Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Apoc2
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-12-2007
Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat er laatst een bericht op de frontpage stond over een apparaat dat alle ooit uitgebrachte speelfilms op één normale cd kon zetten.

Er werd op tweakers.net zelf een beetje mee omgegaan van "dat kan niet en moet wel grote onzin zijn". Ik zelf dacht dat aanvankelijk ook.

Maar nu zag ik een documentaire op het programma Netwerk wat mijn twijfels toch grotendeels heeft weggenomen.

De man die deze manier van compressie heeft verzonnen heeft daar 20 jaar aan gewerkt. Vele grote bedrijven waren zeer geinteresseerd en hij werd overal ontvangen als een groots man. Hij ging beetje paranoia om met zijn uitvinding en verstopte de broncode in een kluis en niemand weet waar precies. Wel had hij demonstratiekastjes gemaakt waarmee hij zeer veel indruk maakte. De waarde van de uitvinding werd geschat op 250 miljard gulden!!! in 4 jaar tijd. Internet zou er zeker een miljoen keer sneller door kunnen worden.

Het vervelende is dat die man 3 dagen voor de overdracht van zijn utivinding aan een groot bedrijf is overleden aan een hartaanval en nu niemand weet waar de broncode zich bevindt. Die man was overigens een Nederlander. De broncode is ondanks inzet van detectivebureaus etc nog steeds onvindbaar.

Er werd gezegd dat dit coderingssysteem werkte door bv een boek te versleutelen in één getal. Nu vraag ik me af of iemand hier zich iets bij voor kan stellen. Je kan bv het aantal bytes op een HD niet anders zien dat een opeenvolging van het aantal enen en nullen? En dus zijn er evenveel getallen als mogelijkheden voor verschillende configuraties van enen en nullen? Dergelijke getallen worden toch gewoon zo lang dat je er geen moer mee opschiet? Ik bedoel in één getal het aantal verschillende mogelijkheden voor de dat op een cd 650 miljoen bytes = 5,2 miljard bit is toch gewoon 2^5,2*10^6.

Nu weet ik niet of iemand ff een progje wil maken die dat uitrekent maar volgens mij is een dergelijk getal zo lang dat het niet veel opschiet om die 650 miljoen bytes in te korten.

Women think they are so clever at faking orgasms... but only a man can fake a whole relationship | To YOU I'm an atheist. To God, I'm the Loyal Opposition.

• Defspace
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23-06 12:42

Defspace

Administrator

Tja, wat moet je ervan zeggen.

Ik zelf sta er een beetje pessimistisch tegen over, omdat ik grotendeels weet hoe een computer en zijn opslag werkt, video beelden daarbij is gewoon erg moeilijk.
Aan de andere kant, zie je wel steeds betere compressie technieken, ik heb hier een cd'tje van 80min audio, maar er staat 110 min DivX dvd-video/audio op. Daarnaast heb je compressie technieken als DejaVu. Welke ook een fenomenaal resultaat opleveren.

Ik denk dat de compressie techniek die hij heeft bedacht best heel erg goed kan zijn, maar zo goed als ze zeggen, denk ik niet.

• aatos
  • Laatst online: 12-06 19:48
voor compressie moet je naar repeterende stukjes zoeken, of in ieder geval stukjes data die meer dan 1 keer voorkomen. die hoef je dan maar 1 keer op te slaan.

de hier voorgestelde compressie is echter zo extreem dat je voor elke film maar een paar bytes zou hebben. daar past de titel net in.

stel dat je een boek zou willen compressen. je gaat dan zoeken naar woorden, die sla je 1 keer op, en dan heb je daarna veel minder ruimte nodig om te verwijzen naar het woord, dan om het aan te roepen. het probleem is alleen dat als je dit met veel woorden doet, de ruimte die nodig is om de aanroeping op te slaan groter word dan het woord zelf.

met films is het net zo. in een film zitten gewoon geen grote hoeveelheden data die je vaak terugvindt in andere films....

• Apoc2
Toch zijn er wel werkende prototypes waarbij op een heel klein schijfje iets van 60 films staan.

Men zegt hier alleen niets mee te kunnen omdat men de broncode mist. Hoe kan zoiets nou? Er zijn toch ook mensen op aarde die machinetaal begrijpen anders konden er toch ook geen compilers gemaakt worden etc.

We kunnen toch gewon stap voor stap uitzoeken wat er in dat apparaatje gebeurt. Zo onmogelijk kan dat toch niet zijn.

(Zo heb ik ook nooit begrepen waarom de broncode van windows zo belangrijk is. Je zou toch gewoon moeten terugcompilen?)

Women think they are so clever at faking orgasms... but only a man can fake a whole relationship | To YOU I'm an atheist. To God, I'm the Loyal Opposition.

• aatos
dan wil ik dat schijfje wel eens zien (zal wel een hoax zijn), en weten hoeveel data er eigenlijk opstaat, en de kwaliteit van de film zien (screen van 4 bij 3 pixels?)

• Apoc2
Een van de investeerders was een oud topman van Philips. Demonstraties van het prototype maakte zeer grote indruk waar hij als een vorst ontvangen werd tijdens demonstraties en onderhandelingen.

Het lijkt me dus niet echt een hoax. En als de echte grote jongens er van onder de indruk zijn zal het met de kwaliteit toch ook wel goed zitten?

• Longbowh
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
als die man echt zo paranoïde was als ie leek zou het me niks verbazen als ie die schijfjes encrypted heeft....

• Apoc2
Als daar een marktwaarde van 250 miljard tegenover staat dan lijkt me toch wel dat we daar een soort }:O voor kunnen maken.

• JimmyT
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Let wel dat die uitleg van 'het wordt opgeslagen als 1 getal' afkomstig is van het rtl4 nieuws. Ik heb die reportage ook gezien en het enige wat me bijgebleven is dat dit of een hoax of zwaar overdreven is en hoe zielig ik het voor die man die de uitvinder zou helpen zijn uitvinding aan de man te brengen. Zijn one-in-a-million kans om belachelijk rijk te worden werd zo voor zijn neus weggenomen |:(

Pas maar op! Ik heb een witte band in karate!

• Xaran
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
* Xaran heeft er echt helemaal NIETS over gehoort.

Ik hoorde het op IRC. En eerlijk gezegt geloof ik er niets van. Het is gewoon TE onwaarschijnlijk.
Source niet te vinden. En er wel een demo cd. Er zijn best wel mensen slim genoeg die dat kunnen achter halen hoe hij dat heeft gedaan.
En dan 20 jaar...LOL Dan zou hij in 1981 moeten zijn begonnen....Dan is hij er langer dan M$....voor dat wij alleen al konden dromen van filmpjes.

Dit verhaal gaat erbij mij niet in. Zeker niet omdat ik er nog nooit iets over gehoort/gezien heb.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 15-03 21:41

Lord Daemon

Die Seele die liebt

quote:
Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat er laatst een bericht op de frontpage stond over een apparaat dat alle ooit uitgebrachte speelfilms op één normale cd kon zetten.
Dit geeft hoeveel bytes per film? Een paar? Misschien net genoeg om alle films een unieke code te geven. Dat is dan ook het enige mechanisme dat ik kan verzinnen om te doen wat hierboven staat: je slaat alle films die ooit gemaakt zijn op in het lees-apperaat, en de CD bevat slechts codes om te zeggen welke film afgespeeld moet worden. De informatie moet ergens staan, wanneer niet op de CD, dan maar in het apperaat.

Edgar Allen Poe had ook ooit een geheimtaal verzonnen die alleen bestond uit enen. Alle informatie lag opgeslagen in de code.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Commander Zulu
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19-04 21:13
Er werd gesproken over een compressiefactor van 2 miljoen. Op zich moet dit wel haalbaar zijn, als je uitgaat van het rauwe origineel. DiVX comprimmeert al een factor 50.000. Deze uitvinding moet dan een film kwijt kunnen in 17 MB. De kwaliteit zal dan wel niet best zijn, maar het is mogelijk.

Ga uit van een film van 2 uur, 720x480, 32 bit kleur, 30 fps. Dan kom je uit op 33 TB voor een film. DiVX maakt er 600 MB van, en deze uitvinding 17 MB. Op dit moment kan realmedia dat ook al, maar wel met de bekende slechte realmedia kwaliteit.

Ik weet niet waar het verhaal vandaan komt van 15 films op een chip van 64 kB, want da's dus echt onmogelijk he!

• mietje
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01-02-2005

mietje

ceci n'est pas une pipe

Apoc2: Er werd gezegd dat dit coderingssysteem werkte door bv een boek te versleutelen in één getal. Nu vraag ik me af of iemand hier zich iets bij voor kan stellen. Je kan bv het aantal bytes op een HD niet anders zien dat een opeenvolging van het aantal enen en nullen? En dus zijn er evenveel getallen als mogelijkheden voor verschillende configuraties van enen en nullen?

Het omrekenen van een bytestroom naar een drijvend komma getal wordt arithmatische compressie genoemd. Het is een techniek die al meer dan 15 jaar bekend is.

De truuk bij dit soort compressie is dat je niet evenveel bits gebruikt om verschillende bytestrings van de zelfde lengte te coderen. Hoe vaker een bepaalde bytestring voorkomt, in hoe minder bits hij gecodeerd zal worden.

Arithmatische compressie voert dit idee nog een stap verder door tijdens het coderen niet met hele bits te werken, maar met fracties van bits. Dus bv. een reeks van 256 bytes wordt gecodeerd naar 2,7564 bits.

Arithmatische compressie werkt met "Ordes", dwz. codeer je een bytestream met orde 1 compressie, dan werk je alleen met bytestrings van lengte 1. Orde 2 werkt met stringlengtes 1 en 2, enz.

Hoe hoger de orde van een arithmatische compressie, hoe kleiner het resultaat zal zijn, maar de berekeningstijd neemt exponentieel toe bij stijgende orde.

<edit>
Ik kan me niet voorstellen dat die uitvinding een arithmatische compressie was, ten eerste is deze manier van comprimeren (nog) te traag voor streaming video; en ten tweede is het een verkeerd soort algorithme voor videocompressie (het is een lossless algorithme, bij audio/video gebruik je normaal lossy compression).
</edit>

Omnia Exeunt in Mysterium

• TlighT
  • Laatst online: 08-07 12:59
Stel een film (met 24 frames/s) duurt 90 minuten. Dat is zo'n 129600 frames. Stel je kunt elk frame (gemiddeld) comprimeren tot 1 bit (dat kan nooit, maar stel). Dan bestaat 1 film dus uit 129600 bits informatie.
Op een normale data-cd gaat 650MB informatie, dat is 5452595200 bits. Dan kunnen daar dus ongeveer 42072 films (van 1 bit/frame) op staan. Dat zijn 21036 2bit/frame films, 4207 10bit/frame films, etc.
Die vent zal best een goed idee hebben gehad, maar 'alle ooit uitgebrachte speelfilms op een normale cd' is toch wel de overschatting van de eeuw. Dus die pieper zal wel verkeerd gekwoot zijn en zal wel zo'n multilayer terrabyte schijfje bedoeld hebben ipv een normale cd.

En als we die 16 speelfilms in 64kb zouden nemen dan zou dat betekenen dat elk frame een kwart bit in beslag zou nemen. Sorry hoor, maar daar word zelfs _ik_ nog sceptisch van :Y)

• Apoc2
Tja toch vraag ik het me af hoor. Er wordt hie zeer sceptisch gedaan en als ik logisch nadenk dan denk ik dat het ook niet kan. Maar waarom zou er dan zo enorm enthousiast gedaan worden door diverse deskundigen mbt deze uitvinding?

Laten we hopen dat de vinding snel gevonden wordt: internet een miljoen keer sneller :P

• aatos
apoc, ik had van jou toch niet verwacht dat je iets aan zou nemen omdat 'de deskundigen' dat zeggen.

naast de totaal onwaarschijnlijke beweringen, is het ook een vaag verhaal: uitvinder bedenkt iets in zn eentje, 3 dagen voordat ie het gaat verkopen gaat ie dood. dan is er wel een demoschijfje, maar daaraan zou je niet kunnen zien hie het werkt?

iemand heeft hier zn duim werkelijk helemaal leeg gezogen

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:10

Wildfire

Joy to the world!

Het zou me niet verbazen mocht op 1 april duidelijk worden dat het fake was... :)

Systeemspecs | BTO 13.3" laptopje i3-7100U/8GB/250GB SSD te koop!

• aatos
als het ook echt waar was lijkt me 250 miljard ook een beetje laag geschat.. alleen voor het niet gebruiken van de vinding zou je al meer kunnen vangen denk ik.

• Apoc2
quote:
Op zondag 04 februari 2001 17:40 schreef aatos het volgende:
apoc, ik had van jou toch niet verwacht dat je iets aan zou nemen omdat 'de deskundigen' dat zeggen.

naast de totaal onwaarschijnlijke beweringen, is het ook een vaag verhaal: uitvinder bedenkt iets in zn eentje, 3 dagen voordat ie het gaat verkopen gaat ie dood. dan is er wel een demoschijfje, maar daaraan zou je niet kunnen zien hie het werkt?

iemand heeft hier zn duim werkelijk helemaal leeg gezogen
Dat is het hem juist. Dat demonstratiemodel werkt gewoon. Op een creditcard achtige schijfje stonden 32 films.

Juist dat was hetgene waar alle "deskundigen" :) zo van onder de indruk waren.

• Dr Nix
  • Laatst online: 06-07 12:37

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Waarschijnlijk is het best mogelijk. Er zal inderdaad een soort van herhalings-codering moeten worden toegepast (hoe noem je dat?).
Bedenk namelijk ook maar eens:

uit een zaadcel van een dier of mens kan ook een nieuwe komen. Ik heb weinig verstand van biologie, maar volgens mij werkt het wel ongeveer zo. In de cel zit relatief weinig informatie.

Bij planten is het net zo. Iemand had al een keer een heel klein programmatje geschreven om een 3-dimensionale boom vanaf het begin uit te rekenen, hij ging uit van een kleine broncode (voor de desbetreffende plant) oid.

Dit moet ook voor films en boeken te doen zijn?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Apoc2
quote:
In de cel zit relatief weinig informatie
Dat is niet helemaal waar. Als je totale hoeveelheid DNA in een bevruchte eicel uitrolt (dat is het DNA van een onbevruchte eicel + DNA van een spermacel) dan krijg je een molekuul wat geloof ik lang genoeg is om er een paar keer mee heen en weer naar de zon te gaan.

Enkele honderden miljoenen km's dus !!! Bestaande uit alleen maar opeenvolgingen van A, C, G, en T nucleotiden. Dit zijn er echt miljarden. Dus ook een psermacel bevat extreem veel informatie. Is alleen heeeeel klein verpakt door allerlei ingenieuze opvouwsystemen.

• JimmyT
  • Niet online
quote:
Dat is het hem juist. Dat demonstratiemodel werkt gewoon. Op een creditcard achtige schijfje stonden 32 films.

Juist dat was hetgene waar alle "deskundigen" :) zo van onder de indruk waren.
Dat is niet helemaal waar. Ze waren bij Philips geweest maar die hadden besloten dat het toch niet zo goed was als het leek.
Pieper was de enige die erin geloofde en wilde de uitvinding aan de man brengen toen hij bij Philips weg ging.

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Pieper is 1x in Amerika geweest om een lecture over zijn uitvinding te geven aan een aantal industrielen, die zeer onder de indruk waren, daarna heeft hij zijn zoon met het prototype gestuurd omdat hij zelf toen al zware hartklachten had.Het prototype was een verzegeld kastje dat de zoon +- 1uur daar heeft UITGELEEND!Inspectie van de verzegeling toonde al snel aan dat er mee geknoeid was, ook met de aansluitingen voor randapparatuur was geknoeid, men heeft dus duidelijk geprobeerd het kastje zijn geheimen te ontfutselen...Kort daarom overleed prof. pieper en de miljoenen regels code waren niet meer te vinden, ook niet na inschakeling van gerenommeerde speurneuzen, prive detectives, politie etc.Het klinkt als een spannend verhaal, maar het schijnt wel echt waar te zijn.
Overigens heb ik wel eens van fractale compressie gehoord en compressie waarbij je als het ware een grafiek fit op de data en daar dan een formule voor berekent.Alleen lijkt me dan niet een compressie ratio 1:2000000 mogelijk...

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Flamez
  • Niet online

Flamez

Linke Soep

250 miljard ??

tja er zijn mensen voor minder vermoord..
ik vind wel dat ze wat originelers hadden kunnen verzinnen dan een hartaanval..

hoewel ik het verder een erg vreemd verhaal vind

• Apoc2
Pieper was volgens mij de oud directeur van Philips en niet de nu overleden oudvinder.

En dat er mee geknoeid is enzo betwijfel ik. Volgens mij zou hij dat kastje nooit uitlenen. Hij liet vaak zelfs mensen langskomen ipv dat hij bij hun langsging omdat hij bang was dat ze zijn "geheim" zouden ontdekken.

• JimmyT
  • Niet online
quote:
Op zondag 04 februari 2001 21:33 schreef Apoc2 het volgende:
Pieper was volgens mij de oud directeur van Philips en niet de nu overleden oudvinder.
Inderdaad. Philips zag niets in de uitvinding. Pieper wel en die ging er na zijn vertrek bij Philips dan ook mee aan de slag. Maar het feit dat Philips er niets in zag bewijst voor mij dat het toch niet wat het gezegt wordt te zijn.

• VipTweak
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-12-2003
1 ding begrijp ik niet.
Als die man dat papier zo goed in een kluisje opbergde en dat nu miljarden waard is, dan gaan er toch heel veel mensen elke tegel in NL omkeren??

Waarom huurt Microsoft dan niet heel veel mensen in om dat stukje te vinden??

GoT Loves Viptweak !!!!!! L.A. ---- H.K.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 26-08-2005

-=Confuzer=-

My judgement rulez

HAHAHA :P
quote:
HAHAHAHAHA...

Echt niet dus... zo'n compressie kan gewoon niet...

Hoe meer data je hebt hoe beter je het kan compressen omdat dan grotere repeterende stukken voorkomen die identiek zijn...
32 films op een cd'tje zo groot(breed) als een creditcard kan dus gewoon niet...

Als je nu gaat praten dat je een oppervlak per molekuul of atoom kan omtoveren tot data storage unit ben ik meer impressed... Dan kan je op een cd'tje namelijk wel wat meer kwijt :)

Volgens mij zijn ze gewoon vies in de maling genomen...

Dat apparaat welke die creditcard las is die onderzocht? misschien zat daar wel een hidden HD'tje in ofzo... en op de creditcard de playlist om ze te benaderen :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Apoc2
Tja dat Philips er niets in zag is idd vreemd. Maar een hoop andere bedrijven zagen er wel brood in.

Zo had de bank hem al een lening verstrekt van 50 miljoen gulden om de boel verder op poten te zetten.

Dat doet een bank toch ook niet zomaar?

• Witte
  • Laatst online: 23:32
De mate van Non-Lossy Compressie is afhankelijk van de 'entropie', ofwel de chaos.

Als je een bitstring hebt met een maximale entropie, m.a.w. het aantal enen en nullen is gelijk, en deze zijn willekeurig verdeelt over deze string, dan is deze string NIET te comprimeren, zonder verlies van informatie.

M.a.w. de beste compressie techniek genereert een bitstring die maximale entropie heeft.

Er zijn natuurlijk ook compressie technieken die wel 'lossy' zijn zoals jpg en mp3. Deze maken gebruik van het feit dat de mens onvolkomenheden heeft in de zintuigen.

Houdoe

• Sandalf
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 04-06 19:06

Sandalf

De Langgelokte Profeet

Even de dingen die het verhaal onwaarschijnlijk maken op een rijtje:

- De man was een Nederlander.
- Hij is er al 20 jaar mee bezig en 20 jaar geleden was er niet zo'n brede belangstelling voor het efficient comprimeren van gegevens als nu.
- Niets sluit uit dat het een hoax is.
- Hij heeft het allemaal opgeborgen in een kluisje waarvan niemand weet waar het zich bevindt... (Hoe weten ze dan dat het in een kluisje ligt???)
- Hij stierf 1 DAG voor zijn ultieme voordracht waarmee hij alles naar buiten zou brengen.
- Hij heeft het allemaal alleen gedaan.
- Niemand weet er iets van of kan ook maar IETS terugvinden wat duidt op het bestaan van zo'n techniek.
- Alles in 1 getal? Yeah right... (veel te simpel idee voor zoiets extreems)
- Het kwam nooit in het echte journaal (RLT nieuws is niets echt natuurlijk...) of op de voorpagina's van de grote kranten.

Politics is the highest form of popular culture, and we who create the contemporary European pop culture consider ourselves politicians. - LAIBACH

• TlighT
  • Laatst online: 08-07 12:59
quote:
Op zondag 04 februari 2001 22:54 schreef Witte het volgende:
M.a.w. de beste compressie techniek genereert een bitstring die maximale entropie heeft.
En je punt is...???? :?

• Witte
  • Laatst online: 23:32
Punt is dat compressie niet tot in het oneindige kan worden doorgevoerd. Op een gegeven moment is maximale entropie bereikt, en houdt het op.

Met huidige non-lossy compressie-technieken wordt al bijna maximale entropie bereikt.

Die dode kerel heeft gewoon een fabeltje zitten vertellen. Mensen die denken dat het kan, geloven ook nog in de Paashaas.

Houdoe

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:52
Ik heb ook een flits van die netwerk-uitzending meegekregen. De desbetreffende uitvinder heette "Sloot".

• Apoc2
quote:
Op zondag 04 februari 2001 23:06 schreef Sandalf het volgende:

Nou en?
quote:
- Hij is er al 20 jaar mee bezig en 20 jaar geleden was er niet zo'n brede belangstelling voor het efficient comprimeren van gegevens als nu.
Er zijn wel meer mensen met een vooruitziende blik geweest.
quote:
Wanneer er grote namen als pieper genoemd worden vind ik dat zoiets uitsluit dat eht een hoax is.
quote:
- Hij heeft het allemaal opgeborgen in een kluisje waarvan niemand weet waar het zich bevindt... (Hoe weten ze dan dat het in een kluisje ligt???)
Hij heeft wel verteld dat hij het opgeborgen heeft maar niet waar omdat hij nogl paranoia was. Iets wat ik me kan voorstellen als de geschatte marktwaarde van je vinding 250 miljard is.
quote:
- Hij stierf 1 DAG voor zijn ultieme voordracht waarmee hij alles naar buiten zou brengen.
Hij stierf 2 of 3 dagen voor zijn ultieme voordracht. En waarom maakt dit het verhaal minder waar? Alsof hij expres doodgaat? Het was bekend dat hij hartpatiënt was.
quote:
Dus? Hij heeft er ook behoorlijk lang over gedaan.
quote:
- Niemand weet er iets van of kan ook maar IETS terugvinden wat duidt op het bestaan van zo'n techniek.
Werkende prototypes waar de technici niets mee zouden kunnen.
quote:
De maker zei ook dat het heel eenvoudig was. Daarom was hij zo paranoia. Hij zei dat wanneer hij een technicus maar een beetje informatie hoefde te geven en dat die zo in kon zien hoe de technologie werkte.
quote:
- Het kwam nooit in het echte journaal (RLT nieuws is niets echt natuurlijk...) of op de voorpagina's van de grote kranten.
Mijn pa vertelde er over dat het op de radio was geweest. Het stond op tweaker.net (ook niet de minste :) ) en er was een documentaire over op Netwerk. Tevens vind ik het RTL journaal niet onderdoen voor de NOS. Misschien zelfs beter. SBS6 is idd een variant op het kleuterjournaal maar RTL niet.

• raptorix
  • Laatst online: 13-07 08:18
Ik zeg je dat ze gebruik hebben gemaakt van analoge opslag, digitaal haal je nooit zoveel ook niet met een uitzonderlijk goede compressie.

• Het
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22-06 09:55

Het

Het is me er eentje...

quote:
De maker zei ook dat het heel eenvoudig was. Daarom was hij zo paranoia. Hij zei dat wanneer hij een technicus maar een beetje informatie hoefde te geven en dat die zo in kon zien hoe de technologie werkte
Dat vind ik op een of andere manier nog het boeiends.... Ik stel yhet me dan zo ongeveer voor:
[enorm offtopic, zelf verzonnen, maar het geeft wel weer hoe ik het zie]
Man zit al 20 jaar achter zijn bureautje te klooien met kastjes en dingetjes. Het lukt hem maar niet om een goede compressie te vinden. Totdat op een dag zijn vrouw bijvoorbeeld een kopje koffie binnenbrengt waarin hij een suikerklontje oplost. Dit geeft hem een lumineus idee... Hij brengt het ten uitvoer en het blijkt enorm tewerken.
[/offtopic]
Het is gewoon een dfeit dat de meeste belangrijke uitvindingen eigenlijk volgen uit dingen die te makkelijk zijn voor woorden. Denk aan dingen als het bbinaire stelsel (de man die een kikkeroog wilde nabouwen), de anti-aanbaklaag (de man die per ongeluk een beetje tefal spul op een ding morst), en zelfs het post-IT note'je (man die superlijm wilde uitvinden) zijn'te simpel voor woorden, je had er maar iets eerder aan moeten denken en je was multimiljonair geweest1! :7

Sjongejonge

• VipTweak
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-12-2003
quote:
Op zondag 04 februari 2001 23:06 schreef Sandalf het volgende:

Ik ben het met je eens dat 20 jaar geleden een NLer niet zoveel kennis had, maar waarom niet?
quote:
najuist wel, hierdoor is de milleniumbug ontstaan. Opslag was ontzettend duur, elk programma moest worden gechecked of het echt niet kleiner kon.
quote:
Je zal dan eerder aan oplichterij gaan denken, maar er niets dat dat uitsluit nee
quote:
Hier ligt mijn probleem, er is toch iemand op deze aardbol die zijn kluis kan vinden??Al is het op een bank, iemand moet het toch weten??
quote:
Is idd wel verdacht, maar de stress kan najuist de oorzaak zijn.
quote:
Waarschijnlijk basseert hij zijn theorie op andere ontwikkelingen. Heel veel ontwikkelingen in de IT zijn door individuen gemaakt.
quote:
Klopt, deze man had blijkbaar geen sociaal leven en heeft het nooit in de kroeg of tegen zijn buurman vertelt. Ook is er niemand anders op het idee gekomen, vindt ik zelf ook wel verdacht trouwens.
quote:
Mee eens, maar misschien werd het anders bedoelt, deze theorie zal niet uit 1 regeltje bestaan, eerder uit een boekwerk.
quote:
RTL nieuws is beter dan het SBS, maar nog steeds minder dan het NOS. Wel is RTL nieuws wat persoonlijker, maar deze uitvinding had ook op CNN en de BBC gekomen hoor, dat is dus blijkbaar niet het geval.

GoT Loves Viptweak !!!!!! L.A. ---- H.K.

• Apoc2

• raptorix
MM 1 ding is heel maf, via zoekmachines kom je geen steek verder, de naam van dat bedrijf niet, jan sloot niet en niemand niet.

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

In de informatica is nog lang niet alles ontdekt. Zo werden er in de jaren 60 bv. steeds gecompliceerdere sorteeralgorithmes ontwikkeld om het sorteerproces sneller te maken; totdat C.A.R. Hoare in 1962 zijn quicksort algorithme voorstelde, nog steeds het snelste sorteeralgorithme (onder normale omstandigheden), een toonbeeld van simpele elegantie.

Het kan dus best dat de man een zeer elegante oplossing voor streaming compressie heeft gevonden, alleen de beweerde compressie ratio's zijn zoals al gezegd zo gigantisch hoog dat het onmogelijk lijkt.

• raptorix
Iemand met wiskundige kennis kan simpelweg aantonen dat het via compressie niet mogelijk is, ik heb wel eens een formule gezien voor maximale compressie van bijvoorbeeld text (wie heeft deze, stond ooit in beta rubriek van kijk), ok gooi er nog een factor 100 over en zelfs dat is echt heel veel, dan ben je er nog steeds niet

• Infinithlon
  • Laatst online: 09-10-2016

Infinithlon

i was there!

Ik geloof er geen zak van.

Kom op jongens, duizenden films op 1 cd? Compressie SCHMompressie.

En dat verhaal over dat ie 20 jaar bezig is, en de bewaarplaats ervan dan in zijn graf meeneemt dat lijkt ook op een heel erg cliche verhaaltje. Nee hier ga ik echt niet in trappen!!!

Broodje aap

when i wake up people take up mostly all of my time!

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

Raptorix>> tekst compressie is lossless compressie. Je kunt het je met tekstdocumenten niet veroorloven dat het resultaat na decompressie anders is dan het origineel, ook al is het maar een beetje.

Audio/video compressie is lossy, het maakt niet veel uit als een pixel in een bewegend beeld een fractie van een seconde een verkeerde kleur heeft.

• Sandalf
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 04-06 19:06

Sandalf

De Langgelokte Profeet

Reactie op de reacties:
quote:
Ik ben het met je eens dat 20 jaar geleden een NLer niet zoveel kennis had, maar waarom niet?
- In de jaren 80 HADDEN we niet eens digitale filmpjes, laat staan dat iemand er al over nadacht hoe je die efficient kan compressen...
- De man KAN het gewoon niet alleen gedaan hebben... Neem nou het coderen van mp3, daar heb je niet alleen goede computer/wiskunde nerds voor nodig, maar ook bijvoorvbeeld muzikanten, die precies weten welke tonen je hoort en welke je weg kan laten.
quote:
Wanneer er grote namen als pieper genoemd worden vind ik dat zoiets uitsluit dat eht een hoax is.
- Dat er heel veel mensen zeggen dat het waar gebeurd zou kunnen zijn, lijkt me niet zo vreemd. Als je een documantaire maakt. lijkt het me niet zo moeilijk om een aantal 'believers' te vinden die je verhaal wel willen bevestigen. Vergeet niet dat de documantairemakers natuurlijk zo veel mogelijk mensen hebben laten vertellen dat het best mogelijk is (da's interessanter dan mensen die zeggen dat 't onzin is)...
[waarom maakt dit het verhaal minder waar? Alsof hij expres doodgaat? Het was bekend dat hij hartpatiënt was.]
- Kom op... Een paar dagen voordat ie het laat zien, gaat ie dood zonder een spoor achter te laten... Hoe ongelofelijk wil je het hebben??? Zelfs hartpatienten gaan niet spontaan dood van de spanning als ze over een paar dagen een lezing moeten geven...
quote:
Hij zei dat wanneer hij een technicus maar een beetje informatie hoefde te geven en dat die zo in kon zien hoe de technologie werkte.
- Als het zo eenvoudig was, dan waren soortgelijke technieken waarschijnlijk ook al bedacht (het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een techniek bedenkt die zo simpel is en zo goed dat NIEMAND ook maar enigszins in de buurt komt van wat hij bedenkt...
- En dat verhaal van dat kluisje lijkt me ook ongeloofwaardig (waarom niet gewoon gecodeerd op een computer???) Kluizen zijn ouderwets!
- De mate van compressie (en het verschil met de huidige technieken) lijkt me ook veel te groot en te ongeloofwaardig om waar te zijn...
- Verder is het verhaal te smeuig en te mooi om waar te zijn.

Politics is the highest form of popular culture, and we who create the contemporary European pop culture consider ourselves politicians. - LAIBACH

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

Sandalf>> Eind jaren 80 en vooral begin 90 waren we al druk in de weer met digitale televisie. Geen filmpjes op harddisks, maar wel de technieken die er achter steken.

<edit>
Ik sluit dus helemaal niet uit dat dit een hoax is. Het verhaal lijkt idd. verdacht, net als die compressie ratio's. Maar mocht het een hoax zijn, dan is het iig. een hele mooie ;)
</edit>

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

VERDACHT???

ONMOGELIJK !!!!!

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• hybridz
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 30-09-2009
Het klinkt wel erg als een broodje aap verhaal. Maar omdat zoveel kranten erover schrijven, en veel bedrijven en experts echt geloven dat dit waar is, denk ik dat er wel iets van waar is. Misschien is het wel een revolutionair nieuwe methode die voor een ontzettend hoge compressie kan zorgen, maar wordt het allemaal weer zwaar overdreven door de pers, die waarschijnlijk van het technische verhaal weer helemaal niets heeft begrepen en dit mooie verhaaltje heeft verzonnen over alle films op 1 cd'tje...

• quadraplex
  • Laatst online: 09-09-2015

quadraplex

SAPperdeflap!

Aan alle medetweakers hierboven die beweren dat het een hoax is omdat het onmogelijk zou zijn:

De goede man was UITVINDER. Dat betekent dat hij, als alle berichtgeving klopt, dingen bedacht/maakte die nu nog niet mogelijk zijn of zijn bedacht.

Even een berekening maken en zeggen:
"Hu, dat kan helemaal niet", is hier dus niet op z'n plek.

Los hiervan is het natuurlijk wel zo dat het verhaal (bijna) te mooi klinkt om waar te zijn. Maar ja, dat is wel vaker gebeurd. :)

The only consistent element of all your dissattisfying relationships is you...

• raptorix
Het lijkt me nogal sterk roel pieper koopt zich in, dan zou ie toch minimaal wel het principe van het apparaat moeten weten?
Lijkt me stug dat je met iemand in zee gaat en nog niet eens weet wat het apparaat ongeveer kan.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Kom, laten we een toto op gaan zetten of het wel of geen hoax is. :)

Ik ga voor wel.

Lord Daemon

• dwarf_
  • Niet online

dwarf_

klein is zo relatief...

uit De Gelderlander
quote:
Sloot ontwikkelde een techniek die de distributie van videobeelden op internet duizend keer zou versnellen.
waar komt die 2000000 keer nou weer vandaan?

ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd een beetje afgesloten ben van de buitenwereld, dus ik acht mezelf niet in een goed positie om een oordeel te geven.

Wat ik me overigens wel kan voorstellen is dat de data van de film als een soort formules wordt opgeslagen; dat er een regelmaat in wordt gezocht die niet steeds identiek hoeft te zijn, maar met één formule omschreven kan worden, en dat er dus geen (of nauwelijks) data verloren gaat.

naja, ik vind het denk ik ook een hoax (al kan ik de betekenis van dat woord niet vinden op www.vandale.nl :?)

• FaT
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

FaT

Whassup?!

Ik denk dat het op ongeveer een heel simpele manier werkt.

Stel dit is een stukje systeemcode:

0000000001001011111111111111000

Misschien comprimeert die codec het zo:

9x0 10010 14x1 000

Zoiets, if u know what I mean :)

Wisdom is only posessed by the learning

• dwarf_
  • Niet online

dwarf_

klein is zo relatief...

quote:
Op maandag 05 februari 2001 14:26 schreef FaT het volgende:
Ik denk dat het op ongeveer een heel simpele manier werkt.

Stel dit is een stukje systeemcode:

0000000001001011111111111111000

Misschien comprimeert die codec het zo:

9x0 10010 14x1 000

Zoiets, if u know what I mean :)
mja en let op he:
9 binair = 1001
x binair = bijvoorbeeld 100001
14 binair = 1110

het regeltje van jou wordt dan vetaald
1001 100001 0 10010 1110 100001 1 000

en wat een compressie is dat he! |:(

Er komen overigens nog veel meer problemen bij kijken dan deze, maar dat het niet fuctioneerd blijkt wel.

• FaT
  • Niet online

FaT

Whassup?!

Hehe, ik heb er de ballen verstand en ik zie dat jij er wat meer verstand van hebt he :). Just a bit of thinking

Wisdom is only posessed by the learning

• Het

Het

Het is me er eentje...

quote:
Volgens Leo Mierop, goede vriend van Sloot, moeten sommige investeerders hebben geweten waar de broncode lag. 'Die mensen waren bereid veel geld te investeren. Reken maar dat die waarborgen hebben geëist over die broncode.'
Staat zo tussen neus en lippen door gezegd in het Gelderlander artikel... :? Dit is toch juistr heeeel belangrijk mocht het verhaal waar zijn? Nouja... Het wordt hier echt als bijkomstigheidje genoemd...

Sjongejonge

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

dwarf_>> de compressiemethode van FaT werkt wel hoor, een van de oudste methodes die er bestaan. Het heet RLE (Run Length Encoding), je kent het misschien nog wel als oude extensie van .bmp bestanden.

De truuk bestaat er uit de "x" niet op te slaan, maar te werken met twee gekoppelde bytes. In het eerste byte staat dan hoe vaak het tweede byte herhaald moet worden.

<edit>typo</edit>

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

quote:
Even een berekening maken en zeggen:
"Hu, dat kan helemaal niet", is hier dus niet op z'n plek.
Als 1000 films op een cd'tje kunnen eet ik mijn schoen op...(films met een redelijke kwaliteit dan :P) !!!!!

Uitvinder of niet, dit is toch belachelijk...
Hij wilde gewoon bijzonder doen en bekend worden...

• Simkin
  • Laatst online: 18-07 20:15

Simkin

Bzzzzz

is het ook niet mogelijk dmv transistors te gebruiken op moleculair niveau? of gebruik maken van natuurlijke chemische reacties.

ik denk dat we met nano technologie vrij ver komen, zeker nu een moleculaire transistors al toepasbaar is (uitvinding is al ruim 10 jaar oud)

• Infinithlon
  • Laatst online: 09-10-2016

Infinithlon

i was there!

quote:
Op maandag 05 februari 2001 19:00 schreef Simkin het volgende:
is het ook niet mogelijk dmv transistors te gebruiken op moleculair niveau? of gebruik maken van natuurlijke chemische reacties.

ik denk dat we met nano technologie vrij ver komen, zeker nu een moleculaire transistors al toepasbaar is (uitvinding is al ruim 10 jaar oud)
Dat is hier niet het geval. Het gaat puur om compressie en dan een normale CD gebruiken...

when i wake up people take up mostly all of my time!

• BasieP
  • Laatst online: 28-06 11:15

BasieP

Canon EOS 30D

Right!!
ik kan er maar een ding over zeggen

ONZIN!!!!!

tenminste, als:
-het een nogmale CD is, en niet iets met dezelfde grote
-het digitaal is opgeslagen

analoog is er VEEEL meer mogenlijk, en zeker als je zo klein gaat werken dat je er geen stof bij mag komen ed.
;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Virgol
  • Laatst online: 07-05 22:54
Totaal onmogelijk natuurlijk de scripts van alle films zouden in ingepakte text files nog niet op 1 cd passes.

Virgol

• Nicap
  • Laatst online: 22:54

Nicap

Tsssk....

Maar in het artikel uit de Gelderlander stond toch ook de Pieper een kastje mee had genomen. En het bleek dat er computerapparatuur op aangesloten zou zijn. Dan kan die analoge compressie-methode best kunnen. Als daar echt zoveel mee mogelijk is.
Zou best kunnen dat er in dat kastje van 3 pakjes sigaretten groot het een en ander huisvest.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• dwarf_
  • Niet online

dwarf_

klein is zo relatief...

quote:
Op maandag 05 februari 2001 17:32 schreef mietje het volgende:
dwarf_>> de compressiemethode van FaT werkt wel hoor, een van de oudste methodes die er bestaan. Het heet RLE (Run Length Encoding), je kent het misschien nog wel als oude extensie van .bmp bestanden.

De truuk bestaat er uit de "x" niet op te slaan, maar te werken met twee gekoppelde bytes. In het eerste byte staat dan hoe vaak het tweede byte herhaald moet worden.
je, het principe werkt wel, maar in het voorbeeld dus absuluut niet.
je zegt zelf ook al dat de verschillende waarde in apparte bytes opgeslagen moeten worden, wat nog meer overhead geeft.
Het was gewoon een slecht voorbeeld.

Dit is overigens de meest logische compressie techniek die ik me kan voorstellen. Het zal alleen nooit tot de genoemde compressie rate van komen.

naja, ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hier langer over na te gaan denken :)

• Servowire
  • Laatst online: 02-09-2017

Servowire

prutser:~#

het kan natuurlijk ook zijn

"alle films op een schijfje ter groote van 1 cd "

met Giga-optische-biologische opslag (ofzo :P)

met papier mache kun je alles maken!!

• Servowire
  • Laatst online: 02-09-2017

Servowire

prutser:~#

oeps, deze topic is al heel oud :)

met papier mache kun je alles maken!!

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 06:13
Het zal me niks verbazen als later blijkt dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit, maar gewoon zwaaaaar overtrokken is, en dat ze het bij (bijv.) IBM op dit moment verder aan het ontwikkelen zijn.

Hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt, vind ik het toch een zeer spannend iets moet ik zeggen.

• sanderb
  • Laatst online: 00:54
Het verhaal klinkt wel erg ongeloofwaardig...
Als het om een gewone 650 MB cd gaat, zeg ik:
Dat kan gewoon niet!!!
Maar zou het niet kunnen dat het opslagmedium ook nieuw is?
Hadden jullie je 10 jaar geleden kunnen voorstellen dat er op een schijfje ter grootte van een cd 2uur film met digitaal 6 points surround geluid en 20 talen ondertiteling zou kunnen? en dan ook nog in superkwaliteit? Had jij bij je eerste divx;) niet ook zoiets van wauw...kan dat...?

De techniek van de cd is al 20 jaar oud.
als je kijkt naar harddisks, zie je dat de verhouding opslaggrootte/medium grootte in 20 jaar tijd met een factor 50 is vergroot...
op een cd past 650MB...daar zou nu dan toch 30Gig op moeten kunnen?
kweet het, hd is magnetische opslag en cd is optische opslag...maar dan zou het volgens mij toch nog veel meer moeten kunnen zijn?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• sewer
  • Laatst online: 16-07 07:46
Ik had het er nog van het weekend met mijn broer over (die bij philips natlab werkt). Dat alle films erop passen heb ik niet gehoord (is volgens mij ook compleet onzin), maar het gaat inderdaad om een vrij revolutionair product waar _veel_ informatie op kan. De uitvinder was een philips exmedewerker. Philips was aanvankelijk niet geinteresseerd in het produkt, maar toen Pieper weg ging heeft hij (pieper dus) voor dit produkt een apart bedrijf opgericht, dus er zal zeker wel potentieel ingezeten hebben.

De overleden uitvinder was nogal paranoide, en men heeft dan ook geen ontwerp of ideeen meer teruggevonden. Maar als het goed is bestaat al een prototype, dus op zich moet het wel te achterhalen zijn wat er zo revolutionair aan is. Maar de prototype zal wel eigendom van zijn vrouw of familie zijn...

• Apoc2
Ik neem aan dat vrouw en familie toch graag meewerken aan een uitvinding die 250 miljard waard is!

• Het

Het

Het is me er eentje...

even een heeeeeele glibberige theorie :)
de man was vrijmetselaar en zijn kastje gebruikte onderdelen die deel uitmakten van 'het geheim'van de vrijmetselaars... Toen hij het wiklde verkopen kreeg hij een hartaanval 'spontaan en wel

:) (heeel offtopic maar ik moes het ff kwijt)

Sjongejonge

• Ostarius
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Ostarius

Me, Ostarius

mmm...
Heb het is zitten lezen,
Ik wil me graag een beetje aansluiten bij sanderb
Ik weet niet of jullie dat hebben gehoord. Maar er zijn doorzichtige cd's gemaakt die gebruik maken van blauwe laser. Op deze cd-tjes kun je 100 gigabyte kwijt (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), ik geloofde het zelf eerst ook niet maar het is echt zo. Deze techniek word niet op de markt gebruikt omdat het (nog) te duur is om die blauwe lasers te maken/gebruiken.

Of dan deze dingen:
www.zdnet.nl/item.cfm?id=4443
www.zdnet.nl/item.cfm?id=3742
Ook in deze artikelen wordt er over gesproken dat er veel data op een cd-tje kan. En dat in combinatie met met de betere compressie mogelijk heden wil ik het toch zeker niet uitsluiten.

In 1800 hadden de mensen toc ook niet kunnen dromen van pc's als die van nu en de vooruitzichten daarbij, of zeg ik nu iets heel exytreems :p
Hier worden ook

http://www.tinke.com

• Ereinion
  • Laatst online: 08-04-2017

Ereinion

Don Rosa!

Maar volgens mij werd toch ook duidelijk gezegd dat het internet er veel sneller door zou gaan, dat zou alleen kunnen bij een verbeterde compressie techniek.

A Turin Turambar turun ambartanen

• jacquesloonen
  • Niet online
Over die compressie, k ben ook al 4 jaar met dat algoritme bezig en ben al n heel eind...
niet dat ik het algoritme heb, maar wel versie 0.2317a
van compressieratio zien jullie verkeerd:

stel een bitmap van 256x256 bytes = 64Kb
deze is te compressen naar 256 bytes;

vervolgens 256 bitmaps van 256x256 bytes = 16 MB
deze is te compressen naar 64Kb en vervolgens naar 256 bytes

stel 256 x 256 bitsmaps van 256x256 bytes
=4Gb
dit is te compressen naar:
16Mb -> 64Kb -> 256 bytes

verder 256x256x256 bitmaps van 256x265 bytes
= 1 Terra byte
compressie: 1 Tb -> 4 Gb -> 16 Mb -> 64 Kb -> 256 bytes

zie het als een eindige automaat die zijn eigen structuur bepaald.

deterministische systemen (waaronder ons tellen 1 2 3 4 .....) hoort geen chaos te veroorzaken.

fractals doen dit wel, omdat men het deterministische er nog niet in heeft kunnen vinden.... dit was ook b.b mandelbrot zijn idee.

more nfo: jacquesloonen@hotmail.com

jacco

• Flamez
  • Niet online

Flamez

Linke Soep

:? beats me

* Flamez geeft eerlijk toe dat hij hier geen bal van begrijpt.

maarre denk aan je hart, sluit een goeie levensverzekering af, en pas op dat niet iemand z'n drinken over jou heen morst..
( er zijn een aantal middelen die door je huid trekken en erg slecht voor je hart zijn )

• Dries Arnolds
  • Laatst online: 06-07 08:54

Dries Arnolds

*bling bling*

Errm...

en deze quote (ook uit de Gelderlander):
Volgens Mierop is de bewering van de voormalige Philips-topman over het patent ook een 'aperte leugen'. 'We hebben tot 2018 patent gekregen,' zegt hij.

Als je ergens patent op krijgt, dan moet je toch in ieder geval een stukje van de code hebben blootgegeven? Hoe weten ze anders of iemand het nagemaakt heeft? :? :? :?

[ Gallery ] [ Specs ]

• Ritalin
  • Niet online

Ritalin

Morgengistervandag

Dat was een leuk verhaal, Jacco.
Verder heb ik er weinig verstand van, maar vind het een fascinerend idee om via alles-verklarende-algoritmes terrabytes te vangen.

Maar fysieke ruimte die de data inneemt, dat is volgens mij een andere compressie-variabele. ik een keer ergens iets gelezen over een lichtstraal (misschien wel die blauwe laser, dan) die als opslagmethode onder een bepaalde variabele hoek ergens op projecteert. Zo werd een enorme compressie ratio bereikt vergeleken met een HD

Een sloeberig uitziende uitbater in Amersfoort, waar ik wel eens kwam ,had altijd rare verhalen over computers en compressie. Totdat hij per 1 april in Duitsland voor Siemens R&D gaat werken voor een dik salaris. Hij zei dat 'ie z'n idee had verkocht en een team om zich krijgt om compressiemethoden voor handhelds te ontwikkelen.

Log uit, je bent internetverslaafd

• Apoc2
Jacco >

Dit is wel tweakers.net maar het W&L forum schijnt toch iets minder nerd te zijn dan de overige fora.

Zou je daarom iets meer uitleg kunnen geven. Of is het normaal dat je meteen begrijpt hoe je oneindig veel informatie in 256 bytes stopt?

• Apoc2
quote:
Op dinsdag 13 februari 2001 02:27 schreef Apoc2 het volgende:
Jacco >

Dit is wel tweakers.net maar het W&L forum schijnt toch iets minder nerd te zijn dan de overige fora. :)

Zou je daarom iets meer uitleg kunnen geven. Of is het normaal dat je meteen begrijpt hoe je oneindig veel informatie in 256 bytes stopt? :?

Alvast bedankt.

• LEBED
  • Laatst online: 29-09-2006

LEBED

Hated by many, Envied by most.

De laatste 10 jaar:

You Know You're Living In The 2000's

YOU KNOW YOU'RE LIVING IN THE 2000'S WHEN. . . . . .

1. You try to enter your password on the microwave.

2. You haven't played solitaire with real cards in years.

3. You have a list of 15 phone numbers to reach your family of three.

4. You e-mail your buddy who works at the desk next to you.

5. You chat several times a day with a stranger from South America, but you haven't spoken to your next door neighbor yet this year.

6. Your reason for not staying in touch with friends is that they do not have e-mail addresses.

7. You hear most of your jokes via email instead of in person.

8. When you go home after a long day at work, you still answer the phone in a business-like manner.

9. When you make phone calls from home, you accidentally insert a "9" to get an outside line.

10. You've sat at the same desk for four years and worked for three
different companies.

11. Your company's welcome sign is attached with Velcro.

12. You have your resume on a diskette.

13. Your biggest loss from a system crash was when you lost all of your best jokes.

14. Your supervisor doesn't have the ability to do your job.

15. Contractors outnumber permanent staff and are more likely to get
long-service awards.

16. Board members salaries are higher than all the Third World countries annual budgets combined.

17. It's dark when you drive to and from work, even in the summer.

18. You know exactly how many days you've got left until you retire.

19. You see a good looking, smart person and you know it must be a visitor.

20. Free food left over from meetings is your staple diet.

21. You're already late on the assignment you just got.

22. There's no money in the budget for the five permanent staff your
department is short of, but they can afford four full-time management
consultants advising your boss's boss on strategy.

23. Vacation time is something you roll over to next year.

24. Every week another brown collection envelope comes around because
someone you DIDN'T EVEN KNOW WORKED THERE is leaving.

25. Your relatives and family describe your job as "works with computers".

We Know What You Know, Before You Know It
-----
Unless We Don't Know It Yet...

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

quote:
verder 256x256x256 bitmaps van 256x265 bytes
= 1 Terra byte
compressie: 1 Tb -> 4 Gb -> 16 Mb -> 64 Kb -> 256 bytes
Okay, als je hem compressed naar 256 bytes mag je die paar pixels wel even opsturen... :P

Het ging volgens mij over compressie zonder data verlies

• jacquesloonen
  • Niet online
het heeft allemaal met getallentheorie en meetkunde te maken.

"In het complexe vlak kun je een regelmatige N-hoek construeren door gebruikt te maken van de periodes uit de mandelbrot verzameling"

door een bepaald startpunt te kiezen kun je een oneindig "onregelmatige" veelhoek construeren..

door die hoeken te verglijken met elkaar kun je men enkele bytes heele lange onregelmatige patronen maken...

Het probleem is alleen de fractal zijn choas te voorspellen en om te zetten in een
deterministische systeem....

het probleem zit het in herhaling toegestaan en herhaling niet toegestaan. conventionele compressiealgoritsmes (zip, mpeg, mp3 etc) werken op de manier van herhaling eruit halen.

wat hou je over; een onregelmatig patroon..

fractals zijn perfect om dit onregelmatige patroon te voorspellen in een vaste baan.

met een beginpunt geef je een baan op en de fractal construeerd de oneindige reeks...

kijk maar eens op www.fractalextreme.com
als je daar fractal extreme download kun je zien hoe oneindig de mandelbrot verzameling is...

misschien heeft mandelbrot wel de oneindigheid bewezen???

greetingzzz jacco

jacco

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

jacco>> Hoe werkt jouw fractale compressie? Probeer je een eigen fractale functie te berekenen uit je datastream of werk je met een vaste functie en bepaal je alleen een n-dimensionale startcoordinaat?

* mietje vraagt zich af wat voor compressiesnelheden je haalt (decompressie geloof ik wel).

• jacquesloonen
  • Niet online
compressiesnelheden???

kijk microsoft encarty, wordt ook fractalcompressie gebruikt, maar bij hun duur het inpakken oneindig lang en gaat het uitpakken nog traag;

verder laat k me niet echt uit hoe ik denk het algoritme in elkaar te zetten, kijk in het verleden, er worden steeds nieuwe dingen in de wiskunde uitgevonden.

K ben bezig met een boek, als mn algoritme klaar en verkocht is kan idereen er gebruik van maken zoveel ie wil hahaha, eerst nog ff relle in c++

maar k denk als een File Systeem (OS) gebaseerd zou worden op fractal compressie met de processoren van de dag van vandaag misschien de toegang nog wel sneller wordt omdat er veel minder data fysiek naar de schijf geschreven hoeft de worden....

jacco

jacco

• hybridz
  • Laatst online: 30-09-2009
Jacco: Het klinkt allemaal veelbelovend en geloofwaardig. Maar als je een 1 TB grootte verzameling van bitmaps comprimeert naar 256 bytes, dan MOET er toch wel data verloren gaan? En hoe weet je bij het decromprimeren dat die 256 bytes staan voor 256 bitmaps, of 256 x 256?

Die 256 bytes bevatten dus de beschrijving van een fractal? Die fractal beschrijft de bitmap. Dan zijn toch alle bitmaps die hieruit gegenereerd worden hetzelfde?

Ik hoop dat je hier wat antwoorden op kan geven. Maar waarschijnlijk heb ik deze vragen omdat ik niet kan begrijpen hoe een fractal die in 256 bytes wordt beschreven een oneindig onregelmatig patroon kan voorspellen.

Heb je trouwens het algoritme al, of is het tot nu toe alleen nog maar een idee en moet je het nog vertalen naar een algoritme?

Vertel het ons even als je boek in de winkel ligt, want dan koop ik het meteen :)

//edit: ik weet wel een manier om een willekeurig lange reeks bytes om te zetten in altijd hetzelfde aantal bytes. Dit is message digest (wordt gebruik van gemaakt bij MD5) maar de versleutelde bytes kunnen dan nooit meer worden terugvertaald naar de oospronkelijke waarden. Dit is dus niet erg nuttig voor encryptie :)

• dwarf_
  • Niet online

dwarf_

klein is zo relatief...

Het is te laat om me nog te gaan verdiepen in deze zooi, maar mag dit verhaal vertalen naar:

Een zoek-algoritme maken dat aan de hand van enkele bits/bytes een enorme boom produceerd dat de zelfde waarde heeft als de orginele data

?

of zit ik nou helemaal verkeerd te denken?

• Ritalin
  • Niet online

Ritalin

Morgengistervandag

Meta: dat informatie als energie ipv materie kan worden verstuurd met de snelheid van het licht is een fundamenteel gegeven. De rest is alleen maar een kwestie van hoe, niet of.

• marcusk
  • Laatst online: 22-02-2012
Jacco, wat ik niet snap is dit:
Je hebt een plaatje van 256x256 met laten we zeggen 16 bits kleur. Dat zijn 131072 bytes = 1048576 bit. Er zijn dus 2^1048576 mogelijke plaatjes (!).
Als je dit op een één of andere manier naar 256 bytes = 2048 bits gecompressed hebt, zijn er 'nog maar' 2^2048 mogelijke patronen over; er moet dus wel dataverlies optreden? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd? :)

gamecom.nl | gcshop.nl

• Ritalin
  • Niet online

Ritalin

Morgengistervandag

En op www.webwereld.nl:

3,4 terabyte op oppervlak ter grootte van creditcard

Britse wetenschappers beweren een geheugenchip ontwikkeld te hebben waarop het mogelijk is 3,4 TB aan informatie op te slaan.

Dat betekent dat de hele inhoud van de British Library op een chip opgeslagen kan worden. Ted Williams, als professor verbonden aan de Keele University, heeft zijn vinding inmiddels gepatenteerd. De Britse universiteit heeft Cavendish Management Resources (CMR) aangetrokken om de vinding commercieel te exploiteren.

"Het systeem maakt gebruik van een magnetisch-optische techniek", zegt Mike Downey, directeur van CMR. "Hiermee is het mogelijk in totaal 3,4 TB aan informatie op een oppervlak ter grootte van een creditcard op te slaan." (1 TB = 1024 GB –red-). De chip wordt wel 1,5 centimeter dik.

Volgens Downey hebben de onderzoekers van de universiteit vier verschillende technieken ontwikkeld om grote hoeveelheden data op een chip op te slaan. De nieuwe techniek kan binnen twee jaar commercieel op de markt gebracht worden. Een geheugenchip zou niet meer hoeven kosten dan 50 dollar

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

quote:
deterministische systemen (waaronder ons tellen 1 2 3 4 .....) hoort geen chaos te veroorzaken.
Dit is onjuist. Deterministische systemen kunnen wel degelijk chaotisch zijn.

Neem deze maar: F(n+1) = 4*F(n)*(1-F(n)), met 0<F(0)<1. Stop er maar eens F(0)=0.300000 en F(0)=0.300001 is, en zie hoe chaotisch het is.

(Btw: chaos = sterke afhankelijkheid van beginvoorwaarden.)

Lord Daemon

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

jacco>> Ik vraag toch niet om je algorithme? Ik vraag me alleen af of je zelf een nieuwe fractale functie construeert uit de datastroom, of dat je een vaste functie gebruikt en alleen een startwaarde bepaalt. Ik vraag dus om een grove indicatie van je werkwijze, niets specifieks.

<offtopic>Alweer het model van Verhulst ;)</offtopic>

• Het

Het

Het is me er eentje...

quote:
Op vrijdag 16 februari 2001 15:51 schreef Ritalin het volgende:
En op www.webwereld.nl:

3,4 terabyte op oppervlak ter grootte van creditcard

Britse wetenschappers beweren een geheugenchip ontwikkeld te hebben waarop het mogelijk is 3,4 TB aan informatie op te slaan.

Dat betekent dat de hele inhoud van de British Library op een chip opgeslagen kan worden. Ted Williams, als professor verbonden aan de Keele University, heeft zijn vinding inmiddels gepatenteerd. De Britse universiteit heeft Cavendish Management Resources (CMR) aangetrokken om de vinding commercieel te exploiteren.

"Het systeem maakt gebruik van een magnetisch-optische techniek", zegt Mike Downey, directeur van CMR. "Hiermee is het mogelijk in totaal 3,4 TB aan informatie op een oppervlak ter grootte van een creditcard op te slaan." (1 TB = 1024 GB –red-). De chip wordt wel 1,5 centimeter dik.

Volgens Downey hebben de onderzoekers van de universiteit vier verschillende technieken ontwikkeld om grote hoeveelheden data op een chip op te slaan. De nieuwe techniek kan binnen twee jaar commercieel op de markt gebracht worden. Een geheugenchip zou niet meer hoeven kosten dan 50 dollar
Weer te laat :( ... (ff een directe link hier. Ik sloeg stijl achterover toen ik dit las en wilde het meteen hier posten.... Dit is toch een soot van bewijs dat het deels zou kunnen....

Sjongejonge

• Apoc2
Het idee van die vent zat hem in een enrom goed werkende encryptietechniek. Niet in een methode om de fysieke opslagcapaciteit te verhogen.

Dit hele verhaal met die creditcard staat er dus volledig los van.

• marcusk
  • Laatst online: 22-02-2012
quote:
Op donderdag 15 februari 2001 17:41 schreef marcusk het volgende:
Jacco, wat ik niet snap is dit:
Je hebt een plaatje van 256x256 met laten we zeggen 16 bits kleur. Dat zijn 131072 bytes = 1048576 bit. Er zijn dus 2^1048576 mogelijke plaatjes (!).
Als je dit op een één of andere manier naar 256 bytes = 2048 bits gecompressed hebt, zijn er 'nog maar' 2^2048 mogelijke patronen over; er moet dus wel dataverlies optreden? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd? :)
Heeft iemand hier een antwoord op?

gamecom.nl | gcshop.nl

• Het

Het

Het is me er eentje...

quote:
Het idee van die vent zat hem in een enrom goed werkende encryptietechniek. Niet in een methode om de fysieke opslagcapaciteit te verhogen.
ja... da's wel waar maar ik denk dat het een combinatie van beiden moet zijn...
quote:
Heeft iemand hier een antwoord op?
Het enige wat ik kan verzinnen is: Natuurlijk treedt er een verlies op, maar dat is blijkbaar altijd zo met compressie... Er zijn al compressiemethoden en die fokken de boel ook niet...

Sjongejonge

• mietje

mietje

ceci n'est pas une pipe

Yan Grange: Het enige wat ik kan verzinnen is: Natuurlijk treedt er een verlies op, maar dat is blijkbaar altijd zo met compressie...

Nee, dat is niet zo. Er zijn twee verschillende soorten compressie (zoals al eerder gezegd in dit draadje).

De ene soort heet lossless compressie, een techniek van comprimeren waarbij geen enkel bit informatie verloren gaat. Deze vorm van compressie wordt bv. gebruikt in zip archivers.

De andere soort heet lossy compressie, een techniek waarbij wel informatie verloren gaat. Deze vorm van compressie wordt bv. gebruikt in jpeg, mpeg en mp3.

Bij lossless compressie kun je nooit zulke hoge compressieratio's halen als met lossy compressie, omdat je geen informatie mag verliezen. Bij lossy compressie is er theoretisch geen maximum compressieratio, wat bij lossless compressie wel het geval is.

<edit>
Dat er geen verlies optreedt bij lossless compressie komt doordat er patronen (herhalingen) zitten de informatie (de pixels van je plaatje). Lossless compressie haalt gewoon die verdubbelingen eruit.

Als je dus een plaatje dat bestaat uit willekeurig gekleurde pixels lossless gaat comprimeren, zul je geen hoge compressieratio halen, omdat er weinig herhalingen in de pixels zitten.

Comprimeer je een plaatje dat uit pixels van allemaal de zelfde kleur bestaat, zal de compressieratio veel hoger worden.
</edit>

• Het

Het

Het is me er eentje...

Sorry, ik bedoelde ook eigenlijk dat het aantal mogelijke combinaties afneemt bij die loseless compressie ofzo... Er gaat indd. niet echt data verloren maar het mag duidelijk wezen dat het aantal mogelijke combinaties afneemt. ERchter... de dingen die worden versimpeld zijn herhalingen en die zou je toch al als een teken kunnen interpreteren...

Sjongejonge

• Apoc2
Hoe meer ik hier over lees hoe geloofwaardiger ik het vind worden.

Echter 1 DVD op 1 kb.

BTW: Deze link is het lezen waard, wel veel overigens.

• Metal Militia
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Het zou misschien kunnen als je alleen de bewegende gedeeltes opnieuw tekent of zelfs alleen maar verschuift.

Het is trouwens wel erg vreemd dat hij 3 dagen voor de overdracht overleid. Het kan natuurlijk ook dat hij zich eerst lekker veel geld heeft laten betelen en daarna zijn eigen dood vervalst heeft.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True