffie.
Nadat we uitgelegd hadden waar DPC nou voor staat (laten we zeggen dat er een hele nieuwe wereld voor haar openging

) kregen we een uitleg over hoe de stichting in elkaar steekt en wat ze zoal met alle giften gedaan hebben en gaan doen.
Natuurlijk gaat een deel naar wetenschappelijk onderzoek, maar in het Sophia hebben ze ook een duidelijke filosofie over wat ze belangrijk vinden voor een kinderziekenhuis.
Wat ik zelf bijvoorbeeld mooi vond om te zien is een kleine tv-studio, waarin kinderen niet alleen onderwerpen voor kunnen aandragen, maar waar ze ook bv zelf de interviews doen of zelf achter de camera staan. Verder een hele special kamer ingericht met zeer speciale oefenapparatuur tbv (te vroeg geboren) babies. Maar ook aandacht voor bijvoorbeeld muurschilderingen.
We kregen een rondleiding door delen van het Sophia, waarin we overal wel dingen, kamers e.d. zagen die met allerlei giften gerealiseerd waren. Er wordt echt veel aan gedaan om met niet-medische zaken de kinderen zich beter te laten voelen.
Nog even een uitleg wat er met onze spulletjes wordt gedaan: Bij het Sophia hebben ze het uitgangspunt dat de kinderen een presentje of zoiets moeten verdienen. Ze krijgen een soort spaarkaart, die bij elke prik, rontgenfoto, behandeling enz. gestempeld wordt. Bij zoveel stempels mogen ze een knuffel o.i.d uitzoeken.
Een andere dame die zich daarmee bezighield was in ieder geval erg tevreden met het formaat van de DPC-knuffels en sleutelhanger. Ondanks de echt enorme stapels van onze koetjes, verwachtte ze er ongeveer 2 maanden mee te doen. Wat natuurlijk eigenlijk niet leuk is, maar wel gewoon de realiteit.
Daarna hebben we nog foto's gemaakt bij een van de beelden in het Sophia. (Ik heb de PR-dame even ge-anonimiseerd omdat ik haar vergeten was toestemming te vragen voor plaatsing).
Alle spullen
+ PR-Dame
+ PR-Dame 2
Tenslotte hebben we afscheid genomen en heb ik megaflix nog even mijn lab laten zien. Maar daar kan hij eventueel zelf over vertellen. En natuurlijk ook over zijn indrukken van het Sophia.
Met dank aan de initiator Blue_Man, alle gulle donoren, de mensen die ideeen hebben aangeleverd, spullen hebben besteld, spullen hebben opgeslagen enz. enz.
PS: DPC-crew kan eventueel de hoge resolutie foto’s van me krijgen. Ik zal de PR-dame nog proberen te mailen voor toestemming van het plaatsen van foto’s waar zij op staat.
PPS En inderdaad: ze zijn net zo zacht als dat ze er uit zien.
"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison